HD Kan niet geformateerd worden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 371984

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem:
Laptop (een Studio Dell) kon niet meer opgestart worden, er kwam een error "Input/Output" error, te wijten aan de harde schijf. Vervolgens heb ik via een usbstick Ubuntu opgestart en geprobeerd de schijf te benaderen (als ook ntfsfix toe te passen), zonder resultaat, want ook hier een Input/Output error.
(=> mounten was niet mogelijk)

Vervolgens heb ik geboot vanaf de installatie cd-rom van Windows 7, maar deze bleef steeds hangen bij "Setup opstarten".

Na wat googelen heb in mijn BIOS de SATA Operation gewijzigd van AHCI naar ATA. Na dit te hebben gedaan geraakte ik wel door het "setup opstarten" van de installatie-cd.

Daar heb ik de bestaande partities verwijderd en een nieuwe partitie aangemaakt.
Als ik daarna de installatie effectief wou starten, krijg ik volgende error:

Kan een partitie op schijf 0 niet formatteren de fout is opgetreden tijdens het voorbereiden van de partitie die voor de installatie is geselecteerd.

Waarna de installatie afgebroken wordt.

Is de harde schijf defect of wat zou het probleem zijn? (Google maakte mij niet veel wijzer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Download en install CrystalDiskInfo en post de SMART data. Zie ook dit topic:
Seagate 2TB external HDD niet meer bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SMART data komt er meteen aan.

Inmiddels eens SpinRite er laten doorlopen.

Geeft dit als eindscherm: Klik voor foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spinrite werkt niet op alle systemen. Maar voordat je probeert iets te fixen, post gewoon de SMART info dan zie je direct of je (reeds bekende) bad sectors hebt of niet.

In Ubuntu kun je de SMART simpelweg opvragen via: linksboven menu -> disk utility -> selecteer je schijf links -> klik op de SMART knop rechts (ja een KNOP). Dan zie je een lijst van alle smart data, zorg dat alles zichtbaar is en maak met PrintScreen op je toetsenbord een screenshot. Upload deze ergens (google voor gratis image hosts) en post deze hier. Dan kan ik je zeker verder helpen. :)

Staat er data op de schijf die je wilt behouden? Ik ga uit van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bovenste data

en

Een warning in de data

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 371984 op 11-11-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

128 actieve bad sectors. (Current Pending Sector)

Als je de data op de schijf niet meer nodig hebt, open dan een terminal in Ubuntu en doe:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/XXX bs=1M

vervang XXX door de naam van de schijf, bijvoorbeeld /dev/sda. Dit hoor je in Disk Utility te zien; ik kon het alleen niet in jouw screenshot zien. Het command laat verder niets zien en duurt meer dan een uur.

Na het schrijven van nullen naar elke plek op je schijf, zou deze vrij moeten zijn van bad sectors. Controleer nogmaals je SMART en bevestig dat Current Pending Sector nu een raw value van 0 heeft, in plaats van 128. Als dat zo is, kun je je schijf weer gebruiken.

Succes!

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 11-11-2012 23:47 . Reden: stukje in vette teksts toegevoegd voor de duidelijkheid ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok doe ik! Bedankt voor al uw hulp!
Ik laat het resultaat weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb het uitgevoerd, maar als ik nu de Windows-setup start en vervolgens een partitie wil aanmaken ( met de "nieuwe"-knop), krijg ik nu volgende fout:

Er is een onverwachte installatiefout opgetreden. Controleer of de installatiebronnen toegankelijk zijn en start de installatie opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Installatiebronnen doet me eerder denken aan je CD/DVD installatiemedium.

Je hebt wel geverifiëerd dat Current Pending Sector na die procedure op 0 stond (raw value) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb het nog eens uitgevoerd, maar na uitvoering stond er dat er geen informatie beschikbaar was over de SMART-data.

Als ik nu de windows-installatie start, staat er bij de beschikbare stations niets meer...
Ik kan ook niet "nieuw" selecteren, want er is zogezegd geen station. (HD wordt wel nog steeds herkend in de bios...) wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Harde schijf kun je niet meer vertrouwen, dus probeer een andere hd in te bouwen.
Je data kan elk moment verdwijnen, of dit moet geen probleem zijn voor je.

Wat je kunt doen indien je een defecte schijf niet erg vind, en je data verliest:
1.
Met programma van de hd fabrikant(alle data wordt gewist), een low level format doen(low level is het niet echt maar wordt meestal zo genoemd), dit is de schijf leeg maken en en elke sector testen.
Misschien wordt hier je smart gewist/aangepast.
2.
HDD Regenerator over je hd laten lopen. Duurt zeer lang om elke sector te testen.
3.
Duurt zeer lang.
badblocks in linux,(boot vanaf een bootable live cd) laat badblocks elke sector testen, check smart voor de test en na de test, reboot om smart opnieuw te bekijken.
Unmount de hd eerst, dan pas kun je badblocks gebruiken,
Deze badblock instelling vernietigd je data op je hd.

sudo badblocks -wvs /dev/sdx

Deze is sneller,
sudo badblocks -wvsb 4096 /dev/sdx
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Badblocks kun je ook gebruiken om je sectoren op je hd te verversen, dus bijv een backup hd, laat je badblocks 1x per jaar lopen om de sectoren te testen.
Bovenstaande instelling is om de sectoren te vernietigen, dus niet gebruiken, maar deze kun je wel gebruiken om de sectoren te verversen, (google ook even hierop zodat je zeker de goede gebruikt en niet je backup vernietigd),
badblocks -nsv /dev/sdx

Deze is sneller,
sudo badblocks -nsvb 4096 /dev/sdx
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.
Nu regelmatig smart kontroleren van je hd, want dit kan ineens oplopen.

Je hebt nog bootable cd's(met google zoeken), daar vind je bootcd's een heleboel software om je hd te testen.

Indien je met hd tune slechte sectoren kunt zien, de hd in meerdere partities verdelen, en dan de slechte partities niet meer gebruiken, en de goede partities samenvoegen.

Houd wel in de gaten dat je hd defect kan gaan em je je data kwijt bent, dus beter is om een andere hd erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jan999, ik heb niet de indruk dat je begrijpt hoe bad sectors werken. Aan de slag gaan met bad blocks is onzin, low level format bestaat geeneens meer, elke sector testen is onzin.

Enige wat hij zou kunnen doen is de SMART blijven bestuderen. Als het namelijk is dat hij nog steeds Current Pending Sector in zijn SMART heeft, betekent dit dat de schijf weet dat een aantal sectoren onleesbaar zijn.
Indien je met hd tune slechte sectoren kunt zien, de hd in meerdere partities verdelen, en dan de slechte partities niet meer gebruiken, en de goede partities samenvoegen.
Je weet dat als je een bad sector overschrijft hij wordt omgewisseld? Van wie heb je dit geleerd? Toen hardeschijven nog kleiner waren dan 250 megabyte had dit wellicht nog wel nut, omdat er toen geen reservesectoren waren om om te wisselen. Maar vandaag de dag is dit echt onzin.

@francismi: heb je het volgende gecontroleerd?
Je hebt wel geverifiëerd dat Current Pending Sector na die procedure op 0 stond (raw value) ?
Als je schijf nieuwe pending sectoren aan het maken is, kun je de schijf inderdaad beter niet meer gebruiken. Maar het kan ook dat de kabel van je DVD niet lekker is bijvoorbeeld. Probeer dus ook een andere kabel naar je DVD station en een andere DVD indien van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er staat nu: SMART Status: "Not Supported"...

+ Bij Windows setup in command line, uitvoeren van Diskpart ook geen resultaat, want geen schijven aangesloten

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 371984 op 12-11-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

Dat heet dan: R.I.P.
Bijna <+:) ; goed excuus om een nieuw HD te halen oOo
Anoniem: 371984 schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:20:
Er staat nu: SMART Status: "Not Supported"...

+ Bij Windows setup in command line, uitvoeren van Diskpart ook geen resultaat, want geen schijven aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

francismi, heb je dat via Ubuntu gecontroleerd? Als je schijf vreemd blijft doen kun je hem prima met garantie omwisselen. Indien mogelijk, probeer de schijf eens uit op een ander systeem, om vage problemen met jouw systeem uit te sluiten.

Ook kun je een andere schijf op je 'probleemsysteem' uitproberen of deze wel correct werkt en je Windows kunt installeren. Als je zo'n schijf nog niet hebt, is het misschien geen slecht idee om er één te halen aangezien je de andere ivm garantie ook weer een tijd kwijt bent.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-07 06:25
Dat je harde schijf geen smart laat zien kan zijn aan welke controller deze hangt, zorg dat je hd aan je hoofd controller van je moederbord hangt, en niet op extra aansluitingen die vaak geen smart kennen.
Als je met ubuntu kijkt, wacht ook even na het opstarten totdat smart werkt.

Aan CiPHER
Ja ik weet dat low level format niet meer bestaat.
Ja ik weet hoe sectoren werken.

Mijn verhaal/idee is als je toch je hd wilt blijven gebruiken, dan zou je dit kunnen doen, dan worden de sectoren vaak bewerkt, dus gecontroleerd/uitgewisseld etc.
Dan heb je misschien geluk dat je de hd kunt blijven gebruiken, zonder dat deze slechter wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 12-11-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:48
Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de SMART data niet kan uitlezen, kan dat aan andere oorzaken liggen. Bijvoorbeeld een defecte kabel zorgt natuurlijk ook voor SMART commando's die falen. Een Molex stroomstekkertje die slecht contact maakt en de schijf veelvuldig wel en geen stroom krijgt, dat soort dingen. Dat is natuurlijk niet de fout van de schijf zelf.

Maar in geval van TS geldt bovenstaande denk ik niet. Zo had hij bij zijn laatste weergave geen enkele kabelfout, en de power cycles leken met 1002 wel erg hoog, maar dat kan simpelweg komen door spindown.

@Uncle Mel: geen risico nemen is je advies. Maar dat doe je als gebruiker natuurlijk wél als je simpelweg bid dat je hardeschijf niet zal falen, maar geen backup of redundantie hebt om dit goed te kunnen opvangen. Het is mijn vuistregel dat elke willekeurige schijf zou moeten kunnen uitvallen zonder dat jij een slechte dag hebt. Als je dat met ja kunt beantwoorden, denk ik dat je je data aardig hebt beschermd.

Als hardeschijven mechanische problemen krijgen, is het meestal direct over en uit. Dus angstvallig met schijven omgaan vind ik niet zo nuttig. Liever ervoor zorgen dat elke willekeurige schijf uit mag vallen zonder dat dit grote gevolgen heeft.
Pagina: 1