• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 11:51
Misschien dat iemand hier een oplossing heeft voor het volgende:

Eind augustus dit jaar heb ik mij laatste werkdag gehad bij mijn vorige werkgever. Even daarna (voor het einde van die maand) heeft de werkgever een lagere uitbetaling gedaan, als een voorschot.
Verrekening van vakantiedagen en uitbetaling tegoed vakantiegeld moest nog berekend worden.
Tot op heden heb ik bijna wekelijks via email om uitbetaling gevraagd, alsmede laatste salarisstrook en jaaropgave.
Sporadische antwoorden kwamen terug als: Komt er aan of de boekhouding moet nog berekenen.

Inmiddels zijn we bijna drie maanden verder en het is nog steeds niet afgerond. Nu heb ik geen idee hoe dit verder af te handelen. Iemand een idee?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Bel ze op of ga er langs. Via e-mail kan je snel iemand afschepen, met bellen wat minder, met langs gaan nog minder. Moet je natuurlijk niet meteen alles slikken wat ze zeggen. Ik zou er wel van uit gaan dat ze te goede trouw zijn, anders maak je jezelf alleen maar gek. Andere paden kunnen alsnog een andere keer bewandeld worden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, misschien zijn het "simpelweg" berekeningen die ze maar 1x per jaar laten doen door een externe. Niet dat jij daar last van moet hebben, maar meteen in de aanval hoeft ook niet.

Misschien kan je ondertussen wel de wettelijke rente van 3% claimen per 1 dec of 1 jan (meteen per 1 september is niet reeel als je hebt afgesproken dat nog een en ander moest worden berekend). Beter dan de gemiddelde spaarrekening van tegenwoordig. En moet je mischien wel weten over welk bedrag het precies gaat, tot die tijd valt er weinig te claimen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• toastingnow
Ik dacht dat een werkgever verplicht was binnen 10 werkdagen na laatste arbeidsdag het in orde te maken.
Vinden jullie 3 maanden wachten vrij normaal? En zou ik dan nu al "in de aanval" zijn? Ik heb dit nog nooit meegemaakt en werd alles in de laatste uitbetaling ook alles al verrekend. Een maand de tijd geven vind ik prima. Echter drie maanden?
Langs gaan heb ik al gedaan. Gezien ze telefonisch mij niet te woord staan, altijd in een meeting of in gesprek. Afspraak tot tijdstip bellen wordt niet bevestigd of is te bespreken. Bij het langs gaan moet ik een beveiligde hek door, waar ze aan de speaker aangeven dat de verantwoordelijke er niet is. Ook al geef ik aan dat ik zijn auto zie staan.

Berekening heb ik precies aangegeven per mail.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb je 'n rechtsbijstandsverzekering of ben je lid van 'n vakbond? Wat heb je zelf al gegoogled? Je bent vast niet de eerste die dit overkomt.

Het eerste dat in mij opkomt, is 'n aangetekend schrijven, met een sommatie om binnen x termijn de definitieve afrekening te doen, en het achterstallige salaris te voldoen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 08:32

_Arthur

blub

Ardana schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:43:
Het eerste dat in mij opkomt, is 'n aangetekend schrijven, met een sommatie om binnen x termijn de definitieve afrekening te doen, en het achterstallige salaris te voldoen.
Dit dus.

Verwijderd

+ Vermeerderd met de wettelijke daarvoor bepaalde rente over het achterstallige bedrag

En ja, dat kan flink in de papieren lopen voor een werkgever, maar dan hadden ze maar netjes moeten betalen.

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik vind het niet normaal nee. Vind het ook asociaal. Maar als ik het zo lees heb je al een paar keer een "goed gesprek" geprobeerd.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
F_J_K schreef op donderdag 15 november 2012 @ 12:27:
Misschien kan je ondertussen wel de wettelijke rente van 3% claimen per 1 dec of 1 jan (meteen per 1 september is niet reeel als je hebt afgesproken dat nog een en ander moest worden berekend).
Het gaat hier om loon, en daar gelden veel strakkere regels voor. De rente is 1% per dag, met een maximum van 50%, en gaat in binnen 5 (werk?)dagen na de datum waarop het loon wettelijk betaald had moeten zijn. Hier kun je niet van afwijken, ook niet bij onderlinge afspraak.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• toastingnow
Ik heb al meerdere malen geprobeerd een goed gesprek te hebben, echter wordt dat dus steeds afgeketst of niet beantwoord/bevestigd.
Uiteraard heb ik via Google gezocht, maar er is geen eenduidig antwoord. Een aangetekende sommatie vanuit een ex-werkgever zal weinig indruk maken. Ik zal eens kijken wat betreft een juridische gang van zaken inhoudt, dit wil ik eigenlijk vermijden.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Het gaat er niet om of het indruk maakt, het gaat erom dat je een dossier bijhoudt voor het geval het een juridische strijd wordt.

https://niels.nu

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

MSalters schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:46:
Het gaat hier om loon, en daar gelden veel strakkere regels voor. De rente is 1% per dag, met een maximum van 50%, en gaat in binnen 5 (werk?)dagen na de datum waarop het loon wettelijk betaald had moeten zijn. Hier kun je niet van afwijken, ook niet bij onderlinge afspraak.
Dat is de verhoging, waarop je recht hebt naast de rente.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• _Arthur

_Arthur

blub

http://www.ontslag-krijgen.nl/loonvordering.html

Daar staat duidelijk uitgelegd hoe het zit met rentes e.d.

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Dat jij een juridische gang van zaken wil vermijden, is een punt waar de wederpartij kennelijk op zit te hopen. Je bent te lief. Iemand even de tijd geven om de loonbetaling te regelen, ok, maar drie maanden wachten is nergens voor nodig. De wederpartij doet er kennelijk alles aan om een gesprek met jou uit de weg te gaan. Iemand die ter goede trouw is, doet dat niet.

Dus: (aangetekend) sommeren, verhoging én wettelijke rente aanzeggen en geen genoegen nemen met minder.

• toastingnow
Jullie hebben gelijk. Aangetekende brief gaat er maandag uit met sommatie tot betaling binnen 5 werkdagen, daar ik in acht neem dat ik men al 3 maanden de tijd heb gegeven. Intussen bel ik even met met de desk van mijn rechtsbijstandsverzekering.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zou vanavond eentje aangetekend versturen. Bij de meeste AH's en andere supermarkten hebben ze een post.nl punt waar je dat ook kunt doen.

Dan weet je voor 99,9% zeker dat ze maandag of dinsdag die brief binnen hebben. Niet alleen telt het makkelijker, maar de kans is ook kleiner dat ze het zelf over de week gaan tillen voordat ze er aan beginnen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:46:
...Hier kun je niet van afwijken, ook niet bij onderlinge afspraak.
Tuurlijk kan dat wel, als beide partijen het wel best vinden ;)

Maar inderdaad een aangetekende brief. De smoezen ben je begrijpelijk wel zat nu.

Heb je een idee hoeveel je nog krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Je werkt er al niet meer, dus de lieve vrede bewaren is niet nodig. Het is duidelijk dat ze je proberen te ontwijken.

Je hebt al recht op de wettelijke verhoging. Dus ik zou ze een aangetekend schrijven sturen waarin je je achterstallig loon vordert + de verhoging en de wettelijke rente aanzegt, te betalen binnen X dagen na dagtekening.

Betaalt hij niet? Dan drie keuzes.

1) Blijven corresponderen tot je een ons weegt in de hoop dat hij toch betaalt.

2) Dagvaarden bij de kantonrechter. Je hebt een rechtsbijstandsverzekeraar, die kan dat voor je in gang zetten. De kantonrechter is helemaal niets engs aan, echt niet. Dagvaarding pas intrekken na betaling van loon, verhoging, rente en alle kosten.

3) Weet je toevallig dat hij ook nog iemand anders onbetaald laat? Dat er ergens een flinke crediteur open staat of iets dergelijks? Bij voorkeur een flink bedrag? Vraag dan aan die andere schuldeiser of je zijn vordering als zgn. steunvordering mag gebruiken en vraag het faillissement aan. En maak duidelijk richting je ex-werkgever dat je dit faillissementsverzoek alleen maar intrekt nadat jij je loon, wettelijke verhoging, rente én de kosten van het indienen van het faillissementsverzoek van hem hebt teruggekregen.
Meestal is het aanvragen van het faillissement een bijzonder effectief incassomiddel (tenzij je wederpartij je gewoon echt niet kán betalen, maar daar lijkt hier geen sprake van). Overleg deze mogelijkheid met je rechtsbijstandsverzekeraar!!

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 16-11-2012 09:35 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
@Roenie Het gaat om tenminste nog 1800 euro bruto. Is voor mij teveel geld om het zomaar te laten gaan.

Daarjuist de brief aangetekend verstuurd met kopie emailuitwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 15:45

Lordy79

Vastberaden

Wat je ook kunt doen is een deurwaarder bellen en vragen om het over te nemen.

Meestal schrikken ze als ze een brief krijgen van zo'n club en zijn ze ineens wel tot rede vastbaar. Uiteraard ga je de kosten van zo'n deurwaarder ook bij je oud-werkgever neerleggen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Effe bellen naar de vakbond.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
In mijn vak is er geen vakbond. "Toeval" wil dat ik vrijdagavond contact heb kunnen krijgen met 1 van de andere eigenaars. Hij zou mij vandaag nog terugbellen.
Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
toastingnow schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:14:
[...]

In mijn vak is er geen vakbond. "Toeval" wil dat ik vrijdagavond contact heb kunnen krijgen met 1 van de andere eigenaars. Hij zou mij vandaag nog terugbellen.
Ben benieuwd....
Ookal belt die terug dan nog zou ik wel de verhoging en de wettelijke rente eisen. Drie maanden is echt te lang. Je moet je hier gewoon hard opstellen want je staat gewoon in je gelijk :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:57
*knip troll*

[ Voor 87% gewijzigd door Rukapul op 26-11-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Het lijkt mijn oude werkgever wel (die zat in Twente ;) ) .
Wilde ook maar niet betalen geen moeite doen om geld over te maken.

1001 x gebeld en gemaild.

Toen maar gemaild en gebeld dat ik mijn jaarlijkse aangifte niet kan doen zo En dat ik dus genoodzaakt was om het verhaal + mail-geschiedenis naar de belastingdienst op te sturen.

Dat is natuurlijk min of meer een bedreiging, maar wel waar!

EDIT:
En toen was het ineens WEL binnen 2 weken geregeld..

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 19-11-2012 19:54 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
bord4kop schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:48:
Het lijkt mijn oude werkgever wel (die zat in Twente ;) ) .
Wilde ook maar niet betalen geen moeite doen om geld over te maken.

1001 x gebeld en gemaild.

Toen maar gemaild en gebeld dat ik mijn jaarlijkse aangifte niet kan doen zo En dat ik dus genoodzaakt was om het verhaal + mail-geschiedenis naar de belastingdienst op te sturen.

Dat is natuurlijk min of meer een bedreiging, maar wel waar!

EDIT:
En toen was het ineens WEL binnen 2 weken geregeld..
Maar waarschijnlijk wel zonder de extra % vergoeding ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Het Fantoom schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:07:
TS zal zijn best wel niet hebben gedaan bij die werkgever en daarom behandelen ze hem nu zo.
Aannames kunnen echt dom zijn, let daar even op. Je hoeft hier ook verder niet op te reageren.

Tevens is het zo dat er gereageerd is en dat het daadwerkelijk deze week wordt afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:57
toastingnow schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:48:
[...]

Aannames kunnen echt dom zijn, let daar even op. Je hoeft hier ook verder niet op te reageren.
Was slechts een garpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:36
Bekend verhaal, een bekende van mij heeft dit ook gehad, zie:

Problemen met afrekening vorige baan

Stap 1 is het versturen van een loonvordering met een ultimatum.

Lees op je gemak eens mijn topic door, daar heb ik stap voor stap beschreven hoe het toen verlopen is.

Mocht je verder nog vragen hebben dan lees ik het wel :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• toastingnow

• Grolsch
En heb je het geld ondertussen al op de rekening :?

Ik ben wel benieuwd, de werkgever uit mijn topic ging niet eerder over tot betaling tot er beslag was gelegd op zijn bankrekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:18:
En heb je het geld ondertussen al op de rekening :?

Ik ben wel benieuwd, de werkgever uit mijn topic ging niet eerder over tot betaling tot er beslag was gelegd op zijn bankrekening :)
Helaas niet. Op mail was aangegeven dat men begin deze week zou storten tezamen met de officiële berekening van het salaris administratie bedrijf. Dus ik ga zo weer contact zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

toastingnow schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:15:
Helaas niet. Op mail was aangegeven dat men begin deze week zou storten tezamen met de officiële berekening van het salaris administratie bedrijf. Dus ik ga zo weer contact zoeken.
Eind augustus dit jaar heb ik mij laatste werkdag gehad bij mijn vorige werkgever.

Ik zou ze ondertussen door middel van een aangetekende brief in gebreken stellen en ze 5 werkdagen geven om de betaling te regelen (ik neem aan dat het openstaande bedrag bij jou bekend is? Of (ook) niet?).

Tenzij je nog meer aan het lijntje gehouden wilt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
_Arthur schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:33:
[...]

Eind augustus dit jaar heb ik mij laatste werkdag gehad bij mijn vorige werkgever.

Ik zou ze ondertussen door middel van een aangetekende brief in gebreken stellen en ze 5 werkdagen geven om de betaling te regelen (ik neem aan dat het openstaande bedrag bij jou bekend is? Of (ook) niet?).

Tenzij je nog meer aan het lijntje gehouden wilt worden...
inderdaad officieel in gebreke stellen en daarna rente gaan vorderen. Als het zo lang moet duren zou ik niet meer gaan bedelen maar direct de officiële weg opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Op advies van het juridisch loket heb ik destijds een loonvordering brief verstuurd met ultimatum.

http://www.juridischloket...brief%20loonvordering.doc

Vervolgens deze rappelbrief verstuurd

http://www.juridischloket...appel%20loonvordering.doc

Vervolgens heeft de advocaat deze brief gestuurd
Geachte heer ,

Cliënte, mevrouw *, wonende te * wendde zich tot mij terzake het navolgende.

Tussen u en cliënte heeft in de periode 1 juli 2010 tot en met 1 december 2010 een dienstverband bestaan.

U heeft het dienstverband tot op heden met cliënte niet volledig financieel afgewikkeld.

Cliënte heeft, terzake achterstallig loon, vakantiegeld en niet op genomen vrije dagen, van u een bedrag van netto € 929,91 tegoed, conform bijgaande bijlage.

Cliënte heeft u in het verleden verschillende keren, zowel mondeling als schriftelijk, gesommeerd voornoemd bedrag aan haar te betalen, echter heeft u niet met een betaling gereageerd.

Cliënte accepteert dit niet langer en zij verzocht mij haar vordering op u aan de kantonrechter voor te leggen.

Alvorens dit te doen geef ik u nog éénmaal de gelegenheid de vordering van cliënte, te vermeerderen met een bedrag van € 75,= terzake kosten rechtsbijstand, in der minne te voldoen, binnen 14 dagen na heden, middels storting van een bedrag van € 1.004,91 op derdengeldrekening *** ten name van Stichting Beheer *** Advocaten.

Wanneer u aan deze sommatie geen gehoor geef dan wordt u zonder nadere aankondiging en onverwijld in rechte betrokken.
Alsdan maakt cliënte jegens u tevens aanspraak op de wettelijke vertragingsrente en -verhogingen.

Ik zend u deze brief zowel aangetekend als per gewone post.

Met vriendelijke groet,

Advocaat
Vervolgens heeft de advocaat een dagvaarding opgesteld.

Vervolgens heeft de rechter een uitspraak gedaan dat werkgever moest betalen

Vervolgens is er via een gerechtsdeurwaarder beslag gelegd op zijn bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...En ik neem aan dat jij je geld dus hebt gekregen...? Zijn ook de rentes en kosten toegewezen?

In dat geval: gefeliciteerd!
Ik vraag me wel af wat mensen doet bewegen het zó ver te laten komen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Yup, uiteindelijk (1 jaar en 8 maanden na einde dienstverband) is er beslag gelegd op een bankrekeningnummer waar wat te halen viel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Uiteindelijk is het hier ook afghelopen vrijdag gestort. Er werd aangegeven dat er donderdag al gestort was. Binnen de zelfde bank, wat ik nog had gecontroleerd, antwoord was dezelfde bank. Nadat ik dat gevraagd had, stond het een half uur later op mijn rekening. Alleen nog de juiste salarisstrook en jaaropgave krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
toastingnow schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:16:
Uiteindelijk is het hier ook afghelopen vrijdag gestort.
Laat me eens raden: zonder die 50% verhoging zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Henk007 schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:22:
[...]

Laat me eens raden: zonder die 50% verhoging zeker ?
bingo...heb alleen nog steeds mijn salarisstrook en jaaropgave niet.

Pagina: 1