Nee, helaas is het beeldverhoudingen verhaal nog steeds niet gespecificeerd (en dus niet duidelijk), echter heeft 'n oplettende Lijbrandt helpdeskmedewerker me afgelopen vrijdagmiddag gezegd dat hij er zelf eens achter aan ging en me maandag ging terug bellen (hij zou dit in zijn eigen agenda schrijven zelfs). Overigens is de teletext op rtl4 weer terug (dus die belachelijke combo op het laatste ticket kan geschrapt worden).
Wat betreft de 'stippel-lijn':
Hier 'n foto van 'n tv waarop zo'n stippel-lijn te zien is (
bron):
Hier is 'n capture van 'n beeld waarin foutief de WSS (stippel-)lijn in het beeld is verwerkt (
bron):
Google maar op "stippellijn tv" en je wordt bedolven met vragen, klachten en helaas weinig (correcte) uitleg.
Helaas wordt dit vaak zelfs door
(bijvoorbeeld Telenet-) 'techneuten' volstrekt verkeerd aangezien als 'n teletext-probleem en wordt als zodanig aan veel klanten/consumenten wordt gecommuniceerd.
Dat een TV het WSS-signaal(-bits) niet hoort weer te geven klopt wel volgens mij (de eerste editie van de specificatie was er al in 1994. Bovendien zou de stippel-lijn normaliter bij een analoge tv ook in de overscan-area moeten vallen volgens mij, echter als je 'n digitale tv in overscan-mode zet, verlies je de 1:1 pixelmapping en dus scherpte/resolutie).
Ook al is het (om wat voor reden dan ook) foutief weergeven van de WSS-Stippellijn lichtelijk side-topic (al begon ik er inderdaad zelf over hihi

); het onderwerp WSS (met focus op beeldverhouding) is erg relevant en dus interessant om hier toch kort iets te verduidelijken (aangezien dit het beeldverhoudingen draadje is).
Bij een
SCART-aansluiting wordt er via pin 8 (middels enkele voltages) aangegeven of het signaal breedbeeld is:

Pin 8: 0–0.4 V → off, 5–8 V → on/16:9, 9.5–12 V → on/4:3
Echter... YUV, RGB, S-Video, Composite en CATV (analoge signalen die PAL dragen) hebben NIET zo'n aparte schakel-pin (bovendien werd het ook noodzakelijk om ook zaken zoals 'PAL Plus'/'letter-box'/'14:9'/'anamorphic' te kunnen 'taggen').
Dus is er de standaard "PAL
WSS" ontwikkeld (waarbij de dataoverdracht lijkt op de techniek gebruikt bij teletext).
(Bij NTSC is er een vergelijkbare techniek.)
Op veel plekken (ook wat ik hier op tweakers) wordt als uitleg bij WSS naar
Intersil's appnote AN9716 verwezen (waarschijnlijk dat google daarom deze datasheet bovenaan zet als je op WSS achtige termen zoekt).
Echter WSS is gewoon opgenomen in de
"European Telecommunication Standards Institute" EN 300 294 "625-line television Wide Screen Signalling (WSS)" (hier versie
1.03.02 en
1.04.01) EN in de
"International Telecommunication Union", ITU-R Recommendation BT.1119 "625-line television Wide Screen Signalling (WSS)" (hier versie
BT.1119-2).
Het WSS-signaal zit dus op (de eerste helft van) lijn 23.
Er zijn 14 data-bits in de pay-load (buiten de 'run-in' en 'start code') waarvan er één (b
7) gereserveerd is voor toekomstig gebruik (en dus nu op 0 hoort te staan).
Er zijn dus 13 bits in gebruik, onderverdeeld in 4 groepen:
1 | Aspect Ratio | b0, b1, b2 | Aspect Ratio bits |
b3 | Odd parity bit (for aspect ratio bits) |
2 | Enhanced Services | b4 | Film bit |
b5 | Color coding bit |
b6 | Helper bit |
b7 | Reserved |
3 | Subtitles | b8 | Subtitles within Teletext bit |
b9, b10 | Subtitling mode |
4 | Others | b11 | Surround Sound bit |
b12, b13 | Copyright information |
Hier volgt de tabel van de aspect ratio's die WSS kan aansturen:
No. | b0 | b1 | b2 | b3 | Aspect Ratio Label | Full format or Letterbox | Position |
---|
0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4:3 | Full format | not applicable |
1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 14:9 | Letterbox | centre |
2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 14:9 | Letterbox | top |
3 | 1 | 1 | 0 | 1 | 16:9 | Letterbox | centre |
4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 16:9 | Letterbox | top |
5 | 1 | 0 | 1 | 1 | > 16:9 | Letterbox | centre |
6 | 0 | 1 | 1 | 1 | 14:9 | Full format (see note) | centre |
7 | 1 | 1 | 1 | 0 | 16:9 | Full format (anamorphic) | not applicable |
Note: The actual transmitted aspect ratio is 4:3, but a 14:9 centre window should contain all the relevant picture content to encourage a wide screen display on a 16:9 television set. |
Leuke theorie en cijfertjes denk je nu misschien..
We weten nu dus
wat er mogelijk is met WSS, maar hoe heeft dat nu concreet met die stippel-lijn te maken?
Nu, Alan Pemberton heeft 'n zeeeer
interessante webpagina waar hij onder andere laat zien hoe deze signalen er uit zien (de bits uit groep 2, 3 en 4 staan hierbij allemaal op 0).
Als je (volgens die site) zo'n WSS-Code plaatje van 1px hoog (ipv de verticaal gerekte 10px zoals hier beneden) bij 380px breed (zoals dit voorbeeld 16F16) links-boven in de hoek van 'n 768x576 pixel beeld plaatst en dit beeld via 'n video board naar 'n standaard widescreen receiver (die WSS ondersteunt) stuurt, zou dat apparaat keurig moeten schakelen (leuk om 'ns te proberen).
Kijken we nu naar een stukje (crop) van de (national geographic) capture hierboven, dan zou er wat op moeten vallen..

Dat is het WSS-signaal van 16:9 Anamorphic (
No.7).
Het lijkt mij dat, in bovenstaande national geographic capture, het beeld 16:9 Anamorphic was en dat dit hele signaal, inclusief die stippel-lijn foutief is geconverteerd naar letterbox, waardoor die stippel-lijn niet meer in lijn 23 zit, maar in de lijn waar de letterbox begint.
Maar.. waar gaat het dan bijvoorbeeld mis in de
foto in dit topic waar het beeld 4:3 is en WSS code 0 bovenin staat...
Helemaal duidelijk is me dat dus ook nog steeds niet.
Staat zo'n "headend" (waar GHM het hierboven over had) in de "
Playout" (of is de "headend" hetzelfde als de "playout" ???).
In ieder geval staan er volgens bovenstaande wiki-link normaliter "Aspect Ratio Converters" in een "playout".
In de faq van de
klantenservice van OnsBrabantNet (die ook GHM levert) staat in de categorie 'Radio/TV' de volgende cryptische text:
Hoe worden breedbeeld uitzendingen doorgezet op het televisiesignaal van OnsBrabantNet?
Wanneer er een breedbeeld uitzending als zodanig wordt uitgezonden, dan zet de televisie in het ontvangststation deze om naar het zogeheten Letter-Box formaat. Bij Letter-Box uitzendingen wordt het originele beeldformaat behouden en verkleind, zodat het in de 4:3 verhouding past. Dit geldt alleen voor de zenders: Ned1, 2 en 3, ARD, ZDF, WDR, NDR. BBC 1 en BBC 2. Deze zenders worden altijd in Letter-Box doorgegeven, omdat er nog steeds veel 4:3 toestellen worden gebruikt (bijv. de tweede televisie in de slaapkamer).
"dan zet de televisie in het ontvangststation deze om naar het zogeheten Letter-Box formaat"
Ik mag toch hopen dat dit wat geavanceerder werkt dan zoals vroeger bij 'n test-beeld...
Een testbeeld-generator was vroeger 'n kastje met 'n kleine camera erin die continue een dia van een 'test-card' (verlicht met 'n lampje erachter) filmt en naar 'n modulator stuurt samen wat muziek van 'n tape.