Toon posts:

NAT op Ubuntu server 12.04.1 LTS

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:49
Ik heb een linux servertje in de meterkast staan die ik in wil zetten als router (NAT dus). Ik gebruik deze tutorial. Er zitten twee netwerkkaarten in. De ene netwerkkaart (eth1) is verbonden met m'n modem. De andere netwerkkaart loopt naar de switch. Ik heb een UPC verbinding; het daarbij behorende modem deelt via DHCP een ipadres uit.

Ik heb alleen al problemen bij de netwerk configuratie. Zoals gezegd, twee NICs
- eth0 --> hangt aan m'n switch
- eth1 --> hangt rechtstreeks aan m'n modem

/etc/network/interfaces ziet er als volgt uit:
.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# The loopback network interface
auto lo eth0 eth1
iface lo inet loopback

# The primary network interface (onboard)
iface eth0 inet static
        address 192.168.1.1
        gateway 192.168.1.100
        netmask 255.255.255.0

#auto eth1
#iface eth1 inet dhcp

Vanuit het interne netwerk (bijvoorbeeld vanaf m'n iMac op 192.168.1.104) kan ik prima de server benaderen op z'n interne adres (eth0, 192.168.1.1). Echter op eth1 krijgt de router een compleet ander ipadres dan m'n hardware-router van UPC krijgt. Het adres begint met "77.x.x.x". Normaal gesproken krijg ik "89.98.x.x". Hoe kan dit? Voor zover ik weet doet het UPC modem niet aan MAC-adres filtering ofzo.

• smeerbartje
Dank voor jullie antwoorden; ik wil het liefst toch op deze manier verder. Mocht ik in de toekomst meer willen leren, dan kom ik daar vanzelf wel achter :).

Kunnen jullie één ding bevestigen:

Als eth0 een intern IP-adres statisch heeft ontvangen (192.168.1.1)
en eth1 van het UPC modem een IP-adres heeft gekregen (77.x.x.x)

... zou ik dan op de console van de server moeten kunnen pingen naar bijvoorbeeld www.google.com? Ja toch? Dit lukte mij gisteren namelijk niet. Dus hij heeft wel een IP ontvangen, maar internetten op de server lukte nog niet. Dit zou zonder NAT toch al moeten werken toch?

[Voor 11% gewijzigd door smeerbartje op 17-10-2012 14:05]

• smeerbartje
DutchNutcase schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:57:
Kijk eens na of je server niet in je interne netwerk gaat lopen zoeken naar de gateway, want die heb je nu voor je interne netwerk (eth0) ingesteld staan, terwijl verkeer naar buiten via eth1 moet.
ja ik twijfel nu ook of dat het geval was :). M'n oude router zat inderdaad op 192.168.1.100... ik zal vanavond even checken.

[edit]
En ja hoor :). Het werkt; de server heeft internet. Nu benieuwd of ik NAT aan de praat kan krijgen. Kan iemand trouwens uitleggen waarom het volgen van bovengenoemde tutorial een minder goed idee is?

[Voor 19% gewijzigd door smeerbartje op 17-10-2012 17:56]

• smeerbartje
Cool, thanks man. Dit soort antwoorden heb ik wat aan. Ik dacht namelijk dat webmin eigenlijk niet meer doet dan het genereren van de .conf files zoals /etc/network/interfaces, apache.conf, etc.

Laatste vraag: welke NAT/internet sharing tutorial is wèl oké?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee