Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Allen,

Ik zit met een probleem in Illustrator. Voor mijn werkgever ben ik bezig een uniform letterlogo te maken voor al onze software producten. Jaren geleden heeft een ontwerper een 'letterlogo' gemaakt, het idee is dat ik in dezelfde stijl de nieuwe logo's maak. Mijn eerste idee was om de ontwerper weer te gebruiken maar het uurtarief van meneer is omhoog geschoten en men leeft niet meer op de goede voet met elkaar. Graag deze discussie achterwege laten, ik heb het geprobeerd.

Ik heb de letters A, D, E, N en T.

Voor logo 1 miste ik nog een P. Simpel, de E verbouwen tot een P. Aardig gelukt al zeg ik zelf. Maar nu het probleem. Logo 2 heeft een S. Ombouwen kan met geen mogelijkheid met de bestaande letters. Dus ik pak de S van het Arial font en probeer deze dikker te maken. Zonder veel succes. De kromming wordt heel erg lelijk als ik de S uitrek. Hetzelfde gebeurd met een outline. Handmatig alle anchors verslepen zie ik niet zitten, de ronding wordt dan verstoord vrees ik.

Is er een manier in Illustrator om een letter een dikte mee te geven? Ik weet immers de dikte van mijn overige letters, zonder dat de hoogte wordt gewijzigd? Gezocht met Google maar iedereen roept outline of ander font gebruiken. Maar wat is de kans dat ik het exacte font heb ;)

Owja, de naam van het softwareproduct wijzigen zit er ook niet in :+ (trust me, I tried)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Je hebt font check programma's... Die achterhalen n.a.v. een jpg van een aantal letters het font, werken vaak verrassend nauwkeurig. Moet je maar eens op googlen... Lukt het zo niet (ik ken je achtergrond niet, maar) dan ben ik toch geneigd om te adviseren dat je het aan iemand over laat die wel durft te slepen met anchorpoints handmatig... Blijft toch ook een kunst/vak het grafisch ontwerpen, niet overal zijn tooltjes voor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jouel op 29-10-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Jouel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:25:
Je hebt font check programma's... Die achterhalen n.a.v. een jpg van een aantal letters het font, werken vaak verrassend nauwkeurig. Moet je maar eens op googlen...
Interessant, zeker een optie.
Lukt het zo niet (ik ken je achtergrond niet, maar) dan ben ik toch geneigd om te adviseren dat je het aan iemand over laat die wel durft te slepen met anchorpoints handmatig... Blijft toch ook een kunst/vak het grafisch ontwerpen, niet overal zijn tooltjes voor ;)
Ik heb een vormgeving achtergrond maar Illustrator en ik zijn geen vriendjes ;) Ben meer een Photoshop man. De P maken lukte mij, maar daar heb je geen rare rondingen inzitten die moeten kloppen.

Ik zat zelf te denken een line te maken. Die de juiste dikte te geven en dan te buigen in een S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Loev schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:31:
[...]

Interessant, zeker een optie.

[...]

Ik heb een vormgeving achtergrond maar Illustrator en ik zijn geen vriendjes ;) Ben meer een Photoshop man. De P maken lukte mij, maar daar heb je geen rare rondingen inzitten die moeten kloppen.

Ik zat zelf te denken een line te maken. Die de juiste dikte te geven en dan te buigen in een S.
Wat je kan doen is de S dupliceren en naast elkaar schuiven, hierdoor kan je telkens de letter iets dikker maken. Het werkt bij het ene font beter dan het andere, ik verwacht dat je bij de S van de Arial nog altijd een rare kromming krijgt. Uiteindelijk zal je natuurlijk wel je kromming boven en onderaan tot een vloeiende lijn moeten maken.

Daarnaast, als je het exact font kan vinden, dan kan je het net zo goed kopen. Dat bespaart je in de toekomst veel tijd en zal in het niet vallen tegen het uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
agentorangina schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:57:
Wat je kan doen is de S dupliceren en naast elkaar schuiven, hierdoor kan je telkens de letter iets dikker maken. Het werkt bij het ene font beter dan het andere, ik verwacht dat je bij de S van de Arial nog altijd een rare kromming krijgt. Uiteindelijk zal je natuurlijk wel je kromming boven en onderaan tot een vloeiende lijn moeten maken.
Dat is het proberen waard. Ik heb dan ook nog enige controle over de dikte. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:39

RoyK

Hobby tekenaar

wat ik zou doen.. is een letter pakken die je mooi vind.. die omzetten in een contour. (dan is het een object geworden) en kan je daarna met lijndiktes spelen tot het gewenste effect is behaald. Laat me maar even weten of het gelukt is.. zo niet.. voeg me morgen dan even toe op skype of facebook.. dan loods ik je er wel door heen.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
RoyK schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:51:
wat ik zou doen.. is een letter pakken die je mooi vind.. die omzetten in een contour. (dan is het een object geworden) en kan je daarna met lijndiktes spelen tot het gewenste effect is behaald. Laat me maar even weten of het gelukt is.. zo niet.. voeg me morgen dan even toe op skype of facebook.. dan loods ik je er wel door heen.
Ik heb de letter al omzet naar object maar ik kan nergens vinden hoe ik de lijn (want in feite is de S gewoon een lijn) dikker te maken. Ik dacht ik dat ik handigmatig alle anchorpoints moet verslepen maar er is toch een manier om de lijndikte te wijzigen? Kan je vertellen in welk menu ik deze optie kan vinden?

Overigens is het al opgelost. Collega heeft het font gevonden, gratis font op dafont.com Het logo bestaat letterlijk uit de letters van het font met een iets grotere spatiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik zou absoluut afraden zélf een beetje te gaan spelen met lettervormen, zonder typografische kennis... ook domweg lettersdikker maken door de lijn van een vectorvorm te verdikken wordt een ramp, omdat dat zal leiden tot het 'dichtlopen' van een letter... zeker als deze ook een relatieve dik-dun relatie heeft tussen horizontale en verticale lijnen zal enkel het scalen van een outline deze verhouding verstoren.

De beste truc is gewoon het originele font van dat logo op te sporen, zodat je vervolgens voor verdere uitwekringen je gewoon op het oorspronkelijke font kunt teruggrijpen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Loev schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:25:
[...]

Ik heb de letter al omzet naar object maar ik kan nergens vinden hoe ik de lijn (want in feite is de S gewoon een lijn) dikker te maken. Ik dacht ik dat ik handigmatig alle anchorpoints moet verslepen maar er is toch een manier om de lijndikte te wijzigen? Kan je vertellen in welk menu ik deze optie kan vinden?

Overigens is het al opgelost. Collega heeft het font gevonden, gratis font op dafont.com Het logo bestaat letterlijk uit de letters van het font met een iets grotere spatiering.
Yes, in illustrator heet dat menu "Stroke" in het tab "Windows" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
RoyK schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:04:
[...]

Yes, in illustrator heet dat menu "Stroke" in het tab "Windows" ;)
Stroke is toch alleen om een rand te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26
Loev schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:09:
[...]

Nee, alle opties van een rand kun je daar aangeven; dikte, onderbreking, kleur... Zet zo'n stroke op een paar punten dikker en je bent er bijna, want je krijgt dan natuurlijk ook een lijn aan de bovenkant.

So long, and thanks for all the fish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien dat iemand hier Het moeilijk herkenbare / vindbare fonts topic - Deel 8 het font herkent of een soortgelijk font weet dat bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-06 16:01
Loev schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:25:
[...]
Was dus al opgelost. Het gaat nu meer om de discussie hoe je een lettertype, of de (bezier-)curves zo kan bewerken dat de letter alleen breder dikker wordt, en toch zijn specifieke identiteit behoudt.

Volgens mij had Adobe daar ooit de MM-fonts voor bedacht, dat was meer voor stapsgewijze verdikking van light condenced tot extra extended. (http://helpx.adobe.com/le...-general-information.html) Maar dan moet je dus wel de betreffende font familie weten (en moet er dus een M versie zijn). Voor de lettertypen in kwestie zijn nu OpenType versies te koop.

[ Voor 12% gewijzigd door Savantas op 05-11-2012 20:27 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zie het. Ik had niet alles gelezen maar wel gecheckt of het topic al genoemd was. Nou ja... beter mee verlegen dan om verlegen. ;)

Suc6 ermee.

Oh ja... ben ik nou de enige die toch nog even nieuwsgierig is welk font het nou is? :)

[ Voor 23% gewijzigd door CaptJackSparrow op 05-11-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
Savantas schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:25:
[...]

Was dus al opgelost. Het gaat nu meer om de discussie hoe je een lettertype, of de (bezier-)curves zo kan bewerken dat de letter alleen breder dikker wordt, en toch zijn specifieke identiteit behoudt.

Volgens mij had Adobe daar ooit de MM-fonts voor bedacht, dat was meer voor stapsgewijze verdikking van light condenced tot extra extended. (http://helpx.adobe.com/le...-general-information.html) Maar dan moet je dus wel de betreffende font familie weten (en moet er dus een M versie zijn). Voor de lettertypen in kwestie zijn nu OpenType versies te koop.
Adobe's Multiple Master technologie is de basis van Superpolator maar dit is enkel voor productie van nog meer verschillende gewichten en stijlen. Hiernaast heeft de meeste moderne font-productie software zoals Robofont, Fontlab en Glyphs plugins of ingebouwde opties om interpolatie uit te voeren. Natuurlijk heb je hier dan wel een begin-en eindpunt nodig, dus de twee verschillende gewichten waartussen je het nieuwe gewicht wil plaatsen.

Op zich kan je met illustrator nog een eind komen, maar door de vreselijk slechte bezier precisie is het maken van de juiste curve bijna onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Het betreft het Boom Box font. Alleen de D is bij ons gevuld met strepen (moeilijk uit te leggen)
Overigens moet ik alsnog aan de slag want wij vinden de 'S' te veel op een 5 lijken. De binnenste ronding moet ronder worden gemaakt zeg, maar dat is nog niet zo makkelijk.

S
Ben niet tevreden, ik vind de ronding niet bij het geheel passen.
Savantas schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:25:

Interessant om te lezen, er is helaas geen M versie beschikbaar.
agentorangina schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:25:

Op zich kan je met illustrator nog een eind komen, maar door de vreselijk slechte bezier precisie is het maken van de juiste curve bijna onmogelijk.
Klopt, ik heb de S gemaakt in Inkscape en niet in Illustrator. In Illustrator was ik gek geworden. Inkscape werkt eigenlijk best lekker.

[ Voor 58% gewijzigd door Loev op 06-11-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als er nu logo's bij komen, is het dan nu niet het juiste moment om een moderniseringsslag te maken. Je zegt dat je al een paar alternatieve oplossingen hebt aangedragen, maar die zijn afgekeurd. Misschien dat je met een verfrissing van het hele letterbeeld direct klaar bent en je ook weer verder kunt met een volledig font.

Denk bijvoorbeeld eens aan Albert Heijn, dat een paar jaar geleden hun lettertype stiekem een update heeft gegeven. Kruidvat net zo.

Natuurlijk moet je daarmee ook al je uitingen updaten, maar de ervaring leert dat mensen die niet zo typografiel zijn er weinig van merken. Briefpapier maak je op en bestel je met het nieuwe logo. Borden aan de gevel, autobelettering etc. vervang je zodra daar budget voor is. Je moet ook geen totaal andere letter zoeken, maar iets dat er 95% op lijkt, maar gewoon wél lekkere curven heeft. En als je daar eenmalig voor moet betalen, soit. Kun je jaren mee vooruit.

Dan heb je al dit gezeur niet, want dit kost volgens mij best veel tijd.
En nog als laatste: goed dat je in Illustrator / Inkscape werkt, ondanks je voorkeur voor Photoshop! Blijf bij de vectoren, anders kun je volgende maand wéér het logo opnieuw finetunen omdat ze het niet op 'n CD-rom, maar op een luchtballon willen, en je het op te lage resolutie had gemaakt :')

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 06-11-2012 09:38 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08

BCC

RM-rf schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:07:
Ik zou absoluut afraden zélf een beetje te gaan spelen met lettervormen, zonder typografische kennis... ook domweg lettersdikker maken door de lijn van een vectorvorm te verdikken wordt een ramp, omdat dat zal leiden tot het 'dichtlopen' van een letter... zeker als deze ook een relatieve dik-dun relatie heeft tussen horizontale en verticale lijnen zal enkel het scalen van een outline deze verhouding verstoren.
Helemaal mee eens
De beste truc is gewoon het originele font van dat logo op te sporen, zodat je vervolgens voor verdere uitwerkingen je gewoon op het oorspronkelijke font kunt teruggrijpen.
Helemaal mee oneens :) De meeste logos zijn niet gewoon een lettertype wat ergens gedownload is, maar zijn gedesigned door een designer. De ene logo designer die ik ken begint vaak met een basis lettertype en gaat dan alle vormen aanpassen, de andere logo designer begint met het op papier tekenen van de typografie die hij wil. Gewoon een font kiezen en de naam van het bedrijf in dat font tikken gaat je geen logo opleveren. Als je echt iets moois wil, zul je (zoals al eerder voorgesteld) iemand een nieuw logo moeten laten ontwerpen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Dark Blue schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:36:
Als er nu logo's bij komen, is het dan nu niet het juiste moment om een moderniseringsslag te maken. Je zegt dat je al een paar alternatieve oplossingen hebt aangedragen, maar die zijn afgekeurd. Misschien dat je met een verfrissing van het hele letterbeeld direct klaar bent en je ook weer verder kunt met een volledig font.

Denk bijvoorbeeld eens aan Albert Heijn, dat een paar jaar geleden hun lettertype stiekem een update heeft gegeven. Kruidvat net zo.

Natuurlijk moet je daarmee ook al je uitingen updaten, maar de ervaring leert dat mensen die niet zo typografiel zijn er weinig van merken. Briefpapier maak je op en bestel je met het nieuwe logo. Borden aan de gevel, autobelettering etc. vervang je zodra daar budget voor is. Je moet ook geen totaal andere letter zoeken, maar iets dat er 95% op lijkt, maar gewoon wél lekkere curven heeft. En als je daar eenmalig voor moet betalen, soit. Kun je jaren mee vooruit.

Dan heb je al dit gezeur niet, want dit kost volgens mij best veel tijd.
En nog als laatste: goed dat je in Illustrator / Inkscape werkt, ondanks je voorkeur voor Photoshop! Blijf bij de vectoren, anders kun je volgende maand wéér het logo opnieuw finetunen omdat ze het niet op 'n CD-rom, maar op een luchtballon willen, en je het op te lage resolutie had gemaakt :')
Men is tevreden met het werk wat ik aflever, ik niet. Ik ben iets kritischer, ik heb een multimedia & vormgeving studie gedaan al zat Illustrator nooit in het lespakket. Photoshop maar één semester, ik vind overigens dat je beide programma het best leert kennen door lekker aan te klooien en veel tutorials te volgen, maar dat terzijde.

Men wil geen geld uit geven anders hadden ze allang een ontwerper in gehuurd. Ik doe dit in mijn vrije tijd, best leuk :) Weer wat anders dan software testen.
BCC schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:40:
Helemaal mee oneens :) De meeste logos zijn niet gewoon een lettertype wat ergens gedownload is, maar zijn gedesigned door een designer. De ene logo designer die ik ken begint vaak met een basis lettertype en gaat dan alle vormen aanpassen, de andere logo designer begint met het op papier tekenen van de typografie die hij wil. Gewoon een font kiezen en de naam van het bedrijf in dat font tikken gaat je geen logo opleveren. Als je echt iets moois wil, zul je (zoals al eerder voorgesteld) iemand een nieuw logo moeten laten ontwerpen.
Het worden ook geen nieuwe logo's. Als dit wel het geval was had ik nooit de opdracht aangenomen. Logo's ontwerpen is iets wat ik niet kan. Zoals ik hierboven zeg, ik heb een vormgeving studie genoten dus ik ken het process. Ik ben er alleen heel slecht in ;) Mijn sterke punten liggen op andere gebieden qua vormgeving.

[ Voor 20% gewijzigd door Loev op 06-11-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BCC schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:40:

[...]

Helemaal mee oneens :) De meeste logos zijn niet gewoon een lettertype wat ergens gedownload is, maar zijn gedesigned door een designer. De ene logo designer die ik ken begint vaak met een basis lettertype en gaat dan alle vormen aanpassen, de andere logo designer begint met het op papier tekenen van de typografie die hij wil.
Er zal geen enkele goede designer zijn die voor een lettergebaseerd logo 'zomaar' wat fonts uit de vrije hand gaat tekenen, tenzij het een bewust 'handgeschreven logo moet zijn of een erg oude uitstraling (Coca cola is een goed voorbeeld waarbij een handgeschreven logo uiteindelijk een vast font kreeg)....

de kosten om een goed en uitgebreid font te maken is gewoon heel groot en zeker als je wilt werken met bv woorden in verschillende woorddiktes ben je vaak gewoon om een goed en strak logo aan te kunnen bieden, gedwongen om te werken met één vand e grote en vaak altijd ook commerciele fonts (ik ken eigenlijk geen enkel gratis fonts dat een goede versie heeft met uitgebreidde diktes (dun/thin, normal, bold, strong, medium, book))..

Hoe dan ook, bij een strak en zakelijk, tekst gebaseerd logo kom je eigenlijk altijd op een basis van commerciele fonts uit en is het belangrijk dat die ook gedocumenteerd zijn, ook als er eventueel enkele letters in een beeldmerk custom vervormd zijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Loev schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:09:
[...]

Ja, maar daar kan je uiteraard wel heel leuk mee spelen. Maak bijvoorbeeld een hele dikke lijn tot hij dik genoeg is naar jouw wens. Dan maak je daar weer een path outline van, en voilà, je hebt een nieuw object gemaakt dmv een stroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
Loev schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:18:
Het betreft het Boom Box font. Alleen de D is bij ons gevuld met strepen (moeilijk uit te leggen)
Overigens moet ik alsnog aan de slag want wij vinden de 'S' te veel op een 5 lijken. De binnenste ronding moet ronder worden gemaakt zeg, maar dat is nog niet zo makkelijk.

[afbeelding]
Ben niet tevreden, ik vind de ronding niet bij het geheel passen.

[...]
Tja aangezien de letter zo hoekig is moet je binnenvorm dat ook wel zijn, zoals je ziet krijg je nu rare verbredingen in je hoeken omdat je lijndikte (optisch) niet meer gelijk is. Natuurlijk zijn er wel andere oplossingen voor te vinden om het meer s-erig te maken. Je kan de buitenvorm natuurlijk nu meer aanpassen naar je nieuwe binnenvorm, maar dat past waarschijnlijk niet bij de overige letters. Misschien een idee om een van de lijn-eindes korter te maken? (zoals de bovenste?) Dat hangt er natuurlijk vanaf waar de letter in jullie naam staat, want anders krijg je plots veel meer wit tussen de letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
agentorangina schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:58:
Tja aangezien de letter zo hoekig is moet je binnenvorm dat ook wel zijn, zoals je ziet krijg je nu rare verbredingen in je hoeken omdat je lijndikte (optisch) niet meer gelijk is. Natuurlijk zijn er wel andere oplossingen voor te vinden om het meer s-erig te maken. Je kan de buitenvorm natuurlijk nu meer aanpassen naar je nieuwe binnenvorm, maar dat past waarschijnlijk niet bij de overige letters. Misschien een idee om een van de lijn-eindes korter te maken? (zoals de bovenste?) Dat hangt er natuurlijk vanaf waar de letter in jullie naam staat, want anders krijg je plots veel meer wit tussen de letters.
Allemaal helemaal waar en daarom heb ik gemeld dat ik niet meer bezig met het logo. Ik ga geen uren lopen klooien in Illustrator, ik heb mijn best gedaan en de 'S' zo goed mogelijk aangepast. Ze huren maar iemand in met verstand van typografie, uiteraard gaan ze dit niet doen want ze zijn allang tevreden. Ik hoop dat ik niet te vaak het logo zie want ik erger mij dan iedere keer aan de rondingen ;) Allen bedankt voor de reacties! :D

[ Voor 14% gewijzigd door Loev op 07-11-2012 13:05 ]

Pagina: 1