Wifi problemen in hartje A'dam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-07 10:17
Na een flinke tijd te hebben gezeten met een brak werkende wifi was ik het zat, echter ben ik niet zo'n held op wifi gebied en kom ik bij jullie aankloppen ^^

Wellicht handig om eerst de situatie die er op het moment is te schetsen:

We wonen met 4 studenten in een oud amsterdams pand (1017TE, Amsterdam). Het is een huis dat begint op de 2e etage en loopt tot en met de 4e.
We hebben nu een alles in 1 pakket van upc met 60mb internet en de o zo fijne thomson router (TWG870).
De vloeren in ons pand zijn een zooitje houten balken met daarover heen hout, minimale vloer isolatie en laminaat. De dragende wanden, en dus de dikste wanden, zijn de woningscheidende. De scheidinswanden in ons huis zelf zijn gipsplaten, op die van de badkamer na.
Wat betreft andere wifi netwerken zitten er hier genoeg, zoveel dat het bijna lijkt alsof we in een levens grote magnetron zitten ;)

Het zijn zo'n 48 verschillende netwerken :+

Nu raden jullie het waarschijnlijk al, maar als ik op mijn kamer zit, dan hebben ik amper bereik. Ik zelf heb hier geen problemen mee, aangezien ik voor mezelf een kabel naar boven heb getrokken. En zo met m'n laptop gebruik kan maken van snel internet.

Hier een situatie (paint 8)7 ) van hoe het netwerk geregeld is:

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/5644/internetaansluitingen.jpg

Op de 2e verdieping staat onze router, we hebben hiervoor gekozen, omdat in die kamer ook gek genoeg de meter kast staat, en de bekabeling naar de 3e verdieping uit het jaar 0 is. Het signaalverlies hierover is dan ook enorm.

Aangezien het zo'n oud huis is, komt het mobiele netwerk van kpn, t-mobile en vodafone ook redelijk slecht binnen (hartje A'dam en een brakke verbinding, lijkt me dat het aan het huis ligt...) Vandaar dat we met alle telefoons het liefst gebruik maken van wifi.

Zolang je op de 2e verdieping bent, is wifi prima te doen. Zowel in de badkamer als in de 2 slaapkamers. Op de 3e verdieping is het in de woonkamer te doen, maar in de WC en de keuken al om te huilen.
Over de 4e verdieping hoef ik waarschijnlijk niet eens te beginnen, want dat raden jullie al!
De huisgenoot die in slaapkamer 3 zit, heeft er om de een of andere reden minder last van. Hij had geen zin om veel geld uit te geven aan kabels (zo'n 15 meter kabel van de switch naar boven) en aangezien ik de switch en kabels vanaf de router naar boven en naar mijn kamer had geregeld vind ik dat ik genoeg ingebracht heb.

Ik heb zoals eerder gezegd weinig kaas gegeten van draadloze netwerken, het enige wat ik proberen kan is het kanaal veranderen, deze heb ik geprobeerd te zetten op het kanaal waar er het minst aantal mensen op zitten. Maar zonder succes.
Tevens gekeken naar het verschil tussen 2.4 ghz en 5 ghz, na me hier een beetje te hebben over ingelezen er achter gekomen dat 2.4 beter is voor langere afstanden. Toch even op 5 ghz geprobeerd, maar mijn laptop kon het netwerk gelijk niet vinden :-(

Maar om terug te komen op het wifi verhaal, is het hopeloos hier? Of kunnen we nog gaan klooien met instellingen? Door die ruim 48 netwerken die er in de buurt zijn, zijn praktisch alle kanalen al gebruikt.
Ik zelf zat te denken aan een repeater. Of een bridge opstellen, deze voor de switch plaatsen zodat de kabel naar boven kan blijven bestaan.
Alle oplossingen/verbeteringen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat je kunt doen is powerline gebruiken, zodat je alsnog iedereen bekabeld kunt aansluiten. Je kunt eventueel drie accesspoints aanschaffen en op elke verdieping eentje aansluiten (met Powerline). Op de eerste verdieping op kanaal 1, tweede verdieping kanaal 6 en derde verdieping kanaal 13.

Wireless repeaters werken niet. Je kunt geen zwak signaal opnieuw goed maken. Net als dat een JPEG plaatje nou eenmaal gegevens verliest. Je kunt er wel weer een RAW van maken, maar dan ben je toch gegevens kwijt. Bovendien maakt een repeater je netwerk ook enorm traag.

48 netwerken is inderdaad een probleem als je bedenkt dat er op 2.4 GHz maar 3 beschikbare kanalen zijn (de rest overlapt). In de binnenstad kom je geregeld 50+ netwerken tegen. Zodra er meer dan 3 netwerken zijn, dan wordt WiFi al trager door andere netwerken.

Vraag: Hoe ver staat de magnetron van het WiFi access point vandaan? Een magnetron stoort ook enorm met WiFi omdat ze precies op dezelfde frequentie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
De magnetron staat hemelsbreed zo'n 20 meter ervandaan gok ik.
Powerline heb ik ook aangedacht, echter gaat het me voornamelijk om wifi. Omdat onze telefoons (2x android, 2x iphone) binnen gewoon brak signaal krijgen van de providers, willen we toch graag op wifi zitten.

Naast dat het voornamelijk om de telefoons gaat, werkt het ook niet zo goed om allemaal kabels door onze woonkamer te hebben lopen (naar de laptops). Ook heeft onze meterkast zo'n 12 stoppen uit m'n hoofd. Ik dacht dat dat ook niet ideaal werkte met powerline :-(

Moeten we gaan kijken naar een 2e router, om vervolgens de thomson in bridge modus te zetten en de 2e router dan voor of achter de switch te plaatsen. Zodat deze centraal staat in de woonkamer en we dus, op de plaats waar we het meest zitten, wel snel internet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Daarom dus Powerline. Met Powerline creeer je een aansluitpunt voor een wireless access point. Niet gaan werken met repeaters, maar op elke verdieping een Powerline apparaat plaatsen met daarop aangesloten een access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 23:49

RvL

Je hebt ook powerline adapters die ook een wifi accesspoint bevatten. Je kan dan dus je verbinding via de powerline bedraad naar de andere verdiepingen leggen en dan per verdieping een WLAN opzetten.

Hetzelfde dus als wat Trommelrem bedoeld, maar dan in 1 apparaat :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Aah ik heb m door ^^
Situatie zou dus alsvolgt zijn:

Verdieping 3 (woonkamer)
router ---> Switch ---> Powerline
Verdieping 4
router ---> switch ---> powerline ( ---> als het zou kunnen ethernet naar laptop?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mdehoog schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:34:
We wonen met 4 studenten in een oud amsterdams pand (1017TE, Amsterdam). Het is een huis dat begint op de 2e etage en loopt tot en met de 4e.
Dan moet je bij mij in de straat wonen. 1017TJ hier.
Aangezien het zo'n oud huis is, komt het mobiele netwerk van kpn, t-mobile en vodafone ook redelijk slecht binnen (hartje A'dam en een brakke verbinding, lijkt me dat het aan het huis ligt...) Vandaar dat we met alle telefoons het liefst gebruik maken van wifi.
Dat ligt niet aan het huis maar aan de buurt. Ik heb daar ook last van. De gebouwendichtheid is hier hoog en veel ervan zijn van beton.
Maar om terug te komen op het wifi verhaal, is het hopeloos hier? Of kunnen we nog gaan klooien met instellingen? Door die ruim 48 netwerken die er in de buurt zijn, zijn praktisch alle kanalen al gebruikt.
Ik zelf zat te denken aan een repeater. Of een bridge opstellen, deze voor de switch plaatsen zodat de kabel naar boven kan blijven bestaan.
Alle oplossingen/verbeteringen zijn welkom :)
Het simpelst is op jouw kamer een 2e access point aangezien je daar al een bedrade verbinding hebt.

De meeste wifi-routers zijn qua antennes ingesteld om horizontaal uit te stralen. Vertikaal heb je nooit heel fantastisch bereik.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 15:00
De magnetron stoort alleen als deze aan staat en slecht is afgeschermd, dat lijkt me maar van beperkte invloed op het geheel :)

Je wilt vooral het draadloze bereik verbeteren in een omgeving waar al een aantal netwerkkabels lopen, ook vertikaal. Ik zou dan ook niet aan Powerline beginnen want dat lost mogelijk een probleem op, maar dat is niet het probleem dat jullie hebben. Powerline doet niks voor draadloos bereik, Powerline helpt je een netwerkaansluiting te creëren op een plek waar je met een kabel (of wifi) niet kunt komen :)

Je hebt in jouw situatie helemaal geen extra routers nodig, je hebt geen netwerken die je wilt koppelen (of splitsen). Je hebt een draadloos accesspoint nodig. Dat veel routers tegenwoordig een ingebouwd AP hebben is voor de terminologie alleen maar (ontzettend) verwarrend...

Trek gewoon een kabel van de dichtstbijzijnde switch naar een nieuw aan te schaffen AP :) Ik heb hele goede ervaringen met de pricewatch: EnGenius EAP-9550 :)

[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 07-11-2012 11:13 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
CyBeR schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:09:
[...]

Dan moet je bij mij in de straat wonen. 1017TJ hier.

[...]

Dat ligt niet aan het huis maar aan de buurt. Ik heb daar ook last van. De gebouwendichtheid is hier hoog en veel ervan zijn van beton.

[...]

Het simpelst is op jouw kamer een 2e access point aangezien je daar al een bedrade verbinding hebt.

De meeste wifi-routers zijn qua antennes ingesteld om horizontaal uit te stralen. Vertikaal heb je nooit heel fantastisch bereik.
De Fokke Simonszstraat, hier zitten we op nummer negen en zestig.

Ik ga dan maar is kijken naar een 2e Access point... Volgens mij zijn die dingen redelijk prijzig :P
Paul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:11:
De magnetron stoort alleen als deze aan staat en slecht is afgeschermd, dat lijkt me maar van beperkte invloed op het geheel :)

Je wilt vooral het draadloze bereik verbeteren in een omgeving waar al een aantal netwerkkabels lopen, ook vertikaal. Ik zou dan ook niet aan Powerline beginnen want dat lost mogelijk een probleem op, maar dat is niet het probleem dat jullie hebben. Powerline doet niks voor draadloos bereik, Powerline helpt je een netwerkaansluiting te creëren op een plek waar je met een kabel (of wifi) niet kunt komen :)

Je hebt in jouw situatie helemaal geen extra routers nodig, je hebt geen netwerken die je wilt koppelen (of splitsen). Je hebt een draadloos accesspoint nodig. Dat veel routers tegenwoordig een ingebouwd AP hebben is voor de terminologie alleen maar (ontzettend) verwarrend...

Trek gewoon een kabel van de dichtstbijzijnde switch naar een nieuw aan te schaffen AP :) Ik heb hele goede ervaringen met de pricewatch: EnGenius EAP-9550 :)
Dank u allen!
Ik ga de pricewatch maar is doorspitten naar een degelijk apparaat!
Een Access point it is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mdehoog schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:18:
[...]

De Fokke Simonszstraat, hier zitten we op nummer negen en zestig.
Yup da's hier een stukje verder de straat in ;)
Ik ga dan maar is kijken naar een 2e Access point... Volgens mij zijn die dingen redelijk prijzig :P
Nah. Met drie tientjes ben je er wel tegenwoordig, als je eisen niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Maakt het uit dat het eventueel een router en AP in 1 is? En kan ik, als de kanalen verschillen, de thomson (upc) router nog wifi laten uitzenden, zodat we eigenlijk 2 netwerken hebben. Of gaat dat storen en wordt de verbinding dan nog slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
'als je eisen niet zo groot zijn'... Met 48 netwerken in de buurt zijn je eisen helaas wel vrij groot :P Al kom je waarschijnlijk met 3 goedkoper AP's die ieder centraal op één verdieping hangen al een heel eind (of 2, omdat je op de 2e verdieping al goed bereik hebt).

Aangezien er zoveel netwerken zijn heeft het niet zo heel veel zin lege kanalen te gaan zoeken, ik zou de 3 AP's (of 2 AP's en de Thompson) op kanaal 1, 6 en 11 zetten, met op de 3e verdieping (de middelste van jullie woonlagen) het kanaal dat het drukste is van die 3.

Verder alle 3 hetzelfde SSID, zelfde encryptiemethode en -sterkte en hetzelfde wachtwoord :)

Je kunt wel een alles-in-één router kopen, dan moet je echter de WAN-poort niet gebruiken en de DHCP-server in de router uitzetten waardoor je effectief het router-gedeelte niet gebruikt en het ook niet stoort.

De pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND doet het afaik ook wel goed maar daar heb ik zelf geen ervaring mee :)

[ Voor 23% gewijzigd door Paul op 07-11-2012 11:32 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Klinkt makkelijk :) Ethernet kabel inpluggen en gaan! Maakt het dan nog uit of het de ethernet verbinding 100mb of 1000mb is?
Met de NAS heb ik ervaren dat dit een groot verschil maakt, maar voor internet zelf zal het niet zoveel uitmaken lijkt mij, aangezien onze upc aansluiting slechts 60mb is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mdehoog schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:27:
Maakt het uit dat het eventueel een router en AP in 1 is? En kan ik, als de kanalen verschillen, de thomson (upc) router nog wifi laten uitzenden, zodat we eigenlijk 2 netwerken hebben. Of gaat dat storen en wordt de verbinding dan nog slechter?
Nee, dat maakt niet uit, aangezien het voor consumenten tegenwoordig bijna onmogelijk is om een AP te kopen zonder router. Wat je dan doet is DHCP uitzetten en een LAN-poort gebruiken ipv de WAN-Poort.
Paul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:28:
'als je eisen niet zo groot zijn'... Met 48 netwerken in de buurt zijn je eisen helaas wel vrij groot :P
Valt mee. Die netwerken zijn er wel maar ze zijn ook zwak genoeg dat je er met je eigen AP makkelijk overheen komt.

Overigens: als je er dichter op zit kun je makkelijker gebruik maken van 5GHz en dan heb je weer minder last van storing.
Mdehoog schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:32:
Klinkt makkelijk :) Ethernet kabel inpluggen en gaan! Maakt het dan nog uit of het de ethernet verbinding 100mb of 1000mb is?
Met de NAS heb ik ervaren dat dit een groot verschil maakt, maar voor internet zelf zal het niet zoveel uitmaken lijkt mij, aangezien onze upc aansluiting slechts 60mb is.
Ah, dat is wel een interessante eis. Als je op jouw kamer een gigE switch hebt liggen maakt het niet uit. Als je je PC daar direct op de kabel aansloot wel; dan zul je een router moeten nemen met gigE LAN-poorten.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 07-11-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Veel routers hebben gigabit omdat mensen dat op hun LAN willen en het internet via de kabel of glas ook steeds sneller wordt (sneller dan 100mbit bij sommige pakketten) maar voor je Wifi, zeker in zo'n drukke omgeving, maakt het niks uit. Je gaat een beetje internetten met je draadloze device, je gaat er geen gigabytes aan data overheen pompen in korte tijd (wat je bij een NAS wel doet) :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Bij de mycom, zie ik een cheapass icidu router staan van 20 euro, 150 mb wireless verbinding.

Zoals jij al zegt, gaat het om een beetje internetten en that's it. die van 150 mb zou dus genoeg moeten zijn?

Icidu links laten liggen als merk? Of is het wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Pay peanuts, get monkeys :) Je kunt die Icidu wel gebruiken maar je kunt beter wat meer onderzoek doen vooraf welke routers of AP's (die niet zo heel veel duurder zijn) misschien beter zijn :)

Die 150 is marketing, dan is een gigabit ethernetverbinding ook 2 gigabit, een een 100mbit poortje 200. Ze tellen upload en download bij elkaar op... Dan nog is het enkel een theoretisch maximum dat je enkel op 2mm van de antenne's haalt als je in een hutje op de hei zit (bij wijze van), dus daar zou ik me niet blind op staren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 07-11-2012 11:43 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Paul schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:40:
Die 150 is marketing, dan is een gigabit ethernetverbinding ook 2 gigabit, een een 100mbit poortje 200.
Hehe. Ik heb ooit een Linksys switchje gekocht (pre-cisco) waar dat op de verpakking stond he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
:) Dank, goedkoop is duurkoop!

Ietsjes meer uitgeven dus. Ik duik de pricewatch in!

Wederom bedankt ^.^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:33:
[...]

Nee, dat maakt niet uit, aangezien het voor consumenten tegenwoordig bijna onmogelijk is om een AP te kopen zonder router. Wat je dan doet is DHCP uitzetten en een LAN-poort gebruiken ipv de WAN-Poort.
Of gewoon "bridge mode" aanzetten indien beschikbaar.
[...]

Valt mee. Die netwerken zijn er wel maar ze zijn ook zwak genoeg dat je er met je eigen AP makkelijk overheen komt.
Sterkte maakt niet eens zoveel uit, het gaat om hoeveelheid verkeer wat erover gaat. Ik woon 2km verderop (Transvaalbuurt) in vergelijkbare situatie, al jaren >40 netwerken detecteerbaar in 2.4GHz waarvan een aantal. Toch nooit last van WiFiproblemen tot een week terug. Wat blijkt: nieuwe buurman heeft net zoals ieder andere buur een modem/WiFi-router staan, maar itt de rest van de buurt gebruikt hij de zijne ook echt. Het signaal daarvan (door baksteen) is zwakker dan het signaal van de twee benedenburen (door houten plank), maar omdat er veel verkeer overheen gaat heb ik toch meer last van hem. Van frequentie veranderd naar die van benedenburen (met 40MHz ingesteld heb je niet zoveel speelruimte :P ) en problemen weg.
Overigens: als je er dichter op zit kun je makkelijker gebruik maken van 5GHz en dan heb je weer minder last van storing.
Eens. Maar... ondersteunt laptop TS dat wel?

Zo ja: absoluut wel 5GHz support zoeken. Zo nee: geen optie :'(
[...]

Ah, dat is wel een interessante eis. Als je op jouw kamer een gigE switch hebt liggen maakt het niet uit. Als je je PC daar direct op de kabel aansloot wel; dan zul je een router moeten nemen met gigE LAN-poorten.
Ik zou aanraden om te gaan voor een simultaneous dual-band (2.4GHz + 5GHz) Gb AP. Je hebt ze wel degelijk zonder routerfunctie, die worden dan "Range Extenders" genoemd en kunnen ook als repeater (bah) fungeren. Dan nog zijn ze zelden noemenswaardig goedkoper dan een router.

Even kijkje in Pricewatch:
Goedkoopste dualband AP met enkele Gb ethernetpoort: Netgear WN802T EUR 70
Goedkoopste dualband router/AP met vier Gb poorten: TP-Link TL-WR2543ND EUR 45

Lijkt me duidelijk, gezien de onderste alles kan wat de bovenste kan.

Ik zou iig anno 2012 absoluut geen 2.4GHz-only meuk meer kopen. Er zijn gewoon teveel situaties waarin 2,4GHz geen goede oplossing meer kan zijn, en dat gaat alleen maar toenemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:53:
[...]

Eens. Maar... ondersteunt laptop TS dat wel?

Zo ja: absoluut wel 5GHz support zoeken. Zo nee: geen optie :'(
Fair point. Ik ben wellicht verwend met nagenoeg alleen maar Apple spul wat gewoon netjes 5GHz ondersteunt. (En m'n AP is van HP overigens; geen 30-eurowerk.)
Ik zou aanraden om te gaan voor een simultaneous dual-band (2.4GHz + 5GHz) Gb AP. Je hebt ze wel degelijk zonder routerfunctie, die worden dan "Range Extenders" genoemd en kunnen ook als repeater (bah) fungeren. Dan nog zijn ze zelden noemenswaardig goedkoper dan een router.

Even kijkje in Pricewatch:
Goedkoopste dualband AP met enkele Gb ethernetpoort: Netgear WN802T EUR 70
Goedkoopste dualband router/AP met vier Gb poorten: TP-Link TL-WR2543ND EUR 45

Lijkt me duidelijk, gezien de onderste alles kan wat de bovenste kan.
Precies. Voor consumenten is een AP kopen tegenwoordig nutteloos want wifi routers doen hetzelfde en mer en kosten minder.
Ik zou iig anno 2012 absoluut geen 2.4GHz-only meuk meer kopen. Er zijn gewoon teveel situaties waarin 2,4GHz geen goede oplossing meer kan zijn, en dat gaat alleen maar toenemen.
Eens. Mijn AP heeft twee radio's maar is nog van de tijd een jaar of twee geleden dat 2 N-radio's op PoE teveel gevraagd was. (AP's van nu maken daar geen probleem van.) Maar mijn appartement is klein genoeg dat ik gewoon goed bereik heb op 5GHz dus ik heb de N-radio daarop staan. Wifi-N op 2.4GHz is ook gewoon crimineel aangezien je daarmee nóg meer spectrum in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:05:
[...]

Fair point. Ik ben wellicht verwend met nagenoeg alleen maar Apple spul wat gewoon netjes 5GHz ondersteunt. (En m'n AP is van HP overigens; geen 30-eurowerk.)
Heb vorige week een splinternieuwe laptop op m'n werk gekregen, een redelijk high-end Dell Latitude E6420, retailprijs rond de EUR 1000. En geen 5GHz support :X

Idem met m'n prive netbook, al heb ik dat met een andere mPCIe-kaartje opgelost.

Helaas kun je ook anno 2012 niet de aanname doen dat nieuwe, goede apparaatuur ook 5GHz kan.
[...]

Eens. Mijn AP heeft twee radio's maar is nog van de tijd een jaar of twee geleden dat 2 N-radio's op PoE teveel gevraagd was. (AP's van nu maken daar geen probleem van.) Maar mijn appartement is klein genoeg dat ik gewoon goed bereik heb op 5GHz dus ik heb de N-radio daarop staan. Wifi-N op 2.4GHz is ook gewoon crimineel aangezien je daarmee nóg meer spectrum in gebruik hebt.
WiFi-n is niet het probleem, 40MHz band is het probleem. Daarmee dek je ineens negen van de 13 kanalen af :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Ik heb helaas al de thomson router van upc op 5GHz gezet, maar wel snel terug. M'n laptop trekt dat niet.

Verder weet ik niet of de telefoons 5ghz ondersteunen. Ik ga zeker kijken naar die tp-link. Ik zal dan of de thomson router in bridge zetten, of bij de tp-link dhcp uit. En dan dezelfde naam en wachtwoord, maar op een ander kanaal.

Het signaal van de router die er nu staat komt wel tot op de 4e verdieping, maar gewoon heel zwak. Als we de verdieping hieronder, met de woonkamer en keuken al een sterker signaal kunnen geven, scheelt dat heel wat.
Daar zitten we eigenlijk het meest, en whatsappen, facebooken, wat browsen op telefoons werkt daar gewoon niet. Laptops even min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ook ik heb te maken met een heleboel netwerken in de buurt, (vang er nu 36 op, maar soms zijn het er meer) waardoor WiFi niet echt lekker meer werkt als ik te ver van mijn UPC modem af ben. Heb het dan nog wel over dezelfde verdieping, maar als ik bv met een iPad via horizon in de keuken (misschien 12 meter van UPC modem af) TV probeer te kijken dan hapert het signaal nog best wel vaak (ook al lijkt het signaal redelijk sterk te zijn met 2 streepjes).

Zou ik dan ook het beste een powerline met WiFi-AP kunnen kopen, zoals dit

pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV200 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit

en die dan meer centraal of juist aan andere kant in appartement moeten plaatsen? Of gaan de netwerken ook elkaar in de weg zitten en kan ik beter voor een andere oplossing gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Powerline met AC is alsof je een V8-motor in een kever stopt. Totaal onzinnig.

Als je de performance van 802.11ac wilt zul je de AP moeten voeden met iets van vergelijkbare performance. Powerline zal je onder perfecte omstandigheden max 85Mbps geven, maar meestal zul je maar de helft tot een kwart daarvan halen, en de kans is altijd aanwezig (+-20% van gevallen) dat het totaal niet zal werken waar je het wilt hebben. Met 85Mbps is meerwaarde 802.11ac tov 802.11n exact nul :o

Komt bij dat je iPad geen 802.11ac ondersteunt, dus sowieso nutteloos.

Wat ik zou aanraden is het exact andersom aan te pakken. Neem gewoon goedkope 802.11n dualband AP's (TP-Link WDR3600 ofzo) en sluit die aan met Gigabit Ethernet (Cat5E of Cat6 kabels). Daarmee haal je zonder enige twijfel hogere snelheden dan dure ac meuk wat je met powerline castreert.

Overigens, je hebt het over ac, maar je linkt naar 802.11n apparatuur en dan ook nog eens 2.4GHz-only, terwijl jouw probleem juist is teveel netwerken in 2.4GHz waardoor je echt naar 5GHz moet om een oplossing te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Natuurlijk is gigabit via UTP het beste. Maar een extra kabel door de hut is nou eenmaal niet altijd mogelijk/gewenst.
Als je een beetje goede adapter koopt (en geluk hebt in je huis met de bedrading) is 200mbit wel mogelijk via powerline (http://nl.hardware.info/r...t-testresultaten-25-meter). Dan ga je dus N al voorbij en is AC dus niet meer totaal onzinning :)

AC echter is nu bijna per definitie overkill/onzinnig omdat er nog maar heel erg weinig hardware is die het ondersteunt. Als je de paar euro extra ervoor over hebt zou ik het wel aanschaffen met oog op de toekomst.

Als utp geen optie is dan is powerline + WiFi (ac/n) een goed alternatief

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@dion_b: Thx. Even als verduidelijking: ik typte per ongeluk WiFi- AC ipv WiFi-AP. Ik doelde niet op de snelheid, maar op Powerline met een Wifi- AccessPoint.

Verder klopt het wat Laurens zegt: UTP-kabel gaan trekken is geen optie. Daarnaast is het ook niet zo dat ik de snelheid niet goed zou vinden, maar enkel dat de stabiliteit niet goed is. Voor het kijken van een videostream heb ik misschien een paar Mbit/sec nodig, dus stabiliteit is veel belangrijker dan het hebben van een 20, 50 of 200 mbit-verbinding (neemt niet weg dat sneller geen kwaad kan).

Verder zal ik zeker gaan kijken naar 5Ghz, dat had ik nog even over het hoofd gezien bij de TP-link.

Tot slot: het huis is bijna 100 jaar oud, dus denk niet dat de elektrische installatie ook op niveau van nieuwe huizen zit :P Kun je dan wel wat met powerline gaan proberen? Of heeft het dan inderdaad weinig zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
5Ghz in die drukke gebieden is sowieso aan te raden :)
Er is werkelijk waar geen touw aan de stabiliteit van powerline vast te knopen. Het ligt ook meer aan aangesloten apparatuur/dimmers die storing kunnen veroorzaken. Het enige wat je kan doen is het testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:11:
Natuurlijk is gigabit via UTP het beste. Maar een extra kabel door de hut is nou eenmaal niet altijd mogelijk/gewenst.
Als je een beetje goede adapter koopt (en geluk hebt in je huis met de bedrading) is 200mbit wel mogelijk via powerline (http://nl.hardware.info/r...t-testresultaten-25-meter). Dan ga je dus N al voorbij en is AC dus niet meer totaal onzinning :)
Uhuh, lees het kopje 'test' van dat artikel eens:
We hebben alle powerline-adapters getest op onze zelf ontwikkelde testopstelling. Dit is geen bestaand elektriciteitsnetwerk, maar een geïsoleerd netwerk waar een netfilter op aangesloten is om eventuele ruis weg te filteren.
Dit zijn dus geen reele resultaten die je op een echt stroomnet gaat halen. Ik heb iig drie van de in de test genoemde adapters getest en kwam uit op een max overdracht op een echt binnenhuisnetwerk van eenderde van de behaalde snelheden door Hardware.info.

Ben het dan ook niet eens met dit als primaire testresultaten te publiceren. Het is leuk om te weten wat je haalt in een volstrekt niet representatieve 'perfecte' situatie, maar het wekt (zoals jouw reactie hier toont) onrealistische verwachtingen van mensen die het lezen en dan denken dat ze >100Mbps in hun huis gaan krijgen. Dream on, helaas :z

Als je kijkt naar "50 meter 2 datastromen met storing" krijg je een realistischer beeld. Niet omwille van de 50 meter (die afstand blijkt niet veel uit te maken) maar omwille van de storing.
AC echter is nu bijna per definitie overkill/onzinnig omdat er nog maar heel erg weinig hardware is die het ondersteunt. Als je de paar euro extra ervoor over hebt zou ik het wel aanschaffen met oog op de toekomst.

Als utp geen optie is dan is powerline + WiFi (ac/n) een goed alternatief
Enige reden waarom UTP geen optie zou zijn, is als er teveel EMI is voor koperverbindingen, en dan kan ik je verzekeren dat powerline en WiFi ook voor geen meter werken. Dan moet je denken aan glasvezel - maar dat heb je in fabriekshallen, niet in woonhuizen.

Noem me een oude lul, maar 15 jaar terug toen niemand WiFi had vond iedereen UTP prima als manier om binnenhuis een netwerk op te zetten. De huizen zijn afgelopen 15 jaar echt niet veranderd, en muv overstap van Cat5 naar Cat5e zijn de kabels ook niet veranderd. Gewoon bekabelen die hap, dan werkt het en blijft het werken. Vaste computers verdienen sowieso vaste verbindingen, Access Points des te meer.
Oscar Mopperkont schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:23:
@dion_b: Thx. Even als verduidelijking: ik typte per ongeluk WiFi- AC ipv WiFi-AP. Ik doelde niet op de snelheid, maar op Powerline met een Wifi- AccessPoint.

Verder klopt het wat Laurens zegt: UTP-kabel gaan trekken is geen optie.
Bull. Waar er een wil is, is een weg. Hier ontbreekt de wil dus. Ook valide, maar doe dan niet alsof het onmogelijk zou zijn...
Daarnaast is het ook niet zo dat ik de snelheid niet goed zou vinden, maar enkel dat de stabiliteit niet goed is. Voor het kijken van een videostream heb ik misschien een paar Mbit/sec nodig, dus stabiliteit is veel belangrijker dan het hebben van een 20, 50 of 200 mbit-verbinding (neemt niet weg dat sneller geen kwaad kan).
Ik kijk regelmatig videomateriaal van 60Mbps (Blu-Ray rips), dus uitgaande van marge van 1.5x max bitrate is voor mij iig 100Mbps absolute minimum voor video. Bedenk dat broadcast-quality HD (=IMHO waardeloze kwaliteit) nog altijd 16Mbps is, dus dan wil je ook minimaal 24Mbps hebben.

Maar goed, je hebt helemaal gelijk dat stabiliteit nog belangrijker is. Bottom line is dat als je je medium deelt met iets anders (lucht, stroomnet etc) je nooit helemaal zeker kunt zijn dat de verbinding stabiel gaat zijn. Klassieker bij WiFi is dat als de buren een baby krijgen, hun babyfoon je WiFi om zeep helpt. Bij Powerline is de stofzuiger de klassieker: stofzuiger aan, netwerk uit. Iedere willekeurige wijziging van apparaten in het stroomnet kan de boel om zeep helpen of inhakken op performance.

Enig alternatief voor ethernet dat bijna even betrouwbaar is, is MoCA, dus ethernet over coax (TV-kabel), wat geen last heeft van interferentie van TV signalen doordat het op hogere frequenties (>1GHz) gaat zitten. Als je toevallig coax hebt binnenhuis zou je dit kunnen overwegen - maarja, als je al een type kabel hebt kun je net zo goed een tweede erlangs trekken.
Verder zal ik zeker gaan kijken naar 5Ghz, dat had ik nog even over het hoofd gezien bij de TP-link.
In jouw geval absolute noodzaak. Als je al 33 netwerken hebt in 2.4GHz is het toevoegen van nog meer netwerken alleen maar contraproductief. 5GHz is enige zinnige oplossing voor draadloze communicatie (nouja, tot 802.11ad er is met 60GHz ;) )
Tot slot: het huis is bijna 100 jaar oud, dus denk niet dat de elektrische installatie ook op niveau van nieuwe huizen zit :P Kun je dan wel wat met powerline gaan proberen? Of heeft het dan inderdaad weinig zin?
We hebben op het werk bij 100 medewerkers Powerline setjes uitgeprobeerd om deze vraag te beantwoorden. Verwachting was juist dat oudere huizen beter zouden scoren, en nieuwere electrische installaties (na 1993) het slechter zouden doen. Resultaat: juist de oudste huizen scoorden het slechtst, maar eigenlijk ontliep het elkaar allemaal niet veel. Bij +-20% van huizen werkte het voor geen meter, bij nog eens 10% werkte het wel, maar performance was <5Mbps. Slechts 25% haalde snelheden boven de 50Mbps.

Kortom, leeftijd huis maakt weinig uit, maar verwacht iig niet al teveel. Als het even kan setje lenen voordat je daadwerkelijk iets koopt. En altijd rekening houden met het feit dat het eruit kan klappen als iemand een nieuw apparaat ergens in huis in een stopcontact steekt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb ook een tijdje powerline gehad, en ik was er absoluut niet over te spreken. Het was een woning uit 1960, waar de woningbouw te beroerd was om onderhoud te plegen.

Nog nooit heb ik zo een baggerzooi gehad. Mijn ervaring is, in nieuwere huizen werkt het een stuk beter als oude huizen.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b
Ik ben mij ervan bewust dat je eerder rond de 50-80mbit in huizen moet verwachten. Daarom ook de voetnoot bij 200Mbit dat je geluk moet hebben met de bekabeling. Maar je hebt gelijk, ik had het er wel erg positief neergezet en dat kan valse verwachtingen scheppen. Ik heb het ook zelf nooit gehaald :P

Ik kan je begrijpen in je vissie met UTP maar dat oscar zegt dat het geen optie is (geen zin in boren/kabelgoten) betekent natuurlijk niet dat diegene beweert dat het onmogelijk is. Ik snap best dat vroeger iedereen utp lag (je had weinig keus) maar met de technieken van tegenwoordig mensen liever voor WiFi Powerline kiezen en daarbij inleveren op stabiliteit/snelheid. Bij mij iig een weloverwogen keuze dat niet alles via UTP aangesloten is! Niet dat het onmogelijk is om alles via UTP te doen, maar onder de streep, voor mij persoonlijk, de beste oplossing.

Leuk om te lezen dat jullie het op je werk echt grootschalig hebben kunnen testen! Ik had altijd het idee dat nieuwbouw een stuk stabieler was maar dit maakt dus helemaal geen fluit uit. Ik ben wel benieuwd of welke generatie powerline dit was? Ik ben namelijk redelijk positief over mijn 500mbps setje (met 100mbit poort, ze weten dus zelf al dat die 500 een wassen neus is ;)) itt de 1e generatie die ik jaren geleden eens heb getest.

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 20:26
Met powerline kun je van tevoren vrijwel niet voorspellen of het (goed) gaat werken. In nieuwbouwhuizen gaat het over het algemeen beter dan in oudere huizen. Maar eigenlijk kun je er geen peil op trekken. Bij huizen met een 3-fasen aansluiting moet je zorgen dat je op dezelfde fase zit of een fasekoppeling gebruiken. Over verschillende automaten/groepen wil ook nog wel eens voor problemen zorgen, dus het liefst ook nog op dezelfde groep :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:13:
@dion_b
Ik ben mij ervan bewust dat je eerder rond de 50-80mbit in huizen moet verwachten. Daarom ook de voetnoot bij 200Mbit dat je geluk moet hebben met de bekabeling. Maar je hebt gelijk, ik had het er wel erg positief neergezet en dat kan valse verwachtingen scheppen. Ik heb het ook zelf nooit gehaald :P

Ik kan je begrijpen in je vissie met UTP maar dat oscar zegt dat het geen optie is (geen zin in boren/kabelgoten) betekent natuurlijk niet dat diegene beweert dat het onmogelijk is. Ik snap best dat vroeger iedereen utp lag (je had weinig keus) maar met de technieken van tegenwoordig mensen liever voor WiFi Powerline kiezen en daarbij inleveren op stabiliteit/snelheid. Bij mij iig een weloverwogen keuze dat niet alles via UTP aangesloten is! Niet dat het onmogelijk is om alles via UTP te doen, maar onder de streep, voor mij persoonlijk, de beste oplossing.
Kijk, dat is eerlijk ;)
Leuk om te lezen dat jullie het op je werk echt grootschalig hebben kunnen testen! Ik had altijd het idee dat nieuwbouw een stuk stabieler was maar dit maakt dus helemaal geen fluit uit. Ik ben wel benieuwd of welke generatie powerline dit was? Ik ben namelijk redelijk positief over mijn 500mbps setje (met 100mbit poort, ze weten dus zelf al dat die 500 een wassen neus is ;)) itt de 1e generatie die ik jaren geleden eens heb getest.
Het ging om Sitecom LN-530 setjes. Nominaal '500Mbps', maar inderdaad van 100Mb Ethernet voorzien. Hoogste gemeten snelheid uit onze test (n=86 respondenten) was trouwens 76Mbps.

Sinds 1993 horen stroomgroepen gefilterd gescheiden te worden van elkaar. Onze verwachting was dus dat het na 1993 ellende zou worden zodra je verschillende groepen te pakken had. Verder zijn oudere installaties doorgaans simpler (beetje jaren '30 appartement heeft 1 groep voor lichten, 1 voor stopcontact en 1 voor keuken, en dat was het dan). waardoor we relatief minder problemen verwachtten. Dus onze verwachting was exact tegenovergestelde van de jouwe. Toch bleek het uiteindelijk uitermate weinig uit te maken.

Conclusie was trouwens dat we met huidige stand van technologie iig zelf niets commercieels hiermee gaan doen. Mocht het ooit 'gewoon werken' dan wel, maar risico op barslechte ervaring bij 1/4 van klanten is gewoon niet te doen. Nu zijn de gebruikte Sitecom gevallen niet de beste op de markt, maar het verschil tussen de vendors is gerommel in de marge, zelfs de beste sets falen net zo hard als er filters tussen zitten of - erger - apparaten wiens eigenschappen overeenkomen met filters.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_B
interessant! Sitecom zijn inderdaad niet de beste setjes maar dat klinkt wel teleurstellend. Ik snap eigenlijk ook niet hoe Telfort/KPN hun verbindingen durft te leveren met powerline setjes. IPTV heeft weinig nodig dus dat zal nog wel meestal goed gaan maar is wel (meestal) UDP. Het lijkt mij dat je helpdesk roodgloeiend staat als je dat aan consumenten gaat verkopen. Heb (jaren geleden) ook voip telefoons via powerline getest, dat was ook drama...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:53:
Bull. Waar er een wil is, is een weg. Hier ontbreekt de wil dus. Ook valide, maar doe dan niet alsof het onmogelijk zou zijn...
Wooo.. chillax. :)

Ik zeg nergens dat het onmogelijk is: ik zeg dat het voor mij geen optie is. Natuurlijk kun je in elk huis kabels gaan leggen.
Ik kijk regelmatig videomateriaal van 60Mbps (Blu-Ray rips), dus uitgaande van marge van 1.5x max bitrate is voor mij iig 100Mbps absolute minimum voor video. Bedenk dat broadcast-quality HD (=IMHO waardeloze kwaliteit) nog altijd 16Mbps is, dus dan wil je ook minimaal 24Mbps hebben.

Maar goed, je hebt helemaal gelijk dat stabiliteit nog belangrijker is. Bottom line is dat als je je medium deelt met iets anders (lucht, stroomnet etc) je nooit helemaal zeker kunt zijn dat de verbinding stabiel gaat zijn. Klassieker bij WiFi is dat als de buren een baby krijgen, hun babyfoon je WiFi om zeep helpt. Bij Powerline is de stofzuiger de klassieker: stofzuiger aan, netwerk uit. Iedere willekeurige wijziging van apparaten in het stroomnet kan de boel om zeep helpen of inhakken op performance.

Enig alternatief voor ethernet dat bijna even betrouwbaar is, is MoCA, dus ethernet over coax (TV-kabel), wat geen last heeft van interferentie van TV signalen doordat het op hogere frequenties (>1GHz) gaat zitten. Als je toevallig coax hebt binnenhuis zou je dit kunnen overwegen - maarja, als je al een type kabel hebt kun je net zo goed een tweede erlangs trekken.
Mijn situatie is gelukkig wat minder veeleisend. Enige dat ik eigenlijk wil is dat ik gewoon TV kan kijken op de iPad met Horizon. Nu hapert dat te vaak.

Maar goed, ik zal eerst eens gaan kijken of de 5Ghz-band zou werken. Enige nadeel is dan nog dat ik wat apparaten heb die dat niet ondersteunen, maar misschien is dan wel beter oplossing om die te proberen te upgraden of door ook een PC met 2,4Ghz te hebben voor die oude apparaten, maar dat die gewoon naast de UPC komt te staan. Op die andere apparaten doe ik toch weinig dingen waar snelheid cruciaal is.

Thx voor al het advies iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij zit je weer je afkortingen te verprutsen... 802.11ac is 5GHz only :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Haha, ik ben er wel consequent in :p

Ja, ik bedoel idd een los AP naast mijn UPC modem/router, zodat ik gelijktijdig 2,4ghz als 5ghz heb. Even de vraag wat ik dan beter kan doen: los AP en die op 5ghz zetten en UPc op 2,4Ghz. Of andersom. Misschien een aparte die ik op 5 zet omdat een los AP wellicht betere zendcapaciteit en ontvangst heeft dan UPC-routert en 5ghz belangrijkste freq voor mij zal worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
De meeste AP's hebben wel dual radio erin waardoor ze op 2.4 en 5Ghz naast elkaar kunnen werken. Ik zou het WiFi op UPC uitzetten en die van je nieuwe ap gebruiken. AFhankelijk van de afstand tussen het UPC modem en je nieuwe AP kan je ze ook beide inschakelen om zo een "roaming" 2.4Ghz netwerk te creeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.4GHz heeft beter bereik dan 5GHz, zij het met veel meer gevoeligheid voor interferentie. Je zou juist zowel losse AP als UPC modem/router op 5GHz kunnen zetten en dan enkel de 2.4GHz van de losse AP gebruiken voor legacy meuk wat geen 5GHz ondersteunt, maar zo wel 2 APs hebben voor 5GHz voor maximale performance en stabiliteit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-07 11:21

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de Powerline Adapters, thanks dion_b!

Overigens de resultaten met storing zijn veeeeel slechter. Hoger dan 80 Mbit komen ze niet...

Ben er zelf altijd verre van gebleven, laatst ook gewoon een Cat 6 kabeltje getrokken door het hele huis om bij m'n slaapkamer te komen :+. Van de meterkast naar de zolder, om de slaapkamer van m'n zusje heen. Naar beneden in een voorraadkast en vanuit daar eindelijk in m'n eigen slaapkamer :p

Maar wel zeker de moeite waard! Gewoon 800+ Mbit van Asus router -> middelmatige switch -> goede switch -> mijn PC! ^^

Kortom; met een kabel die je eenmalig moet leggen, ben je wel van het gezanik af! Ongeacht hoeveel wifi netwerken erbij komen en dergelijke.

[ Voor 17% gewijzigd door TheNephilim op 25-11-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:12:
2.4GHz heeft beter bereik dan 5GHz, zij het met veel meer gevoeligheid voor interferentie. Je zou juist zowel losse AP als UPC modem/router op 5GHz kunnen zetten en dan enkel de 2.4GHz van de losse AP gebruiken voor legacy meuk wat geen 5GHz ondersteunt, maar zo wel 2 APs hebben voor 5GHz voor maximale performance en stabiliteit.
Hij geeft aan dat hij momenteel problemen heeft met een slecht dekkend WiFi bereik. Aangezien hij nu op de 2.4 zit denk ik niet dat het verstandig is maar 1 2.4Ghz ap in te zetten ipv 2. Als je 2x 5Ghz tot je beschikking hebt (en ze storen elkaar niet) dan moet je ze inderdaad natuurlijk beide aanzetten. Ik weet alleen niet of zijn upc modem 5Ghz heeft? (of hebben ze dat allemaal tegenwoordig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

UPC heeft 5Ghz, maar kan niet 2,4 en 5 gelijktijdig aanzetten. Zal dus aparte AP (dit keer doe ik het goed :p ) moeten regelen om dat voor elkaar te krijgen.

Iemand nog tips voor eentje met goed bereik?

Ben nu aan het kijken naar:

pricewatch: Netgear WNDR4500

Naar aanleiding van deze test:

http://nl.hardware.info/r...t-testresultaten-10-meter

Waarin deze het beste scoort op de 5ghz op 10 meter afstand (D-link ook, maar die is qua gebruiksgemak minder).

[ Voor 49% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25-11-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:04:
[...]

Hij geeft aan dat hij momenteel problemen heeft met een slecht dekkend WiFi bereik. Aangezien hij nu op de 2.4 zit denk ik niet dat het verstandig is maar 1 2.4Ghz ap in te zetten ipv 2. Als je 2x 5Ghz tot je beschikking hebt (en ze storen elkaar niet) dan moet je ze inderdaad natuurlijk beide aanzetten. Ik weet alleen niet of zijn upc modem 5Ghz heeft? (of hebben ze dat allemaal tegenwoordig?)
Die UPC dingen hebben al paar jaar 2.4 en 5GHz - maar niet tegelijkertijd |:(

Reden dat ik dit voorstel is locatie. Een kabelmodem zit vrijwel per definitie op slechtst denkbare plek voor WiFi-signalen (ofwel in meterkast tussen leidingen en kabels, danwel tussen de kabelzooi achter/onder TV in woonkamer). Komt bij dat die modems geen denderende antennes hebben (low-end massamarktspul).

Dus als je een betere AP op een betere plaats in huis hangt heb je goede kans dat je wel degelijk overal in huis 2.4GHz bereik gaat hebben. Over performance moet je het niet hebben, maar dat is niet nodig, want dat bereik je met 5GHz. 2.4GHz hou je alleen als legacy-support voor oude meuk wat niet anders kan (en meestal ook niet al te snelheidsafhankelijk is).
Oscar Mopperkont schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:41:
UPC heeft 5Ghz, maar kan niet 2,4 en 5 gelijktijdig aanzetten. Zal dus aparte AP (dit keer doe ik het goed :p ) moeten regelen om dat voor elkaar te krijgen.

Iemand nog tips voor eentje met goed bereik?

Ben nu aan het kijken naar:

pricewatch: Netgear WNDR4500

Naar aanleiding van deze test:

Waarin deze het beste scoort op de 5ghz op 10 meter afstand (D-link ook, maar die is qua gebruiksgemak minder).
Gaan we weer met Hardware.info tests :P

Op zich zijn ze goed, maar je moet dondersgoed opletten wat gemeten wordt en kijken hoe relevant dat is voor jouw situatie.

Die tests zijn namelijk gedaan met een Intel Centrino 6300 adapter. Dat is een high-end mPCIe geval met drie radio's, drie antennes en dus in staat om drie fysieke stromen (physical streams) op te zetten. De meeste routers/APs hebben maar twee radio's en kunnen dus max twee fysieke stromen aan.

Vervolgens hebben ze schijnbaar lukraak een stapel routers gehaald met zowel 2 als 3 radio's en antennes. Dat zijn dus vrij letterlijk appels en peren. En jawel, de appels met 3 antennes verslaan de peren met 2 antennes. Goh :z

Komt bij dat het een zeer beperkte groep routers betreft. Voor wat meer cijfers, kijk eens bij de professionals van dit soort tests, smallnetbuilder.com :
http://www.smallnetbuilde...charts/bar/113-5-ghz-dn-c

Wat gelijk opvalt: de scores van Smallnetbuilder zijn veel lager voor de devices die HW.info ook getest heeft. Hier speelt weer hetzelfde als bij powerline hierboven, HW.info optimaliseert alles voor zo hoog mogelijke cijfers, maar levert daarmee cijfers af die in geen velden of wegen realistisch zijn. Smallnetbuilder heeft uitgebreide documentatie over hoe ze hun tests doen, maar bottom line is dat wat zij testen aardig neerkomt op wat je zelf kunt verwachten. En dat is dus bij de aangegeven Netgear WNDR4500 niet 153Mbps maar eerder iets van 67Mbps. Niet dramatisch, maar allicht ook geen meerprijs waard tov goedkopere opties :o

En als je de EUR 99 voor een WNDR4500 over hebt, zijn er *VEEL* beter presterende opties, kijk voor de grap eens waar de (marginaal goedkopere) Asus RT-N66U en TP-Link Archer C7 eindigen op die lijst van Smallnetbuilder :o

Dan nog is de vraag of jij er wat aan gaat hebben... want zoals gezegd, deze tests zijn door HW.info met een Intel Centrino 6300 met 3 radio's en antennes. Ook smallnetbuilder gebruikt een high-end adapter (iirc een Asus AC-nogwattes geval) met 3 radio's en antennes.

Als jij apparatuur hebt in huis dat dat ook heeft ga je de meerwaarde ervaren van 3x3:3 tov de goedkopere 2x2:2, maar als je dat niet hebt ga je nul comma nul meerwaarde hebben.

Dus: wat voor adapter zit er in je laptop(s)?

Als dat 3x3:3 aankan valt er wat voor te zeggen voor een van die dure dingen (en dan aub niet die Netgear, die verouderd en overpriced is), maar als het een 2x2:2 is of nog erger een 1x2:1 dan heeft dat totaal geen zin en kun je rustig 25-50% besparen zonder ook maar enige performance in te leveren en een degelijke 2x2:2 router nemen. Dat is waarom ik in eerste instantie dacht aan de TP-Link WDR3600. Dat ding is goedkoop, degelijk en presteert helemaal niet zo slecht tov andere 2x2:2 geavallen, iig stukken beter dan de Netgear WNDR3700.

Hou er trouwens rekening mee dat de WNDR3700 ondertussen ruim 3 jaar oud is en in 3 versies uitgekomen is, en dat HW.info de oudste getest heeft, waarbij de nieuwere versies slechter presteren :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Super, dank je :)

De meest moderne apparatuur is op dit moment een BB Z10, iPhone 5 of iPad 3, maar denk dat ik volgend jaar wel weer een nieuwe notebook zal kopen (dat is nu een oud beestje met enkel 2,4Ghz) en er komt binnenkort denk ik ook een nieuwe iPad Mini Retina bij.

Dat de apparatuur nu niet heel erg modern is, wil dus weinig zeggen denk ik.

Die Archer C7 scoort inderdaad goed, maar de Western Digital AC1300 HD lijkt ook veel bang-for-the-buck te bieden. Zal mij eens wat meer gaan verdiepen naar aanleiding van jouw linkje :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 27-11-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die Archer C7 geeft idioot veel bang-voor-buck, de WD ook. Maar je gaat met je huidige apparatuur die bang helemaal niet waarnemen, laat staan benutten. En voor de 'bang' die je over houdt wordt het opeens best wel veel buck :o

Je huidige mobieltje zooi heeft in het beste geval twee radio's en antennes, meestal maar eentje. Daar is iedere meerwaarde van zo'n 3x3:3 verloren. Komt natuurlijk bij dat ze geen 802.11ac doen en dat hun interne I/O gewoon niet in staat is om hoge snelheden te verwerken. Kortom, meerwaarde tov pakweg de WDR3600 voor jou is nu nul.

Voor de laptop (geef nou eens gewoon merk en type...) hangt het af van hoeveel antennes het heeft. Als het drie antennes heeft kun je voor erg weinig (EUR 15 ofzo 2e hands) pakweg een Intel 6300 erin zetten en dan gaat het vliegen zonder dat je nieuwe hoeft te kopen. Dan zou de meerwaarde van een high-end router wel waar te nemen zijn. Of je het echt nodig hebt is een tweede. Heb je maar twee antennes, dan kun je nog een 6200 of allicht een 7230 (802.11pre-ac) erin doen (of een 6300 en dan maar twee van de drie radio's benutten). Dat wint je niet enorm veel snelheid, maar zorgt er in ieder geval voor dat het op 5GHz werkt. Dat heb ik met mijn netbookje gedaan, waardoor ik opeens wel altijd en overal in huis betrouwbare verbinding heb.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mijn huidige notebook is een Acer 1810Tz (als gezegd oud beestje met enkel 2,4Ghz, wel geniale aankoop geweest destijds), vriendin heeft een oude MacBook Air (geen idee van wanneer). Als gezegd ben ik voornemens ergens volgend jaar een nieuwe notebook te kopen. Wellicht wordt dat een MBP 13.3"of, als die uitkomt, een nieuwe Air, maar dat is gedachte nu. Kan zo veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:51:
Mijn huidige notebook is een Acer 1810Tz (als gezegd oud beestje met enkel 2,4Ghz, wel geniale aankoop geweest destijds),
Snelle google: twee antennes, zit nu een Intel 1000agn adapter in. Dat is een waardeloze 1x2:1 geval. Maar wel een dualband 2.4Ghz+5GHz geval. Kortom, ofwel ondersteunt dat ding wel degelijk 5GHz of de specs kloppen niet. Kom ik dus (weer....) met de vraag welke adapter er nu echt in zit. Dan nog: vrot er voor drie tientjes een 7230 in en je gaat vliegen, en zelfs voor EUR 10 een 2e hands 5300 ofzo en je verdubbelt met goede router je performance en zorgt voor 5GHz-support als die er echt niet in zit.
vriendin heeft een oude MacBook Air (geen idee van wanneer).
Iig dual band support, waarschijnlijk 2x2:2 config.
Als gezegd ben ik voornemens ergens volgend jaar een nieuwe notebook te kopen. Wellicht wordt dat een MBP 13.3"of, als die uitkomt, een nieuwe Air, maar dat is gedachte nu. Kan zo veranderen ;)
Macbook Pro 2013 is beste laptop qua WiFi die ik ooit gezien heb. Als je dat neemt wil je absoluut een AP met 3x3:3 en als het even kan 802.11ac. Dan kun je daadwerkelijk in de buurt van 500Mbps komen over WiFi.

De nieuwste Airs hebben 2x2:2 802.11ac, dan kun je nog altijd ruim boven 250Mbps komen met een goede router, maar heb je niets aan de meerwaarde van 3x3:3.

Oslik blyat! Oslik!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Damn, dat moet ik dan maar eens snel gaan checken... Toen ik in dit topic las dat Dell zelfs tegenwoordig standaard nog geen 5GHz meelevert, dacht ik dat een budget netbookje uit 2010 en een Air uit 2009 ofzo zeker geen 5Ghz zouden hebben. :$ :X

Zal het vanavond thuis eens nagaan...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die Acer is geen budgetnetbook maar een redelijk uitgebreide subnotebook (kan het weten, heb een Acer Aspire D522 netbook, dat is pas budgetmeuk. Maar dan nog kon ik voor EUR 5 met 2e hands Broadcom agn-geval 5GHz support realiseren

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Helaas die adapter van mij ondersteunt echt geen 5Ghz (ik gebruik laatste drivers) en als ik mijn UPC op 5Ghz zet dan is bereik in keuken overigens ook niet goed / niet stabiel (hij zit ook maar max op 2 streepjes dan).

Ga dus maar voor plan B en dat is dus een AP erbij plaatsen, deze zou ik dan ook een klein beetje meer centraler in het appartement kunnen zetten en dus dichter bij de keuken. Als zo'n AP dan beter presteert dan mijn UPC-modem, dan zou dat dus om twee redenen tot meer stabiliteit moeten leiden.

Als ik dan kijk naar die link van Dion, dan is TP-Link 3600 niet te vinden (en dus een beetje een black box qua prestaties) en de WD AC1300 de absolute koning van de prijs/kwaliteit. Helaas niet in NL te koop, maar via Ebay wel te bestellen:

http://www.ebay.nl/itm/WD...ash=item2586b45a57&_uhb=1

Het gekke vind ik alleen dat de WD in andere reviews eigenlijk behoorlijk matig presteert:

https://www.google.nl/sea...spv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

Dat zal dan misschien niet dezelfde set-up zijn als bij Smallnet, maar dat is toch een beetje vreemd. Bij Smallnetbuilder de absolute koning en elders wordt hij bekritiseert wegens achterblijvende snelheden.

Dus toch maar weer gaan kijken naar de TP-Link WDR3600, zag namelijk wel dat deze redelijke reviews krijgt op andere sites.

In de pricewatch viel mij echter op dat de WDR4300 maar een paar euro duurder is, dus ben ik die ook even gaan bekijken. Helaas wordt ook deze router niet getest bij SmallnetBuilder. Wel zag ik bij Hardware.info dat de WDR4300 gek genoeg minder zou presteren dan de WDR3600:

Anderzijds lees ik hier op forum weer dat de WDR4300 weer op 20dB kan worden ingesteld, terwijl de WDR3600 maar op 17dB zou blijven haken:

TL-WDR4300 en TP-Link TL-WDR3600

Maar daar lees ik ook eer dat de WDR4300 het minder doet dan een Netgear WNDR3700, terwijl Dion_B (en die lijkt er ook wel weer verstand van te hebben :P ) weer zegt dat de TP-Link WDR3600 stukken beter presteert dan de Netgear WDR3700. Die conclusie klopt logisch gezien als TPL WDR3600 > NG WDR 3700 > TPL WDR 4300, hetgeen in lijn is met wat Hardware.info heeft getest, maar dat lijkt wel weer een beetje in tegenspraak met wat hier (niet in dit draadje) op forum wordt gezegd over de WDR4300.

Kortom: ik ben in de war :?

Nu zal het allemaal wel niet gigantisch uitmaken. Alleen nu ik er toch al veel tijd in heb gestoken, wil ik nu wel de beste keuze maken natuurlijk :)

Met andere woorden: Dion_B: TP-Link WDR3600, WDR4300 of toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Klein kickje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:44
Hoewel ook niet geweldig zou ik smallnetbuilder aanhouden voor de testresultaten van deze routers. Wifi goed testen is vrijwel onmogelijk :)
Het verschil tussen 17 en 20dB zou ik me geen zorgen om maken. De kans dat je daar iets van gaat merken is vrij klein. Er zijn andere factoren die veel meer invloed hebben.
Aangezien je in hartje Amsterdam woont denk ik dat overstappen op 5GHz (al dan niet met een extra accesspoint) de enige betrouwbare oplossing is. Naast het leggen van UTP naar alle vaste apparaten natuurlijk ;)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Thx :)

Dat is inderdaad de bedoeling dat ik er een 5GHz-netwerk bij ga creeëren door het plaatsen van een extra AP. Deze komt dan iets centraler in appartement te staan, zodat die om twee redenen de dekking zal moeten verbeteren.

Jij zou dan dus de WD aanraden (enkel te bestellen via Ebay) en niet de TP-Link 3600 of 4300, omdat die TP-Link's niet zijn getest op smallnetbuilder en dus een black box zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 30-12-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:44
Ik zou niet de WD aanraden omdat deze niet voor de Nederlandse markt is aangepast. Hij kan waaschijnlijk bepaalde wifi kanalen niet gebruiken die hier wel toegestaan zijn, en andersom kan hij waarschijnlijk bepaalde kanalen aan die hier niet toegestaan zijn.

Ik zou uit jouw lijstje de TP-Link 4300 kiezen overigens.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ok, daar had ik helemaal niet aan gedacht bij de WD, scherp.

Zou de keuze trouwens nog steeds een TP-Link 4300 zijn als je jezelf niet beperkt tot de door mij genoemde AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Was er nog niet aan toegekomen, maar inmiddels toch maar een TP-Link AC1750 gekocht. Is momenteel nog maar EUR 79,- (dus maar net iets duurder dan de kleine broertjes) en dan weet ik zeker dat ik een snelheidsmonster (en ja, ik weet dat ik geen apparatuur heb die er optimaal gebruik van maakt) in huis heb gehaald en het in ieder geval daar niet meer aan ligt als ik last heb van trage verbindingen thuis.

Als ik hen heb, zal ik laten weten of mijn problemen zijn opgelost. Veel dank voor alle hulp iig :)

[ Voor 25% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-04-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hulde! Damn eindelijk werkt internet zoals het hoort bij een weet-ik-veel-hoeveel-megabit-verbinding. Filmpjes en websites laden snel en tv kijken via de Horizon-app op de iPad gaat eindelijk zonder haperingen, snel zappen en snel inloggen.

Hopelijk blijft het zo! :*)
Pagina: 1