High-end game PC blijft onstabiel | Inmiddels 1 jaar verder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Lieve modjes: Aangezien ik bij mijn probleem niet goed kan plaatsen waar de oorzaak ligt, heb dit topic in dit subforum geplaatst. Wanneer blijkt dat het toch in een ander subforum geplaatst moet worden, wees welkom om mijn topic te verplaasten. :)

Bij de release van de bèta van Battlefield 3 vond ik het eens tijd om een nieuwe high-end game PC samen te stellen waar ik de komende jaren voorlopig veel plezier mee kan beleven.
Deze configuratie moest geschikt zijn voor een Eyefinity setup van 3 monitoren.

Hieronder de relevante onderdelen die ik heb aangeschaft:
  • Intel Core i7 2600K
  • Asus P8Z68-V Pro
  • MSI R6970 Lightning (2x)
  • Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (OS schijf)
  • Western Digital Black WD2002FAEX, 2TB
  • Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9
  • Corsair HX850W
  • Corsair Hydro Series H80
Nu dus het volgende; het systeem blijft crashen tijdens het spelen van Battlefield 3. De ene keer na een minuut of 20, maar vaker houdt mijn PC het maar enkele minuten vol.
Héél zelden kan ik een aantal rondjes spelen, mits op één monitor.

Afbeeldingslocatie: http://sonny.tweakdsl.nl/diversen/PC-crash.jpg

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=mOSweQ0rLCk]
Excuus voor het snelle rommelige filmpje, maar ik wil niet dat mijn PC te lang in deze staat verkeert.

Over het algemeen hangt de pc zonder bluescreen. Maar ik kan me herinneren dat ik voorheen wel bluescreens heb gehad met Atikmpag.sys. Bluescreenviewer geeft dan aan dat het systeem heeft geprobeerd om de drivers te resetten, maar dat is niet gelukt vanwege een timeout?!
Een vriend van mij heeft het één en ander getest met deze timings, helaas zonder positief resultaat.

Overigens wanneer mijn pc hangt, reageert deze niet op de reset knop. Ik moet eerst de PC uitzetten door de powerknop ingedrukt te houden, waarna ik deze weer kan aanzetten.

In het begin van BF3 waren er crossfire issues bekend in combinatie met BF3. Google er maar eens op of neus maar eens rond in Battlelog. Er zijn legio voorbeelden te vinden van mensen met dit probleem.
Echter het Crossfire probleem zou moeten zijn opgelost, maar ik krijg mijn systeem maar niet stabiel. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd, zoals:
  • Alle beschikbare videodrivers geprobeerd. Inclusief en exclusief de profiles
  • Memtest
  • Het aantal bezette geheugenbankjes gevarieerd
  • Moederbord omgeruild voor een ander Z68 exemplaar
  • Verschillende BIOS revisies geprobeerd
  • Verschillende kloksnelheden van de GPU’s getest dmv CCC
  • Verschillende kloksnelheden van de GPU’s getest dmv MSI Afterburner
  • Furmark
  • De videokaarten laten testen door Alternate
  • Het aantal fysieke aansluitingen van monitoren gevarieerd
  • Audio driver update
  • Onboard audio uitschakelen
  • Stock koeler processor
  • Third party software tbv videosettings BF3, zoals FXAA
  • Verschillende OS installaties
  • Testen met alleen de benodigde hardware en drivers aangsloten op een clean install
  • Temperature monitoring van zowel de CPU als de GPU's
  • Punkbuster updates
  • Et cetera
Na eindeloos testen en verschillende combinaties proberen, vermoed ik dat het probleem zit in tesselation. Want bij 3Dmark crasht mijn systeem iedere keer precies op hetzelfde punt bij de tesselation test. Het feit dat mijn systeem lelijk doet in BF3 (DX11) en ik bijvoorbeeld Team Fortress 2 (DX10 en dus geen tesselation ondersteuning) zonder problemen in eyefinity kan spelen bevestigt mijns inziens mijn vermoeden.
Maar wat triggert dit nou in hemelsnaam? 850 Watt zou toch toereikend moeten zijn? En het werkgeheugen genereert geen fouten na een nachtje memtest.

Anyway, op een gegeven moment was het mogelijk om een x tijd te spelen met fysiek 1 kaart aangesloten op het moederbord. Echter deze was niet toereikend om soepel te spelen met eyefinity, maar aangepaste videosettings én met het spel op 1 monitor draaide mijn systeem redelijk stabiel.
Om de eventuele communicatieproblemen tussen tussen twee PCIe sloten en dus twee fysieke videokaarten te tackelen, heb ik de 2 R6970 Lightnings te koop gezet op Tweakers en deze hebben inmiddels een nieuw baasje gevonden. In de tussentijd heb ik een HD5870 mogen lenen en met alle settings op low kon ik BF3 spelen op 1 monitor. Zonder problemen!

Inmiddels heb ik de vervanger van mijn 2 R6970’s aangeschaft in de vorm van een PowerColor HD 7990 Devil 13. Ik weet dat dit nog steeds Crossfire is, maar wel fysiek op 1 PCIe slot. Eyefinity met mooie graphics én een goede fps, heeft mij doen besluiten om een dual GPU kaart aan te schaffen.
Helaas was het probleem direct terug. Mijn systeem hangt na een paar minuten zonder bluescreen.

Omdat deze videokaart PCIe 3.x ondersteund. Heb ik de P8Z68-V Pro vervangen door een P8Z77-V Pro. De extra bandbreedte van het PCIe slot van dit bordje zal in ieder geval een positief resultaat kúnnen geven. Helaas was het niet de oplossing op het probleem.
De P8Z68-V Pro komt overigens binnenkort op V&A, dus als iemand interesse hebt. ;)

Voor de volledigheid om de bovenstaande lijst compleet te maken:
  • De 2x R6970 Lightnings vervangen door een HD7990
  • Z68 moederbord vervangen door een Z77 bordje
Zoals je kan zien zijn er binnen een jaar veel componenten vervangen. Het enige dat nog niet zijn vervangen is de processor, geheugen en PSU.

Inmiddels ben ik nu precies een jaar verder en mijn systeem blijft nog steeds crashen.

Kunnen jullie mij de gouden tip geven omtrent dit probleem?

Mijn huidige configuratie met foto's van mijn PC vind je hier.

Ik heb inmiddels het afgelopen jaar zoveel gedaan om het probleem te verhelpen dat er een kans bestaat dat ik een aantal dingen heb verzuimd te melden. Kom maar met zoveel mogelijk ideeën, misschien heb ik dat idee al aangepakt of heb ik het over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:39

Eagle Creek

Breathing security

Hey, wat herkenbaar!

Ik heb precies dezelfde ervaring met BF3, hoewel een totaal andere set-up. Wel, net als jij, ATI kaarten overigens (2x HD5870) ..

Wat ik me afvraag bij jou (en niet goed uit je topic kan halen): doet het probleem zich uitsluitend voor bij BF3 of ook bij andere grafische toepassingen?

Het lijkt echt een soort "diepe" hardware error te zijn. Zowel beeld als geluid stoppen echt midden in de operatie en reageren geheel nergens meer op.

Mede omdat ik een heel andere set-up hebt en jij je halve pc hebt vervangen en het probleem zich bij BF3 voordoet neig ik toch heel sterk naar een driverprobleem bij ATI... (al dan niet de combinatie van BF3 met).

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 31-10-2012 01:42 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Inderdaad. Tot nu alleen bij BF3.

Eerlijk gezegd speel ik niet echt veel andere spellen. BF2 ben ik nu na 6 jaar wel op uitgekeken. :P
En TF2 heb ik gedownload om alleen maar te testen.

Zoals ik al meldde, ik vermoed dat mijn systeem tript wanneer tesselation wordt toegepast. Heb jij misschien een tip met welk spel (DX11) ik dat kan testen? Het lieftst een demo zodat ik niet gelijk €50,- hoeft te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eagle Creek schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 01:41:
Hey, wat herkenbaar!

Ik heb precies dezelfde ervaring met BF3, hoewel een totaal andere set-up. Wel, net als jij, ATI kaarten overigens (2x HD5870) ..

Mede omdat ik een heel andere set-up hebt en jij je halve pc hebt vervangen en het probleem zich bij BF3 voordoet neig ik toch heel sterk naar een driverprobleem bij ATI... (al dan niet de combinatie van BF3 met).
Mja... ik heb dus 2x 5870 en heb nergens last van :) Ik heb zelfs nog 2x5870 extra liggen die er over een tijdje erbij moeten voor optimaal "CrossFinity" plezier :+

Ook als we mijn kaarten in zijn systeem proppen dan is er niks aan de hand ?!! Met elke willekeurige andere kaart crasht de boel...

Wat voorlopig in de planning staat :

- De 7990 in mijn systeem.
- Mijn voeding in zijn systeem plaatsen.

En als het echt niet anders kan zelfs mijn RAM effe overzetten. Heb daar wat teveel kabeltjes lopen dus eigenlijk geen zin in :$

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:49

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Goh, dit heb ik bij mijn eerste 7970 gehad. Die bleek uiteindelijk wel ergens wat defect geheugen te hebben, ook al gaf vmt niets aan. Afgelopen weekend had ik dit weer, maar dat was binnen 10 minuten na starten pc, ongeacht wat ik deed. Gek genoeg ging het weg nadat ik driver upgrades, downgrades, OS reinstalls, kaart in andere systemen testen en weer terugbouwen had gedaan. Wat het nou veroorzaakt is me een raadsel.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NedStar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 12:31
Zet je onboard audio eens uit en speel dan een tijdje bf3. Realtek heeft een hoop problemen met bf3 en punkbuster dus probeer ook gerust een none pb servertje. Probeer beide eens.

Verder wel raar dat je het probleem op beide moederborden hebt maar goed dit is zeker mogelijk door de onboard geluidskaart, heb dit soort problemen vaker gezien.

Dat het dan wel werkt op 1 monitor is mij een raadsel maar probeer het bovenste even.

Ik had problemen met bad company 2 waarbij een downclock van me 6970's de oplossing was. Met bf3 geen problemen gehad maar wel die downclock altijd gebruikt. Aangezien je nu hetzelfde probleem hebt bij een 7x kaart moet dit een none issue zijn.
Verder zijn of waren er problemen met msi afterburner dus mocht je dit draaien gooi het eens uit.

Kortom ik zou het probleem niet in je hardware zoeken maar in punkbuster.

He who controls the past commands the future. He who commands the future conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-07 11:02

Fordox

00101010

Ditbklinkt ook als een driver issue. Heb je de nieuwste ccc 12.10 al geprobeerd? En je hebt de temperaturen in de gaten gehouden, wat gaven dit aan? Hoe was memtest verder verlopen?

Je kunt ook in afterburner proberen om je power consumptie iets te verhogen met 20%. Dan throttled je kaart minder snel. Iets meer voltage over je cpu, gpu of memory wilt ook wel eens werken.

En heb je wel eens driversweeper uitgevoerd voordat je een andere moederbord of gpu nam? Met een ouwe windows installatie staat er nog heel veel troep op. Heb je battlefield ook al eens opnieuw geinstalleerd?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Die schermen heb ik paar jaar geleden ook al gehad met mijn HD5870. Die is toen vervangen door een andere videokaart (een V2) 1 keer daarna voorgekomen daarna niet meer.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dan lag het dus niet aan de kaart blijkbaar.

Als iedereen nu even de TS goed doorleest dan zie je dat voorstellen als temps checken en drivers vervangen allemaal al geprobeerd zijn.

Blijft nu over om de voeding te vervangen en om toch eens een ander setje geheugen erin te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
NedStar schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 03:31:
Zet je onboard audio eens uit en speel dan een tijdje bf3. Realtek heeft een hoop problemen met bf3 en punkbuster dus probeer ook gerust een none pb servertje. Probeer beide eens.

Verder wel raar dat je het probleem op beide moederborden hebt maar goed dit is zeker mogelijk door de onboard geluidskaart, heb dit soort problemen vaker gezien.
Ik had inderdaad vernomen dat Realtek lelijk kan doen. Ook dit heb ik getest door inderdaad onboard audio in BIOS uit te schakelen. Maar ik ga het nu zeker nogmaals proberen op dit Z77 bordje, je weet maar nooit.

Ook heb ik aan punkbuster gedacht. Tenminste via PB-setup de meest recente versies binnenhalen en dergelijke, of ik ook op non-ranked servers heb gespeeld durf ik niet meer met zekerheid te zeggen. Dit ga ik zeker oppakken en daar kom ik nog op terug.
Dat het dan wel werkt op 1 monitor is mij een raadsel maar probeer het bovenste even.
Gisteravond heb met mijn huidige moederbord en GPU twee monitoren fysiek losgekoppeld en ook dat resulteerde helaas in een crash.
Nu ik er zo over terugdenk; in deze setting had ik, voordat het systeem crashte, twee momenten dat ik dacht dat 'ie ging hangen. Mijn beeld werd namelijk een fractie van een seconde zwart en er was een hiccup in het geluid, waarna het spel vervolgde.
De daadwerkelijke crash ervaarde ik als 'aangekondigd'. Wederom een fractie van een seconde zwart met een geluidshiccup, alleen ditmaal crashte mijn PC echt. Wat vertelt dit?! Normaliter is het:"BAM!!! Crash" waarbij mijn beeld eruit ziet zoals de afbeeldingen in mijn TS. Meestal kan ik dan nog wel een aantal seconden de mensen op Teamspeak3 verwittigen dat mijn PC hangt en dat ik moet rebooten.
Ik had problemen met bad company 2 waarbij een downclock van me 6970's de oplossing was. Met bf3 geen problemen gehad maar wel die downclock altijd gebruikt. Aangezien je nu hetzelfde probleem hebt bij een 7x kaart moet dit een none issue zijn.
Verder zijn of waren er problemen met msi afterburner dus mocht je dit draaien gooi het eens uit.
Grappig dat jij daarmee ook ben bezig geweest. Zo ben ik in december 2011 samen met een maat dagen- en nachtenlang bezig geweest met downclocken om een stabiele crossfire setting te vinden. Dit door middel van zowel MSI Afterburner als met CCC. Eerst een flinke stap terug om zo langzaam aan weer de kloksnelheden op te voeren tot mijn systeem weer onstabiel werd. Gek genoeg konden we op een gegeven moment urenlang spelen op stocksnelheid. Heel random kon dat opeens niet meer. 8)7
Aangezien dat we ook teruggeklokt geen stabiele setting konden vinden, gingen we er vanuit dat we het probleem niet hierin moesten zoeken.

Dit hebben we overigens gedaan met minimaal aantal componenten aangesloten op het moederbord; dus geen optische drive, alleen met de OS schijf, et cetera. Tevens testten we dit op een clean install met alleen de benodigde drivers en alleen BF3 geïnstalleerd.

Aangezien twee R6970's in crossfire en nu mijn nieuwe HD7990 problemen geven en ik met één R6970 of met één HD5870 wel (met één monitor) heb kunnen spelen, neig ik naar het idee dat het power-/bandbreedte gerelateerd is. En dit in combinatie met mijn vermoeden dat tesselation de boel triggert.
Wellicht vallen 1x R6970 of 1x R5870 binnen bepaalde kritieke waardes?!

Anyway....je hebt een aantal handvaten aangereikt die ik ga oppakken. Ik houd jullie op de hoogte

Fordox schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:02:
Ditbklinkt ook als een driver issue. Heb je de nieuwste ccc 12.10 al geprobeerd? En je hebt de temperaturen in de gaten gehouden, wat gaven dit aan? Hoe was memtest verder verlopen?
Aangezien ik dit moederbord gisteren pas binnen heb en nu voor het eerst een configuratie heb die meer dan geschikt zou moeten zijn om eyefinity te draaien, heb ik nog niet veel kunnen testen. Alles wat in de TS staat zijn tests van 2x R6970's in crossfire, R6970 standalone en HD 5870 standalone. De laatste twee opties zijn niet toereikend om met eyefinity te spelen met graphics op hogere settings in combinatie met een christelijke fps. Met andere woorden: toen eenmaal één R6970 is verkocht, heb ik de eyefinity tests gelaten voor wat het is. Het was dus gamen met lage videosettings en op één monitor.
Nu ik op het moment weer een configuratie heb die theoretisch zonder problemen zou moeten draaien, ben ik weer aan het testen geslagen.

Om antwoord op jouw vragen te geven:
  • Ik heb CCC 12.10 nog niet geprobeerd
  • De temperaturen waren ruimschoots onder de kritieke marges. CPU +/- 36'C á 42'C. De temperaturen van de HD7990 heb ik nog niet kunnen uitlezen. Maar in die korte tijd dat BF3 bij mij draait, hoor ik die fans niet eens in snelheid toenemen. Dus ik vermoed dat de temperaturen op het moment geen issue zijn. Ik zal spoedig de temperaturen van mijn GPU monitoren en in dit topic met jullie delen
  • En zoals ik al meldde in mijn TS; een nacht lang memtest draaien genereerde geen fouten in het werkgeheugen
Je kunt ook in afterburner proberen om je power consumptie iets te verhogen met 20%. Dan throttled je kaart minder snel. Iets meer voltage over je cpu, gpu of memory wilt ook wel eens werken.
Mijn maat is inderdaad bezig geweest met powerconsumptie in Afterburner. Hoe ver hij hierin is gegaan weet ik niet. Ik heb hem verwittigd van dit topic, dus misschien dat hij hierop antwoord kan geven.

Het overclocken van CPU en memory hebben we achterwege gelaten.
En heb je wel eens driversweeper uitgevoerd voordat je een andere moederbord of gpu nam? Met een ouwe windows installatie staat er nog heel veel troep op. Heb je battlefield ook al eens opnieuw geinstalleerd
De driversweeper is iedere keer uitgevoerd in safe mode bij het veranderen van AMD Catalyst versie. Just to be sure.

Aangezien ik dit moederbord sinds gisteren in bezit heb, heb ik geen tijd gehad om een nieuwe OS en/of B3 te installeren. Ik zal dit zeker meenemen in mijn volgende tests.
Eerst afwachten tot nero355 langs is geweest met zijn PSU en memory. :)

Sc0rPi0N schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:16:
Die schermen heb ik paar jaar geleden ook al gehad met mijn HD5870. Die is toen vervangen door een andere videokaart (een V2) 1 keer daarna voorgekomen daarna niet meer.
Inmiddels ben ik 4 GPU's verder, dus ik kan nu wel voorzichtig uitsluiten dat het probleem ligt in de grafische hardware. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336701

Probeer 12.10 eens, kreeg hier bevriezing van het beeld en moest mijn systeem opnieuw opstarten, 7950 in het systeem zitten.
Elke game dat ik speelde kreeg na een 5@10 minuten dat het beeld bevroor en nu heb ik 12.10 geinstalleerd en kan nu alweer 2 weken probleemloos gamen.
Mss een driver issue bij je net als hier maar das niet zeker maar wel het proberen waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Ik ga dat zeker proberen! d:)b

Mijn bevindingen zal ik uiteraard hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-07 16:07
Ik heb een soortgelijk iets gehad. Gewoon op willekeurige momenten BSOD of lock ups. Ook continu die Ati melding. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik met driver sweep echt alle drivers eraf gepleurd heb. Vervolgens de allernieuwste drivers van alle hardware gedownload op ene andere pc en deze geinstalleerd. Tot nu toe nergens meer last van.

Wat ik iig wil zeggen verwijder eens wat meer dan alleen je videokaart drivers. Ook je chipset, netwerk en geluidskaart bv. Bij mij was het waarschijnlijk een combi van 1 driver die wel al de nieuwste was en 1 die nog oud was.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri2000
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 16:24
Mooi dat je een topic gestart hebt Oemfoefoe!
Hopelijk is het nu toch wel een keer snel opgelost.

Zoals duidelijk mag zijn, heb ik dus samen met Oemfoefoe veel van het testen gedaan, tot vaak in de late uurtjes.
Ook andere ideeën om de apparatuur werkend te krijgen in crossfinity mode hebben soms geresulteerd in kortstondig plezier waarna de problemen snel weer terug gekeerd waren.

Zaken als de power consumptie verhogen hebben we niet gedaan, ik ben enkel met de clock snelheden van gpu en vram bezig geweest. Dat was dan wel op de 2 6970's in crossfire.
Verder zijn we alle opties afgegaan die we zo konden verzinnen, zoals netjes in de TS vermeld.

Wellicht is het nu weer tijd voor een verse Windows installatie, enkel om met de laatste drivers en hardware te testen. Als blijkt dat het dan wel werkt moeten we wellicht de oude back-up laten voor wat hij is.
Zo niet, voeding en ram (eventueel cpu, maar dit lijkt mij stug) uitwisselen en weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 15:09
850 watt zou zeker genoeg moeten zijn en Corsair is ook een prima merk voor voedingen, maar ik zou toch een andere voeding proberen en dan beginnen met 1 GPU en dan kijken wat er gebeurt. Een 7850 trekt niet zoveel stroom en dat werkt wel. Battlefield 3 SLI en Eyefinity vragen natuurlijk wel het nodige van de voeding.
Zorg ook even, en misschien is dit bij jou al lang zo, dat de computer direct in de muur zit en niet in een verlengsnoer.

Ik heb helemaal niet perse het idee dat dit het ei van Columbus is hoor, maar je kan in ieder geval weer een probleem uitsluiten als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Werkgeheugen krijgt genoeg juice?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Inmiddels draait mijn game PC al ruim een week zonder problemen! Woehoe!!! oOo

Nero355 had op het web gelezen dat de HD7990 temperatuurproblemen kan hebben. Doordat ik de fans van de huidige GPU niet sneller hoorde draaien, ging ik er vanuit dat de kaart niet veel performance hoefde te leveren en dus niet extra hoefde te koelen. Zeker gezien de crashes zich heel snel voordeed, had ik zelf nog niet de link aan een warmteprobleem gelegd.
Toch nog maar eens Furmark gedraaid; de temperatuur liep toch behoorlijk op en opvallend was dat de fans niet in toeren toenam. Rond de 100'C stond mijn systeem weer vast.

Het probleem volgens techpowerup komt doordat de schroeven de heatsink niet goed kan aandraaien. Hun oplossing is simpel; extra washers toevoegen.

Helaas was dit voor mij niet de oplossing, want helaas crashte mijn PC weer. Ook ditmaal bleef de snelheid van de fans gelijk.

In dezelfde review staat dat ook de koelpasta is vervangen. En dit was voor mij het gouden ei! :Y
Toen eenmaal de koeler los was, ondervonden we dat de koelpasta behoorlijk royaal was aangebracht. Nadat we alles netjes hebben schoongemaakt en een dun laagje koelpasta hebben aangebracht, hebben we wederom Furmark gestart. Direct nam de snelheid van de fans toe en bleef de temperatuur steken bij ongeveer 70'C.

Afbeeldingslocatie: http://sonny.tweakdsl.nl/diversen/Furmark.jpg

Afgelopen week volop Battlefield 3 in eyefinity gespeeld met alle videosettings op maximaal. Het enige dat ik heb uitgezet is motionblur omdat ik daar zelf niet zo tegen kan.
De resultaten zijn in bijvoorbeeld Operation Métro een gemiddelde fps van ongeveer 100 en de temperaturen blijven stabiel 67'C met beide GPU's op 100%. Het spel loopt mooi vloeiend zonder microstutter of iets dergelijks.

Hieruit kunnen we concluderen dat de aangebrachte koelpaste isoleerde in plaats van geleidde, met alle gevolgen van dien.

Afbeeldingslocatie: http://sonny.tweakdsl.nl/diversen/BF3_videosettings.jpg

Het blijft voor mij een raadsel waarom mijn systeem ook crashte met mijn oude R6970 crossfire configuratie. Zeker met het gegeven dat ik wel zonder problemen BF3 kon spelen op één R6970, echter op één monitor en dus niet in eyefinity omdat dit grote gevolgen had voor de performance van het kaartje.

Anyway, let bygones be bygones. Ik ben nu ontzettend opgelucht dat ik na al die grote uitgaven eindelijk probleemloos kan gamen.

Mucho kuddo's to nero355. :>
En ik wil iedereen bedanken voor het medenken. d:)b

Enne..... * Oemfoefoe freakin' loves the combination BF3 and eyefinity!

Een modje mag de topictitel veranderen in 'High-end game PC blijft onstabiel | Opgelost'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Misschien toch nog een keer nuttig om te kijken of je psu sterk genoeg is, 850 watt hoeft niet veel te zeggen als hij niet genoeg kan leveren op de 12 volt lijnen.
Je had je disken/ssd al een keer vervangen?

Het zou leuk zijn als je dit kan testen omdat je wel problemen had met je andere kaarten en nu niet meer met de HD7990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:14:
Misschien toch nog een keer nuttig om te kijken of je psu sterk genoeg is, 850 watt hoeft niet veel te zeggen als hij niet genoeg kan leveren op de 12 volt lijnen.

Het zou leuk zijn als je dit kan testen omdat je wel problemen had met je andere kaarten en nu niet meer met de HD7990.
Het probleem is toch al opelost? Daarnaast lijkt me 850 watt toch echt wel voldoende van corsair.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Oemfoefoe schreef op woensdag 07 november 2012 @ 01:18:
Mucho kuddo's to nero355. :>

Enne..... * Oemfoefoe freakin' loves the combination BF3 and eyefinity!
O+ 8) :+
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:14:

Het was zeer zeker NIET de voeding : Er stond genoeg pasta op beide 7970 kernen om de Chinese muur opnieuw te metselen :X en de kaart knalde tegen de 100 graden aan elke keer vanwege isolatie door de pasta in plaats van warmtegeleiding |:(

PowerColor mag zich DIEP schamen wat mij betreft... de eerste batch had nooit de winkels mogen zien : Van de 4 of 5 reviews van de kaart had maar 1 site een exemplaar zonder gebreken :/

Maar goed... het werkt nu gewoon en dat is het belangrijkste !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
We hebben getest met een Nexus 850 Watt in combinitie met andere werkgeheugen; Corsair Dominator. En toen kwam het probleem direct terug. Het laatste puntje op onze ToDo list om uit te sluiten dat het een hardware issue zou zijn, was het OS op een andere HDD/SSD installeren. Echter voordat wij hier aan toe kwamen, was het probleem al opgelost. En je zult hoogst waarschijnlijk wel begrijpen dat het, na ruim een jaar tobben, aan mijn aars zal oxideren wat de oorzaak van mijn oude configuratie was.
Interessant vind ik het wel, maar ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee. Het was betreft mijn PC een frustrerend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ok duidelijk :P.

@nero355
Toch raar dat die andere kaarten dan raar deden. Had dit dan ook te maken met koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:08:
@nero355
Toch raar dat die andere kaarten dan raar deden. Had dit dan ook te maken met koeling?
Die kaarten waren een raar verhaal :

- 1 kaart deed het perfect in zijn PC.
- De andere kaart alleen in andere PC's.

En mijn kaarten deden het altijd goed, maar ik had niet anders verwacht :)

Pagina: 1