Toon posts:

Flash geheugen / usbsticks / SD kaartjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je krijgt op die dingen vaak iets van 10 jaar garantie
dus je weet nagenoeg zeker dat de data er bij normaal gebruik 10 jaar op blijft staan

maar hoe lang kan het er nou echt op blijven staan?

wat als je iets op een usb-stick zet en het bv 40 jaar laat liggen
kan de data dan verdwenen zijn of zou het er nog op staan

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 08:37

Verwijderd

Topicstarter
Daar zeggen ze alleen dat het een bepaald aantal keer herschreven kan worden, maar wat nou als je maar één keer de bestanden er op weg schrijft

Het werkt niet met magnetisme, dus de bestanden blijven er op staan ondanks aanwezige magnetische velden

Het bevat geen bewegende delen, dus op mechanisch vlak kan er ook niet veel verslijten

Is dit dan het ultieme (voor langere tijd) backup medium?

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net ergens dat je er honderden jaren mee kan doen, maar dan moet je ze alleen wel om de zoveel jaar een keer gebruiken om te voorkomen dat ze leeg lopen

==

Ik dacht dat er wel veel slimme hoofden op Tweakers zaten en dan reageert er maar één persoon..

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56
Het is moeilijk om precies aan te geven hoe lang de data er op blijft staan - dat is nogal afhankelijk van een aantal factoren. Het principe van flashgeheugen is dat je per bit wat lading op een stukje geisoleerd silicium plaatst tijdens het schrijven ('floating gate' principe). Tja, zolang die lading daar staat is je data er nog.
  • Ik vermoed dat koel opslaan beter is dan warm opslaan - de omgevingstemperatuur zal vast invloed hebben in het weglekken van die lading, zo 100% goed is die isolatie niet.
  • in mindere mate denk ik dat donker opslaan beter is dan in het licht opslaan - niet alleen vanwege warmte, maar dingen als UV-straling (voor zover die door de behuizing komen) zullen wellicht ook invloed hebben op die geisoleerde lading.
  • Hoeveel lading wordt er op die geisoleerde gate geplaatst? Design-afhankelijk, maar ook productieafhankelijk. Geen twee chips zijn 100% identiek, dus het stukje elektronica dat het schrijven (lading plaatsen op floating gate) doet zal soms wat agressiever zijn dan anders - dus meer of minder lading plaatsen.
  • Hoeveel lading lekt er van nature sowieso weg? De mate van isolatie is ook per chip weer anders, heb je pech dan is de isolatiedikte minimaal en zal het - relatief - snel weglekken.
Fabrikanten garanderen een minimale tijd; in de praktijk zal het wellicht meer zijn dan dat maar voorspelbaar is het zeker niet. Kan mij zelfs voorstellen dat minder lang ook regelmatig voor komt: wie gaat er vandaag 16GB kopen en daar over acht jaar nog garantie op claimen omdat 'ie niet lang genoeg de data vasthield?

En daarnaast: interfaces veranderen, je zal de data een keertje moeten overzetten naar een (dan) gangbaarder medium. Goede kans dat dat binnen 10 jaar al is, ontwikkeling gaat hard.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik persoonlijk denk dat we over 10 jaar nog steeds met hetzelfde mechanisme werken, maar dat je dan minimaal 2TB op een nano-sd kaartje kwijt kan met immense snelheden en niet te vergeten met inbegrepen NFC functionaliteit.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56
Capaciteit en snelheid zal inderdaad nog wel even toenemen, maar of je dan nog USB hebt betwijfel ik. NFC is inderdaad wel een leuke kanshebber - als elke laptop/desktop/tablet of wat we dan ook gebruiken NFC heeft, dan hoef je je USB stick wellicht niet meer ergens in te prikken maar enkel vlak bij de host neer te leggen.

Ofwel: voor die 10 jaar om is zal je de data, die je vandaag op een USB stick plaats, alweer overgezet hebben. Houdbaarheid van een hedendaagse USB stick zal dus niet echt van belang zijn.

Verwijderd

Ik dacht dat er wel veel slimme hoofden op Tweakers zaten en dan reageert er maar één persoon..
Het probleem is dat 'slimme hoofden' geen zin hebben in 'slechte topics'. Ik heb je topic open gelaten omdat je vraag opzich wel interessant is, maar deze had een betere startpost verdient. Bijvoorbeeld wat je zelf al hebt gevonden en specifiekere vragen die je ons stelt. Maar vooruit:

Je kunt betrouwbaarheid van flash opdelen in:
  • het blijven werken van het apparaat
  • het beperkt aantal schrijfcycli waarna de flash 'op' is maar in elk geval theoretisch nog leesbaar en functionerend
  • het correct kunnen 'onthouden' van de gegevens die zijn opgeslagen, ofwel retentietijd
Blijven werken is voor flash niet zo'n probleem, voor SSDs wel waarbij o.a. Sandforce controllers veel uitval hadden, niet omdat er wat mis wat met de NAND chips maar vanwege design flaws in de firmware/controllerchip.

Beperkt aantal schrijfcycli is veel minder interessant dan veel mensen doen laten geloven. Het voornaamste verschil zit hem erin dat het einde van de bruikbare levensduur voorspelbaar is. Zo kun je met SSDs de SMART uitlezen om te kijken hoeveel writecycli je nog over hebt, vaak percentueel.
Er zijn ook grote verschillen tussen SSDs die een intelligente controller hebben om write amplificatie tegen te gaan, en simpel flash USB stick / CF / SD wat niet over dergelijke truucjes beschikt. Hierdoor gaan laatstgenoemden veel minder lang mee als je veel kleine I/O bewerkingen doet, zoals wanneer je een besturingssysteem op de flash sticks draait of hem gebruikt voor caching.

Het laatste kenmerk van betrouwbaarheid, de retentie, is relatief onbekend. Veel mensen weten niet dat als je een hardeschijf een paar jaar zonder stroom opbergt, het prima kan dat je na die twee jaar een gedeelte van de sectoren niet meer kunt uitlezen. Retentie is dus niet enkel een probleem van NAND flashstorage maar ook van traditionele mechanische opslag.
Normaliter heeft NAND flash bestemd voor consumenten een retentietijd van minimaal 12 maanden in een worst case scenario waarbij de flash al flink gebruikt is en dus gevoeliger voor degradatie over tijd. In de praktijk heb je hier niet zo heel snel mee te maken, alhoewel de retentie wel onder druk staat bij het verkleinen van de procestechnologie (<20nm).
Voor de Enterprise-markt is er speciaal eMLC geheugen wat een retentietijd van slechts 3 maanden heeft. Dat betekent dat deze SSDs na 3 maanden niet meer 'gegarandeerd' hun data kunnen lezen. Voor deze doelgroep is dit geen probleem omdat ze hier goed van op de hoogte zijn en een schijf met belangrijke data niet zomaar 3 maanden zonder stroom komt te zitten; daar gebruiken ze andere technieken voor.

Als ik het kort mag samenvatten:

Simpel flash (USB / CF / SD kaartjes) zijn gevoelig voor kleine writes en slijten hierdoor snel, vooral nieuwere sticks

SATA SSDs doen het bijzonder goed op gebied van retentie en write cycles, maar zijn juist weer kwetsbaar op firmwaredefecten in de controller - iets wat simpel flash niet heeft en dus ook geen problemen kan veroorzaken.
Pagina: 1