Overclocking Intel Core i5 3570K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474275

Topicstarter
Beste mede Tweakers

Ik heb mij vorige week de volgende mid-range gaming configuratie gekocht en laten samenstellen door mijn maat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 67,-€ 67,-
1Zalman Z11 Plus€ 60,91€ 60,91
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 29,60€ 29,60
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 78,50€ 78,50
1Samsung 830 series 128GB€ 81,07€ 81,07
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 14,52€ 14,52
1Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5€ 218,01€ 218,01
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,11

Tot onze teleurstelling is hij er niet in geslaagd om de 3th party cooler op een correcte wijze te bevestigen. Toen we de PC probeerden booten viel hij steeds na enkele seconden uit zonder beeld te geven. We dachten toen eerst dat het aan iets anders lag want de cpu cooler draaide wel. We hebben toen alles getroubleshoot maar het lag effectief aan de cooler want met de stock cooler ging het wel. Zijn vermoeden was dat het op een andere manier moest bevestigd worden maar hij weet niet hoe. Hij heeft volledig volgens de handleiding gewerkt. Hij steekt al heel zijn leven PC's in elkaar en studeert bachelor toegepaste informatica (3e jaar).

Nu is mijn vraag, zou ik eventueel mijn CPU ook mogen overclocken met de stock cooler? Ik heb een burnintest laten runnen met als resultaat geen errors, max temperatuur van CPU (bij 100% gebruik) volgens burnintest: 59,5°c, volgens speedfan 62°c. Als ik hem opstart in de bios meestal rond de 45°c.

Zo ja, tot hoe ver mag ik hem max overclocken? Ik heb nog geen ervaring met overclocken dus alle tips zijn welkom. Verder heb ik gehoord dat er een verschil bestaat tussen bios overclock en software overclock. Kunnen jullie mij uitleggen wat het verschil is en wat ik het beste doe?

Mijn GPU is al stock overclocked, is het aan te raden om deze ook nog te overklokken of niet? Want ik heb gehoord dat dat nooit veel is, die standaar OC.

En qua memory, ik heb XMP ram geheugen, dus ik neem aan dat het niet aan te raden is om deze te gaan overklokken boven de XMP waarden? Bv. door in bios op extreme te zetten ipv turbo?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Toch erg raar dat je pc niet werkt met die Gelid cooler. Maakt die backplate geen kortsluiting met het moederbord of zoiets? Overklokken zou ik in ieder geval niet doen met die stock cooler. Dan kun je maar een klein stukje overklokken voor dat ie echt te heet wordt en dat lijkt me het niet waard.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind het ook raar. Ik heb er al een mailtje voor gestuurd naar de man van SiComputers en die zei dat hij het aandurfde dat hij die cooler op mijn systeem wel draaiende zou krijgen. Maar daar ben ik vet mee natuurlijk. Mag ik 3u rijden en betaal ik evenveel vervoerskosten als die cooler zelf kost.

Bedankt voor het snelle antwoord!

Ja ik denk inderdaad dat het iets is met die backplate, mijn vriend had daar ookal iets van gezegd dat hij dat vermoedde. Maar ja wat doe je eraan? Ik veronderstel dat je deze maar op 1 manier kunt bevestigen?

Ok dan wacht ik met overclocken tot ik een 3th party cooler draaiende krijg in mijn systeem. Desnoods koop ik een Synthe Mugen rev.3 of iets dergelijks...

Nog tips voor het OC'en van mijn RAM of GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
RAM en GPU overklokken moet ik zelf nog leren/doen dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Wat die cooler betreft, probeer nog eens het een of het ander. Probeer de pc bijvoorbeeld eens op te starten met de Gelid zonder dat je de fan hebt aangesloten op het moederbord, of probeer een soort van isolatie op de backplate aan te brengen(duct tape). Als het je dan nog steeds niet lukt kan je er altijd ook nog een nieuw topic over maken hier op tweakers.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-06 14:35
XMP profiles zijn eigenlijk gewoon vooroverclockte profielen voor RAM. Ge kunt het natuurlijk ook manueel gaan overclocken. Geloof mij RAM OC'en heeft helemaal geen zin, levert u geen enkele fps bijna in een game.

Trouwens ge hebt corsair low profile ram, die sticks overklokken langs geen kanten. Ze zijn helemaal niet bedoeld om te overclocken. Ik krijg mijne niet eens tot 1866mhz stabiel. Ze hebben maar 1 profiel. Ik kan fout zijn want ik heb de 1.35V versie.

Het is niet omdat uw CPU een paar keer overhit is geraakt dat ge niet meer moogt overclocken. Hij zal wel op 95° mss geweest zijn maar dat is niet superheet tbh. Een cpu werkt niet zoals een motor van een auto. Een cpu vertraagt niet of begint stillekes aan rekenfouten te maken. Ofwel werkt de cpu 100% ofwel is het dood.

Dubbelcheck de montage van de koeler.

Maar waarom zou ge nu al gaan overclocken? Ik zou gewoon bij de stock koeler blijven en van overklokken afblijven nu voorlopig. Ik zie het nut er van nog niet in om nu al te gaan overclocken. Als ge over een paar jaar een gtx 990 ofzo hebt en de cpu bottleneckt de gpu, dan oke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336701

Ik zou de koeler nog eens goed nakijken, is eerder gezegd, of de backplate geen grof contact maakt met je moederbord.
Ook heb je garantie op de koeler dus eventueel gewoon rma sturen.
Mss dat je andere aftermarket koeler kunt testen van iemand op je moederbord.
Ten tweede, waarom de 560Ti en niet de GTX 660 genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Faifz schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 04:01:

Trouwens ge hebt corsair low profile ram, die sticks overklokken langs geen kanten. Ze zijn helemaal niet bedoeld om te overclocken. Ik krijg mijne niet eens tot 1866mhz stabiel. Ze hebben maar 1 profiel. Ik kan fout zijn want ik heb de 1.35V versie.
Beetje offtopic, maar goed.

1887mhz 1.51V 9-10-10-18 T2 lukt wel met dit geheugen, maar goed, ik hoorde ook al van andere dan je met dit geheugen op sommige borden geen kant op kan.

Het doet er inderdaad vrij weinig toe, de XMP op 1600mhz is een prima instelling voor dit geheugen.

Als je de CPU niet goed in orde krijg, vooral niets met het geheugen doen en lekker op 1333mhz laten staan. (hoewel XMP laden veiliger is in sommige gevallen, je geheugen full-auto gaat ook wel eens mis)

Wat betreft het koeler montage issue: even buiten de case testen, kijken of je geen mechanische beschadigingen ziet. Niet toevallig één kant eerst strak vast gezet en toen de andere kant even vast gedraaid? Schuin monteren / plaatsen sloopt nog wel eens sockets / chips. Als je em toch uitbouwt, haal dan voor de gein even je CPU uit je bord en inspecteer em eventjes. Koelpasta even opnieuw erop en rustig monteren, kruislings aandraaien, vast is vast, je moederbord hoeft niet krom, maar hij moet wel vast zitten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Lees meer over lastige installatie van gelid koelers.
Mijn tip, verkoop je koeler voor 75 a 80 % van de nieuwprijs en koop een mugen 3 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeltjow
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 10:04
excuses, en bedankt nedernakker.

[ Voor 96% gewijzigd door roeltjow op 31-10-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
topic kapen is niet netjes, dus dat doen we sowieso niet.

voor al je vragen met betrekking tot overklokken van ivy bridge cpu's is er een speciaal topic:
Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

en niemand gaat je hier iets voorkauwen, als jij wilt overklokken zul je hier zelf energie in moeten stoppen. verdiep je in de materie, weet wat je doet want het kan ook stuk.

succes :)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Raar dat je zo veel problemen hebt met die koeler, ikzelf en iemand dat ik ken draaien namelijk bijna de zelfde setup.
zelfde mobo, koeler en CPU en alles paste perfect
(indien je foto's wil kan ik er altijd een paar doorsturen ;) )

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Zijn de vier isolerende stickers bevestigd op de schroefgaten? Als deze er niet op zitten kan er een kortsluiting ontstaan. Ik zou ook de cooler testen zonder dat de fan is aangesloten, wellicht is die defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 11:46

Fl0yd

Dovahkiin

Ik heb ook onlangs een nieuw gamesysteem in elkaar gezet met de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Zoals je ziet ook dezelfde processor en moederbord.

Ik vond het ook lastig om de cooler te bevestigen. Er zit namelijk een fout in die handleiding: Er staat "de isolerende tape van de backplate moet naar het moederbord wijzen". Dit is precies andersom, de witte kant van de backplate moet de andere kant in wijzen. Dit was voor mij ook even uitvogelen, omdat ik hem eerst verkeerd had bevestigd.

Heb je hem wel goed bevestigd?

Zie ook deze reactie (en de volg reacties) op een review van deze cooler: LennyLL in 'productreview: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 review door peter123'

[ Voor 24% gewijzigd door Fl0yd op 01-11-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fl0yd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:18:
Ik heb ook onlangs een nieuw gamesysteem in elkaar gezet met de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Zoals je ziet ook dezelfde processor en moederbord.

Ik vond het ook lastig om de cooler te bevestigen. Er zit namelijk een fout in die handleiding: Er staat "de isolerende tape van de backplate moet naar het moederbord wijzen". Dit is precies andersom, de witte kant van de backplate moet de andere kant in wijzen. Dit was voor mij ook even uitvogelen, omdat ik hem eerst verkeerd had bevestigd.

Heb je hem wel goed bevestigd?

Zie ook deze reactie (en de volg reacties) op een review van deze cooler: LennyLL in 'productreview: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 review door peter123'
Bedankt voor je reactie. We hebben alles precies volgens de handleiding uitgevoerd dus daar zal de fout zitten.

Verder heb ik geen problemen met mijn RAM en heb het probleemloos op XMP 1866mhz kunnen zetten. Ik ga het dan ook niet verder overclocken omdat iedereen mij dat afraad.

En mijn CPU overclocken zal ik waarschijnlijk inderdaad pas doen binnen een paar jaar als ik mn pc upgrade.

De reden waarom ik de GTX 560 TI in mijn systeem heb gestoken is eenvoudig: die heb ik gerecupereerd van mijn vorige pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 11:46

Fl0yd

Dovahkiin

Laat je dan nog wel de standaard cooler er op of ga je het nog opnieuw proberen?
Pagina: 1