Upgrade (GPU + Mobo + PSU + evt. Processor)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Om toekomstige, recente en wat oudere games beter te kunnen draaien, ben ik op zoek naar een substantiële upgrade voor mijn systeem. Momenteel speel ik games zoals Skyrim en Battlefield 3, die ik helaas niet op de hoogste settings kan spelen; dit zou ik wel graag willen. Uiteraard moet de upgrade mij ook voor de toekomst verzekeren van een acceptabele framerate (50+ FPS op 1920x1080), bij spellen die nog moeten verschijnen (bijvoorbeeld de nieuwe Bioshock, Farcry 3 etc.).
Ik ben niet van plan om meerdere monitoren te gebruiken. Mijn budget ligt rond de € 550.

Mijn huidige systeem (samengesteld in februari 2010):

Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition (@ 3.8 Ghz)
GPU: pricewatch: Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E @ 815/1155 (standaard = 765/1125)
PSU: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W
Mobo: pricewatch: Gigabyte GA-MA770T-UD3P
RAM: 8 GB Corsair DDR3 SDRAM @ 669 Mhz (9-9-9-24)
Processorkoeling: pricewatch: Scythe Katana 4
Monitor: pricewatch: BenQ G2420HDB
HDD: 2 x pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Behuizing: pricewatch: Cooler Master CM 690

Ik ben zelf uiteraard op onderzoek uitgegaan, en heb een aantal dingen gevonden die mij een redelijke upgrade lijken.

GPU: pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
PSU: pricewatch: OCZ ZS Series 750W
Mobo: pricewatch: Gigabyte GA-990XA-UD3
Totaal: +/- € 465.

De componenten die ik niet vervang - HDD's, RAM, processorkoeling etc. - wil ik blijven gebruiken. Op het nieuwe mobo heb ik het liefst de optie voor Crossfire (AMD GPU's hebben mijn voorkeur).

Een aantal vragen:

1. Allereerst vraag ik me natuurlijk af of dit een goede upgrade is, ook wat betreft prijs/kwaliteit. Zijn er mensen die een goedkopere/betere oplossing weten, of andere tips hebben?

2. Ik zit nog met de vraag of het überhaupt nut heeft om m'n Phenom al te vervangen voor een nieuwere processor (zo ja, welke?), of kan ik hier nog wel even mee door? AMD heeft mijn voorkeur.

3. Uit reviews heb ik begrepen dat de 7950 meer stroom verbruikt dan de 5850, vandaar de nieuwe PSU. Is dat correct/nodig?

4. Ik maak gebruik van Windows 7 Home Premium OEM. Wanneer ik bovengenoemde veranderingen doorvoer, betekent dat dat ik opnieuw Windows 7 moet aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick046
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 17:26
1. Ja en nee, het is een goede upgrade alleen zie ik dat je een 750W voeding hebt gekozen, het is beter als je een 800W of zelf een 850W voeding neemt als je twee 7950's in CrossFireX wil draaien (in de toekomst) en je processor ook nog draaiende wil houden want ik zie dat je hem hebt overclocked.

2. Het is nog niet nodig om je processor te vervangen want het is een prima quad-core processor.

3. Zie punt één.

4. Je hoeft alleen nieuwe drivers te installeren (moederbord + videokaart) als je nieuwe hardware gaat gebruiken, pas als je een nieuwe/andere HDD/SSD wil gebruiken moet je Windows 7 opnieuw installeren.

Ik hoop dat ik je hiermee op weg heb geholpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 21:13
1. Aanvulling op Patrick voor de voeding. Wat je nu hebt zal net voldoende moeten zijn, dus ik zou de voeding achterwege laten en als je inderdaad wil upgraden een iets zwaardere pakken alhoewel 750W ook nog voldoende moet zijn. Daarnaast is mijn vraag waarom je voor een 990X chipset gaat?

2. Loopt je processor nog goed? Hoef je hem niet te upgraden. Deze presteren namelijk nog prima.

3. 750W zal ruim voldoende moeten zijn, maar met oog op een tweede kaart is het misschien niet genoeg. Probeer het eerst met je oude voeding en upgrade later als blijkt dat je niet kunt overclocken of als het echt te weinig is.

4. Verbeterig op Patrick betreft je licentie. Hoogstwaarschijnlijk zal hij een BSOD gaan geven omdat hij het systeem niet kan booten. Kun je hoogstwaarschijnlijk oplossen door middel van de recovery disk, maar het probleem met OEM licenties is dat hij eigenlijk gekoppeld zit aan je systeem. Hoe ze dit controleren weet ik niet, maar dacht de hardware id's van een aantal componenten waaronder je moederbord en als deze id's teveel afweken dat het dan geen legitieme OS meer is. Zou je moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden!

@Patrick046: de Crossfire optie is in principe niet meer dan dat; een optie. Ik ben niet van plan dit binnen afzienbare tijd te gebruiken, maar ik wil wel aan de veilige kant zitten wat betreft de voeding, zonder een extra GPU. Dus de 750W lijkt me voorlopig afdoende. Mocht ik toch ooit aan de Crossfire gaan, koop ik er wel een nieuwe voeding bij (als dat t.z.t. überhaupt nodig mocht zijn). :)

@Sietse1990: processor doet het eigenlijk uitstekend, en ben er zeer tevreden over. Ik kan hem zelfs naar de 3.8 of 4.0 Ghz brengen, als ik dat zou willen (betere PSU daar ook een reden van). Die laat ik er dus mooi inzitten. ;)

Waarom ik voor de 990X gekozen heb? Geen idee, om eerlijk te zijn. Ik vond 'm aardig compleet en niet te duur, en de reviews waren ook positief. Verder heb ik nu ook een Gigabyte bord, en ben daar zeer tevreden over. Heb nu alleen geen mogelijkheid tot Crossfire. Heb je een andere suggestie, wat betreft het moederbord? Dan hoor ik dat graag van je.

Verder zal ik het gedoe met de Windows 7 OEM wel moeten uitproberen, ja. Misschien dat iemand daar nog een verhelderend antwoord op weet, maar het schijnt nogal ingewikkeld te zijn om te bepalen in welke situatie een verse Windows nodig is.

Verder geen opmerkingen over de videokaart? Ik heb begrepen dat m'n 5850 nog steeds een redelijke kaart is voor z'n leeftijd, maar ik wil er dus wel substantieel op vooruit gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door kicknoize op 29-10-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:20
Zet je verhaal m.b.t. je voeding en de aan te schaffen HD7950 even in dit topic: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29
En vraag erbij of je dan nog je huidige voeding kunt gebruiken of dat je een nieuwe moet aanschaffen. Als je CF wilt draaien met de 7950 en ook nog de videokaarten wilt overklokken heb je sowieso niet genoeg aan je huidige voeding.
Moederbord zou je ook kunnen vervangen als je een tweede 7950 koopt :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Niet online
Dus wat dat betreft hoef ik misschien zelfs alleen maar een PSU (die wil ik sowieso gaan halen, want heb nog wat fans in m'n PC zitten en een analoge TV-kaart die wat stroom vreten) en 7950 te pakken, zodat ik games op High kan spelen?

[ Voor 22% gewijzigd door kicknoize op 29-10-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick046
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-07 17:26
kicknoize schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:14:
Dus wat dat betreft hoef ik misschien zelfs alleen maar een PSU (die wil ik sowieso gaan halen, want heb nog wat fans in m'n PC zitten en een analoge TV-kaart die wat stroom vreten) en 7950 te pakken, zodat ik games op High kan spelen?
Dat is mogelijk maar je verliest wel wat performance omdat de 7950 gebruikt maakt van PCI Express 3.0 en je moederbord waarschijnlijk PCI Express 2.x, dus het is wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Niet online
Zijn er AM3+ borden met PCI Express 3.0? Ik kon ze niet vinden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:20
Dat 2.0 vs. 3.0 maakt zowat niks uit, HardOCP heeft een test uitgevoerd met een HD7970 op 1920x1200, zie hier. Het maakt dus zowat niks uit of je nu 2.0 of 3.0 hebt, denk dat dit ook wel redelijk de lijn van verwachting is bij een 7950.
Denk dat je huidige PSU nog wel voldoet hoor, maar stel die vraag voor de zekerheid nog even in het voedingentopic uit mijn eerste post. Als je per sè wel nu een nieuwe PSU aan wilt schaffen, en geen tweede 7950 toe wilt voegen dan is dit een goede: pricewatch: XFX Pro 550W

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Niet online
Ja, dat lijkt me duidelijk dan; 2.0 vs. 3.0 maakt inderdaad weinig uit. Dan kan ik inderdaad beter wachten met het aanschaffen van een nieuw moederbord tot AMD ook met 3.0 komt, want dat zal t.z.t. gewoon de standaard worden.

Nu dat wegvalt, zit ik zelfs te denken aan een 7970... Dan moet er haast wel zeker een nieuwe PSU in, lijkt me. Maar ik zal dat voor de zekerheid in het daarvoor bedoelde topic vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door kicknoize op 29-10-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Niet online
Aangezien er in het [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 topic al een aantal dagen niet gereageerd wordt, dan maar even hier:

Mijn bovenstaande systeem, maar dan met een HD7970: welke PSU wordt er dan aangeraden? Budget is rond de € 80, modulair is niet nodig. Heb momenteel de pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD op het oog ter vervanging van mijn huidige GPU.

Zelf leek mij de pricewatch: OCZ ZS Series 750W wel in orde.

Een aantal reviews:
http://www.techpowerup.com/reviews/OCZ/ZS_750W/
http://www.pcper.com/revi...-750W-Power-Supply-Review
http://www.ocia.net/reviews/oczzs750w/page1.shtml

Daarnaast kwam ik deze tegen. Lijkt me aardig nieuw en er zijn verder ook nog geen reviews van te vinden: pricewatch: Corsair Builder CX750
Pagina: 1