Nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417022

Topicstarter
Beste tweakers,

Op dit moment gebruik ik een oude desktop min of meer als htpc, maar die is helaas op sterven na dood en ik zou nu graag overgaan op een echte htpc, omdat dat in de woonkamer toch wat leuker oogt en ik wat meer en beter gebruik zou willen maken van de mogelijkheden op dat vlak.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
- Muziek afspelen (Spotify premium en 1TB aan mp3)
- Films afspelen, streamen en converteren
- TV kijken en eventueel opnemen
- Games (niet bloedfanatiek, maar ook niet alleen hele casuals)
- Gewoon simpel surfen als ik geen zin heb om desktop of laptop op te starten
- Downloaden (maar dat wil ik vnl via mijn NAS doen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de 700 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij moet aangesloten worden op een Marantz SR5001 en dat wil ik graag goed voor elkaar hebben.

Verder geen specifieke wensen tav merken. Wel graag iets wat een laag geluidsniveau heeft en weinig verbruikt.

Ik heb zelf de volgende configuratie in gedachten, maar ik zou graag jullie mening horen, vooral op het gebied van geluid. Voor mijzelf is beeld het belangrijkst, maar voor mijn partner de geluidskwaliteit van de muziek. Volgens mij heb ik de beeldafdeling wel redelijk goed, maar voor geluid vind ik het lastig te bepalen of dit voldoet of juist te veel is. De kast is een Antec Fusion Remote.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 62,45€ 62,45
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 74,90€ 74,90
1Auzentech X-Fi Bravura 7.1€ 109,95€ 109,95
1Anysee E30TCPlus€ 139,-€ 139,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 18,95€ 18,95
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,97€ 51,97
1Nexus Value 430€ 49,30€ 49,30
1Samsung 830 series 128GB€ 87,25€ 87,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,27

Graag jullie idee hierover. Voldoet dit voor wat ik wil?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480250

De A10 is een betere keuze dan de A6 aangezien geïntegreerde gpu veel beter is en dat heb je nodig bij het gamen. Een dure geluidskaart is niet beter dan een goedkopere, dus een asus xonar dx/xd voldoet. Verder is 300W genoeg in deze opstelling. Ik weet niet of je 256 GB SSD wat veel vind, maar het kan nog in je budget (oké, 20€ meer).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Boxed€ 112,95€ 112,95
1Asus F2A85-M€ 87,50€ 87,50
1Asus Xonar DX/XD€ 64,95€ 64,95
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 40,99€ 40,99
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 51,97€ 51,97
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,50€ 29,50
1Samsung 830 series 256GB€ 152,74€ 152,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Geef eens wat meer duidelijkheid over welke games je speelt, op welke resolutie en op welke kwaliteit wil je die kunnen spelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hitman, Need for Speed, Mafia, GTA, Saints Row, etc De laatste versies (en af en toe haal ik weer een oudje uit de kast, maar dat is meestal geen probleem). Verder ook nog WoW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 417022 schreef op zondag 18 november 2012 @ 16:37:
Verder geen specifieke wensen tav merken. Wel graag iets wat een laag geluidsniveau heeft en weinig verbruikt.
Het verbruik is misschien met mijn keuzes iets omhoog ge gaan maar meer dan 5W zal het nooit zijn.
maar ik zou graag jullie mening horen, vooral op het gebied van geluid.
Heb de geluidskaart weg gehaald uit de lijst, daar muziek via de onboard HDMI of S/PDIF optische uitgang het zelfde is als via de geluidskaart.

Als je echter ook 5.1 DD tijdens gamen wild kan je bv de Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E nemen, daar die DD-Live ondersteund, want normaal game geluid dat over HDMI of S/PDIF gestuurd word, in stereo word afgespeeld, maar er zijn ook andere kaarten die een optie zijn.

Is het analoge gedeelte nog steeds van belang, dan moet je naar een duurdere geluidskaart, maar zou niet weten waar je dat nog voor nodig hebt, heb zelf 3000 euro aan geluidsapparatuur, en heb sinds 5 jaar of zo niks meer analoog gedaan, sinds ik de Asus Xonar DX heb.
Anoniem: 417022 schreef op zondag 18 november 2012 @ 19:30:
Hitman, Need for Speed, Mafia, GTA, Saints Row, etc De laatste versies (en af en toe haal ik weer een oudje uit de kast, maar dat is meestal geen probleem). Verder ook nog WoW.
Heb de A6 welke echt ontoereikend was voor gaming vervangen voor een HD 7770, met die kaart moet je letterlijk alle huidige games op minimaal medium kunnen spellen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kbZFq3elf97xzc8vhGdevjuz/full.png

Heb flink wat dingen veranderd aan jouw eerste keuze, en denk dat dit wel het meeste doet voor jouw budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 107,60€ 107,60
1Asrock H77M€ 66,95€ 66,95
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 99,-€ 99,-
1GeIL Black Dragon 8GB(2x4GB) DDR3 PC3-12800€ 32,60€ 32,60
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,68€ 14,68
1LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield€ 42,25€ 42,25
1Samsung 830 series 128GB€ 87,25€ 87,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 623,83

Heb zelf een vergelijkbare HTPC alleen met een krachtigere en vooral meer verbruikende maar wel stil HIS 6870 IceQ model, en de mijne is onhoorbaar tijdens normaal HTPC gebruik, en tijdens gamen hoor je zachtjes de fan, maar alleen als je er echt op let.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QBnGaDqAlm3WtCrfJaEkKkBu/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x6HQlV9u2PZGyTUExJyNhHsz/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lW9gLAX3t3lcqoWRbIXZdpgt/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LnILWCowE0MpMzJ3r8PqFVpM/thumb.jpg
HIS 6870 IceQ Turbo
En HIS heeft van die zelfde kaart ook een 78x0 en 79x0 uitvoering.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mwfuZ4NofKNJEuCAH9hr5NQU/thumb.jpg
HIS 7870 IceQ Turbo
.

[ Voor 9% gewijzigd door player-x op 18-11-2012 22:41 . Reden: Extra geheugen weg gehaalt ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:32
Je hebt twee keer ram in je setup playerX :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mag ik vragen waarom dan de Intel en niet bijv. AMD A10? Daar is nauwelijks prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 417022 schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:48:
Mag ik vragen waarom dan de Intel en niet bijv. AMD A10? Daar is nauwelijks prijsverschil.
De A10 is een pracht product, en de prijs daarvan word berekend aan de hand van wat het product voor een gebruiker kan doen.

Een A10 levert een hele goede evenwicht voor algemeen gebruik, tussen CPU en GPU, waar bij de GPU bij de A10 zijn sterkste punt is, die ongeveer 2~3x zo snel is dan de GPU in de Intel.

De Intel i3 2220 daar in tegen heeft een hele sterke CPU die sneller en zuiniger is in gebruik.

Al met al is een Intel CPU de betere en zuiniger optie in samenwerking met een losse videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dank je wel voor de tips. Ik kan aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
Waarom een aparte audio-kaart? Dat gaat eigenlijk alleen voordeel geven als je via analoog de signaal-overdracht gaat doen, en dat lijkt me niet logisch gegeven je receiver. Zolang je via S/PDIF, Coax, HDMI gaat verbinden maak je geen gebruik van de DAC van je onboard audio; je moet dan wel erg goede oren, receiver en speakers hebben wil je dan nog voordeel van je aparte geluidskaart gaan hebben. Het lijkt me dus onzin om die erbij te nemen, tenzij je nog andere audio-taken ermee wilt gaan doen die je nu niet vermeldt hebt, waarbij je bijvoorbeeld de nodige analoge inputs nodig hebt (en dan had ik ook weer niet voor deze kaart gekozen).
Daarnaast kies je voor DDR3-1333 ValueRam geheugen. Ik zou én geen valueram nemen, én (gegeven de processor) minimaal voor DDR3-1600 kiezen.
Verder zit je configuratie er niet onaardig uit. Mogelijk inderdaad naar een A8 of A10 gaan voor betere GPU-prestaties, of eventueel een dedicated videokaart mocht je echt fanatiek willen gaan gamen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
De vraag is inderdaad welke spellen wil je op welke kwaliteit spelen. Is de GPU in een AMD A10 voldoende, dan is dat voor een HTPC ideaal. Moet je echter een losse videokaart bijprikken, dan is een HD7770 een leuke kaart. De 7000 serie van AMD is idle ook zeer zuinig, wat goed is om het verbruik te drukken.

Om samen met een HD7770 een Intel CPU te nemen is dan ook een goede keus. Echter om die HD7770 bij te benen heb je al meer dan genoeg aan een pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed die een stuk goedkoper is. Hyperthreading heb je niet zoveel aan in games.

Qua geheugen kun je icm een Intel CPU prima 1333MHz geheugen nemen. 1600MHz heeft niet veel (lees geen) voordeel aangezien je toch de interne GPU niet gebruikt. kroegtijger heeft iets tegen valueram, maar dat zou ik toch graag in perspectief willen zetten, maar aangezien dat al in een eerder topic is besproken zal ik die linkt geven. Nieuwe HTPC, advies gewenst!

Verder zou ik als het budget krap is 4GB intern geheugen nemen. 8GB is niet veel duurder, maar bied ook weinig tot geen toegevoegde waarde Bij (casual) gamen of HTPC gebruik. Heb je het geld ervoor over kun je natuurlijk gewoon 2x 4GB nemen.

Ook zou ik graag wat meer over die voeding van player-x willen weten voordat ik hem zou aanraden. Een tijdje geleden heb ik naar reviews gezocht over deze voeding aangezien ik hem ook wel interessant vond (300W, 80+ silver en gunstige prijs), maar heb geen degelijke review kunnen vinden. Aangezien LC-power ook slechte voedingen in hun assortiment heeft zou ik graag wat meer willen weten over de kwaliteit van deze voeding voordat ik hem zou adviseren (80+ silver zegt natuurlijk niks over de kwaliteit).

Een geluidskaart is inderdaad nergens voor nodig, geluid gewoon digitaal doorsturen naar je marantz (HDMI voor HD audio in films of spdif als je je receiver niet wilt gebruiken om beeld mee door te sturen, maar maximaal DD5.1 of DTS) dan kan die inderdaad de d/a conversie doen zoals kroegtijger al aangeeft. Alleen ik neem aan dat kroegtijger bedoelt dat je goede oren een slechte receiver/of uitmuntende geluidskaart en goede speakers moet hebben om het verschil te horen (aangezien de receiver nu de d/a conversie doet en er alleen winst is te behalen door een geluidskaart te nemen met een nog betere d/a conversie dan de receiver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De HD7770 is inderdaad prima in de meeste gevallen. Als je écht veeleisende gamer bent kun je nog wel een stap hoger gaan, maar dan wil je eigenlijk al niet meer op een HTPC gaan spelen, en zeker niet op de TV.

4GB volstaat inderdaad al; mocht het budget er zijn is 8GB mooi meegenomen. Bij intel is 1333 inderdaad voldoende. AMD heeft wel baat bij sneller geheugen (ook maar tot op zekere hoogte. De meeste mensen kunnen dan ook nog prima af met 1600Mhz geheugen). Wat betreft de CPU denk ik dat een G860 inderdaad ook al wel volstaat. Zoveel CPU-resources worden niet meer belast met games; het is voornamelijk GPU-kracht.
Alleen ik neem aan dat kroegtijger bedoelt dat je goede oren een slechte receiver/of uitmuntende geluidskaart en goede speakers moet hebben om het verschil te horen (aangezien de receiver nu de d/a conversie doet en er alleen winst is te behalen door een geluidskaart te nemen met een nog betere d/a conversie dan de receiver).
Dat dus inderdaad :Y

Wat betreft digitale overdracht kun je met s/pdif / coax tot max DTS / DD5.1 gaan. Voor HD-audio moet, naast dat je receiver ervoor geschikt moet zijn, er een HDMI-verbinding worden gebruikt om voldoende bandbreedte te behalen. Wat ik even snel over je receiver las heeft deze geen HDMI-inputs, dus HD-audio gaat dan niet lukken. Op zich geen ramp, aangezien HD-audio niet zo gek veel meerwaarde geeft. De meeste mensen horen het verschil niet eens (wat weer komt door een combinatie van beperking van gehoor en receiver/speakers die niet van een dermate niveau zijn dat er ook een echte meerwaarde wordt behaald).

[ Voor 23% gewijzigd door kroegtijger op 19-11-2012 13:30 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Geloof dat hij de geluidskaart al heeft laten vallen, daar ik hem op hetzelfde weest wat jij nu ook weer zegt, alleen wat minder uitgebreid.
jaapsander schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:05:
De vraag is inderdaad welke spellen wil je op welke kwaliteit spelen. Is de GPU in een AMD A10 voldoende, dan is dat voor een HTPC ideaal. Moet je echter een losse videokaart bijprikken, dan is een HD7770 een leuke kaart. De 7000 serie van AMD is idle ook zeer zuinig, wat goed is om het verbruik te drukken.
Dat heeft hij al gezegd.
Anoniem: 417022 schreef op zondag 18 november 2012 @ 19:30:
Om samen met een HD7770 een Intel CPU te nemen is dan ook een goede keus. Echter om die HD7770 bij te benen heb je al meer dan genoeg aan een pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed die een stuk goedkoper is. Hyperthreading heb je niet zoveel aan in games.
Daar hij een budget van ruim 600 euro heeft, is een i3 3220 een goede keuze, een Pentium G2120 is natuurlijk een goede goedkopere optie, met de games die hij wild spellen

Denk daar naast dat zelfs een HIS 7870 IceQ Turbo een goede optie is voor hem, als het in zijn budget zit, daar de koeler die op de HIS kaart zit, uit eigen ervaring, zeer stil is tijdens rust.
Qua geheugen kun je icm een Intel CPU prima 1333MHz geheugen nemen. 1600MHz heeft niet veel (lees geen) voordeel aangezien je toch de interne GPU niet gebruikt. kroegtijger heeft iets tegen valueram, maar dat zou ik toch graag in perspectief willen zetten
Gebruik zelf meestal ook het goedkoopste geheugen dat er is, maar prijsverschil tussen geheugen is tegenwoordig zo klein dat je er noeuwelijs meer echt op hoef te letten
Verder zou ik als het budget krap is 4GB intern geheugen nemen. 8GB is niet veel duurder, maar bied ook weinig tot geen toegevoegde waarde Bij (casual) gamen of HTPC gebruik. Heb je het geld ervoor over kun je natuurlijk gewoon 2x 4GB nemen.
Voor een HTPC die ook voor best pittige games gebruikt word is 8GB natuurlijk de betere optie zeker als je kijkt naar het budget, ik zou zelf, zelfs 16GB gebruiken als het binnen het budget zit.
Ook zou ik graag wat meer over die voeding van player-x willen weten voordat ik hem zou aanraden. Een tijdje geleden heb ik naar reviews gezocht over deze voeding aangezien ik hem ook wel interessant vond (300W, 80+ silver en gunstige prijs), maar heb geen degelijke review kunnen vinden. Aangezien LC-power ook slechte voedingen in hun assortiment heeft zou ik graag wat meer willen weten over de kwaliteit van deze voeding voordat ik hem zou adviseren (80+ silver zegt natuurlijk niks over de kwaliteit).
Er zijn twee redelijke tests van de voeding in het Duits hier is een Google vertaling van Nr1 en Nr2

Uiteraard zijn de condensators niet van Japanse makelaardij, maar daar is de prijs ook niet naar.
Conclusion
LC-Power has the LC7300 delivered a rock-solid 300-watt power supply, which is mainly for HTPC projects suitable. Overall, the total package for a power supply that travels for less than 40 euros over the counter.
From a purely subjective, we were pleasantly surprised by this small, quiet and efficient power supply, the LC-Power has launched without much marketing effort on the market. So one can only hope that the LC7300 is accepted by the users and buyers well, so LC-Power continues this way, and the product range expanded sense.
Those looking for a cheap, yet robust and efficient power supply for an office PC, HTPC or small gaming PC, the LC7300 Silver Shield from LC-Power is a good pick.
Niet dat het een top product is, maar je krijgt zeker waar voor je geld.
Een geluidskaart is inderdaad nergens voor nodig, geluid gewoon digitaal doorsturen naar je marantz
Na ..., de DAC in de Marrantz is waarschijnlijk beter of iig gelijk, aan die van alle geluidskaarten.

Er kan echter wel een reden zijn om toch een geluidskaart te nemen, en dat is als je DD 5.1 ipv DD 2.0 wild hebben tijdens gamen, daar je zo al ik eerder zij, een DD-Live geluidskaart nodig hebt voor 5.1 game geluid.
kroegtijger schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:27:
De HD7770 is inderdaad prima in de meeste gevallen. Als je écht veeleisende gamer bent kun je nog wel een stap hoger gaan, maar dan wil je eigenlijk al niet meer op een HTPC gaan spelen, en zeker niet op de TV.
Waarom niet ik speel vaak op mijn TV of beamer, en het is best leuk om te doen, vooral NFS op een 240cm breed scherm is spectaculair. >:)
4GB volstaat inderdaad al; mocht het budget er zijn is 8GB mooi meegenomen. Bij intel is 1333 inderdaad voldoende.
1333 is prima maar 1600 is nouwelijks duurder, wel zou ik bij deze game (HT)PC als deze zeker 8GB gebruiken, is een fractie van het budget, Windows prefetch, help echt je pc te versnellen met het laden van nieuwe files van de SSD/HDD.
Wat betreft de CPU denk ik dat een G860 inderdaad ook al wel volstaat. Zoveel CPU-resources worden niet meer belast met games; het is voornamelijk GPU-kracht.
Zou zeker niet de G860 gebruiken daar Ivy Bridge veel zuiniger is dan Sandy Bridge, vooral ook op idle gebied is Ivy met 8 tot 10W naar beneden gegaan, wat inhoud dat je heel snel de meer prijs terug hebt (+/-2j), Zelf zou ik de Pentium G2120 Boxed kiezen, daar die het goedkoopst en zuinigst is van de Ivy Bridge CPUs.
Wat ik even snel over je receiver las heeft deze geen HDMI-inputs.
Hij heeft wel degelijk HDMI aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n5ihZrejGSN241mFK8v7JkBH/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was weer een avondje reviews lezen:) En ik maar denken dat ik nu wel wist wat ik wilde. Ik ben er nu wel uit, denk ik dan toch. 8)7
De geluidskaart had ik idd al laten vallen, de voeding komt goed uit de tests.

Volgens mij moet ik het redden met de HD7770 en dan is er toch wel prijsverschil met die HIS-kaarten.

Blijft nog 1 vraag voor me open, waarom de Asrock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 417022 schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:22:
Volgens mij moet ik het redden met de HD7770 en dan is er toch wel prijsverschil met die HIS-kaarten.
Ja zal vast goed gaan, heb zelf ook even moeten denken over 6770 of 6870, maar dan bedacht ik me, als ik game op een ruim 2 breed scherm, mag ik daar voor ook wel een goede kaart voor gebruiken, want dan zie je letterlijk alles.
Blijft nog 1 vraag voor me open, waarom de Asrock?
Waar om niet, is een bord voor een scherpe prijs, maar je kan uiteraard ook voor een vergelijkbaar ASUS bord gaan of zo.

De Asus P8H77-M is ook een mooi bordje maar iets duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Waarom niet ik speel vaak op mijn TV of beamer, en het is best leuk om te doen, vooral NFS op een 240cm breed scherm is spectaculair.
Bij sommige games kan het een meerwaarde zijn ja, maar het beeldscherm in je TV kan max 1080p weergeven, terwijl je beeldscherm van je pc veel verder kan gaan. Daarbij zijn de response-tijden van je tv ook niet zo geweldig dat je er heel graag een 3D-shooter op wilt spelen. Race-games zijn daarintegen wel weer geweldig erop inderdaad.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel allemaal _/-\o_ Ik ben eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Er zit nogal een verschil tussen een spel op 1080p op low, medium of high instellingen. Maar de strekking van het verhaal was dat hij voor zichzelf moet bepalen hoeveel GPU kracht hij nodig heeft en op basis daarvan een videokaart moet kiezen die daaraan voldoet.
Daar hij een budget van ruim 600 euro heeft, is een i3 3220 een goede keuze, een Pentium G2120 is natuurlijk een goede goedkopere optie, met de games die hij wild spellen

Denk daar naast dat zelfs een HIS 7870 IceQ Turbo een goede optie is voor hem, als het in zijn budget zit, daar de koeler die op de HIS kaart zit, uit eigen ervaring, zeer stil is tijdens rust.
Pentium G2120 is wat mij betreft ook prima. Strekking van het verhaal was dat een i3 misschien nog wel overkill is voor een low/medium end gamesysteem (in een HTPC) zie BBG budgetgamesysteem.
[...]

Voor een HTPC die ook voor best pittige games gebruikt word is 8GB natuurlijk de betere optie zeker als je kijkt naar het budget, ik zou zelf, zelfs 16GB gebruiken als het binnen het budget zit.
Prijs kwaliteit voor 8GB is inderdaad het beste, maar kun je je uitspraak ook funderen? Waarom zou je 16GB nodig hebben terwijl je waarschijnlijk zelfs met 4GB je prima uit de voeten kan?
[...]

Er zijn twee redelijke tests van de voeding in het Duits hier is een Google vertaling van Nr1 en Nr2

Uiteraard zijn de condensators niet van Japanse makelaardij, maar daar is de prijs ook niet naar.
Goed om te weten. Ik weet niet wat de kwaliteit van de reviews is, kan me herinneren dat toms hardware niet veel verstand van voeding heeft (maar kan het volledig mis hebben) dus ik hou het nog even in de gaten.
[...]

1333 is prima maar 1600 is nouwelijks duurder, wel zou ik bij deze game (HT)PC als deze zeker 8GB gebruiken, is een fractie van het budget, Windows prefetch, help echt je pc te versnellen met het laden van nieuwe files van de SSD/HDD.
Echt waar? Terwijl met een SSD alles al flitsend snel gaat? Ik ben toch wel een beetje sceptisch over deze uitspraak. Overigens maak je wel makkelijk beslissingen over andermans budget. Een 10tje voor jouw kan heel anders zijn dan een 10tje voor iemand anders hè.
[...]

Zou zeker niet de G860 gebruiken daar Ivy Bridge veel zuiniger is dan Sandy Bridge, vooral ook op idle gebied is Ivy met 8 tot 10W naar beneden gegaan, wat inhoud dat je heel snel de meer prijs terug hebt (+/-2j), Zelf zou ik de Pentium G2120 Boxed kiezen, daar die het goedkoopst en zuinigst is van de Ivy Bridge CPUs.
8 tot 10W naar beneden? das wel heel veel. Volgens mij verbruikt een SB CPU idle geen eens 8 tot 10W als ik me goed herinner. Heb je hier een review van? Mocht dit inderdaad waar zijn dan heb je het prijsverschil (25 euro) terugverdiend wanneer je de pc 2 jaar 17 uur per dag idle hebt lopen (uitgaande van 1W 24/7/365 is ~2 euro). Kan interessant zijn wanneer je HTPC 24/7 aan laat staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

jaapsander schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:21:
Prijs kwaliteit voor 8GB is inderdaad het beste, maar kun je je uitspraak ook funderen? Waarom zou je 16GB nodig hebben terwijl je waarschijnlijk zelfs met 4GB je prima uit de voeten kan?
Het budget is ruim genoeg en de extra kosten niet schokkend, als hij regelmatig games speelt, is Windows Prefetch een leuke boost met laden van bestanden.
Echt waar? Terwijl met een SSD alles al flitsend snel gaat? Ik ben toch wel een beetje sceptisch over deze uitspraak. Overigens maak je wel makkelijk beslissingen over andermans budget. Een 10tje voor jouw kan heel anders zijn dan een 10tje voor iemand anders hè.
De toegangstijd van een SSD is 50x zo snel als een HDD, een SDRAM module 100x zo snel een SSD.
Waar het echt intresant word is met de doorvoer, HDD 150MB/s, SSD 500MB/s en DDR3 1600 25GB/s

Heb zelf 64GB in mijn systeem zitten, en dat word bijna allemaal gebruikt door Windows Prefetch, en na optimalisatie van de prefetch tabel, is mijn systeem nu sneller dan na een verse installatie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IqjQ2Y6S8iNTeXP4gXubmVIf/thumb.png

Zou zelfs willen dat er meer geheugen in mijn PC ging, want als je ziet gebruikt Windows het geheugen aardig effectief.
8 tot 10W naar beneden? das wel heel veel. Volgens mij verbruikt een SB CPU idle geen eens 8 tot 10W als ik me goed herinner. Heb je hier een review van? Mocht dit inderdaad waar zijn dan heb je het prijsverschil (25 euro) terugverdiend wanneer je de pc 2 jaar 17 uur per dag idle hebt lopen (uitgaande van 1W 24/7/365 is ~2 euro). Kan interessant zijn wanneer je HTPC 24/7 aan laat staan
Yep Ivy Bridge is zuinig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Aan de hand van bovenstaande post word me wel het 1 en ander duidelijk. Ik denk te zien dat je nogal een poweruser bent, maar je moet je wel realiseren dat (zelfs op tweakers.net) je niet echt een gemiddeld gebruiker bent. Daarom is een advies dat je vanuit jouw situatie geeft niet altijd even geschikt voor de gemiddelde tweaker.

Persoonlijk ken ik niemand die 64GB in zijn systeem zet alleen maar on Windows prefetch te kunnen doen. Voor gemiddeld HTPC gebruik is een sloot intern geheugen dan ook helemaal niet zo interessant, zeker wanneer je al een SSD in het systeem hebt. Getallen als 25GB/s en 100x lagere toegangstijd klinken natuurlijk heel leuk, maar wat levert het in real life precies op? Bij een HTPC start je helemaal niet zo vaak programma's op (vaak maar 1 of 2 programma's per sessie), maar gebruik je veel vaker voor een lange tijd 1 programma (bijv XBMC) om video of audio af te spelen of een spelletje te spelen. Een sloot intern geheugen is dan helemaal niet meer relevant, helemaal als je het afzet tegen de prijs.

Mijn mening is dan ook dat je bij de aanschaf van een HTPC alleen moet investeren in onderdelen welke een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Dat je een budget hebt wil natuurlijk niet zeggen dat het budget ook op moet! Geld overhouden dat je in iets anders kan investeren zonder dat de gebruikservaring minder is, is natuurlijk helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Helemaal met jaapsander eens. De balans tussen kosten en prestaties moet wel goed zijn. Je kan een HTPC bouwen die supersnel en superstil is, maar je bent een kapitaal kwijt. Je kan ook voor pakweg 200,0 al wat in elkaar draaien, maar dat zal niet geweldig blijken. De kunst is om juist daar tussenin te zitten, en wel de power te hebben die nodig is, het comfort wat je wil, maar de prijs die leuk is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

jaapsander schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:00:
Ik denk te zien dat je nogal een poweruser bent,

Voor gemiddeld HTPC gebruik is een sloot intern geheugen dan ook helemaal niet zo interessant
Ooo.. helemaal mee eens hoor, mag dan zelf wel een power user zijn, wil nog niet zeggen dat ik andere overdreven hardware probeer aan te praten.

Maar in dit geval is Tall70 opzoek naar een HTPC/game machine, en voor het game gedeelte is 8GB extra een kleine investering, die een prima resultaat terug levert.

Zal normaal voor een HTPC gewoon 4/8GB adviseren, tenzij het een HTPC/download server is, dan kan extra geheugen ook weer interessant zijn als je naar HDD download, en je µTorrent gebruikt, dan kan je namelijk een ''disk cache'' aan maken van 8~12GB, wat bij een snelle verbinding behoorlijk wat je HDD ontlast.

Geheugen is tegenwoordig zo goedkoop dat je dergelijke dingen best kun afwegen.
Mijn mening is dan ook dat je bij de aanschaf van een HTPC alleen moet investeren in onderdelen welke een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Je kan natuurlijk argumenteren dat je niet naar de toekomst moet kijken omdat die onzeker is, ik ben aan de andere kant van mening, als je een apparaat samen kan stellen dat jaren werkt, waarom niet.
Dat je een budget hebt wil natuurlijk niet zeggen dat het budget ook op moet! Geld overhouden dat je in iets anders kan investeren zonder dat de gebruikservaring minder is, is natuurlijk helemaal niet slecht.
Omdat ik van mening ben, dat als het even kan, de A8/10 en wat extra geheugen (8 over 4GB) een goede keuze is, wil natuurlijk niet zeggen dat ik voor verspilling ben, als je kijkt naar mijn voorstellen zie je dat ik vaak ook voor goedkopere onderdelen kies.

Pagina: 1