Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Dus meerdere backups is hoe dan ook aan te raden.
Wellicht dvd, HDD (kleine goedkope) en USB?
Zie ook dit topic, daar kwam een vergelijkbare vraag naar boven.leuk_he schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:34:
Toen flash devices 128MB waren , werden er gegarandeerd dat de data 10 jaar lang gelezen kon worden. Nu vind ik daar niks meer over.
Maar hou er rekening mee: je krijgt garantie op een USB stick en er staat wellicht in dat de data retentietijd 10 jaar is - dat is NIET hetzelfde als "werden er gegarandeerd dat de data 10 jaar lang gelezen kon worden".
Als je na negen jaar je data wil uitlezen en dat lukt niet, dan krijg je tien euro vergoeding voor een USB stick - best case scenario. Je data gaat dan niemand je teruggeven. Afhankelijk van hoe belangrijk je data is zou ik sowieso niet op 1 paard wedden.
Bedankt voor het topic. In de search kon ik het niet terug vinden.vanaalten schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:51:
[...]
Zie ook dit topic, daar kwam een vergelijkbare vraag naar boven.
Maar hou er rekening mee: je krijgt garantie op een USB stick en er staat wellicht in dat de data retentietijd 10 jaar is - dat is NIET hetzelfde als "werden er gegarandeerd dat de data 10 jaar lang gelezen kon worden".
Kingston garandeerd hun sd en sdhc kaarten zelfs levenslang. Maar als je goed leest wordt niet de data gegarandeerd, maar dat het media wordt vervangen als het kapot gaat. Meederder media kiezen is wellicht nog de best optie. Niet dat ik nou echt verwacht dat er na 10 jaar nog naar de data zal worden gekeken. Het is immers geen financiele data, en de vervangende applicatie heeft soortgelijke data beschikbaar .... (hoop ik)
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
Dat lijkt mij eigenlijk gebruikelijk. Gevolgschade valt volgens mij zelden onder garantie. Als de voeding van je PC kapot gaat, de PC in brand vliegt en daardoor een appartementencomplex met de grond gelijk gemaakt wordt, zal je - verwacht ik - ook een nieuwe voeding kunnen claimen.leuk_he schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:51:
Kingston garandeerd hun sd en sdhc kaarten zelfs levenslang. Maar als je goed leest wordt niet de data gegarandeerd, maar dat het media wordt vervangen als het kapot gaat.
Maar dan niet dezelfde soort media: twee USB sticks van hetzelfde merk & type zullen ongeveer gelijk overlijden, lijkt mij... En als je *echt* verstandig bezig wil zijn, dan zorg je voor een jaarlijkse checksum-check.Meederder media kiezen is wellicht nog de best optie.
Dan heb je ook meteen de mogelijkheid om jaarlijks even de bovengenoemde checksum-check te doen.
Wellicht nog een lading aan PAR2 files toevoegen, om eventueel kapotte blokken te reparerenvanaalten schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:34:
Maar dan niet dezelfde soort media: twee USB sticks van hetzelfde merk & type zullen ongeveer gelijk overlijden, lijkt mij... En als je *echt* verstandig bezig wil zijn, dan zorg je voor een jaarlijkse checksum-check.
Hm, net te laat. Wat ^^ zegt dus
[ Voor 25% gewijzigd door SmiGueL op 25-10-2012 20:23 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Slecht idee voor deze toepassing:polli_ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:49:
Persoonlijk zou ik de applicatie in de cloud opslaan en een lokale versie opslaan! Is dropbox niet iets voor je?
-Moet jaarlijks betaald worden (immers > 2 GB). Zoniet is de data weg?
-Overleeft data in dropbox 10 jaar?
-Hoe kan ik een accountant verzekeren dat de privacy gevoelige beschermd wordt door dropbox. Dropbox geeft echt alleen AS-IS garantie, niks dus. (Ok, ik zou spider-oak kunnen gebruiken voor deze stap ). Dropbox heeft al meerdere keren data gelekt. Bedrijfsdata ze ik liever ook niet in het buitenland, daar moet je toestemming voor hebben, en dat is 100x meer werk dan 2 verschillende media kopen.
-Uptime van dropbox? geen garanties!
Dropbox is leuk voor persoonlijke backups. Voor enterprise toepassingen niet.
Dropbox is inderdaad niet geschikt voor enterprise toepassingen maar dat betekend niet dat andere cloud diensten niet geschikt zijn. Ik zou het als volgt doen ik zou meerdere examplaren opslaan op verschillende media: 1 examplaar op een usb stick en 1 examplaar op een externe schijf en als laatst eentje op een bluray/dvd disk of tape disk. Die zou ik dan op verschillende locatie's veilig opslaan. En daarnaast een backup bij een online service dienst. Voor de zekerheid zou ik alle gegevens encrypten.leuk_he schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:44:
[...]
Slecht idee voor deze toepassing:
-Moet jaarlijks betaald worden (immers > 2 GB). Zoniet is de data weg?
-Overleeft data in dropbox 10 jaar?
-Hoe kan ik een accountant verzekeren dat de privacy gevoelige beschermd wordt door dropbox. Dropbox geeft echt alleen AS-IS garantie, niks dus. (Ok, ik zou spider-oak kunnen gebruiken voor deze stap ). Dropbox heeft al meerdere keren data gelekt. Bedrijfsdata ze ik liever ook niet in het buitenland, daar moet je toestemming voor hebben, en dat is 100x meer werk dan 2 verschillende media kopen.
-Uptime van dropbox? geen garanties!
Dropbox is leuk voor persoonlijke backups. Voor enterprise toepassingen niet.
Als je de backup ooit nog nodig hebt kost het een paar uur met een handscanner om de hele zaak weer digitaal te krijgen.
Sorry, ik ben gaar en het is weekend...
while (! ( succeed = try ()));
Verwijderd
Data retentie word trouwens slechter naarmate je meer schrijfacties gedaan hebt, dus hoe nieuwer hoe beter.
Een aantal dingen die ik tegen ben gekomen (kan het niet bewijzen bij gebrek aan datasheets):
- Data retentie zou bij 100% P/E cycles 1 jaar moeten zijn voor consumenten doeleinden
- Data retentie zou bij 100% P/E cycles 3 maanden moeten zijn voor enterprise doeleinden
- Data retentie zou bij 10% P/E cycles tien keer zo lang moeten zijn
Aantal P/E cycles zal in de orde van:
1 bit SLC: 100K (misschien dat het vandaag de dag iets lager is)
2 bit MLC: 3K
3 bit MLC: <1K
Er bestaat ook enterprise 2 bit MLC met orde van 20K P/E cycles, maar dat is op basis van 3 maanden data retentie tegenover de standaard periode van 1 jaar.
Neem dit alles met een korreltje zout, het is hoogstens een leidraad.
Hoewel het concept leuk klinkt... als je pixels maakt van 1mmx1mm sla je dan maar 4 megabyte op en ik moet iets van 4 gigabyte kwijt... dus iets van 80 dpi wat je zonder fouten terug leest... Moet wel een HEEEL goede vriend zijn die dat doet....hans_lenze schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:57:
Vragen of een bevriende metaalbewerker het geheel met een lasersnijder in een stuk plaatstaal wil zetten? Vier vierkante meter barcode voor aan de muur in het kantoor. Misschien een tweede voor bij de directeur thuis.
Als je de backup ooit nog nodig hebt kost het een paar uur met een handscanner om de hele zaak weer digitaal te krijgen.
Sorry, ik ben gaar en het is weekend...