Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Homeserver / webserver

Pagina: 1
Acties:

• peaceful_turing
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Momenteel staat er een HP ProLiant N40L in de meterkast die een deel van z'n taken prima uitvoert. Het primaire doel was namelijk backuppen van clients, mediaserver, bestandsserver en dat soort taken.

Sinds kort draai ik Debian Squeeze in een WM met VMWare Workstation (WHS 2011 is primaire OS). Deze opstelling bevalt me wel. Ik ben een Drupal-ontwikkelaar en ik gebruik deze VM als staging-server waarop websites op een bepaald testdomein beschikbaar zijn.
Nou staat Drupal erom bekend dat het nogal redelijk veel database queries doet en dat het daardoor nogal performance kan vreten. Dit merk ik ook op dit HP-servertje. Ik heb de VM 2 GB RAM toegewezen voor één enkele Drupal site, wat voldoende zou moeten zijn. Ook de dual-core processor mag volledig worden benut door de VM. Als ik nu een pagina-bezoek doe aan de website, schiet het CPU-verbruik naar 60%. Nou is het ook nog zo dat ik een redelijk aggressieve vorm van caching aan heb staan, maar dat verhindert de pagina's er niet van om behoorlijk traag te laden.

Omdat ik klanten een snelle testomgeving wil aanbieden, voldoet dit systeem niet langer. Nu is mijn vraag, wat voor CPU i.c.m. met welke chipset zou een slimme aanschaf zijn? En maakt het nog iets uit welke voeding ik koop (behalve wattage)? Het moet in balans zijn met prestatie en zuinigheid. Het voordeel van de HP is namelijk dat hij idle zo'n 40 watt verbruikt.
In de testomgeving draaien max. zo'n drie websites tegelijkertijd waar sporadisch verkeer op is (slechts de klant). Ook zal hij af en toe zal hij wat licht transcoding werk moeten verrichten. Budget van het systeem ligt ongeveer tussen de €400 en €500. Idealiter zou ik ook een SSD erbij kopen om al het lees-werk te versnellen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OH

Tijd voor een nieuwe sig..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over Complete Systemen & Laptops horen niet in OH maar in CSL

Move OH -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

• peaceful_turing
dion_b schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:05:
Vragen over Complete Systemen & Laptops horen niet in OH maar in CSL

Move OH -> CSL
Gelukkig maken zelfs moderators nog wel eens fouten :).

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:16

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik weet weinig tot niets van server software (jij gelukkig wel :) ), maar ben redelijk ingelezen op het gebied van hardware en naar mijn idee zou je die 40w misschien zelfs wel kunnen halveren als je dat echt wilt (in idle dan).

Zoiets zou ik je dan aanraden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220V2 Boxed€ 178,60€ 178,60
1Asus P8H77-I€ 91,50€ 91,50
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 34,95€ 34,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 30,98€ 30,98
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 67,85€ 67,85
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,88

Uitleg per onderdeel:
-Een quadcore voor uitstekende performance en zonder teveel ervoor te betalen (ook het stroomverbruik is van deze niet belachelijk hoog).
-Een degelijk asus moederbordje voor de juiste stabiliteit en meer dan genoeg aansluitingen.
-Een m-ITX behuizingen met ruimte voor 5 HDD's/SSD's, maar behuizing blijft meestal toch wel erg persoonlijk.
-8GB geheugen, vooral omdat het nog vrij weinig kost en ik denk dat het bij jouw werkzaamheden wel een boost kan geven (toch?).
-Een superzuinige en betrouwbare voeding, om het energieverbruik nog verder naar beneden te drukken en de stabiliteit nog verder te verhogen :9 .
-En een 128GB SSD, maar je zou ook een grotere of kleinere kunnen nemen (wel raad ik de samsung 830 serie van harte aan vanwege prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid).

Als er nog vragen/opmerkingen zijn mbt mijn reactie, dan hoor ik het wel :) .

Edit: Idle power consumption zou zo tussen de 20-40 watt moeten liggen.

Grillmeister

• peaceful_turing
Bedankt voor je reactie. Wat maakt dat je keuze valt op de Seasonic? Is een redelijk prijzige PSU, of niet? En zal ik niet voor de Xeon E3-1230 V2 gaan? Deze is 24 euro duurder, maar heeft wel 8 threads i.p.v. 4, en scoort aanzienlijk hoger in de benchmarks; heeft bovendien nagenoeg hetzelfde stroomverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door peaceful_turing op 01-11-2012 16:32 . Reden: stroomverbruik ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14

• peaceful_turing
Wat ik miste in dit topic was dat het vooral gaat over HTCP's en simpele webservertjes (vooral AMD A-processors en Pentiums met weinig rekenkracht). In dit geval gaat het toch meer over iets zwaardere taken die de server te verduren krijgt...

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:16

RoofTurkey

PredatorKalkoen

exofes schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:20:
Bedankt voor je reactie. Wat maakt dat je keuze valt op de Seasonic? Is een redelijk prijzige PSU, of niet? En zal ik niet voor de Xeon E3-1230 V2 gaan? Deze is 24 euro duurder, maar heeft wel 8 threads i.p.v. 4, en scoort aanzienlijk hoger in de benchmarks; heeft bovendien nagenoeg hetzelfde stroomverbruik.
Seasonic is het merk voor zuinige en betrouwbare voedingen. Bij hen heb je altijd een goede, waar je bij sommige andere maar net geluk moet hebben.

En ja, als het binnen het budget past is de 1230 V2 inderdaad een nog betere CPU (ik zou het er persoonlijk wel voor over hebben).

Grillmeister

Pagina: 1