Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 11:21
Hi!

Ik ben op zoek naar een nieuwe router. Nu heb ik twee TP-Links gevonden. Gezien de reviews wel goed. Echter kan ik niet echt een verschil vinden tussen deze twee routers behalve de Wifi snelheid. Nu ben ik benieuwd, zit hier ook echt een verschil in? Ga je het uberhaupt merken dat de 150Mbit minder heeft?

http://tweakers.net/price.../311646;315746/categorie/

En is dit een prima router?:+ Of zijn er alternatieven die prijs/kwaliteit technisch beter zijn?:-)

Xaero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56

lier

MikroTik nerd

Ik ben bekend met de TL-WDR4300 en mijn ervaring op 2,4GHz WiFi waren niet heel goed (bereik was bij mij lager dan met een Netgear WNDR3700). Ja, het is een prima stabiele router met een hoge prijs/pret verhouding. Natuurlijk kan je veel "betere" routers vinden, maar daar betaal je dan ook voor (denk oa aan de Asus modellen).

Of je verschil qua draadloze snelheid merkt hangt direct af van de clients die je gaat gebruiken. Volgens mij zijn ze verder qua hardware redelijk gelijk (WAN-LAN trhoughput is natuurlijk ook van belang, maar zal niet zo snel een beperkende factor zijn :)).

Om verder advies te geven zal je je eisen en wensen moeten noemen en eventueel je budget.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
En hangt natuurlijk ook af van welke devices je in je netwerk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
WDR4300 is een prima router, maar 2.4GHz blijft iets achter tov wat ik gewend was van een 1043ND. De WDR3600 ben ik minder positief over, die missende antenne doet blijkbaar meer dan alleen minder theoretische snelheid geven, het bereik is ook minder. Verder kan ik de WDR4300 tot 20dB zetten met OpenWRT, de WDR3600 blijft steken op 17dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
Nja, vooral 5Ghz lijkt me handig om voorbereid te zijn op de toekomst. Devices zijn ook niet heel duur meer. Heb nu glasvezel met 100/100, en mijn oude router trekt dit niet meer. Daarnaast wil ik ook naar 1Gbps gaan, nu nog 100Mbit.

Volgens mij bevat mijn laptop nu alleen een 5Ghz adapter. Veelal zit ik 1 etage hoger, maar wel direct boven de router. Huis is tot nu toe geen hinderlijke factor geweest en hoeft ook maximaal 1 etage hoger te komen. De rest van de devices (uitgezonderd telefoons, geen idee of die al zoiets hebben?) hebben dit allemaal niet. Er zullen naast mijn laptop nog twee andere laptop's aan hangen. En twee vaste pc's. Allemaal Windows en Android.

USB gebruik ik op dit moment nog niet omdat ik al een HTPC heb waar alle data op staat, en een printer die WiFi heeft. Niet nodig, maar zou wellicht in de toekomst wel handig kunnen zijn?
Alle films/series/muziek e.d. staan dus ook op die HTPC en laptop's kunnen ze vanaf daar streamen. Vandaar dat WiFi snelheid wel een redelijk belangrijke factor is.

IPv6 lijkt me ook wel handig. Geen idee wanneer dit komt bij KPN, maar als het komt, lijkt het me handig om te hebben. Maar volgens mij ondersteunen bijna alle huidige modellen dit wel?

Budget is maximaal 70 euro. Denk dat ik daar al wel een redelijke router voor kan kopen die een tijd meegaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Xaero op 05-12-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
Subtiel bumpje :+, wat voor router past er het beste bij mijn wensen en is goed? :>

[ Voor 66% gewijzigd door Xaero op 06-12-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 10:44
Ik heb de WDR3600 thuis staan. Ik merk dat de 5GHZ dekking vele malen minder is dan de 2,4 GHZ, terwijl op de laatste juist veel meer inteferentie is met andere netwerken (>20 WiFi punten in de buurt op 2,4ghz nog niet gesproken over allerlei andere zaken die op dezelfde band zitten).

Ik haal zelf een doorvoersnelheid van max 200 mbit intern naar mijn NAS bijvoorbeeld. Ik vermoed overigens wel dat dit voornamelijk met de doorvoersnelheid van de NAS te maken heeft en niet zozeer met het netwerk. Je gaat het verschil in WiFi snelheid denk ik niet merken, aangezien het voornamelijk over theoretische snelheden gaat?

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hoe hoger de frequentie, hoe minder goed het doordringt door obstakels. Zie je ook bij telefonie, de providers met hogere frequenties hebben slechtere dekking, zelfs als ze in dezelfde mast hangen als de concurrent met een lagere frequentie.

Voordeel van 5GHz is dat er veel meer frequentieruimte beschikbaar is, geen overlapping tussen kanalen bestaat en de standaard zo is opgezet dat een zender een ander kanaal opzoekt als het gekozen kanaal bezet is.

Verder is 200Mbit netto over wifi een redelijke snelheid. Met 2.4GHz mag je blij zijn als je 90Mbit haalt in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 11:20
Ben zelf van plan om een nieuwe router aan te schaffen en qua prijs/kwaliteit verhouding zagen deze er interessant.

Nu zie ik alleen op meerdere reviews naar voren komen dat de 3600 beter presseert op 2,4 ghz en ook op 5ghz. Zijn er mensen hier met een 4300 die d.m.v. firmware updates verbeteringen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nou is mijn pools niet zo hele goed, maar als ik die grafieken zo bekijk zit er niet heel veel verschil in...

Als het je puur om 2.4GHz gaat kan je beter een 1043ND V2 scoren, die dingen zijn qua hardware gelijkwaardig aan de WDR3600 en WDR4300, maar doen het op 2.4GHz gewoon beter dan deze beide routers.
Pagina: 1