Moederbord voor thuisserver met 10 hdd's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analfabeet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 09:03
Beste tweakers,

Op het moment ben ik me aan het verdiepen om een thuisserver te bouwen voor grote opslag. Hiervoor zal ik kiezen voor een big tower, zodat ik er in ieder geval 10 sata harde schijven in kwijt kan. Nu zal ik wat betreft processor zeer waarschijnlijk gaan voor een i5 ivy bridge met daarnaast minimaal 8 gb ddr intern geheugen. Misschien nog belangrijk om te weten. De box zal alleen voor opslag gebruikt worden en er wordt van verwacht dat die 24/7 draait.

In combinatie met bovenstaand zoek ik een degelijk moederbord die dit aankan en max. 200 euro zal kosten. Wat raden jullie mij aan en waarom?

Alvast hartelijk bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:55
En wat heb je zelf al geprobeerd te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Het enige bord dat ik zo snel kan bedenken dat aan die specs voldoet is een Asus Sabertooth Z77. Heeft 3 controllers (6+2+2) en is precies op budget.

Dit bord lust overigens wel een behoorlijke slok stroom, dus 24/7 is wel een prijzige grap.
Maar waarom 10x onboard SATA en een i5? Dat zijn beste specs voor een storage-machientje dat zuinig moet zijn... Waarom niet een AMD A6 op FM2-socket en een A85-chipset? Dan heb je in ieder geval al 7x SATA III onboard (en 1x eSATA). Kan je er eventueel nog een losse controller bij prikken. Is aanzienlijk zuiniger in stroom-verbruik dan wat je nu wil doen, en kan je op uATX krijgen in plaats van het ATX-formaat van de Sabertooth. Qua rekenkracht heb je daar, op basis van de gegeven informatie uiteraard, meer dan genoeg aan; zelfs als je Server 2012 zou willen draaien is dat geen punt. En als klap op de vuurpijl ben je voor al dat moois, inclusief processor en controller, grofweg 200,- kwijt. Maar dat is slechts mijn mening...

[ Voor 73% gewijzigd door kroegtijger op 24-10-2012 00:46 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ivy i5 en 10x s-ata is een beetje het verkeerde idee...

Intel maakt voor mensen die veel drives willen namelijk X58 / X79. De bijpassende CPU's zijn er voor gemaakt en daarnaast kunnen er ook Xeons in.

Voor de thuis setting wat overdreven maar goed. De vraag is dan ook vooral wat je ermee wilt gaan doen?

Wat is er mis met 6x 4TB? Of 8x? Als je voor 10 stuks gaat puur omdat je nog allerhande oude schijven hebt liggen of omdat je 2x RAID5 (of ZFS) op 5 schijven wilt draaien heb je toch niet de juiste oplossing te pakken.

Ivy Bridge is wel zuinig, maar nog niet helemaal thuisserver zuinig. Als je niet ook behoorlijke rekenkracht nodig hebt zou ik toch iets anders kiezen. In dit aantal schijven is een NAS ook niet echt betaalbaar, maar wellicht toch wel een prettigere oplossing op lange termijn. (denk aan een Synology 1812+ of Thecus 8800)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:33

Swordlord

Act first, think never

Mensen, jullie roepen nou wel de X serie moederborden, maar dit is volledig het doel voorbij schieten.

Als je een betrouwbaar moederbord voor server wilt, die veel SATA aansluitingen heeft, dan moet je gaan kijken naar de workstation borden. Deze borden zijn zoals de naam al zegt, voor workstations en dus professionelere gebruikers.
Het probleem alleen is zodra je richting de proffesionelere markt gaat, is dat je ook ernaartoe gaat betalen. Maar vergelijk je het met een X serie moederbord, dan valt et nog best mee.

Analfabeet, ik raad je dus aan om eens te gaan kijken naar workstation borden. Je hebt dan ook direct "integrated graphics", dus geen noodzaak voor een extra videokaartje, zoals bij de X serie.
Bij intel kom je dus uit op borden met de C2xx chipsets, ga daar eens dus op zoeken.

In het verleden heb ik bij ASUS vaak moederborden gezien die vele aansluitingen had middels het gebruik van extra high end controllers a la LSI bijvoorbeeld. Dus niet goedkope rommel met Marvell of AS-media addon controllertjes.

Verder zijn er genoeg topics te vinden hier op GoT waar wordt gesproken over zelfbouw servers, deze raad ik ook aan om even door te nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 24-10-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 21:40
Heb je het DIY-nas topic al doorgelezen?

-edit-

Met linkje: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 51% gewijzigd door Keiichi op 24-10-2012 11:59 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Pagina: 1