Dutori schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:19:
Hallo allemaal,
Ik weet niet of ik op het juiste topic zit maar heb een vraag. Ik wil een nieuwe telefoon aanschaffen en zat te denken aan de
Nexus 4. Aangezien dit een Vanilla ervaring voor Android zou zijn. Ik ben alleen een beginner (nog geen ervaring met) in rooten/roms installeren etc. Dit lijkt met wel een interessante mogelijkheid en vooral als ik voor de
Nexus 4 zou gaan.
Maar is dit wel mogelijk voor een beginner zonder dat ik binnen 2 dagen een mooie nieuwe telefoon heb gesloopt en niet meer werkend zou krijgen. Ik wil er langzaamaan wat mee gaan doen en knutselen met de software maar wil om te beginnen al wel voldoende met de telefoon kunnen doen.
Kortom, is het aan te raden voor een beginner voor de
Nexus 4 te gaan of zeggen jullie dat ik het moet laten zitten en gewoon voor een telefoon met Sense (of een andere skin over android heen )gaan (wat mij eerder goed is bevallen)
Heel verhaal, hopelijk duidelijk genoeg. Ik ben benieuwd naar jullie mening
Alvast bedankt
De N
4 heeft een erg grote developer/rom/kernel-base op XDA en is vrij makkelijk te rooten/unlocken. Wat dat betreft zul je met de N
4 wel goedzitten. De vraag is natuurlijk wat je precies zoekt in het 'knutselen'. Vrij veel kun je al doen met (stock) Android zelf en daarbij horende apps. Bijv. met een 3rd party launcher kan je een groot deel van je UI al aanpassen naar wens. Met 3rd party apps voor de dialer, messaging, mail en gallery kun je de rest aanpassen. Daar heb je geen Sense voor nodig en daarnaast vinden veel mensen stock Android mooier/gebruiksvriendelijker zonder een skin.
Bricken van een telefoon blijft altijd een risico dat verbonden is aan rooten/unlocken/flashen.
Als je je geen zorgen maakt over de kwetsbaarheid van het toestel (voor- en achterkant = glas) en je budget rond de 350,- euro ligt kan ik de N
4 zeker aanraden aan een beginner, of je nou gaat 'knutselen' of niet.