My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
De vandaag vrijgegeven versie 7.0 van Tweakers is niet het eindpunt, maar een nieuw heel begin. Om te voorkomen dat we ten prooi vallen aan het DNF-syndroom is de reikwijdte van dit project scherp bewaakt. Tweakers 7.0 bevat het minimum aan vernieuwingen dat volgens ons voor het uitbrengen van een nieuwe versie van de site noodzakelijk is. Na de introductie zal het technologyteam volgens de scrum-methode in vervolgstappen van drie weken nieuwe versies opleveren.
nogmaals, ik vind dat iedereen puik werk heeft verricht, dus mijn complimenten, en hoop ook niet dat de negatieve reacties de euforie wegnemen.
Als de stofwolken straks zijn opgetrokken, hoop ik dat jullie de wijsheid vinden om de dingen op te pakken het allemaal nog beter te krijgen, en stiekem hoop ik ook dat het de dingetjes zijn die ik zelf heb aangegeven
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
bijv, ik denk dat 90% van bezoekers niet gelukkig zijn met al die extra whitespace, maar hoe kan ik het bewijzen? (tenzij dat jullie willen de bewijs niet zien...)
anders hoe gaan jullie selecteren de issues die als eerst opgelost moet zijn?
Dat komt er over twee iteraties. En het leuke is dat jullie niet alleen beslissen met z'n allen maar ook de bugs en/of features zelf mogen aandragen.andru123 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:03:
aub, maak een bug-voting systeem, zo mensen kunnen makkelijk stemmen op de meest belangrijke issues!
[ Voor 24% gewijzigd door zeef op 18-10-2012 15:26 ]
begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het werk, absoluut. Er is ook veel verbeterd. Maar is het niet mogelijk om tijdelijk een template beschikbaar te stellen voor de layout van de vorige versie (desnoods als instelling voor non - mobility / touch)?zeef schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:42:
We nemen de klachten echt serieus en proberen zoveel mogelijk op te pakken. Dat is tegelijkertijd geen garantie dat alles wordt aangepakt. We lezen alles en daar waar dingen n.a.v (veel) verzoeken veranderd of aangepast moeten worden zal dat ook wel worden gedaan of er komt vanuit het ontwerp/developmentteam een verhaal waarom iets niet wordt aangepast.
Het is geen kwestie van aanpassing van vastgegroeide patronen van gebruik, er is gewoon een heel stuk identificatie en overzicht weggevallen

Het probleem met dat soort systemen is dat het niet de gebruikers dient, maar enkel de types gebruikers van activiteit in participatie. Dat is een belangrijk onderdeel van een community, maar altijd wel slechts een onderdeel. Daar zit een risico, meerdere zelfs.zeef schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:26:
[...]
Dat komt er over twee iteraties. En het leuke is dat jullie niet alleen beslissen met z'n allen maar ook de bugs en/of features zelf mogen aandragen.
[ Voor 23% gewijzigd door Virtuozzo op 18-10-2012 15:31 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Helaas, dat gaat niet meer. Alles is overgezet en er is wat dat betreft geen weg meer terug.Virtuozzo schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:29:
[...]
begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het werk, absoluut. Er is ook veel verbeterd. Maar is het niet mogelijk om tijdelijk een template beschikbaar te stellen voor de layout van de vorige versie (desnoods als instelling voor non - mobility / touch)?
Het is geen kwestie van aanpassing van vastgegroeide patronen van gebruik, er is gewoon een heel stuk identificatie en overzicht weggevallen
We geven de mogelijkheid voor participatie en wie daar gebruik van wil maken moet dat zeker doen.Het probleem met dat soort systemen is dat het niet de gebruikers dient, maar enkel de types gebruikers van activiteit in participatie. Dat is een belangrijk onderdeel van een community, maar altijd wel slechts een onderdeel. Daar zit een risico, meerdere zelfs.
Het is een middel, van verschillende middelen vereist in balans.
Jammer dat we niet terug kunnen naar de vorige template, zeker nu met testen

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Waarom werken deze dan nog wel?zeef schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:59:
Helaas, dat gaat niet meer. Alles is overgezet en er is wat dat betreft geen weg meer terug.

-
Good old purple layout
Ik gebruikte altijd de layout tweakers_ng die erna kwam
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik twijfel er niet aan dat er flink getest is, maar dan vraag ik me toch af hoe er grote dingen, zoals het makkelijk kunnen bereiken van Active Topics en MyReact als je niet op de voorpagina van het forum zit, toch over het hoofd gezien zijn.LuNaTiC schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:17:
Goed, dan de hamvraag van het topic: iedereen plaatst nu wat ze minder vinden, of hoe het beter kan. In hoeverre gaat er nog gesleuteld worden? Zoals ik al zei, het is niet over een nacht ijs gegaan.
En ik denk dat 'we gaan er niet veel meer aan doen, er moet maar gewend worden' én niet heel vriendelijk zou zijn naar de gebruikers toe én best kan leiden tot mensen die gewoon niet meer gaan komen. Maar T.net kennende zal er zeker wel naar gebruikers geluisterd worden (alleen is er nu zo'n stortvloed aan reacties/kritiek, dat ze nog wel even wat maandjes of jaren vooruit kunnen met verbeteringen
The devil is in the details.
Tsjah, tweaks vind ik prima om uit te stellen, maar op dit moment is de website voor mij (en velen anderen?) gewoon onbruikbaar. Elke pagina is TE wit en ik ben er niet graag op. Ik ga echt zelf niet lopen tweaken...dat zou niet nodig moeten zijn om de site bruikbaar te maken.Hahn schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:11:
[...]
Ik twijfel er niet aan dat er flink getest is, maar dan vraag ik me toch af hoe er grote dingen, zoals het makkelijk kunnen bereiken van Active Topics en MyReact als je niet op de voorpagina van het forum zit, toch over het hoofd gezien zijn.
En ik denk dat 'we gaan er niet veel meer aan doen, er moet maar gewend worden' én niet heel vriendelijk zou zijn naar de gebruikers toe én best kan leiden tot mensen die gewoon niet meer gaan komen. Maar T.net kennende zal er zeker wel naar gebruikers geluisterd worden (alleen is er nu zo'n stortvloed aan reacties/kritiek, dat ze nog wel even wat maandjes of jaren vooruit kunnen met verbeteringen).
Ten tweede kan ik niet uit de voeten op het forum, als ik wil zoeken binnen een subforum moet ik eerst 3/4keer klikken en wachten tot iets geladen is. Zoeken IN een topic is onmogelijk

Dat zijn geen bugjes waar ik een maand de tijd voor heb...en ook niks dat ik zelf kan fixen.
Hopelijk komt de eerste patch met belangrijke updates zeer snel, zodat tweakers weer lekker bruikbaar is
Ctrl+k
90710
Anoniem: 399
Heatmaps gebruikt om te kijken wie waar alemaal op klikt gok ik. Die dingen houden niet altijd even handig dingen bij die zonder klik gebeuren.Hahn schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:11:
[...]
Ik twijfel er niet aan dat er flink getest is, maar dan vraag ik me toch af hoe er grote dingen, zoals het makkelijk kunnen bereiken van Active Topics en MyReact als je niet op de voorpagina van het forum zit, toch over het hoofd gezien zijn.
Als ik bijvoorbeeld GoT gebruikte tot vandaag dan open ik myreact uit m'n favorites (in dit geval m'n startpagina) en ctrl+klik ik op de dingen die ik wil zien lezen of doen, voor verse tabs. De topics en nieuwsartikelen die ik gelezen heb sluit ik, en af en toe F5 ik m'n myreact.
Nooit klik ik dus op de myreact link, maar ik zit er wel de hele tijd op. Knappe heatmap die dat vangt.
Ook kan het goed zijn dat er omwille van de tablettisten voor gekozen is geen dingen te doen die niet makkelijk met vingers te bedienen zijn. Daar zijn dan keuzes bij gemaakt om functionaliteit in te leveren omwille van andere functionaliteit.
Ik heb geen probleem met de bugs - het zou me echt van m'n stoel meppen van verbazing als een grote ommezwaai als deze geen bugs erin had. Het zijn de designkeuzes waar ik voor een deel wat ongelukkig van word. In plaats van dan te gaan lobbyen voor "Tweakers 6" zou ik liever lobbyen voor "Tweakers 7.1 - nu ook bruikbaar op desktop PCs" - want er zullen best voordelen aan T7 zitten, anders had men dit niet gedaan (ik geloof geen seconde dat de devvers zo weinig te doen hebben dat ze dit als werkverschaffing op hun nek gehaald hebben, bijvoorbeeld).
Het "we gaan niet terug dus wen er maar aan" van een aantal rooie rakkers vind ik trouwens wel wat ongepast. Net alsof iedereen alleen zegt "alles is kut, ctrl+z!". Er worden (tussen het gerant van de verschillende huilkuikens door) behoorlijk wat zinnige dingen aangedragen, en dan is het behoorlijk dwars om maar even te doen alsof alle klagers een stelletje recalcitrante veranderingshaters zijn. Ik weet dat een fors deel van je gebruikers zich kinderlijk gedraagt, maar ik had de indruk dat die rode lettertjes betekenden dat je daar boven staat. In plaats van dat soort polariserende opmerkingen zou je liever zeef het woord laten voeren - de huilkuikens raken er na een nachtje best aan gewend en de mensen met serieuze verbetervoorstellen voelen zich door hem niet als zeikerige nerds in de hoek getrapt.
* Anoniem: 399 zet expres geen namen van rode mensen neer, vraag daar dus ook niet naar.
Het probleem met het forum is eigenlijk dat het buiten de scope viel. We hebben alleen de layout aangepast aan de nieuwe stijl en een paar kleine dingen aangepast, maar het product is niet opnieuw ontworpen vanuit een helikopterview. Daardoor ontbreken er nu dingen waar we eigenlijk een goede geïntegreerde oplossing voor hadden willen maken met behulp van een beter profiel en een betere tracker. De oude situatie was nogal ranzig met de grote overlap tussen profiel in de gallery, het profiel op het forum en MyReact wat eruit zag als een halve profielpagina. We zullen het nu in stappen moeten verbeteren.Hahn schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:11:
[...]
De ontwerpkeuzes zijn het resultaat geweest van input uit verschillende bronnen: onze eigen visie over hoe de site beter gemaakt kan worden (waarbij wij denken in de belangen van onze gehele doelgroep ipv een selecte groep gebruikers), de requirements van belanghebbenden zoals crew, redactie en sales, de feedback die we in de loop der jaren hebben gekregen van gebruikers, een gebruikersonderzoek in de vorm van een enquete met vragen over hoe men de site gebruikt en een klikonderzoek. Aan het eind van de implementatiefase hebben we ook usabilitytests gedaan om te kijken of het resultaat naar behoren werkt.Anoniem: 399 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:17:
[...]
Heatmaps gebruikt om te kijken wie waar alemaal op klikt gok ik. Die dingen houden niet altijd even handig dingen bij die zonder klik gebeuren. Als ik bijvoorbeeld GoT gebruikte tot vandaag dan open ik myreact uit m'n favorites (in dit geval m'n startpagina) en ctrl+klik ik op de dingen die ik wil zien lezen of doen, voor verse tabs. De topics en nieuwsartikelen die ik gelezen heb sluit ik, en af en toe F5 ik m'n myreact.
Nooit klik ik dus op de myreact link, maar ik zit er wel de hele tijd op. Knappe heatmap die dat vangt.
Ook kan het goed zijn dat er omwille van de tablettisten voor gekozen is geen dingen te doen die niet makkelijk met vingers te bedienen zijn. Daar zijn dan keuzes bij gemaakt om functionaliteit in te leveren omwille van andere functionaliteit.
De issues op het forum hebben meer te maken met het feit dat er geen gelegenheid was om het bovenstaande goed uit te voeren voor het forum. Er was geen allesomvattend ontwerp en geen tijd om het uit te voeren.
Het verbaast me overigens ook wel hoe furieus gebruikers kunnen reageren op ogenschijnlijk onschuldige dingen zoals het weghalen van een paar icoontjes.
We hebben nu even wat ontevreden gebruikers. We weten waar de pijnpunten liggen en hoe we die kunnen oplossen. We hebben ook een aantal erg belangrijke verbeteringen doorgevoerd zoals de taxonomie, onderwerpomgevingen en nieuwe search waar je helaas bijna niemand over hoort. Voor een hele grote groep gebruikers is deze nieuwe site ook gebruiksvriendelijke omdat we een duidelijker navigatie hebben en productinformatie beter toegankelijk maken en beter presenteren.
Kijk, dat zijn leuke nieuwtjeszeef schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:26:
[...]
Dat komt er over twee iteraties. En het leuke is dat jullie niet alleen beslissen met z'n allen maar ook de bugs en/of features zelf mogen aandragen.
Ik heb die opmerking over DNF nu al een paar keer voorbij zien komen, maar ondanks dat het leuk verzonnen is, vind ik 'm niet bepaald ergens op slaan.Femme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:22:
Er is nu eenmaal de keuze gemaakt om de scope van het project te beperken zodat er vroeger gereleased kon worden (of eigenlijk de release niet verder uitgesteld hoefde te worden). Hoewel ik het jammer vond dat bepaalde functionaliteit niet in de release kon zitten ben ik het wel eens met de achterliggende gedachte. Je moet geen tweede Duke Nukem Forever willen maken.
Bij DNF was het jaaarenlang de vraag of 'ie uberhaupt wel zou komen, maar dat er ooit een nieuwe T.net zou komen zal niemand aan hebben getwijfeld.
Natuurlijk doel je daar niet op, maar meer op 'je moet niet te lang blijven uitstellen, want dan blijf je achter de feiten aanlopen', maar ik denk dat een Blizzard/Valve-mentaliteit (it's done when it's done) een stuk minder klachten tot gevolg zou hebben.
Nu werd er groots aangekondigd dat er een totaal nieuwe T.net zou komen en achteraf wordt er gezegd dat dit pas het begin is en dat er nog heel veel uitgebreid en verbeterd moet worden. En dat dat niet gelogen is twijfel ik niet aan, maar of het slim is, heb ik wel m'n twijfel bij.
The devil is in the details.
Absoluut, daarom ook het tweede deel van die "tafel" opmerkingFemme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:22:
Er is nu eenmaal de keuze gemaakt om de scope van het project te beperken zodat er vroeger gereleased kon worden (of eigenlijk de release niet verder uitgesteld hoefde te worden). Hoewel ik het jammer vond dat bepaalde functionaliteit niet in de release kon zitten ben ik het wel eens met de achterliggende gedachte. Je moet geen tweede Duke Nukem Forever willen maken.
Het verbaast me overigens ook wel hoe furieus gebruikers kunnen reageren op ogenschijnlijk onschuldige dingen zoals het weghalen van een paar icoontjes.
We hebben nu even wat ontevreden gebruikers. We weten waar de pijnpunten liggen en hoe we die kunnen oplossen. We hebben ook een aantal erg belangrijke verbeteringen doorgevoerd zoals de taxonomie, onderwerpomgevingen en nieuwe search waar je helaas bijna niemand over hoort. Voor een hele grote groep gebruikers is deze nieuwe site ook gebruiksvriendelijke omdat we een duidelijker navigatie hebben en productinformatie beter toegankelijk maken en beter presenteren.
Wat de rest aangaat, tja. Welcome to the human species. Heeft zijn goede kanten, maar ook zijn minder goede kanten. Wat wel op te merken valt, is dat juist de reacties op ogenschijnlijk onschuldige dingen vaak een kwestie zijn van weerstand in aanpassing, omdat men vastgestelde patronen doorbreekt. Dat is normaal, en zorgt ook voor de tijdelijkheid van die specifieke ontevredenheid.
Opvallend is dat dit juist het verschil aan doet tonen met de feedback die niet voortkomt uit weerstand in aanpassing, zonder nut is het dus niet. Al blijft het af en toe wat zuur. De search beginnen mensen langzaam te merken, kan misschien zijn dat velen er vanuit de vorige search niet snel naar keken omdat het niet echt gebruikt werd.
Maar ja, de scope. Dat zit wel een puntje van imbalans. De verbeteringen zijn duidelijk, de punten van herstel en/of verdere verbetering ook wel. Toch blijft de indruk dat men iets te ver is doorgeschoten in focus. Wat begrijpelijk is met wat inzicht, maar ja, ik moet eerlijk maar persoonlijk bekennen dat gebruik op de tablet veel beter is nu. Maar ten koste van waar ik de site het meest gebruik, op de laptop.
Er is onder de motorkap heel veel verbeterd. De performance is beter dan TWK 6. De search (nee, nog niet op 't forum) is beter. De PW engine is compleet nieuw, etc. etc. Aan de basis is hard gewerkt. Voor ons was van begin af aan duidelijk dat TWK 7.0 niet het einde is maar het begin. Zo is het bij de andere versies ook eigenlijk altijd geweest. Tweaker 6 was in realiteit versie 6.9.nogwat.Hahn schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:32:
[...]
Ik heb die opmerking over DNF nu al een paar keer voorbij zien komen, maar ondanks dat het leuk verzonnen is, vind ik 'm niet bepaald ergens op slaan.
Bij DNF was het jaaarenlang de vraag of 'ie uberhaupt wel zou komen, maar dat er ooit een nieuwe T.net zou komen zal niemand aan hebben getwijfeld.
Natuurlijk doel je daar niet op, maar meer op 'je moet niet te lang blijven uitstellen, want dan blijf je achter de feiten aanlopen', maar ik denk dat een Blizzard/Valve-mentaliteit (it's done when it's done) een stuk minder klachten tot gevolg zou hebben.
Nu werd er groots aangekondigd dat er een totaal nieuwe T.net zou komen en achteraf wordt er gezegd dat dit pas het begin is en dat er nog heel veel uitgebreid en verbeterd moet worden. En dat dat niet gelogen is twijfel ik niet aan, maar of het slim is, heb ik wel m'n twijfel bij.
To the dwarf, the cripple and the mother of madness!
Daar is men van op de hoogte en wordt aan gewerktmaussie95 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:53:
Een minpuntje vind ik wel dat de tracker niet op mijn beeldscherm kan gefixeerd worden, maar
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door Cloud op 19-10-2012 15:57 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Was het dan niet een beter idee om dingen in fases te releasen? Bijv eerst de onderhuidse veranderingen en daarna een nieuw layout? Of eerst de FP en daarna het forum? Op die laatste manier kan je feedback op het één gebruiken voor het ander, dat scheelt dubbel werk. Het had zelfs gekund om de layout stukje voor stukje te releasen; bijv eerst de header veranderen, dan feedback verzamelen, aanpassingen doen en zo stukje voor stukje.zeef schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
Er is onder de motorkap heel veel verbeterd. De performance is beter dan TWK 6. De search (nee, nog niet op 't forum) is beter. De PW engine is compleet nieuw, etc. etc. Aan de basis is hard gewerkt. Voor ons was van begin af aan duidelijk dat TWK 7.0 niet het einde is maar het begin. Zo is het bij de andere versies ook eigenlijk altijd geweest. Tweaker 6 was in realiteit versie 6.9.nogwat.
Ik heb goede hoop dat vanaf nu er voorlopig weer stukje voor stukje gewerkt gaat worden.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
De nieuwe layout en de back end zitten in elkaar verweven. Neem bijvoorbeeld het nieuwe systeem in de pricewatch. We werken nu met producten en productuitvoeringen en voorheen alleen maar met losse producten. Als we ineens alleen maar een back end hadden gereleased dan was het erg stuk gegaan of heel veel extra werk voor ons om de oude layout werkend te krijgen met de nieuwe back end. Maar, zoals al eerder gezegd: elke drie weken een nieuwe release. We houden ons bezig met de feedback en proberen ook om de website gebruiksvriendelijk(er) te houden/krijgen.Ramon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:10:
[...]
Was het dan niet een beter idee om dingen in fases te releasen? Bijv eerst de onderhuidse veranderingen en daarna een nieuw layout?
Nu begrijp ik goed dat er achter de schermen van alles is veranderd en dat er lang aan is gewerkt en dat is hartstikke gaaf maar dit is imo gewoon een alpha-release die we nu met elkaar hebben gekregen, als ik zie hoe enorm veel bugmeldingen er gedaan zijn in een dag tijd over relatief simpele zaken dan is de testgroep te klein geweest of hebben de testers zitten slapen. Een niet werkende search, dat is natuurlijk een doodsteek voor een forum als GoT imo.
Ik wil de devvers veel succes wensen om alle bugs weg te werken. Devvers kunnen aan de situatie sowieso niet veel doen, die hebben enkel instructies gekregen om te maken wat het management heeft besloten.
Je zult mij niet horen over de nieuwe vormgeving, want zoals al gezegd, je kunt niet iedereen tevreden stellen. Maar de verminderde functionaliteit van het forum, op gebied van bijvoorbeeld navigatie en zoeken stoort mij wel enorm, en dat dit blijkbaar gebeurd is door lagere prioriteit t.o.v de frontpage is helemaal jammer.Femme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:47:
[...]
De issues op het forum hebben meer te maken met het feit dat er geen gelegenheid was om het bovenstaande goed uit te voeren voor het forum. Er was geen allesomvattend ontwerp en geen tijd om het uit te voeren.
Ik heb een abbo (net weer verlengd), juist omdat ik vind dat vooral het forum waardevol is, en ik realiseer me ook wel dat dit wellicht het minst winstgevende onderdeel van Tweakers is, maar om dan geconfronteerd te worden met een verslechtering van het forum t.b.v. features voor de frontpage is dan wel heel erg zuur.
Ik hoop dat bovenstaande niet als kritiek op de devvers gezien wordt, want zo is het niet bedoeld. Het is kritiek op (in mijn perceptie) het laten prevaleren van commerciele belangen (frontpage functionaliteit), boven die van de hardcore-tweakers (de forummers).
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
( Zoals bijvoorbeeld de keuze voor een lage informatie dichtheid, de layout van de front-page, het mengen van niet-nieuws in de nieuws-headlines em heel veel anderen die jullie waarschijnlijk beter kennen dan ik)
In hoeverre zijn dat soort zaken nog bespreekbaar ?