Mening 7.1 vs 9.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Al enige tijd heb ik een 5.1 setup.

Pioneer SC-LX75
Pioneer BDP-LX55
Frontspeakers: B&W 603 S3
Achterspeakers B&W 602 S3
Sub: B&W ASW650
Center: B&W LCR60

Dit klinkt goed. Maar sinds kort heb ik een 4 tal extra luidsprekers kunnen scoren: een setje B&W 602.5 S3 en een setje B&W 601 S3

Nu is mijn speakerpaleis helemaal compleet :)

Maar nu, wat is wijsheid? Mijn receiver is 9.2 compatible en ik zou graag een 7.1 setup of anders een 9.1 setup willen creëren. Vele bluray films zijn 5.1, sommigen zijn 7.1 maar ik heb nog nooit 9.1 films gezien.

Voegt het qua dimensie in geluid toe als ik overstap van 5.1 naar 9.1? Of kan ik beter van 5.1 naar 7.1 gaan? En hoe zit het als ik een 5.1 film afspeel op een 7.1 / 9.1 setup. Vult mijn receiver dan automatisch de andere kanalen?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik zou zeggen probeer het gewoon en beluister wat de beste resultaten geeft ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Precies, je hebt blijkbaar alle spullen in huis. Maak er een kabelbende van voor een dag, pak een goede film en luister een kwartier naar iedere optie die je zelf voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:12

FeaR

In GoT we trust

Mits goed gepositioneerd heeft een 9.1 setup echt wel meerwaarde. Kennis van me heeft ook 9.1 en dat is echt heerlijk. Wel alles exact uitgemeten en vooral met in-wall speakers gewerkt. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij 5.1 tegenover 7.1: beter een goed geplaatste 5.1 dan een slechte geplaatste 7.1 Je moet namelijk wel alles kwijt kunnen van Front Heigt en dergelijke. Kan me voorstellen dat zoiets met alleen vloerstaanders wat lastig wordt :)

Vraag me ook af wat zo'n versterker doet qua vermogen als hij opeens 9 speakers aan moet sturen. Klasse D is wel netjes natuurlijk, maar negen speakers blijft veel. En in de nieuwere modellen zit al geen B&O ICEPower meer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-07 09:42
Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij 5.1 tegenover 7.1: beter een goed geplaatste 5.1 dan een slechte geplaatste 7.1
Het fijne van 7.1 is juist dat het makkelijker te plaatsen is. Hoe diffuser je surround hoe groter de sweetspot. Mijn inziens is de front setup van de gemiddelde huiskamer ook vrij beroerd dus wellicht valt daar ook nog wat te halen. Al geldt voor je front niet dezelfde regels als voor je surround. Maar als je de speakers al hebt, gewoon proberen wat het doet...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Oke, ik ga het komende dagen maar eens proberen. Zal de extra front speakers in de 9.1 setup nog niet aan de wand monteren op plusminus 1.8m van de grond af (zoals vaak is aangeraden), aangezien het nog een test-setup betreft.
Wel heb ik wat extra (22m) luidsprekerkabels nodig... dat kost wel weer wat centen (gebruik nu Van den Hul, Clearwater).
Welke surroundmode moet ik dan toepassen voor resp. een 7.1 en 9.1 setup? Is auto-surround goed genoeg?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor die extra luidsprekerkabel zou ik iig tijdelijk even dropveters pakken. Duurder kan altijd nog ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
The Eagle schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 23:22:
Voor die extra luidsprekerkabel zou ik iig tijdelijk even dropveters pakken. Duurder kan altijd nog ;)
Dropveters?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Ja dropv(r)eters. Goedkope meuk om uit te proberen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
massari schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:25:
Welke surroundmode moet ik dan toepassen voor resp. een 7.1 en 9.1 setup? Is auto-surround goed genoeg?
Eerst in de luidspreker setup de instellingen goed zetten, daar moet je dus aangeven dat je een 9.1 setup hebt. Vervolgens natuurlijk even MCACC draaien, ik zou om even te testen gewoon een full auto run doen. Daarna inderdaad gewoon de auto surround modus gebruiken, alle andere modi voegen kunstmatige effecten toe die naar mijn mening onwenselijk zijn. De receiver converteert een 5.1 of 7.1 track zelf naar 9.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Afgelopen weekend eerst de 7.1 setup uitgeprobeerd. Weer een hele klus om twee extra speakerkabels netjes in je woonkamer weg te werken, maar het is dan uiteindelijk gelukt. Er ligt laminaat in het huis en voordat de vloer erin lag had ik voor de twee bestaande surroundspeakers al twee kabels in de ondervloer weggewerkt. Maar voor de twee extra achterspeakers heb ik alle kabels maar even via de plinten weggewerkt, niet echt mooi, maar je moet wat. Ik zit eraan te denken om deze kabels naar verloop van tijd langs de kruipruimte door te voeren, hiervoor moet ik dus wel met een lange boor een paar gaten door de betonnen vloer boren. Heb geen zin om al het laminaat eruit te halen...

Enfin, 7.1 vs 5.1 daar merk je echt wel het verschil. Het geluid achter en rondom is veel voller en beter verdeeld. Ik heb twee films bekeken met 7.1 codering Dolby True HD.

De 9.1 setup heb ik nog niet uitgetest. Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik de twee extra frontspeakers ga ophangen. Of via muurbeugels (van Vogels) of via een plankje van de bouwmarkt (Duraline). De bookshelf speakers wegen 6.1kg en wil ik op ongeveer 1.8 / 2.0 meter vanaf de grond tegen de muur aan monteren.

Iemand tips?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-07 10:31
Voor het geval je 9.1 nog niet hebt geprobeerd: Ik zou nog niks monteren maar de speakers op een ladder (twee ladders dus) zetten. Ok'e het ziet er niet uit maar je moet eerst op je gehoor afgaan.

Hoe groot is je huiskamer / luisterruimte? Heb je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-07 09:38

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

massari schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:11:
De 9.1 setup heb ik nog niet uitgetest. Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik de twee extra frontspeakers ga ophangen. Of via muurbeugels (van Vogels) of via een plankje van de bouwmarkt (Duraline). De bookshelf speakers wegen 6.1kg en wil ik op ongeveer 1.8 / 2.0 meter vanaf de grond tegen de muur aan monteren.

Iemand tips?
ik gebruik van die vogels muurbeugels (VLB-200) voor B&W CDM1SE speakers die ongeveer 8 à 9 kg wegen. zou voor jouw speakers dus geen probleem moeten zijn.
de beugels kunnen een maximaal gewicht van 20 kg hebben, dus je zit safe..
persoonlijk vind ik zulke beugels mooier en praktischer omdat je ze kunt kantelen en dus preciezer kunt richten.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
Pjotr22 schreef op maandag 12 november 2012 @ 18:34:
Voor het geval je 9.1 nog niet hebt geprobeerd: Ik zou nog niks monteren maar de speakers op een ladder (twee ladders dus) zetten. Ok'e het ziet er niet uit maar je moet eerst op je gehoor afgaan.

Hoe groot is je huiskamer / luisterruimte? Heb je foto's?
Ik heb de speakers zo'n 2m vanaf de vloer gemonteerd aan de wand. Heb ik gedaan met behulp van Vogel's ELW 6605 wandsteunen. Heb ze alleen nog niet aangesloten op mijn receiver, want ik mis nog wat kabels :)

Mijn woonkamer is zo'n 50m2, heb er even geen foto van.

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1