bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Ah dat wist ik niet. Dat kan idd wel belangrijk zijn. Al acht ik de kans dat hij over de 16GB gaat niet zo groot.bitshape schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:06:
[...]
Win 7 Home Premium heeft een harde grens van max. 16GB werkgeheugen, daardoor is het juist aan te raden om de PRO versie te pakken.![]()
XP is anno 2012 een no-go...
Ik doe het met 12GB en daar kom ik nooit aan eigenlijk. Renderers zijn flink geoptimaliseerd en zelf met leipe scenes met heel vel bomen en gras kom ik niet over de 10GB bijv..
[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 27-11-2012 14:10 ]
Verwijderd
Zie zijn huidige boodschappenlijstje in Verwijderd in "Workstation" en de titel van dit topicmaratropa schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:09:
Ah dat wist ik niet. Dat kan idd wel belangrijk zijn. Al acht ik de kans dat hij over de 16GB gaat niet zo groot.
nee precies daarom zei ik eerder ook; begin maar met 16GB want dat is zat.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:10:
[...]
Zie zijn huidige boodschappenlijstje in Verwijderd in "Workstation" en de titel van dit topic
Maarja als je denkt ooit wat te willen uitbreiden zou ik dan maar voor W7 pro gaan. Zo veel scheelt het ook weer niet op het totaal..
Nou ja, moet maar zien en afwachten in hoeverre ik mijn huidige software kan meenemen en anders moet ik maar zien hoeveel budget er is om te gaan updaten. Waar ik me met mijn huidige setup in CS3 (max 1,7gb ram) het meeste aan irriteer is de wachttijd om iets te saven bij grote panorama's en veel lagen bijvoorbeeld (bestanden over de 1gb). Ik verwacht met de supersnelle nieuwe processor dat zoiets een stuk rapper gaat en dat niet alles afhankelijk is van ram (max 3gb in windows7, althans cs4 en cs5)).
Ik hoop dat cad2008 en sketchup wel gewoon mee kunnen en met de nieuwe videokaart ook beter gaan presteren.
Vroeger, toen tekende men gewoon op een tekentafel, kon men nog handschetsen en drukte men een zwartwit foto af in een doka. Vroeger was alles in ieder geval goedkoper
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2012 15:11 ]
Verwijderd
Dat laatste betwijfel ik. Een tekentafel en doka kosten ook niet niets, dat zijn flinke investeringen. Aan de andere kant is (semi-)professionele gear nog nooit zo goedkoop geweest. Zaken waar je vroeger hele studio's vol mensen voor nodig had (animeren, editen, opmaak, et cetera) doe je nu in een dag of wat van achter je bureautje.Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:10:
Vroeger, toen tekende men gewoon op een tekentafel, kon men nog handschetsen en drukte men een zwartwit foto af in een doka. Vroeger was alles in ieder geval goedkoper
We leven in dat opzicht in een prachtige tijd, je gear hoeft nauwelijks meer beperkend te zijn, het is vooral het talent dat de mogelijkheden bepaald.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 01:02 ]

Bedankt voor alle hulp, benieuwd hoe dit werkpaard gaat bevallen. Moet toch minstens weer 8 jaar meegaan
heel klein wijziginkje, 8gb ram ipv 16gb
eerst maar eens mijn software kennis bijspijkeren
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 14:26 ]
Dat zal ik onthouden, het geheugen zal dus alleen maar sneller werken als ik er nog 2 reepjes bij plug. Mooi vooruitzichtmaratropa schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:47:
Heeft socket 2011 niet quad channel geheugen en werkt dat niet alleen met 4 DIMM's ? Als in, nu heb je alleen maar dual channel? Ik weet niet of het real life veel uitmaakt. Maar iig nog een reden om wel voor 16GB / 4 dimms te gaan.
Gezien de software die ik heb en het doel waar ik de pc voor nodig heb, leek me 8gb wel voldoende voorlopig. Ik zie de huidige setup eigenlijk wel als minimalistisch, effectief en snel maar zonder teveel toeters en bellen. Ben me ook gaan beseffen (althans dat denk ik, gezien mijn kennis en mijn software) dat ik vooral processor-snelheid nodig heb, en niet zozeer werk-snelheid (vandaar niet onnodig veel geheugen of onnodig dure/snelle videokaart).
RAM is heel zwart wit, je hebt of genoeg of te weinig en dan zakt je snelheid hier en daar ook gruwelijk in.
Je koopt een CPU/mobo met quad-channel, gooi er dan ook een bijbehorend quad-channel (4-module's) geheugenset in. Je zal niet de eerste zijn die met compatibiliteitsproblemen zit na het later aanschaffen van extra module's, ondanks dat het fabrikant-typenummer hetzelfde is.
Please, bespaar je deze ellende en doe het in 1 keer goed. (16GB quad-setje!) Geheugen kost geen drol op dit moment.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Was er me niet bewust van dat het veel zou uitmaken
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 15:39 ]
Ipv 2 losse setjes Corsair zou ik voor dit enkele Kingston HyperX quad-setje gaan: Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GXVerwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:38:
okay, zal er nog twee reepjes bij bestellen
Misschien ook iets goedkoper bij de shop waar je besteld?
Kwam ik gelijk in een discussie over de keuze tussen PNY Nvidia Quadro 600 (170euro)
http://www3.pny.com/NVIDI...ow-Profile-P2936C365.aspx
of toch de AMD Firepro V4900 (160euro)
http://www.amd.com/us/pro.../v4900/Pages/v4900.aspx#4
pff
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 16:24 ]
Wat rest is de ondersteuning in de applicaties waarvoor je deze pro-kaarten gebruikt.
Mooi dat het gelukt is met het geheugensetje.
[ Voor 11% gewijzigd door bitshape op 28-11-2012 16:59 ]
dat kwam ik ook op google tegen, veel hangt af van de drivers.Wat rest is de ondersteuning in de applicaties waarvoor je deze pro-kaarten gebruikt.
Ach, ik denk dat ik het zomaar laat. De man aan de telefoon zei ook dat het een snel computertje is, waarschijnlijk veel te snel dan dat mijn hersens aan kunnen, ben wel heel benieuwd naar het verschil met mijn ouwe computer
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 17:09 ]
In cinebench 11.5 dus een puntentotaal van 0.52 voor mijn huidige pc.
Van de 3930k verwacht ik 9.00 punten, dus zo'n 17x sneller? Kun je dat zo interpreteren?
[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 19:24 ]
Je gaat van een Netburst Pentium 4 (singlecore met HT, 2 Threads) naar een i7 Sandy-E 6-core met HT (12 Threads), ik hoop dat je geen hartkwalen hebt?
Mijn i7-920 quadcore, 8 threads @ 3,6GHz doet in deze benchmark:
CPU: 6.13 pts
CPU (Single Core/Single Thread): 1.23 pts
MP Ratio: 4.97x
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met je nieuwe systeem...
[ Voor 17% gewijzigd door bitshape op 28-11-2012 19:50 ]
Verwijderd
Je weet dat vaak duurdere quad-, triple- of dualchannelsetjes je reinste marketing zijn? Compatibiliteitsproblemen kunnen in extreem uitzonderlijke gevallen optreden tussen geheugenreepjes die op uiteenliggende data zijn gemaakt, vaak na minimale aanpassingen. Echter wordt het vaak voor marketing gebruikt en betaal je meer voor dezelfde geheugenreepjes.bitshape schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:43:
Ipv 2 losse setjes Corsair zou ik voor dit enkele Kingston HyperX quad-setje gaan: Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX
Misschien ook iets goedkoper bij de shop waar je besteld?
Liggen de prijzen gelijk is er weinig op tegen.
Die Pentium 4's zijn minder achterlijk dan je denktbitshape schreef op woensdag 28 november 2012 @ 19:43:
Met volledige multi-threading software kan je dat idd zo interpreteren.
Je gaat van een Netburst Pentium 4 (singlecore met HT, 2 Threads) naar een i7 Sandy-E 6-core met HT (12 Threads), ik hoop dat je geen hartkwalen hebt?
Hoewel ze inmiddels een erg slechte naam hebben, zouden veel mensen hun dagelijkse zut perfect op zo'n oude Pentium kunnen doen. Hoewel ik niet meer terug zou willen, valt het me iedere keer mee als ik het oude beestje weer eens opstart.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 20:20 ]
Dat dus...Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:09:
Liggen de prijzen gelijk is er weinig op tegen.
Joh, ik weet helemaal niks van computers, dus ben wel gevoelig voor marketing en verkooppraatjes. De architekt waarmee ik samenwerk vind me echter een computernerd, dus ja, welk referentiekader wil je? Als je geen kennis hebt van dingen dan ligt naiviteit op de loer toch?.
De videokaart past mooi binnen budget, iets goedkoper genomen om zo een duurdere en sneller processor te veroorloven. Bang for the buck, geen flauw idee, maar vast een stuk beter dan mijn huidige.
Ik ga ervan uit dat ik nooit het uiterste uit de combi pc+software zal halen. Ook mijn kennis van die software zal niet het uiterste uit de nieuwe pc halen en ook zal de software achterhaalt zijn ten opzichte van de hardware-mogelijkheden van de pc. Joh, ik verdien zelfs mijn geld met mijn huidige ouwe bak, het is bijna een wonder en gezien de crisis in de bouw is het nog maar de vraag of ik het geld met een veel snellere pc kan blijven verdienen.
Omdat de pc enkele kuren gaf, besloten om een nieuwe te kopen. Het gekke is dan weer wel dat mijn huidige pc het weer goed doet (nieuwe HDD en de boel opnieuw geinstalleerd en internet explorer weggegooid, chrome werkt zoveel beter).
Een werkstation zou veel sneller en stabieler werken..... vandaar deze zoektocht (en een goed backup systeem heb ik ook nog nodig). Na 8 jaar mag het wel weer eens, de boel een beetje updaten. Ik hoop wel dat mijn werk nu een sprong kan maken en daardoor ook met meer plezier betere en snellere resultaten zal behalen. Dat ik hier en daar in de ogen van anderen geld over de brug gooi zal zeker gebeuren, maar lig daar niet zo wakker van. Ben al lang blij dat er mensen zijn die intensief hebben meegedacht
Verwijderd
Zoals gezegd is een workstationkaart soms een goed idee, maar als je niet weet waarom je er eentje zou kopen (een programma dat er gebruik van maakt bijvoorbeeld) zou ik het eerder toch bij consumentenkaarten houden en daar iets kiezen dat bij je wensen aansluit. Of zeg ik dan rare dingen? Het lijkt me zo zonde een prachtige handgemaakte professionele voetbal te kopen als je eigenlijk gaat tennissen
Ik verkoop overigens meer digitale diashows van bruiloften (proshow producer of adobe premiere) dan dat ik videoprodukties verkoop. Maar dat laatste zal in de toekomst wel meer en meer gebeuren bij een bruiloftreportage of ander soortige events/reportages. Video zal overigens summier aanwezig zijn, ben meer een fotograaf dan videograaf. Op bouwkundig vlak wil ik me meer ontwikkelen richting professionele artist impressions. Vandaar de afweging quadro of firepro in plaats van gtx, ook al is die laatste misschien beter voor adobe premiere.
Autocad, 3ds max, sketchup, ptgui, photomatix, nikon capture nx2, acdsee, indesign en photoshop blijven de belangrijkste programma's. Andere software pakketten zullen daar ongetwijfeld bij komen (blender, updates van bovenstaande programma's, lightroom, etc).
In de vergelijking quadro/firepro lees ik veel goede verhalen over firepro, vandaar de lichte voorkeur voor de amd-kaart. Maar misschien kan beter een goede zoektocht naar de juiste drivers doen?
Betekent dit lijstje iets?
http://www.videocardbench...kup.php?gpu=FirePro+V4900
hierin krijgt de quadro 6000 (3700usd) een lagere score dan de GTX560ti (170usd)..... zal wel voor spelletjes zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 22:13 ]
In ieder geval niet voor CAD werk.
Ik heb een paar maand geleden een Quadro 4000, Firepro V5800 en Radeon HD7850 met elkaar vergeleken. Qua viewport prestatie (rond draaien van 3d model) in Inventor merkte ik nauwelijks verschil.
En als ik die prijs zie heb je nog een reden om geen workstation van HP te kopen.
Ik werk op een HP Z420 met een schamele Xeon E5-1620, en dat ding kostte €2000,- ex btw.
En dan heeft dat ding nog geeneens goede koeling (cpu wordt 80*C).
Maar eerlijk is eerlijk, wel reparatie binnen 24 uur... Al weet ik dat ook niet zeker. In ieder geval nooit nodig gehad.
[ Voor 5% gewijzigd door wappiewappie op 29-11-2012 22:58 ]
Verwijderd
Hardwarematig video-editen dusVerwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:52:
of kun je met de een wel iets wat de ander niet kan...... ik heb geen flauw idee.
Nee, dat klopt wel. Bij FirePro's en Quadro's betaal je vooral ook voor support. Dat is handig als je duurbetaalde engineers zo geen duimen zitten te draaien of als je zo de deadline van een grote opdracht niet mist. Voor wat kleinschaliger bedrijven en consumenten is het nut echter zeer beperkt en je betaalt er wel dubbel en dwars voor. Een ander voordeel is dat je wat meer garantie hebt op echt foutloze berekeningen, maar zoals iemand al aanhaalde is dat bij sommige taken van kritisch belang, bij het werk dat jij er mee doet zal er hooguit een pixel een marginaal andere kleur hebben, iets dat je dus niet gaat zien.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:52:
http://www.videocardbench...kup.php?gpu=FirePro+V4900
hierin krijgt de quadro 6000 (3700usd) een lagere score dan de GTX560ti (170usd)..... zal wel voor spelletjes zijn.
Technisch gezien zijn het vaak vergelijkbare kaarten, alleen krijg je bij Quadro's en FirePro's een stuk minder rekenkracht voor hetzelfde geld. Vaak is het dus gewoon een goedkopere kaart met die extra support, aangepaste drivers en soms wat andere poorten of koeling. Voor de rest denk ik dat zaken als renderen en dergelijke steeds meer naar de videokaart gaan en dan loont het om een snellere kaart te hebben (lees: GTX) in plaats van een dure kaart met betrekkelijk weinig rekenkracht.
Nou ja, misschien moet je nog eens even wat onderzoek doen naar welke kaarten wat opleveren, want het lijkt me zonde om geld uit te geven terwijl je helemaal niet weet wat je er voor terugkrijgt. We kunnen je hier natuurlijk goed op weg helpen, maar reviews en vergelijkingen opzoeken helpt natuurlijk ook een hoop voor de beeldvorming
YouTube: Adobe CS5 Accelerated GPU Features
Nou, zeg het maar, wat is een mooi nvidia/cuda/geforce/gtx kaartje?
deze gtx660 voor 223euro
of
deze gtx660ti voor 287euro
of iets goedkoper
Asus GeForce GTX 650 Ti DirectCU II 1GB voor 153euro
Bedenk me ook dat ik vergeten ben een dvd-speler/brander te bestellen, dus moet ze (de winkel) zowieso nog even bellen (net als toetsenbord en muis)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 02:29 ]
Verwijderd
De GTX660 en de GTX660Ti zijn beide mooie kaartjes, al geloof ik niet dat de ene qua videobewerking sneller is dan de andere. Qua hardwarerendering wellicht wel.
ja, komt me bekend voor, maar zoals eerder gezegd zal ik wel premiere gebruiken maar niet zoveel als proshow producer.... Naar het schijnt kan die laatst genoemde ook goed met cuda overweg. GPU video-renderen gaf een behoorlijk tijdsvoordeel.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 02:28:
Had je deze pagina al gelezen?
De GTX660 en de GTX660Ti zijn beide mooie kaartjes, al geloof ik niet dat de ene qua videobewerking sneller is dan de andere. Qua hardwarerendering wellicht wel.
Nu weet ik dus niet of ik met cad/viz/sketchup een nadeel zal ondervinden met deze GTX kaarten ten opzichte van de firepro v4900...... denk het niet eerlijk gezegd. Wordt het toch nog een game-pc
Verwijderd
Ik gebruik zelf een GTS450 in combinatie met CAD-werk (Solidworks en CS4) en eerlijk gezegd mis ik daar weinig aan. Ik heb RealView aangezet via een klein programma, normaal is dat alleen beschikbaar is op Quadro/FirePro (wat kunstmatig gedaan is om de pro-kaarten toch nog wat sjeu te geven). Het werkt allemaal perfect en het is precies waarvoor ik deze setup gebouwd heb toentertijd.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 02:32:
Nu weet ik dus niet of ik met cad/viz/sketchup een nadeel zal ondervinden met deze GTX kaarten ten opzichte van de firepro v4900...... denk het niet eerlijk gezegd. Wordt het toch nog een game-pc
Een docent van mij gaf ook aan dat Quadro en FirePro eigenlijk concreet weinig voordeel opleveren, tenzij je dus een kritische business draaiende moet houden. Laat je oordeel echter vooral niet alleen van mijn mening afhangen en informeer zelf ook rond!
Een game-PC wordt het sowieso niet, want met zulke hoeveelheden rekenkracht, HT en geheugen zou je dan een veel te dure rig neerzetten voor een gamecomputer. Het ding schreeuwt veel meer dat het een renderbak is.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 02:49 ]
pff, gelukkig maar, kan ik nu rustig gaan slapen. Het ding schreeuwt veel meer dat het een renderbak is.
hier een berichtje dat "cuda will soon die", vanwege OpenCL
Ik denk dat je globaal genomen voor CAD werk in apps die erg op de CPU leunen zoals solidworks, catia, inventor, autocad je vaak weinig tot geen verschil zult merken met een game kaart.
Qua CUDA heb je voor hetzelfde geld ook meer power met een geforce dan een quadro: (quadro 5000 vs 580gtx, 580gtx is 2x zo snel bij deze testen, terwijl hij 1/4 kost ofzo)

Maar als je het over Visualisatie apps hebt, in dit geval MAX, kan een quadro wel heel fijn zijn bij veel poly's: (2.x keer zo snel vaak)

Maar gezien jouw gemengde software en het feit dat een geforce ook prima werkt in max zou je idd prima uit de voeten kunnen met een game kaart en soms zelfs sneller zijn dan met een profi kaart..
(de review, wel max georienteerd http://www.nyc3d.org/3dwp...e-gtx-580-vs-quadro-5000/)
[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 30-11-2012 12:25 ]
is het geworden
Totale investering 1708euro, toch meer dan ik gehoopt had, maar ach, dat ben je met twee weken ook wel weer vergeten
Nu maar hopen dat met die zwaardere videokaart het vermogen van de seasonic nog genoeg is, niet eens naar gevraagd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 13:46 ]
De graka max. 150W
De rest zal niet meer dan 50W trekken.
330W totaal dus.
De Seasonic 520 kan max. 480W leveren op 12V.
Je kunt overigens net zo goed de S12 pakken.
Modulair is met zo'n grote kast helemaal niet nodig.
De twee kabels die je met een niet-modulaire voeding overhoudt kun je wel ergens in een HDD-bay wegstoppen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2012 16:43 ]
Heb zelf 64GB in mijn machine zitten en Windows Prefetcher helpt behoorlijk met de snelheid van de PC, veel gebruikte dingen worden van te voren geladen, en meteen beschikbaar wanneer nodig.
Het gebruik van Prefetch versneld je meeste HD operaties met 5 tot 20x, daarnaast kan Photoshop en cad altijd meer geheugen gebruiken.
Zo als je hier onder kan zien, gebruik ik nagenoeg echt alle 64GB geheugen die in mijn machine zit, en ik merk het verschil duidelijk.

Had tijdelijk mijn geheugen omgeruild voor 16GB van mijn oude machine, en het systeem werkte merkbaar trager, niet veel maar wel duidelijk merkbaar, en voor een werk machine een seconde hier en daar de hele tijd tikt aardig door op het einde van de dag.
Ziet er heel mooi uit, maar werkt het ook zo goed in de praktijk, zou echt even wat gebruikerservaringen opzoeken voor dat je hem koopt.Daarnaast ook nog een 3Dconnexion SpaceNavigator PRO muis besteld.
[ Voor 10% gewijzigd door player-x op 01-12-2012 18:11 ]
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
En ALS je apps icm met wat je er mee doet meer dan 16GB nodig hebben dan is dat natuurlijk de beste reden om het te vergroten. Maar als de software het niet gebruikt dan dan is het voor die doeleinden nutteloos natuurlijk.
Zo'n muis werkt echt ideaal voor werk met 3d modellen, iedereen de er 1 heeft zal dat beamen.player-x schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:06:
Ziet er heel mooi uit, maar werkt het ook zo goed in de praktijk, zou echt even wat gebruikerservaringen opzoeken voor dat je hem koopt.
Je hebt er vast over gehoord/gelezen, over van die cache SSD die je bij een HDD prikt op Z77 mobo's, en ja dat werkt echt vlot, Prefetch doet het zelfde voor je SSD met ge extra beschikbare geheugenmaratropa schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 21:10:
maar of het verschil tussen 16 en 64 GB bij iedereen in alle situaties heel merkbaar is, vooral nu met SSD's (ram is natuurlijk sneller) betwijfel ik.
Nee hoor, het extra geheugen werkt gewoon als HDD/SSD cache, je hebt er dus altijd nut van, bij Win8 zijn er weer wat verbeteringen doorgevoerd aan Prefetch, en ga puur alleen voor die reden binnen kort over op 8.En ALS je apps icm met wat je er mee doet meer dan 16GB nodig hebben dan is dat natuurlijk de beste reden om het te vergroten. Maar als de software het niet gebruikt dan dan is het voor die doeleinden nutteloos natuurlijk.
Prefetch: wat is het, en hoe werkt het?
TechNet Articles: What is app launch prefetching and how does it help?
Over 2 jaar is het helemaal niet interessant meer om een 2e GTX 660ti te kopen. De toekomstige GTX 860ti zal waarschijnlijk net zo snel zijn als 2x een GTX 660ti.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 16:39:
Ik kwam via deze site al boven de 650W uit (met voor in de toekomst eventueel extra grafische kaart, extra ssd-schijf, ectra geheugen, etc). Dus toch maar een iets zwaarder voeding genomen, tientje extra voor de M12II-620Bronze. Daarnaast ook nog een 3Dconnexion SpaceNavigator PRO muis besteld. en nu Blut.
Het verbruik van een ssd en ram-geheugen is verwaarloosbaar.
Die 3D muis werkt inderdaad wel heel fijn. Voor welke prijs kun je die krijgen?
Normaal kost die ergens in de buurt €100,-, maar er was een paar jaar geleden ook nog een versie voor alleen privégebruik voor €50,-. Ik weet niet of die nog te koop is.
Verwijderd
Heb jij een SSD? Met SSD's is het riedeltje toch even anders, aangezien prefetchen schijfruimte kost en de meeste mensen dat juist willen uitsparen. Ook defragmenteerd SuperFetch de boel om de zoveel tijd, iets wat je pertinent niet wil bij een SSD. De meeste optimizers van fabrikanten zelf schakelen prefetch/SuperFetch dan ook uit.player-x schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:06:
Ik zou voor jouw werk toch zeker iig 32 of zelfs 64GB aan geheugen overwegen.
Daarna gebruik je zoveel geheugen nauwelijks, of wordt net even te weinig hebben een stuk minder vervelend omdat een erg rappe SSD dat opvangt. Als je 32GB een groot deel van tijd niets laat doen is dat toch wel een beetje zonde. Genoeg geheugen is genoeg, je PC wordt niet sneller van bakken leeg geheugen.
Je weet dat een cache-SSD in combinatie met een HDD nog altijd aanzienlijk langzamer is dan een pure SSD, toch?player-x schreef op zondag 02 december 2012 @ 07:11:
Je hebt er vast over gehoord/gelezen, over van die cache SSD die je bij een HDD prikt op Z77 mobo's, en ja dat werkt echt vlot,
Ga er vanuit dat calculatoren er altijd flink naast zitten en geen betrouwbare manier zijn om dergelijke zut uit te rekenen. De omschrijving hierboven van wappiewappie is betrouwbaarder. Die calculatoren zijn gemaakt met een onbekende kwaliteit voeding in het achterhoofd. Slechte voedingen kunnen maar heel kort de opgegeven hoeveelheid stroom leveren (soms maar milliseconden), goede voedingen kunnen vaak sustained ruim meer leverend dan opgegeven. Daarom is het van het grootste belang een degelijke voeding te kopen, maar betekent het ook dat dergelijke calculatoren en opgaves van fabrikanten van videokaarten e.d. vaak flink overdreven zijn, omdat ze compenseren voor die goedkope en slechte voedingen. Aangezien jij gewoon een degelijke voeding hebt staan moet het prima uitkomen.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 16:39:
Ik kwam via deze site al boven de 650W uit (met voor in de toekomst eventueel extra grafische kaart, extra ssd-schijf, ectra geheugen, etc). Dus toch maar een iets zwaarder voeding genomen, tientje extra voor de M12II-620Bronze.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 18:12 ]
Geen enkele fabrikant schakelt prefetch uit, waar heb je die onzin vandaan?, bron?.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 18:03:
De meeste optimizers van fabrikanten zelf schakelen prefetch/SuperFetch dan ook uit.
Maar je weet toch ook dat een HDD met een cache-SSD een heel stuk sneller is dan een losse HDD!Je weet dat een cache-SSD in combinatie met een HDD nog altijd aanzienlijk langzamer is dan een pure SSD, toch?
Verwijderd
Alstu:player-x schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:06:
Geen enkele fabrikant schakelt prefetch uit, waar heb je die onzin vandaan?, bron?.

Ik begreep dat Intel hetzelfde adviseert. Elders wordt samenvattend gezegd:
Defragmentatie of soortgelijke handelingen zijn *niet* wenselijk op een SSD. Het levert niets op, kost resources en vreet de levensduur van je SSD aan. Wat onder XP en in 2005 (zie je link) wenselijk was, is niet altijd even handig onder Windows 7.Briefly (and probably a little incorrectly), Prefetch copies frequently accessed files together into a contiguous area on the disk so they can be located and loaded faster. There is no need to be copying these around – access times are basically the same regardless of where the file is.
Superfetch learns what programs you run when Windows first comes up and gets them loaded into memory before you run them. In my opinion, the overhead in using this feature outweighs the performance gain, since loading times are so fast with an SSD.
Hoe relevant is dat in een topic van iemand met een SSD en dan ook nog eentje van 256 GB (oftewel niet erg geschikt als caching disk)?Maar je weet toch ook dat een HDD met een cache-SSD een heel stuk sneller is dan een losse HDD!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 22:06 ]
Ik denk dat Player-x an sich ook wel gelijk heeft, er ZOU een kleine verbetering kunnen zijn met 32/64GB ipv 16GB. (dus niet door de HD lees optimalisatie die bij SSD's nutteloos is, maar door de cache in RAM) Ik denk dan vooral aan heel flinke apps, games etc.
Maar ik vraag me wel af of die mogelijke, niet vastgestelde kleine verbetering het waard is om 60 of 180 euro meer aan RAM uit te geven. Vooral in dit geval waarin het duidelijk is wat voor apps er gebruikt gaan worden en dat ik zelf ervaring heb met 12GB en SSD's en dit soort apps. (3D/CAD apps zijn gewoon niet zo groot als je niks geladen hebt.)
Verwijderd
Ik zou vooral willen zien dat prefetch dit inderdaad zo doet en meetbaar dergelijke effecten heeft, voordat iemand geld aan bakken RAM uitgeeftmaratropa schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:25:
Ik denk dat Player-x an sich ook wel gelijk heeft, er ZOU een kleine verbetering kunnen zijn met 32/64GB ipv 16GB. (dus niet door de HD lees optimalisatie die bij SSD's nutteloos is, maar door de cache in RAM) Ik denk dan vooral aan heel flinke apps, games etc.
Ik kan er eerlijk gezegd verdacht weinig over terugvinden op het wijde web.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2012 13:02 ]
[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 03-12-2012 16:27 ]
Verwijderd
Alleen doen de kaarten dat dan dus twee keer. Je zit dus ruimschoots goed met 620 watt. Mensen hebben sterk de neiging overdadig zware voedingen aan te raden, maar vraag voor de grap eens hoeveel ze denken dat onderdelen in de echte wereld verbruiken (en zoek dat eens op). Je zult al snel zien dat men geen flauw benul heeft.wappiewappie schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 14:56:
De cpu trekt max. 130W.
De graka max. 150W
De rest zal niet meer dan 50W trekken.
330W totaal dus.
Let wel, dan hebben we het over fatsoenlijke voedingen. Zoals ik hierboven al schreef kan je bij flutvoedingen nergens op rekenen.
Alleen ik weet qua geheugen niet zo goed wat zinvol is. Men raadde AB1911 Corsair vengeance of daarna die kingston set aan..
Alleen ik wil wel gaan matig overclocken, niet extreem. Heeft het dan nog zin om bijv. Crucial ballistix cl8 ram te nemen of boeid dat niet zo veel t.o.v die andere cl9 DIMM's? ( pricewatch: Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU ) 't is iig niet zo duur ook..
Verwijderd
Als iemand overigens een vergelijkbare review van Ivy of Sandy-E weet houd ik mij aanbevolen.
Edit: iets vergelijkbaars met Sandy-E. Overigens is het wel geschikt even zelf een topic aan te maken als je verder wilt
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2012 21:05 ]
Toen stond er nog maar 1 kaart de lijst.
Met een 2e kaart trekt de pc 460W. (In werkelijkheid zal dat nog wel wat minder zijn)Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:45:
Voor een eventueel tweede grafische kaart wordt me een 750W voeding geadviseerd. De 620 had een meerpijs van 7euro, maar deze zwaardere voeding van 750W heeft een meerprijs van 70euro t.o.v. de 520W. Moeite waard? Of heeft een 2e extra grafische kaart geen enkele zin voor een niet-gamer? Het duurdere advies lijkt me dan ook een beetje een prettig meerprijs-advies.
De Seasonic 520 kan dit in principe nog gewoon aan, Maar dan hou je wel een hele kleine veiligheidsmarge over.
620W is in dat geval wat beter.
Je kunt je verder afvragen of sli überhaupt wel ondersteund wordt door de programma's die je gaat gebruiken?
[ Voor 6% gewijzigd door wappiewappie op 04-12-2012 23:26 ]
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 522,- | € 522,- |
| 1 | Asus P9X79 | € 215,- | € 215,- |
| 1 | Asus GTX660 TI-DC2-2GD5 | € 281,- | € 281,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit) | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Microsoft Wired Keyboard 600 | € 10,95 | € 10,95 |
| 1 | 3Dconnexion SpaceNavigator PRO | € 113,90 | € 113,90 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Samsung SH-222BB Zwart | € 18,99 | € 18,99 |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 72,60 | € 72,60 |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 167,- | € 167,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.714,28 | |
thanx! Dat maakt het wel inzichtelijk, het maakt dus niet zo heeeel veel uit real world. ( dit is ook alles mobo + proc is al duidelijk en de rest is er al. Hoop dat ik hem easy boven de 4ghz krijg > renderpowerrr)Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:02:
Wat betreft de invloed van geheugen vond ik dit wel een goede review. Sure, het gaat over Sandy en Sandy-E is natuurlijk net even anders, maar het geeft wel een indruk wat je kunt verwachten.
Als iemand overigens een vergelijkbare review van Ivy of Sandy-E weet houd ik mij aanbevolen.
Edit: iets vergelijkbaars met Sandy-E. Overigens is het wel geschikt even zelf een topic aan te maken als je verder wilt
http://hwbot.org/submission/2334099__mat__pcmark_2005_core_i7_3770k_63665_marksmaratropa schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:57:
[...]
thanx! Dat maakt het wel inzichtelijk, het maakt dus niet zo heeeel veel uit real world. ( dit is ook alles mobo + proc is al duidelijk en de rest is er al. Hoop dat ik hem easy boven de 4ghz krijg > renderpowerrr)
dit zal je vast interesseren

een witte brander nota bene, lelijk!

Wat me opvalt is dat het ram-geheugen nu moeilijk uit te breiden valt, twee van de slots zitten verborgen achter de ventilatoren (aan beide zijden) van de processor koeler.
En waar zijn de SATA-kabeltjes voor mijn hardeschijfcollectie, zitten niet in het etuitje van de corsair (wel aanwezig de voedingskabels). Had ik die SATA-kabels er apart bij moeten bestellen? Kan ze wel uit de oude pc halen natuurlijk
Enfin, veel toeters en bellen, nu proberen windows7 te installeren en overige software te verhuizen.
[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 18:52 ]
Dan miet je de ventilatoren van de koeler afhalen, geheugen plaatsen, en met veel irritatie de fans weer monteren op de koeler. (let wel op dat als je extra geheugen besteld dat het niet te hoog is)Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:30:
Wat me opvalt is dat het ram-geheugen nu moeilijk uit te breiden valt, twee van de slots zitten verborgen achter de ventilatoren (aan beide zijden) van de processor koeler.
Als het goed is zitten die in de mobo doos.En waar zijn de SATA-kabeltjes voor mijn hardeschijfcollectie, zitten niet in het etuitje van de corsair
Nee die hadden gewoon mee geleverd moeten zijn, in de handleiding staat hoeveel er meegeleverd zouden moeten zijn.Had ik die SATA-kabels er apart bij moeten bestellen?
Nou veel plezier met de installatie, en het werken met de PC.Enfin, veel toeters en bellen, nu proberen windows7 te installeren en overige software te verhuizen.
Moet gewoon even een reactie schrijven, de kabels zijn echt netjes weggewerkt, zie ik maar weinig voorbij komen zo
bij de werkstations die ik bouw maak ik trouwens gebruik van de Gelid GX-7 koeler, hierbij blijven de geheugen slots vrij.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Moet ik voor de aansluiting van de HDD, daarvoor extra voedingskabeltjes koppelen aan de Seasonic voeding. Ik zie in het Seasonic etuitje enkele voedingskabeltjes met 3 aftakkingen voor de HDD.... kan ik er dus 3 schijven aan hangen per aansluiting?
Bij de Asus P9X79 zitten 2 Sata600 kabels & 2 Sata300 kabels, totaal 4 stuks. Aangezien je een SSD & een optische drive erin hebt zitten, heb je er nog 2 over.
Ja.Ik zie in het Seasonic etuitje enkele voedingskabeltjes met 3 aftakkingen voor de HDD.... kan ik er dus 3 schijven aan hangen per aansluiting?
Vergeet niet het BIOS te updaten en de recenste drivers te installeren, deze pagina kan je al aardig op weg helpen.
Succes!
[ Voor 10% gewijzigd door bitshape op 12-12-2012 20:00 ]
en moet je een ssd schijf ook formateren?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 20:46 ]
Verwijderd
Bijgeleverde DVD's zijn niet altijd helemaal up-to-dateVerwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:45:
BIOS updaten? Dat kan toch gewoon met de bijgeleverde dvd? En moet zoiets voordat ik windows 7 installeer (en dat kan nog gewoon via dvd booten toch?).
Verwijderd
Heb je de boel in de BIOS wel op AHCI gezet in plaats van IDE? Voor de performance van SSD's is dat vrij belangrijk. Mocht het misgegaan zijn kan het achteraf, maar dan moet je even het register inVerwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:21:
Nou, het gaat redelijk appeltje eitje... stekker erin, aanzetten, dvd openen, dvd-schijf erin leggen en windows begint al te installeren, dat kan niet goed gaan zo gemakkelijk
Verwijderd
Dat soort dingen is handiger even zonder DVD in de lade te doen of zelfs zonder HDD aan je moederbordVerwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:24:
ik kwam niet eens in de bios, wel op DEL gedrukt, maar windows begon na een kleine stilte automatisch te installeren
Verwijderd
Jups, de eerste keren vond ik het helemaal niets. Nu moet ik juist weer even nadenken waar wat zit als ik met XP werk. Windows 7 is geen revolutie, maar maakt het leven wel op veel vlakken net even makkelijker. Wacht maar tot je er voor de eerste keer een printer aan hangtVerwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:27:
windows in nu aan het uitpakken.... vreemd, dit installeren zo vaak gedaan in xp, maar nu voelt alles vreemd en nieuw
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 21:29 ]
Verwijderd
Waarom voelt dat anders? Ik kan me geen relevant herinneren tussen XP x64 en x86, maar dat is ook alweer een tijdje geleden.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:35:
ik installeer nu in windows 7 64bit btwdat maakt dat het iets anders voelt. Nieuwe pc, nieuwe windows, je wilt niets fout doen he
Verwijderd
Raar hè, dat dat blijft. Ik klooi al jaren met hardware en het komt eigenlijk altijd wel goed, maar iedere keer voelt het alsof ik een bom aan het ontmantelen ben of iets dergelijks. Heel raar.
(niet dagelijks uiteraard
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Mooi systeem, je zal er inderdaad veel geniet van hebben. Ik heb juist nog één vraagje, waar heb je hem besteld?
groeten,
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Verwijderd
Heb je al andere USB-poorten geprobeerd?Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:03:
helpt niet, van toetsenbord wisselen helpt ook niet. Het nieuwe toetsenbord doet het niet op de oude pc, en het oude toetsenbord doet het niet op de nieuwe pc
kijk eens of windows update niet je toetsenbord al gevonden heeft, kans is aanwezig.
Verder lijkt ie in apparatenbeheer alles te herkennen. Echter het opstarten van uitzetten tot bureaublad windows duurt maar liefst 2 minuten, dat is langer dan in XP. Iemand enig idee wat er aan mankeert?
Verwijderd
er zijn bekend dat het sommige usb apparaaten niet goed werkt. beter laaste pakken BIOS 3203
stability
check your cpu warmte
boot first ssd on sata 6
en effe kijken dat je geen 3 of 4 tb harddisk aansluiten
HD films gaan nu ook heel vloeiend, ziet er goed uit. Nu hopen dat de oude software zich gemakkelijk installeren laat.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 00:47 ]
Verwijderd
Heb je AHCI vs. IDE al gecheckt? Dat is een notoire oorzaak voor dergelijk gebeuren.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:51:
Het gaat niet goed, heb nu alle drivers van alle beschikbare cdroms geinstalleerd, maar het toetsenbord wordt nog steeds niet herkend bij opstarten. Plug ik de usb-stekker in een ander usb-poortje dan herkend ie even een toetsenbord, maar typen doet ie dan nog steeds niet. Ik heb geen cd met drivers bij het toetsenbord gekregen.
Verder lijkt ie in apparatenbeheer alles te herkennen. Echter het opstarten van uitzetten tot bureaublad windows duurt maar liefst 2 minuten, dat is langer dan in XP. Iemand enig idee wat er aan mankeert?
Ah, dat klinkt meer zoals het moet. Dat is precies wat je kunt verwachten (van knop tot idle desktop)Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 00:47:
Opstarten gebeurt nu binnen 25s, wow!
HD films gaan nu ook heel vloeiend, ziet er goed uit. Nu hopen dat de oude software zich gemakkelijk installeren laat.
Nieuw bijkomend probleem gevonden met Outlook. Ik heb nog outlook 2000 ter vervanging voor het onder windows7 verloren gegane outlook express.
Ik heb duizenden mails in outlook express staan..... is er ook een losse outlook express te downloaden? Google vertelt me van niet.....
Dus Outlook 2000 geinstalleerd, maar die geeft bij elk begin de opstartinstellingen weer. Is dat te omzeilen, en if so, hoe kan ik dan al die duizenden oude mails kopieren van express naar outlook 2000? (met zijn outlook.pst file).
Een upgrade uitvoeren van Outlook Express naar Outlook 2010, Outlook 2007, Outlook 2003 of Outlook 2002
andere link, nu wel hoe over te zetten
http://www.msoutlook.info/question/350
toetsenbord klinkt als een DOA in ieder geval...
[ Voor 21% gewijzigd door Casper de Boer op 13-12-2012 14:03 ]
sweetVerwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 02:18:
net even een filmpje gerenderd. Op het oude systeem deed ie er voor het betreffende filmpje 4uur en 37 minuten over, nu in 19 minuten en 50 seconden. Dat is 14x zo snel.
draai ook cinebench nog even als je wilt
Ik zoek al een tijdje naar de verhouding van de Mugen 3 in de Fractal R4 behuizing.
Als ik jou was zou ik de bovenste drive-bay eruit schroeven. Kan simpel met twee schroefjes.
Als je deze toch niet gebruikt kan deze verwijderen uit de behuizing voor een betere airflow van de fans aan de voorkant van de case
Het knopje van 5v, 7v en 12v is voor de ingebouwde fancontroller van de R4.
Dit houdt wel in dat je de fans op de controller hebt aangesloten en niet op je moederbord
[ Voor 28% gewijzigd door Dubrillion op 13-12-2012 15:03 ]
Cinebench 11.5 = >
openGL= 52.14fps
CPU=10.91pts
Wat zouden jullie doen met de oude PC, in principe doet ie het nog prima voor e-mailverkeer, internet en tekstverwerking. Is het een idee om die als server aan het nieuwe Werk-Sation te hangen. Dan zou er ook een extra scherm bij moeten komen. Of zal de praktijk straks uitwijzen dat ie helemaal niet meer gebruikt wordt. Voor mijn werk kan ik ook niet zonder de bijlagen die via e-mail of internet binnenkomen. Marktplaats als laatste rustplaats klinkt rationeler eerlijk gezegd (voor zover ie nog wat waard is that is).
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 18:45 ]