Analoog signaal Beeldverhouding > Ziggo vs Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb al enkele maanden analoge tv via de glasvezel, geleverd door Lijbrandt.
Super tevreden tot nu toe!!

Afgelopen week is er in onze gemeente onderhoud geweest aan het analoge systeem (nieuwe frequenties -kanalen- en enkele zenders weg/vervangen).
Plotseling (sinds dit onderhoud) zijn op vrijwel alle zenders de zwarte balken boven en onder weg.
Het beeld lijkt mij verticaal minder scherp en het beeld lijkt verticaal wat langer gerekt te zijn.
Er is niets veranderd op de breedbeeld philips matchline crt qua instellingen.
De zender-logo's en ondertitels lijken echter wel correct geplaatst te zijn (in beeld).
Bij sommige reclames schakelt de tv WEL naar het letterbox-formaat met zwarte balken boven en onder.

Verwissel ik nu de coax van de glasvezel (genexus core advance) met de coax kabel van ziggo (die nog niet is afgesloten) aan de achterkant van de tv en ik zap naar dezelfde zender/programma, dan zijn er WEL zwarte balken boven en onder. Wederom, verder niets veranderd dan de coax-kabel.

Voor de extra duidelijkheid: tot vorige week, was het beeld (en de verhouding met die zwarte balken boven en onder) identiek aan aan het signaal van ziggo (al vond ik het glasvezel signaal scherper en rijker van kleur, zal wel zijn door die 1:1 doorgave vanuit technicolor waar ik verleden jaar over las).

Wat is er nu dan anders? Waarom zijn de balken nu opeens weg bij het analoge glasvezel-signaal (was eerst niet) en zijn ze wel bij ziggo cai als ik simpelweg alleen de kabel omplug?

Help, dit krijg ik gewoon niet uitgelegd/beredeneerd/verklaard.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 21:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dat betekend dat ze nu niet meer letterbox uitzenden, maar echt breedbeeld, een tv zou het zelf in de juiste verhouding moeten weergeven.

Zo te horen gebruik je een iets oudere televiesie, deze moet je even handmatig instellen op breedbeeld verhouding, dit was volgens mij bij de philips:

Menu, en dan beeldverhouding, + drukken.

Dan moet het goed zijn, is is het qua kwaliteit beter dan eerst (met letterbox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een betere beeldkwaliteit was alleen van toepassing met het PalPlus signaal...

Probeer inderdaad even met de beeldverhoudingen te spelen zoals ReBr hierboven zegt. Hoe zite het beeld er bijvoorbeeld uit bij 4:3 (smalle hoofden?) of laat de tv automatisch de juiste breedte/wijdte kiezen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de 'beeldformaat-knop' van mijn breedbeeld philips matchline crt (ik geloof een na laatste serie, maar in elk geval geladen met die waanzinnige panasonic beeldbuis -die met de 2 extra pixels links en rechts over de middenlijn-) heeft de volgende beschikbare beeldformaten (en beschrijving in de handleiding):
  1. "Autom. Formaat" --- zorgt ervoor dat het scherm zoveel mogelijk met beeld gevuld is. Indien er ondertitels in de zwarte balk onderaan het scherm vallen, maakt deze instelling de ondertitels zichtbaar. Indien een logo van een zender in de hoek van de zwarte balk bovenaan het scherm valt, verdwijnt het logo van het scherm.
  2. "Super Zoom" --- verwijdert de zwarte balken aan de zijkanten van 4 : 3 programma's, met een minimum aan vervorming. U kunt de ondertitels zichtbaar maken door de cursor op/neer te bewegen.
  3. "4 : 3" --- geen beschrijving in de originele handleiding.
  4. "Filmformaat 4 : 3" --- U kunt de ondertitels zichtbaar maken door de cursor op/neer te bewegen.
  5. "Filmformaat 16 : 9" --- U kunt de ondertitels zichtbaar maken door de cursor op/neer te bewegen.
  6. "Ondertitel Zoom" --- U kunt de ondertitels zichtbaar maken door de cursor op/neer te bewegen.
  7. "Breedbeeld" --- geen beschrijving in de originele handleiding.
De (onveranderde) instelling "Breedbeeld" is normaal gesproken ingesteld; dit was bij ziggo cai, glasvezel 'oud' en glasvezel 'nieuw' (zoals in de topic-start is beschreven).
Dit was/is ook omdat dit de enige bruikbare instelling is (op 'n echte 4 : 3 dvd/vhs bron na): alle andere instellingen zoomen ('veel' te groot, igg genoeg om aardig wat verticaal met het beeld te kunnen scrollen) en/of trekken de beeldverhouding/aspect-ratio uit verband (zoals ook uit het bovenstaande stukje uit de handleiding blijkt).
Echter heb ik geen idee wat die instelling 'Breedbeeld' nu officieel exact doet.

Bij de meeste zenders via glasvezel analoog 'nieuw' is er geen verschil tussen 'breedbeeld' en 'automatisch', behalve bij sommige zenders waar 'automatisch' dus zoals beschreven aan 't beeld gaat trekken en schuiven (zodoende een deel van 't zender-logo in de zwarte balk verbergt).

Het antwoord van ReBr krijg ik in eerste instantie niet meteen 'n touw aan vast geknoopt wegens het PalPlus verhaal dat Michael Knight ook aanhaalt. In 4 : 3 krijg ik pillar-box (zwarte balken links en rechts), maar verticaal nog steeds beeldvullend.

Hoe dan ook, aangezien er niets mis/kapot lijkt aan de tv (wegens het beschreven gedrag ten gevolge van enkel de bron coax-kabel te verwisselen), ik zie het niet als onredelijk tot dusver om aan te nemen dat er IETS anders aan het analoge signaal over de glasvezel op dit moment dan vorige week (zonder nog over 'goed'/'fout' te praten).

Maar wat? (Dan is de uitleg erachter vast makkelijker dan het nu raden wat er anders is!)

KAN het misschien zijn dat ze ipv 'letterbox' nu 'anamorphic' formaat op de analoge glasvezel zetten?
In dat geval zou ReBr gelijk hebben (hij oppert dat het signaal mogelijk niet meer in 'letterbox' is maar in 'breedbeeld' zonder daar een exactere definitie bij te geven): de +/- 30 % verspilde bandbreedte door de zwarte balken bij 'letterbox' formaat is met 'anamorphic' inderdaad voor een belangrijk stuk opgeheven (al is het net niet zo goed als PalPlus), iets wat dan inderdaad 'n vooruitgang is.
Mijn Loewe 4 : 3 toestel heeft nu wel nog steeds 'keurig' zwarte balken onder en boven het beeld op de meeste zenders.
Als men dan die WSS breedband-bit mee verstuurt, voegt een 4 : 3 tv dan zelf die zwarte balken toe (waardoor het beeld weer in verhouding komt, mits die tv wss ondersteunt)?
En kan dit hele anamorphic/wss gebeuren over de analoge coax?
Betekent dan de instelling 'breedbeeld' op mijn tv: 'altijd doen alsof het signaal full-height anamorphic 16:9 beeld is'?

Zou dit bericht op tweakers dan gerelateerd zijn? Zou het dan zijn dat zijn 4 : 3 tv ofwel 'hard' op 4 : 3 formaat staat en/of dat toestel niets doet met de WSS bit?

... of heb ik dan iets fout begrepen (in het anamorph vs letterbox en wss verhaal)?

UPDATE:
Ik heb deze vraag naar Glashart media gemaild en tevens verwezen naar dit topic. Dus hopelijk...

UPDATE 2:
Volgens mijn Loewe TV zijn de signalen PalPlus... nou snap ik er helemaal niets meer van.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een uiterst vriendelijke en behulpzame medewerker van Lijbrandt aan de lijn gehad (ik had vorige week af gesproken om vandaag weer terug te bellen). Ik heb hem (op zijn verzoek, om op de hoogte te blijven) verwezen naar dit topic.

Hij had gisteren (19 november 2012) een bericht omtrent beeldverhoudingen in gemeente Weert voorbij zien komen op hun 'messageboard', maar kon (ook na het consulteren van zijn supervisor) het bericht niet meer terug vinden.
Bij nader onderzoek bleek de call toch nog uit te staan naar de technische dienst en heeft hij mijn originele call wat verhelderd en uitgebreid in 'n poging om pro-actief te voorkomen dat daar per ongeluk 'n standaard antwoord op komt (ala 'uw beeldinstellingen op uw toestel staan fout').
Tevens is er afgesproken dat ik vrijdag weer terug bel, mocht ik in de tussentijd geen bericht vernomen hebben van hun kant uit via gsm/email.

Weet ik meer, laat ik het hier horen.

Om zelf wat vragen van mijn vorige bericht te beantwoorden (en verbeter me gerust als ik iets fout heb begrepen):
WSS-bit is voor analoog en kan gewoon over de coax/cai. Een 4 : 3 tv die de WSS bit ondersteunt voegt zelf zwarte balken toe waar nodig volgens de WSS bit. Anamorphic breed-beeld icm WSS aansturing is deel van de specificatie en dus mogelijk.

Hoe kun je als klant/afnemer nu zien waar die wss bit op staat?
Mij lijkt met een computer met 'n analoge tv-kaart. Ik las over 'n library 'libzvbi' die dat bijvoorbeeld kon uitlezen, maar ik heb zelf geen analoge tv-kaart. Misschien dat 'n andere tweaker met geschikte hardware (en hem bekende software) dit kan uitlezen? Of iets wat ik toch zelf kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuzzardHawk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 20:21
Yep zit ook in Weert en heb ook het beeld formaat probleem.
de vraag is niet wat voor bit ze mee sturen maar WAAROM een wijziging doorvoeren als de kwaliteit slechter wordt!
Ik heb nu zowat gehad met Lijbrandt. verdelen ze nieuwe IP adressen krijg ik geen toegang meer met bepaalde sites. Veranderen de analoge frequentie wordt de kwaliteit minder en wordt het beeld formaat verkracht.
Waar zijn ze me bezig? proberen ze UPC en ziggo van de troon te stoten als slechtste provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@BuzzardHawk:
Thx voor de bevestiging!!!
Puur alleen de bevestiging dat ik niet de enige ben die is opgevallen dat er meer is veranderd dan enkel het zenderpakket (en dat er dus niets mis is met mijn spullen of mijn sanity), is al een heel grote opluchting!
Terzijde, ik begrijp je overige frust terdege: ook in dit geval zou de provider juist veel frustratie kunnen besparen bij de klanten door duidelijke informatie/communicatie. Kijk, ik snap dat 'n routing probleem tijd kan vreten en ik accepteer ook dat bij overmacht/regulering/algehele reorganisatie 'n statisch ip toch 'ns ooit 'eenmalig' veranderd.
Maar niet weten/communiceren wat je verkoopt... dat zal jong noch oud kunnen begrijpen/accepteren.
Echter, ik me ook nog inleven dat (in de huidige tijd waarin elke seconde verantwoord en gefactureerd moet worden) de provider ook afhankelijk is van de tijd die het kost van uitzetten/doorverwijzen van call's naar derden (die dat op hun beurt mogelijk ook weer moeten doen.
Echter, in dit geval van de beeldverhouding, is men hopelijk niet op jacht naar 'n bug maar naar wat basis informatie-voorziening, dus vind ik het niet onredelijk dat dit in 2 weken beantwoord zou moeten kunnen worden!!

Buiten jouw bevestiging was ik inmiddels aan 't redeneren dat vast niet niet enkel en alleen door mijn melding (van vorige week dinsdag) op Lijbrandt's interne 'messageboard' een bericht omtrent de 'beeldverhouding (analoog) in gemeente Weert' is geweest (waar die helpdeskmedewerker serieus naar heeft gezocht)...
Er moeten dus meer mensen zijn geweest die dit al bij hun gemeld hebben, zeker aangezien Lijbrandt hierover zelf nog een call open had staan naar de technische dienst.

In het 'Lijbrandt Glasvezel ervaring - || summer special' kwam er vandaag een relevante reactie op deze waarneming die ik daar ook gepost heb (en naar dit draadje heb verwezen):
denan schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:02:
[...]

Het headend daar is geupgrade naar een nieuwe generatie die WSS signaling support heeft. 4:3 en 16:9 komen nu dus goed door (waar het eerst allemaal zwarte balken bevatte) en je tv mag nu zelf bepalen wat het met het beeld doet.
Ik zal denan even vragen of hij zo goed zou willen zijn om (hier) iets meer uitleg/terminologie te geven.

EDIT:
Ik zie net in mijn mail een antwoord van GHM omtrent mijn vraag over de veranderde beeldverhoudingen, verstuurd gistermiddag:
Glashart Media B.V. - Infomail
Het headend in Roermond, waar Weert nu op aangesloten is, is van een
nieuwe generatie.
Deze heeft de mogelijkheid om buiten letterbox ook transparent door te
geven in combi met WSS (wide screen signalling).
Transparant wil dus zeggen dat we doorgifte doen zonder aanpassingen
in beeldformaat door de WSS
waardoor de gebruiker zelf kan kiezen wat hij wil.

Glashart Media is één van de grootste radio- en televisieaanbieders op
glasvezelnetwerken
in Nederland en levert haar diensten via Service Providers aan de
consument.

De Service Providers zijn het aanspreekpunt voor de consumenten.

Het is verstandig voortaan contact op te nemen met uw Service
Proivider in plaats van Glashart Media.
Ok, da's officiële bevestiging; dank U Glashart Media!!!

Nu het dus 'n officieel FEIT is dat de doorgave van het analoge signaal is veranderd met betrekking tot de beeldverhoudingen (waarbij er gebruik wordt gemaakt van WSS), lijkt het me een erg goed idee voor de mede- tweakers/gebruikers/klanten (vooral gezien voorheen en in de toekomst ook andere gemeentes en providers hiermee te maken hebben/krijgen, zoals mogelijk ook Dope-E's meldingt van 17 sept 2012) om hier te kunnen benoemen en van daaruit uitleggen WAT er nu dus anders is. Bijvoorbeeld: is het beeld nu dan anamorphic of wat, werd het beeld dan eerst 'gefilterd' tot letterbox en nu niet meer, of wordt er nu juist wel iets gefilterd/gestretched?
Voor de extra duidelijkheid kan het zeker geen kwaad om daar het origineel/voorgaande signaal (en dus dat van ziggo/upc ed) ook uit te leggen.
Met die uitleg zou zelfs 'n kind vervolgens moeten kunnen begrijpen of die verandering nu (voor hem/haar) een vooruitgang of achteruitgang is.

'Beter'/'Slechter of 'Goed'/'Fout' heb ik tot nu toe nog bewust buiten beschouwing gelaten: we moeten immers eerst weten (en begrijpen) wat het verschil is voor we kunnen bepalen of (en voor wie) dit een vooruitgang of achteruitgang is.

Ik wil met alle liefde en plezier daarbij helpen en verduidelijkende plaatjes maken. Dan kunnen we vervolgens vanuit andere provider-specifieke topics mensen met vergelijkbare opmerkingen/klachten naar dit centrale topic sturen waar dan de correcte uitleg zou moeten (komen te) staan.

@Moderator: Kan een topic-titel nog veranderd worden? Zoja, is het een misschien een idee (gezien bovenstaande) om de topic titel van dit topic nog concreter en universeler te maken dan ik 'm in eerste instantie had opgesteld? Iets van: '(Wijzigingen) Beeldverhouding Glasvezel Analoog' oid? (Gezien KPN geen analoog levert zou dit automatisch op GHM pakketten moeten slaan lijkt mij).
Of is het een beter idee om een apart nieuw topic hiervoor te starten, gezien mijn topic-start nog neigt naar: 'ligt 't aan mij of is er iets anders en wat dan'. Echter heb ik GHM en Lijbrandt tot nu toe naar DIT topic verwezen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 12:05

Dope-E

The one and only Dope

Hey dat zijn interessante ontwikkelingen! Bedankt voor je mail GitaarLab.
Vind t maar vreemd dat ze dit doorvoeren. Hoeveel mensen gebruiken het analoge signaal op een oude tv op de slaapkamer? Ik kan op onze oude 4:3 crt in de slaapkamer niets aan beeldverhoudingen instellen. Had me er ondertussen bij neergelegd dat het er allemaal uitgerekt uitziet wanneer ik in bed tv kijk.

twitter.com/curly_sanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Dope-E:
Ook al ben ik zelf allergisch voor de volgende vraag, toch moet ik 'm stellen:
Hoe oud is dat toestel? Welk toestel is 't? Kan het toestel met WSS overweg (wanneer is dat eigenlijk enigszins standaard geworden)?

Igg, is dit dus wel degelijk 'n actueel relevant thema, maar bij gebrek aan definities/terminologie krijg ik ook geen relevante uitleg op 't internet gevonden waarmee we (bij voorkeur visueel) kunnen uitleggen wat er nu aan de hand is (en hierheen verwijzen vanuit andere glasvezel topics waar mensen ook met deze opmerking komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 12:05

Dope-E

The one and only Dope

@GitaarLab
Helaas heb ik weinig info voor je. Het gaat om een 2de (wellicht 3de) hands toestel van het merk Aristona. Ik heb geen handleiding, niet eens de originele afstandbediening en op de behuizing kan ik nergens een type aanduiding vinden.

Ik heb een pdf gevonden van de WSS standaard en die heeft t over november 1998. Ik durf te wedden dat onze slaapkamer tv ouder is...

twitter.com/curly_sanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Dope-E:
Dan zit daar waarschijnlijk voor jou het antwoord.
Echter, sinds afgelopen vrijdag viel mij op dat de eerste 10 nederlandse zenders (met uitzondering van cc) opeens weer in het letterbox formaat zijn...

Ik ga nu Lijbrandt eens bellen, aangezien ze dus nu al bijna 'n week 'n antwoord horen te hebben..
Tot zo meteen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na 'n kleine 20 minuutjes in de wacht te hebben gestaan (niet erg, wist ik, lekker geluncht met wat echte muzak op de speaker).

Blijkbaar lopen wij op tweakers hier voor: de info in dit draadje (inclusief het antwoord van Glashart), heeft Lijbrandt NIET (en zijn ze 'n beetje 'boos' over, dat hun nog steeds geen antwoord hebben gekregen).

Nu gaan ze de call doorzetten naar de 2e lijn... (was dat niet al 2 keer gebeurd?!?) en moet ik as vrijdag maar weer terug bellen want (en ik quote): "Reggefiber is niet de makkelijkste aannemer om contact mee te krijgen, laat staan antwoord."

Ze hebben nu de mail van Glashart uit dit topic gekopieerd en toegevoegd aan de case, tezamen met de nieuwe vraag: "Als provider nemen wij bij jullie af; waarom krijgen WIJ geen antwoord?"

Ook hebben ze aan de call toegevoegd dat de 'eerste 10 nederlandse zenders' nu opeens weer overwegend in letterbox-formaat (lijken te) zijn.

Dus.. @BuzzardHawk: heb jij ook gemerkt dat veel zenders sinds afgelopen vrijdag weer overwegend in 'letterbox' zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:40:
[...]

Blijkbaar lopen wij op tweakers hier voor: de info in dit draadje (inclusief het antwoord van Glashart), heeft Lijbrandt NIET (en zijn ze 'n beetje 'boos' over, dat hun nog steeds geen antwoord hebben gekregen).

[...]
Dat komt waarschijnlijk omdat de organisatie van Lijbrandt voornamelijk bestaat uit managers en administratief medewerkers, die beiden in technisch opzicht de ballen verstand hebben van wat ze eigenlijk verkopen. Het zijn gewoon 'dozenschuivers' zonder inhoudelijke kennis van zaken.

En ja, als je niet de juiste vragen weet te stellen (aan bijvoorbeeld Reggefiber) hoef je ook niet op het juiste antwoord te rekenen...

/edit:
Zie bijvoorbeeld deze post bij Lijbrandt-zusje XMS:
GerHo in "XMS Glasvezel ervaring - XVI summer special"
De oplossing voor niet werkende email volgens de helpdesk? Glasvezelmodem spanningsloos maken. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:50:
[...]
En ja, als je niet de juiste vragen weet te stellen (aan bijvoorbeeld Reggefiber) hoef je ook niet op het juiste antwoord te rekenen...
Ik hoorde tijdens het laatste telefoongesprek half mompelend 'n deel van hun call: "is het signaal anamorph of wss".. Tja, waar moet je daar beginnen met uitleggen dan inderdaad.
Ik heb ze de vraag dus laten verbeteren, naar: "wat is het formaat/ratio (wordt het nog ergens naar 'n letterbox gefilterd) en wordt er (daarbij) gebruik gemaakt van WSS en staan die instellingen wel goed?"

Misschien is 'n betere vraag in deze puzzel: wat doet 'n headend dan precies? Kan (en doet) zo'n ding iets veranderen aan 't bron-signaal.
Hoe ziet 't blok-schema van de signaal distributie er dan uit (gezien dit voor veel GHM providers dan hetzelfde is): Bronsignaal (technicolor??) > Headend(verandert iets??) > Fiber > Modem > Coax ?

Inmiddels kan daar ook de vraag bij waarom er al enkele dagen geen teletext is op RTL4. Ik zal 'm maar 's doorbellen bij gebrek aan reactie op mijn melding van vanmiddag in 't lijbrandt draadje (want dat hoort hier niet echt thuis).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag weer gebeld zoals afgesproken.

Het ticket dat RTL4 geen teletext heeft, is niets van terug te vinden, ze maken weer 'n nieuw ticket hiervoor aan.

Wat betreft de vraag: wat voor beeldverhouding hoort het signaal te zijn, aka, wat krijgen we precies, is nu blijkbaar voor de 3e keer 'n ticket aangemaakt. (Het zou mij en anderen veel geld, tijd en kopzorgen besparen om gewoon ofwel 'n antwoord te geven, of mij met iemand van de technische dienst te laten praten, dan speel ik 't antwoord met uitleg hier wel door).
Volgens wikipedia leveren de nederlandse zenders en de rtl zenders 16:9, maar er staat niet of hun nu anamorph, palplus of letterbox leveren.

Hier vind ik 'n interessant pdf van RTL: waarin staat: 16:9 Full Height Anamorphic = 16F16 = new delivery format.
Wie/Wat maakt er nu dan weer letterbox van (is het dan 'n week goed gegaan en toen weer omgezet)?
Wat levert Comedy Central dan (dat nu anamorph lijkt binnen te komen)?
Hoe zit het dan met dat 'transparant beeld' waar GHM mij over heeft gemaild (bij mij is transparant beeld gewoon 'n glasplaat..., igg ik kan er niet op googlen voor 'n antwoord).
Immers.. letterbox + ontbrekende beeldlijnen = PalPlus (wat al sinds 2006 niet meer in nederland wordt doorgegeven.

Aanstaande dinsdag zou ik weer moeten terug bellen, maar, zei de helpdeskmedewerker, dan zouden ze het antwoord kunnen oplezen van de technische dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beeldformaat,
Volgens mij wordt er op glasvezel allen kanalen op het formaat letterbox doorgegeven.
Dit is gelijk aan de het beeldformaat van Ziggo en UPC enz.
Dit is gedeeltelijk officieel de standaard norm in Nederland en de rest van Europa.
Omdat er nog steeds een willekeur aan beeldformaten is die aangeleverd wordt door de programma aanbieders, Is de keuze van letterbox op dit moment dan ook de beste.
Dat ze in Roermond aan het testen zijn met neutrale doorgift is wel vooruitstrevend!, maar omdat de gebruikers vervolgens zelf de meeste aangeboden kanalen moet gaan compenseren is zo als blijkt uit het forum niet handig.
Maar dit hebben ze denk ik zelf ook al ondervonden, omdat ze nu schijnbaar weer letterbox doorgeven.
Nederland is schijnbaar nog niet toe aan neutrale doorgifte, maar wel fijn dat ze de techniek in huis hebben om het analoog te doen, de kabelaars inverteren daar schijnbaar niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Maxje1000:
Inderdaad lijkt het erop dat het merendeel weer als letterbox doorgegeven op dit moment, echter nu hier en daar MET de irritante WSS streep/stippel-lijn (nooit gezien tot nu, ik wist wat het was door alle 'huiswerk' omtrent belachelijk eenvoudige vraag: immers dit onduidelijkheid duurt nu al 3 weken).

Ik begin echter ook het vermoeden te krijgen dat het dus GHM is die het beeld omzet naar letterbox en providers al jaren tegen de mensen 'liegen': "wij krijgen het beeld zo (in letterbox) van de zenders aangeleverd". Blijkbaar niet dus... want zoals we hebben kunnen ervaren: zet 'n instelling 'onbedoeld'/'als test' 'goed'(of 'fout' voor tv's die icm wss niet zelf zwarte balken toevoegen) op 't headend en je krijgt waarschijnlijk anamorph.

Ik vraag me nu ook af: als GHM het signaal in letterbox converteert, hoeveel % hakken ze dan van 't beeld af ivbm de 'title' en 'action' 'safe area' (ofwel gebruiken ze 'n overscan-equivalent bij convertering naar letterbox)?

Zojuist weer 'n dikke 35 minuten met Lijbrandt aan de telefoon gehangen. Nog steeds geen antwoord.
Ook moest de medewerker van zijn supervisor het 'geen teletext op rtl4'-ticket koppelen aan de vraag 'wat voor beeldformaat wordt doorgezet'. Dat was blijkbaar makkelijker voor GHM !?!?
Overigens werd er vandaag eerst gezegd dat RTL geen teletext doorgaf. Maarja, alle andere RTL zenders hebben teletext en RTL4 heeft online wel teletext, zie: http://www.rtl.nl/videotext/rtl4/pag100/01 <die doet 't gewoon en is actueel. Mij lijkt dat het dus gewoon 'n fout is dat dat niet wordt doorgezet en waarom dat dat niet eenvoudig met 'n melding naar GHM kan worden opgelost is me 'n raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gitaarlab,

Ben je er al achter? de witte strepen aan de bovenkant van het beeld zijn de eerste geloof ik 20 beeldlijnen hierin zit onderanderen de TXT data.
Deze mag je normaar niet zien de Tv moet deze verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2012 @ 15:36:
Gitaarlab,

Ben je er al achter? de witte strepen aan de bovenkant van het beeld zijn de eerste geloof ik 20 beeldlijnen hierin zit onder andere de TXT data.
Deze mag je normaal niet zien de Tv moet deze verbergen.
Nee, helaas is het beeldverhoudingen verhaal nog steeds niet gespecificeerd (en dus niet duidelijk), echter heeft 'n oplettende Lijbrandt helpdeskmedewerker me afgelopen vrijdagmiddag gezegd dat hij er zelf eens achter aan ging en me maandag ging terug bellen (hij zou dit in zijn eigen agenda schrijven zelfs). Overigens is de teletext op rtl4 weer terug (dus die belachelijke combo op het laatste ticket kan geschrapt worden).

Wat betreft de 'stippel-lijn':

Hier 'n foto van 'n tv waarop zo'n stippel-lijn te zien is (bron):
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/2d7ez3t.jpg

Hier is 'n capture van 'n beeld waarin foutief de WSS (stippel-)lijn in het beeld is verwerkt (bron):
Afbeeldingslocatie: http://img393.imageshack.us/img393/338/ngm750wssgo3.jpg

Google maar op "stippellijn tv" en je wordt bedolven met vragen, klachten en helaas weinig (correcte) uitleg.

Helaas wordt dit vaak zelfs door (bijvoorbeeld Telenet-) 'techneuten' volstrekt verkeerd aangezien als 'n teletext-probleem en wordt als zodanig aan veel klanten/consumenten wordt gecommuniceerd.
Dat een TV het WSS-signaal(-bits) niet hoort weer te geven klopt wel volgens mij (de eerste editie van de specificatie was er al in 1994. Bovendien zou de stippel-lijn normaliter bij een analoge tv ook in de overscan-area moeten vallen volgens mij, echter als je 'n digitale tv in overscan-mode zet, verlies je de 1:1 pixelmapping en dus scherpte/resolutie).

Ook al is het (om wat voor reden dan ook) foutief weergeven van de WSS-Stippellijn lichtelijk side-topic (al begon ik er inderdaad zelf over hihi :) ); het onderwerp WSS (met focus op beeldverhouding) is erg relevant en dus interessant om hier toch kort iets te verduidelijken (aangezien dit het beeldverhoudingen draadje is).

Bij een SCART-aansluiting wordt er via pin 8 (middels enkele voltages) aangegeven of het signaal breedbeeld is:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e3/SCART_Connector_Pinout_Color.svg/200px-SCART_Connector_Pinout_Color.svg.png
Pin 8: 0–0.4 V → off, 5–8 V → on/16:9, 9.5–12 V → on/4:3

Echter... YUV, RGB, S-Video, Composite en CATV (analoge signalen die PAL dragen) hebben NIET zo'n aparte schakel-pin (bovendien werd het ook noodzakelijk om ook zaken zoals 'PAL Plus'/'letter-box'/'14:9'/'anamorphic' te kunnen 'taggen').
Dus is er de standaard "PAL WSS" ontwikkeld (waarbij de dataoverdracht lijkt op de techniek gebruikt bij teletext). (Bij NTSC is er een vergelijkbare techniek.)

Op veel plekken (ook wat ik hier op tweakers) wordt als uitleg bij WSS naar Intersil's appnote AN9716 verwezen (waarschijnlijk dat google daarom deze datasheet bovenaan zet als je op WSS achtige termen zoekt).
Echter WSS is gewoon opgenomen in de "European Telecommunication Standards Institute" EN 300 294 "625-line television Wide Screen Signalling (WSS)" (hier versie 1.03.02 en 1.04.01) EN in de "International Telecommunication Union", ITU-R Recommendation BT.1119 "625-line television Wide Screen Signalling (WSS)" (hier versie BT.1119-2).

Het WSS-signaal zit dus op (de eerste helft van) lijn 23.

Er zijn 14 data-bits in de pay-load (buiten de 'run-in' en 'start code') waarvan er één (b7) gereserveerd is voor toekomstig gebruik (en dus nu op 0 hoort te staan).
Er zijn dus 13 bits in gebruik, onderverdeeld in 4 groepen:
1Aspect Ratiob0, b1, b2Aspect Ratio bits
b3Odd parity bit (for aspect ratio bits)
2Enhanced Servicesb4Film bit
b5Color coding bit
b6Helper bit
b7Reserved
3Subtitlesb8Subtitles within Teletext bit
b9, b10Subtitling mode
4Othersb11Surround Sound bit
b12, b13Copyright information

Hier volgt de tabel van de aspect ratio's die WSS kan aansturen:
No.b0b1b2b3Aspect Ratio LabelFull format or LetterboxPosition
000014:3Full formatnot applicable
1100014:9Letterboxcentre
2010014:9Letterboxtop
3110116:9Letterboxcentre
4001016:9Letterboxtop
51011> 16:9Letterboxcentre
6011114:9Full format (see note)centre
7111016:9Full format (anamorphic)not applicable
Note: The actual transmitted aspect ratio is 4:3, but a 14:9 centre window should contain all the relevant picture content to encourage a wide screen display on a 16:9 television set.

Leuke theorie en cijfertjes denk je nu misschien..
We weten nu dus wat er mogelijk is met WSS, maar hoe heeft dat nu concreet met die stippel-lijn te maken?

Nu, Alan Pemberton heeft 'n zeeeer interessante webpagina waar hij onder andere laat zien hoe deze signalen er uit zien (de bits uit groep 2, 3 en 4 staan hierbij allemaal op 0).
Als je (volgens die site) zo'n WSS-Code plaatje van 1px hoog (ipv de verticaal gerekte 10px zoals hier beneden) bij 380px breed (zoals dit voorbeeld 16F16) links-boven in de hoek van 'n 768x576 pixel beeld plaatst en dit beeld via 'n video board naar 'n standaard widescreen receiver (die WSS ondersteunt) stuurt, zou dat apparaat keurig moeten schakelen (leuk om 'ns te proberen).

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/22j1ar.gif

Kijken we nu naar een stukje (crop) van de (national geographic) capture hierboven, dan zou er wat op moeten vallen.. :)
*O* Dat is het WSS-signaal van 16:9 Anamorphic (No.7). *O*

Het lijkt mij dat, in bovenstaande national geographic capture, het beeld 16:9 Anamorphic was en dat dit hele signaal, inclusief die stippel-lijn foutief is geconverteerd naar letterbox, waardoor die stippel-lijn niet meer in lijn 23 zit, maar in de lijn waar de letterbox begint.
Maar.. waar gaat het dan bijvoorbeeld mis in de foto in dit topic waar het beeld 4:3 is en WSS code 0 bovenin staat...

Helemaal duidelijk is me dat dus ook nog steeds niet.

Staat zo'n "headend" (waar GHM het hierboven over had) in de "Playout" (of is de "headend" hetzelfde als de "playout" ???).
In ieder geval staan er volgens bovenstaande wiki-link normaliter "Aspect Ratio Converters" in een "playout".

In de faq van de klantenservice van OnsBrabantNet (die ook GHM levert) staat in de categorie 'Radio/TV' de volgende cryptische text:
Hoe worden breedbeeld uitzendingen doorgezet op het televisiesignaal van OnsBrabantNet?

Wanneer er een breedbeeld uitzending als zodanig wordt uitgezonden, dan zet de televisie in het ontvangststation deze om naar het zogeheten Letter-Box formaat. Bij Letter-Box uitzendingen wordt het originele beeldformaat behouden en verkleind, zodat het in de 4:3 verhouding past. Dit geldt alleen voor de zenders: Ned1, 2 en 3, ARD, ZDF, WDR, NDR. BBC 1 en BBC 2. Deze zenders worden altijd in Letter-Box doorgegeven, omdat er nog steeds veel 4:3 toestellen worden gebruikt (bijv. de tweede televisie in de slaapkamer).
"dan zet de televisie in het ontvangststation deze om naar het zogeheten Letter-Box formaat" :?

Ik mag toch hopen dat dit wat geavanceerder werkt dan zoals vroeger bij 'n test-beeld...
Een testbeeld-generator was vroeger 'n kastje met 'n kleine camera erin die continue een dia van een 'test-card' (verlicht met 'n lampje erachter) filmt en naar 'n modulator stuurt samen wat muziek van 'n tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:37
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 21:50:
Het lijkt mij dat, in bovenstaande national geographic capture, het beeld 16:9 Anamorphic was en dat dit hele signaal, inclusief die stippel-lijn foutief is geconverteerd naar letterbox, waardoor die stippel-lijn niet meer in lijn 23 zit, maar in de lijn waar de letterbox begint.
Goed bezig hierzo. :)
In het getoonde screenshot van National Geographic was het binnenkomende (DVB) signaal WEL volledig 16:9 Anamorphic maar dus met de hinderlijke WSS lijn encoded in het videobeeld.
Bij het screenshot speelde de PVR (Siemens M750C) de opname echter weer af in 4:3 letterbox formaat om het probleem wat duidelijker (hinderlijker) zichtbaar te maken tijdens het capturen met mijn tv/capture kaart (Hauppauge 150). De Siemens PVR zet daarbij natuurlijk ook weer zijn eigen WSS informatie (4:3) in het uitgaande videosignaal maar dat wordt er dan weer (net als TXT) door de tv/capture kaart uitgefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@The_Doman:
Cewl. Thx voor die extra uitleg bij de gebruikte capture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 21:50:
[...]
echter heeft 'n oplettende Lijbrandt helpdeskmedewerker me afgelopen vrijdagmiddag gezegd dat hij er zelf eens achter aan ging en me maandag ging terug bellen (hij zou dit in zijn eigen agenda schrijven zelfs).
Het is nu weer vrijdag... misschien is ie zijn agenda kwijt..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'k had 't druk, heb afgelopen maandag 17 december maar weer gebeld (weer meer als 'n uur).

Blijkbaar lezen ze bij lijbrandt mee hier in dit draadje, maar 'n antwoord hebben ze (tot hun teleurstelling/boosheid) ook nog steeds niet.
Overigens heb ik excuses gekregen dat de belofte niet is nagekomen en ik niet ben terug gebeld.

Omdat ook hun nu het antwoord willen (ze vinden 't 'n erg goede vraag) maar niemand de materie blijkbaar begrijpt, heb ik nu 'n rechtstreeks nummer naar Reggefiber gekregen.
Bij Reggefiber zouden ze in Lijbrandt's helpdesk-systeem kunnen en zo mijn hele call-geschiedenis kunnen zien.

Iemand die wil helpen de vraag uit te breiden; misschien vragen om 'n blokschema van zender tot tv?
Pagina: 1