Misschien is minder scherp niet het goede woord. Maar als we even 'Retina' als voorbeeld pakken. Bij laptops is een scherm met 200 ppi al retina. Dus dat je vanaf een bepaalde afstand pixel niet kan onderscheiden. Bij laptops is die afstand iets van 40-50 centimeter. Bij smartphones is dit pas bij vanaf 278 ppi, dus laten we voor het gemak 300 ppi zeggen, het geval. Bij smartphones is de kijkafstand zo'n 20 centimeter. Bij mijn One S is de ppi van het scherm zo'n 250, en ik kan op 20 centimeter inderdaad net aan de pixel onderscheiden. Op 30 centimeter is mijn scherm in principe ook retina, want dan kan ik de pixels niet meer onderscheiden.boratnl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 20:35:
[...]
Hoezo zou dit minder scherp zijn?
Ook wanneer je bang bent dat sommige dingen te priegelig worden, lijkt me dit juist niet op te gaan bij films. Als je op een 1080p scherm eerst een 720p film afspeelt en daarna een 1080p, dan is alles toch precies even groot? Het is bij de laatste alleen opgebouwd uit meer pixels en daarom scherper.
Dit gaat ook op bij een telefoonscherm.
Dit betekent dat je een punt krijgt, als je het even in een grafiek zet, waar je voor bij de focusafstand van het menselijke oog komt. Dat is bij een jong iemand 10 cm. Dus als iets bekijkt op 8 cm afstand dan kan je oog zich daar niet op focussen. Bij de HTC J is dit ongeveer het geval.

Grafiek zal wel niet precies kloppen, maar je snapt het idee
Wat echter ook nog zo is, is dat je de HTC J niet op minder dan 10 cm bekijkt, maar op 20 cm. Volgens mij krijg je dan dat als 1 pixel zwart is op het scherm en dan de rest van de pixels wit zijn, je de zwarte pixel niet of als grijze gloed te zien is.
Toch
Dus als je tekst op zo'n scherm bekijkt van lettertype 12 is deze niet te lezen. Android schaalt echter text, dus is dit geen probleem. Maar in een filmpje met tekst kan je de tekst niet schalen dus kun je de tekst niet lezen, omdat het dan hetzelfde effect is als je een krant (en dan natuurlijk de kleine lettertjes niet de koppen
[ Voor 14% gewijzigd door Fleximex op 15-11-2012 22:55 ]