Nieuwe HTPC, advies gewenst!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 13:40
Beste Tweakers,

Ook ik wil graag aan de HTPC en ben daarom druk bezig met mijn zoektocht naar het, voor mij, ideale systeem. Van te voren wil ik even aangeven dat ik geen guru ben op het gebied van hardware of het samenstellen van systemen, al heb ik al eens zelf een PC in elkaar gezet. Jullie tips zijn dus zeker welkom!

Wat wil ik er mee doen?
- Films streamen naar TV en iPad.
- Fileopslag (foto's, muziek, documenten, etc.)
- Draaien van zelfgeschreven software.

Aanvullende eisen
- Moet in de huiskamer kunnen staan, dus zo stil mogelijk.
- Moet qua prestaties een tijdje meekunnen.

Daarnaast natuurlijk zo zuinig en goedkoop mogelijk, maar je moet ergens concessies doen. :)

Voorlopig systeem
Met bovenstaande eisen in het achterhoofd heb ik onderstaand systeem bij elkaar gezocht. Graag hoor ik van jullie of dit überhaupt in elkaar past (:p) en of dit volgens jullie ook aan mijn eisen gaat voldoen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,99€ 167,99
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 129,99€ 129,99
1Lian Li PC-C37B€ 124,50€ 124,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 30,98€ 30,98
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 53,89€ 53,89
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
1Samsung 830 series 64GB€ 65,20€ 65,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,35

Een aantal specifieke vragen nog:
  • Heeft dit systeem voldoende power om aan mijn wensen te voldoen? Dit zal voornamelijk afhangen van het streamen, want dat zal het zwaarste werk zijn.
  • Zijn er betere alternatieven voor de gekozen onderdelen?
  • Is de voeding zwaar genoeg? Hier heb ik weinig kaas van gegeten.
  • Heeft iemand ervaring met de Bluray speler? Is dat wat? Als ik in de Pricewatch kijk dan zie ik nog weinig opties voor Bluray spelers en sommigen zijn ook slechts bij 1 winkel (Amazon.de) te krijgen en ook nog eens slecht leverbaar.
Bedankt voor het lezen en iedere tip wordt zeer gewaardeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Er zitten nogal wat tegenstrijdigheden in je build.
Je wilt een HTPC, maar het voornaamste lijstje van je eisen zijn fileserver-gerelateerd. Daarnaast wil je hem zo stil mogelijk, maar wil m wel als storage gebruiken. Die gaan niet samen. Het is óf zo stil mogelijk, en dus alleen een SSD, of storage en daar zit automatisch aan gekoppeld dat het geluid maakt. Alles wat beweegt, dus ook disks, maakt geluid.

Dat even voorop gesteld, maakt dat dus de SSD in je configuratie overbodig.
Daarnaast is je configuratie nogal een overkill. Een i5 voor een HTPC met wat storage is veel te zwaar. Je kan voor een i3 kiezen en zelfs dan heb je nog een overkill aan CPU-kracht. Ik weet niet wat je wilt gaan gebruiken voor streamen, maar zo heel zwaar is dat niet. Het is niet veel meer dan wat data aanbieden; het verwerken ervan gebeurt client-sided, en niet server-sided (tenzij je DLNA wilt gaan gebruiken; dan kan het ook server-sided zijn, afhankelijk van waar je naartoe gaat streamen)
Je kiest verder voor ValueRam. Dat zou ik, zeker bij een fileserver, niet doen. Geef iets meer uit voor HyperX of een vergelijkbaar geheugen van een ander merk. Overigens kan je misschien wel beter voor 1600MHz geheugen kiezen; zeker als je naar een AMD-build toe gaat.
De kast die je nu hebt gekozen heeft geen IR-receiver voor zover ik weet. Ik weet niet wat je in gedachte had om de HTPC mee te bedienen, maar mocht je dat met een remote willen doen, dan zal je daar dus nog een losse remote bij moeten kopen (met receiver), of je kan kiezen voor CEC.
In het geval van CEC kun je bij PulseEight een module kopen die je tussen je tv en je pc plaatst, en via CEC over HDMI je HTPC kan bedienen. Bij een intel-build kun je voor een bord kiezen dat de interne module van PulseEight support, zodat je dat losse kastje niet meer nodig hebt. (zie de website van pulseeight).

In deze configuratie is de voeding zwaar zat verwacht ik, en de bluray-speler is een heel standaard modelletje. In de praktijk blijkt dat mensen die met HTPC's bezig zijn toch niet zo veel met BluRays op discs hebben... Ik heb die van mijn zelfs nog nooit gebruikt in ruim een jaar tijd, dus je kan je afvragen of je m uberhaupt er wel in wilt hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Misschien kan ik het iets verhelderen: ik wil een systeem (geef het beestje een naam, misschien is HTPC een verkeerde woordkeus) waarmee ik muziek en video kan streamen naar m'n TV/iPad/Stereo (bijv. met XBMC), maar die ook kan dienen als centrale server in het huis en waar ik mijn files op kan bewaren. Zo stil mogelijk is nice-to-have, dus hij moet aan de gestelde eisen voldoen en vervolgens zo stil en goedkoop mogelijk (dus als er alternatieven zijn voor een specifiek component, dan heb ik graag de stilste).

De reden waarom ik voor een zwaardere processor gekozen heb is het feit dat ik naar verschillende apparaten wil streamen (bijv. iPad) en er misschien transcoding nodig is. Ik begreep dat dit vrij zwaar is en dat een stevige processor dan wel gewenst is. Als dit niet nodig is, dan zou het mooi zijn want dat zou de kosten een stuk omlaag brengen. Het voornaamste is dat ik er niet na een paar maanden achter kom dat ik power te kort kom en dus weer kan gaan upgraden.

De keuze voor ValueRam is waarschijnlijk 'per ongeluk' gebeurd, aangezien ik niet weet wat het precies inhoudt en wat de verschillen zijn met andere typen geheugen. Dit ga ik eens uitzoeken. Goeie tip.

Geen IR-receiver is inderdaad onhandig, misschien dat ik nog even verder moet zoeken. Jammer dat er zo weinig kasten zijn die ik ook echt mooi vind. Ik ga eens kijken wat CEC betekent en op de website van PulseEight gluren. :)

Een BluRay-speler wil ik er toch wel in hebben; het is een beetje jammer als er iemand langskomt met een disc en je kunt hem niet afspelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Streams aanbieden neemt niet zo gek veel resources in beslag, maar is uiteraard afhankelijk van wat voor streams, en vooral hoeveel simultane streams je wilt kunnen afhandelen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je 3 of meer streams tegelijk wilt bekijken. Dan kan je met best een klein processortje af. Een A6 is prima daarvoor.

ValueRAM is heel kort gezegd het afval-product van het fabriceren van geheugenchips. Chips die net niet aan de specs voldoen waar ze voor gemaakt waren, voldoen wel voor andere doeleinden, zoals ValueRAM, en worden daar dus ingezet. DAarom is het ook zo goedkoop, maar helaas ook onbetrouwbaar (bluescreens e.d.). Voor de relatief kleine meerprijs voorkom je dat.

CEC zijn stuursignalen over HDMI. In dit geval dus van je gewone TV-remote over de HDMI-kabel naar je HTPC. Aangezien de videokaarten op het moment daar geen support voor bieden, moet er een aparte adapter bij, die het CEC-signaal van de HDMI-kabel oppakt en als HID over USB aanbied, dus zoals een muis of toetsenbord dat ook doet. Via wat software kun je daar commands aan hangen (in dit geval via libCEC). Dit wordt o.a. op de Raspberry Pi al veel in de praktijk gebruikt, die dit namelijk wel gewoon ondersteund.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Eens met kroegtijger. De taken die jij beschrijft zijn eigenlijk helemaal niet zo processor intensief. HTPC taken en fileserver taken worden ook gedaan door Atom cpu's die hier al in veel gevallen voldoende voor zijn. Een snellere A4 of A6 heeft een stuk meer kracht dus die zou dit op z'n sloffen moeten kunnen doen. Transcoderen is een ander verhaal, afhankelijk van de instellingen kan dit een stuk zwaarder zijn dan bovenstaande taken, maar zonder hier veel ervaring mee te hebben kan ik me herinneren dat dit ook al probleemloos kon in het dual core tijdperk. On the fly transcoderen heb je waarschijnlijk geen quad core IB cpu voor nodig. Maar afhankelijk van wat voor systeem je nu hebt kun je dit natuurlijk ook gewoon even testen. Als alternatief kun je ook gaan voor een A8 APU.

Verder is een HDD natuurlijk altijd minder stil dan een SSD, maar wanneer je de HDD goed bevestigd (ophangen met rubber) hoeft deze niet meer lawaai te maken dan de rest van de componenten. Ook doet een stille CPU koeler en casefan(s) wonderen voor de algehele stilte

Om het 1 en ander in perspectief te zetten over intern geheugen: Valueram is zeker niet het afval-product van het fabriceren van geheugenchips en is ook niet per definitie onbetrouwbaar. Net als met CPU's worden geheugenchips geproduceerd uit een stuk silicium en na dit proces worden de beste chips gebruikt voor producten die op een hogere snelheid moeten werken. Ook worden de chips gewoon getest op de gewenste snelheid.

Voor hyperX/dominator enz geheugen worden de bete chips gebruikt die stabiel kunnen werken op hogere frequenties. De chips die overblijven worden getest op lagere snelheden. Valueram of ander budgetram draait vaak op de lagere frequenties (1333MHz) en hoeft dus ook helemaal niet uit de beste chips te bestaan (het hoeft immers niet 1866 MHz te doen op 1.65v). Het geheugen wordt gewoon getest op de geadverteerde frequenties en zou daarom gewoon moeten werken. BSOD's veroorzaakt door defect geheugen is niets anders dan pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wat betreft ValueRam klopt het verhaal van Jaapsander inderdaad, alleen vertellen de fabrikanten (met name Kingston) er niet graag bij, dat de chips op de waver die niet helemaal aan de specs voldoen die gesteld werden, weliswaar op lagere snelheden goed (lijken te) werken, maar niet heel intensief getest worden. De kans dat deze geheugenmodules data "lekken" is een stuk groter dan bij de goed geteste modules. Afhankelijk van de toepassing hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar het is wel iets om aan te denken. Wil je een heel stabiel en snel systeem, dan kan je ValueRam dus beter links laten liggen. Moet het goedkoop, en is betrouwbaarheid en snelheid niet zo'n groot issue, dan in ValueRam een prima optie.
Een afval-product is misschien een wat groot woord; het is dus meer een product gemaakt van restanten van andere productie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
kroegtijger schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:08:
Kingston ValueRam en BSOD's en andere onbetrouwbaarheden
Ik zou zeggen, gooi het voor gebruik twee dagen in memtest86+. Als er geen errors uitkomen, heb je kans dat je een computerleven lang (als ze niet DOA zijn, gaan ze meestal niet dood door normaal gebruik) gewoon geheugen hebt wat goed werkt op zijn specificaties.

BSOD's worden meestal (vrijwel altijd) veroorzaakt door drivers, daarna hardware failures. En je geheugen is prima te testen met memtest86+, en op het Valueram heb je levenslange garantie. Dus: Als het goedkoper is zou ik gewoon valueram nemen.

Verder: Denk je te gaan transcoden? If not, je hebt een passief (zonder geluid) zuinig AMD bordje met embedded processor dat alles kan dat jij wilt. Scheelt ook nog eens vrij veel geld. Als je wel gaat transcoden (nodig wanneer het afspeelapparaat, je TV of iPad het formaat op de HDD niet kan spelen) zou ik naar een AMD APU kijken: Mooi balans tussen CPU en GPU power, idle ongeveer net zou zuinig als Intel alternatieven, en goedkoop.

En je denkt films te willen streamen naar je TV. De TV die boven je HTPC staat? Want dan kan je natuurlijk beter XBMC gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
marcop23 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:43:
[...]

Ik zou zeggen, gooi het voor gebruik twee dagen in memtest86+. Als er geen errors uitkomen, heb je kans dat je een computerleven lang (als ze niet DOA zijn, gaan ze meestal niet dood door normaal gebruik) gewoon geheugen hebt wat goed werkt op zijn specificaties.
Klopt, maar zou jij daar zin in hebben om te moeten doen? prop je al je banken vol, en krijg je een error, dan weet je nog niet welke van de 4 (uitgaande van 4 banken natuurlijk ;) ) het is... Kan je nog een paar keer 2 dagen memtest draaien... Dan geef ik liever iets meer uit voor een product dat goed is.
BSOD's worden meestal (vrijwel altijd) veroorzaakt door drivers, daarna hardware failures. En je geheugen is prima te testen met memtest86+, en op het Valueram heb je levenslange garantie. Dus: Als het goedkoper is zou ik gewoon valueram nemen.
Zoals ik al aangaf is tijdsbesparing en irritatie voorkomen ook wel wat waard ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Dit is natuurlijk een beetje een non-discussie aangezien er op dit moment veel AMD systemen als HTPC worden aangeraden en daar 1600MHz geheugen (dus premium RAM) juist wel nut heeft.

Tegenwoordig koopt iedereen 2 modules, test deze 8 uur (gewoon overnacht) met memtest86+, is er een fout moet je ze toch beide terugsturen aangezien het een kit is. Dus je hoeft helemaal niet verder te testen. Mijn ervaring met valueram is juist erg positief, heb al meerdere setjes gebruikt en nog geen problemen gehad. Zo heb ik juist toevallig wel een defect setje duurder "premium RAM" gehad. Maar goed dit is niet meer dan geluk/pech. Zowel met valueram of premium ram kun je beide hebben. Als jij beweerd dat het met valueram vaker zo is dan zou ik graag een statistisch verantwoord onderzoek daarover zien (ik zou juist zeggen dat het het met valueram minder vaak mis is omdat het op conservatieve snelheden werkt).

Verder zeg je wel dat het de mindere chips zijn, maar dit is vooral afhankelijk van het productieproces. Wanneer een producent het proces beter onder de knie krijgt zijn er relatief veel goede werkende chips die dan maar gebruikt moeten worden in de goedkopere producten (net als bij AMD tripple/dual cores die gewoon 4 werkende cores hadden en unlocked kunnen worden).

Waar ik nog wel in geïnteresseerd ben is wat je nou echt precies met je pc wilt gaan doen. We hebben het nu steeds over fileserven (amper belasting voor de CPU), video afspelen (amper belasting van de CPU) en (mogelijk) transcoderen (mogelijk belasting van de cpu). Afhankelijk van wat er precies gedaan moet worden met transcoderen (neem aan H264 materiaal van een MKV container in een MP4 container stoppen?) is een ander advies van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:16:
Dit is natuurlijk een beetje een non-discussie aangezien er op dit moment veel AMD systemen als HTPC worden aangeraden en daar 1600MHz geheugen (dus premium RAM) juist wel nut heeft.
Dat is zeker waar :Y
Tegenwoordig koopt iedereen 2 modules, test deze 8 uur (gewoon overnacht) met memtest86+, is er een fout moet je ze toch beide terugsturen aangezien het een kit is. Dus je hoeft helemaal niet verder te testen. Mijn ervaring met valueram is juist erg positief, heb al meerdere setjes gebruikt en nog geen problemen gehad. Zo heb ik juist toevallig wel een defect setje duurder "premium RAM" gehad. Maar goed dit is niet meer dan geluk/pech. Zowel met valueram of premium ram kun je beide hebben. Als jij beweerd dat het met valueram vaker zo is dan zou ik graag een statistisch verantwoord onderzoek daarover zien (ik zou juist zeggen dat het het met valueram minder vaak mis is omdat het op conservatieve snelheden werkt).
Statistieken heb ik niet zo bij de hand, maar wel een jaar of 10 werk-ervaring die heeft geleerd dat het gebruik van ValueRam toch op regelmatige basis de verantwoordelijke is gebleken voor diverse bluescreens. Nu moet ik daar ook bij vermelden dat ik de laatste 3 a 4 jaar nauwelijks nog iets met ValueRam heb gedaan, dus het is natuurlijk mogelijk dat dit inmiddels achterhaald is en inmiddels dergelijke issues niet meer structureel meer voorkomen dan bij premium ram.
Verder zeg je wel dat het de mindere chips zijn, maar dit is vooral afhankelijk van het productieproces. Wanneer een producent het proces beter onder de knie krijgt zijn er relatief veel goede werkende chips die dan maar gebruikt moeten worden in de goedkopere producten (net als bij AMD tripple/dual cores die gewoon 4 werkende cores hadden en unlocked kunnen worden).
ook dat klopt inderdaad, maar is o.a. ook afhankelijk van vraag en aanbod. Daar waar er veel vraag is naar ValueRam wordt het interessanter om de kwalitatief betere chips daarvoor in te gaan zetten om winsten te vergroten. Als de prijs van Premium Ram stijgt doordat de vraag daarnaar stijgt, is het weer zinvoller om daar deze chips weer in te zetten. De prijzen kunnen zelfs van uur tot uur verschillen;

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Dank voor de goede discussie over RAM, ik zal het eens overwegen. Over het algemeen speel ik liever op safe, ook al kost dat iets extra.

Dan wat betreft de requirements: uiteindelijk wil ik films op m'n HTPC downloaden en deze afspelen op mijn TV. Het zou leuk zijn als ik ze via mijn WIFI ook op de iPad kan afspelen, zodat ik een filmpje kan kijken in bed. Voor het eerste kan ik bijv. XBMC gebruiken en de HTPC koppelen aan m'n TV met een HDMI kabel. Hoe ik het tweede best kan realiseren heb ik nog niet helemaal helder, en daarom kan ik ook niet direct inschatten of transcoding nodig is (het lijkt mij wel, gezien de andere formaten die de iPad gebruikt). Dit bepaalt uiteraard de power die nodig is in het systeem.

Dit weekend zal ik eens kijken of ik een alternatief in elkaar kan klikken, dan zal ik gelijk eens op zoek gaan naar een kast die wel een IR-ontvanger heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hier is exact dezelfde vraag gesteld
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=137021

Samengevat zal je dus je HTPC als WebDav-server moeten laten gaan draaien om zodoende door je iPad gevonden te kunnen worden. Een uitleg over WebDav en installatie-instructies kun je hier vinden: http://www.slickit.ca/2009/07/webdav-on-windows-7.html
let op, want daar is wel IIS voor nodig!

Mogelijk dat er ook nog wel andere oplossingen voor te vinden zijn, maar aangezien ik zelf geen iPad heb, en dus ook weinig interresse heb in hoe je dat op een iOS-based device doet, kan ik je niet vertellen of en hoe goed dit gaat werken...
Apple en andere omgevingen mixen is altijd ellendig... Liever alles bij Apple, of alles bij andere OSen houden dan..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Nu ik wat vrije dagen heb rond de jaarwisseling, ben ik maar weer verder gaan zoeken naar een goede HTPC / thuisserver build. Onderstaande lijst is een work-in-progress:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Lian Li PC-C37B€ 122,50€ 122,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,75

Na jullie twijfels over de te zware CPU heb ik wat meer onderzoek gedaan en wat ervaringen gevraagd van collega's die ook een HTPC hebben. Een i5 is dus niet echt nodig voor dit soort werk, vandaar dat ik nu een andere processor gekozen heb. Uiteindelijk is het de G860 geworden omdat de processoren in deze range niet erg veel verschillen van prijs, dus heb ik de snelste maar genomen.

Zoals jullie zien heb ik ook het geheugen gewisseld, ValueRAM vond ik toch niet zo'n goed idee. Deze heeft wel goede reviews, dus zal hopelijk wel voldoen.

De kast is gebleven ook al zit er geen IR ontvanger in, die koop ik er nog los bij. Ik heb nog wel gezocht naar een andere kast maar de meeste vind ik foeilelijk en ik heb ook wat restricties qua grootte van het ding; uiteindelijk dus geen alternatief kunnen vinden.

Een eventuele bluray-speler ben ik nog aan het overwegen.

Blijft over de SSD/HDD; hier ben ik nog niet helemaal uit. Aangezien het ding twee functies gaat vervullen (als HTPC direct gekoppeld aan de TV en als thuisserver) is een keuze voor een van beide niet eenvoudig. Het liefst wil ik hem natuurlijk zo stil mogelijk, want hij komt onder de TV te staan, maar er moet ook wel wat storage beschikbaar zijn, want ik zal ook m'n films, foto's, etc. er op zetten. Waarschijnlijk is een zo stil mogelijke HDD dan de beste optie en voegt een extra SSD niet zo heel veel toe.

Heeft iemand hierover nog een goed advies? Is een vrij stille HDD uiteindelijk storend in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Zojuist nog even wat gelezen en als gevolg daarvan nog een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dit is het resultaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2120 Boxed€ 81,45€ 81,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 119,90€ 119,90
1Lian Li PC-C37B€ 122,50€ 122,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1Lite-On IHOS104-32 (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart)€ 64,99€ 64,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,14

De wijzigingen:
  • CPU vervangen door een iets sjieker model, deze zou ook wat zuiniger moeten zijn dan de vorige.
  • HDD erin gestopt van 3TB, 5400 RPM dus hopelijk vrij stil. Over een eventuele SSD twijfel ik nog, misschien toch wel fijn om daar de Windows installatie op te zetten.
  • Toch een Bluray speler, zodat ik een collectie blurays kan gaan aanleggen. Heb ik ook eens iets te vragen met m'n verjaardag / sinterklaas. ;)
Als er geen gekke dingen meer in zitten en als ik het SSD dilemma heb opgelost, dan ga ik hem maar eens bestellen. Hopelijk gaat dat een beetje soepel, want ik zag dat de leverbaarheid van de kast niet heel best is momenteel.
Pagina: 1