Home cinema set aansluiten met optische audio kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:19
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs deze set aangeschaft: http://tweakers.net/price...-bcs-hf818/specificaties/. Nu heb ik hier een optische kabel voor gekocht. Het blijkt echter dat mijn tv geen optische aansluiting heeft om audio door te voeren.
Nu mijn eerste vraag, ik heb de set nu via een rood/witte tulp aansluiting aangesloten. Klopt het dat de audiokwaliteit hiermee minder is dan een optische kabel? Op Google zijn de meningen verdeeld.

Zo ja, dan wil ik graag verder kijken naar die optische kabel. Hier zit namelijk een 3,5 mm opti (MD) verloopstukje bij (aldus het boekje bij de kabel). Deze kan in de hoofdtelefoon aansluiting van mijn tv. Maar ik krijg er maar geen geluid mee doorgevoerd naar de home cinema set om de 1 of andere reden. Hierbij een foto van die 3,5 mm verloopstuk:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2rcrjua.jpg

Het moet toch gewoon mogelijk zijn om deze in de earplug jack van de tv te doen en de andere kant van de optische kabel dan in de home cinema set.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 13:35
Dat ligt toch echt aan de poort van de televisie. Optisch is glas en daar gaat een lichtbundel doorheen. De 3,5mm jack moet dus dit licht uitstralen. Als er geen geluid doorheen komt verwacht ik dat dit niet is.

Als je twee tulp aansluitingen gebruikt heb je stereo audio en minder bandbreedte voor hoger kwaliteit audio. In theorie kan over optisch dus beter geluid als de bron van hogere kwaliteit is.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394709

Het klopt dat je via dat verloopstukje geen geluid gaat krijgen, je hebt namelijk 2 soorten optische aansluitingen:
-de veelgebruikte toslink, die een beetje vierkant is, dat is de kabel die je nu hebt.
-3,5mm optical, komt erg weinig voor, maar daar is jouw verloopstukje voor.
De koptelefoonaansluiting is 3,5mm jack, dit werkt via elecktrische signalen, niet via optische signalen.
Als je geen toslink aansluiting hebt op je tv, zou ik eens kijken of je wel een digitalen tulp aansluiting hebt.
De digitale tulp ziet er gewoon hetzelfde uit als je rood witte tulpaansluiting, alleen dan is het er maar een en is hij (meestal) geel. Kijk eens of je dus ergens een digital out op je tv hebt met een tulp aansluitinkje erbij.
Kijk dan ook meteen even op je speaker set of je hier die digitale tulp hebt, die zit waarschijnlijk naast (of onder , in ieder geval in de buurt van) je optical toslink aansluiting.

Ps. Voor die digitale tulp aansluiting kun je gewoon een normale tulp kabel pakken, rood wit groen blauw van mijn part paars, het maakt niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:42
Dat opzet stukje wat je hier hebt kan je bijvoorbeeld gebruiken in combinatie met een MacBook Pro. Hierin zit de optische uitgang namelijk verwerkt in de 3.5mm uitgang. Die kan dus zowel optisch als elektrisch werken afhankelijk van de plug die erin zit.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Anoniem: 394709 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:31:
Het klopt dat je via dat verloopstukje geen geluid gaat krijgen, je hebt namelijk 2 soorten optische aansluitingen:
-de veelgebruikte toslink, die een beetje vierkant is, dat is de kabel die je nu hebt.
-3,5mm optical, komt erg weinig voor, maar daar is jouw verloopstukje voor.
De koptelefoonaansluiting is 3,5mm jack, dit werkt via elecktrische signalen, niet via optische signalen.
Als je geen toslink aansluiting hebt op je tv, zou ik eens kijken of je wel een digitalen tulp aansluiting hebt.
De digitale tulp ziet er gewoon hetzelfde uit als je rood witte tulpaansluiting, alleen dan is het er maar een en is hij (meestal) geel. Kijk eens of je dus ergens een digital out op je tv hebt met een tulp aansluitinkje erbij.
Kijk dan ook meteen even op je speaker set of je hier die digitale tulp hebt, die zit waarschijnlijk naast (of onder , in ieder geval in de buurt van) je optical toslink aansluiting.

Ps. Voor die digitale tulp aansluiting kun je gewoon een normale tulp kabel pakken, rood wit groen blauw van mijn part paars, het maakt niet uit
Ten eerste bedankt voor jullie hulp! Ik snap nu in ieder geval hoe het zit.

De enige gele aansluiting die ik zie is voor video. Dit is een ronde aansluiting naast de rode en witte aansluiting voor de audio. Dus ik denk niet dat je die bedoelt. Verder zie ik geen digitale aansluiting oid. Ik zie wel een SPDIF out aansluiting. En als ik daar even op Google zie ik ook dat dat een soort van digital out is. Kan dit kloppen?

Wat dan wel weer jammer is, is dat er geen aansluiting voor deze SPDIF out op de achterkant van de home cinema set aanwezig is. Ik neem aan dat ik dus vast zit aan de analoge aansluiting, wat wel erg jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die spdif out moet je dan inderdaad hebben. Je hebt spdif rca (tulp stekker, die bedoelde ik) en spdif optical. Die rca word trouwens digital coaxial genoemd. Is gewoon een standaard tulp kabel

En nu het goede nieuws!!
Er zijn dus verloopjes van die spdif out op jouw tv naar toslink optical op jouw speaker set!
http://www.allekabels.nl/...oaxiaal-naar-optisch.html
Dat is er een. Zorg wel dat je er een hebt waarbij de spdif rca de input is en toslink female output (zoals bij degene in de link)

Kost wel 20 euro maar dan heb je wel beter geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 394709 op 20-10-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Anoniem: 394709 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:46:
Die spdif out moet je dan inderdaad hebben. Je hebt spdif rca (tulp stekker, die bedoelde ik) en spdif optical. Die rca word trouwens digital coaxial genoemd. Is gewoon een standaard tulp kabel

En nu het goede nieuws!!
Er zijn dus verloopjes van die spdif out op jouw tv naar toslink optical op jouw speaker set!
http://www.allekabels.nl/...oaxiaal-naar-optisch.html
Dat is er een. Zorg wel dat je er een hebt waarbij de spdif rca de input is en toslink female output (zoals bij degene in de link)

Kost wel 20 euro maar dan heb je wel beter geluid.
Bedankt! En ik neem aan dat ik dan niet merkbaar inlever op kwaliteit t.o.v. een toslink optical zonder converter?
En wat bedoel je precies met het kost wel 20 euro maar dan heb je beter geluid? Bedoel je dat t.o.v. het systeem (analoog dus) wat ik nu heb, of zijn er nog andere opties zonder converter?

En om even niet morgen nadat ik bij de MediaMarkt ben geweest met lege handen te staan. Ik heb dus zo'n converter nodig en nog een digital coaxial kabel, oftewel een kabel voor in die spdif rca uit de tv en aan de andere kant in de converter.

Heel erg bedankt voor de duidelijke hulp! Het heeft me goed geholpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:02

FeaR

In GoT we trust

-Edwin- schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:13:
Nu mijn eerste vraag, ik heb de set nu via een rood/witte tulp aansluiting aangesloten. Klopt het dat de audiokwaliteit hiermee minder is dan een optische kabel? Op Google zijn de meningen verdeeld.
De optische kabel is digitaal en de rode en witte RCA's zijn analoog. Dat is het grootste verschil. Digitaal is minder gevoelig voor storingen en wordt daarom over het algemeen beter gevonden. Ander voordeel is dat je met één digitale kabel veel meer kanalen door kan voeren. Zo kan de kabel die je linkt zonder problemen DTS en DD 5.1 doorsturen waar je met de rode en witte RCA slechts 2.0 (stereo) krijgt. Tot zo ver de globale verschillen en de voordelen. Let wel dat het niet is gezegd dat je ook meteen 5.1 krijgt als je de digitale kabel gebruikt. Genoeg TV's die geen 5.1 doorsturen vanaf externe bronnen, maar dit eerst naar 2.0 terugbrengen. Dan wordt het verschil al een stuk minder tussen optisch of twee keer RCA. En aangezien je een 2.1 set hebt en geen 5.1 is het de vraag of je heel veel meerwaarde hebt aan digitaal gebruik. Dan is het enige wat je nog overhoudt de minder gevoeligheid voor storingen, maar een goed afgeschermde analoge interlink lost dat ook op.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 21-10-2012 00:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag gedaan, en wat dat betreft heeft fear gelijk, met goede analoge kabels kun je ook erg goed geluid hebben, maar voor het geld van goede analoge kabels van bv profigold kun je ook die converter kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Maar merk ik dat verschil tussen analoog en digitaal dan ook met de home cinema set van pioneer die ik heb? Mits de bron natuurlijk goed geluid doorgeeft. Of merk je het verschil pas bij setjes van, ik noem maar wat, boven de 800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat je het wel kunt merken, voornamelijk minder ruis, en als hij 2.1 geluid krijgt betere bas.
Maar ik he zelf verder geen ervaring met het setje dus ik kan dat niet met zekerheid zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:22

mr.paaJ

generatie cmd+z

Wat voor analoge uitgangen zitten op je TV? Heb je nog tulp, of alleen de hoofdtelefoon uitgang? Die laatste kan ook meevallen, maar dan kun je vrijwel zeker beter voor de digitale route kiezen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verschil zul je niet horen, tenzij je een enorm brakke tv hebt ofzo. Rood en wit is prima, alleen geen 5.1 als je tv dat ondersteunt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik zal toch wel voor die optische kabel gaan, al is het maar om het idee dat ik het beste uit de home cinema set haal. Vooral dat argument dat je met rood en witte aansluiting 2.0 hebt ipv 2.1 vind ik belangrijk en relevant in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:02

FeaR

In GoT we trust

-Edwin- schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 00:19:
Vooral dat argument dat je met rood en witte aansluiting 2.0 hebt ipv 2.1 vind ik belangrijk en relevant in mijn geval.
Mits je TV dat dus doorstuurt, indien dat niet het geval is maakt het qua doorvoer niets uit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:07
Het is ook nog wel handig te vermelden hoe de tv verder is aangesloten. 5.1 voor een tv uitzending is eigenlijk alleen mogelijk als je digitale tv door je tv laat ontvangen/decoderen (met ci+ module bijv.). Doe je dat niet dan heeft het weinig nut. Andere apparaten kun je beter rechtstreeks op je home cinema set aansluiten (voor het geluid dan), dat scheelt een hoop ellende. Mits je genoeg aansluitingen hebt althans.
2.1 geluid heb je niet, het is 2.0 of 5.1, maar dat kan een typfout geweest zijn.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

-Edwin- schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 00:19:
Ik zal toch wel voor die optische kabel gaan, al is het maar om het idee dat ik het beste uit de home cinema set haal. Vooral dat argument dat je met rood en witte aansluiting 2.0 hebt ipv 2.1 vind ik belangrijk en relevant in mijn geval.
Voor 2.1 maakt het niets uit. Dat regelt je audio set. Als je het gewoon met rood/wit aansluit, gebruik je alle speakers.

Alleen als je discreet 5 kanaals geluid wilt versturen naar je versterker gaat dat niet met rood en wit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met rood/wit aansluiten is de meest kosteneffectieve oplossing. Zoals eerder gezegd heb je voor digitaal nog een converter nodig, terwijl het geluid niet beter gaat worden. Maar zoveel scheelt het niet in kosten, dus als het je een beter gevoel geeft zou ik voor digitaal gaan. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 22-10-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb een UPC media box die het geluid doorstuurt naar TV. Met HD zenders welke ook Dolby Digital geluid doorstuurt naar de TV. Ik kan de home cinema niet direct op die mediabox aansluiten, omdat we ook nog een andere receiver hebben thuis waarmee naar TV wordt gekeken.
Pagina: 1