Het grote elektrische scooter topic

Pagina: 1
Acties:
  • 3.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Het grote elektrische scooter topic
Welkom in het eerste echte grote elektrische scooter topic, hier kun je terecht met al je vragen, ervaringen, opmerkingen, etc.

Achtergrond

Sinds ik werk (inmiddels een jaar) ga ik wisselend met auto of fiets naar het werk. Auto wordt me te duur, en met de fiets vind ik het net iets te ver (15km, als ik doorfiets 45min.) en ben dus opzoek naar een alternatief. Eerst gekeken naar openbaar vervoer maar dat bleek al snel veel meer tijd te kosten, ongeveer 5 kwartier, dit is inclusief nog een stuk lopen/fietsen naar de andere kant van het industrieterrein. Toen kwam ik bij de Elektrische scooter uit en dit lijkt tot nog toe een erg goed alternatief. Tot op heden ben ik dus bezig om mij wat meer in de elektrische scooter te verdiepen en te kijken welk type geschikt is.

Doordat er nog geen specifiek topic was maak ik er dus een aan, uiteraard niet alleen voor mezelf, maar voor misschien de vele met mij die een elektrische scooter overwegen, of er gewoon meer van willen weten.

Merken
Er zijn redelijk wat merken die soms één en soms meerdere scooters in het assortiment hebben zitten, hieronder een opsomming. Het zullen niet alle merken zijn, maar de bekendste staan er (volgens mij) wel in.
AccustaAECEbrettiEeeefunE-max
EMSESCEscinie-spikeEVT
GlecoGovecsIO ScooterKreidlerMoteon
NimotoNovoxPeugeotQWICSYM
TomosYamahaYrebZerobikes

Accu's
Er zijn een aantal type's accu met verschillende specificaties.
Meer info over de voors- en tegens van de verschillende accu's vind je hier
Type's:Lood Accu (Ook wel: silicium of lood-gel accu)Lithium Accu

Links
Fora
EVN (Elektrisch Vervoer Nederland)
Elektrische Scooter Club
Online winkel
Elektrische scooter winkel
Zoevers
Juizz

[ Voor 12% gewijzigd door Toppertje op 20-11-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Gereserveerd.

TS is nog vrij leeg/zonder nuttige inhoud, mocht iemand tips etc. hebben, stuur een DM.

[ Voor 77% gewijzigd door Toppertje op 13-11-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 14:49

Erw

Toevallig krijg ik volgende week een E-Max 110L geleverd, verheug me erg op het elektrisch rijden.
http://www.ab-emobility.com/modellen/view/detail/item/9/
http://youtu.be/0Awqr5Dep9Y

[ Voor 30% gewijzigd door Erw op 18-11-2012 10:07 ]

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 19:48
15 Km is toch een ideale afstand voor een electrische fiets ipv scooter. Voor zover ik weet, zul je voor een scooter alsnog motorrijtuigenbelasting moeten betalen en met een electrische fiets niet ;). Sowieso is een electrische fiets zuiniger dan een scooter door het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mrb voor een scooter?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ik weet niet of het hier over brommers of motors gaat? Een scooter kan beiden zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 19:48
Voor brommer scooters hoef je geen wegenbelasting te betalen. Wanneer je een motorscooter koopt echter wel. De motorscooter wordt namelijk gezien als motor en is daarmee automatisch belast met motorrijtuigenbelasting.

Bron: http://www.berekenjeautok...genbelasting-scooter.html
Bron 2: http://www.belastingdiens.../motorrijtuigenbelasting/

Het ligt er dus net aan waar het motorvoertuig onder valt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05 14:49

Erw

Erw schreef op zondag 18 november 2012 @ 09:59:
Toevallig krijg ik volgende week een E-Max 110L geleverd, verheug me erg op het elektrisch rijden.
http://www.ab-emobility.com/modellen/view/detail/item/9/
http://youtu.be/0Awqr5Dep9Y
De 110L is een scooter dus geen belasting

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

EnerQi schreef op zondag 18 november 2012 @ 10:32:
15 Km is toch een ideale afstand voor een electrische fiets ipv scooter. Voor zover ik weet, zul je voor een scooter alsnog motorrijtuigenbelasting moeten betalen en met een electrische fiets niet ;). Sowieso is een electrische fiets zuiniger dan een scooter door het gewicht.
Ideale ligfiets / velomobiel afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beetje jammer dat die prijzen ook meteen behoorlijk hoog zijn, goedkope instapper zit je al op 2000 euro, beetje merk als Tomos kom je zelfs over de 3000 euro.

Dan vraag ik me af in welk aspect auto dan te duur is, voordat je breakeven speelt als je nu een scooter zou nemen (puur gekeken naar benzine, kan ik bijna een jaar rijden met m'n auto voor de aanschafprijs van zo'n ding).

Kijk ik dan puur naar A->B zou een 2de hands tomos brommer al genoeg zijn, die heb je al voor 300-400 euro, verbruik is marginaal. Zelfs een nieuwe (benzine) scooter zoals Agily heb je voor net over de 1000 euro, die andere 1000 euro kan je behoorlijk wat kilometers mee rijden voordat je aan de aanschafprijs van een E-scooter zit.

Nu zijn er wel wat 'B' merken e-scooters, die rond de 1000 al te koop zijn, maar ik vraag me af wat de kwaliteit daarvan is, maar belangrijker, wat het kost als je je accu moet vervangen (levensduur zit veelal 2-3 jaar max).

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 20-11-2012 13:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
@SinergyX, goed punt inderdaad. Accu's zijn redelijk prijzig, Lithium accu's (op dit moment de LiFePo4) zijn ongeveer 4x zo duur als de lood accu, die zijn tussen de 400 en 600€.

Daarentegen gaan Lithium accu's veel langer mee, bij Peugeot krijg je er bijvoorbeeld 4 jaar garantie op.
En per lading kun je er ook langer mee.

Meer info over de voors- en tegens van de verschillende accu's vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25

nFo

Zo'n elektrische scooter maakt ook amper geluid, waardoor je de heledag op de toeter zit te rammen.
Omdat fietsers/voetgangers je niet horen aankomen en een hartaanval krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Jammer dat dit topic zo stil is.

Ben hier al enige tijd aan het wikken en wegen. Het was voornamelijk mijn vriendin (Italiaans) die 2 jaar geleden scooters aan het kijken was, maar nu ik. Andere baan, dichter bij huis. Enerzijds prima te doen op de fiets door de polder, maar met een beetje tegenwind/doorfietsen kom je bezweet aan. Dus ... waarom niet een scooter?

Weet iemand hoe het zit met de Li-Ion batterijen? Hoor er tegenstrijdige berichten over.
Ene bron:
wel temperatuur gevoelig en na 2 jaar nieuwe erin.
Andere bron:
5000 keer laden en daarna presteert de batterij nog ongeveer 70-80% en de batterij is absoluut niet temperatuursgevoelig zoals bij Silicium/Loodaccu's wel het geval is.

Enerzijds weet ik dat Li-Ion inderdaad wat stabieler is, maar ik ga niet bijna 1500/2000 meer betalen om een half jaar langer te kunnen rijden voordat de accu vervangen wordt.

Enige tweakers die hier een ervaring/eenduidig antwoord op kunnen geven?

Weer andere berichten, zoals rondom de prius durven te zeggen dat de batterijpack van zo'n hybride levenslang meegaat. Levenslang in de vorm van auto levensloop. Ik kan dat niet ontkrachten, maar ik geloof er ook totaal niets van.

[ Voor 0% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-03-2013 19:23 . Reden: Dacht dat silicium batterij niet kon, dus maakte er siliconen van :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De Prius kan de batterijen beschermen en optimaal houden met de benzinemotor. Hybride scooters heb ik nog nooit van gehoord.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Marzman schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:12:
De Prius kan de batterijen beschermen en optimaal houden met de benzinemotor. Hybride scooters heb ik nog nooit van gehoord.
Ik ken zelf ook geen hybride fietsen. Bedoelde meer in de zin van "Li-Ion batterij is Li-Ion batterij".Tuurlijk zijn er een paar varianten en worden ze steeds beter, maar levenslang?

En hoe bedoel je "optimaal houden"? De omschrijvingen die ik voorbij heb zien komen gingen als volgt: 52000 keer volledig laden waar gedurende de laadcycli langzaam een degradatie in kracht van de batterij optreed. Na dit aantal keer laden zal de batterij nog ~ 70/80% van zijn capaciteit hebben.

Dacht 5000, maar is 1000/2000 laadcycli zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

LinuX-TUX schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:21:
[...]

Ik ken zelf ook geen hybride fietsen. Bedoelde meer in de zin van "Li-Ion batterij is Li-Ion batterij".Tuurlijk zijn er een paar varianten en worden ze steeds beter, maar levenslang?

En hoe bedoel je "optimaal houden"? De omschrijvingen die ik voorbij heb zien komen gingen als volgt: 52000 keer volledig laden waar gedurende de laadcycli langzaam een degradatie in kracht van de batterij optreed. Na dit aantal keer laden zal de batterij nog ~ 70/80% van zijn capaciteit hebben.

Dacht 5000, maar is 1000/2000 laadcycli zelfs
Met betere omstandigheden bedoel ik dat de Prius niet door zal rijden tot de accu leeg is, maar al eerder begint de accu weer bij te laden. Hierdoor zal de accu langer mee gaan.

Een accu die 70 procent presteerd is in een Prius ook niet zo'n probleem. Je merkt het niet in de actieradius en je merkt het nouwelijks in het verbruik. In een scooter is dat wel eerder een probleem omdat de accu de enige energiebron is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Bestla

M/M -> V/F

Marzman schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:12:
Kan makkelijk gerealiseerd worden. Je pakt een aanhangertje voor een scooter, die zijn er wel, anders maak je iets als tweaker zijnde.

Daar zet je een generator op die 220 volt kan leveren voor het opladen van je E scooter.

Tada, een range extender als een Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 19:47

YellowCube

Wait...what?

LinuX-TUX schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:21:
[...]

En hoe bedoel je "optimaal houden"?
de accu's van de prius worden niet verder ontladen dan 40% en niet verder opgeladen dan 80%
hierdoor heb je niet of nauwelijks degradatie van de accu en gaat deze inderdaad een autoleven lang mee (en wel meer ook. Zo zijn er al meldingen van prius'en die meer dan 500.000 km gedraaid hebben met de originele accu). Dit alles kan gewoon omdat de accu eigenlijk enkel als tijdelijke opslag van energie dient en de verbrandingsmotor het grootste deel van de aandrijving verzorgt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevintjeh
  • Laatst online: 04-05 21:40
Meer Nonoiz scooteraars in dit topic aanwezig?
Mijn oplader heeft het begeven (Nonoiz Sunny met lood accus) en ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het vinden van de goede lader..
De lader die ik nu heb is echt nergens te vinden. (een chinees merk)
Specificaties van de lader die ik nu heb zijn 60v 20ah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 15:24
Kevintjeh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:35:
Meer Nonoiz scooteraars in dit topic aanwezig?
Mijn oplader heeft het begeven (Nonoiz Sunny met lood accus) en ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het vinden van de goede lader..
De lader die ik nu heb is echt nergens te vinden. (een chinees merk)
Specificaties van de lader die ik nu heb zijn 60v 20ah
denk dat je hier meer kans maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322490

Ik heb nu al 2,5 jaar een elektrische scooter, NIU N1S. 2 jaar heerlijk gereden maar daarna alleen maar accu problemen. Inmiddels de 3e gebruikte accu met problemen. Ik denk dat NIU nog 5 jaartjes moet oefenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LinuX-TUX schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:09:
Jammer dat dit topic zo stil is.

Ben hier al enige tijd aan het wikken en wegen. Het was voornamelijk mijn vriendin (Italiaans) die 2 jaar geleden scooters aan het kijken was, maar nu ik. Andere baan, dichter bij huis. Enerzijds prima te doen op de fiets door de polder, maar met een beetje tegenwind/doorfietsen kom je bezweet aan. Dus ... waarom niet een scooter?

Weet iemand hoe het zit met de Li-Ion batterijen? Hoor er tegenstrijdige berichten over.
Ene bron:
wel temperatuur gevoelig en na 2 jaar nieuwe erin.
Andere bron:
5000 keer laden en daarna presteert de batterij nog ongeveer 70-80% en de batterij is absoluut niet temperatuursgevoelig zoals bij Silicium/Loodaccu's wel het geval is.

Enerzijds weet ik dat Li-Ion inderdaad wat stabieler is, maar ik ga niet bijna 1500/2000 meer betalen om een half jaar langer te kunnen rijden voordat de accu vervangen wordt.

Enige tweakers die hier een ervaring/eenduidig antwoord op kunnen geven?

Weer andere berichten, zoals rondom de prius durven te zeggen dat de batterijpack van zo'n hybride levenslang meegaat. Levenslang in de vorm van auto levensloop. Ik kan dat niet ontkrachten, maar ik geloof er ook totaal niets van.
Mijn ervaring: Na 2 jaar accu kapot a 1.600 euro. Volgens mij kost een benzine scooter ongeveer evenveel en die gaat langer als 2 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De li-ioin accu is zeer temperatuursgevoelig, in de winter amper actie radius. Mijn li-ion accu is na 2 jaar kadoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Inmiddels is Elektrische scooters er al 5 jaar. Zullen we dit topic dan verder laten rusten met een slotje?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.