Samsung HD uit Panasonic DVD recorder niet herkend op PC.

Pagina: 1
Acties:

• jdla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-06-2023
Beste,

Ik wil data recupereren van een per vergissing geformatteerde HDD uit een Panasonic DMR-EH60 recorder.

Ik heb een vrij goed idee hoe en dàt ik het kan doen, eens ik de data te pakken heb als een image van de schijf. Maar hier wringt het schoentje.

De schijf is een Samsung HA200JC (200G PATA).

Als ik die in mijn PC hang herkent de BIOS ze niet.
Het is te zeggen, hij leest naam en type uit, maar niet de auto-configuratie.
Ik probeerde zowel in Master/Slave al cable select mode. (hoewel ik in mijn configuratie vrij zeker ben dat het Master moet zijn).

Ik probeerde de schijf ook in een IDE/USB type enclosure te hangen, maar evenmin met resultaat.

De schijf is niét stuk, want voor en na de operatie werkt ze vrolijk in de recorder.

Heeft iemand van jullie enig idee wat er precies aan de hand is en hoe ik vooralsnog een image van die schijf zou kunnen te pakken krijgen ?

Heel vriendelijke dank voor suggesties, uitleg of verwijzingen.

Jos

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
Heb je het Thematopic: Datarecovery al eens doorgenomen? Ik denk zelf dat je het meeste kans maakt met een linux variant van recovery tools.

[ Voor 7% gewijzigd door jbhc op 24-10-2012 00:37 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Alleen denk ik dat dit een stapje verder gaat. De DVD recorder zal namelijk geen standaard FAT gebruiken als partitietabel. Dat zou niet nuttig zijn in combinatie met grote bestanden. Probeer dus eens te booten met een Linux live cd en probeer dan eens of je de schijf aankunt met ext2, ext3, ext4 of reiserFS. Dat zijn namelijk meer voorkomende bestandsindelingen.

Als je pech hebt kan het echter ook een aangepaste FAT(32) zijn zoals Samsung deze soms wil gebruiken.

• jdla
Beste,

Dank al voor uw reactie.

Ik vrees echter dat het naast de kwestie is.

Het "probleem" van file-organisatie en met welk OS het te lijf gaan is irrelevant zolang je de data op bit niveau niet gelezen krijgt.

En dat is waar ik momenteel vast zit aangezien de schijf gewoon niet herkend wordt of benaderbaar is door BIOS.

Het thematopic las ik, maar ik vond niet meteen iets wat een antwoord biedt op mijn probleem. Of het zou moeten zijn dat sommige van die tools - spinrite ? - de disk kunnen lezen en er een mirror van nemen, zelfs als hij BIOS onherkenbaar is. Het leek me echter van niet.

Eigenlijk blijft de vraag : hoe kan een disk, geschikt voor PC's en die klaarblijkelijk OK is toch onherkenbaar zijn voor BIOS.

Met vriendelijke groet,

Jos

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
- Wat voor mobo en wat voor schijf?
- Probeer de schijf anders eens in een andere pc.

- Probeer eens een live cd van linux misschien herkent die de schijf wel. (bv. Ubuntu, Mint)

Linux herkent vaak meer dan windows en op het moment dat linux start gaat het zelf scannen naar aangesloten hardware. Dus misschien herkent het de schijf wel.

De bios is ook maar een heel beperkt stukje relatief domme software dus het kan wel eens voorkomen dat iets niet compatible is. Misschien heeft Panasonic wel een eigen firmware in de schijf gebakken.

[ Voor 55% gewijzigd door jbhc op 26-10-2012 22:13 ]

• jdla
"jbhc",

Bedankt om even mee te helpen denken.

De schijf preciseerde ik :
"De schijf is een Samsung HA200JC (200G PATA)."
Het moederbord is een KTI6V, maar doet niet ter zake : het gaat ook niet in een enclosure, noch in een andere PC.

Aangezien de schijf niet door BIOS geraakt, doet het OS er niet toe. Geen van de OS'en krijgt ze te zien.

De suggestie dat Panasonic de firmware wijzigde van de schijf is een valide. Aangezien ik weet dat iemand exact hetzelfde probleem heeft met een Western schijf, moeten ze dus de firmware van beide op een of andere manier kunnen veranderen in dat geval. Is er een manier om dat ongedaan te maken op een reversibele manier ?

Jos

• jdla
Ik was vergeten dat Linux BIOS enkel gebruikt om te booten. Daarna heeft het zijn eigen routines om schijven te herkennen en aan te spreken.

Linux herkent de schijf en ik kon de data er af krijgen.

Het filesysteem is niet herkend, maar dat was ook niet verwacht. Ben nu data aan het recupereren.

Jos
Pagina: 1