'Krachtige' MiniPC/HTPC voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dag mensen,

Ik zoek een mooie, kleine, degelijke en redelijk krachtige desktopcomputer voor op kantoor, voor programmeren, videobewerken en encoden. Zo dacht ik aan een HTPC, maar dan niet voor HT, of iets anders in de richting van Mini-ITX.

Hij hoeft niet megaturbo te zijn, want encoden kan ook 's nachts, maar hij moet wel gewoon vlot aanvoelen met Photoshop, videobewerking en software development.

Ik zag eens iemand Final Cutten op een Mac Mini i5, en dat leek wel vlot te gaan, maar heb er zelf niet mee kunnen werken. Omdat ik er meteen Linux (voor development) en waarschijnlijk Windows (mijn Adobe CS licentie is voor Windows) op zet, dacht ik in eerste instantie niet aan een Mac, maarja als ze aan mijn eisen voldoen en nog goedkoop zijn ook, dan maakt het mij niet uit. Ik weet alleen niet of het lastig is Ubuntu en Windows op een Mac Mini te zetten.

Wat ik een erg mooie PC variant vind is de Asrock Vision 3D 252B, ook met Intel Core i5 2520M. Met 8 GB RAM (wel een vereiste) en een GeForce GT540M, wat bij kan staan tijdens videobewerken, Photoshoppen en encoden.
pricewatch: Asrock Vision 3D 252B

In theorie dan, want ik heb geen idee van die processors tegenwoordig. Ik weet niet echt hoe snel (of niet) dit is. Deze is alleen wel €930, dus ik weet niet of die 4GB en videokaart extra t.o.v. de Mac Mini hieronder zoveel uitmaken. AsRock is wel de 'goedkope' variant van Asus.

Voor een schepje extra processorkracht is er in de zelfde prijsklasse de nieuwe Mac Mini met een Intel Core i7 2635QM voor pakweg €850*:
pricewatch: Apple Mac Mini Server 2.0 GHz
*) (kan je ook naar een PW prijs linken zodat ie automatisch wordt aangepast?)

Deze heeft echter een tragere schijf, tragere videokaart en minder geheugen.

Het enige wat ik wel weet is dat mijn 5 jaar oude oude lompe grote lelijke onzuinige thuiscomputer met Intel Core Quad Q6700 samen met een passief gekoelde low-end nVidia videokaart waarvan ik de naam kwijt ben prima is voor videobewerking en After Effects. Deze CPU heeft een een PassMark score van 3.381. De Intel Core i5 2520M in de Asrock Vision 3D 252B heeft een PassMark score van 3.191, en daarmee lijkt deze kleine nette zuinige computer ongeveer hetzelfde te kunnen als mijn thuiscomputer, maar ik zie vast dingen over het hoofd.

Zo heeft de quadcore 8MB cache, de i5 maar 3MB. Maargoed, dat zou mee moeten wegen in de benchmark. Complete vergelijking hier.

En dan staat overal maar 2.5 GHz voor de i5, dus in de AsRock is ie vast ondergeclockt ofzo.

Anyway, nu het een beetje duidelijk is wat ik wil gaan doen met de computer, en ik heb aangegeven waar ik zoal zelf al naar heb gekeken, hebben jullie misschien nog betere ideeën?

Ik geef liever wat meer uit (zolang het realistisch blijft) zodat ie wat langer meegaat dan dat ik probeer de kosten te drukken en dat over een jaar al ga merken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 01-11-2012 15:44 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De cpu's in die voorbeelden zijn "mobile" cpu's, zegmaar laptop cpu's, draaien op weinig watts, maar presteren daarom veel minder dan hun desktop tegenhangers.

Ik zou zelf iets zelf in elkaar zetten, ben je goedkoper uit voor dezelfde prestaties, of evenveel voor goede prestaties.

Hoe klein is klein? Dat is best belangrijk om te weten. Is microatx al klein genoeg?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
Is een uATX-formaat nog acceptabel? Want voor Mini ITX is niet zo heel erg veel te vinden, en beperk je de keuze nogal mee.
Je kan voor uATX bijvoorbeeld dan denken aan een SilverStone SUGO SG02W-F, of is dat te groot / niet je smaak?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
VasZaitsev schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:46:
De cpu's in die voorbeelden zijn "mobile" cpu's, zegmaar laptop cpu's, draaien op weinig watts, maar presteren daarom veel minder dan hun desktop tegenhangers.
Dat klopt, en dan betaal je iets meer voor een snellere variant, maar dan blijft het allemaal wel lekker compact (en zuinig, ik overweeg om de computer 24/7 aan te laten staan zodat ik remote rendertaken kan aanzetten s'nachts of in het weekend, en remote bij mijn projecten kan komen).
Ik zou zelf iets zelf in elkaar zetten, ben je goedkoper uit voor dezelfde prestaties, of evenveel voor goede prestaties.
Daar heb ik ook even naar gekeken, maar er is ('tegenwoordig' :') ) zoveel keus uit kasten, koelers, voedingen, combinaties en permutaties dat ik het lastig vind om te bedenken wat bij elkaar in een kast past (!) en ook gewoon stabiel werkt.
kroegtijger schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:46:
Is een uATX-formaat nog acceptabel?
(..)
Je kan voor uATX bijvoorbeeld dan denken aan een SilverStone SUGO SG02W-F, of is dat te groot / niet je smaak?
Micro-ATX is al wel een stuk lomper. Bijna elk voorbeeld wat ik zie heeft gewoon een desktop-blok-voeding wat je snel terugziet in de kast. Ik vind de SilverStone SUGO SG02W-F wel erg lomp ja. Als er ook een variant is met externe voeding dan is het misschien minder lomp en meer acceptabel, maar in eerste instantie wil ik best wat meer betalen voor 'mobiele' hardware. Een goede i7 laptop is ook snel genoeg voor wat ik wil volgens mij, maar ik weet niet of dergelijk spul ook in Mini-ITX formaat is gegoten.

Bedankt voor het meedenken!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
Voor een goed hardware-advies zal je denk ik iets meer moeten vertellen over wat je ermee wilt doen. Afhankelijk van de software, en wat je met die software gaat doen, kan er een goed hardware-advies komen. Immers, alleen "photoshop" zegt niet zo gek veel... Er zit een verschil tussen grote batch-bewerkingen, of even snel een enkele foto resizen... Om nu een heel zware machine met veel geheugen voor een resize aan te bevelen is ook geen goed plan.
Er is op ITX-formaat wel het een en ander te vinden, dus het hoeft geen problemen op te leveren :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:15:
Voor een goed hardware-advies zal je denk ik iets meer moeten vertellen over wat je ermee wilt doen.
(..)
Er is op ITX-formaat wel het een en ander te vinden, dus het hoeft geen problemen op te leveren :)
80% van mijn werk is technisch (programmeren en scripten) en een beetje front-end design ('beetje Photoshop'), hardwaretechnisch niet zo boeiend.

20% bestaat uit die-hard videostyling en post-production. Dat kan bijvoorbeeld zijn Adobe Photoshop voor matte painting, Premiere voor montages, After Effects voor compositing en special effects, Blender voor 3d animatie.

Maaarrr dat klinkt alsof ik een best buy guide monster-desktop moet hebben, maar dat valt best mee. Ik wil dat Premiere een fade in realtime kan weergeven en dat de Blender-interface vloeiend gaat. En op oudere machines gaat dat ook prima, de bottleneck is dan het geheugen. Ik moet daarom minstens 8GB hebben.

Het renderen van effecten, visuals etc hoeft niet met renderfarmsnelheid te gebeuren. In het verleden maakte ik ook HD materiaal op oudere computers en heb geleerd met proxies te werken. Ik vind het zonde om mijn computer lomp te maken, rekening houdende met 1/4e van mijn werk.

Ik wil me wel meer met video bezighouden, maar de verhoudingen in het werk liggen anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 01-11-2012 18:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kan ik niet de pricewatch: Asrock Vision 3D 252B gewoon nabouwen, maar dan met een non-mobile quad-core i5 en een snellere videokaart?

De 2 jaar oude Sandy Bridge die er in zit (32mm) zal toch vast wel een modernere variant kunnen zijn?

Ik vind trouwens een kast als pricewatch: Streacom FC5 OD ook wel mooi voor een Micro-ATX, alleen ik moet er wel een gewone HD in kunnen proppen en dat kan bij deze niet. Zeggen ze. Maar je weet het pas zeker als je zo'n ding voor je hebt liggen. Deze is ook acceptabel, ervanuitgaande dat ik er naast de HD ook nog een SSD kan bijproppen: pricewatch: Techsolo TC-2200S

Maaaarrrrrr Mini-ITX mobo's hebben ook gewoon socket 1155 dus dat hoeft toch niet perse een mobiele processor te zijn? Kan ik niet iets MiniITXerigs maken met de Core i7-3770K (3.5GHz @ 77W) of de Core i7-3770T (2.5GHz @ 45W)?

Helaas kan ik geen mobiele videokaarten vinden in de pricewatch, en je kan ook niet Mini-ITX zoeken op basis van onboard mobiele videokaarten.

[ Voor 64% gewijzigd door Sando op 01-11-2012 21:25 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Volgens mij kan je geen mobiele videokaart los kopen.

Bestaan er ook Mini-ITX behuizingen waar een gewone videokaart in past?

Vet lelijk maar ze bestaan wel: pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced

Hier, dit is volgens mij een van de krachtigste computers van het moment op Mini-ITX.
Ik sloop de 4TB schijf dan uit de WD behuizing want dat is goedkoper. Ik dacht dat ik voor een dergelijke computer al wel op €2000 zou zitten wat wel een stuk boven mijn budget is, maar deze config is nog wel discutabel.

Liever heb ik een kleinere kast maar die kan ik 'zo snel' (ik ben al uren bezig met pw en google :P) niet vinden. Dit is een mooie maar (te) grote placeholder. Uitgaande van deze config, hebben jullie dan nog tips, verbeterpuntjes, bezuinigpuntjes zonder te veel in te boeten of andere ideeen?

De GeForce is niet om te gamen, maar voor renderen. De Quatro is speciaal bedoeld voor workstations en wordt benut door Adobe CS6 enzo, maar de GTX650 Ti bevat ook 768 CUDA cores, het dubbele van de GTX650 voor een tientje meer. Potato Poteto.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 262,-€ 262,-
1Asrock Z77E-ITX€ 128,50€ 128,50
1EVGA GeForce GTX 650 Ti 2GB€ 156,-€ 156,-
1BitFenix Prodigy€ 67,80€ 67,80
1Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart€ 176,90€ 176,90
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM)€ 126,-€ 126,-
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 64,-€ 64,-
1Corsair Professional Gold AX750€ 147,95€ 147,95
1Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB€ 149,-€ 149,-
1Zalman CNPS20LQ€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.348,05

Dit moet een degelijke computer zijn waarop fulltime gewerkt gaat worden en die soms een paar nachten aan blijft staan, en dan moet ie niet gaan vastlopen e.d. Daarom is die degelijke voeding van Corsair wel belangrijk. Ik heb nooit eerder AsRock gehad. Is dat af te raden voor een degelijke computer?
  1. Er is een mooie aanbieding van 16GB voor €35, maar lomp en lelijk met spikes, ik weet niet of dat past in een kleine kast en of dat prutgeheugen is: pricewatch: Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B
  2. Andere koeling, ik weet de voor- en nadelen niet zo goed te vinden: pricewatch: Corsair Hydro Series H60

[ Voor 137% gewijzigd door Sando op 02-11-2012 03:27 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Een degelijke voeding is inderdaad aan te bevelen, maar een 750W is wel heel erg overdreven. Het systeem zal nog geen 200W verbruiken. Een goede 400-500W voeding heeft dus meer dan genoeg speelruimte. Koop inderdaad wel een A-merk voeding. Ik zou iets als pricewatch: Super Flower Golden Green SF-450P14XE of pricewatch: XFX Pro 450W v2 of pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt nemen.

Je zou de cpu nog kunnen vervangen door een pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed zelfde CPU als de i7, maar dan zonder igp. Heb je niet toevallig nog een oudere windows licentie liggen? Dan kun je prima een upgrade versie van W8 kopen, scheelt ook weer €70 euro. Verder is Corsair geheugen prima. Dit type heeft inderdaad heatspreaders, maar dat is geen probleem wanneer je geen CPU koeler heeft die daarmee kan botsen.

De kast is inderdaad lastig, maar ik zou niet gaan voor die techsolo kast, daar past ten eerste alleen een low profile vga kaart in. En ten tweede moet je daar een SFX voeding in plaatsen (de bijgeleverde is bagger). Wat voor kasten heb je ondertussen al bekeken? Welke vallen af en waarom? Wil je vooral een platte of meer een vierkante kast. Wat dacht je hiervan? pricewatch: Fractal Design Node 304 of pricewatch: Lian Li PC-Q07B of pricewatch: Silverstone Grandia GD06B

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 02-11-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 18:21
Of deze: pricewatch: Silverstone Sugo SG06BB-450 (Zwart); meer dan 3x zo klein als de Bitfenix Prodigy en wordt geleverd met kwalitatief goede 450W voeding.
Er moet dan wel een stock- of low profile koeler op de CPU (max 82 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
jaapsander schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:55:
Een degelijke voeding is inderdaad aan te bevelen, maar een 750W is wel heel erg overdreven. Het systeem zal nog geen 200W verbruiken.
Ook niet met deze videokaart? En er zullen (soms) wel 6 schijven aangesloten zijn (3 extern).

Anyway, 500W lijkt me ook meer dan zat, maar ik lees overal dat je met Mini-ITX jezelf een kadootje geeft als je een modulaire voeding inzet. En die Corsair Pro is modulair. Er zijn ook zwakkere versies, maar die zijn niet beschikbaar of uitverkocht.
Je zou de cpu nog kunnen vervangen door een pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed zelfde CPU als de i7, maar dan zonder igp.
Da's een hele goeie. Vergelijking.
Dat scheelt wel €60, maar ik moet even bedenken of IGA mss handig is. Met IGA kan ik over 5 jaar nog deze Mini-ITX in een minikistje stoppen en als HTPC/TV-browser gebruiken. Zonder IGA is ie altijd afhankelijk van zo'n lompe desktopvideokaart. Aan de andere kant kan ik moeilijk inschatten of we over 5 jaar niet gewoon een veel zuinigere krachtige HTPC voor een prikkie kunnen komen, want ontwikkelingen gaan keer op keer sneller dan ik verwacht. :P
Heb je niet toevallig nog een oudere windows licentie liggen? Dan kun je prima een upgrade versie van W8 kopen, scheelt ook weer €70 euro.
Win 7 Pro op mijn gamecomputer maar die gebruik ik gewoon. Verder draaien mijn HTPC en laptop gewoon Linux. Volgens mij heb ik wel nog een licentie van Win95 en Win2k, maar dat telt zeker niet meer? :P

Oeh kasten, lastig. Welke ik al bekeken heb? Beetje lastig op te noemen, ik zat een uur door de PW te browsen. Het liefst heb ik iets stylish, iets wat mooi op mijn buro kan staan, of anders er onder.

Die platte stereo-toren-achtige HTPC's vind ik niks. Zo'n kluis-kubus (@Daaaaf) vind ik ook niet wat. Bovendien lijken die me krap voor een videokaart. Ik heb het liefst iets Zilver of Aluminium achtigs. Van alles wat ik tot nu toe gezien heb vind ik de pricewatch: Asrock Vision 3D 252B toch het mooist, maar iets in die trend gaat uiteraard niet lukken. Wel ideaal, die aansluitingen. 2x USB3 voor, card reader voor, audio, recht achter, erg handig ook.

Dat doet me er wel aan denken, ik moet misschien even een ander moederbordje zoeken waar ook een cardreader inzit! En misschien een extra PCI-e 1x slotje voor intern extra SATA-poorten, als dat bestaat. De meeste mobo's hebben er maar 4.

Er moet iig 1 ssd en 1 hdd inpassen. Of 1 ssd en 2 hdd's en 1 blu-ray brander (ligt op het kantoor).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ander mobo met twee extra internal SATA controllers, en dan toch maar de lompere kast en een korte videokaart onder het motto: Dan kan ik mijn oude schijven er ook in doen, tot 4 harde schijven. Het systeem staat op de SSD.

Is dit netjes genoeg, of scheelt het echt veel performance als ik een betere videokaart koop?

De 650 Ti heeft wel slechts een 128bit bus, de 5xx serie heeft een bredere bus, volgens mij scheelt dat meer dan die CUDA cores. De 680 heeft meer van allebei maar is wel €100+ duurder.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Zotac H77ITX-A-E€ 126,20€ 126,20
1EVGA GeForce GTX 650 Ti 2GB€ 156,80€ 156,80
1BitFenix Prodigy€ 67,80€ 67,80
1Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart€ 176,90€ 176,90
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM)€ 124,-€ 124,-
1Corsair Hydro Series H80€ 84,91€ 84,91
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 50,82€ 50,82
1Seasonic X-460 Fanless€ 117,20€ 117,20
1Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.318,63

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Qua moederbord kun je nog wat besparen door een pricewatch: Asus P8H77-I te nemen. Ook 6x sata aansluitingen die je kan gebruiken (de zotac heeft 5x sata en 1x mSata).

Het gebruiken van high end videokaarten voor videobewerken en photoshoppen heeft niet zoveel zin. Er zijn (op dit moment) maar een paar functies die goed gebruik kunnen maken van de GPU dmv cuda. Een GTX650 is dan al meer dan genoeg. Goedkoper gaat waarschijnlijk ook prima werken. Waar je icm met de Prodigy even op moet letten is de lengte, wanneer de videokaart te lang is moet je een HDD rek verwijderen. Afhankelijk van hoeveel HDD's je wilt plaatsen kan dat vervelend zijn.

Verder zou ik als ik jou was nog steeds een upgrade versie kopen. Met een oudere W7 (of xp of 2000) installatie DVD kun je prima W8 op je nieuwe pc zetten (dit was iig zo bij W7). Dit scheelt toch wel behoorlijk wat geld.

Waterkoeling is inderdaad een optie wanneer je een videokaart bijplaatst, een grotere top-down koeler zal al snel over het pci-e slot heen steken. Echter kun je in deze behuizing ook een tower koeler plaatsen tot 18.5 cm (volgens Hw.info) Dit is weer een stuk goedkoper dan een H80 en voor jouw gebruik net zo goed. B.v. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Als laatste kan ik me persoonlijk nog niet helemaal vinden in de keuze voor je voeding. Tuurlijk een passief exemplaar is erg mooi in een passief systeem, maar je hebt al fans (nodig) in je build. Verder moet je deze met de koelvinnen naar boven plaatsen zodat warmte weg kan diffunderen waardoor het in de kast warmer wordt. Wat mij persoonlijk handiger lijkt is een stille voeding die lucht van onderen aanzuigt (is een stoffilter aanwezig) en aan de achterkant uitblaast (afgesloten circuit dus). Wil je perse een modulaire: pricewatch: Thermaltake Smart M450W pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W pricewatch: be quiet! Straight Power E9 480W CM pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt pricewatch: Corsair Enthusiast TX550M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik ga even overwegen wat ik handiger vind, een extra SATA aansluiting, of WIFI. Op kantoor valt afentoe het bedrade netwerk uit en draadloos zit op een andere lijn, dat is wel eens handig.

De videokaart kan betreft editing wellicht ook wel wat minder, want wat vooral belangrijk is, is videogeheugen en busbandbreedte. Dan moet ik echter een 500 series nemen voor 256-384 bit, of een aller highste end 600. In denk echter wel dat die cuda's zullen helpen bij encoden wat ik veel doe, en anders zal dat in de recente toekomst wel meer opkomen. Adobe is misschien een beetje traag met die ontwikkelingen, maar ik gebruik ook veel open source tools. Ik heb nog gedacht aan een quatro, speciaal voor editing, maar die zijn echt heel duur, en dan kan ik niet eens mijn eigen virtuele simulaties draaien. Ik zal even de 'korte' kaarten (ivm mini-itx-kast) vergelijken en kijken waar ik de meeste bang voor mijn buck heb.

De belangrijkste tip die je geeft is imo wel die PSU; In eerste instantie ging ik voor de fanless PSU niet omdat ik denk dat dat stiller is (want idd ik heb al 2+ fans), maar omdat ik te vaak heb meegemaakt dat de fan in mijn PSU na een jaar begint te ratelen. Fanless leek me wel handig. Maar ik zou hem inderdaad op de kop moeten plaatsen en dat wordt afgeraden. Dus het is wel een goed idee om een andere te nemen.

Echter wil ik wel een Gold rating (want het moet eens afgelopen zijn met alle ellende omtrend PSU's die ik altijd heb), dus dan blijven over:
pricewatch: be quiet! Straight Power E9 480W CM
pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt
Alleen bestaat die laatste nog slechts bij 3 winkels welke allen de levertijd praktisch op oneindig hebben staan, en die eerste lijkt (?) van een ander formaat, en heeft slechts (op het eerste gezicht) 7 inputs itt 10 op de Seasonic varianten.

Werkt een W8 upgrade echt op W2K?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Qua videokaarten is het misschien wel verstandig om voor een GTX560 te gaan (500 serie is inderdaad voor GPGPU taken beter dan de 600 serie), maar dan alleen wanneer je het ook echt gaat gebruiken. Ik zou als ik jouw was eerst gebruik maken van de IGP in de CPU. Wanneer het renderen op de CPU gebeurt heeft een losse videokaart toch weinig toegevoegde waarde. Op het moment dat er tools beschikbaar komen die wel goed gebruik maken van de GPU zet je er een videokaart in welke op dat moment het beste geschikt is.

Qua voeding moet je je niet blind staren op 80+ certificaten hoor. De kwaliteit wordt niet enkel bepaald door het keurmerk (het is immers maar een keurmerk). Heel kort door de bocht kun je zeggen dat voedingen met een gold certificaat uit goede componenten bestaan. Maar je kan dus niet zeggen dat voedingen zonder dit certificaat minder zijn. De voedingen die ik liet zien zijn gewoon van goede kwaliteit, een voeding als die corsair tx550M wordt al tijden als kwalitatief zeer goede voeding gezien.

Overigens kun je ook prima die be quiet pakken (als je perse een gold voeding wilt), dit is gewoon een ATX voeding en zal prima passen in de behuizing. Hoeveel inputs een voeding heeft is een stuk minder relevant dan de hoeveelheid outputs ;). Hoeveel randapparatuur wil je aansluiten? En heeft de voeding daar genoeg aansluitingen voor? Als je al 10 kabels wilt aansluiten op de voeding kun je net zo goed een niet modulair exemplaar nemen.

Edit: Ik zit even te kijken naar de voorwaarden van een W8 upgrade licentie en W2000 gaat waarschijnlijk niet werken, maar zolang je maar een W7/vista/xp licentie hebt gaat het wel werken. Hier wordt het goed uitgelegd hoe te doen met een schone install (in het allerergste geval moet je eerst even W7 installeren) http://www.ghacks.net/201...e-clean-install-possible/ Kun je wel W8 aanschaffen voor 30 euro http://www.microsoftstore...mseea&productID=256400400

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 06-11-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Die videokaart is echt wel relevant, rendertijd op mijn Core 2 Duo met GT(X) 4x0 (ofzo) gaat pakweg van 15 minuten naar 5 minuten. Dat doe je niet met een integrated video, want het gaat vooral om cuda en videogeheugen.

Anyway ik zal nog even goed onderzoek doen naar voedingen, en toch even maten opzoeken van die be-quiet. Op het plaatje lijkt ie echt platter ofzo, ik weet van google dat sommige voedingen iets te lang kunnen zijn voor de Bitfenix kast.

Die upgradelicentie-informatie is wel interessant. Ik denk alleen niet dat ik nog een XP licentie heb. De enige losse heb ik tig jaar geleden met mijn computer verkocht. Misschien heb ik nog wel een oem-stikkertje achterop een oude laptop, maar daar staat de originele image niet meer op. Als XP-oem ook voor upgrade in aanmerking komt kan ik daar even naar op zoek. Maar het is wel lullig als ik straks mijn OS niet kan activeren. :P

Het scheelt zoveel tientjes. Jammer dat Windows niet in de Humble Indie Bundle zit. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 10:06

Kiswum

Gadget reviewer

Qua kast zou je bijvoorbeeld aan deze van Procase kunnen denken.
Dit was mijn vorige HTPC en deze past makkelijk in een inbouwkast.
Er is 1 nadeel en dat is de voeding. Hier zit een kleine fan in die veel lawaai kan maken.
Ik heb er zelf een 2,5" Hdd in zitten, er is plaats voor een 2e en er zit een slimline blu ray speler in.
Ik heb wel wat bij moet schaven van de hdd/cd bracket, zodat de cpu koeler goed paste.

Er zit een Zotax Mini itx moederbord in waar nog een super low-profile videokaart nog in zou kunnen.

Mocht je meer info en foto's van de kast willen dan kan ik deze wel voor je maken en plaatsen.

Note: Qua kwaliteit van de kast moet je niet veel voorstellen, hij voldoet genoeg. De kast van mijn nieuwe htpc: De Asrock HT Core is velen malen luxer en een fractie kleiner en stil van zichzelf door de externe voeding, al kun je de voeding wel door zoiets vervangen pricewatch: Mini-box M3-ATX-HV Widerange PicoPSU 6-34V 95W

[ Voor 11% gewijzigd door Kiswum op 07-11-2012 13:50 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Sando schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:28:
Die videokaart is echt wel relevant, rendertijd op mijn Core 2 Duo met GT(X) 4x0 (ofzo) gaat pakweg van 15 minuten naar 5 minuten. Dat doe je niet met een integrated video, want het gaat vooral om cuda en videogeheugen.

Anyway ik zal nog even goed onderzoek doen naar voedingen, en toch even maten opzoeken van die be-quiet. Op het plaatje lijkt ie echt platter ofzo, ik weet van google dat sommige voedingen iets te lang kunnen zijn voor de Bitfenix kast.

Die upgradelicentie-informatie is wel interessant. Ik denk alleen niet dat ik nog een XP licentie heb. De enige losse heb ik tig jaar geleden met mijn computer verkocht. Misschien heb ik nog wel een oem-stikkertje achterop een oude laptop, maar daar staat de originele image niet meer op. Als XP-oem ook voor upgrade in aanmerking komt kan ik daar even naar op zoek. Maar het is wel lullig als ik straks mijn OS niet kan activeren. :P

Het scheelt zoveel tientjes. Jammer dat Windows niet in de Humble Indie Bundle zit. :P
Afhankelijk van de software zit je niet vast aan cuda, je kan ook gebruik maken van Intel quicksync voor het transcoderen. http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/8
Pagina: 1