Om toekomstige, recente en wat oudere games beter te kunnen draaien, ben ik op zoek naar een substantiële upgrade voor mijn systeem. Momenteel speel ik games zoals Skyrim en Battlefield 3, die ik helaas niet op de hoogste settings kan spelen; dit zou ik wel graag willen. Uiteraard moet de upgrade mij ook voor de toekomst verzekeren van een acceptabele framerate (50+ FPS op 1920x1080), bij spellen die nog moeten verschijnen (bijvoorbeeld de nieuwe Bioshock, Farcry 3 etc.).
Ik ben niet van plan om meerdere monitoren te gebruiken. Mijn budget ligt rond de € 550.
Mijn huidige systeem (samengesteld in februari 2010):
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition (@ 3.8 Ghz)
GPU: pricewatch: Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E @ 815/1155 (standaard = 765/1125)
PSU: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W
Mobo: pricewatch: Gigabyte GA-MA770T-UD3P
RAM: 8 GB Corsair DDR3 SDRAM @ 669 Mhz (9-9-9-24)
Processorkoeling: pricewatch: Scythe Katana 4
Monitor: pricewatch: BenQ G2420HDB
HDD: 2 x pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Behuizing: pricewatch: Cooler Master CM 690
Ik ben zelf uiteraard op onderzoek uitgegaan, en heb een aantal dingen gevonden die mij een redelijke upgrade lijken.
GPU: pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
PSU: pricewatch: OCZ ZS Series 750W
Mobo: pricewatch: Gigabyte GA-990XA-UD3
Totaal: +/- € 465.
De componenten die ik niet vervang - HDD's, RAM, processorkoeling etc. - wil ik blijven gebruiken. Op het nieuwe mobo heb ik het liefst de optie voor Crossfire (AMD GPU's hebben mijn voorkeur).
Een aantal vragen:
1. Allereerst vraag ik me natuurlijk af of dit een goede upgrade is, ook wat betreft prijs/kwaliteit. Zijn er mensen die een goedkopere/betere oplossing weten, of andere tips hebben?
2. Ik zit nog met de vraag of het überhaupt nut heeft om m'n Phenom al te vervangen voor een nieuwere processor (zo ja, welke?), of kan ik hier nog wel even mee door? AMD heeft mijn voorkeur.
3. Uit reviews heb ik begrepen dat de 7950 meer stroom verbruikt dan de 5850, vandaar de nieuwe PSU. Is dat correct/nodig?
4. Ik maak gebruik van Windows 7 Home Premium OEM. Wanneer ik bovengenoemde veranderingen doorvoer, betekent dat dat ik opnieuw Windows 7 moet aanschaffen?
Ik ben niet van plan om meerdere monitoren te gebruiken. Mijn budget ligt rond de € 550.
Mijn huidige systeem (samengesteld in februari 2010):
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition (@ 3.8 Ghz)
GPU: pricewatch: Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E @ 815/1155 (standaard = 765/1125)
PSU: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W
Mobo: pricewatch: Gigabyte GA-MA770T-UD3P
RAM: 8 GB Corsair DDR3 SDRAM @ 669 Mhz (9-9-9-24)
Processorkoeling: pricewatch: Scythe Katana 4
Monitor: pricewatch: BenQ G2420HDB
HDD: 2 x pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Behuizing: pricewatch: Cooler Master CM 690
Ik ben zelf uiteraard op onderzoek uitgegaan, en heb een aantal dingen gevonden die mij een redelijke upgrade lijken.
GPU: pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
PSU: pricewatch: OCZ ZS Series 750W
Mobo: pricewatch: Gigabyte GA-990XA-UD3
Totaal: +/- € 465.
De componenten die ik niet vervang - HDD's, RAM, processorkoeling etc. - wil ik blijven gebruiken. Op het nieuwe mobo heb ik het liefst de optie voor Crossfire (AMD GPU's hebben mijn voorkeur).
Een aantal vragen:
1. Allereerst vraag ik me natuurlijk af of dit een goede upgrade is, ook wat betreft prijs/kwaliteit. Zijn er mensen die een goedkopere/betere oplossing weten, of andere tips hebben?
2. Ik zit nog met de vraag of het überhaupt nut heeft om m'n Phenom al te vervangen voor een nieuwere processor (zo ja, welke?), of kan ik hier nog wel even mee door? AMD heeft mijn voorkeur.
3. Uit reviews heb ik begrepen dat de 7950 meer stroom verbruikt dan de 5850, vandaar de nieuwe PSU. Is dat correct/nodig?
4. Ik maak gebruik van Windows 7 Home Premium OEM. Wanneer ik bovengenoemde veranderingen doorvoer, betekent dat dat ik opnieuw Windows 7 moet aanschaffen?