Zóveel reacties had ik niet verwacht.
Bedankt voor alle complimenten, erg leuk en ook fijn om te lezen.

m'n eerste showcase.

Vind ik wel een groot compliment.

Moest ze wel even bijwerken voor die resolutie, maar hier zijn
3 en
8 op 1680x1050.

Best lastige vraag.

Bovenstaande foto's denk ik niet. Voor de vergelijking
deze foto die ik een tijd terug in het solotestcase-topic geplaatst heb, die is gemaakt met een 18-55mm kitlens op 55mm. Zoals je kan zien zijn de bokeh-rondjes kleiner en aan de rand van de foto niet mooi rond, maar het effect is er wel.
Het topic wat je zoekt staat in Fotografie en Video/Workflow. :
Het Bokeh Panorama topicGoed gegokt. Daar nog wat gradient-masking bij, en wat gespeeld met de laageigenschappen.

Blur/vervagen heb ik voornamelijk gebruikt om een lichte gloed te krijgen. Niet zozeer om te vervagen.
Ik vat het iig niet als lullig op. Ik vergelijk het zelf meer met het fotograferen van bv vogels, mensen, vliegtuigen, of welk ander onderwerp dan ook. Het is nog best een uitdaging om dit soort foto's te maken, inclusief de nabewerking, wat niet bij elke foto even makkelijk is.
Semi-uit de hand. De camera zit op een driepoot-statief met balhoofd en macrorail geschroefd. Statief ligt ingeklapt op de grond met het balhoofd los, zo heb ik dan een enigzins vast en stabiel draaipunt. De macrorail is om de
parallax te minimaliseren.
Goeie vraag, de foto's zijn van veel dichterbij gemaakt als dat je zo op het oog zou zeggen.

De overlap is over het algemeen 25-50%. Voor meer info over het maken van dit soort foto's kan je best het kijken in het bokehpanorama-topic.
(linkje staat hierboven)Denk dat er op het gebied van nabewerking nog wel wat mogelijkheden zijn. Heb zelf ook al lopen verzinnen over een ander onderwerp, maar dauw is niet overal. Jammer dat ik geen mooie dame heb die ik even onder de douche kan zetten.