Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Topicstarter
Paar dagen terug deze kunstige 'bokehpanoramas' gemaakt. Alle foto's bestaan uit 12 of meer opnames, geschoten met een Canon 500D en 100/f2.8 macrolens. Gestitched met Photoshop CS5. Om er nog iets van een originele draai aan te geven heb ik de kleuren aangepast. Vond het wel leuk om over de hele serie een soort kleurverloop te maken. Verder in Photoshop een beetje creatief geweest met diverse filters, maskers en laageigenschappen.

1:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8043/8099651882_2512f1ba7d.jpg

2:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8327/8099645521_eb1f6dfde2.jpg

3:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8043/8099645753_4347d70d82.jpg

4:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8184/8099652498_ca92801ef5.jpg

5:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8047/8099646187_e0c40da3e1.jpg

6:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8045/8099653006_25d4237995.jpg

7:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8051/8099646659_542fe5cc63.jpg

8:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8187/8099653482_efa05bdc1f.jpg

9:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8335/8099651418_60cd3d4eff.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:16
Mooie platen Sagronout! Mij bevallen de kleuren in de serie wel. Ik dacht even dat je de foto's op volgorde van seizoenen had gelegd, maar dat was niet zo. Jammer eigenlijk want dat had ook best gekund! :)

Wat ik eigenlijk bij sommige platen mis is wat scherpte op het onderwerp/voorwerp. Mijn favoriet is 5 en 9!

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Lekker consequent het onderwerp aan de rechterzijde.
Vliegenzwam en de bokeh bubbles van nummer 2 zijn wel de toppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43

Koppensneller

winterrrrrr

Heel erg mooi :) Mijn favorieten zijn 3 en 8, heb je die misschien nóg een slagje groter (1680x1050 bij voorkeur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

1, 2 en 5 toch wel mijn favorieten ;) Mooie serie!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:02

aerofreak

Steve Jobs

Heerlijke serie! 1,2,5 en 8 zijn mijn favoriet. :)
Enige minpuntje is foto 4, de paddestoel lijkt net niet scherp en het grassprietje ervoor maakt het er niet beter op imo.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 15:35
Erg mooie serie, de wisselende toning doet het hier goed!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 13:11

Deathchant

Don't intend. Do!

Het is niet mijn ding, dit soort fotografie, maar kan het wel waarderen.
Dit is wel het zoveelste bokeh/brenizer/panorama post, maar er zit duidelijk verbetering in.
9 vind ik dan de minste uit de serie; ik mis iets onderwerp-achtigs en komt wat rommelig over.
6,7 en 8 vind ik erg mooi! Ook het kleurverloop en toning vind ik erg mooi.
Ik vind het erg knap bij foto's 2 en 3 en 5 hoe je, ondanks de eenvoud van het beeld, toch een onderwerp te pakken krijgt.
Je platen zijn absoluut sfeervol en dat vind ik het belangrijkste en zou dit, als ik moderator was, wel omdopen tot showcase.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie :)

Het kleurverloop is leuk gedaan. Wat dit betreft vind ik alleen nummer 5 iets TE. En bij nummer 7 pakt het niet goed uit omdat je duidelijk een scheidslijn paars - niet paars hebt.

Had je deze foto's trouwens niet uit 1 foto kunnen maken, dus zonder te stitchen? Klinkt als nogal wat werk :+

(of had ik dat al eens gevraagd :o )

[ Voor 6% gewijzigd door Polariteit op 19-10-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Na overleg omgedoopt tot showcase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Erg mooie serie! 2, 6 en 9 zijn mijn favorieten!
Je hebt ooit een keer een link gepost ergens van de techniek die je gebruikt. Kan het alleen niet zo snel vinden. Kun de link nog eens posten?

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erg fijn gedaan, en er zitten leuke foto's bij... maar op sommige plaatjes mis ik toch echt wat meer DoF.
1 en 7 vind ik fijn, maar bvb. bij 2, 4, 5, 9 moet ik echt al gaan zoeken waar ie scherp is en wat er nou te zien valt... De bokeh ziet er erg goed uit, maar ik vind het dat in sommige plaatjes teveel overheerst. Ik wil wel nog een onderwerp zien - en liefst zonder er naar te moeten zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 18:17
Mag ik weten wat voor bewerkingen je hebt toegepast? Ik gok zelf op een beetje blur met een kleurtje.

6, 1 en 9 zijn mijn favo's! Met als beste nummer 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

100.1% Sargonaut weer hier. ;)

Je weet ondertussen wel wat ik ervan vind, maar deze keer heb je jezelf wel degelijk overtroffen.

#1 is wat mij betreft een echte 10/10 plaat. Een typische hit voor een huis-deco bedrijf, ik denk dat mensen die plaat rustig voor €€€ kopen indien deze mooi op canvas / glas / alu geprint is en te koop is in woningwarenhuizen.

De plaat lijkt kwa tekening overigens erg op wat je in één exposure kunt vastleggen met een lensbaby.

#3 kan zo op de campina vrachtwagen. Prima stockplaatje. 9/10

#9 vind ik niet zo passend kwa kleur, die moet je vooral over een maand of watnog eens overdoen als er sneeuw / ijs op het gras zit ipv dauw.

#8 is mooi en best impactvol, lekkere kleurtjes op de achtergrond, maar niet emitionerend.

De rest is voor mij niet zo interessant, maar dat is persoonlijke voorkeur. Goed te zien dat je toch groeit hierin! Ik hoop van harte dat iemand je moneyshots uit deze serie van je zou willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zonder lullig te willen doen : Het heeft allemaal een hoog "ik heb een nieuw trucje/effect ontdekt en ik ga het eens overal op toepassen" gehalte.

Ik vind dan ook #6 als enige foto ECHT leuk en een goede 2de is #3 die nog net kan. Bij de rest word ik helemaal gek van de bokeh ringetjes/OOF highlights en de kaders rond de foto's hadden van mij ook wel weg gemogen of in ieder geval flink minder :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Mooie platen tommy! Schiet je ze eigenlijk uit de hand of gebruik je wel een statief?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 15:40
Ik vind 2 & 9 helemaal de max. Lekker abstract, zou ik wel aan mijn muur willen hangen. :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:38
Echt hele mooie platen, ik heb je manier even opgezocht, maar zou je wat details willen geven? Dit wil ik ook wel eens proberen.

Hoever staat je camera van het onderwerp (scherpe gedeelte af)? want je zegt 12 foto's, maar heb je niet gruwelijk veel overlap? Omdat je onderwerp er nog steeds heel groot op staat.

Ik vind vooral degene met kleuren mooi, zoals ochtenddauw 6 en de paddestoel. Geniaal. (5, 6 en 8 dus). Die zouden zeker mooi zijn om aan de muur te hangen. Lekker dik stuk canvas :9~

[ Voor 24% gewijzigd door LeVortex op 19-10-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 22:56
nero355 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:44:
Zonder lullig te willen doen : Het heeft allemaal een hoog "ik heb een nieuw trucje/effect ontdekt en ik ga het eens overal op toepassen" gehalte.

Ik vind dan ook #6 als enige foto ECHT leuk en een goede 2de is #3 die nog net kan. Bij de rest word ik helemaal gek van de bokeh ringetjes/OOF highlights en de kaders rond de foto's hadden van mij ook wel weg gemogen of in ieder geval flink minder :)
Niet helemaal mee eens, ik vind dat hij zijn "truukje" wel goed verbeterd heeft sinds hij ermee begon, en vind het juist mooi dat hij daar een stijl in ontwikkeld heeft dat je echt zegt van dat is een plaat van sargonaut. Daarom zeker respect hiervoor, als ik de platen kijk dan heb ik ook niet zoiets van het is allemaal een pot nat ook al is het met dezelfde techniek.

Het is nou niet zo dat je het zo na zou doen (ik niet iig!) , of dat je veel anderen ziet met dezelfde soort platen.

9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 21:46
hypz schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:12:
[...]

Niet helemaal mee eens, ik vind dat hij zijn "truukje" wel goed verbeterd heeft sinds hij ermee begon, en vind het juist mooi dat hij daar een stijl in ontwikkeld heeft dat je echt zegt van dat is een plaat van sargonaut. Daarom zeker respect hiervoor, als ik de platen kijk dan heb ik ook niet zoiets van het is allemaal een pot nat ook al is het met dezelfde techniek.

Het is nou niet zo dat je het zo na zou doen (ik niet iig!) , of dat je veel anderen ziet met dezelfde soort platen.

9 _/-\o_
Mee eens, het is toch juist tof dat je nieuwe technieken uitprobeert die meer moeite kosten maar hele aparte resultaten opleveren. Beter dan geen trucje gebruiken en platte platen overhouden. Sargonaut heeft idd sinds dat ik eerdere bokeh panorama's van m zag goed gevonden waar het voor hem lekker werkt. In het begin waren het nog wel eens foto's van locaties waar bokeh panorama totaal niet tot zijn recht kwam, hier doet dat het wel, en het is ook nog eens goed consequent uitgevoerd. Alleen maar complimenten dus.

Zou wel willen zeggen, blijf vernieuwen, zou zelf niet nog 100 foto's van macro stukjes natuur met gigantische bokeh hoeven te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zóveel reacties had ik niet verwacht. 8)

Bedankt voor alle complimenten, erg leuk en ook fijn om te lezen. _/-\o_
Nordlys schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:25:
Na overleg omgedoopt tot showcase :)
:D B-) m'n eerste showcase. :*) Vind ik wel een groot compliment. :)
Koppensneller schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:15:
Heel erg mooi :) Mijn favorieten zijn 3 en 8, heb je die misschien nóg een slagje groter (1680x1050 bij voorkeur)?
Moest ze wel even bijwerken voor die resolutie, maar hier zijn 3 en 8 op 1680x1050. :)
marceltuit schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:20:
Had je deze foto's trouwens niet uit 1 foto kunnen maken, dus zonder te stitchen? Klinkt als nogal wat werk :+
Best lastige vraag. :9 Bovenstaande foto's denk ik niet. Voor de vergelijking deze foto die ik een tijd terug in het solotestcase-topic geplaatst heb, die is gemaakt met een 18-55mm kitlens op 55mm. Zoals je kan zien zijn de bokeh-rondjes kleiner en aan de rand van de foto niet mooi rond, maar het effect is er wel.
harmageddon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:40:
Erg mooie serie! 2, 6 en 9 zijn mijn favorieten!
Je hebt ooit een keer een link gepost ergens van de techniek die je gebruikt. Kan het alleen niet zo snel vinden. Kun de link nog eens posten?
Het topic wat je zoekt staat in Fotografie en Video/Workflow. : Het Bokeh Panorama topic
pvink schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:13:
Mag ik weten wat voor bewerkingen je hebt toegepast? Ik gok zelf op een beetje blur met een kleurtje.
Goed gegokt. Daar nog wat gradient-masking bij, en wat gespeeld met de laageigenschappen. :) Blur/vervagen heb ik voornamelijk gebruikt om een lichte gloed te krijgen. Niet zozeer om te vervagen.
nero355 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:44:
Ik vat het iig niet als lullig op. Ik vergelijk het zelf meer met het fotograferen van bv vogels, mensen, vliegtuigen, of welk ander onderwerp dan ook. Het is nog best een uitdaging om dit soort foto's te maken, inclusief de nabewerking, wat niet bij elke foto even makkelijk is.
Gdzr schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:02:
Mooie platen tommy! Schiet je ze eigenlijk uit de hand of gebruik je wel een statief?
Semi-uit de hand. De camera zit op een driepoot-statief met balhoofd en macrorail geschroefd. Statief ligt ingeklapt op de grond met het balhoofd los, zo heb ik dan een enigzins vast en stabiel draaipunt. De macrorail is om de parallax te minimaliseren.
LeVortex schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:14:
Hoever staat je camera van het onderwerp (scherpe gedeelte af)? want je zegt 12 foto's, maar heb je niet gruwelijk veel overlap? Omdat je onderwerp er nog steeds heel groot op staat.
Goeie vraag, de foto's zijn van veel dichterbij gemaakt als dat je zo op het oog zou zeggen. ;) De overlap is over het algemeen 25-50%. Voor meer info over het maken van dit soort foto's kan je best het kijken in het bokehpanorama-topic.(linkje staat hierboven)
Snuurtje schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:30:
Zou wel willen zeggen, blijf vernieuwen, zou zelf niet nog 100 foto's van macro stukjes natuur met gigantische bokeh hoeven te zien.
Denk dat er op het gebied van nabewerking nog wel wat mogelijkheden zijn. Heb zelf ook al lopen verzinnen over een ander onderwerp, maar dauw is niet overal. Jammer dat ik geen mooie dame heb die ik even onder de douche kan zetten. :D :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 21:46
Heb het dan wel eigenlijk over de specifiek grassige foto's de natuur is natuurlijk rijk genoeg aan verschillende onderwerpen, die op een unieke manier in beeld gebracht kunnen worden.

En wat betreft die dame, ik gok als jij enorme closeup bokeh foto's van druppels op een huid maakt en je doet dat een beetje slim op je eigen huid en je noemt het female beauty ofzo dat nog veel mensen erin zouden trappen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snuurtje schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 02:17:
Heb het dan wel eigenlijk over de specifiek grassige foto's de natuur is natuurlijk rijk genoeg aan verschillende onderwerpen, die op een unieke manier in beeld gebracht kunnen worden.
Inderdaad, ben ook zeker wel op zoek naar andere onderwerpen. Maar gras blijft altijd een optie. Er zijn zoveel soorten gras, de compositie is steeds weer anders, licht/weers-omstandigheden verschillen, etc.
En wat betreft die dame, ik gok als jij enorme closeup bokeh foto's van druppels op een huid maakt en je doet dat een beetje slim op je eigen huid en je noemt het female beauty ofzo dat nog veel mensen erin zouden trappen ^^
Ik bedoelde eerder zoiets als een gezichtsportret/panorama met waterdruppel bokeh. Weet niet of het kan, maar volgens mij zou dat best een heel mooi resultaat op leveren. Misschien is helemaal onder de douche geeneens nodig, en is een plantensproeier voor wat druppeltjes al wel genoeg.

Zou wel veel werk zijn in de nabewerking, aangezien de waterdruppels bewegen, wat voor het stitchen erg lastig is. De bokeh langs de randen zou geheel met de hand bijgewerkt moet worden. Het is slechts een idee, maar niet onmogelijk lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 13:40

jorammeke

Prutser

Geweldige foto's! Je hebt de kunst van de bokehpanoramas goed door.
Nummer 1, 3, 6 en 8 zijn voor mij de favo's.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Pagina: 1