Accuraat stroom verbruiksmeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 12:05

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb van de week een nieuwe TV gekocht voor de slaap kamer. Heb hierbij ook op energieverbruik gelet. Zo zou deze tv in de Standby modus 0.3 watt verbruiken. Heb dit gemeten met mijn el cheapo verbruiksmeter en ik kom op 6 watt uit.

Nu weet ik wel dat zo'n el cheapo ding natuurlijk geen exacte waarde aangeeft, maar bij andere apparaten klopt het wel redelijk.

En voor een verbruik van 5 watt meer (wat ongeveer 10 euro per jaar is) koop je natuurlijk geen exacte meetapparatuur. Maar stel dat het idd niet klopt en het apparaat verbruikt meer stroom dan kloppen de waardes van de fabrikant niet en je kan er werk van maken.

Wat zijn nu meetapparaten die vrij noukeurig zijn en ook nog betaalbaar? Als ik google vind ik een hoop apparaten die aangeven dat ze noukeurig zouden moeten zijn, maar ik heb liever iemands ervaring. uiteraar zou ik er een willen met 1 decimaal, heb nu alleen hele getallen.

Of zou een multimeter met ampere mogelijkheid een noukeurige waarde geven?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Kijk anders even op de website van Plugwise. Als je een start setje koopt met drie pluggen dan kan je structureel meten en redelijk nauwkeurig. En je kan natuurlijk meerdere devices meten. Geeft je meteen goed inzicht.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 09:48
No offense, maar een echte goede TRUE-RMS meter is nooit goedkoop. Je kunt de stroom meten, maar dan weet je niet of je stroom voorloopt of na-ijlt, en je weet niet of er distortion inzit waardoor je vermogen niet alleen meer U*I is. Oftewel; wil je het echt goed meten moet je een true-rms meter hebben, en die zijn over het algemeen duur. in elk geval een veelvoud van 10 euro.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
En als je een gloeilamp naast de TV hangt? Wat is dan het verschil tussen wel/geen TV?

Ik denk ook dat het aan je metertje ligt, niet aan de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik denk idd ook dat het aan het el cheapo ding ligt. maar zou het graag willen weten. Ik probeer het eens met een lamp erbij uit.

Mij is vaker opgevallen dat het niet echt precies is. Zo heb ik b.v. een mac mini (25 watt) en een kleine stereo (20 watt) tegelijk aangesloten en kwam toen op 35 watt uit. Ben niet al te goed is wiskunde maar volgens mij is 20 en 25 geen 35 :D

Dus zou ik graag een wat preciezer meet instrument willen hebben. Ook voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Roman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:36:
Ik denk idd ook dat het aan het el cheapo ding ligt. maar zou het graag willen weten. Ik probeer het eens met een lamp erbij uit.

Mij is vaker opgevallen dat het niet echt precies is. Zo heb ik b.v. een mac mini (25 watt) en een kleine stereo (20 watt) tegelijk aangesloten en kwam toen op 35 watt uit. Ben niet al te goed is wiskunde maar volgens mij is 20 en 25 geen 35 :D

Dus zou ik graag een wat preciezer meet instrument willen hebben. Ook voor andere doeleinden.
Dan is het volledig aan je budget eigenlijk wat voor meter je het best kan kopen. Je kan kijken naar een mooie 1 fase netanalyzer, die rekent P, Q en S voor je uit. Zo kan je dus heel nauwkeurig meten, maar als je niet weet wat het verschil is tussen die drie is het misschien handig er een bijbel elektrotechniek bij te kopen :P. Je kunt ook een gewone true-rms meter kopen, die meet alleen het P vermogen, maar laat wel de totale arbeidsfactor zien (meestal dan).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Q en S zijn voor de consument niet heel interessant, aangezien je voor P alleen betaald omgeacht Q en S.
Maar kijk naar een voltcraft energy logger (er was ook een topic over energieloggers, maar kan het zo snel niet meer vinden...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:12
Die energiemeters werken pas nauwkeurig vanaf een aantal Watt. Meestal staat in de specs een bereik van de meter (bv 10-1000W). Alles daarbuiten kun je dan ook niet meten.
Roman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:36:
Mij is vaker opgevallen dat het niet echt precies is. Zo heb ik b.v. een mac mini (25 watt) en een kleine stereo (20 watt) tegelijk aangesloten en kwam toen op 35 watt uit.
Kan kloppen. Als die stereo zacht staat te spelen verbruikt ie echt geen 20W meer. Het vermogen wat op de apparaten staan is het maximum wat hij gebruikt. (ongeveer) Meet het nog maar eens met de stereo aan maar het geluid zo zacht mogelijk en met het geluid zo hard mogelijk, dan meet je wel een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
heggico schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:13:
Die energiemeters werken pas nauwkeurig vanaf een aantal Watt. Meestal staat in de specs een bereik van de meter (bv 10-1000W). Alles daarbuiten kun je dan ook niet meten.

[...]

Kan kloppen. Als die stereo zacht staat te spelen verbruikt ie echt geen 20W meer. Het vermogen wat op de apparaten staan is het maximum wat hij gebruikt. (ongeveer) Meet het nog maar eens met de stereo aan maar het geluid zo zacht mogelijk en met het geluid zo hard mogelijk, dan meet je wel een verschil
Wat ik bedoel is ik meet 20 watt en meet 25 watt los en samen 35 watt. Ik ga er eigenlijk nooit van uit wat er op de sticker staat.

Voor mij is idd alleen de P interessant. Wat eventueel nog leuk zou zijn is dat ik een grafiek zou kunnen krijgen op de PC.

Zit net de voltcraft energy logger 4000 bij Conrad te bekijken. Dat lijkt me een prima apparaat, met SD slot, dus data is overdraag baar naar de PC. Dit lijkt met een gaaf ding en kost 52,95. Vind ik nog meevallen. Meet vanaf 1.5 watt. Hoe zijn de ervaringen met dit apparaat?

[ Voor 20% gewijzigd door Roman op 23-10-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eigenlijk weinig aan de reeds geplaatste reacties toe te voegen, samenvattend drie aandachtspunten:
Wat TS noemt el-cheapo meters doen geloven dat ze watts meten, maar in werkelijkheid meten ze meestal alleen maar VA's. Bij gloeilampen zijn deze gelijk aan elkaar, want cos phi = 1 en er is geen vervorming. Bij nagenoeg alleen maar daarvoor kun je volstaan met zo'n dingetje.

Bij vervormde stromen (geschakelde voedingen en dimmers) moet je gewoon voor een goed resultaat een true-RMS meter hebben, anders is de meting volledig een slag in de lucht. Zelfs met "ongeveer" is er soms geen touw aan vast te knopen.

Ook bij goede meters, houd je het onderscheidend vermogen m.b.t. heel lage vermogens. Daar rekening mee houdende heb je ook bij de wat duurdere meters een drempel waar je altijd overheen moet zitten. Met een vooraf gemeten gloeilamp parallel kom je in een meetgebied dat een veel nauwkeuriger beeld geeft van kleine verschillen.
Al met al, een redelijk goede meter voor gewoon consumentengebruik is hooguit een factor 3 keer zo duur als zo'n goedkoop gevalletje. De Voltcraft-meters zijn al genoemd, b.v. de Energy Monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Roman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:20:
[...]

Wat ik bedoel is ik meet 20 watt en meet 25 watt los en samen 35 watt. Ik ga er eigenlijk nooit van uit wat er op de sticker staat.

Voor mij is idd alleen de P interessant. Wat eventueel nog leuk zou zijn is dat ik een grafiek zou kunnen krijgen op de PC.

Zit net de voltcraft energy logger 4000 bij Conrad te bekijken. Dat lijkt me een prima apparaat, met SD slot, dus data is overdraag baar naar de PC. Dit lijkt met een gaaf ding en kost 52,95. Vind ik nog meevallen. Meet vanaf 1.5 watt. Hoe zijn de ervaringen met dit apparaat?
Vermogens weergegeven op het typeplaatje zijn Max vermogens, mijn auto verbruikt ook veel minder benzine als ik bijna geen gas geef. Pas als je maximum vermogen vraagt, kun je aan het aangegeven vermogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja idd daarom meet ik en let niet op de stikkers.

Update: Ik heb de VOLTCRAFT Energy Logger 4000 besteld bij Conrad. Waarom deze? Omdat deze ook de mogelijkheid heeft de data op een SD kaart op te slaan en dan op de PC te analyseren.

[ Voor 65% gewijzigd door Roman op 23-10-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Mijn Energy Logger is er. En ben er meteen ook mee wezen meten.

Maar ik heb daar eens een vraag over de CosPhi. Want ik heb hem eens op mijn laptop aangesloten en daar had ik een CosPhi van 55-65 en op mijn Game PC van 90-92. Nu heb ik een jaar geleden mikjn voeding vervangen door een Enermax 87+ gold (ofzo) en daar werd bij gezegd dat deze vaak boven de 90% zit. En ik merkte dus toen ik de voeding vervangen heb dat ik minder stroom ging verbruiken (aldus mijn el-cheapo meter).

Is het nu zo dat als de CosPhi richting de 1 gaat ik een betere werk factoor heb dus minder verbruik? Dus als ik de voeding van de laptop zou vervangen met een die i.p.v. 55-65 CosPhi iets richting de 85-90 zou hebben, het stroom verbruik van de laptop lager zou zijn? Dus een lager werkelijk vermogen zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:07
Nee, de cos phi geeft alleen aan hoeveel van de totale stroom word omgezet in een bruikbaar vermogen (Watt). Als je cos phi verbeterd betekend dit alleen dat er een veel kleinere tot geen stroom, bij cos phi=1, vloeit die verschoven is met de bruikbare stroom.

Het klinkt raar, maar door een betere cos phi betaal je als gewone thuisverbruiker meer dan met een slechte cos phi. Voor bedrijven is dit juist andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Precies, hoe "slechter" je arbeidsfactor (cos(phi)) hoe minder jij betaald. Maar; hoe meer netvervuiling.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Hoeveel verbruikt je TV nu volgens de energy logger?
En welke cos phi geeft ie aan?

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Verbruik van de TV is 45 watt in gebruik en 0.2 watt standby. Op de CosPhi heb ik niet gelet. De tool geeft aan 77 watt VA. Dus een 0.58 CosPhi. (als ik me niet verrekend heb)

Wel raar dat die oude el-cheapo meter die ik heb ook niet de VA weer geeft. Want zoals bij de laptop is de VA rond de 80-120 terwijl de oude meter 45-80 watt aan geeft. Dus blijkbaar doet die een schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe 'slimme' meters t.o.v. de oude draaischijfmeters wat betreft CosPhi? Gaan die nieuwe meters je stroomverbruik anders meten? De oude meters rekenen verbruik in Watt begrijp ik. Doen de nieuwe dat ook of rekenen die in VA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als je echt meer wilt weten over losse energiemeters en de nauwkeurigheid hiervan, dan moet je even wat posts opzoeken van mux. Hier bijvoorbeeld een post van hem waarom de Cresta energiemeter zo bagger is.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:20:
Hoe zit het eigenlijk met de nieuwe 'slimme' meters t.o.v. de oude draaischijfmeters wat betreft CosPhi? Gaan die nieuwe meters je stroomverbruik anders meten? De oude meters rekenen verbruik in Watt begrijp ik. Doen de nieuwe dat ook of rekenen die in VA?
Die zouden het pure verbruik meten (zowel de oude als de nieuwe). Dus de P in Watt en niet de S in VA. Aangezien dat is wat je echt verbruikt. Echter moet het kabelnetwerk uitgerust zijn voor de S, aangezien dat is wat er over de lijn gaat (aldus mijn collega)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Roman schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:20:
Echter moet het kabelnetwerk uitgerust zijn voor de S, aangezien dat is wat er over de lijn gaat (aldus mijn collega)
Wat moet ik me hier precies bij voorstellen? Uitgerust voor de S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

SanderPS3 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:42:
Precies, hoe "slechter" je arbeidsfactor (cos(phi)) hoe minder jij betaald. Maar; hoe meer netvervuiling.
Dat is een vreemde redenering. Een toestel met lage power factor zal nog altijd even veel energie nodig hebben, maar veroorzaakt wel meer verliezen (in de bedrading in je huis bijvoorbeeld). Dus uiteindelijk betaal je meer bij een lage cos phi.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:28:
[...]

Wat moet ik me hier precies bij voorstellen? Uitgerust voor de S?
S ofwel Schijnvermogen wil zeggen ook al verbruikt het apparaat 100 watt (P) het vermogen wat door de kabel gaat groter kan zijn. Stel je cosphi is 0.5 dan is het schijnvermogen 200 VA (S). Dus de kabel moet 200 VA aan kunnen (dit is tenminste wat mijn collage mij vertelt heeft). En toen had die het over VAr en raakte ik de draad kwijt :+
CopperCAT schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:31:
[...]

Dat is een vreemde redenering. Een toestel met lage power factor zal nog altijd even veel energie nodig hebben, maar veroorzaakt wel meer verliezen (in de bedrading in je huis bijvoorbeeld). Dus uiteindelijk betaal je meer bij een lage cos phi.
Dus als ik het goed begrijp, als de CosPhi dichter bij de 1 komt des te minder schijnvermogen des te minder verlies, dus zou het echte vermogen minder zijn. Maar ik zal het testen, heb hier c.a. 20 laptop voedingen liggen, zal die eens per stuk testen en eens kijken of dat verschil maakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Roman op 26-10-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bravo51 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:40:
<knip>
Het klinkt raar, maar door een betere cos phi betaal je als gewone thuisverbruiker meer dan met een slechte cos phi. Voor bedrijven is dit juist andersom.
SanderPS3 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:42:
Inderdaad allebei klinkklare nonsens! Je betaalt voor echt vermogen c.q. echte energie. Slechtere cos phi betekent alleen meer stroom in je leidingen. In de wat langere leidingen dus meer energieverlies, dus sowieso minder voordelig, ook al is het in de praktijk in woningen maar marginaal.

Bij veel klanten met een slechte cos phi betekent het voor de netbedrijven wel dat ze eerder dan nodig zou zijn een zwaardere kabel moeten leggen. En netvervuiling is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:07
@Techneut. Je hebt gelijk. Ik heb mijn boeken er nog eens bij gepakt en ingezien dat mijn laatste stukje over de kosten van geen kant klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het siert de mens om zijn vergissingen toe te geven, want vergissen is menselijk. Als je wat verder bent met je studie of er mee klaar bent dan is dit alles je zo eigen geworden dat je het nooit meer vergeet, zelfs al word je honderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat ik recentelijk van iemand van Liander te horen kreeg over blindstroom/CosPhi/extra belasting van de infrastructuur (buitenshuis) is dat de faseverschoven stromen van die CosPhi <1 belastingen van de vele verschillende huizen elkaar in principe opheffen omdat voor elke verschoven sinus er wel een het net op komt die in tegenfase is. Het klonk wel plausibel. Als ik lieg, lieg ik in commissie. ;)

Vandaar dat toepassen van condensatorbanken o.i.d. om die blindstroom te compenseren alleen maar zinvol zou zijn bij bedrijven die hele grote faseverschoven stromen het net op sturen omdat daar hoogstwaarschijnlijk geen in tegenfase staande stroom tegenover zal staan uit andere bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet echt een deskundige die Lianderman, want elkaar opheffen kan alleen als de ene klant na-ijlende stromen heeft (inductieve cos phi) en de ander voor-ijlende stromen (capacitief). En dit is zeer onwaarschijnlijk. Tegenfase is gewoon een totaal uit z'n verband gerukt woord! Lijkt op een beginnende leerling die wel de klok heeft horen luiden maar (nog) niet precies weet waar de klepel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Relevant (maar wel beetje oud) topic met veel info:

Energiemeters... deel hier je ervaringen

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 26-10-2012 23:46 ]

Pagina: 1