Ik heb een linux servertje in de meterkast staan die ik in wil zetten als router (NAT dus). Ik gebruik deze tutorial. Er zitten twee netwerkkaarten in. De ene netwerkkaart (eth1) is verbonden met m'n modem. De andere netwerkkaart loopt naar de switch. Ik heb een UPC verbinding; het daarbij behorende modem deelt via DHCP een ipadres uit.
Ik heb alleen al problemen bij de netwerk configuratie. Zoals gezegd, twee NICs
- eth0 --> hangt aan m'n switch
- eth1 --> hangt rechtstreeks aan m'n modem
/etc/network/interfaces ziet er als volgt uit:
.
Vanuit het interne netwerk (bijvoorbeeld vanaf m'n iMac op 192.168.1.104) kan ik prima de server benaderen op z'n interne adres (eth0, 192.168.1.1). Echter op eth1 krijgt de router een compleet ander ipadres dan m'n hardware-router van UPC krijgt. Het adres begint met "77.x.x.x". Normaal gesproken krijg ik "89.98.x.x". Hoe kan dit? Voor zover ik weet doet het UPC modem niet aan MAC-adres filtering ofzo.
Ik heb alleen al problemen bij de netwerk configuratie. Zoals gezegd, twee NICs
- eth0 --> hangt aan m'n switch
- eth1 --> hangt rechtstreeks aan m'n modem
/etc/network/interfaces ziet er als volgt uit:
.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # The loopback network interface auto lo eth0 eth1 iface lo inet loopback # The primary network interface (onboard) iface eth0 inet static address 192.168.1.1 gateway 192.168.1.100 netmask 255.255.255.0 #auto eth1 #iface eth1 inet dhcp |
Vanuit het interne netwerk (bijvoorbeeld vanaf m'n iMac op 192.168.1.104) kan ik prima de server benaderen op z'n interne adres (eth0, 192.168.1.1). Echter op eth1 krijgt de router een compleet ander ipadres dan m'n hardware-router van UPC krijgt. Het adres begint met "77.x.x.x". Normaal gesproken krijg ik "89.98.x.x". Hoe kan dit? Voor zover ik weet doet het UPC modem niet aan MAC-adres filtering ofzo.