Losse geluidskaarten nog in trek?

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:03

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Vroegâh had iedereen die een beetje geluid uit zijn pc wilde laten komen een geluidskaart erin zitten. Niet zozeer omdat deze bijzondere kwaliteiten had maar simpelweg omdat het de enige optie was. Zoals tegenwoordig een door de provider geleverd modem eigenlijk een modem + router + switch is, is een moederbord tegenwoordig een verzameling van allerhande functies en uitbreidingskaarten.

Geluidskaarten tegenwoordig bieden meerwaarde op het gebied van kwaliteit, daar er nagenoeg geen moederbord meer op de markt te vinden is dat geen ingebouwde audio-aansluitingen heeft. Dikwijls hebben ze zelfs 5.1 en digitale aansluitingen, maar de liefhebbers geven toch soms de voorkeur aan een los kaartje.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1251468566.jpeg

Maar.. is dat nog wel zo?
Misschien is het puur gevoelsmatig en ik bekijk het maar van één kant maar de laatste pc shoplist waarin in een losse geluidskaart voorbij heb zien komen is toch alweer enige tijd geleden! Veelal wordt er niet eens om gevraagd. Een leuke processor, dikke videokaart en misschien een leuk boxensetje. Maar geluidskaart..

Zelf heb ik er een Creative X-Fi inzitten maar ik moet bekennen dat dit een beetje uit "gewoonte" is. Deze kaart was destijds (rond 2006?) een vrij goed kaartje dat door velen geprezen werd. Ik heb deze overgezet in mijn nieuwe pc en hij is aangesloten op mijn Logitech Z2300.

Kortom: is de losse geluidskaart nog in trek anno 2012 en -zoja- bij wie en waarom?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Onboard voldoet voor de niet veel eisende consument al snel prima. Wil je meer, dan moet je toch kijken naar iets anders. Creative is dan wel aardig, maar net een klein stapje meer.

Ik heb dan een Hercules Deejay Trim 4 & 6:
Afbeeldingslocatie: http://www.fullrange.nl/data/mediablocks/0__17987_l_ms1.rvf_1.jpg
Klikken voor specs

Die X-Fi is natuurlijk een gamerskaart, en daarom wordt ie door gamers gewaardeerd. Voor muziek producenten en digitale DJ's is die kaart simpelweg niet geschikt, dus zullen die dan ding niet gebuiken, die hebben simpelweg meer in en outputs nodig dan die kaart aankan (en die kaart past ook niet lekker in een laptop :P ).

Dus ja zeker, een losse kaart is anno 2012 nog zeker in trek. Zeker als je kijkt bij mensen die in de volgende topics posten:
How to become a Producer Deel II
How to become a DJ: Deel XVII

Edit:
Ik game dus niet, dus mijn videokaart is niet dik, maar een onboard: Intel HD 3000 (hoewel er een 2de GPU op zit, gebruik ik die amper).

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 08-11-2012 04:33 ]

Ey!! Macarena \o/

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Eagle Creek schreef op donderdag 08 november 2012 @ 03:24:
Kortom: is de losse geluidskaart nog in trek anno 2012 en -zoja- bij wie en waarom?
Bij mensen die graag een spelletje in 5.1 spelen en een 5.1 set hebben die via optisch of digitale coax aangesloten is. Dan heb je toch echt iets van DTS Connect of Dolby Digital Live nodig om on the fly een 5.1 track te maken. Er zijn wel moederborden die het ondersteunen, maar je ziet het meer niet dan wel. Overigens wordt bovenstaande ook wat minder aangezien een beetje grafische kaart 7.1 LPCM kan sturen over de HDMI Out. Alleen zijn er nog geen PC-setjes met HDMI in en niet iedereen heeft een receiver bij hun PC staan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-12-2025
Persoonlijk heb ik ook een X-Fi gamers kaart, zat niet in mijn laatste build (meegenomen uit oude pc) en die presteerd nog prima.

Heeft eigen geheugen on-board, was vooral heel fijn is.

Moet eerlijk zeggen dat ik, bij een eventuele volgende pc, ook weer een nieuwe audio-kaart zal kopen, gewoon puur omdat het geluid een stuk beter is met gamen/muziek.
Films stream ik wel naar m'n versterker.

Want a cookie?!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:11
Ik heb een ASUS Maximus Formula 2 met daarbij zo'n losse X-Fi Supreme geluidskaart erbij. Echter heb ik ook een versterker en wil via optisch in 5.1 kunnen gamen. Had dus een geluidskaart nodig die Dolby Digital Live of de DTS variant ondersteund.

Had in eerste instantie de Creative X-Fi Titanium gekocht. Maar wat een drama met drivers, als het geluid het deed was het wel duidelijk beter dan die ik had met de kaart die meegeleverd werd. Echter kon ik niet leve met de gruwel drivers en heb de Titanium terug gebracht en een ASUS Xonar XD gekocht.

De Drivers zijn perfect en je hoort duidelijk verschil in geluid. En dan bedoel ik dus ook gewoon 2.0 stereo. In verhouding met de Titanium op 5.1 is de ASUS meer gebalanceerd, de Titanium is wat dikker aangelegd. Mocht deze kaart overlijden of ik een nieuwe versterker krijgen met HDMI zal ik zeker een nieuwe geluidskaart kopen met HDMI output. Er is zeker verschil in geluid met een losse geluidskaart!

Losse geluidskaarten nog in trek? Nah, dat denk ik niet. Voor een select groepje mensen die een versterker hebben, gewoon goed geluid willen en mensen die in de audio wereld zitten. Het meerendeel zal geen verschil merken. Buiten dat nemen mensen in mijn omgeving al genoegen met het geluid wat uit een telefoon komt dus zulke subtiele wijzigingen zijn voor deze mensen niet hoorbaar.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 12:02
Ik heb deze combinatie:
- X-Fi XtremeMusic met sennheiser hd-595 koptelefoon
- Realtek met ZM-MIC1 microfoon + simpel speakersetje

De X-Fi heeft zeker voordelen boven de onboard geluidskaart:
  • Beter geluid, minder ruis dan de onboard kaart
  • Een equalizer (mijn realtek hd heeft er ook één, als je daarbij de bas wat hoger zet dan gaat bij elke dreun de rest van de frequenties gewoon een stuk zachter, waardeloos dus)
  • Voor het gamen gebruik ik CMSS-3D op mijn koptelefoon, zo'n functie kan ik ook niet missen. Daarnaast ook een loudness equalisation maar dat heeft realtek tegenwoordig onboard ook al.
Het voordeel van de realtek onboard kaart is dat deze noise filtering heeft voor de microfoon, dus mijn microfoon zit dan weer aan de onboard kaart. Ik denk dat de nieuwe serie losse geluidskaarten deze feature wel zal hebben.
Ik heb ook een simpel setje speakers op mijn bureau staan die ook op de realtek zitten. Ik vind het namelijk fijn dat ik skype op mijn speakers kan zetten en het gamegeluid op mijn koptelefoon. Doordat de voice op andere speakers wordt gezet kan ik ingame goed blijven horen waar de ingamegeluiden vandaan komen. Daarnaast heb je dan een loudness equalisation voor de stemmen + een aparte voor de game wat ook wel weer handig is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik moet heel eerlijk bekennen... de laatste tijd, sinds ik gemigreerd ben naar Engeland... is de enige geluids uitgang van m'n PC de videokaart. De enige geluidsingang is ook een beeldapparaat, gek genoeg...

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Renquin schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:47:
Heeft eigen geheugen on-board, was vooral heel fijn is.
Waar is dat fijn voor dan? Ik heb een kaart die dat heeft, maar voor zover mij bekend is er niets wat van dat geheugen gebruik maakt.
Sinds Vista word de hardware versnelling niet meer gebruikt.

De enige reden dat ik mijn Xfi nog gebruik is CMSS3D en omdat mijn onboard een pieptoon veroorzaakt zodra ik m'n muis beweeg.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 09-11-2012 20:20 ]

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-12-2025
unfor schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 20:19:
[...]

Waar is dat fijn voor dan? Ik heb een kaart die dat heeft, maar voor zover mij bekend is er niets wat van dat geheugen gebruik maakt.
Sinds Vista word de hardware versnelling niet meer gebruikt.

De enige reden dat ik mijn Xfi nog gebruik is CMSS3D en omdat mijn onboard een pieptoon veroorzaakt zodra ik m'n muis beweeg.
Tegenwoordig niet voor zo heel veel meer idd, heb je gelijk in.
Toen ik de kaart kocht, waren er veel games die het ondersteunden en het geheugen vol benutten.
Om de een of andere reden was de load op m'n proc een stuk minder als die games de geluidskaart benutten.

Geen afbeeldingen/bewijzen hiervan meer ofzo (dus je moet me op m'n bruine oogjes beloven O+ ).

Want a cookie?!

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 12:02
unfor schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 20:19:
[...]
Op mijn onboard kaart heb ik ook zo'n zachte pieptoon die verandert afhankelijk van de belasting van mijn pc, best irritant. Je kan de ruis verminderen door dan het geluid in windows harder zetten en de volumeregelaar op de speakers zachter, de ruis gaat namelijk niet harder als je het geluid in windows harder zet.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

De luxere e/o multimedia moederborden hebben tegenwoordig ook al een shielded onboard geluidskaart met optische aansluiting en alle toeters en bellen eraan.

Iemand die een dure X-Fi Infinity geluidskaart koopt zal geen el-cheapo moederbord erbij kopen.
Koop je een wat duurdere variant dan zit er wel een betere on board geluidskaart op.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-01 20:18
Mijn moederbord heeft simpelweg geen optische uit, terwijl een Logitech Z906 daar wel om vraagt. Kwestie van een tweedehands kaartje erbij douwen en knallen maar!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een ultra-goedkope bak gebouwd en op álles bespaard. Het ding draait dus op een moederbord uit de koopjeshoek van de lokale computerboer met alleen een oude N9600GT erin die ik nog op zolder had met lichte artefact-problemen (nieuwe pasta + heatsink deed het hem :P).

Dus ja, ik gebruik de onboard geluidskaart, volgens de site een Realtek® ALC892 met jack-sensing 8 kanaals geluid. Daaraan hangt mijn oude trouwe Zalmann 5.1 headset. Volume is voldoende, houd niet over maar genoeg om de omgeving buiten te houden, en de resultaten qua 3d-positionering in UT3, CSS, WoW enz enz zijn prima.

Vroeger gebruikte ik 'echte' geluidskaarten maar tegenwoordig boeit het me niet meer. Als de 3d functie zijn werk doet ben ik allang blij, ook al is dat misschien cpu-assisted in plaats van een dedicated sound chip. Mijn opgefokte X2 245e met zijn 45w TDP @ 4GHZ heeft performance te over O-) .

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 17:26
Als we het hebben over gebruik met een setje computer-speakers of een setje oordopjes of Beats-koptelefoons, is een dedicated geluidskaart onnodig.

Er zijn echter ook mensen met een Stax koptelefoon-setup, en een setje monitor-speakers of hoogwaardige audiofiele speakers. Ik heb in ieder geval het eerste:

Afbeeldingslocatie: http://www.custom-cable.co.uk/images/detailed/2/SRS-4170.jpg

Ik heb niet alleen een dedicated, outboard audio interface die voor gebruik in (desalnittemin portabele) studio's wordt gebruik: Afbeeldingslocatie: http://web26502.w75.938030968.com/images/201209/goods_img/67_P_1346941818261.jpg

, maar ook een losse DA-converter om van de coaxiale digitale output analoge output te maken. Dat is dan weer deze:

Afbeeldingslocatie: http://i196.photobucket.com/albums/aa216/rakad_apa/dacmagic.jpg

Als je echter een setje oordopjes van 50 euro duur vindt, is dit totaal niet meer relevant en is onboard zat.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

coptician schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 23:21:

Er zijn echter ook mensen met een Stax koptelefoon-setup, en een setje monitor-speakers of hoogwaardige audiofiele speakers.
Ach, ik stuur op dit moment een set van zo'n 10K aan met onboard geluid :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
GoT schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 22:46:
De luxere e/o multimedia moederborden hebben tegenwoordig ook al een shielded onboard geluidskaart met optische aansluiting en alle toeters en bellen eraan.

Iemand die een dure X-Fi Infinity geluidskaart koopt zal geen el-cheapo moederbord erbij kopen.
Koop je een wat duurdere variant dan zit er wel een betere on board geluidskaart op.
Ik heb een moederbord waarbij Gigabyte ook op de doos adverteert met de kwaliteit van de geluidskaart. Ze geven aan dat de kaart een signal to noise ratio van 108db zou moeten hebben. Maar er was op mijn Creative Gigaworks T40 series II, overduidelijk ruis te horen. Het klonk ook echt alsof de speakers niet helemaal tot hun recht kwamen. Vervolgens heb ik de Creative Soundblaster X-Fi HD gekocht, ook omdat deze zowel op mijn mac als pc te gebruiken is. Het is een wereld van verschil.
Ik heb onlangs Jamo S608 gekocht, maar de Creative speakers geven een stuk meer detail weer en klinken ook wat dynamischer. Nu moet ik wel zeggen dat mijn versterker van Philips de Jamo's ook niet volledig eer aan zullen doen, al was dit wel ooit een redelijk dure consumenten av-versterker en schijnt ook uit de Marantz stal te komen.

Een geluidskaart kan zelfs bij de betere moederborden dus wel degelijk verschil maken, al blijft het natuurlijk afhankelijk van wat je er mee af speelt en wat je gebruikt als geluids-weergever.
Tiwazz schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:09:
knip.. Mocht deze kaart overlijden of ik een nieuwe versterker krijgen met HDMI zal ik zeker een nieuwe geluidskaart kopen met HDMI output....knip
Ik dacht dat bij HDMI het signiaal onbewerkt en 1 op 1 werd door gestuurd naar de receiver/tv?

[ Voor 10% gewijzigd door -NRG- op 10-11-2012 00:23 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

-NRG- schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:17:
Ik heb een moederbord waarbij Gigabyte ook op de doos adverteert ...
Ik heb een Asus ROG (Republic of Gamers) moederbord:
http://www.asus.nl/Mother...cket_1155/Maximus_V_GENE/

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 19:27
FeaR schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:10:
[...]

Ach, ik stuur op dit moment een set van zo'n 10K aan met onboard geluid :+
Met de digitale uitgang naar een knappe DAC mag ik toch hopen? 8)7

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
waarom? een goeie receiver/versterker heeft een goeie dac aan boord.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb een tijdje mijn computer digitaal aangesloten gehad aan een DAC, maar omdat ik ook wel eens geluid opneem ben ik teruggegaan naar analoog.

Ik had eerst een Terratec EWX24/96, die liet de onboard-unit van mijn Intel moederbord al alle hoeken van de kamer zien. Nu zit er een Digigram PCX924 in. Die is zo vreselijk veel beter dan die Terratec dat het niet grappig meer is.

De Digigram PCX924 is een geluidskaart die bij radiostations de muziekweergave voor hun rekening nemen. Mijn kaart komt bij de BBC vandaan.
Het is een serieus oude kaart, maar man wat een geluid!

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1