Versterker achter Versterker aansluiten mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-10-2022
hallo allemaal,

Ik heb hier een home cinema versterker staan waar een geluidsysteem op aangesloten is(logisch) Nu heb ik zelf een mooier systeem ervoor gemaakt en wou ik graag mijn eigen systeem hierop aansluiten wanneer ik dit wil (doormiddel van schakelaartje maar daar draait het niet om)

Nu is het systeem dat ik zelf gemaakt heb een stuk zwaarder dan de home cinema versterker aankan. Om dit toch mogelijk te maken wou ik de output van de home cinema versterker aansluiten op de input van de Versterker die ik heb voor mijn eigen systeem (Car audio versterker).

Dus op deze manier

audio input -----> home cinema input ------> home cinema output -----> Car audio Amp input -----> Car audio Amp output -----> speaker systeem.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Is dit mogelijk zonder schade te maken aan enige onderdelen van het hele systeem.

Hoop dat iemand me kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 04:34

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Dit is zeker wel mogelijk, alleen moet je web oppassen dat de "eerste" versterker (het home cinema systeem) niet te hard staat, anders krijgt de 2e "echte" versterker vervormingen in het geluid.

Schade kan je eigenlijk nooit krijgen, hooguit dat de speakers te "zwak" zijn voor de "echte" versterker, maar dat merk je al snel genoeg met een totaal vervormd geluid. ;)

Houdt er trouwens ook rekening meer dat de meeste zware versterkers stereo zijn en dus geen 5.1 surround versterken, omdat het maar 2 kanalen output zijn ipv 6. Er zijn overigen wel zware 5.1 versterkers, maar die zijn ook vrij prijzig... :P

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
bedankt voor de snelle reactie :)

Ja als ze te hard staan zal je de boksen snel horen clippen natuurlijk zit eraan te denken de output van de home cinema door te meten in V en dan vervolgens niet boven de 4,5V te laten gaan meestal ook de output van auto stereo's zo uit mijn hoofd.

Dit klopt maar de eerste versterker regelt dan het 5,1 surround geluid en de andere versterker zorgen er gewoon voor dat de speakers/subwoofers meer power binnen krijgen dus denk niet dat dat een probleem word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:07
Zit er een high-level aansluiting op die autoversterker, of gebruik je de pre-out van de surroundversterker? Oftewel: Hoe ben je precies van plan het allemaal aan te sluiten?

[ Voor 23% gewijzigd door Peenutzz op 22-10-2012 01:51 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:41
Er zijn ook gewoon kastjes voor die dat omzetten, ik zag ze vroeger liggen in de electronica zaak, voor 15-20 gulden ofzo...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
@ peenutzz

Op de auto versterker zitten inderdaad ook high-level aansluitingen maar die ga ik niet gebruiken. Ik ga gewoon echt de output van de surroundversterker (deze heeft geen RCA aansluitingen maar hele rare van sony zelf) aansluiten op de RCA input van de versterker.

@ShittyOldMan
Klopt er bestaan inderdaad apparaten die high-level input omzetten naar RCA een ding deze dingen geven een hoge hoeveelheid distortion mee. Eerste van deze converters die dat niet heeft is nog in ontwikkeling bij SMD en D'amore engineering. Filmpje hier te zien:

YouTube: SMD HLC-2 High/Low (Level) Converter - Clean RCA Output from Stock Stereo

Als je je in dat soort dingen interesseert moet je maar eens gaan kijken naar de producten van SMD in samenwerking met D'amore. Hun zijn goed opweg met een paar producten die errrggg goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
freakk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:21:
@ peenutzz

Op de auto versterker zitten inderdaad ook high-level aansluitingen maar die ga ik niet gebruiken. Ik ga gewoon echt de output van de surroundversterker (deze heeft geen RCA aansluitingen maar hele rare van sony zelf) aansluiten op de RCA input van de versterker.
Dus je wil versterkte uitgangen aansluiten op lijningangen? Lijkt me niet zo'n goed idee, kans is groot dat je iets opblaast.
@ShittyOldMan
Klopt er bestaan inderdaad apparaten die high-level input omzetten naar RCA een ding deze dingen geven een hoge hoeveelheid distortion mee.
Hoe kom je daarbij? Ik heb jarenlang een Caliber LT3H high-level converter gebruikt in de auto, geen enkel probleem met geluidskwaliteit. Ik raad je aan zo'n ding te gebruiken of de high-level ingang te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Ik wil de versterkte ingang eerst gaan uitmeten he. Je autoradio geeft ook op de RCA uitgang al zo'n 4~5V mee dus de eerste versterker op een volume zetten dat die rond de 4~5V zit dit signaal doorsturen naar de 2de versterker en hier uiteindelijk de gain instellen. Dan weet je dat je op de eerste versterker niet harder kan dan een bepaald volume en is er geen risico dat je iets opblaast lijkt me zo.

Tell me if I'm wrong

PS klopt er zijn er wel die redelijk goed functioneren maar zodra je gaat testen zal je merken dat er sneller distortion optreed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27
Hoeveel audio inputs gebruik je?
Als je daar maar 1 input gebruikt kun je die beter switchen tussen je home cinema en je losse versterker.

En gewoon uit interesse: Waarom heb je zelf iets gebouwd met auto speaker i.p.v. reguliere speakers?
En hoe ga je je versterker van prik voorzien?

Iets zegt me dat er veel makkelijkere oplossingen zijn/waren als je het van te voren iets beter uitgedacht had :+

[ Voor 25% gewijzigd door MewBie op 22-10-2012 13:44 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
2 audio inputs op de home cinema versterker trouwens zo'n 4 apparaten aangesloten.

De build was oorspronkelijk niet bedoeld om op home cinema aan te sluiten maar het leek me een leuk extratje als mogelijkheid.

Bedoel je waarom ik niet gewoon standaard speakers gekocht heb die er geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
PS klopt er zijn er wel die redelijk goed functioneren maar zodra je gaat testen zal je merken dat er sneller distortion optreed
Als er vervorming optreedt staat de versterker gewoon te hard, simpel zat. Ik heb op volumes gespeeld waarbij het niet prettig meer luisteren was, maar van vervorming was niks te horen. Versterkte uitgangen aansluiten op lijningangen is nooit een goed idee, gemeten of niet. Het is er gewoon niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
Peenutzz schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:40:
[...]

Als er vervorming optreedt staat de versterker gewoon te hard, simpel zat. Ik heb op volumes gespeeld waarbij het niet prettig meer luisteren was, maar van vervorming was niks te horen. Versterkte uitgangen aansluiten op lijningangen is nooit een goed idee, gemeten of niet. Het is er gewoon niet voor gemaakt.
Hier hebben we dan een verschillende mening over zodra je gaat meten met een DD-1 zal je zien dat er met converter op een eerder volume distortion optreed. Maar dit is een eindeloze discussie haha.

Dus jij meent dat het het slimste is om er dan toch of een converter tussen te zetten of aan te sluiten op high level input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
freakk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:53:
[...]

Hier hebben we dan een verschillende mening over zodra je gaat meten met een DD-1 zal je zien dat er met converter op een eerder volume distortion optreed. Maar dit is een eindeloze discussie haha.

Dus jij meent dat het het slimste is om er dan toch of een converter tussen te zetten of aan te sluiten op high level input?
Als vervorming gemeten moet worden om het op te merken, dan gaat het al nergens meer over, dan is het niet hoorbaar. Ik meen niet dat het het slimste is, dat weet ik gewoon ;) Stel dat je het goed werkend aangesloten hebt, er hoeft maar 1 keer iemand aan de verkeerde volumeknop te zitten (al dan niet per ongeluk) en je kunt het hele zaakje weggooien. Ik zeg: Niet doen. Gebruik de high-level ingang of een rca converter. Die zijn ervoor gemaakt. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Peenutzz op 22-10-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakk
hahah dat hangt er vanaf hoe je fanatiek je bent natuurlijk. Als het er is dan is het er hoorbaar ofniet en dan is het mooi als je het kan voorkomen maar mijn mening.

Maar dan ga ik eens kijken wanneer die converter die ik gelinkt heb op de markt komt en als deze niet te duur is die aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:48
freakk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:53:
[...]

Als je een versterkte uitgang op een lijningang aansluit krijg je ook een behoorlijke impedantiemismatch, wat je geluid zal beïnvloeden, zelfs als je'm niet te hard zet.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1