Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Processor en core vragen: 5 jaar geleden en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Foutje: 4 jaar, niet 5.

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en zat te kijken wat het nieuwe aanbod van laptops is. Vijf jaar geleden kocht ik voor €900 een Samsung R710 met een Intel Core 2 Duo P7350 @ 2.00 Ghz.

(Ik moet even off-topic opmerken: deze laptop doet het nog steeds FENOMINAAL en de afgelopen 5 jaar stond deze laptop 6 of 7 dagen per week minstens 5 uur per dag aan. Zelfs de batterijduur is 'maar' van 3 naar 2 uur gegaan op 'Hoge prestaties'. Geweldig ding!)

En nu de vraag: ik wil een nieuwe laptop kopen en mijn budget is een stuk hoger dan de vorige keer: rond de €1500 euro. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de Asus Zenbook UX31A-R4003H, dan zie ik CPU-type Intel Core i7 3517U, snelheid 1,9GHz en maximale turbo frequentie 3GHz. Ik had verwacht dat na 5 jaar (!!!) de snelheid wel veel hoger zou liggen dan de 2,00 Ghz die ik 5 jaar geleden in mijn laptop kreeg. Of dat de hoeveelheid cores in laptops toch wel gestegen zou zijn. En wat betekent 'Maximale Turbo Frequentie'? Ik wil altijd maximale turbo frequentie, hoezo wordt dit gepresenteerd als een optie?

Mijn huidige voorkeur gaat naar de Samsung Smart PC Pro, omdat ik de form factor wel interessant vind en touchscreen een vereiste is. Ik zie dat deze een i5 heeft met een maximale snelheid van 1,7 GHz. Is ook deze dan langzamer dan mijn huidige 5 jaar oude laptop?

Mijn gemiddelde gebruik (dus meestal meer tegelijk) is flink photoshoppen en 20 tabbladen, 5 pdfjes, 3 worddocumenten, Adobe Lightroom en achtergrondprogramma's zoals virussscanners, dropbox, etc. open hebben staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 11:12 . Reden: subforum regels ]

• wph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 09:37

wph

De race om de hoogste kloksnelheid is al wel een tijdje afgelopen, zo ongeveer rond de Pentium 4. Hecht daar niet te veel waarde aan, per kloktik zijn ze veel sneller dan wat je nu hebt.

De turbo op deze processoren schakelt in als dat nodig is, dus bij zware load. Je kijkt bij de Asus naar een ultrabook, daar zit geen quadcore in, maar die zijn natuurlijk al wel te krijgen in andere laptops.

Wat ik niet snap is dat je bij dat gebruik en gezien de laptop die je nu hebt, terug wilt naar een veel kleiner scherm. Je hebt nu een 17" laptop. Waarom je een touchscreen nodig hebt begrijp ik ook niet helemaal.

Persoonlijk zou ik eerder gaan kijken naar de Asus N76 of de Dell Inspirion 17R SE. Dat zijn desktopvervangers en dat is waar je je laptop nu ook voor gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door wph op 21-11-2012 10:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:53:
Aangepast aan subforum regels.
Ik wil altijd maximale turbo frequentie, hoezo wordt dit gepresenteerd als een optie?
Nee, dat wil je niet. En al helemaal niet op een notebook.
Dat betekent dat je standaard veel meer stroom verbruikt, dus is en je accu sneller leeg, en je systeem wordt veel warmer. Daarbij is het ook helemaal niet nodig om daadwerkelijk altijd op 3GHz te draaien op het moment dat je je systeem in idle hebt lopen, of er lichte taken op doet.

Daarbij, MHzjes zeggen helemaal niets. Zie ook:
*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen?

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en zat te kijken wat het nieuwe aanbod van laptops is. Vijf jaar geleden kocht ik voor €900 een Samsung R710 met een Intel Core 2 Duo P7350 @ 2.00 Ghz.
Vijf jaar geleden bestond de P7350 nog geeneens. In Nederland kwamen de eerste consumerlaptops van dit type processor pas eind 2008/begin 2009.
Mijn huidige voorkeur gaat naar de Samsung Smart PC Pro, omdat ik de form factor wel interessant vind en touchscreen een vereiste is. Ik zie dat deze een i5 heeft met een maximale snelheid van 1,7 GHz. Is ook deze dan langzamer dan mijn huidige 5 jaar oude laptop?
Hoeveel Ghz een processor is, heeft niks te maken met hoe "snel" hij is.
Hier kan je processoren vergelijken en kijken hoe snel deze tov andere processoren is:
http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Mijn gemiddelde gebruik (dus meestal meer tegelijk) is flink photoshoppen en 20 tabbladen, 5 pdfjes, 3 worddocumenten, Adobe Lightroom en achtergrondprogramma's zoals virussscanners, dropbox, etc. open hebben staan.
Een P7350 is/was een budget processor. Deze budget processor kan niet al die taken die jij hierboven hebt opgenoemd allemaal tegelijk aan zonder dat dit niet vloeiend gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ook bedankt voor de link naar de Mhz Myth. Die is erg verhelderend.

De antwoorden op jullie vragen:
Mijn voorkeur voor touchscreen en een kleiner scherm is omdat 17" erg naar is om overal mee naar toe te slepen omdat het zo veel ruimte in neemt. Touchscreen vind ik prettig omdat ik dan - als pen-input mogelijk is - niet meer mijn Wacom Tablet mee hoef te nemen en het maximale wil halen uit Windows 8 en (ik hoop) toekomstige apps gericht op touchscreen gebruik.

Vijf jaar geleden bestond de P7350 inderdaad nog niet, dat is een foutje van mijn kant waar ik mijn excuses voor aan bied. Ik bedoelde vier jaar geleden, ik zit een jaar te ver terug te denken. En de P7350 in dualcore configuratie kan het het opgenomende werk met gemak aan! :) Het wordt natuurlijk lastig als ik in photoshop iets open heb van 12.000 bij 9000 pixels, maar dat is gelukkig zeldzaam. Lang leve vectors.

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:12
Op; het Adobe gedeelte na kan mijn i7 2630QM dit met gemakt aan terwijl hij draait op 40% (800 Mhz - 1 Ghz) van zn maximale snelheid.

Wat ons direct brengt bij het volgende, nee, het aantal Ghz zegt niet veel, de i7 van 1.9 Ghz verslaat jou'n oude Core 2 Duo waarschijnlijk met een factor of 3-4 als het niet meer is.

Verwijderd

Topicstarter
Dylan93 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:17:
[...]

Op; het Adobe gedeelte na kan mijn i7 2630QM dit met gemakt aan terwijl hij draait op 40% (800 Mhz - 1 Ghz) van zn maximale snelheid.

Wat ons direct brengt bij het volgende, nee, het aantal Ghz zegt niet veel, de i7 van 1.9 Ghz verslaat jou'n oude Core 2 Duo waarschijnlijk met een factor of 3-4 als het niet meer is.
Dat vind ik heel fijn om te horen!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Probeer ook een laptop met een SSD te nemen. Het snelheidsverschil zal dan echt enorm zijn (en met een SSD voel je dat nog meer/beter).
Pagina: 1