Ik zie al 5x60cm kastjes en dan de haakse kastjes dus ik gok op 3,6m waarvan een deel nét rechts buiten beeld valt.
Kijk eens naar die stoeltjes die onder dat blad aan de muur staan. Zien er een beetje raar uit, toch? Is dit het effect van een groothoeklens? Ik krijg hoofdpijn van de perpectief vertekening. Je wordt belazerd waar je bij staat, en in mijn opinie zijn dit soort foto's gewoon een belediging van de fotograaf/makelaar/verkoper naar de geinteresseerde kijker.
Ja hij vervormt/vertekend inderdaad in de hoek, dat is zo met een groothoek lens. Als je daar al hoofdpijn van krijgt zou ik serieus eens naar de dokter gaan, dat is niet gezond.
En waarom word je belazerd? Omdat het groothoek is? Omdat het bewerkt is? Ik durf wel te stellen dat zga alle beeldmateriaal wat jij in je leven te zien krijgt niet de realiteit is. Zo'n beetje alles is bewerkt of een andere kijkhoek dan het menselijk oog ( zo'n 50mm eq. dacht ik). Zelfs het standaard jpg'je uit je camera want ook dat is in-cam bewerkt. Welkom in de echte wereld.
Wat had je dan in gedachten, 15 foto's om een keuken te laten zien, 15 voor de zitkamer, 15 voor de slaapkamer, ect. Denk dat dat een groot succes gaat worden, 75 foto's om de indruk te krijgen hoe een appartementje eruit ziet. Nee daar krijg je geen hoofdpijn van, lijkt me 1 á 2 groothoek overzichts foto's me toch echt een beter plan hoor.
De keuken is inderdaad 4m breed van muur tot muur. Hij is echter iets minder diep - 3,5m - dan hij breed is.
Jemig 'maar' 3,5 meter diep. Buiten dat ik er akelig dichtbij zat met mijn gok valt dat voor heel veel mensen nog altijd onder een ruime keuken. Logisch dat hij ruim overkomt op een foto. Ter vergelijking in woon in een appartement en mijn keuken is 2,8m breed en 1,8m diep......
Om dan op mijn eerdere belofte terug te komen:
Disclaimer: Ik weet dat de foto's ruk zijn. Ik heb ze even snel tussendoor gemaakt voor dit topic, RAW, alleen lenscorrectie toegepast en export uit Lr.
17mm:
24mm
29mm
Ik ben maar niet verder gegaan maar het punt is denk duidelijk er is dus echt een gegronde reden om groothoek te gebruiken, en niet alleen om dingen (al dan niet opzettelijk) groter/ruimer te doen lijken. Het bied gewoon overzicht.
En mocht ik nu bot over komen, dat kan kloppen want ik vind de taal die je gebruikt best wel beledigend, denigrerend en heb weinig zin om voor oplichter uitgemaakt te worden.