Stille HTPC of barebone/mediaspeler?

Pagina: 1
Acties:

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:16
Hallo allemaal,

Op het moment heb ik de volgende opstelling thuis:

Een LG DP1W mediaspeler is verbonden met:
  • mijn TV (LG 26LG3050) via HDMI
  • een A/V switch (simpel ding met een draaiknop) voor het geluid
Daarnaast heb ik een UPC mediabox die ook verbonden is met de tv via HDMI, en waarvan het geluid ook naar de A/V switch wordt gestuurd.

Vervolgens is de A/V switch verbonden met een oude radio (Philips MCM-5/22)

Dit alles bestuur ik via een harmony one.

Oftewel, als ik tv wil kijken zet ik de mediabox aan, tv op HDMI 1 input, stereo op aux en draai de av-switch knop om.
Voor films/series zet ik de mediaspeler aan (verbonden via wifi met NAS), tv op HDMI 2 en de av-switch moet weer worden omgedraaid.

Nu werkt dit best wel redelijk, alleen is het irritant om steeds die draaiknop van de switch om te zetten, en vind ik de mediaspeler niet echt denderend.

Nu speel ik al een tijdje met het idee om alles te vervangen door een HTPC. Ik woonde eerst in een Ziggo-gebied, dus oorspronkelijk was het idee om een HTPC te bouwen waarin ik de kaart van ziggo kon doen, en dan de HTPC rechtstreeks met stereo te verbinden (of om misschien zelfs nieuwe boxen te kopen, en heel de stereo weg te doen), zodat ik nog maar met 1 kastje over blijf.

Nu ben ik verhuisd, en beland in een UPC gebied. Oftewel, het idee van kabel via mijn HTPC valt weg. Nu is het echter nog wel zo dat ik de mediaspeler van LG niet echt fijn vind, en dat ik graag van die A/V-switch af kom. En, daarnaast hou ik de radio maar, omdat nieuwe boxen kopen ook wel weer prijzig is, en niet perse beter geluid geven dan die ik nu bij de radio heb zitten.

Dus, nieuwe situatie wordt (waarschijnlijk):

Een nieuwe HTPC met audio-in lijn, en XBMC. Deze verbind ik via HDMI met de tv, en het audio-signaal gaat rechtstreeks naar de radio.
De UPC mediabox wil ik dan ook met HDMI verbinden met de tv, en het geluid wil ik naar de HTPC sturen, welke deze dan door moet sturen naar de radio. (geen idee of dit makkelijk kan).

Vervolgens wil ik alles of blijven besturen met de harmony one, of misschien via CEC (?) (hier moet ik nog wat meer over lezen).

Nu had ik in gedachten de volgende opstelling voor HTPC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 47,40€ 47,40
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 60,95€ 60,95
1Silverstone Milo ML03B€ 67,60€ 67,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,95€ 35,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
1OCZ Vertex 3 60GB€ 64,06€ 64,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,46

Waarbij ik nog een WIFI kaart/usb-stick moet toevoegen, en misschien een fan?

Het idee van de HTPC is dat hij alleen aan staat als ik (of mijn vriendin) TV kijk. Daarbij moet hij zo stil mogelijk zijn, en als het nog even kan ook wel zuinig. En bovendien makkelijk te bedienen (harmony one remote en mijn vriendin != succes)

Nu is de vraag of dit systeem dat zal zijn. Dus dat is mijn eerste vraag: wat denken jullie van dit systeem ;)

Als tweede heb ik WiFi nodig op dit systeem. Dus, is het handiger om hiervoor een USB stick (hoe zit dat bijv. met XBMC op linux o.i.d.?) te nemen, of een PCI(-e) kaart?

Als follow-up met de vorige vraag...wat is eigenlijk handiger. XBMC op windows of linux?

Ter besturing: Harmony one blijven gebruiken, of zo'n HDMI-CEC kastje aanschaffen, waar het (hopelijk?) ook mee kan (dus IR-receiver of USB-CEC aanschaffen).

En, als misschien belangrijkste vraag/kanttekening. Is er eigenlijk niet een veel betere goedkopere oplossing? Nu vind ik het leuk om mijn komende 13e maand waarschijnlijk hiervoor te gebruiken, maar als je er even over denkt koop ik een ~400E systeem omdat mijn mediaspeler niet helemaal aanstaat, en ik te lui ben om steeds een A/V-switch om te draaien. Zijn er misschien alternatieve en goedkopere oplossingen waar ik nog aan moet denken?

Ik ben benieuwd naar wat jullie denken :). Eerste post hier, dus ik hoop dat alles goed en duidelijk genoeg is :)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-12 15:36
Ziet er goed uit. De OCZ SSD's staan niet bekend om hun betrouwbaarheid dus die zou ik inruilen voor een andere. 8 GB geheugen is ook nergens voor nodig in een HTPC dus daar kan je op besparen. 2 GB zou in principe al genoeg zijn.

Wat betreft Windows of Linux: ik vind Linux veel prettiger werken dan Windows maar het gaat je wel een hoop tijd kosten om alles onder de knie te krijgen wat betreft Linux. Maar dat is dan meer algemeen. Puur als mediaspeler zou ik gewoon OpenELEC erop zetten, dan ben je letterlijk binnen één minuut klaar.

Heb je een NAS? Mocht dit het geval zijn trek dan een ethernet kabel naar de HTPC. WiFi werkt niet altijd even goed...

IR of CEC moet je zelf even kijken. Ik heb een MCE remote+receiver op de kop getikt op eBay en dat bevalt goed. CEC klinkt goed maar ik vind het te prijzig op het moment. Als je een tablet hebt (of smartphone) kun je ook eens kijken of de XBMC remote apps wat voor je zijn.

Het aansluiten van de radio volg ik niet helemaal maar het klinkt niet alsof dat makkelijk zal gaan. De beste (en prijzige) oplossing hiervoor is om een nette versterker met HDMI aan te schaffen.

Als je echt nog wil besparen kun je kijken naar een goedkopere behuizing+voeding, al zal je dan waarschijnlijk wel iets inleveren aan kwaliteit en uiterlijk. Ook de CPU koeler zou je in het begin weg kunnen laten. Mocht je het dan toch teveel lawaai vinden kun je die later alsnog aanschaffen. Zelf heb ik ook gewoon de standaard koeler erop en ik heb nog geen seconde last gehad van het geluid.
Een betere oplossing als een HTPC ga je naar mijn mening niet vinden. Ik heb geen seconde spijt gehad van de aanschaf van de mijne. Werkt perfect en ik heb er weer een uit de hand gelopen hobby bij :+ .

Gewoon om een idee te geven:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 47,40€ 47,40
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 77,45€ 77,45
1In Win BM639B€ 49,55€ 49,55
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 17,45€ 17,45
1Samsung 830 series 64GB€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,35

P.s. UPC is DVB-T (antenne) toch? Daar zijn ook gewoon ontvangers voor beschikbaar voor in de HTPC.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12 15:25
Een nieuwe HTPC met audio-in lijn, en XBMC. Deze verbind ik via HDMI met de tv, en het audio-signaal gaat rechtstreeks naar de radio.
Ik neem aan dat je analoog naar je versterker toe gaat? In dat geval kan het interessant zijn om een aparte geluidskaart te nemen met een betere DAC dan dat je onboard geluidskaart produceert. Je zult zelf even de afweging moeten maken of het geluid dat je uit het onboard kaartje krijgt volstaat, of dat je wilt upgraden. Dat is afhankelijk van de kwaliteit van je versterker en speakers, en hoeveel waarde je eraan hecht.
De UPC mediabox wil ik dan ook met HDMI verbinden met de tv, en het geluid wil ik naar de HTPC sturen, welke deze dan door moet sturen naar de radio. (geen idee of dit makkelijk kan).
Dat is geen enkel probleem; vanaf de line-out van de TV naar de line-in van de HTPC, en de line-out van de HTPC naar een stereo line-in op je versterker. Zolang je het volume van de line-in op de HTPC maar open zet zal het wel werken...maar ik zie niet echt de logica van je setup in als ik eerlijk ben...
Waarom ga je niet met HDMI vanaf je pc én vanaf je mediabox naar je TV toe, en vanaf je TV over analoog naar je versterker? Zodoende heb je alleen nog maar een selectie te maken tussen input op je tv, en laat je je versterker altijd op de tv-input staan.

Als je digitaal wilt gaan, kan je eenzelfde setup gebruiken (vaak kan je dan met optisch van je tv naar je versterker toe), maar dat werkt meestal alleen met de standaard stereo-kanalen en DD5.1. DTS, en HD-formaten worden vaak door je TV niet doorgegeven ivm het ontbreken van licenties voor throughput. Daarom kun je met digitaal signaal beter naar je versterker gaan ipv naar je TV, zodat dit wel mogelijk is. Jouw versterker ondersteund dit volgens mij niet, dus is allemaal niet van toepassing ;)

Wat betreft bediening is zowel een harmony one als CEC mogelijk. Voor CEC-ondersteuning moet je TV daarmee overweg kunnen (de moderne TV's kunnen dit over het algemeen wel), en voor een Harmony One zal je een IR-receiver nodig gaan hebben. Alle2 heeft voor- en nadelen... De Harmony One kan je nu meteen alles bedienen, inclusief je versterker (er vanuitgaande dat deze wel een remote heeft :+ ), en met CEC kan je alles dat CEC ondersteund en in dat netwerkje van TV, MediaBox, HTPC en receiver zit opgenomen met 1 remote bedienen, en als grote voordeel kan je dat via de remote van je TV doen, zodat versterker, HTPC, en mediabox niet in het zicht hoeven te staan, wat bij de Harmony wel het geval is aangezien je via IR werkt. De Harmony is een redelijk zekere maar wat oudere oplossing, en CEC is de upcoming manier van werken, maar wordt nog (lang) niet overal ondersteund. Wat beter is, hangt af van de hardware die je nu hebt. Als je mediabox geen CEC ondersteund, en er geen uitzicht is op een oplossing daarvoor, zou ik voor de harmony kiezen. Als je mediabox dat wel ondersteund, en je in de planning hebt om nog eens een nieuwe receiver aan te schaffen met HDMI, dan is CEC wel de mooiere oplossing imho.

[ Voor 24% gewijzigd door kroegtijger op 05-11-2012 00:59 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
P.s. UPC is DVB-T (antenne) toch? Daar zijn ook gewoon ontvangers voor beschikbaar voor in de HTPC
Nee, UPC is gewoon digitale kabel, dus DVB-C.
Nu weet ik niet precies hoe het er bij UPC-gebied voor staat, maar ik dacht dat het daar nog niet gelukt was om met een Anysee en DVB-C tuner te kunnen kijken, aangezien deze gebruik maken van Nagravision 2 Encryption. Wil je het zeker weten, dan kan je het hier wel even vragen:
\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]

iRacing Profiel

• Yaldair
Heb je een NAS? Mocht dit het geval zijn trek dan een ethernet kabel naar de HTPC. WiFi werkt niet altijd even goed...
Ja, ik heb een Synology in de meterkast staan naast de modem, die al het download werk verricht e.d. Het probleem met het leggen van een eventuele ethernet kabel is dat hij dan recht door mijn woonkamer loopt, en daarnaast niet zo makkelijk langs de deur komt. Een hoop gedoe terwijl mijn tv toch max. 720p heeft, en dat hopelijk wel consequent via 802.11n te doen moet zijn. Daarom doe ik het liever via WiFi.
kroegtijger schreef op maandag 05 november 2012 @ 00:48:
zal het wel werken...maar ik zie niet echt de logica van je setup in als ik eerlijk ben...
Waarom ga je niet met HDMI vanaf je pc én vanaf je mediabox naar je TV toe, en vanaf je TV over analoog naar je versterker? Zodoende heb je alleen nog maar een selectie te maken tussen input op je tv, en laat je je versterker altijd op de tv-input staan.
Ik had even een DOH momentje :P Ik heb wel ooit gekeken naar de audio-out van mijn tv, maar dat is alleen digital out. En dat heeft dat oude versterkterje van mij nog niet :P. Maar, ik kan hem waarschijnlijk wel doorlussen via de headphone-output. Dus vanavond dat even proberen. Dan is dat "probleem" in ieder geval opgelost.
Alleen even afwachten hoe het geluid dan nog klinkt, maar ik moet toegeven dat ik niet echt een audiofiel ben dus tenzij het echt heeel slecht wordt, merk ik het waarschijnlijk niet eens ;).

Mijn TV ondersteund CEC, en via de remote van mijn mediabox kan ik ook de TV aansturen, dus ik neem aan dat dit betekend dat de mediabox het ook ondersteund. Zal er nog ff naar kijken, maar dit is dus nog wel een optie.

Bedenk me nu wel dat het misschien (voor het uitproberen met XBMC etc) misschien verstandiger is om eerst een Raspberry Pi aan te schaffen, en hier wat mee te klooien. Vooral omdat dit stukken voordeliger is. Ik weet niet of er veel winst te behalen is met een HTPC die ik zelf bouw (behalve het meer kunnen klooien :)). Hogere output dan 720p heeft geen toegevoegde waarde. Betere geluidskwaliteit wordt waarschijnlijk meer gelimiteerd door de versterker dan door mijn mediaspeler. Downloaden doet de NAS wel, en van wat ik gelezen heb kan ik nog geen afscheid nemen van het UPC kastje, dus dat verwerken in een HTPC is ook nog geen optie.

Veel optimalisatie is er dus nog niet (behalve nieuwe versterker e.d.:P). Alleen in het gebruikersvriendelijker maken van de aansturing (wat XBMC hopelijk levert) de snelheid (geen idee hoe snel/traag de Raspberry is), en consequentere support voor codecs (XBMC).

• kroegtijger
De Raspberry Pi kan prima met CEC overweg zonder additionele adapters e.d. en kan 1080p prima afspelen. Performance ervan is voldoende, maar niet uitmuntent. Zeker bij grote libraries kan je wel eens traagheid in het bladeren door content gaan ervaren, maar gegeven de prijs van de Pi is dat slechts een kleine hinder.
De analoge audio-output van de Pi is niet heel best, maar aangezien je via HDMI naar je TV gaat zul je daar geen last van ondervinden. De headphones-output van je TV gebruiken is inderdaad een mogelijkheid, maar niet echt ideaal (in dit geval heb je kennelijk geen andere optie, dus dan maar via die output).

iRacing Profiel

• Yaldair
Ik zit nu een beetje tussen 2 opties te twijfelen. Of de Raspberry PI. Of een aangepaste HTPC, die gebruik maakt van de case die Snippo noemde.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 43,60€ 43,60
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 77,45€ 77,45
1In Win BM639B€ 49,55€ 49,55
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 22,51€ 22,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,11

Nu heb ik gelezen dat deze case-fan redelijk luidruchtig is, dus vroeg ik me af of er een bepaalde (dunne) fan is die ik kan inbouwen? Volgens mij moet hij namelijk niet meer dan 1.5cm dik zijn, en hier kan ik er niet echt veel van vinden (of ik weet niet de juiste keywords).

Is er een stille 80mm fan van 15mm dik? is deze bijvoorbeeld goed? : Cooler Master Slim 80mm

Voor de rest zet ik er een 16GB SSD in die ik nog in mijn desktop heb zitten en niet gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaldair op 07-11-2012 20:40 . Reden: fout gemaakt betreffende cpu-fan wat nu dus niet meer van toepassing is ]

• kroegtijger
Een raspberry Pi zie ik zelf eigenlijk nog niet als vervanging voor een HTPC. Het is een leuke uitbreiding op de hobby, maar echt volwaardige home-entertainment biedt het (nog) niet. Daarvoor loopt de interface nog niet smooth genoeg.
Wat betreft de case kan ik je niet echt een antwoord op geven. Deze case ken ik verder niet. Er zijn wel de nodige fans te vinden van 15mm of dunner, maar doordat ze zo dun zijn verplaatsen ze vaak wat minder lucht, met gevolg dat ze dus wat harder moeten draaien en weer meer geluid maken. Deze lijkt redelijk stil... Je kan het ermee proberen natuurlijk... Voor die € 3,68 zal je je geen breuk vallen lijkt me.

16GB SSD kan wel, maar is wat krap als je dat voor een Windows Build gaat gebruiken. Windows + updates kan al gauw naar de 20GB gaan. Een OpenElec oid zou geen probleem moeten zijn op 16GB.

iRacing Profiel

• Yaldair
Heh, had nog niet eens echt goed gekeken naar de prijs van de fan ja. 3.68 Valt inderdaad nog wel mee ;) Al leek het aantal dB nog wel aan de hoge kant vergeleken met andere (25mm dikke) fans.

Ik denk dat ik eerst begin met een linux build en eventueel (afhankelijk van of het nodig is of niet) kan ik dan altijd nog wel een andere SSD kopen. Zal er waarschijnlijk aan liggen of ik de WIFI-USB-key aan de praat kan krijgen in linux. Heb in het verleden wel eens problemen ervaren met een asus usb n13 welke wel in linux zou moeten werken, maar niet boven 54mbps wilde komen en consequent de verbinding verloor (als hij het al kon maken).

Dus als ik gedoe krijg met linux, kan ik dan altijd nog een 64GB SSD kopen :).

• kroegtijger
Is er geen mogelijkheid om het bekabeld aan te sluiten? Dat heeft toch altijd de voorkeur ivm stabiliteit boven wifi. Anders zal het met de meeste linux-builds wel werken. De support op dat soort hardware is vrijwel nooit een probleem meer.

iRacing Profiel

Pagina: 1