Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43
Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn de nadelen op onder andere de volgende gebieden?

1 Werkeloosheid
Krijg ik dan Duitse WW of Nederlandse WW?
2 Ziekte?
3 Pensioen
4 Belasting

Zijn diverse sites op internet die verschillende dingen zeggen en al een aantal jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wonen in Duitsland, ervaringen
Dat is je eigen topic en daar staat dit ook nog eens:
King Nothing schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:48:
Als je in Nederland blijft werken is de pensioenopbouw hetzelfde. Net zoals je gewoon in Nederland verzekerd bent voor je ziektekosten, je moet je alleen wel in Duitsland aanmelden bij een krankenkasse om in Duitsland naar een huisarts, ziekenhuis of tandarts te kunnen gaan. Kost 10 euro per 3 maanden, maar alleen als je ook gebruik maakt van de zorg. En bonusvoordeel, alle ziektekosten die je in Duitsland maakt gaan niet ten koste van je ER op je NL zorgverzekering.

Ik woon sinds 2 jaar in Duitsland, huur een gastenverblijf van een alleenstaande vrouw. Dus qua hypotheek etc heb ik echt geen benul wat er bij komt kijken.

Auto's:
Wegenbelasting gaat naar motorinhoud (cc's dus) en vervuiling van de auto, niet naar gewicht en brandstof. Dus een 1.9 diesel is net zo duur als een 1.9 benzine. Ik rij een VW golf diesel en betaal 300 euro/jaar aan wegenbelasting. En aangezien je toch in Nederland werkt tank je diesel gewoon in Nederland want daar is de diesel 10 tot 15 cent per liter goedkoper.
De autoverzekering is wel duurder! En opbouw van no-claim gaat tráág! Ik had in NL 75% korting, die schadevrije jaren kan je gewoon meenemen naar Duitsland maar die worden daar omgerekend naar de Duitse equivalent en ik kwam op 55% korting uit. De volgende stap (60%) komt na 3 jaar, dan weer 3 jaar tot de volgende stap etc etc.

Oh, btw, als je in Duitsland verhuist is het vrij normaal dat je je keuken meeneemt. Dus als je een huis koopt heb je dikke kans dat er geen keuken in zit.

Enne, Deutsch ist einfach zu lernen ;) Ik sprak al redelijk Duits, leer steeds meer in de afgelopen jaren en begin in september aan een cursus Duits via een Fachhochschule in de buurt.
toon volledige bericht

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wonen in NL, werken in Duitsland. Ervaringen?

Verder 3 dingen:
- Bureau Duitse zaken
- www.grensinfopunt.nl
- Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) van de belastingdienst.

Hiermee heb je voorlopig wel genoeg leesvoer en googletermen denk ik.

@ Outerspace: met alle respect, maar werken in Duitsland terwijl je in Nederland blijft wonen is een heel ander verhaal. Alleen, iedere situatie is specifiek. Vandaar dat we gerichte vragen van de TS nodig hebben in plaats van "heeft er iemand ervaring mee?" In dat geval is mijn antwoord namelijk ja. Maar wat wil TS echt weten?

Heb je kinderen? Ben je getrouwd? Heb je een eigen huis? Wat voor contract heb/krijg je? Wil je een Nederlandse of Duitse hypotheek? Krijg je een auto van de zaak? (= verboden om continu als Nederlander in Nederland rond te rijden met een auto op Duits kenteken, want dat is belastingontduiking!)

Kortom TS: mijn topic eens doorlezen, specifieke zaken op een rijtje zetten, www.grensinfopunt.nl eens doorlopen, en dan specifieke vragen stellen.

[ Voor 58% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-10-2012 12:14 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43
Kick na het inlezen heb ik de volgende vragen:

1 geen hypotheekrente aftrek
Welke voordelen zijn er dan wel als ik in Duitsland werk of is het alleen nadeel?

2 Autokosten aftrekbaar
Wat is er precies aftrekbaar in de praktijk en tot welk bedrag?

3 Overige bedrijfskosten aftrekbaar
Kleding schoenen etc, hoe werkt dit en tot welk bedrag?

4 Werkeloosheid = Duitse WW
Betekent dit dan ook dat ik in Duitsland moet solliciteren?

5 Pensioen en AOW gat?

6 Belastingaangifte doen in Duitsland
Zijn er hier nog voordelen bij?

7 Bruto netto verhouding valt veel negatiever uit als in Nederland
Deels is dit door de zorgverzekering maar dan nog scheelt het veel.
Hoe komt dit precies?

[ Voor 12% gewijzigd door MrN op 20-10-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

MrN schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 18:16:
Kick na het inlezen heb ik de volgende vragen:
Zonder dat je je eigen situatie benoemd (eigen huis? Getrouwd? Kinderen?) komt er soms wat giswerk bij kijken. Dat is niet erg; ik zal je mijn ervaringen delen. Houd er alleen rekening mee dat het inmiddels weer 3 jaar na mijn eerste ervaringen is, en dat er al weer veel kan zijn veranderd.
1 geen hypotheekrente aftrek
Welke voordelen zijn er dan wel als ik in Duitsland werk of is het alleen nadeel?
Ten eerste: inmiddels is het belastingverdrag veranderd met Duitsland. Het schijnt zo te zijn dat je tegenwoordig wel recht hebt op HRA. Vraag dit na!
Of de banken daar inmiddels al in meegaan weet ik niet. Eerlijk is eerlijk: ik verwacht het niet, aangezien het om zo'n kleine doelgroep gaat.
Financieel zie ik geen voordelen in Duitsland, behalve dat de bruto lonen er hoger zijn. In mijn geval kreeg ik bruto veel meer in Duitsland dan in Nederland in een vergelijkbare functie. Daardoor was het voor mij echter ook niet echt slechter. Als je moet kiezen voor hetzelfde salaris in NL of in DE, dan ben je in NL veel beter af als nederlander.

Je zou in het grensgebied kunnen gaan wonen. In mijn geval betekende dat Zuid-Limburg. Dan had ik dus een hypotheek kunnen afsluiten bij de Sparkasse Aachen. Maximale hypotheekbedrag was 80% van de executiewaarde van de woning, geen kosten koper en andere zaken meefinancieren. Je hebt dus een flinke zak spaargeld nodig. Dat heb je echter ook als je een Nederlandse hypotheek wil; je lening is lager dus je zult moeten aanvullen met spaargeld. Maar de rente is met gemak een procentpunt lager in Duitsland. Dit zouden dus veel lagere maandlasten zijn.

Verder moet je niet vergeten dat je geen recht hebt op zorgtoeslag. Mocht je deze nog hebben lopen: stop deze dan asap.
2 Autokosten aftrekbaar
Wat is er precies aftrekbaar in de praktijk en tot welk bedrag?
Je kunt een deel van de reiskosten terugvragen bij je belastingaangifte. Voor de formule hiervan moet je op het belastingformulier kijken. Deze zijn te downloaden bij het Finanzamt.
Zakelijke kilometers kunnen met 34 ct/km belastingvrij vergoed worden. Imho een realistisch bedrag, zeker vergeleken met de 19 ct hier.

Wat de belastingaangifte betreft:
Ik heb even gekeken voor je bij het Finanzamt Aachen-Stadt:
Als "Grenzpendler" heb je volgend formulier nodig: Antrag auf Behandlung als unbeschränkt Einkommensteuerpflichtiger Arbeitnehmer nach blabla...

Andere formulieren die je nodig zou kunnen hebben:
Antrag auf Lohnsteuer-Ermäßigung 2013
Besondere Lohnsteuerbescheinigung für 2013
Vereinfachter Antrag auf Lohnsteuer-Ermäßigung 2013
Welke formulieren je daadwerkelijk nodig hebt en hoe deze in te vullen moet je toch echt aan een belastingadviseur vragen!

Eigen ervaring hiermee: Ik heb alleen het 1e formulier ingevuld. Met mijn voormalige werkgever had ik de regeling dat ik tot 40 km van huis met mijn eigen auto deed, en boven de 40km regelde de baas een auto. In de praktijk kwam dat er op neer dat ik een soort klantenkaart had van Sixt waarmee ik zo bij Sixt binnen kon lopen en een auto mee kreeg. (Liefst even bellen van te voren, maar dat hoefde niet eens per se) Ik maakte dus in principe geen zakelijke reiskosten. Ik heb geen huis, ben niet getrouwd, en heb geen kinderen. Voor mij maakte het zodoende praktisch geen verschil om wel of geen aangifte te doen. Sterker nog, het was netto duurder omdat ik dan de belastingadviseur moest gaan betalen. (Ik mocht in beperkte mate gebruik maken van de adviseur van mijn baas)
3 Overige bedrijfskosten aftrekbaar
Kleding schoenen etc, hoe werkt dit en tot welk bedrag?
Bewerbungskosten heten dat.
Gewoon relevante bonnetjes bewaren, opgeven aan de belasting. Net zoals het hier eigenlijk werkt. Tot welk bedrag: vraag dat aan een belastingadviseur op dit gebied.
4 Werkeloosheid = Duitse WW
Betekent dit dan ook dat ik in Duitsland moet solliciteren?
Kort antwoord: ja. Dan moet je je melden bij het Arbeitsamt, vergelijkbaar met het Nederlandse UWV. Je moet dan inderdaad beschikbaar zijn voor de Duitse arbeidsmarkt.
5 Pensioen en AOW gat?
Je bouwt in de jaren dat je DE werkt geen AOW op. Dus inderdaad, zo vormt zich een Nederlands AOW gat. De Duitse werkgever heeft echter de plicht jou te informeren over eventuele "Altersrente" regelingen. Vraag hier ook naar. (zodra je werkt, hoeft niet tijdens een sollicitatiegesprek ;)) Ik had een lucratieve regeling: Simpel gezegd; ik legde een deel van 74 euro in, mijn werkgever deed daar nog eens 25% bovenop (was voor hem belastingvrij denk ik), en de Duitse staat vulde dit aan tot maximaal 370 euro per maand, bruto. Voor 74 euro inleggen, en dat dan laten aanvullen tot 370 euro inleg per maand, lijkt mij een flink rendement. En, als ik het goed heb begrepen staat Duitsland ervoor garant. Lijkt mij persoonlijk wat veiliger dan alle pensioenfondsen tegenwoordig ;) .
6 Belastingaangifte doen in Duitsland
Zijn er hier nog voordelen bij?
Zie hierboven; dat ligt aan je Steuerklasse. Ongehuwd, geen kinderen? Dan heb je weinig vaste lasten en heb je sterke schouders: je kunt veel belasting betalen. Getrouwd en kinderen? Als arme ziel heb je het dan al zwaar genoeg en betaal je minder belasting.
7 Bruto netto verhouding valt veel negatiever uit als in Nederland
Deels is dit door de zorgverzekering maar dan nog scheelt het veel.
Hoe komt dit precies?
Zie punt 6. Sterke schouders moeten veel dragen.

De zorgverzekering is overigens wel best goed, maar in Nederland kun je je bij CZ bijverzekeren voor ongeveer 17,50 per maand. Hiervoor zit een afdeling in Heerlen. Zodra je daar de term "verdragsverzekering" noemt weten die genoeg. Wees wel gewaarschuwd: het kan frustrerend zijn als je iets van ze nodig hebt. Telefoongesprekken gaan _lang_ duren. Je voordeel: je hebt dan een Nederlands aanspreekpunt, en een Nederlands zorgnummer. Zo kan je tandarts, huisarts, en andere behandelaars alles gewoon bij CZ declareren. Je hoeft dan niets voor te schieten. Nadeel: je valt daarmee automatisch weer onder de Nederlandse ziektekostenwet, wat dus ook een verplicht eigen risico en dergelijke inhoudt. Ik heb me nooit de moeite genomen om die verzekering weer op te zeggen, maar het kan lucratief zijn om alles bij je Duitse Krankenkasse te declareren, om jezelf zo het eigen risico te besparen.

Samengevat:
- Specifieke belastingvragen aan een (Duitse) belastingadviseur vragen. Sorry, maar ik heb er echt te weinig kaas van gegeten
- In Duitsland betaal je inderdaad veel belasting. Vooral als alleenstaande zonder kinderen
+ Het schijnt dat je tegenwoordig wel recht zou hebben op HRA
- Geen idee of hypotheekverstrekkers hierin meegaan
+ De zorgverzekering is er goed.
+ Pensioenregeling: navragen, maar kan zeer goed zijn.
+ Mooie ervaring
+ goede manier om je talenkennis op te krikken
+ Duitsers zijn meestal een net volk. Soms wel wat hierarchisch, maar hier in Nederland heb je dat net zo goed. Hier heet het alleen "haantjesgedrag."
- Wees voorzichtig met het rijden van Duitse auto's op Nederlands grondgebied. Huurauto's voor beperkte duur zijn de uitzondering; de rest is niet toegestaan zonder de bpm te betalen. Ook auto's op naam van de zaak zijn voor maximaal 2 aaneengesloten weken per jaar toegestaan!

Praktische tips:
- internationaal bellen kan duur uitpakken, natuurlijk afhankelijk van je belgedrag. Denk hieraan bij het afsluiten van een abbo. :P
- Bij winterse omstandigheden heb je in Duitsland winterbanden nodig. Dat is de korte versie van een lange discussie

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Over het aftrekken van je woon-werk kilometers op je Duitse belastingaangifte:

Als je in http://www.finanzamt-aach...g_Lohnsteuer_Erm_2013.pdf onder punt D kijkt, kun je daar de afstand tot je werk invullen, en het aantal dagen dat je werkt. (210 per jaar?) Volgens de nummertjes die erachter staan kun je tot 30 cent per kilometer van de belasting aftrekken. Ook hiervoor geldt weer: ik ben geen belastingexpert dus controleer het bij een adviseur.

Bij bovenstaand formulier heb je als grenspendler altijd http://www.finanzamt-aach..._2009_ab_2010_bmf_red.pdf nodig. Dit moet je ieder jaar opnieuw laten beoordelen!!

Pagina: 1