Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week een paar keer een flink stuk door het bos gewandeld, op zoek naar mooie herfstplaatjes. Ik had zin om eens wat 'gewone' foto's te maken. Ben ook veel aan het zoeken geweest naar paddenstoelen, daar waren er aardig wat van te vinden, hoewel vaak al beschadigd of half vergaan. Ik heb er een aantal foto's uit gezocht en er deze serie van gemaakt. Vond het wel mooi om de herstkleuren met split-toning er uit te lichten en een andere kleur te geven. Heb enkel met split-toning gewerkt, niet selectief (toverstafje, masker, ed) de kleuren aangepast. Alle foto's zijn uit de hand geschoten met een Canon 500D en 18-55mm kitlens.

1:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8055/8150111338_39593a3b3f.jpg

2:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8055/8150087051_3416d33812.jpg

3:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8184/8150087751_e591568a89.jpg

4:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8328/8150088149_c3cff2cd6e.jpg

5:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8468/8150088385_7f7eb244f0.jpg

6:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8468/8150091871_0051723707.jpg

7:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8336/8150118730_55439b4b4b.jpg

8:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8184/8150119018_f41895f99e.jpg

9:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8055/8150119382_947e5208c4.jpg

10:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8046/8150084563_6fce510d26_n.jpg

11:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8471/8150093319_a1f40d5fc8.jpg

12:Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8189/8150120530_fd29db8870.jpg

En als laatst nog een linkje naar een testcase over paddestoelen en zwammen die ik een jaar geleden gemaakt heb, best leuk om eens te vergelijken hoe ik er in een jaar tijd op vooruit ben gegaan. :)

___

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2012 09:52 . Reden: linkje gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste indruk: Mooi.

Een hele mooie consistente set, altijd leuke onderwerpen en een mooie opbouw. Congrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:37
Mooie set, inderdaad fijn consistent.

Niet heel erg van belang, maar ik vind de titel niet heel erg effectief eerlijk gezegd. Ze zijn voor mij niet het levende bewijs van "the beauty of fall". Mijn aandacht wordt meer op je bewuste toning vestigd, maar die toning link ik dan weer niet echt aan de herfst.

[ Voor 4% gewijzigd door Evano op 03-11-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de complimenten allebei. :)

@blacktarantulaX: Kan me indenken dat je voorstelling van de schoonheid van de herfst wat omvangrijker is dan de paar foto's uit deze testcase. Wel zijn het allemaal onderwerpen die echt met de herfst te maken hebben.

De kleur vond ik zelf wel een typische herfst kleur, maar nu twijfel ik weer een beetje. :D De bedoeling was herfst roodbruin, maar nu lijkt het toch weer iets teveel de paarse kant op. Blijft moeilijk foto's nabewerken met steeds de zon in de woonkamer, en dan weer een wolk die langs schuift. Helemaal verduisteren gaat niet, heb alleen een rolgordijn, en die laat teveel licht door. s'Avonds ziet het er ook altijd anders uit, vanwege de gekleurde verlichting in de woonkamer. Ben al een paar dagen met de kleuren heen en weer aan het schuiven geweest. Uiteindelijk vanmiddag de knoop maar doorgehakt en de testcase geplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

Qua compositie en inhoud een hele fijne serie om te bekijken, nice!

Alleen die selectieve kleurtonen vind ik niks. Dat rood is nog wel te doen, alleen dat grauwe wat erom heen hangt vind ik niks. Dat komt bij over als dood in plaats van mooi :+

[ Voor 11% gewijzigd door Polariteit op 05-11-2012 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 12:08
Zo zie je maar dat duizenden euro's gear van ondergeschikt belang is. Je bewerking doet een hoop voor de foto's vind ik, waardoor ze een soort exclusiviteit krijgen. Hou dat vast zou ik zeggen, erg mooi om naar te kijken :). Nummers 5, 9 en 11 zijn bij mij favoriet door de combinatie mooie zachte achtergrond en goeie highlights en compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Modbreak:Testcase --> Showcase !

En gefeli ;)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je hebt van iets wat ik eigenlijk nooit mooi vind (selectief kleurgebruik), iets moois weten te maken....en daar doe ik mijn petje voor af ! Nicely done en zoals de rover hierboven zegt het is niet alleen je kleurgebruik, maar ook je nette composities die het niveau hoog houden :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nomad schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:52:
[Modbreak]
Testcase --> Showcase !
[/]

En gefeli ;)
:D Vet! Bedankt. Complimenten zijn erg fijn om te krijgen, maar dit is net wat leuker. 8)

Ook Marceltuit en Struikrover bedankt voor de complimenten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Erg leuke serie hoor sargonaut, die kleur toning maakt het net even anders dan de normale bosfoto's. Ik vind het zelf altijd erg moeilijk om boeiende foto's in het bos te maken, ik zie dan door de bomen het bos niet meer 8)7 flauw he :p

Maar jij hebt er een mooie serie van gemaakt :) _/-\o_ . En daarnaast heb je laten zien dat je helemaal geen chique lens nodig hebt om mooie platen te kunnen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door hypz op 05-11-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

Ik vind ze prachtig!
De sfeer, compo, kleurtoning helemaal goed! _/-\o_
Je bent er zeker op vooruit gegaan!
Doe je er ook nog iets meer mee dan alleen ons er van laten meegenieten?
Fotoboek of lekker groot afdrukken? :9

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mooie set! Eens met de rest, wel vind ik foto twee te druk / scherp maar dit kan misschien door Flickr komen. De rest van de foto's kijkt gelukkig een stuk rustiger, grappig gebruik van kleuren! ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Dit is ook een prachtige serie! Ik ben normaliter ook niet van het selectief kleurgebruik omdat ik vind dat herfstkleuren in volle glorie gezien mogen worden, ook in deze foto's.
Maar ik vind dit zo goed gedaan, dat ik het ook zeker weten showcasewaardig vind!

Niet om hetzelfde terug te willen zeggen, maar ik vind hier inderdaad ook het paddestoel-element wat te vaak terugkomen ;)

Sow man, bij 10 lijken de achterste boomstammen wel erin geschilderd/getekend. Screw it, I like it, en deze foto mag best onder art-photography vallen :)
EDIT: ik zie het bij meerdere foto's terugkomen. Heb je in lightroom een bewerkingspreset ervan gemaakt?

1,2,10,12 zijn wat mij betreft de beste uit de serie!

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 05-11-2012 21:53 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 21:11
Zoals nogal wat anderen hier heb ik ook echt een hekel aan selectief kleurgebruik, het geeft altijd zo´n fake effect. Maar ook ik vind jou serie echt heel erg mooi! Het past allemaal heel erg mooi bij elkaar.
Heel terecht showcase, echt inhoudelijke kritiek heb ik helaas niet, maar laat zo´n prachtige serie een opsteker voor je zijn! _/-\o_

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Lekkere serie! :D Mooi hoor, en zeer terecht Showcase

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Meh, ik zag showcase staan, na 3 plaatjes dacht ik "oh Sargonaut". Na plaatje 6 en 7: meh, waar gaat dit ...

OMFG, 8 en 9 zijn Geweldig! Wat een prettig kijkende compo in 8, de kleurtjes werken hier goed, de focus is lekker, de bokeh is mooi, de sfeer komt goed over en het onderwerp komt veel interessanter over dan het in werkelijkheid is.

In 9 zit er een mooie vorm in iets dat zo willekeurig groeit, de hoek, belichting en focus zijn wederom helemaal goed. De balans en het licht in het plaatje zijn netjes binnen de lijntjes, erg prettig, je hebt echt het meeste gemaakt van wat je heb gezien.

Over het algemeen ben ik niet weg van de meeste plaatjes of wat de nabewerking uit deze serie, maar deze twee zijn werkelijk 11/10! Plaatje 12 is ook lekker hoor, maar het zijn voor mij plaatje 8 en 9 die het een showcase maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties en complimenten. _/-\o_
jorammeke schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:47:
...
Doe je er ook nog iets meer mee dan alleen ons er van laten meegenieten?
Fotoboek of lekker groot afdrukken? :9
Soms laat ik wel eens wat afdrukken maken, gewoon voor mezelf. Maar over het algemeen is het allemaal oefening, ontspanning en hobby. Geld ermee verdienen vind ik moeilijk. Niet alleen vanwege mijn uitkering, maar ook omdat ik niet zo'n geen handelsgeest heb.
Ventieldopje schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:19:
Mooie set! Eens met de rest, wel vind ik foto twee te druk / scherp maar dit kan misschien door Flickr komen.
Heb even vergeleken en die scherpte komt inderdaad van Flickr. Net alsof er een laag van 200% extra verscherping overheen gegooid wordt. :F
Deathchant schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:51:
Sow man, bij 10 lijken de achterste boomstammen wel erin geschilderd/getekend. Screw it, I like it, en deze foto mag best onder art-photography vallen :)
EDIT: ik zie het bij meerdere foto's terugkomen. Heb je in lightroom een bewerkingspreset ervan gemaakt?
Denk dat het er zo geschilderd uitziet door het ontruisen, en verdere nabewerking als verscherpen en lichtopvulling. Lightroom gebruik ik zelden, meestal doe ik de nabewerking met CameraRaw en PhotoshopCS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Erg mooie en surrealistisch aandoende serie. Klein kritiekpunt vind ik dat de depth of field om sommige paddestoelen wel wat breder had gekund.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45
1. Klasse Sargonaut! Ik ben altijd wel weg van je foto's, maar dit is weer een hele andere hoek. Vaak heb je duidelijke onderwerpen (paddestoelen, plantjes, etc) en een extreem out-of-focus background. Maar dit heb je wel weer erg leuk gedaan.
2. Zou jij me even kort willen helpen met wat je precies met de split-toning hebt gedaan? Ik hoor het op het forum vaker langskomen, maar als ik het google krijg ik alleen maar sepia-achtige foto's. Split toning was toch 'gewoon' zwartwaarden een kleur geven, net als met witwaarden? Hoe krijg je dit effect dan?

Jij weet alles uit, relatief, goedkope gear te halen. Super gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Muldert schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:36:
1. Klasse Sargonaut! Ik ben altijd wel weg van je foto's, maar dit is weer een hele andere hoek. Vaak heb je duidelijke onderwerpen (paddestoelen, plantjes, etc) en een extreem out-of-focus background. Maar dit heb je wel weer erg leuk gedaan.
2. Zou jij me even kort willen helpen met wat je precies met de split-toning hebt gedaan? Ik hoor het op het forum vaker langskomen, maar als ik het google krijg ik alleen maar sepia-achtige foto's. Split toning was toch 'gewoon' zwartwaarden een kleur geven, net als met witwaarden? Hoe krijg je dit effect dan?

Jij weet alles uit, relatief, goedkope gear te halen. Super gedaan.
Dit is niet puur split-toning, dit zijn gewoon selectieve kleuren. Gewoon van bepaalde kleur kanalen de saturatie omlaag halen, de kleur(en) die deze grijze gebieden dan krijgen hangt dan af van de split-toning :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Maar als er ergens in het proces split-toning wordt gebruikt zijn er toch maar drie kleuren (zwart, wit en grijs, of de kleuren die daarvan de plaats innemen) mogelijk? Wat zie ik over het hoofd dat Sargonaut deze prachtplaten eruit krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed gezien Ventieldopje! d:)b Inderdaad niet alleen split-toning, maar ook de kleurkanalen zijn bewerkt. Dat laatste had ik niet gemeld in de startpost, maar is eigenlijk best wel een belangrijke stap.

Ik ben in CameraRaw begonnen met 'gesplitste tinten', daarmee geef je de lichte en donkere tinten een andere kleurtint. Daarna de rode en oranje kleurkanalen aangepast om de herfstkleuren er uit te lichten.

geen vinger & Muldert: Bedankt voor de complimenten. 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 21:55:
Goed gezien Ventieldopje! d:)b Inderdaad niet alleen split-toning, maar ook de kleurkanalen zijn bewerkt. Dat laatste had ik niet gemeld in de startpost, maar is eigenlijk best wel een belangrijke stap.

Ik ben in CameraRaw begonnen met 'gesplitste tinten', daarmee geef je de lichte en donkere tinten een andere kleurtint. Daarna de rode en oranje kleurkanalen aangepast om de herfstkleuren er uit te lichten.

geen vinger & Muldert: Bedankt voor de complimenten. 8) _/-\o_
Gebruik dit zelf ook vaak al dan vaak in mindere mate vandaar :9 De magie van split-toning is dat dit onafhankelijk van de kleurkanalen werkt. Je kunt dus zelfs een zwart-wit foto "inkleuren" dmv. split-toning. Ook is split-toning niet beperkt tot twee kleuren maar kun je dmv. Photoshop meerdere regionen een bepaalde kleur geven!

Goed voorbeeld van deze technieken is dus deze showcase, het vergt wat "out of the box" denken! ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Bedankt beiden, ik zal eens kijken of ik het binnenkort zelf kan toepassen op een van mijn foto's.
Pagina: 1