Optische audio kabel (S/PDIF) kwaliteitsverschillen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.512 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 18:39
Ben zojuist verhuisd. Heb de TV nu eindelijk opgehangen en ik wil alle kabels van en naar de TV via een kabelgootje naar beneden brengen.

Hiervoor heb ik nieuwe (want hij moet langer) optische kabel nodig tussen TV en Yamaha E-800 DTS/DD Processor.

Sommige mensen in mijn audio-kennissenkring zeggen: alle digitale signalen zijn eentjes en nulletjes, dus kan niets aan fout gaan. Datzelfde geldt dan dus blijkbaar ook voor HDMI kabels.

Mijn vraag is: kan ik gewoon een kabeltje kopen van 5 euro, of zit er echt verschil in een van 5 euro en een van 50 euro?

Groet,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GoeiedagEem schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:10:
Mijn vraag is: kan ik gewoon een kabeltje kopen van 5 euro, of zit er echt verschil in een van 5 euro en een van 50 euro?
Normaal gesproken zit daar geen verschil tussen. Bij digitale signalen komt geleidelijke verslechtering van het signaal, zoals bij analoge signalen, gewoon niet voor. Je hebt bij digitaal vrijwel altijd een goed werkende connectie of een niet werkende connectie.

Als je meer geld aan een dure digitale kabel uitgeeft dan moet je dat alleen doen omdat die dure kabel wat steviger is of mooiere connectoren heeft. Maar voor de kwaliteit van het signaal maakt het niet uit.

[ Voor 17% gewijzigd door downtime op 24-10-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocal1pse
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-04 10:23
Daarbij komt nog dat er vaak algorithmes zijn geïmplementeerd om de data die niet is aangekomen opnieuw op te vragen of te herstellen. Of er die ook zijn bij video/audio weet ik niet.

Wat ik wel weet uit eigen ervaring is dat de goedkopere kabels net zo goed zijn als de duurste. Het verschil zit hem in gebruikte materialen. Zolang je inderdaad stevige connectors op je kabel hebt zitten en de afscherming in orde is dan is de kabel goed. Of hij dan €5 of €150 kost is niet relevant.

Er staat hier op GOT een hele topicreeks over het wel of niet nut hebben van speciale kabels.

p.s. Met afscherming bedoel ik dan niet tegen radiofrequenties enzo zoals je bij analoge kabels hebt, maar gewoon een stevige omhulzing. Ik ben ooit hdmi kabels tegengekomen van 5mm doorsnee ofzo, dat was het net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:53
De goedkopere kabels breken/beschadigen nogal snel, verder geen verschil.
Zeker op een langere lengte zou ik daar wel rekening mee houden.

Ik heb ook een keer een 'noodkabeltje' gekocht die niet geaccepteerd werd door de helft van mijn apparatuur. Hiervan was de lens (uitende, of hoe het moge heten) half mat, alsof er een kras op zat.
De kabel was te goedkoop om moeite voor garantie te doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 18:39
Thx voor de snelle antwoorden. Ik ga niet de allergoedkoopste kopen, maar net een klasse daarboven.

Ik had niet zo'n zin om dat zilveren kabel topic door te spitten, ik had trouwens het gevoel dat dat topic alleen over speakerkabels zou gaan, maar dat is dus niet zo blijkbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Naast bovengenoemd topic is er voor digitale kabels ook nog eens HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2. Aangezien dit onderwerp al vaker langs is gekomen verwijs ik toch naar die andere topics om het centraal te houden :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.