Vraag over volume egaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478406

Topicstarter
Goeiedag,

Hopelijk heb ik deze vraag op de juiste plek achtergelaten.

Ik heb een aardige mp3-collectie die ik zowel thuis als onderweg vrijwel constant beluister. Vaak is er een verschil in volume tussen nummers onderling. Dit wil graag recht kunnen trekken.

Veel zogeheten volume-boosters tasten de bestanden echter onherroepelijk aan (volgens mij wordt dit intrusive genoemd) bij het verhogen van het volume, wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt en kan leiden tot bijvoorbeeld clipping. Ook ben ik varianten tegengekomen die beweren non-intrusive te zijn, maar ik vraag me wat hiervan waar is, hoe dit dan werkt en hoe het dan zit met het volume als ik bestanden overzet naar mijn mobiel?

Ik ben dus in de eerste plaats op zoek naar een oplossing waarmee mijn mp3's thuis afspelen op een consistent volume (liefst in iTunes), zonder dat de originele bestanden worden aangepast.

Daarnaast wil ik graag weten wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat deze "bewerkte" bestanden ook op een consistent volume afspelen wanneer ik ze overzet naar mijn mobiel, in dit geval een Samsung Galaxy S2.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waar je tegenaan gaat lopen is de loudnesswar. Hoe hoger de dynamiek, hoe lager het algemene volume. Dat normalisen richting de 0dB, levert alleen pieken van 0dB, en zal amper versterkt worden.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Michael_Jackson-Black_or_White_Loudness.png/293px-Michael_Jackson-Black_or_White_Loudness.png

Die bovenste klinkt dus zachter dan de onderste, terwijl ze allemaal gepiekt worden op 0dB.

Iets meer ineressante info hier over in dit topic: Wat klinkt goed? CD kwaliteit

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Bestla

M/M -> V/F

Ik gebruikte altijd mp3gain

De verzameling Mp3 in het progje copy/pasten en instellen op 98 a 90 db en de boel laten gaan. Alles prima.

[ Voor 67% gewijzigd door Bestla op 17-10-2012 16:36 ]