Hardware of software probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Ik heb vandaag geprobeerd om een pc van een kennis te repareren. Ik wilde in ieder geval weten wat het probleem was, helaas zonder resultaat. Het is mijn een raadsel wat het exacte probleem is.

Bij het opstarten krijgen ze "no boot device available" of een soort gelijke melding. (ik weet het niet meer precies) Mijn eerste gedachte gang was een defecte harde schijf of Windows XP is beschadigt. Ik heb de harde schijf eerst op een andere sata poort aangesloten. Helaas zonder resultaat. Daarna heb ik geprobeerd om hirens boot cd te starten, om de harde schijf op fouten te testen. Ik heb de dvd speler ingesteld als eerste opstartmedium uiteraard via de bios.Maar ik kreeg weer "no boot device available" de pc kon de dvd speler dus niet detecteren. Ook het booten van de Windows dvd lukte niet. Tevens werd de floppy disk drive ook niet herkend. Ik was er bijna van overtuigd dat het moederbord stuk is.

Ik heb de harde schijf van hun pc naar huis genomen om te kijken of ik hem kon benaderen, In de bios(mijn pc) wordt de harde schijf (gedeeltelijk herkend) want als ik kijk naar opslagcapaciteit binnen de bios staat er o,o GB. Ik heb mijn harde schijf als eerste geselecteerd om Windows 7 op te starten, maar in Windows 7 wordt de harde schijf niet herkend. Ook niet onder schijf beheer. (ook onder apparaat beheer) is de HD nergens te bekennen.. Wat is er stuk hun Moederbord, HD of is Windows beschadigt?

By the way, Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Mijn pc:
Z68 Pro3
Core i5-2500k

De pc van de kennis is 6 jaar oud, ik heb geen flauw idee welke onderdelen er in zitten.

Alvast hartelijk bedankt.

• Rick13
Niemand?? Als er vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag!!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Als je op jouw systeem ook last heb van het niet of niet goed kunnen benaderen van de hdd, dan zou het zeer mogelijk zijn dat het inderdaad de hdd is dioe defect is of dat er iets mis is met het bestandsysteem.

Heb je al eens de hdd getest met een testprogramma van bijvoorbeeld de fabrikant van de schijf?

[ Voor 30% gewijzigd door Slaiter op 14-11-2012 15:20 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Als ik het zo lees is het de harde schijf die sowieso defect is: hij doet helemaal niets in je andere PC in windows. Als je zeker weet dat de port daar in orde is, moet het haast wel daar aan liggen.

Dat de andere PC vervolgens niet van CD opstart is ook maf. Heb je nog de mogelijkheid los een boot device te kiezen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Wat je zou kunnen proberen, maar dat is ook afhankelijk van je kennis. Is om eens te kijken of je de schijf kunt benaderen onder Linux en daar een fsck te doen of een low-level format te proberen.

• Rick13
Bedankt voor de reacties. Ik heb geprobeerd om de harde schijf te testen via het tooltje van de schijfbakker maar dat is helaas niet gelukt. Hij ziet de harde schijf wel, maar hij kan de test niet uitvoeren. Je krijgt al vrij snel te zien bij de test resultaten "failed"
Het is best wel zuur aangezien de date nog op de "schijf "staat maar niet meer te benaderen is.
Ik heb geprobeerd om Windows xp mini op te starten vanaf een cd, maar kreeg gelijk een bleu screen of death.

Wat ik ook nog geprobeerd heb is om de harde schijf via een apparaatje om te toveren tot een usb device.
Dus ik heb de HD via een usb poort aangesloten. Maar alsnog nergens te bekennen onder schijfbeheer.

Ik heb de mogelijkheid om een losse boot device te kiezen.

Ik hoor graag van jullie, als er nog meer ideeën of tips zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rick13 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:02:
Het is best wel zuur aangezien de date nog op de "schijf "staat maar niet meer te benaderen is.
Ik heb geprobeerd om Windows xp mini op te starten vanaf een cd, maar kreeg gelijk een bleu screen of death.
Als die data belangrijk is dan kun je Thematopic: Datarecovery eens doornemen om te zien of er nog iets mee te doen is, of als het echt belangrijk is zou ik er zelf niet eens mee gaan klooien, maar het ding naar een recoverybedrijf sturen (er vanuitgaande dat nooit iemand een backup gemaakt heeft).

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:09

TheVMaster

Moderator WOS
Dit is geen WOS dingetje, maar eerder iets wat in harde waren thuis hoort >> MOVE >> OM

• Rick13
Bedankt voor de reacties. waarschijnlijk gaat een data recovery bedrijf duizenden euro's kosten.
Ik heb ooit een keer gelezen, dat het mogelijk is om een harde schijf een nachtje in de vriezer te doen,om hem tijdelijk tot leven te wekken. Heeft iemand hier enig ervaring mee??

Het zou ook mogelijk moeten zijn om de "schijf" over te zetten in een werkende behuizing, maar dit lijkt mij onbegonnen werk.

Ze hebben jammer genoeg nooit een back-up gemaakt van hun foto's en films.

Ik ga de topic over data recovery nog is doornemen.

Maak ik ben bang dat het een lastig verhaal gaat worden.

By the way, erg opvallend dat de HD stuk is, maar ook het moederbord of de dvd drive aangezien ik
niet meer kon booten vanaf de dvd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
no boot device available, is gewoon dat er geen bootable apparaat wordt gezien, helemaal niks, of er mag niet geboot worden van bepaalde apparaten.

Booten instellen,
Kijk goed in de bios, vaak heb je 2 instellingen, 1 om de apparaten te kiezen die zouden mogen booten, en 2 om de volgorde aan te geven.
Dan heb je nog bij het booten dat je f9 f11 f12 of iets anders indrukken, dan kun je eenmalig booten van een andere apparaat dan wat in de bios staat.

Blue screen met bootable cd, dan in bios de hd controller op ide zetten(ahci uitzetten).

Recoveren.
Hd aan de hoofd controller van je moederbord hangen, en niet op je extra poorten. Dit is omdat op de extra poorten, je hd niet zichtbaar is zonder extra drivers, en voor recovery software hetzelfde , recovery software kan speciale functies gebruiken die alleen werken op de hoofd contoller. Daarom ook geen usb gebruiken.

In de vriezer en andere rare dingen kun je het beste als laatste doen net voor je de schijf weggooit.

Zelf heb ik een hd gehad waar ik van vermoed dat de begin sectoren defect waren, hier heb ik door de pc aan te laten, en de stroom naar de hd losgemaakt en weer aangesloten, dit meerdere keren gedaan toen werkte de hd weer. Dit ook als laatste doen, en snel een copie maken zonder uit te zetten.

Zoek recovery software die kunnen er vaak meer eruit halen. Betaalde software is vaak handig en goed.

Op gathering staat ook hoe je een backup kunt maken, geef dit door zodat ze dit doen in de toekomst.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 14-11-2012 20:32 ]

• Rick13
Bedankt voor je hulp.

Booten:
Dit is mij helemaal bekend, ik heb dit dan ook meerdere malen geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Bij het booten van de Windows cd, was de controler van de HD ingesteld op IDE, Dit zou het probleem dus niet kunnen zijn.

Stomme vraag, maar is de hoofd controller van het moederbord de eerste sata poort???
Of maak ik een stomme denkfout??

Het probleem is dat recovery software weinig zin heeft, omdat de HD niet herkend wordt. Dit moet eerst opgelost worden.

Ik zal de tip van het back-uppen zeker aan ze doorgeven.

• jan99999
De hoofd controller is meestal 4 of 6 sata poorten.
Dan heb je nog 2 of 4 extra poorten, meestal 2 geloof ik.
Zie platte grond van je moederbord, en handleiding van je moederbord.

De hoofd controller poorten werken ook in dos, windows,linux, bootable cd's, dus zonder drivers zijn deze te gebruiken.
Dit is nodig bij recoveren van hd's, flashen ssd, firmware wijzigen hd's, etc.
Ook de hd controller moet in ide mode staan.
(windows installeren moet normaal op ahci, ook voor ssd hd's)
(een blauwe scherm kan voorkomen bij een geinstalleerde windows met ide, en dan wil je booten van windows op ahci, dan krijg je blauwe scherm).

• jan99999
Je hebt 2 poorten sata 6.0
Je hebt 4 poorten sata 3.0
Voor recoveren 1 van de 4 poorten pakken, sata 3.0 pakken.

• Rick13
Bedankt voor de hulp.

Ik krijg de Harde schijf echter niet herkend. Ik heb alles geprobeerd wat er mogelijk is.
Het is erg zuur voor ze, maar ik krijg de data nooit meer van de harde schijf af.

Ik ben het langzaam aan het opgeven.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Misschien dat je hier wat mee kan.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Lees wel de doc's even, want er is veel mogelijk met deze tool.

[ Voor 18% gewijzigd door Slaiter op 20-11-2012 17:14 ]

Pagina: 1