IE5.5 ondersteunen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:01
Beste webontwikkelaars,

Na aanleiding van deze topic en offtopic te voorkomen wil ik jullie mening horen.

Vinden jullie dat we in deze tijd IE5.5 moeten ondersteunen en ben je dan een goeie ontwikkelaar als je IE5.5 ondersteund?

Mijn mening
Ik vindt als je IE5.5 kan ondersteunen en je doet het niet ben je een slechte webontwikkelaar.
Als je een layout bouwt vanaf IE5.5 dan wordt de layout meestal ook goed weergeven in moderne browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen tenzij een klant bereid is er extra voor te betalen. Ik zou ze dan alleen wel aanraden om gewoon te updaten, vanwege veiligheid en kosten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30

Priet

To boldly do what no one has..

KvanSteijn schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:21:
Als je een layout bouwt vanaf IE5.5 dan wordt de layout meestal ook goed weergeven in moderne browsers.
Dat is sowieso al niet niet waar. Daarbij is het volslagen kansloos omdat 5.5 niet meer gebruikt wordt. IE6 ook niet meer, en de mensen die het toch moeten gebruiken weten inmiddels ook wel dat alles niet goed meer werkt.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:09

Vos

AFCA

IE 5.5 is van het jaar 2000! T-w-a-a-l-f jaar oud.

Als de klant er voor wil betalen ok ;). Maar anders absoluut dikke nee. Ook IE6 laat ik links liggen.

En het lijkt me ook niet een maatstaf voor of je een goede webontwikkelaar bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Vos op 27-10-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat als je IE5.5 bewust ondersteunt dat je niet alleen slecht bezig bent, maar ook technologische ontwikkeling daarmee helpt tegen te houden. We leven in 2012, niet meer in het stenen tijdperk dat alles nog met tabellen en animated GIF-jes werd gebouwd.

Zelfde geldt naar mijn mening voor IE6 en IE7. IE8 is voor mij de absolute limit als het gaat om het ondersteunen van oude browsers, en dan nog communiceer ik duidelijk tegen klanten dat de gebruikerservaring onder IE8 gewoon slechter dan onder IE9/FF/Safari/Chrome. Sowieso hebben klanten met browsers van 12 jaar oud niets bij mij te zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vos schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:39:
En of je dan een goede webontwikkelaar bent, dat heeft daar toch niets mee te maken?
Ik zou inderdaad eerder zeggen dat je een slechte zakenman bent dan een goede webontwikkelaar, als je IE5.5 support in je website klust zonder dat dit gevraagd wordt of hier extra voor betaald wordt.

IE7 support kan ik me iets bij voorstellen als je kijkt naar browsergebruik binnen bedrijven, maar IE5.5 is een browser die op Windows XP voor zover ik weet al niet meer gebruikt werd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mijn mening
Ik vindt als je IE5.5 kan ondersteunen en je doet het niet ben je een slechte webontwikkelaar.
Mijn mening
Ik vindt als je IE3 kan ondersteunen en je doet het niet ben je een slechte webontwikkelaar.
Als je een layout bouwt vanaf IE3 dan wordt de layout meestal ook goed weergegeven in moderne browsers.

Waarom trek je de grens bij IE5.5?

Mijn mening: Petje af voor je goede bedoelingen, daar niet van, maar je bent certificeerbaar nuts als je IE5.5 actief ondersteunt. Als het werkt; nice. Werkt 't niet: pech.

In je vorige topic ben je actief op zoek naar een hover voor een achtergrondkleurtje op een TR. Daar gaat tijd en geld in zitten. En wat verdien je er mee? Niks. Een leuke 'gizmo' dat een table-row oplicht als je er met je muis overheen gaat. Wat kost het je? Een hoop gedoe met JS, htc of whatever je oplossing dan ook wordt. Die code moet gebouwd, getest en onderhouden (en dus ondersteund) worden. Voor die 0.000001% van de gebruikers die nog IE5.5 gebruiken. Ik weet m'n tijd en geld (en energie) wel beter te spenderen tbh ;)

Hetzelfde geldt voor IE6; support daarvoor is wereldwijd al zo goed als nul. Voor IE7 heb je vaak nog dat iets er misschien niet perfect uit ziet of grafisch helemaal super werkt (rounded corners, gradients, alpha transparency op PNG's waarbij je bijvoorbeeld met een aparte stylesheet middels CSS conditionals een fallback naar gif's doet ofzo) maar dat het wel functioneel zo goed mogelijk ondersteund wordt maar ook daar is support al aardig tanende, zo niet verwaarloosbaar, voor. De meeste bedrijven ondersteunen vanaf IE8 (en dan heb ik 't over: testen, zorgen dat iets functioneel in orde is en het ook voor, zeg, 95 tot 99 procent grafisch allemaal in orde is; zelfs daar loont 't zich soms gewoon niet om veel tijd in één of ander dom pixelneukgevalletje te steken).

Nee, IE5.5 is long, long gone.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 27-10-2012 16:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vinden jullie dat we in deze tijd IE5.5 moeten ondersteunen en ben je dan een goeie ontwikkelaar als je IE5.5 ondersteund?
Als je IE 5.5 nog ondersteunt dan ben je waarschijnlijk niet goed bij je hoofd of je hebt de verkeerde klanten, te weten bedrijven die werkelijk geen stuiver in hun IT investeren, en die alleen bij jou belanden omdat je goedkoop was. Je moet je afvragen of je je wel op die doelgroep wilt richten.

Met IE 5.5 moet je al afzien van het gebruik van allerhande moderne libraries, die de ontwikkeltijd van een site behoorlijk kunnen verkleinen, en dus moet je zelf het wiel gaan uitvinden. Dat kost tijd en (dus) geld en dat alleen al zou reden moeten zijn om alleen op verzoek en tegen betaling het meerwerk voor IE 5.5 support te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik heb IE5.5 zelfs nooit gebruikt. IE6 nog wel, maar niet lang.
Ik ondersteun IE7 niet eens meer, omdat dat gewoon té veel code kost. IE8 is al een ramp

Wat ik wel doe is in <IE7 een overlay neerzetten met de melding dat je een te oude browser gebruikt

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

IE6 is nog prima te ondersteunen zolang je zelf maar goed programmeer....
IE6 zal heus wel functies missen maar het design is prima te doen met CSS zolang je maar aan standaarden houd...

IE5.5 is dood bijna niemand gebruikt dat en als je dat wel gebruikt dan ben je mijn doelgroep niet.

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
Strunkie schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:39:
IE6 zal heus wel functies missen maar het design is prima te doen met CSS zolang je maar aan standaarden houd...

IE5.5 is dood bijna niemand gebruikt dat en als je dat wel gebruikt dan ben je mijn doelgroep niet.
Eughgrm... IE houdt zich zelf niet aan de standaarden, dus dat gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie

Strunkie

> Post is rechts!

johnkeates schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:41:
[...]

Eughgrm... IE houdt zich zelf niet aan de standaarden, dus dat gaat niet op.
Pure onzin sommige dingen zijn gewoon niet goed, bijvoorbeeld margin-top in combinatie met margin-bottom e.d. tot nu toe is het mij gelukt om iedere website incl. een award winning website prima te laten werken in IE6, zolang dit prima lukt zie ik geen reden om IE6 niet meer te ondersteunen!

Veelal door gewoon goed te scripten.

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Het valt me op dat hier veel webontwikkelaars vanaf 6 of 7 pas ondersteunen.
Dat best jammer want uit eigen ervaringen blijkt dat het best simpel is om een layout bouwen dat werkt vanaf IE5.5 tot en met de moderne browsers.
De truc is dat je de juiste tags gebruikt met combinatie van de juiste CSS syntaxis.
Het hoeft geen extra geld te kosten als je maar gelijk goed aanpakt is er niks aan de hand.
RobIII schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:14:
Waarom trek je de grens bij IE5.5?
Omdat ik niet lager kan testen, het kan best zijn dat het zelfs lager werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

Strunkie schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:39:
Uiteraard; als je alle quircks en tekortkomingen van IE6 kent dan valt er om een boel dingen heen te werken (en wie kent die allemaal precies behalve oude rotten in het vak zoals ikzelf?). Echter je beperkt jezelf daar behoorlijk mee en/of het kost gewoon veel extra tijd. Om dat 'goed programmeren' te noemen vind ik nogal een overstatement. IE6 en standaarden is helemaal een grote haha...

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 27-10-2012 17:10 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
KvanSteijn schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:53:
Dat best jammer want uit eigen ervaringen blijkt dat het best simpel is om een layout bouwen dat werkt vanaf IE5.5 tot en met de moderne browsers.
De truc is dat je de juiste tags gebruikt met combinatie van de juiste CSS syntaxis.
Het hoeft geen extra geld te kosten als je maar gelijk goed aanpakt is er niks aan de hand.
Strunkie schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:43:
zolang dit prima lukt zie ik geen reden om IE6 niet meer te ondersteunen!

Veelal door gewoon goed te scripten.
Het zal vast prima lukken, maar tel jij ook je uren en reken je dat door naar je klanten die daar in gaan zitten? Of is 't allemaal vrijheid blijheid en hobby? Dat is namelijk nogal een verschil. Daarbij is de ene site de andere niet; de een bestaat uit een paar divjes en wat tables en een handvol CSS (pak een simpel blogje ofzo) en de ander site is een big-ass applicatie met alles erop-en-eraan (neem, weliswaar het andere extreme van 't spectrum, een Facebook of Twitter, Youtube, Stackoverflow, Google Maps, ... of, misschien *iets* minder extreem maar zeker ook niet meer (realistisch) haalbaar in dergelijke bejaarde browsers, een T.net).

With all due respect; ik denk dat jullie aan een iets andere orde van grootte denken/werken dan een aantal anderen hier als je roept dat 't allemaal wel meevalt en "simpel" is.
En dat onderstreept mijn mening alleen maar. Als je site op <IE5 nog goed werkt is je site waarschijnlijk niet heel erg spannend of "Web 2.0" om 't zo maar even te zeggen. We hebben 't dan over de online visitekaartjes van de neef z'n garage en de bakker om de hoek om 't zo maar even te zeggen, de "online visitekaartjes", niet?

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 27-10-2012 17:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57
IE 5.5... het is echt een flinke tijd terug dat ik die dubbele cijfers in deze context achter elkaar heb zien staan. Dat er nog serieus mensen zijn die hiervoor actief ontwikkelen kan ik dus echt bijna niet geloven...

En KvanSteijn, je zegt dat het goed werkt zolang je maar goede CSS/HTML gebruikt... maar in mijn ervaring is dat juist NIET het geval. De oude IE-versies hebben zóóóóveel CSS-related bugs dat het gebruik van valide code juist ervoor zorgt dat het goed werkt in recente browsers, maar d'r niet uit ziet in oudere. Daarom waren er vroeger ook vele CSS-hacks nodig om je pagina in alle browsers toonbaar te houden. Tegenwoordig gaat dit gelukkig al een heel stuk beter.

En als je IE 5.5 ondersteunt... ondersteun je dan ook Firefox 1 of andere reeds jaren geleden overleden browsers? In de browser share statistieken van W3Schools wordt IE5 zelfs al sinds 2009 niet meer meegenomen. Dat wil toch wat zeggen: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp. Daarnaast heeft Microsoft ZELF een website 'IE6 countdown' in het leven geroepen, waarop ze het aantal gebruikers van IE6 aftellen. In de titel van de site staat zelfs 'death to IE6'! http://www.ie6countdown.com/

Persoonlijk is mijn grens een beetje afhankelijk van de complexiteit van het project. Over het algemeen dient IE7 er nog eingszins acceptabel uit te zien... maar als dat teveel werk gaat kosten wil het nog weleens voorkomen dat ik ook dat laat zitten en IE 8 dus het minimum is... al begin ik daar ook steeds meer van af te wijken en IE8 als absoluut minimum te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisD op 27-10-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14

[...]

Waarom vind je het jammer? Er is geen vraag naar. Naar 6 en 7 ook al bijna niet meer.

De truc is meestal dat je onjuiste tags en onjuiste css moet gebruiken. Bij een beetje complexe lay-out levert dat allerlei problemen op en mis je functionaliteit die een website beter of sneller kunnen maken.
In het gunstigste geval wil ik er voor zorgen dat een website 'bruikbaar' is voor oude browsers. Tenzij de klant ervoor wil betalen, dan kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Sorry dat ik het zeg KvanSteijn, maar jouw statement vind ik pure onzin. IE7 en in meerdere mate versie zes en lager ondersteunen sommige basale functies, elementen en stijlen niet. Dat maakt het op sommige punten erg lastig om deze versies te ondersteunen. Daarnaast is het aandeel voor browsers ouder dan IE7 marginaal te noemen Dit geld overigens ook niet alleen voor Trident (render engine Windows Internet Explorer), maar ook voor onder andere Gecko, Webkit en Presto (Opera).

Maar om een paar voorbeelden qua CSS te noemen welke niet of niet op de juiste manier ondersteund worden door oudere browsers:
  • @import wordt niet ondersteund in IE7 of lager
  • E.class, E + F, E > F wordt pas ondersteund vanaf IE7
  • E[attr] en aanverwanten worden ook pas vanaf IE7 ondersteund
  • E:hover en E:first-child worden pas vanaf IE7 ondersteund en E:active en E:focus pas vanaf versie 8!
  • CSS tel-elementen (eerste, laatste, zoveelste) wordt zelfs pas vanaf IE9 ondersteund
  • E:before en E:after wordt ook pas sinds versie 8 ondersteund!
Dit zijn naast wat basale zaken ook een aantal trucs die het leven van een webontwikkelaar erg makkelijk maken. Kijken we echter naar de juiste ondersteuning van het box-model, dan zien we zelfs dat een paar eigenschappen zoals margin, overflow en visibility pas vanaf versie 9 correct gerendered worden. Positie-eigenschappen zoals top worden ook pas vanaf versie 8 goed ondersteund. Is toch prettig om wel te hebben.

Nu zeg ik niet dat andere browsers heilig zijn, natuurlijk niet. Maar ik bedoel maar te zeggen dat je een grens moet stellen vanaf welke versie je target. In de meeste gevallen zou ik een minimum van IE versie 8 ondersteunen. IE7 zou bij mij wel compatibel zijn, maar niet ondersteund worden.

Overigens moet je wel weten dat ik IE9 en hoger best prettige browsers vind in sommige gevallen. Het is snel, nieuwe functies worden goed opgepakt en het gaat steeds beter. Maar versies 7 en lager waren dramatisch voor webontwikkelaars, en als je dat niet ziet denk ik dat je misschien niet goed genoeg gebruik maakt van de style-taal CSS of Javascript.

Als referentie heb ik overigens Wikipedia: Comparison of Layout engines (CSS) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 13:00
Bovendien heeft bijvoorbeeld ook jQuery pas support van IE6+, dus grote kans dat je scripts niet zomaar werken op oudere browsers (of je moet zelf rekening gaan houden met alle javascript verschillen, wat ook veel meer tijd kost).
Het zal inderdaad best kunnen, maar het gebruik van frameworks/grids ed. worden vaak ook pas vanaf IE7 of IE8 ondersteund (al zouden ze misschien wel kunnen werken, maar is niet getest).
En jij test nog op IE5.5, maar IE7 is gewoon nog makkelijk te testen met compatability mode, zonder VM's of andere tools.
Dus tenzij het hele bedrijf nog om een of andere reden met IE5.5 moet werken, zou ik er ook geen tijd in steken. (En dan alsnog aanraden om eens over te stappen)

Ik ga ook voor IE7 werkend, maar fancy zaken (rounded corners ed.) gewoon met progressive enhancement, zolang het maar functioneel is (= leesbare navigatie+ tekst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
RobIII schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:10:
Het zal vast prima lukken, maar tel jij ook je uren en reken je dat door naar je klanten die daar in gaan zitten? Of is 't allemaal vrijheid blijheid en hobby? Dat is namelijk nogal een verschil. Daarbij is de ene site de andere niet; de een bestaat uit een paar divjes en wat tables en een handvol CSS (pak een simpel blogje ofzo) en de ander site is een big-ass applicatie met alles erop-en-eraan (neem, weliswaar het andere extreme van 't spectrum, een Facebook of Twitter, Youtube, Stackoverflow, Google Maps, ... of, misschien *iets* minder extreem maar zeker ook niet meer (realistisch) haalbaar in dergelijke bejaarde browsers, een T.net).

With all due respect; ik denk dat jullie aan een iets andere orde van grootte denken/werken dan een aantal anderen hier als je roept dat 't allemaal wel meevalt en "simpel" is.
Ik vindt ontzettend jammer dat je dat zegt, ik ben zelf juist heel druk bezig met groot project voor bedrijven.
Dit is geen hobby maar om serieuze business. Het juist goeie marketing als je zegt: "Ons systeem werkt op alles en het werkt zelfs in IE5.5".

Ik vindt trouwens ook jammer dat Tweakers niet IE5.5 ondersteunt, jullie zijn een technologie website en als goed is hebben jullie genoeg kennis in huis. Deze nieuwe look had makkelijk in IE5.5 kunnen werken met wat kleine trucs als je het in begin er over na had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie

Strunkie

> Post is rechts!

KvanSteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:27:
[...]

Ik vindt ontzettend jammer dat je dat zegt, ik ben zelf juist heel druk bezig met groot project voor bedrijven.
Dit is geen hobby maar om serieuze business. Het juist goeie marketing als je zegt: "Ons systeem werkt op alles en het werkt zelfs in IE5.5".

Ik vindt trouwens ook jammer dat Tweakers niet IE5.5 ondersteunt, jullie zijn een technologie website en als goed is hebben jullie genoeg kennis in huis. Deze nieuwe look had makkelijk in IE5.5 kunnen werken met wat kleine trucs als je het in begin er over na had gedacht.
Ja want voor die 2 bezoekers die met IE5.5 op de website komen moet je uren lang fouten gaan oplossen ?

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Strunkie schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:29:
Ja want voor die 2 bezoekers die met IE5.5 op de website komen moet je uren lang fouten gaan oplossen ?
Ja, toch 2 bezoekers die ik blij heb gemaakt! Jullie moeten wel weten dat ik totaal geen IE fan ben hoor.
Ik ben zelf een hele grote fan van WebKit gebaseerde browsers zoals Safari en Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat 2 bezoekers per jaar (neem aan dat je dat bedoelt) nog iets te hoog ingeschat is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Inderdaad, volgens statcounter tikt IE6 (IE5.5 Staat er geeneens meer tussen) bijna 0% aan..

http://gs.statcounter.com...-ww-monthly-201109-201209

De 2 bezoekers kun je veel blijer maken door ze een browser upgrade aan te raden btw, ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Bensimpel op 28-10-2012 19:54 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Volgens www.ie6countdown.com heeft IE6 nog een aandeel van 0,3%. Dat is extreem laag, aangezien alleen de volgende landen nog een lager percentage hebben:
  • Denmark
  • Finland
  • Norway
  • Sweden
En als je zonder vragen actief IE 5.5 zou ondersteunen, zou ik je als opdrachtgever niet serieus nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeldert op 28-10-2012 19:50 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06

Eagle Creek

Breathing security

KvanSteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:27:
[...]

Waar heb je dit vandaan? Waarom is het goede marketing? Wie heeft je dit wijsgemaakt? Iets is goede marketing wanneer je klanten het kunnen waarderen. Maar hoeveel klanten van die bedrijven gebruiken nu nog IE 5.5? Waar haal je überhaupt vandaan dat IE 5.5 nog veel gebruikt zou worden? *

Dat is hetzelfde als aangeven dat jij een meter hebt gemaakt "die zelfs op stoomtreinen werkt!". De enige goede marketing die je hiermee krijgt is bij de gebruikers van stoomtreinen en in Nederland beperkt zich dat tot een man of 15 die werken bij het Spoorwegmuseum.

*(dit lijkt een beetje een spervuur van vragen maar ik zou het echt waarderen als je ze per stuk beantwoord want ik meen het serieus).

Ik begin het topic en jouw reacties zo doorlezende bijna het gevoel te krijgen dat dit een troll is.

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 28-10-2012 20:01 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Eagle Creek schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:00:
Waar heb je dit vandaan? Waarom is het goede marketing? Wie heeft je dit wijsgemaakt? Iets is goede marketing wanneer je klanten het kunnen waarderen. Maar hoeveel klanten van die bedrijven gebruiken nu nog IE 5.5? Waar haal je überhaupt vandaan dat IE 5.5 nog veel gebruikt zou worden? *
Ik kan in 1 keer je lijst met vragen uitleggen, als ik zeg dat mijn systeem werkt op alles en het werkt zelfs in IE5.5 dan geeft dat een vertrouwelijk gevoel bij de klant.
Die denk: "He, hij doet er alles aan om in allerlei browsers het systeem te laten werken".

Misschien denk ik ook totaal anders dan de rest maar dat juist goed.
Uniek denken dat is de kracht voor succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als jij tijd en dus geld wil verspillen aan het ondersteunen van IE5 moet je dat lekker zelf weten, maar stiekem ben jij dan degene die niet goed bezig is en niet degene die voor die twee mensen die IE5 nog gebruiken geen uren aan dev- en testwerk gaat doen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Wil je ook voor opa Henk, die nog een video recorder heeft, dat Skyfall (of welke film dan ook ;)) ook nog op videoband uitgebracht wordt? Dan maak je toch weer iemand blij... Dat het je tijd en geld kost geeft toch niets!?

Het is totaal onlogisch en onrendabel om je op zo'n kleine markte nog te focussen. Maar hej, je bent wel uniek! Dus profiteer er van, het is jouw USP waarmee jij je kan onderscheiden ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 28-10-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:15

markvt

Peppi Cola

Wij hebben 0% ie 5 gebruikers op ons systeem. IE6 ook al maanden niet meer gezien en IE7 loopt terug t.o.v. 8. Lijkt me niet handig om 5 te ondersteunen zeker aangezien het ook door Microsoft niet meer ondersteund wordt.

IE6 is standaard meegeleverd met Windows XP en de support voor Windows XP is ook eindig op 08/04/2014 Microsoft Product Lifecycle Search

[ Voor 0% gewijzigd door markvt op 28-10-2012 20:21 . Reden: typo ]

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Waar ligt jullie grens van ondersteunen dan? 6 of 7?
Ik lees van sommige mensen hier dat ze pas bij 8 ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:15

markvt

Peppi Cola

Officieel ondersteund door Microsoft is bij ons de ondergrens. Maar dan alleen functionaliteit geen 'hacks' om het er beter uit te laten zien.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

KvanSteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:21:
Bij ons (Tweakers dus :P) was het altijd de laatste 2 major versies. Voor IE zou dat op dit moment dus enkel nog IE9 en IE10 betekenen, maar sinds alle browservendors nu vaker 'major' releases doen is dat wel wat bijgesteld. Nu kijken we voornamelijk nog naar doelgroep en marktaandeel waardoor we ook IE8 nog ondersteunen, maar IE7 niet meer.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom zou je niet gewoon vanaf 8 support inbouwen? Voor die 0,3 procent in NL die nog op IE6 zit?
En de mensen op IE7 kunnen best upgraden naar IE8, gewoon een scherm laten zien dat uitlegt dat "deze website zal niet correct worden weergegeven op uw browser, klik hier om Chrome/FF/IE8 te installeren op uw systeem"

Doe je die mensen ook gelijk een plezier. :)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

KvanSteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:07:
[...]

dan geeft dat een vertrouwelijk gevoel bij de klant.
Die denk: "He, hij doet er alles aan om in allerlei browsers het systeem te laten werken".
Denk je dit of weet je dit uit ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

IE5.5 ondersteunen, het zal wellicht lukken als je een site maakt zoals marktplaats (hele basic layout en veel tekst). Ik zie het nut er niet van in. Niemand gebruikt het in de praktijk nog en klanten vragen er niet naar. Dat het geen geld kost is onzin, je stopt er tijd in omdat je elke nieuwe feature moet testen in alle browsers. Hoe meer browsers, hoe meer tijd je kwijt bent aan testen. En tijd is geld.

Wij ondersteunen momenteel IE7 en hoger. Waarbij we voor IE7 tegenwoordig al wat minder kritisch zijn, daar zitten we bijna tegen de fase aan dat als de site bruikbaar is het voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
KvanSteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:07:
Eerder: "die gast leeft nog in 't stenen tijdperk; daar gaan we nooit alle hippe moderne zaken die onze concurrenten gebruiken ook mee gedaan krijgen".

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Mijn grens ligt bij IE9, nu weet ik ook wel dat dat ietwat ver gaat, dus ik snap dat je IE8 ook nog ondersteunt...
IE5.5, 6 en 7 zijn verleden tijd. Geen moeite meer voor doen.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mijn grens ligt waar de klant hem neerlegt, maar diezelfde klant moet toch redelijk wat extra centen op tafel leggen als hij IE6-ondersteuning wil. IE5 is nog erger. 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:15
Een beetje flauw misschien, maar als ik even kijk naar de website van TS...
Als ik een website bouw dan doe ik dat gratis.
Dat maakt de hele discussie nogal zinloos, zoals je ook merkt aan de antwoorden.

Het moet voor (toch de meeste onder ons) gewoon rendabel zijn om een oudere browser te ondersteunen.
Als je je uren dev-tijd voor IE5.5 kunt declareren bij de klant, en de klant wordt er vrolijk van: Prima.
Kijkend naar het aantal gebruikers ben je gewoon je tijd aan het verdoen...
Lijkt me trouwens dat je ook als je gratis diensten levert, je tijd zinniger kan besteden dan het uitzoeken van IE5.5 hacks... Bijvoorbeeld eventueel nieuwe features voor IE10/11/12/...

Persoonlijk kijk ik ook hooguit tot IE8 terug overigens.

Het gaat nu specifiek over Internet Explorer, wat doet TS met andere browsers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-08 09:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Miyamoto schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:43:
Een beetje flauw misschien, maar als ik even kijk naar de website van TS...
Mijn website is zwaar verouderd. Ik weet dat het er niet uitziet maar ik heb even snel gebouwd.
Tevens heb ik momenteel ook geen tijd ervoor omdat druk bezig met met professionele projecten voor bedrijven die er natuurlijk stuk beter uitzien.

Natuurlijk is makkelijk om gelijk te oordelen over mij door op me website te bekijken.
Maar niet netjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Xieoxer op 28-10-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

KvanSteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:55:
[...]

Mijn website is zwaar verouderd en heb nog niet echt tijd voor vrij gemaakt omdat ik druk bezig ben met grote projecten voor bedrijven.

Natuurlijk is makkelijk om gelijk te oordelen over mij door op me website te bekijken.
Maar niet netjes.
Misschien kan je uitleggen hoe je het dan aanpakt? Betaald jouw klant voor IE5.5 ondersteuning of is dat een 'service' van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou om < IE7 niet meer omkijken. Dat is gewoon oud. Die browser is uit october 2006. 6 jaar oud. Draai je ook nog XP of Office 2003? Ik geloof dat onlangs Windows 8 en Office 2013 is uitgekomen.

Stel er moet een driver worden geschreven die op Windows 7 en 8 werkt. Prima. Stel men wilt het ook op Vista. Wikipedia zegt: "Mainstream support ended on April 10, 2012".

Wilt nog niet zeggen dat je het meteen moet laten vallen. Wellicht dat je klant nog 60% van zijn machines er mee heeft draaien. Dan is het gewoon een extra eis, die extra geld kost. Wellicht is het wel zeer rendabel, omdat in principe Windows Vista en 7 erg op elkaar lijken...

Maar stel je gaat nog verder terug naar XP. Dat komt uit 2001. Een product heeft ook een lifecycle van x jaren. Stel dat is 3 jaar, dan ga je iets nieuws ontwikkelen voor een platform wat allang verouderd is.
Ja ik weet het , misschien kost het maar een paar regels code extra. Maar je bent alsnog uren bezig geweest het voor elkaar te krijgen.. Het is gewoon puur overengineeren. Het beter maken dan het hoeft te zijn.

Zelfde verhaal voor browsers. IE 5 is gewoon antiek, >13 jaar oud. IE6 is ook allang stokoud. IE7 is al op XP geintroduceerd, en eigenlijk ook al oud... IE8 is nog recent.
Daarnaast weet ik uit eerdere ervaringen dat IE6 een hell was om support voor te krijgen. Je maakt iets wat prima leek in Firefox en Chrome, en voor geen meter uit zag in IE6. Je fixt het daar, en alles loopt weer in andere browsers scheef. Dat is gewoon niet rendabel.
Als je dan nog met oudere browsers gaat werken, dan leg je ook limitaties neer in andere gebieden. Dan kan je net zo goed stoppen met JavaScript te gebruiken. Wellicht dat iemand via zijn WAP browser je nieuws headlines wilt lezen >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Hans1990 op 28-10-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Vos schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:57:
Misschien kan je uitleggen hoe je het dan aanpakt? Betaald jouw klant voor IE5.5 ondersteuning of is dat een 'service' van jou?
Meestal bouw ik geen websites voor anderen, ik bouw meestal een website waar bedrijven zich kunnen aanmelden voor bepaalde service. Als ik niet een website bouw voor andere dan bouw altijd vanaf IE5.5 werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 13:10
[...]

Mijn website is zwaar verouderd. Ik weet dat het er niet uitziet maar ik heb even snel gebouwd.
Tevens heb ik momenteel ook geen tijd ervoor omdat druk bezig met met professionele projecten voor bedrijven die er natuurlijk stuk beter uitzien.

Maar niet netjes.
Dat is inderdaad makkelijk, aangezien je website vaak als een visitekaartje kan worden opgevat. Zo zullen sommige potentiële klanten ook hun eerste indruk vooral laten bepalen door de uitstraling van die site, ipv mogelijk een USP als ondersteuning voor IE5.5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Ivos schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:06:
[...]

Dat is inderdaad makkelijk, aangezien je website vaak als een visitekaartje kan worden opgevat. Zo zullen sommige potentiële klanten ook hun eerste indruk vooral laten bepalen door de uitstraling van die site, ipv mogelijk een USP als ondersteuning voor IE5.5 :)
Dat snap ik en geef je volkomen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:57
Buiten dit alles heb je uiteraard ook nog het geval dat je klanten krijgt voor een website, en deze vrolijk testen in ie6 (xp users). Dan ben je helemaal de zak. en oh wee als je verteld dat ie6 gewoon echt niet meer kan, dan ben je onprofessioneel en/of niet goed genoeg als web dev. verschrikkelijk. mijn websites draaien functioneel prima in ie6. maar de klanten geven (helaas) meer om uiterlijk dan backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik heb nu al dat IE8 geen moderne technieken ondersteunt. rgba, shadows, enz? Nope.
En daarom is het moeilijk om veel moderne technieken te gebruiken en het beste uit je site te halen. Voor IE8 ben ik dus uren meer bezig om die moderne technieken te veranderen zodat het ook in IE8 functioneel is, maar dan zonder shadows, transparantie, animaties e.d.
Nog een paar jaar dan gaat IE8 er hier ook uit

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:56

BLACKfm

o_O

Ik zeg, je site ontwikkelen voor vigerende browsers.

Chrome, firefox en alle andere niet-IE browsers zijn wat sneller met updates, maar de kans is groot dat wat je nu voor de browser van vandaag ontwikkeld ook nog wel een tijdje zal werken op de browsers van morgen.

Maak je een website voor consumenten, dan ben je gewoon verplicht om rekening te houden met het hele gamma. Maak je een website voor bijvoorbeeld intranet, of een select groepje mensen, dan kun je je conformeren aan 1 browser.

Zo is onze INTRANET website dus alleen goed werkbaar onder IE, en ondanks dat deze recentelijk is opgepoets werkt een groot deel gewoon niet onder firefox of chrome. En dat niet-werkende deel is niks boeiends, maar gewoon javascript en andere ouderwetse web-techniek die niet is geupdate.

Als je hedendaags een browser download heb je altijd de recentste versie, en tegenwoordig worden die ook automatisch geupdate zodat je daar geen zorgen over hoeft te maken.

Eerder zag ik een reactie dat iemand een nototiebalk had geplaatst met "je gebruikt een oude browser". Dergelijke code ontwikkel je 1x en kun je voor toekomstige projecten gebruiken.

Voor windows hoef je alleen maar rekening te houden met IE8, windows update hoort er voor te zorgen dat je de laatste versies hebt, waarbij voor windows xp dat versie 8 is.

Als gebruikers nog met oudere browsers werken is het gewoon aan hen om te zorgen dat ze bij de tijd zijn.

Kom op andere vakken maar vaak genoeg tegen "Dit heb ik niet" of "dat werkt niet" terwijl ze niet even de moeite nemen om te kijken of ze wel de laatste software of firmware hebben. En zo werkt dat ook gewoon met browsers.

Voorheen hield ik nog rekening met IE 6 omdat onze ICT blijkbaar windows XP niet goed bijwerkte, en de intranet site niet met moderne browsers overweg kon. Maar omdat 3e of 4e partijen de zaken niet goed op orde hebben betekend dat niet dat *wij, de webdesigners, ook maar in het stenen tijdperk moeten blijven hangen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
@Floris nog een paar jaar? Ben bang dat het inderdaad nodig is (iets met marktaandeel) maar als het aan mij lag was de support vanaf morgen weg...

@TS IE5 is tegenwoordig not-done, grote bedrijven als Google, Facebook en zelfs Microsoft zelf geven aan dat IE6 gewoon geupgraded moet worden, dus wat mij betreft zou je, wanneer je echt antiek wilt ondersteunen IE7 nog moeten supporten, maar wat mij betreft kan je deze zelfs dumpen en voor IE8 gaan...

Lijkt me ook geen sales-point waar een klant naar kijkt. Als je een team hebt wat je een partner uit laat zoeken voor het bouwen van je web-applicatie dan lijkt het mij dat dit team gaat kijken naar de support welke binnen het bedrijf nodig is. Jij wilt een brede applicatie/service bouwen welke door bedrijven gebruikt kan worden. Als een bedrijf dan kiest voor IE5.5 dan is mijn mening dat ze dan maar een custom-build applicatie moeten laten bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Maar niet netjes.
Volgens mij doelde hij op die quote (vanaf jouw site) en niet op jouw site zelf ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 21:15
Vos schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:57:
[...]

Ik oordeel niet over de vormgeving van je website. Ik vroeg me enkel af waarom je niet reageert op de reacties over kosten/baten. Het lijkt alsof je meer werk verricht dan je betaald krijgt. Mocht dat niet zo zijn, betalen klanten expliciet voor de extra service of heb je dit van te voren ingecalculeerd?
Ik vraag niet naar je inkomsten, maar als je zaken gratis weggeeft heeft de hele discussie een heel andere betekenis. Invulling van je vrije tijd... Sjah...

Ook over het aantal bezoekers met IE5.5 ben je wat vaag. Je hebt vast metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
Je lijkt 2 aannames te maken:

1) Als je het voor IE5.5 opzet vanaf het begin, kost 5.5 ondersteuning geen extra werk.
2) Als je het voor IE5.5 opzet, werkt het ook op de (meeste) andere browsers.

Misschien dat dit voor hele simpele webpagina's wel waar is, maar als je iets leuks wilt gaan doen zijn beide stelling al heel gauw niet te onderhouden.

Mijn team maakt Google's Maps API, we ondersteunen IE6.0 al niet meer, en het is verdrietig hoeveel extra werk er in gegoten moet worden om het zelfs voor hogere IE versies werkend te krijgen. En dan hebben we nog de extra leuke features, die soms gewoon in voor IE9 niet haalbaar zijn. Niet omdat we niet vanaf het begin er aangedacht hebt, maar simpel omdat wat we willen te complex is voor die IE versies.
Stelling 1, in onze wereld is (hoe zeg ik dit aardig?) lachwekkend.
(En niet alleen dat, het blijft ook extra onderhoudwerk kosten)

Dan stelling 2. Je wilt niet weten hoevaak IE dingen anders doet. Ik ontwikkel graag bij voorkeur niet eerst voor IE, gewoon omdat je dan wel weet dat de andere browser heel verbaasd zijn wat ze nu weer voor de kiezen krijgen.
Stelling 2, in onze wereld is lachwekkend.

Sterke nog, we wachten met smart op de dag dat we andere IE versies, boven 6, kunnen laten vallen. Gewoon omdat dat onze code base zo veel simpeler zou kunnen maken.

Als een collega een IE5.5 verandering zou voorstellen, zou ik serieus denken dat hij me probeert te stangen. En we zouden het als team nooit toestaan. Niet alleen omdat het extra code is, maar ook omdat het onderhouden zou moeten worden.

Ik weet niet hoe het met 'klanten' ligt. Maar als je op een sollicitatiegesprek bij mij zou komen (en ik zou er zelf nooit om vragen, maar als je het als een van je verdiensten zou noemen) en trots komt met dat jouw werk ook IE5.5 ondersteuning levert, zou je dat bij mij serieus punten kosten, omdat ik denk dat je me of stangt, of omdat je niet snapt waar de wereld nu is.

En waar vele mensen een keuze maken aan de hand van hoeveel mensen die browser hebben, en dus enige basis hebben voor hun browser cut-off, haal jij de 5.5 gewoon uit de lucht... Waarom 5.5? Waarom geen eerdere of latere versies?

[ Voor 6% gewijzigd door Semyon op 29-10-2012 10:38 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Ondersteuning bieden voor IE 5.5 is naar mijn mening per definitie fout!
Jij, maar ook het bedrijf die nog op IE5.5 draaien houden bewust technologische ontwikkelingen tegen.

Indien een bedrijf nog pakket, dienst of CRM heeft draaien wat alleen met IE5.5 werkt, moet je je afvragen hoelang deze bedrijven er nog zullen zijn. Laat staan hoe deze bedrijven hebben nagedacht over een calamiteitenplan of waarborging van het systeem.

Kan hier nog wel tijden over doorgaan, maar dan maakt het er niet vriendelijker op.

Het percentage mensen wat IE 5.5 actief gebruikt valt te verwaardelozen, zelfs van IE 6 is allang afscheid genomen. Ik vraag mij dan ook meteen al af hoe de ontwerpen van deze sites er uit zien. Functioneel zal het misschien wel werken, maar het oog wil tegenwoordig ook wat. Ik noem shadows, jQuery ...

Misschien heb je nu `niche` markt, maar ik mag toch ten zeerste hopen dan over een aantal jaren deze browser versies een algemeen internet toegang verbod krijgen van ISP´s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Laatst online: 18-08 08:24
Ik wil zelfs zover gaan om te zeggen dat ondersteuning bieden voor IE6 en lager bijna oplichterij is. De klant gaat (veel) meer betalen om het product werkend te krijgen voor een steeds kleiner wordend en bijna nihil marktaandeel. Een beetje de omgekeerde wereld dus.

Op m'n werk ondersteunen we vanaf IE8 en als het echt moet nog IE7. Lager dan dat gaan we in principe niet tenzij het echt een vereiste is van de klant. Als het geen vereiste is, dan adviseren we om dat geld wat in die "compatibliteit" gestoken moet worden te steken in nieuwe / beter uitgewerkte features of om te reserveren voor de toekomst ipv het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Laatst online: 08-02-2024
IE is sowieso al een ramp om te ondersteunen in de browser. Wijkt heel erg af van de andere browsers waardoor je vaak code moet omschrijven. Om tijd te besparen gaat mijn voorkeur altijd uit naar CSS3 codes (ronde borders, slagschaduwen etc) maar als de klant extra wilt betalen ondersteun ik nog wel eens IE8 en IE7. IE6 en ouder wordt niet eens meer ondersteund door Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Leuk als je een kleine informatieve website maakt met weinig tot geen gekke dingen qua design...

Bij de wat ingewikkeldere websites wat betreft is zelfs IE7 al een ramp! Zeker als het om een dynamische website gaat, die de klant zelf aan kan passen, kom je met IE7 niet fijn door de bocht.

Daarnaast is het zonde van je tijd, IE6 is eigenlijk al uitgestorven, dus waarom dan nog IE5.5 ondersteunen? Op dit moment is het hier IE8 en hoger, tenzij de klant graag wil dat IE7 ook perfect word weergegeven. De meeste klanten willen uiteindelijk toch niet betalen voor IE7 support...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
TheNephilim schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:59:
Leuk als je een kleine informatieve website maakt met weinig tot geen gekke dingen qua design...

Bij de wat ingewikkeldere websites wat betreft is zelfs IE7 al een ramp! Zeker als het om een dynamische website gaat, die de klant zelf aan kan passen, kom je met IE7 niet fijn door de bocht.
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe de topicstarter omgaat met tablets en andere touchvarianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Misschien kan de TS wat voorbeelden plaatsen van sites die hij gemaakt heeft, die in IE5.5 t/m IE10/FF/Chrome hetzelfde er uit zien? Ben wel benieuwd nu of die inderdaad zonder hacks en aparte stylesheets zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Barryvdh schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:53:
Misschien kan de TS wat voorbeelden plaatsen van sites die hij gemaakt heeft, die in IE5.5 t/m IE10/FF/Chrome hetzelfde er uit zien? Ben wel benieuwd nu of die inderdaad zonder hacks en aparte stylesheets zijn gemaakt.
Ik kan jullie momenteel pas 1 linkje geven.
Deze link is: http://mymanagementonline.com/

Werkt op alle tablets, computers en telefoons.

[ Voor 5% gewijzigd door Xieoxer op 29-10-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:04
KvanSteijn schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:34:
[...]

Wellicht off-topic, maar je hebt een typo op de hoofdpagina (onder het kopje 'Wie zijn wij': 'taceersysteem' i.p.v. 'traceersysteem')

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Onoffon schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:41:
[...]

Wellicht off-topic, maar je hebt een typo op de hoofdpagina (onder het kopje 'Wie zijn wij': 'taceersysteem' i.p.v. 'traceersysteem')
Bedankt, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Mijn mening
Opdrachtgevers willen gewoon een aantal duidelijke levervoorwaarden, en dan is het niet zozeer van voordele om enorm ruime beloftes te gaan doen, maar te onderschatten wat je dat zou gaan kosten en of dat haalbaar is.
En ja, als je iets belooft, moet je vervolgens ook die ondersteuning blijven bieden, juist als je het zelf als 'selling point' ziet en reden voor jou als leverancier te kiezen.

Het is domweg ook voor je opdrachtgevers prettiger een duidelijke ondergrens te hebben en de meeste opdrachtgevers zullen het zelfs doodleuk prettig vinden als een leverancier hen bv duidelijk maakt géén support te kunnen en willen leveren voor een ver verouderd software-product;
En dat dat bedrijf, mocht deze nog altijd clients hebben die op deze totaal verouderde software draaien, de moeite zal moeten doen deze te upgraden, om te blijven functioneren...

Vaak bestaat binnen zulke bedrijven al langer het idee 'dat dat eigenlijk wel eens zou moeten gebeuren', maar ontbreekt de uiteindelijke beslissing/toestemming van bv een verantwoordelijke manager en juist bv de beslissing voor een toekomstg browser-based dienst en support hierop, kan juist een grond zijn oude clients te upgraden.

een bedrijf dat dat niet kan of wil doen, daarvoor moet je als leverancier je ook afvragen of je daarmee zaken zou willen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 29-10-2012 16:31 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
[...]

Maargoed, dat is (iig het gedeelte wat we kunnen zien) ook redelijk basic, en dus met tabellen opgemaakt (wat niemand eigenlijk de afgelopen 5 jaar nog heeft gedaan).
Daarnaast heb je in dit simpele voorbeeld al conditional comments nodig voor <IE6, en heb je javascript nodig voor basale dingen als een hover over een table.
En eigenlijk zou je niet moeten controleren op de browser, maar op de mogelijkheden/resolutie, want anders blijf je bezig met het toevoegen van devices (en het is Android, niet Andriod ;))

Maargoed, conclusie leek me al duidelijk, dat het meestal de moeite niet waard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Laatst online: 16-09 20:43
Onoffon schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:41:
[...]

Jasses, tabellen.

Wat ik mezelf afvraag: heeft het nog wel nut op te discussiëren over browsers zoals de oudere versies van internet explorer? Het klinkt mij meer in de oren als een gevalletje ouwe koeien uit de sloot halen.

Ontopic: Iedereen moet eigenlijk gewoon doen wat 'ie zelf wil ondersteunen op browsergebied. Een hele sjieke website die er in IE3 ook prima uitziet? Zelf weten. Als de klant het wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Mooi hè, vooruitgang.
Ik ken nog een vriend die rond 2003 riep "Jasses, frames! Tabellen moet je hebben" :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als ik het voorbeeld zo eens bekijk (vooral de code) dan heb ik toch echt het idee met een hobbyist te maken te hebben, nofi. IE5.5 is antiek, IE6 is antiek, IE7 kan net.

Het feit dat de TS voor IE5.5 kan ontwikkelen komt doordat hij nog hangt in de technieken van toen IE5.5 net nieuw was en dan zal het wel gaan werken. Als je met hedendaagse technieken werkt dan is het praktisch onmogelijk om iemand op een antieke browser dezelfde functionaliteit te laten hebben. Geen wonder dat alle grote sites IE7< meestal niet meer ondersteunen, je blokkeert jezelf in vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het slechter had verwacht.

Uiteraard zie je hier een alleen de "frontpage" en moet je qua code in verschillende bochten wringen om een resultaat te krijgen dat je voor ogen hebt. Vooral tabellen (ze zijn beter dan frames, maar nog steeds slecht) worden door Google niet als de belangrijkste content gezien.

Mocht je een website maken waar de vindbaarheid belangrijk is in een concurrend gebied dan kom je automatisch in de problemen.

Ik blijf nog steeds van mening dat je als bedrijf en zekers als "webdeveloper" moet mee gaan met de ontwikkelingen, in ieder geval de standaarden.

Jij laat je huis toch ook niet meer met klei en modder bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Loadichus schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:16:
Ik blijf nog steeds van mening dat je als bedrijf en zekers als "webdeveloper" moet mee gaan met de ontwikkelingen, in ieder geval de standaarden.

Jij laat je huis toch ook niet meer met klei en modder bouwen?
Hier komt het allemaal een beetje op neer denk ik. Leuk IE5.5 ondersteunen, maar is het echt nodig? Daarnaast is het belangrijk om, tot op zeker hoogte, mee te gaan in de nieuwe ontwikkelingen. Doe je dat niet, dan heb je als bedrijf over enkele jaren gewoon een probleem. Er is altijd vraag naar nieuwer en mooier, niet naar ouder en stappen terug doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:52

Bosmonster

*zucht*

Als je een site maakt met de technologie en looks van 10 jaar geleden, ja dan kun je dat ook werkend krijgen op browsers die 10 jaar geleden gangbaar waren.

Maak een site volgens modernere standaarden en maatstaven en dat gaat je niet lukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 06-11-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

LOL, zo kan ik het ook; kom maar terug als je een website van deze tijd hebt gemaakt voor een betalende klant...

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Eens met bovenstaande twee posters.
Na het zien van die site zal ik mezelf nog eens quoten:
Tom schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:29:
IE5.5 ondersteunen, het zal wellicht lukken als je een site maakt zoals marktplaats (hele basic layout en veel tekst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tom schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:00:
Eens met bovenstaande twee posters.
Na het zien van die site zal ik mezelf nog eens quoten:

[...]
overigens ben ik het daar niet helemaal mee eens... uiteindelijk zijn ook veel 'hippe' effecten in oudere IE-versies best te simuleren of fallbacks in te bouwen...

Dé twee grote nadelen daarvan zijn echter:
A.) Het kost eigenlijk verschillelijk veel tijd dat te gaan bouwen én het goed te testen in een bijna onnoemlijk groot aantal verschilende IE-versies én IE-renderingmodes (wat een enorme probleem is bij IE-compatibility)
en
B.) Al die extra fallbacks, omweggetjes maken juist je code slechter onderhoudbaar en voorkomen juist dat je 'slanke' en moderne HTML5-oplossingen kunt gebruiken die juist als groot voordeel ontwikkelsnelheid en consequentie hebben. zelfs als je zo zorgvuldig en modulair poogt te werken is het heel lastig juist voor backwards compatibility niet gedwongen te zijn ook in de basis van je ontwerp aanpassingen te doen

Als iemand een échte hobbyist is, zou hij het best kunnen doen om moderne websites in IE5.5 of for what it's worth in good-old netscape 4.8 tot een hoog niveau werkend en functionerend te krijgen, ook de zeer dynamische en 'state-of-the-art'
enkel is het vanuit commercieel oogpunt nooit zinnig dat te doen omdat de kosten te hoog zijn en die extra moeite zelfs onvoorziene problemen kunnen geven bij bv de modernde browsers die 99% van het publiek gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 07-11-2012 11:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik ben wel benieuwd waarom TS nou zo hamert op IE versie 5.5. Waarom niet versie 5, of versie 4? Wat maakt het het waard om ondersteuning te bieden voor die specifieke versie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

NNF schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:32:
Ik ben wel benieuwd waarom TS nou zo hamert op IE versie 5.5. Waarom niet versie 5, of versie 4? Wat maakt het het waard om ondersteuning te bieden voor die specifieke versie? :P
Is al eerder gevraagd. :)

Maar IE5.5 actief ondersteunen is gewoon onzin, zonde van de tijd en bedrijfsmatig niet haalbaar. Tenzij de klant er voor wil betalen, maar zelfs dan vind ik IE6 de onder grens.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Pagina: 1