vvv
Geen spoilers hier te vinden ! Of toch in ieder geval minder als de trailer 
Bedankt aan de mensen die gepast spoiler tags gebruiken. Aan de anderen: niet iedereen wil al alles weten over de film omdat jij hem gezien hebt.
Topicstarter hier, met de verantwoordelijkheid om zijn mening te delen met heeeeeeel de GoT gebruikers (die het boeien):
Het begin vond ik zeer netjes gedaan. Het duurde even voordat je kon zeggen dat het een scifi film was *, prachtige beelden die op een zeer beknopte wijze uitleggen waarover deze film voor een deel gaat. Op dit moment realiseer je je dat dit hélemaal geen Alien: The Prequel wordt maar een film gemaakt in deze tijd met nieuwe gedachten en ideëen. In mijn ogen is dat goed.
* buiten de "cliché scifi movie" openingssceneshot van de aarde
De eerste helft is weinig actie, wat ik zelf helemaal niet erg vind. Alien had het ook, ik kom niet voor een popcorn movie maar een nieuwe scifi die geschiedenis schrijft. Je ziet al snel waar je de meeste acteerprestaties van moet verwachten en de production value is zeer groot. Er zit veel avontuur in dit stuk met veel nieuwe informatie waar fans van het Alien universum waarschijnlijk wakker van hebben gelegen. Je krijgt toch geregeld duidelijke referenties die je herkent als je Alien en Aliens een keer aandachtig hebt gezien.
David, onze goede vriend, komt zeer goed over en het is duidelijk dat Michael Fassbender hier geknipt voor was. Als er één acteur is die bekroond moet worden in deze film, is hij het wel. Zeer goede subtiele acteerprestaties en een goed geschreven rol, je merkt heel duidelijk het gevoel dat hij probeert over te brengen in een scene. Ook de twee grote vrouwelijke rollen waren degelijk, ze komen tweedimensioneel over maar dat zie je naarmate de film vordert toch ontplooien.
Het tweede deel barst van de actie, er is meer aan de hand dan één probleem en dat vond ik interessant om te volgen. Er zijn ook verscheidene plotwendingen te vinden, sommige zag je van ver aankomen, je voelt de film de richting uitgaan die je ervan verwachtte als je de trailer had gezien. Op ongeveer 3/4de in de film merk je dat dit toch wel een scifi horror is die meer wil doen dan felle beelden tonen, iets wat je met Alien ook had. Veel verhaal wordt hier uit de doeken gedaan en de vele links met het Alien universum worden gelegd, al dan niet nog niet helemaal.
Je merkt dan ook dat er nog duidelijk een gat is voor een tweede film en die mag er van mij zeker komen. In mijn ogen heeft Ridley Scott een zeer degelijke scifi film neergezet waar we al lang naar snakten. Als je even stil blijft staan bij de scifi horror films die we de laatste 10 jaren hebben gehad, dan mag het duidelijk zijn dat deze er ver bovenuit steekt. En vooral dat we blij mogen zijn dat dit werd mogelijk gemaakt. Het is een film van Ridley Scott, verantwoordelijk voor Alien en Blade Runner, waar kan je als scifi fan nog meer op wachten ?