Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08
Over een maand of vijf ga ik trouwen, en aangezien ik in Engeland woon en mijn vriendin uit Nieuw-Zeeland komt er dus heel wat mensen zijn die er niet fysiek bij aanwezig kunnen zijn wil ik pogen de bruiloft alsnog met hen te kunnen delen.
Zoals het een echte tweaker betaamt heb ik hier mijn technisch brein over doen kraken maar ik zou graag wat advies inwinnen.

De trouwlocatie is een hotel waar een internetverbinding beschikbaar is maar niet van degelijke kwaliteit, m.a.w. een tiental streams over de WiFi sturen zal niet zo best gaan.
Ik ben van plan een proxy / caching server voor de stream op te zetten bij mij thuis aangezien ik daar tzt 120Mbit down / 12mbit up heb liggen moet ik daar redelijk wat streampjes mee kunnen hosten.

Het grote vraagstuk wat mij betreft is de gebruikte technologie.

Ik heb zitten denken aan Windows Media Services omdat dat aan de client-side geen verdere software benodigd behalve WMP. Het nadeel is dat ik (voor zover ik weet) een Windows Server 2008 machine nodig heb om het caching/redistribution gedeelte te doen.

Ook VLC zou een optie zijn, VLC kan capturen op de laptop en dat doorsturen maar weet niet of het caching/redistribution stuk daarmee goed gaat. Nadeel is dat het waarschijnlijk nodig zal zijn om VLC player te installeren aan de client side.

Derde optie is bijv. VLC te nemen en zelf een Flash/HTML pagina te bakken op een website waar mensen simpelweg naartoe kunnen surfen maar dit heeft nogal veel om handen en weet niet of er dan geen rare zaken zoals codec requirements opduiken aan de andere kant.

Alle ideëen zijn welkom! :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen antwoord op je vraag en niet bedoeld als 'UTFS'-reply: ik weet zeker dat ik over precies dit onderwerp eerder op GoT een discussie heb gelezen. Ik kan het alleen niet vinden.... Geen idee in welk subforum en geen idee wanneer (kan ook wel 2005 geweest zijn dus de default ouderdom van de zoekmachine voldoet misschien niet per se zodat daar wat vinkjes moeten worden gezet :+ ). Maar kijk dus ook even oude topic(-titels) na met wat voor de hand liggende keywords als trouwen en bruiloft.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Toevoeging: informatie uit 2005 gaat niet helpen :p toen was internet anders, codecs anders, clients anders, kosten anders ;)

Windows Media gebruiken is af te raden, er zijn meer mensen die daar geen client voor hebben dan wel.

Wat je kan doen, is QTSS of DSS opzetten, dat is gratis (DSS dan). Dat kan zelfs in een VM. Ik heb recent ook op die manieer een RTSP stream van een locatie met beperkte bandbreedte naar een streaming server gestuurd.

DSS is open source en enterprise-grade om het zo te zeggen. Het kan zich in elk geval meten met Helix en Windows Media.

Een setup doe je bij voorkeur op Linux, maar je kan het ook op Windows, Mac OS of BSD doen.

Instructies: http://code.google.com/p/streameverything/wiki/Instructions

Dat is in elk geval stap 1, want daarna moet je nog een aantal andere zaken in gedachten nemen.
Want als je Flash wil gebruiken bij de clients, zal je een RTMP stream moeten aanbieden. RTMP is een strontprotocol, maar daar doe je niks aan, Flash slikt niks anders. Een klein alternatief is HLS, HTTP Live Streaming, maar daar zit je weer met een probleem dat je dat serverside weer moet opzetten :)
Gelukkig heeft iemand daar instructies voor opgezet op pastebin: http://pastebin.com/qZB8vzZP

RTMP uitgaand streamen kan niet met Windows Media Services. Het kan wel met CRTMPD, red5, Wowza en FMS. De laatste twee zijn relatief duur. De eerste twee niet, die zijn gratis. red5 is wat moeilijker om stabiel op te zetten, maar werkt op alle platformen. CRTMPD is dacht ik Linux-only, maar een stuk makkelijker (bijna nginx stijl).

Als je het jezelf makkelijk wil maken: gebruik gewoon QuickTime. Er zijn allemaal mensen die het haten zonder goede reden, maar uiteindelijk werkt het wel gewoon overal. Je kan het makkelijk embedden, automatische CAB downloads aanbieden etc. Daar hebben weinig mensen moeite mee als ze je trouwerij willen zien.

Stel dat je perse Flash wil doen voor je clients, dan zit je alsnog met een Flash versie probleem; want Flash 9 en lager etc. hebben bijvoorbeeld erg beperkte codec support. Dan moet je serverside dus eerst transcoden!

Wat je uiteindelijk als setup kan verwachten is:

Camera--[usb/firewire]-->Capture systeem----[netwerk / RTSP]--->Broadcast server---->[ internet / RTSP]

Stel dat je niet RTSP wil aanbieden, maar RTMP of Real Media of Windows Media, dan is dat laatste stukje dus anders.

Dit blijft in elk geval hetzelfde:

Camera--[usb/firewire]-->Capture systeem----[netwerk / RTSP]--->Broadcast server

Want als je iets anders dan RTSP gaat gebruiken krijg je gegarandeerd problemen. YouTube Live en Ustream gebruiken bijvoorbeeld RTMP, en dat werkte op de verbinding waar ik zat gewoon helemaal niet. Daar was 5mbit upload, en nog was het niet genoeg! Terwijl de stream zelfs gedowngrade was naar 480x320 en 15 FPS...

Via RTSP kregen we gewoon 480x320 op 25 FPS, of 640x480 op 17 FPS.

Maar om terug te komen op het laatste stukje:

[netwerk / RTSP]--->Broadcast server

Daar wil je dus je eindbewerkingen doen, transcoding, remuxen als je HLS gaat doen, enz.
Stel dat je heel graag RTMP wil doen:

[netwerk / RTSP]--->Broadcast server---[intern]-->crtmpd---[ internet / RTMP ]-->Client

Als je Windows Media wil doen, heb je pech, want die kan geen RTSP streams binnen laten komen via Expression Encoder. Dan moet je waarschijnlijk end-to-end windows gebruiken, wat alle, laten we zeggen, Windows XP en lager, en non-windows clients uitsluit.

Als je je clients niks wil laten installeren, met uitzondering van mensen die echt niks hebben:

->Flash

Als je een stream wil hebben die stabiel is en voor iedereen goed kan werken, ongeacht het platform:

->QuickTime (want voor Mac en Windows heb je commercieel ondersteunde software en voor Linux is RTSP geen probleem)

Als je een stream wil hebben die Windows-only is en op alle recente windows desktop platforms werkt:

-> WMS

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 13-11-2012 13:14 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

F_J_K schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:05:
Geen antwoord op je vraag en niet bedoeld als 'UTFS'-reply: ik weet zeker dat ik over precies dit onderwerp eerder op GoT een discussie heb gelezen. Ik kan het alleen niet vinden.... Geen idee in welk subforum en geen idee wanneer (kan ook wel 2005 geweest zijn dus de default ouderdom van de zoekmachine voldoet misschien niet per se zodat daar wat vinkjes moeten worden gezet :+ ). Maar kijk dus ook even oude topic(-titels) na met wat voor de hand liggende keywords als trouwen en bruiloft.
Inderdaad :)

Bruiloft live uitzenden voor terminaal ziek familielid

• ScuL
Die had ik ook gevonden alleen daar was sprake van direct de streams opzetten vanaf de locatie, ik heb en extra stapje er tussen omdat de internetverbinding daar waarschijnlijk niet goed genoeg is. Ik zal er ondanks toch nog ff doorheen lezen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
ustream? Via die site hadden wat personen ook een stream van dat Project X gebeuren in Haren. Volgens mij deden zij dat via mobiel internet o.i.d., want ze hadden constant verbinding, ook in de bus etc.

• ScuL
@Johnkeates, bedankt voor je lange repliek. Ik zal het eea nazoeken.
Quicktime kost waarschijnlijk wat, en ja ondanks dat het protocol best in order is heb ik er toch een afkeer van.

Er viel me overigens ook een kwartje wbt YouTube Live. Alleen heb ik net gechecked en is mijn account daarvoor niet enabled. 5mbit upload kan ik vanuit het hotel vergeten, ik denk dat ik hooguit 1mbit kan krijgen.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

Neem eens contact op met dit bedrijf. Voor een klein bedrag (volgens mij € 35,- voor een maand) krijg je bij hun een eigen 'website' naar waar je iets kan streamen.

Zo hebben wij voor +/- 500 klanten een livestream verzorgt vanaf een simpele kabelverbinding! Wij sturen het 1x door naar hun server en zij verzorgen het streamen naar de kijker zelf.

Wij hebben gekozen voor Windows Media Encoder, maar volgens mij kan dit ook wel Adobe (Flash).

Denk dat dat wel is wat je zoekt!

Twitter

• johnkeates
ScuL schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:42:
@Johnkeates, bedankt voor je lange repliek. Ik zal het eea nazoeken.
Quicktime kost waarschijnlijk wat, en ja ondanks dat het protocol best in order is heb ik er toch een afkeer van.

Er viel me overigens ook een kwartje wbt YouTube Live. Alleen heb ik net gechecked en is mijn account daarvoor niet enabled. 5mbit upload kan ik vanuit het hotel vergeten, ik denk dat ik hooguit 1mbit kan krijgen.
Quicktime is gratis. Maar RTSP is niet van QuickTime, je kan het met allerlei programma's gebruiken. De beste server is Darwin Streaming Server, die kan RTSP streams binnen krijgen. Microsoft heeft zelf ook RTSP in alle Windows Media software zitten, maar dan met een kleine wijziging zodat het niet meer compatible is met normale RTSP.

[ Voor 22% gewijzigd door johnkeates op 13-11-2012 14:52 ]

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Valt me tegen dat nog niemand heeft aangeraden dit Grote Stream Topic te lezen. Gewoon zelfde doen, maar alleen een camera als source instellen ipv ook nog een gamesource

• ScuL
Ook de streaming modules?

• johnkeates
ScuL schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:52:
[...]

Ook de streaming modules?
Ja.

• johnkeates
Gropah schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:51:
Valt me tegen dat nog niemand heeft aangeraden dit Grote Stream Topic te lezen. Gewoon zelfde doen, maar alleen een camera als source instellen ipv ook nog een gamesource
Dat gaat over 'stream een game'...

Uit de TS:
beeldscherm, of een deel ervan
Dit gaat over een camera. Je kan er van uit gaan dat je camera geen 'beelscherm-stream' uitvoert ;)
Het principe is ook niet hetzelfde, want een framebuffer 'versturen' is toch wat anders dan een bestaande stream (van de camera) transcoden, misschien nog qua resolutie en fps wat aanpassen en dan naar een broadcast server sturen.

Zodra je van 1 camera naar meerdere mensen wil streamen moet je toch echt in meerdere onderdelen denken. Met een webcam en 1Mbit upload kan je op een 'brakke' kwaliteit nog wel prima streamen via YouTube Live of ustream. Dat kan ook met mobiele telefoons. De vraag is echter of dat wel is wat je wil!

Als je een bruiloft gaat streamen zou je op z'n minst VGA-resolutie verwachten met 15 FPS of meer, en bij voorkeur niet met een simpele webcam maar een DV camera met firewire output (voor DMA) of beter.

640x480 @ 20 FPS + transcoding en streamen naar broadcast server gaat op z'n minst vragen om:

x86: 2.5Ghz+
PowerPC: 1.4 Ghz+

RAM: DDR1 2GB+

Netwerk: ~2Mbit (laatste keer dat ik het live aan het meten was - ging ook nog eens via een VPN tunnel... haha)

Als ik even heel grof reken kom ik met een berekening als dit op de proppen:

(((640*480*20))/1024)/1024

wat je hebt is het aantal pixels dat je door je pijp moet duwen elke seconden. Daarna even twee keer door 1024, en je hebt een ruwe schatting voor het aantal Mbit dat je nodig hebt. Stel dat een pixel meer dan 1 bit is (wat me heel waarschijnlijk lijkt, tenminste 8 bit oid), dan moet je dat ook incalculeren.

RTSP is het meest geschikte protocol voor het streamen van live beeld en geluid, dat is gewoon een feit.
RealMedia, Windows Media en RTMP gaan daar nooit betere performance voor leveren.

Wat je ook doet, je kan er van uit gaan dat je RTSP of RTMP (van Adobe) moet gebruiken voor de 1e stap naar je broadcast server. Behalve als je een grote zak geld hebt en overal dure windows server licenties kan strooien ;)

Ik heb in elk geval internationaal gestreamd met DSS en RTSP streams, met SD kwaliteit en een buffer van 6 seconden, zonder dat de software me wat gekost heeft. Zodra je non-RTSP erbij gaat betrekken gaat het gegarandeerd geld kosten, behalve als je een publieke dienst neemt zoals eerder beschreven :)

Een ding weet je van tevoren in elk geval: het is zeker mogelijk! :)

Vergeet trouwens niet dat als je zelf voor je broadcast server gaat zorgen, je tenminste 2-3 mbit per client rekent, afhankelijk van je transcoding optie(s) op de server. Als je dus 12 up hebt zou het kunnen dat je maar 4 of 5 clients kan serveren.

Op een 100mbit pijpje 2 hops vanaf AMS-IX kon ik maximaal 38 gelijktijdige streams serveren met een totale latency van 7 seconden van camera naar beeld, waarvan c.a. 5 seconden artificieel was.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Gewoon zoals Thinkpad hierboven al zegt: gewoon www.ustream.tv. Accountje aanmaken, browser openen en streamen maar.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
DinX schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:17:
Gewoon zoals Thinkpad hierboven al zegt: gewoon www.ustream.tv. Accountje aanmaken, browser openen en streamen maar.
Je kunt met de Ustream app zelfs vanaf je telefooncamera streamen. Moet je wel iemand de hele tijd laten rondlopen met een mobiel, haha! Niet de meest ideale oplossing, maar er is een hoop mogelijk dus :P

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• DinX

DinX

Motormuis

RobertJ schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:19:
[...]

Je kunt met de Ustream app zelfs vanaf je telefooncamera streamen. Moet je wel iemand de hele tijd laten rondlopen met een mobiel, haha! Niet de meest ideale oplossing, maar er is een hoop mogelijk dus :P
Wi-Fi + smartphone + ustream + http://dx.com/p/mini-plas...r-cell-phone-34564?item=2

• RobertJ
Genius!

Teststreampje! Ben benieuwd of het HD wil uitzenden!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-11 15:08

Koenvh

Hier tekenen: ______

RobertJ schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:30:
[...]

Genius!

offtopic:
Geweldige muziek :9

🠕 This side up

• DinX

DinX

Motormuis

RobertJ schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:30:
[...]

Genius!

HD heb je de betalende versie nodig (99€ per maand)

De TS kan bijvoorbeeld perfect alles in orde maken met de gratis versie en de maand van de bruiloft 1 maand een abo nemen. 99€ zal niet dé kost zijn in het geval van een bruiloft ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DinX op 13-11-2012 15:35 ]

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
DinX schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:31:
[...]

HD heb je de betalende versie nodig (99€ per maand)

De TS kan bijvoorbeeld perfect alles in orde maken met de gratis versie en de maand van de bruiloft 1 maand een abo nemen. 99€ zal niet dé kost zijn in het geval van een bruiloft ;)
Precies, lijkt mij de meest simpele betrouwbare oplossing :). Wel even een laptop met een goede (externe) webcam regelen. Of beter nog een goede videocamera met firewire aansluiting die live video ondersteund.

[ Voor 14% gewijzigd door McVirusS op 13-11-2012 15:38 ]

• DinX

DinX

Motormuis

McVirusS schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:38:
[...]

Precies, lijkt mij de meest simpele betrouwbare oplossing :). Wel even een laptop met een goede (externe) webcam regelen. Of beter nog een goede videocamera met firewire aansluiting die live video ondersteund.
Bwa, iemand met een degelijke smartphone is al genoeg (zijn er genoeg die leuk beeld geven in HD), de app erop en klaar :)

• RobertJ
En de poll feature is handig voor het ja-woord! Haha! Heb de stream weer dicht gegooid, maar best grappig om te zien dat dit zo makkelijk mogelijk is!

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
DinX schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 15:39:
[...]

Bwa, iemand met een degelijke smartphone is al genoeg (zijn er genoeg die leuk beeld geven in HD), de app erop en klaar :)
Dat is de makkelijkste oplossing ;). Denk dat een goede Webcam wel beter beeld geeft, iets als een logitech C270 of een C920 of zo. Maar goed, als je die daarna niet meer gebruikt wellicht een beetje zonde ;).

• ScuL
Ik beschik over een hoge kwaliteits webcam, een MS Livecam die in 720P HD kan opnemen, voor de microfoon kan ik een externe mic met lange draad ophangen. Wil de cam ook ergens hoog ophangen (waarschijnlijk aan de ballustrade die de zaal overkijkt) zodat niet alleen het tafereel voorin goed te zien is maar ook de zaal op de achtergrond. Bedankt voor alle tips..

Pagina: 1