Hypervisor Thuis Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 469555

Topicstarter
Momenteel ben ik in de voorbereiding voor volgend privé project.
Ik zou een hypervisor server installeren die aan volgende eisen moet voldoen.

Windows Server 2008R2
• Active Directory
• DNS
• DHCP
• Exchange
• File server

Windows Server 2008R2
• Monitor software Lansweeper die draait op SQL EXPRESS database
• Management software voor virusscanner
• Management software voor GSM

Debian
• Monitoring Nagios software

Debian
• Firewall + routering pfsense

Windows 7 Media Server + simpele Game PC (geen krachtpatser)
• XBMC
• Low performance games

Windows 7
• Download machine (torrents)

Windows 8
• Testmachine

Windows 2012
• Testmachine

Dit alles moet virtueel draaien.
Het enige struikelblok die ik zie is het virtueel draaien van mijn Windows 7 Media Server (XBMC en games) via hdmi passtrough.
In eerste instantie had ik dit graag gerealiseerd via ESXI. Helaas blijkt de passtrough niet goed te werken. XEN zou hier een oplossing bieden of hebben jullie andere ervaringen?
Ik wil dus video en audio naar een virtuele machine trekken.
Om games te spelen op mijn virtuele machine moet ook een passtrough mogelijk zijn van mijn draadloze USB controller.

Ik had volgende configuratie in gedachten:

intel core i5 3470 Boxed
Asrock q77m vPRO
Corsair CMV16GX3M2A1333C9
Western Digital Green WD20EARX, 2TB
be quiet! Pure Power 430W
Arctic Cooling Alpine 11 PLUS
Cooler Master Elite 342
Club 3D CGAX-66724ZI

Is dit haalbaar? Ik heb een voeding gekozen van 430W is dit voldoende?
Hoeveel Watt zou mijn server verbruiken?
De server zou 24/7 aanliggen met 2 windows 2008R2 servers en 2 Debian servers.
Dit is een thuisinstallatie max 5 users en 10 devices.
Wanneer mijn XMBC machine niet actief is, hoeveel verbruikt dan mijn grafische kaart? Of kan ik deze dan volledig uischakelen.
Ik wil geen verrassingen op het einde van het jaar wanneer de energiefactuur komt.
Om Pfsense correct in te stellen heb je daarvoor een 2de netwerkkaart nodig?

Dit zijn heel wat vragen hopelijk kunnen jullie mij wat raad geven.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:41

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit hoort in DAA thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Ik ben bang dat je qua rekenkracht tekort gaat komen met deze processor. Volgens mij kun je beter een Xeon-processor nemen, een hele sloot geheugen (16GB of 32GB), en heel snelle storage. Raid10 SATA zou moeten volstaan. Je grafische kaart kan je denk ik wel inruilen voor het meest cheap-ass kaartje dat er is... Daar zul je toch weinig mee doen. Of er nog fatsoenlijk op valt te gamen betwijfel ik, maar een spelletje Railroad Tycoon oid moet nog wel lukken.

Maar waar heb je zo'n enorme setup voor nodig voor 5 users? Het lijkt me dat je met een SBS2011 en daarop 2 virtuele Debian-machines al een heel eind komt voor de productie-omgeving. Dat scheelt al weer 1 server. Waarom een aparte Win7 voor downloads? Laat dat gewoon door de SBS afhandelen en je hebt weer een machine gewonnen *O* . Je wilt een mediaserver inrichten, maar neemt daar een Windows 7 machine voor... Waarom?? Kan prima op de SBS worden afgehandeld; ook als je XBMC uPNP server wilt gebruiken (overigens zou ik eerder naar bijvoorbeeld TVersity gaan, maar met XBMC kan het ook). Dan kan je met minder hardware af, en de rest gooi je op een 2e machine die je dedicated voor clients en test-doeleinden houdt. Des noods maak je daar een dual-boot van voor je test-omgevingen en voor je Windows 7 game/media pc. Een relatief goedkope AMD A8 of A10 kan dat prima voor je afhandelen, en ben je geen kapitaal aan kwijt. Zeker als je geen storage nodig hebt. Met een 128GB SSD kan je prima 3x 40GB voor windows-installaties nemen en zal het als een trein werken :Y
Voor wat betreft je test-omgevingen zou ik eerder naar VDI's toe gaan. Server 2012 en Windows 8 laten zich (nog) niet lekker virtualiseren. De meeste software heeft er de nodige moeite mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Momenteel volg ik avondopleiding netwerkbeheerder (3 jaar). Zit nu in het 2de jaar.
In de avondopleiding werken we volledig met Windows Server 2008 R2. Wil daarom alles uitproberen wat we in de lessen zien.
Wil mij meer verdieping in type 1 hypervisor. In de les zien we ESXI, doordat ik XBMC virtueel wil draaien heb ik XEN nodig. Lijkt mij trouwens ook een leuke installatie.
Op mijn media server laat ik het game gedeelte vallen. Downloaden zal ik doen via mijn media server ==> win win virtual machine.

In mijn voorstel heb ik 16GB geheugen. Dit zou volgens mij voldoende moeten zijn.
Waarom zou deze processor dit niet aankunnen. DC en debians vragen zoveel rekenkracht niet.
Welke processor stel je dan voor?
Ik pas mijn grafische kaart aan : SAPPHIRE HD5450

Ook zal ik nog een SSD plaatsen voor de DC, Debians en Media Server.
Crucial CT128M4SSD2

Zou dit een goede configuratie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:15
Ik zou Exchange en Active Directory gescheiden houden. Als je met Exchange aan het sleutelen bent en je moet rebooten, dan hoeft je Active Directory ook niet uit de lucht.

Processor is dik in orde voor deze taken. Zou persoonlijk gaan voor 32GB ram en een SSD ipv 2TB. Geheugen kost je 130 euro voor 32GB wat eigenlijk een schijntje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
GioStyle schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:19:
Ik zou Exchange en Active Directory gescheiden houden. Als je met Exchange aan het sleutelen bent en je moet rebooten, dan hoeft je Active Directory ook niet uit de lucht.
Het is een test-omgeving; geen productie-omgeving. Door voor SBS te kiezen heb je alles in 1 omgeving zitten, wat prima is voor dit doeleinde. Daarbij, rebooten terwijl je met exchange bezig bent?? Dat is vrijwel nooit nodig. Hooguit bij een update of iets dergelijks, maar meer ook niet.
Processor is dik in orde voor deze taken. Zou persoonlijk gaan voor 32GB ram en een SSD ipv 2TB. Geheugen kost je 130 euro voor 32GB wat eigenlijk een schijntje is.
Met name Exchange neemt nogal wat beslag op je processor (of liever gezegd, de exchange-omgeving, want daar hoort virus-scan en spam-filtering ook bij). Als je een puist spam op je afgestuurd krijgt (wat aannemelijk is), dan heb je maar wat graag je spam-filter op zn plek. Kies bij voorkeur overigens voor een filter dat ook werkt voor je uitgaande mail; dat kan blacklisting voorkomen. Daarnaast natuurlijk wel even alles netjes dicht zetten zoals het hoort.

Welke processor je exact moet nemen kan ik op basis van je beschrijving nog niet zo roepen; dat is afhankelijk van hoe zwaar je het hele systeem gaat belasten. Als je 30 users gaat aanmaken die je simultaan op een terminal-server een stevige bewerking laat uitvoeren, dan praat je over een heel andere processor dan wanneer je een paar simpele bewerkingen op je SBS doet natuurlijk. Maar kies in ieder geval voor een processor die gericht is op deze taken. Een i5 is niet ontworpen met dit soort server-taken in gedachte. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Xeon E3-1235. Een quadcore met 8mb L3-cache, waardoor bij bepaalde processen de verwerkings-snelheid veel hoger ligt. Immers, er is meer data direct beschikbaar.. De i5 heeft afaik 1MB L3-cache, en dat ga je merken in bijvoorbeeld oplopenede interruptswitches op je exchange.
En natuurlijk dat de Xeon ECC-geheugen ondersteund, maar daar zou ik niet aan beginnen als je het nog binnen een financieel aantrekkelijk idee wilt laten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil werken met Windows Server 2008R2 (wil mij hierop verder verdiepen).
De i5-3470 heeft toch ook 6MB cache en is energie zuiniger.

We zijn met 5 users. Terminal Server zal ik niet installeren. Iedereen heeft zijn eigen applications op PC of Laptop.Dit zal al een hoop minder resources nodig hebben.

Dit zou mijn setup zijn:
intel core i5 3470 Boxed
Asrock q77m vPRO
Corsair CMV16GX3M2A1333C9
Western Digital Green WD20EARX, 2TB
Crucial CT128M4SSD2
be quiet! Pure Power 430W
Arctic Cooling Alpine 11 PLUS
Cooler Master Elite 342
SAPPHIRE HD5450

Ik kan niet terugvinden hoeveel het moederbord verbruikt?
Kan je geluid en video doorlinken in ESXI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45
Heb je Zuinige ESXi Server en Nieuwe Zuinige Server (discussie) al doorgelezen?

De meerderheid van je vragen wordt hier letterlijk in beantwoord.

Ik zou me niet zo druk maken om de CPU, die gaan het wel halen als je geen rare dingen gaat doen. Meer geheugen is altijd beter, daar kom je pas werkelijk achter als je de grens bereikt. De enkele HDD kan echt niet. Zodra je drie VMs tegelijk opstart zullen ze alle drie poeptraag worden. Meer spindles zijn een oplossing, een SSD voor de OS VHDs ook.

Bedenk wel of je je hele thuisnetwerk wilt laten werken op een aantal VMs. Krijgt vrouw/vriendin het nog aan de praat als jij toevallig een weekendje weg bent en er storing is?

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1