Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Hallo,

Mijn external hdd (Seagate Expansion Desktop 2TB) is niet meer te bereiken via Windows. Tijdens het kijken van een filmpje stopte hij ermee, en gaf de error message:

The request could not be performed because of an I/O device error.

Af en toe wordt de HDD helemaal niet meer herkend door windows. Ik moet dan de voeding uit de hdd halen, en weer terug stoppen. Als de hdd dan wel weer wordt herkend in windows, krijg ik opnieuw bovenstaande melding.

De volgende stappen heb ik ondernomen om mijn data terug te krijgen / mijn hdd weer tot leven te krijgen:
(alle testen zijn uitgevoerd terwijl de hdd is aangesloten via een USB2 port. Dat is ook de enige interface op deze HDD. Ik wil graag wachten met het openhalen van de behuizing, tot er geen andere alternatieven meer zijn)

Systeem opgestart met hiren's boot disc.
Resultaat: in geen enkele tool werd de hdd herkend. Omdat de usb port niet wordt herkend in DOS?

In windows test gerunt met TestDisk
Resultaat: partitie wordt niet herkend

In windows een recovery proberen te doen met PhotoRec
Resultaat: 0% recovery

Seagate tools geinstalleerd in windows en tests gerunt:
Resultaat: De tool kan de HDD niet lezen

WD lifegaurd gedraaid in windows:
Resultaat: zowel de quick als extended test geven de error meldig: too many bad sectors, en stoppen vervolgens de test. (deze melding wordt al binnen 1 minuut gegeven)

In de partition manager van windows gekeken. Mijn HDD werd daar nog wel herkend:
partities: 200MB, en dan een partitie (primary) van 1.8TB, waarvan nog 890GB free space. (dat klopt)
Ik heb toen rechter-klik op de 1.8TB partitie gedaan, en geklikt op 'activate partition'. Vervolgens kreeg ik n error en zag ik alleen nog maar 2.1TB unallocated space.

Wat zou een goeie volgende stap zijn, om mijn HDD te recoveren? Het belangrijkste op deze hdd, zijn 30GB aan foto's. Die moet ik terug zien te krijgen.... De rest kan me niet zo veel schelen. Dat is vooral films, muziek, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

TLDR. Maar

1) stop met actieve testprogramma's
2) probeer de SMART gevens uit te lezen via Ubuntu livecd (start Disk Utility en klik op de SMART knop, maak een screenshot)

Kijk in het bijzonder naar:

Current Pending Sector (actieve bad sectors)
UDMA CRC Error Count (kabelfouten)

Je kunt het ook in Windows proberen met CrystalDiskInfo. Als dat lukt post een screenshot van de output hier als je wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 10-11-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Hier alvast de info van CrystalDiskInfo,

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/k50opv.jpg

De info vanuit ubuntu komt eraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Aan het screenshot is de schijf stervende. Zo snel mogelijk alles ervan halen nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
De reallocated sector count staat 'maar' op 3, dat valt nog wel mee,toch? (correct me if I'm worng, deze reallocation is wat SMART doet: data ergens anders wegschrijven, als het een bad sector tegen komt?)

Ik zal in ieder geval de reallocated sector count in de gaten houden voor nu... Als er geen meer reallocations bij komen, dan lijkt me dat het probleem wel mee valt voor nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
Een goede schijf heeft 0 reallocated sectors. Als het voor jou geen probleem is dan moet je dat zelf weten, maar ik zou die schijf niet meer vertrouwen persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Sorry ThinkPad, maar tegenwoordig is op een 2TB disk een reallocated sectortje bijna niet vreemd. Door de enorme data dichtheid is de kans op een zwakke sector vele malen hoger dan in het verleden.
Ze rollen soms zelfs uit de fabriek met een sector al gereallocated...

Maar de health van deze schijf is extreem laag. Als ik het goed heb is het een counter van 100 naar beneden . Met 3 zit hij ver onder de treshhold... Dus enorm problematisch en niet zomaar 3 sectortjes...

Recoveren van deze schijf zal zeer lastig gaan worden. De sectoren waarop data zou moeten staan, zijn vervangen, waardoor er waarschijnlijk veel gaten zijn ontstaan in de data die er wel nog is.

@St03mp onder me
Die klopt jah.

[ Voor 138% gewijzigd door Swordlord op 11-11-2012 21:00 . Reden: King of edits xD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Is het niet zo dat de RAW waardes aangeven hoeveel sectors er precies reallocated zijn?

Heximaal: F88 = Decimaal 3976

Dus dan zouden er 3976 sectors reallocated zijn. Dat verklaard ook waarom de 'Health Status' BAD weergeeft. Want volgens mij heeft een schijf er doorgaans niet zoveel moeite mee als er maar 3 bad sectors zijn, bij 3976 bad sectors gaat die waarschijnlijk snel uit reserve sectors zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer een programma zoals GetDataBack. Zolang de schijf nog herkent wordt in apparaatbeheer heb je nog een goede kans om je data terug te krijgen.

Voortaan natuurlijk goede backups maken, zeker als het om dingen zoals foto's gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Een quote van TomsHardware.com:
The raw value usually indicates the actual number of reallocated sectors.

The Current, Worst and Threshold figures are "normalised" values that can be thought of as health percentages. If a drive has no bad sectors, then it gets a score of 100. As defects begin to develop, then the health score falls. When the attribute value falls below the threshold, the drive is considered to have failed SMART.

Different brands and models will have different numbers of spare sectors. For example, some WD models only allow about 500 reallocations before the drive is considered to have failed, while some Seagate models allow 2500. This figure may also depend on the capacity of the drive. For example, a 3TB drive may allow for 3 times as many bad sectors as a 1TB drive. In a typical Seagate model, a drive may lose 1 point from its Current value for every 40 bad sectors. In such a case, a drive with a Current value of 97 will have at least 120 bad sectors.
Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
St03mp schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:54:
Een quote van TomsHardware.com:

[...]

Klopt dit?
Ja, de RAW-waardes geven zover ik weet de precieze waardes aan.
Standaard geeft CrystalDisk deze waarden in hexacimaal aan, via: 'Functie -> Geavanceerde funties -> Raw-waarden -> 10 [DEC]' kan je deze waarden in decimalen krijgen hierdoor is het wat makelijker leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De schijf is in ieder geval gewoon dood. Kwestie van recoveren en garantie claimen of een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:26:
Een goede schijf heeft 0 reallocated sectors. Als het voor jou geen probleem is dan moet je dat zelf weten, maar ik zou die schijf niet meer vertrouwen persoonlijk.
Helaas gaat dat met de huidige opslag met alsmaar hogere datadichtheid niet meer op. Bit errors moet de software op kunnen vangen. Om die reden gaan alle platforms (Windows, Linux, Solaris/BSD) over op betere filesystems zoals ReFS, Btrfs en ZFS.

Bedenk verder dat hardeschijven al met via HPA verborgen bad sectors uit de fabriek komt, net als SSDs. Je schijf kan diverse omgewisselde bad sectors hebben terwijl de host nooit problemen heeft gehad, omdat die bad sectors preventief werden omgewisseld nog voordat ze problemen konden geven. In dat geval is jouw wantrouwen erg overdreven. In het geval van de topicstarter met bijna 4000 omgewisselde sectoren natuurlijk niet.
St03mp schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:25:
(correct me if I'm worng, deze reallocation is wat SMART doet: data ergens anders wegschrijven, als het een bad sector tegen komt?)
Nee. Het werkt ongeveer zo:

1. Schijf probeer sector te lezen maar dat lukt niet; Current Pending Sector in SMART wordt verhoogd met 1
2. Gebruiker overschrijft de onleesbare sector met nullen; Current Pending Sector wordt weer verlaagd, terwijl Reallocated Sector Count wordt verhoogd. De onleesbare sector is omgewisseld met een reserve sector die nu de taak op zich neemt om de nieuwe data op te slaan. De oude defecte sector wordt niet meer gebruikt.
3. In het geval van sectoren die door gebrek aan voldoende errorcorrectie niet meer uitgelezen konden worden, maar fysiek nog wel in orde zijn, worden niet omgewisseld. Als je deze overschrijft verdwijnt Current Pending Sector wel, maar wordt Reallocated Sector Count niet verhoogd. Al het bewijs is dan 'vernietigt' waar ik zelf niet zo blij mee ben. Dit type bad sectors kwam vroeger met 250GB schijven nauwelijks voor, maar met 2TB+ schijven veel vaker.

Je hebt dus:

Reallocted Sector Count = passieve bad sectors = omgewisselde bad sectors (kunnen nu geen problemen meer veroorzaken)

Current Pending Sector = actieve bad sectors = heel gevaarlijk deze zijn onleesbaar als Windows hem probeert te lezen krijgt je gezeik zoals hangen of wegvallen van de disk, blauw scherm, spontane resets, enzovoorts.
revertive schreef op zondag 11 november 2012 @ 20:47:
Is het niet zo dat de RAW waardes aangeven hoeveel sectors er precies reallocated zijn?
Heel goed! _/-\o_
Dus dan zouden er 3976 sectors reallocated zijn. Dat verklaard ook waarom de 'Health Status' BAD weergeeft.
De reden dat hij BAD weergeeft is puur omdat de genormaliseerde waarde ('current') onder de grenswaarde ('threshold') is gezakt. Dit snappen maar weinig mensen, omdat:
- het genormaliseerde waarden zijn tussen 0 en 255 (8 bit)
- hoger is beter, 100 is bijvoorbeeld 0 bad sectors terwijl 0 betekent dat alle reserve sectoren op zijn
- de schijf zelf kiest welke genormaliseerde waarde staat voor hoeveel bad sectors bijvoorbeeld

Als de Threshold op 2 zou staan, net onder de huidige waarde 3, dan zou CrystalDiskInfo een geel bolletje hebben weergegeven in plaats van rood nu. De genormaliseerde waarde (3) is immers onder de grenswaarde van 36 gezakt. Als dit gebeurt, geeft de SMART een 'FAILING NOW' waarschuwing af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Ok, ik ben er nog niet helemaal overuit hoe ik dit nu moet interpreteren:

De schijf heeft 3976 bad sectors, die tot nu toe allemaal zijn omgewisseld (vormen geen probleem meer)

Maar hoe lees ik de current value 3? En de threshold 36?

Omdat de current value onder de threshold zit, zou het toch aan moeten duiden dat de bad sectors niet meer ge-reallocate worden, maar active bad sectors blijven?

En hoe kom ik er achter hoeveel bad sectors mijn schijf in totaal kan omwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet het zo zien: je schijf begint met 0 omgewisselde bad sectors. Dan is de raw value 0, de genormaliseerde waarde kan beginnen bij 100 soms 200 dat is aan de schijf zelf.

Zodra je bad sectors krijgt die zijn omgewisseld, kan de raw value 40 bad sectors weergeven en dan zie je een genormaliseerde waarde van 98 (of 196 ofzo als hij bij 200 begint). Voor de genormaliseerde waarden geldt dus: hoe hoger hoe beter.

Met uitzondering van de Threshold ofwel grenswaarde. Als de genormaliseerde waarde blijft zakken tot onder de grenswaarde, dan geeft SMART officiëel een 'failure' aan. Bij jou is hij nu 3 en dus al heel lang gezakt beneden de grenswaarde van 36. Je schijf is dus officiëel defect.

De grenswaarde ligt bij jou op 36. Dat betekent dat de schijf nog reserve sectoren vrij heeft ook al is hij officiëel failed. Want zoveel bad sectors dan is er iets goed mis, dat is niet normaal. Jouw schijf is ook gewoon defect. Dat wil zeggen: hij werkt nog wel, maar officiëel is de schijf niet meer binnen de marge van wat 'normaal' gevonden wordt.

Omdat je current waarde nu op 3 ligt, kan het zijn dat je reserve sectoren op zijn als je 0 bereikt. Dat hoeft niet, iedere fabrikant mag dit zelf bepalen. Genormaliseerde waarden zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant. De raw value kun je beter zelf interpreteren en de genormaliseerde waarden kun je misschien beter helemaal vergeten.

Maar als mensen willen weten hoe het werkt, zo dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
k, thanks. Dat maakt 't allemaal wat duidelijker... De wiki pagina over SMART was hierin niet zo duidelijk.
Maar goed, schijf is dus zo goed als dood, tijd om te gaan shoppen.

Een ding is me nog steeds niet helemaal duidelijk: alle bad sectors zijn tot nu toe netjes ge-remapped.
-Waarom kan ik mijn schijf niet meer benaderen dan?
Pagina: 1