Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:37:
[...]

Dat klopt, maar het is niet dat een andere auto mijn huidige problemen oplost.
Er zijn wel meer dingen waarmee ik kan besparen op langer termijn, maar daar schiet ik nu niets mee op.

Overigens, mijn "beemer" rijdt 1:13. Zodra ik andere woonlocatie heb, hoeft die "beemer" alleen maar te rijden voor ritjes naar familie/boodschappen. Vanaf december neemt mijn inkomen bovendien met paar honderd euro per maand toe, alleen ik kan dat niet meenemen in mijn hypotheek.

Het huidige geldgebrek was ingeplant, alleen het viel iets zwaarder dan verwacht.
Andere auto is _DE_ oplossing, het is een onderdeel daarvan.

Het zijn niet alleen de brandstofkosten, maar wat dacht je van de vaste lasten van die auto? Wegenbelasting, verzekering, onderhoud.

Klein betrouwbaar Aziaatje, minder wegenbelasting, verbruik minder, onderhoud minder, verzekering goedkoper.

Je moet echt alle luxe overboord zetten als je geld over wilt houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 15-10-2012 21:14 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:21
mekkieboek schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:58:
Misschien ben ik ouderwets maar een huis kopen op je 22e, is dat niet een beetje overhaast? Voordeel is wel dat je op je 52e hypotheekvrij bent :) maar verder lijkt het me niet verstandig om jezelf zo jong al helemaal vast te zetten.

Wat nou als je over 3 jaar een veel leukere baan vindt in Apeldoorn? Of in Eindhoven? Wat als er gezinsuitbreiding komt, heb je dan plek genoeg? Een tuin voor de kleine? Verhuizen is duur en helemaal met een koopwoning.
Hij zit nu op een camping en bij zijn ouders wonen was niet echt een goede optie poste de TS. Dan kan ik me wel voorstellen dat je van de camping af wil. Huren is zeer lastig gezien particulier minimaal inkomen 3,5 x de huur moet zijn en bij sociale huurwoningen heb je weer jarenlange wachtrijen.

Zo gek is het dan toch niet dat hij dan overweegt om te kopen. Volgen mij is Zaandam ook wel in de buurt van werkgelegenheid dus dat is dan ook niet zo verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kat onderbrengen en kamer huren ergens dicht(er) bij je werk (of kamer waar je je kat mag houden). Geen dure huur, geen hoge stookkosten, geen hoge reiskosten, en geen kosten aan de kat. Ergo, geld over om je lening af te lossen en te sparen. In Leiden (zeer goed bereikbaar met de trein en net zo ver vanaf Hoofddorp als Zaandam) kun je binnen redelijke termijn 'n kamer vinden voor € 350, en dan hou je grof geld over.

Betere oplossing zie ik niet. Ja, het is een paar maanden tot 'n paar jaar afzien, maar dan kun je in ieder geval 'n goede start maken: een slechte start draag je jaaaaren met je mee én vergroot het risico dat je loopt: je hebt dan geen draagkracht voor het geval het mis gaat (stel dat je jaarcontract niet verlengd wordt bijv.?)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 19:44
Beste Gamebuster,
je bent nog jong, dus je hebt alle tijd om later te kopen.

Een aantal zaken die altijd helpen (als je besluit om te gaan kopen):
  1. (Bij)baan vriendin;
  2. Starterslening vanuit de gemeente (veel eisen);
  3. Speciale startershypotheken;
  4. Bespreek het met je werkgever (loon / verhuizing)
  5. Laat je adviseren door een onafhankelijk financiëel adviseur (er is meer mogelijk dan je vaak denkt);
Misschien een aantal zaken om te overwegen:
  1. Trek weer bij je ouders in
  2. Huurkoopcontract (pas wel op!);
  3. Langere reistijd (OV), maar 'goedkoper' huis;
  4. Samenwonen kan ook enorm tegenvallen, dus waarom kopen;
  5. Executieverkoop van woningen (verkopende partij 'dumpt' de huizen voordat ze deze 1 jaar hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:38
Die executieverkoop heeft zoveel haken en ogen dat is echt niks voor een beginner die moeite heeft met het begrijpen en beoordelen van startersleningen en andere hypotheek gerelateerde voorwaarden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-07 22:38

Zak

Buiten de haken en ogen is de eis ook nog eens dat je het bedrag zo op tafel moet kunnen gooien als je de veiling "wint". Tenminste dat is wat ik heb begrepen op het moment dat ik mij hierin verdiepte. Dat is voor TS niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Mijn excuus voor als ik dingen herhaal die al eerder gepost zijn, ik geef ruiterlijk toe dat ik alleen even de TS gelezen heb. Op basis daarvan de volgende adviezen.
  • Ga eens met bv. een van Bruggen advies groep, die kunnen je een duidelijker beeld geven dan een online berekening.
  • Het is misschien niet leuk, maar die openstaane lening beinvloed je leencapaciteit exponentieel negatief. Mijn ervaring is dat als je die €1400 hebt ingelost, je leen capaciteit zal toenemen met €10.000
  • Vraag je werkgever om een intentieverklaring
  • Geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-07 08:55
Zak schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:50:
Buiten de haken en ogen is de eis ook nog eens dat je het bedrag zo op tafel moet kunnen gooien als je de veiling "wint". Tenminste dat is wat ik heb begrepen op het moment dat ik mij hierin verdiepte. Dat is voor TS niet mogelijk.
Ik heb toevallig zojuist informatie opgezocht over zo'n veiling. Je hoeft het geld niet "zo" op tafel te kunnen gooien; Je hebt X (ik kan me 6 herinneren) weken om de financiering te regelen. Ik ben nog bezig me te verdiepen in de details daarover.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gamebuster schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:13:
[...]

Ik heb toevallig zojuist informatie opgezocht over zo'n veiling. Je hoeft het geld niet "zo" op tafel te kunnen gooien; Je hebt X (ik kan me 6 herinneren) weken om de financiering te regelen. Ik ben nog bezig me te verdiepen in de details daarover.
Maar dan moet je neem ik aan wel 100% zeker weten dat de financiering lukt! En daar zit altijd een risico aan.
Wellicht een andere optie: koop op een camping voor 25.000 euro een geisoleerde "woning", je woont dan ruimer dan de meeste mensen in steden, zing het daar een paar jaar uit, betaal 1000 euro per jaar aan stageld, en betaal het hele ding in een paar jaar af! Na die paar jaar is je salaris gestegen, zijn huizenprijzen verder gezakt, en heb je daadwerkelijk vermogen opgebouwd i.p.v. een hypotheek die onder water staat.
Je katten zullen het in ieder geval naar hun zin hebben op een camping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-12-2024

Quinz

Tsja...

Heb je al gedacht aan antikraak? Met zo'n woning kom je in ieder geval de winter door waarin je je schuld kan aflossen. Ondertussen ben je vooruitgegaan in salaris waardoor meer huizen in je bereik komen. Ook zullen de huizenprijzen ongetwijfeld nog verder dalen.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er minimaal 2 maanden overheen gaan voordat je de sleutel van een koopwoning krijgt.

Nog even moralistisch zijn: Een huis kopen met zo'n laag inkomen en een schuld is mijns inziens erg onverstandig. Dat het 'kan' betekent nog niet dat het 'moet'. Het is al eerder aangegeven, maar je doet er echt verstandig aan om eerst wat vermogen op te bouwen.

There comes the monkey out of the sleeve...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Gamebuster schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:13:
[...]

Niet doen, tijdverspilling. De reden dat die huizen goedkoper zijn is omdat de aankoop zoveel gevaarlijker is. Je zit absoluut niet in een positie dat je de risico's van een executieveiling aan zou moeten willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Precies. Even 10k achterstallige lasten van een vorige eigenaar ophoesten is geen topper als je bij de notaris zit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Senor Sjon schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:29:
Precies. Even 10k achterstallige lasten van een vorige eigenaar ophoesten is geen topper als je bij de notaris zit.
Ja of even een gerechterlijk bevel tot ontruiming van de vorige eigenaar halen en daardoor 3 maanden met dubbele lasten zitten.

Ik ga dit nog 1 keer typen: Gamebuster, je moet echt veel integraler je problemen gaan oplossen, want je woonsituatie is echt onderdeel van een groter probleem waarin je wensen je mogelijkheden op dit moment ver overstijgen. Die auto, daar heb je geen geld voor, net als die katten, en samenwonen en daardoor heb je geen geld voor verhuizen en je hebt geen vangnet, het hangt allemaal met elkaar samen en je moet het allemaal tegelijk en zo snel mogelijk aanpakken anders loop je gewoon een groot risico op een enorme valse start van je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 14:25

Kaw

Ga niet meer lenen als wat je kunt. Ga lager bieden.
Wij hebben het ook gedaan. Wel een hele andere prijsklasse (350.000), maar uiteindelijk 100.000 euro lager betaald dan de vraagprijs. Dat is uniek en bijzonder, maar 10%-20% onder de vraagprijs bieden is tegenwoordig heel normaal. We hadden daarvoor wel op 5 andere huizen geboden die niet wilden zakken. De verkopers van het 6e huis waar we op geboden hadden waren wel bereid om tot overeenstemming te komen. Geduld is het sleutelwoord in deze tijd.

Leegstaande appartementen, of die van ouderen hebben vaker meer financiële speelruimte als bijv. van een jong gezin waar elke euro telt. Let wel op de staat van de woning. Een woning met een bruine keuken is lelijk, maar kan in prima staat zijn. Een appartement bij een spoor of drukke straat vind jij misschien niet een probleem, maar de volgende bewoners vaak wel, waardoor verkoop lastiger gaat. Let ook op de VVE. Deze moet actief zijn en een actieplan hebben voor 2012 en misschien ook al wel voor 2013. Gluur bij de buren naar binnen. Zien de appartementen bij de buren er verwaarloost uit, dan is overlast en verdere verpaupering van het complex waarschijnlijker dan bij een net complex.

Zoek een fatsoenlijke hypotheekverstrekker zoals bijvoorbeeld Obvion. (nee, ik werk niet voor Obvion) Heeft goede rentetarieven en goede voorwaarden. Als deze je geen hypotheek wil verstrekken, dan is daar een goede reden voor. Ga niet naar schimmige tussenpersonen of naar zo'n kantjeboord-hypotheekverstrekker als Bank of Schotland. Tegenwoordig werken veel hypotheekadviseurs met vaste prijzen. Het afsluiten van een hypotheek kost dan verder niets. (Vroeger betaalde je bijv. 3000 euro voor je hypotheek en dat geld ging dan naar de hypotheekadviseur als verborgen premie.)

En zoals anderen al zeiden: los eerst je lening af en ga sparen. Je hebt echt wel een buffer van 5000-10000 nodig voor een verhuizing en bijkomende probleempjes. Bij ons was het om precies te zijn 6000 wat al met al buiten de financiering viel en zelf opgehoest moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:48
Ik snap echt totaal niet waarom je zo gebrand ben op het kopen van een woning. Ik ben 25 en nu ook in de situatie dat ik eens ben gaan vergelijken kopen of huren (ik sta er financieel alleen wat gunstiger voor). Maar het is gewoon echt niet gunstig om nu te kopen. Er zijn zoveel onzekerheden over de toekomst van de huizenmarkt. Zelfs de banken raden het nu af om een huis te kopen als je daar niet verwacht langer dan 5 jaar te blijven wonen omdat je dan met zeer hoge waarschijnlijkheid met een restschuld eindigt. Met jouw leeftijd gaat er nog zoveel gebeuren de komende 10 jaar dat je dat onmogelijk kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:03
Je noemt zaandam als mogelijke woonplaats.
Als je eens breeder kijkt dan staan er in de zaanstreek vaak BKZ woningen te koop.
Dit zijn woningen die je voor een prikkie kunt kopen omdat de gemeente een deel mee financieerd.
Het enige nadeel is dat je onder een bepaalde inkomens grens moet zitten (zit jij makkelijk, ik niet) en je erfpacht moet afdragen.
Zo heb je bijv. http://www.funda.nl/koop/...ideinde-125/omschrijving/
Dat is in Westzaan, nieuwbouw en 88K.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Erfpacht betekent meteen dat je ook een lager hypotheekbedrag kan krijgen. De hypotheekverstrekker neemt die kosten namelijk mee in de berekening voor de kosten die je per maand aan hypotheek kan afdragen binnen jouw loon. Dat die erfpacht volledig aftrekbaar is doet daar niet aan af volgens mijn hypotheekadviseur.

Stiekem dus helemaal niet zo interessant als veel mensen denken dat het is.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07 18:38
Plus de latere verkoopbaarheid is ook geen topper.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:03
Senor Sjon schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:18:
Plus de latere verkoopbaarheid is ook geen topper.
I know, maar als je iets zoekt wat niet veel mag kosten moet je gaan kijken naar dit soort starters regelingen of gewoon lekker gaan huren.
Daarnaast moet je verplicht het huis verkopen (of de gemeente uitkopen) als je boven de inkomens grens komt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 14:25

Kaw

Ik zou in deze markt ook geen appartement meer willen kopen. Het is vaak tijdelijk, want je wilt je hele leven niet in een appartement wonen als het even kan. Kopen wil wel, maar verkopen is lastig. Ik weet het zelf uit ervaring. Heb zelf 50.000 euro bij moeten leggen om weer van dat kreng af te komen.
Als ik GameBuster was, dan zou ik wachten totdat je vriendin meerderjarig is en een baantje heeft. Kun je in 1 klap een fatsoenlijke tussenwoning kopen. Als je die een beetje op de groei koopt in een redelijke buurt, dan kun je daar tenminste voor langere tijd wonen. In mijn omgeving zijn de tussenwoningen van 220.000 naar 160.000 gegaan in 5 jaar tijd en de prijzen zullen nog wel even verder zakken.
We hebben zelf nu een vrijstaande woning op een schitterende plek gekocht, maar anders zouden we ook zijn gaan huren. Het is dat we gewoon heel graag in die woning willen wonen. Dan maakt eventueel nieuw verlies niet uit. Je woont immers zoals je zou willen wonen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaw op 16-10-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Kaw schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:26:
...
Als ik GameBuster was, dan zou ik wachten totdat je vriendin meerderjarig is en een baantje heeft. Kun je in 1 klap een fatsoenlijke tussenwoning kopen. ....
Hier moet je natuurlijk ook niet direct van uitgaan, de reden daartoe is dat, zeker gezien GameBuster's situatie, banken tegenwoordig veelal kijken naar het verleden en niet zozeer meer naar de toekomst. Op dit moment is het in de zaanstreek allemaal redelijk goed betaalbaar en mijn advies zou dan ook zijn om hier te blijven zoeken.
Ik woon zelf in Hoofddorp, waar ik 6 jaar terug een woning gekocht heb, op 2 salarissen, met kijk op de toekomst. Een goedkope woning met veel mogelijkheden in een opkomende buurt waarvan ik de totale kosten (nu 6 jaar later) gemakkelijk in mijn eentje kan dragen.

Je bent jong, je vriendin ook, kijk het gewoon nog even rustig aan, bedenk zelf wat je wilt, of je ook daadwerkelijk op 2 salarissen wil gaan kopen (Hoofddorp) of wil proberen dit op 1 salaris te doen (Zaanstreek).
Met een inkomen zo rond de 26k kan je een hypotheek van gemiddeld 115.000 wel krijgen, denk inderdaad wel aan de overdrachtsbelasting en je kostenkoper gedeelte.

In Hoofddorp ligt de gemiddelde huizenprijs rond de 255.000 euro, een dergelijke hypotheek zal 270/275k worden en zal met een (gezins)inkomen van 65/70k euro per jaar net te betalen zijn.

Dit zijn echter niet meer vanzelfsprekende inkomens tegenwoordig ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 12:52
Je kan misschien ook overwegen om op een camping te gaan zitten die wel op een gunstige locatie gelegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Persoonlijk zou ik zeker geen huis kopen als ik in jouw situatie zat; ik zou niet eens een huis kopen in Nederland als it'er punt.

De prijzen van huizen blijven nog wel een tijdje dalen, en er gaan nog meer dan genoeg klappen vallen bij it bedrijven bij het huidige economische klimaat. En ik vraag me af hoe eenvoudig je weer werk kunt vinden dat dicht in de buurt is van je koophuis.

Ik zou kiezen voor maximale vrijheid; huren.

Verder wat tips on geld te besparen:
- vriendin; zoek een baan of exit. Hierdoor kan je een stuk goedkoper leven (bv kamer/studio ipv appartement).
- auto de deur uit.
- werk al je schulden eerst weg.
- spaar een flinke smak geld (bv 10.000 euro en verknal het niet aan allerlei onzin): hoe meer je onder je stand gaat leven, hoe meer je kunt sparen.

Wellicht is het een optie om in een regio te gaan wonen waar je en werk + woonruimte kunt vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door Alarmnummer op 16-10-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Er is nog 'n groot nadeel aan erfpacht: er zit geen wettelijke bescherming tegen erfpachtverhoging. Als je € 100 pm aan erfpacht betaald, kun je zomaar volgend jaar € 150 moeten betalen (en de bedragen zijn wel erger verhoogd, bijv. van € 100 per jaar, naar € 1500).
Daardoor word je huis in de toekomst dus ook minder waard. Dus erfpacht is 'n slecht idee, tenzij de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht, of tenzij de gemeente de eigenaar is (die zijn vaak redelijker).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
In Zaandam staan op dit moment nog steeds een paar honderd containers (heb er zelf een aantal jaar gewoond) bij station Kogerveld en die lijken voorlopig ook nergens heen te gaan (want niemand wil ze hebben). 30 m2 ongeveer en ik weet dat er een aantal nu anti-kraak worden verhuurd. Werden beheerd door ZVH, maar weet niet of dat nu nog zo is. Bel ze eens. Vlakbij het centrum zitten ook nog wat anti kraak woningen maar weet niet wie die beweren, dus loop de verhuurdersorganisaties eens af.

[ Voor 3% gewijzigd door creator1988 op 16-10-2012 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:03:
Verder wat tips on geld te besparen:
- vriendin; zoek een baan of exit. Hierdoor kan je een stuk goedkoper leven (bv kamer/studio ipv appartement).
Jouw oplossing voor zijn malaise is z'n vriendin buiten flikkeren? Op welke manier denk je dat hem dat gelukkiger gaat maken? Er even van uit gaande dat hij ze niet per uur betaalt.
- auto de deur uit.
Die dure BMW is inderdaad een raar iets voor iemand met zo'n laag inkomen. Dat ding kun je morgen op autoscout24 gooien en verpatsen en voor de halve prijs een dieseltje terugkopen.
- werk al je schulden eerst weg.
- spaar een flinke smak geld (bv 10.000 euro en verknal het niet aan allerlei onzin): hoe meer je onder je stand gaat leven, hoe meer je kunt sparen.
Schulden ruimen en sparen is sowieso iets wat hard nodig lijkt in TS's situatie.
Wellicht is het een optie om in een regio te gaan wonen waar je en werk + woonruimte kunt vinden.
Daar begon dit allemaal mee heh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:32:
Jouw oplossing voor zijn malaise is z'n vriendin buiten flikkeren? Op welke manier denk je dat hem dat gelukkiger gaat maken? Er even van uit gaande dat hij ze niet per uur betaalt.
Zonder vriendin kan hij een kamer/studio huren, dus het is een stuk goedkoper. Verder neem ik aan dat hij ook gedeeltelijk haar onkosten betaalt (mobiel, eten/drinken, gwl, verzekeringen etc).

Daarom vind ik het logisch dat ze ook een stuk van de kosten voor haar rekening neemt.
Die dure BMW is inderdaad een raar iets voor iemand met zo'n laag inkomen. Dat ding kun je morgen op autoscout24 gooien en verpatsen en voor de halve prijs een dieseltje terugkopen.
Idd. Of gewoon helemaal de auto de deur uit doen. In een auto rijden is gewoon een hele dure aangelegenheid in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Nog los van het feit dat het inkomen en het uitgavenpatroon van TS niet met elkaar in evenwicht lijken te zijn, is 'spoed' een erg slecht argument als het om huizen kopen gaat.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:45:
[...]

Zonder vriendin kan hij een kamer/studio huren, dus het is een stuk goedkoper. Verder neem ik aan dat hij ook gedeeltelijk haar onkosten betaalt (mobiel, eten/drinken, gwl, verzekeringen etc).

Daarom vind ik het logisch dat ze ook een stuk van de kosten voor haar rekening neemt.
Eh... ik bewonder je psychopathie, maar ik vermoed dat sommige mensen hun vriendin uitzoeken op waar ze blij en vrolijk en gelukkig van worden, niet zozeer of ze per wip goedkoper uit zijn dan bij het bordeel. Ik vermoed dus dat het argument "Goed financieel beleid voer je zonder dure meid" écht serieus niet als een realistisch argument gezien gaat worden.
nare man schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:45:
Nog los van het feit dat het inkomen en het uitgavenpatroon van TS niet met elkaar in evenwicht lijken te zijn, is 'spoed' een erg slecht argument als het om huizen kopen gaat.
True - als het snelsnelsnel moet huur dan zo goedkoop mogelijk wat tot je wat goeds gevonden hebt om te kopen. Kopen is toch een langetermijnbeslissing. Het hele idee van kopen is dat je er langdurig blijft wonen - dan is het een mogelijk lonende investering. Anders is het vooral veel geld.
Alarmnummer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:45:
Idd. Of gewoon helemaal de auto de deur uit doen. In een auto rijden is gewoon een hele dure aangelegenheid in Nederland.
Jij gaat er wel even vanuit dat er openbaar vervoer als alternatief is... dat is in Nederland even goed serieus een vraag waard - mijn ervaring daarmee is ronduit rampzalig.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:50:
Ik vermoed dus dat het argument "Goed financieel beleid voer je zonder dure meid" écht serieus niet als een realistisch argument gezien gaat worden.
offtopic:
Het klinkt anders wel als een goede slogan. :+
En eerlijk gezegd is het nog waar ook, als ik de gemiddelde kledingkast en het schoenenrek van een meid bekijk. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:50:
[...]

Eh... ik bewonder je psychopathie, maar ik vermoed dat sommige mensen hun vriendin uitzoeken op waar ze blij en vrolijk en gelukkig van worden, niet zozeer of ze per wip goedkoper uit zijn dan bij het bordeel. Ik vermoed dus dat het argument "Goed financieel beleid voer je zonder dure meid" écht serieus niet als een realistisch argument gezien gaat worden.
De topic starter heeft financieele problemen. Als hij samen woont maar niet/nauwelijks rond kan komen, dan moet hij zich af vragen of hij goed bezig is. En je vriendin de deur wijzen gaat wellicht iets te ver, maar je mag toch zeker verwachten dat zij ook haar steentje bij gaat dragen. Als zij het hier niet mee eens is, dan moet je je af vragen of je bij elkaar past. Ik zou het zelf erg onprettig vinden als ik de hele dag hard zou moeten werken uit noodzaak en mijn vriendin die zou er een beetje de kantjes van af lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 16-10-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wie weet is zijn vriendin gewoon zelfvoorzienend? Imho is dat dan prima hoor. Zeker als ze niet direct bij hem intrekt, maar gewoon vaak op bezoek komt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:57:
[...]Ik zou het zelf erg onprettig vinden als ik de hele dag hard zou moeten werken uit noodzaak en mijn vriendin die zou er een beetje de kantjes van af lopen.
Maar dat is niet de suggestie die de TS wekt. Nogmaals, ik waardeer het echt in je dat je gelijk keihard gaat rekenen of dat batsen hem die centen waard is, het is exact het soort emotieloze argument waar ik zelf regelmatig serieuze ruzie mee produceer als ik ze aandraag bij lastige onderwerpen, maar ik denk dat het door die andere 99% der mensheid als totaal psycho wordt ervaren. Dat weet ik zelfs zeker. De emotie regeert, het verstand mag pas meedoen als de emoties in orde lijken te zijn.

Om uit te leggen dat ik je argument zo gek niet vind én denk dat niemand het gaat opvolgen een kleine eye-opener: Hele hordes mensen laten allerlei leuke dingen omdat ze het geld nodig hebben voor hun vrouw, vriendin, kinderen of huisdier. En de rest van de wereld vindt dat de normaalste zaak van de wereld.

De kans is dus groot dat hij eerst z'n auto buiten pleurt en bij z'n ouders gaat wonen en ander werk zoekt en bij gaat lenen en dán pas over z'n vriendin buiten keilen gaat nadenken.
Als ik eerlijk ben, denk ik dat 95% van de mensen dat zou doen. Die andere 4% leent niet bij, die zijn wel wijzer. (die laatste 1% had z'n chick al buiten getieft tegen die tijd, zie eerst alinea).
Het is an sich geen grote onzin ofzo, maar je hebt niets aan zulke argumenten, want als hij er open voor stond had hij hier niet gepost.

[subliminal]
en die peperdure auto verkocht die zuipt als een Brit in het buitenland
[/subliminal]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:46
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:16:
[...]

Maar dan moet je neem ik aan wel 100% zeker weten dat de financiering lukt! En daar zit altijd een risico aan.
Wellicht een andere optie: koop op een camping voor 25.000 euro een geisoleerde "woning", je woont dan ruimer dan de meeste mensen in steden, zing het daar een paar jaar uit, betaal 1000 euro per jaar aan stageld, en betaal het hele ding in een paar jaar af! Na die paar jaar is je salaris gestegen, zijn huizenprijzen verder gezakt, en heb je daadwerkelijk vermogen opgebouwd i.p.v. een hypotheek die onder water staat.
Je katten zullen het in ieder geval naar hun zin hebben op een camping :)
A: je mag op een camping niet permanent wonen
B: een leuke geïsoleerde woning is geen 25.000 euro
C: in de winterperiode sluiten de vakantieparken vaak het gas, water en electriciteit af

En overigens: anders had ik het zelf ook allang gedaan als ik zo'n mooi huisje had kunnen financieren in een nabijgelegen vakantiepark :) Stel je voor: bij het stageld van ~2400 per jaar lekker het hele jaar van het zwembad gebruik kunnen maken...

[ Voor 4% gewijzigd door Jorn1986 op 16-10-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-07 19:46
Ardana schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:13:
Daardoor word je huis in de toekomst dus ook minder waard. Dus erfpacht is 'n slecht idee, tenzij de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht, of tenzij de gemeente de eigenaar is (die zijn vaak redelijker).
Ahem, Amsterdam *kuche kuche*

Voor mij is het simpel, erfpacht => neeeeeeeeeeeeext!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sickyb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-07 19:33
115.000 is de vraagprijs.
gewoon 20-25% lager bieden alsof je de grootste hufter bent kan best in deze markt. Je hoeft geen vriendjes te worden met de verkopende partij.

Maar voor zover mijn advies betreft het kopen van een woning.
Wonen op een studio, waarbij ik katten + diverse spullen elders moet stallen, is niet helemaal mijn definitie van "deftig wonen"; dat is dezelfde situatie als nu, alleen is het niet meer koud en heb ik minder reistijd.
minder koud en minder reistijd is een heel stuk deftiger dan je huidige situatie. Denk er ook aan dat jij die katten misschien niet kwijt wilt maar dat het
1 die katten interesseert het niet bij wie ze wonen als ze maar een fatsoenlijke leefomgeving hebben. En jij bent nog wel in de positie om ervoor te zorgen dat ze goed terecht komen
2 beter is voor jou financiële situatie

Ik weet niet of het je opvalt maar mij valt het wel op. Bijna iedereen die hier reageert raad het je af om nu, in je huidige situatie, een huis te kopen. Maar jij zoekt naar een mogelijkheid om het toch voor elkaar te krijgen. Ik denk alleen dat als je dat inderdaad ook doet je wellicht het voorbeeld van je ouders gaat volgen, een toekomst met enorme schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 24-07 19:51
Ga eerst in een situatie zitten waarop je comfortabel kan zoeken en sparen.
Even snel:
- Antikraak
- Klein appartementje of studio
- Bij je vader gaan wonen.
Eventueel een combinatie, dat je bijvoorbeeld je katten tijdelijk bij een van je ouders onderbrengt, als je alleen iets kan vinden waar huisdieren niet zijn toegestaan.

Want op een camping je kont eraf vriezen is niet fijn, kost een hoop geld en is nog eens illegaal ook.
Vervolgens ga je op zoek naar een huis voor de lange termijn.
Tips voor een huis vinden:
- Zorg dat je eigen spaargeld hebt. Verhuizen is duur (kosten koper, verhuizing, eventueel achterstallig onderhoud, bouwkundige keuring, aankoopmakelaar). En die kosten kun je tegenwoordig niet meer meefinancieren met je hypotheek. Vroeger kon je 110% van de koopsom lenen, nu niet meer.
Anders zit je straks in een leuk huis, maar heb je geen geld voor vloerbedekking of behang.
- Maak van tevoren een uitgebreide afspraak met een hypotheek verstrekker. Een waarbij hij kijkt naar als je financiën (pensioen, schulden, verplichtingen). Dan weet je precies hoeveel je kan betalen.
- Vraag of je ouders financieel garant willen staan. Dat wil zeggen dat ze de hypotheek mee tekenen, en dus ook verantwoordelijk zijn voor de aflossing als jij het niet kan betalen. Dit kan je een hogere hypotheek en/of lagere rente opleveren.
- Kijk niet alleen naar welke bank je het meeste wil lenen, maar ook naar hoeveel die lening je gaat kosten.
- Laat een professional het huis bekijken voor je een bod doet. Maar zorg er wel voor dat deze per uur of per bezichtiging betaalt wordt, ongeacht of jij een bod gaat doen of niet. Iedereen die op commissie werkt is namelijk niet te vertrouwen. Dit kun je natuurlijk wel mooi misbruiken als de makelaar van de verkoper wel op commissie werkt. Een verkoper kan namelijk vaak €10.000 meer krijgen, als hij een paar boden afwijst. Heb je geluk dan duurt dat een week, heb je pech dan duurt dat een jaar. Maar toch is dat makkelijk verdient voor 10k. De makelaar wil alleen liever niet een jaar wachten voor die €200 euro extra commissie. Die zal een verkoper altijd aanraden om het te lage bod te accepteren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zijn genoeg leegstaande kantoorpanden die voor langere tijd leeg staan. Hier kun je voor een habbekrats wonen, ook al is het tijdelijk. Je hoeft in ieder geval niet te sauzen, te klussen en allerlei onzinnige belastingen te betalen. Wil je echt besparen dan is dit een heel goede optie. Die €1.400 heb je dan zo op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

22 jaar, 1800 euro bruto, en dan al jezelf willen binden aan een (per definitie piepklein) huis dat je, dankzij je onvermijdelijke restschuld in een dalende markt, de komende jaren niet of alleen met veel verlies kan verkopen? Ik snap dat je niet lekker zit daar op die camping, maar gebruik je verstand en huur een paar jaar een kamer/studio ergens. Over maximaal 5 jaar verdien je 2500 euro bruto en heb je wat spaargeld op kunnen bouwen waardoor je, op jouw inkomen en dat van je toekomstige vrouw, samen lekker een fatsoenlijke gezinswoning koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Alarmnummer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:57:
[...]

De topic starter heeft financieele problemen. Als hij samen woont maar niet/nauwelijks rond kan komen, dan moet hij zich af vragen of hij goed bezig is. En je vriendin de deur wijzen gaat wellicht iets te ver, maar je mag toch zeker verwachten dat zij ook haar steentje bij gaat dragen. Als zij het hier niet mee eens is, dan moet je je af vragen of je bij elkaar past. Ik zou het zelf erg onprettig vinden als ik de hele dag hard zou moeten werken uit noodzaak en mijn vriendin die zou er een beetje de kantjes van af lopen.
Het meisje is 17.

Die kan zich beter bezighouden met haar opleiding en dergelijke, dan dat ze op die leeftijd al geconfronteerd wordt met dit soort dingen.

De financiele problemen die TS heeft, heeft hij zelf veroorzaakt. Qua schulden lijkt het mee te vallen, hij rijdt vooral in een veel te dure auto en woont op de camping (huur). Het is meer een cash flow probleem, dan een schuldenprobleem. Oftewel: het is op korte termijn op te lossen.

Hij kan gewoon in een studiotje of kamer wonen dichter bij zijn werk, vriendinnetje kan lekker komen blijven logeren en plezier maken, de katten dumpen bij zijn ouders.. niks aan de hand dus.

Vervolgens kan hij sparen en wachten totdat hij meer inkomen heeft, en dan vervolgens wel een degelijke woning kopen of huren.

TS is gewoon veel te ongeduldig en verwacht dat hij met zijn 22 jaar al "degelijk" kan wonen _O-

Ga lekker op kamers, spaar 20.000 euro ofzo, wacht nog een jaar of 5.. en dan zul je zien dat je veel meer opties hebt.

Maak niet dezelfde fout als ik ;) Ik werd het huis van mijn ouders uitgeflikkerd toen ik 24 was, werd ongeduldig van al dat gezeik met hospiteren en heb toen maar even snel een gaar flatje gekocht. Nu ben ik 31, heb genoeg inkomen om een net appartement of zelfs een instap rijtjeshuis te kopen.. maar dat is helaas geen optie, omdat ik nog vastzit aan mijn klote flat waar ik waarschijnlijk nooit meer vanaf kom zonder eerst zelf tienduizenden euro's af te lossen 8)7

Ook ik moet nu geduld hebben en over een jaar of 3 heb ik het echt wel opgelost.. maar als ik niet zo stom was geweest, dan zou ik er inmiddels heel anders bij zitten.

Keep it simple. Huur gewoon een kamer ofzo. Echt waar.

Anders zit je straks net zoals ik vast in een woning waar je uiteindelijk 10 jaar in woont in plaats van 5 (wat ik eigenlijk in gedachten had).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hoe is dit afgelopen? Je had "enige spoed"; hoe woon je nu, Gamebuster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik heb inmiddels een andere (flat)woning gekocht in Zaandam. 4 kamers, 1e verdieping, 97.000 euro k.k.
Met wat goed lopende financiele zaken heb ik inmiddels al m'n schulden afgelost en heb ik wat nieuwe inboedel kunnen kopen, waaronder een lading kasten, wasmachine, bed, TV, xbox, 5.1 setje, enz (lekker groots shoppen bij IKEA, nog nooit zulke grote bedragen gepind) en heb nu een spetterende 400 euro spaargeld over :P

In de woning is inmiddels een hoop al vervangen, incl. een compleet nieuwe keuken met mooie 75cm 5 pit gaskookplaat.

Voor de katten heb ik een houten trap gemaakt vanaf het balkon naar de grond (al durven ze 'm niet te gebruiken, dus ik moet mijn design nog herzien)

Financieel gezien, na veel kostenpotjes opruimen/verminderen, houd ik nu theoretisch gezien 140 euro per maand over als ik geen bijverdiensten heb. Naast die 140 euro per maand reserveer ik 30 per maand voor auto onderhoud.

Alles gaat beter dan verwacht, al heb ik de kosten van verhuizen en alles wat daarbij komt wel flink onderschat.

[ Voor 86% gewijzigd door Gamebuster op 25-02-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:52:
Ik heb inmiddels een andere (flat)woning gekocht in Zaandam. 4 kamers, 1e verdieping, 97.000 euro k.k.
Met wat goed lopende financiele zaken heb ik inmiddels al m'n schulden afgelost en heb ik wat nieuwe inboedel kunnen kopen, waaronder een lading kasten, wasmachine, bed, TV, xbox, 5.1 setje, enz (lekker groots shoppen bij IKEA, nog nooit zulke grote bedragen gepind) en heb nu een spetterende 400 euro spaargeld over :P

In de woning is inmiddels een hoop al vervangen, incl. een compleet nieuwe keuken met mooie 75cm 5 pit gaskookplaat.

Voor de katten heb ik een houten trap gemaakt vanaf het balkon naar de grond (al durven ze 'm niet te gebruiken, dus ik moet mijn design nog herzien)

Financieel gezien, na veel kostenpotjes opruimen/verminderen, houd ik nu theoretisch gezien 140 euro per maand over als ik geen bijverdiensten heb. Naast die 140 euro per maand reserveer ik 30 per maand voor auto onderhoud.

Alles gaat beter dan verwacht, al heb ik de kosten van verhuizen en alles wat daarbij komt wel flink onderschat.
Poeh! klinkt erg krap, mijn conclusie zou zijn SPAREN! :)

zorg dat je vwb je Hypotheek minstens een jaar uit kunt zitten als buffer. Er zijn wellicht andere zgn stelregels voor buffers maar ik zou dat zeker in overweging nemen.

400 euro is echt zo weg, zeker als je dadelijk je gemeentelijke onkosten nog niet betaald hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hartstikke mooi dat het zo goed gaat,
is 30 euro per maand voor onderhoud aan de auto wel voldoende?
Ik heb geen idee hoeveel je rijd maar mijn onderhoudsvrije auto kost al 600 euro per jaar.
aan banden/ grote-kleine beurten, en de wasstraat.
Ja verhuizen is prijzig, mijn laatste verhuizing heeft zo'n 900 euro gekost.
Ik heb toen alles nog zelf gedaan, maar een week vrij nemen en een vrachtwagen huren lopen aardig in de papieren. en dan heb ik nog niet eens de vloeren meegerekend (500 euro).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi om te lezen dat het beter gaat dan verwacht. Ik zie wel dat je vriendin ineens niet meer terug komt in je kostenplaatje... je hebt toch niet naar Alarmnummer geluisterd?

Met Hypertrophy eens trouwens dat 400 euro veel te weinig reserve is - één kleinigheidje en je zit weer blut te wezen, ik zou daar zeker een paar maandjes sparen tegenaan gooien om minimaal één nulletje toe te voegen. Maar je bent duidelijk op weg naar de goeie weg. Well done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Smuggler schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:19:
Hartstikke mooi dat het zo goed gaat,
is 30 euro per maand voor onderhoud aan de auto wel voldoende?
Ik heb geen idee hoeveel je rijd maar mijn onderhoudsvrije auto kost al 600 euro per jaar.
aan banden/ grote-kleine beurten, en de wasstraat.
Ik heb mijn auto nu (bijna) een jaar en deze heeft me in totaal zo'n 300 euro gekost aan onderhoud. Op basis daarvan heb ik de 30 euro per maand bepaald. Banden en wasstraat heb ik niet aan gedacht; dat zal ik inderdaad eens ergens neerzetten.
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:23:
Mooi om te lezen dat het beter gaat dan verwacht. Ik zie wel dat je vriendin ineens niet meer terug komt in je kostenplaatje... je hebt toch niet naar Alarmnummer geluisterd?

Met Hypertrophy eens trouwens dat 400 euro veel te weinig reserve is - één kleinigheidje en je zit weer blut te wezen, ik zou daar zeker een paar maandjes sparen tegenaan gooien om minimaal één nulletje toe te voegen. Maar je bent duidelijk op weg naar de goeie weg. Well done.
M'n vriendin woont nu bij me, maar staat niet ingeschreven. Haar kosten zijn wel meegerekend in het plaatje. :)
400 is niet veel inderdaad, maar daar wordt aan gewerkt :)

[ Voor 38% gewijzigd door Gamebuster op 25-02-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een aardig positief verloop dus, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamebuster schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:33:
M'n vriendin woont nu bij me, maar staat niet ingeschreven. Haar kosten zijn wel meegerekend in het plaatje. :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gamebuster schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:33:
[...]

Ik heb mijn auto nu (bijna) een jaar en deze heeft me in totaal zo'n 300 euro gekost aan onderhoud. Op basis daarvan heb ik de 30 euro per maand bepaald. Banden en wasstraat heb ik niet aan gedacht; dat zal ik inderdaad eens ergens neerzetten.
In het verleden behaalde resultaten...
Een auto is in de regel duurder dan 30 euro per maand. Hoe ouder een auto wordt, of hoe meer deze wordt gebruikt, hoe duurder het wordt. Slijtage gaat immers harder, maar op een gegeven moment komen er ook bepaalde reparaties aan. Onderhoudsbeurten, vervanging van een distributieriem, einddemper die rot is, handremkabel die rafelt en die dus niet door de APK komt...

FYI: Mijn auto kost me momenteel 23,4 ct per kilometer. Daar zit dan alles in, van verzekering, tot belasting, tot onderhoud, 100% afschrijving (wie weet lig ik er straks mee in de sloot), banden, ruitensproeiervloeistof, reservelampjes, reparaties, brandstof.
Dat zou je voor jezelf ook eens kunnen bijhouden. Als je je daar bewust van bent, dan kun je op een gegeven moment ook bepalen of het het nog waard is om de auto aan te houden, of er afstand van te doen.
400 is niet veel inderdaad, maar daar wordt aan gewerkt :)
Op beide punten: d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Even op een rijtje dan, de autokosten:

Ik rij ongeveer 700km op een bijna volle tank, gemiddeld 58 liter: Een exacte meting heb ik nog niet i.c.m. mijn nieuwe woonsituatie (andere routes e.d.). Zo'n tank kost me gemiddeld bijna 100 euro. Qua benzine zit ik dus op ongeveer 100 euro aan benzine / 700km = 14,3 cent per km

Onderhoud heeft me tot nu toe zo'n 300 euro gekost in 9 hele maanden; voor het gemak vertaal ik dat naar 300 / 9 = ~34 euro per maand.

Voor woon-werk verkeer rij ik minstens 26,5km heen en 26.5km terug. Soms -meestal 1 keer per week-, als er veel files zijn, neem ik een alternatieve route van 43.4km. Ik werk 4 dagen per week, dus ik hou aan:
7*26.5km+1*43.4km = 228.9km per week.

In een jaar zijn (even "afgerond") 365.24 dagen. Over een jaar zijn er dus (365.24/7 = 52.18) weken. 1 week bestaat uit vakantiedagen en 5 weken heb ik vrij (20 vrije dagen); ik hou van 46.18 weken over. Per week rij ik 228.9km, wat neerkomt op 228.9*46.18/12=880.88km per maand.

Over deze 880.88km per maand betaal ik dus:
14.3ct per kilomter (zo'n 126 euro)
Belasting: 118 per 3 maanden: zo'n 40 euro per maand.
Verzekering: 21.80 per maand
Onderhoud: 34 per maand

Mijn auto kost dan zo'n 222 per maand, of zo'n 25 cent per kilometer. Hiervan wordt 143 per maand vergoedt van m'n werk.

In praktijk ligt dit cijfer anders: Ik heb regelmatig tussendoor afgerond, mijn cijfers zijn niet nauwkeurig en er missen elementen in de berekening. Ik doe namelijk ook andere dingen met mijn auto, namelijk mijn wekelijkse boodschappen en ritjes naar familie/vrienden die niet bepaald om de hoek wonen.

Om nog even door te rekenen: Reizen met het OV kost me in theorie zo'n 136 euro per maand, maar dan ben ik letterlijk 2x zo lang onderweg: Tijd die ik thuis kan besteden om bij te verdienen. Vroeger verdiende ik wel eens wat bij in de tijd dat ik in de trein zat; hiervoor had ik een apart mobiel internet abonnement voor goed internet, wat mij 25 euro per maand kostte. Nu doe ik die bijverdiensten thuis, waardoor ik dat extra abonnement niet meer nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Je hebt iig goed nagedacht over je financiële huishouding.
Nu alleen even je potje spaargeld wat uitbreiden (tot zeg minimaal 2 maanden bruto inkomen). Voordat je weer grote aankopen gaat doen.

Want het is natuurlijk niet handig als je je rekeningen niet kan betalen mocht er wat tegen zitten. Je auto die het begeeft, of jij in de WW of Ziektewet.

Ideaal gezien heb je een reserve van >1 jaarsalaris. Maar gezien je leeftijd en dat je net je eigen appartementje hebt gekocht, kan dat nu wel wat lager zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Alles goed doordacht en op een rijtje.
Zorg dat je je aan je budgetten houd :) en zorg voor die buffer van 1 a 2 maanden.
Gaat helemaal goedkomen :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Goed doordacht?

Hij heeft geen cent te makken.. heeft zijn geld uitgegeven aan niet noodzakelijke zaken zoals een xbox, 5.1 geluidssetje en ik neem aan dat de oude keuken ook nog gewoon werkte.

Persoonlijk lijkt me de kans redelijk aanwezig dat je in de financiele problemen terecht gaat komen. Een grote extra uitgave... of verlies baan... en je bent het haasje.

Zoals anderen al hebben aangegeven, sparen sparen sparen. En daarnaast zou ik er voor zorgen om je spaar vermogen te verhogen.. 140 euro per maand is echt heel weinig. Ik zou een buffer aanhouden van een aantal maandsalarissen en dat geld echt opzij zetten (dus niet gebruiken om een of ander duur ding te kopen).

[ Voor 16% gewijzigd door Alarmnummer op 25-02-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Alarmnummer, we zitten niet allemaal in een luxe positie om meteen 1000 euro per maand te sparen.
Hij heeft nu een vaste plek om te wonen.
Dat geeft rust voor de komende jaren.
Hij weet waar hij aan toe is komend jaar en over 6 jaar met z'n uitgaven, kan gaan plannen ect.
140 euro per maand sparen = 1680 euro over een jaar.
Laat zeggen dat hij over een jaar 1200 euro heeft gespaard. dat is prima voor zijn situatie.
Al zijn schulden zijn afgelost en hij heeft alleen nog zijn hypotheek.
Tevens heeft hij nu nog 400 euro spaargeld over niet veel maar wel wat, en kan nu mooi aangevuld worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 25-02-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-07 11:52
Goed doordacht?

Hij heeft geen cent te makken.. heeft zijn geld uitgegeven aan niet noodzakelijke zaken zoals een xbox, 5.1 geluidssetje en ik neem aan dat de oude keuken ook nog gewoon werkte.
Mjaw, kan ik me alleen maar bij aansluiten.

[/ongevraagde tip modus on]

€400 spaargeld klinkt al veel beter dan dat het eerst was, maar als je een heel huishouden moet draaien, is het toch nog wel erg weinig.... Sterker nog, dan moet je heel serieus gaan kijken naar welke dag van de maand het is... Is het inkomen over februari al gestort? Dan moet je nog bijna een volledige maand doen met dit 'spaargeld'.

Een van de beste tips die ik mijn leven ooit gehad heb: probeer als het ook maar enigzins mogelijk is, 3 (netto) maandsalarissen als spaargeld achter de hand te hebben. Dat hoef je namelijk maar 1x in je leven bij elkaar te sparen, en daarna geniet je voor de rest van je leven van de gemoedsrust dat je -zelfs in geval van ontslag of andere vergelijkbare ellende - minimaal 3 maanden door kunt leven met 'business as usual'.

Dus - keep up the good work _/-\o_

[[/ongevraagde tip modus off]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Smuggler schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:43:
Alarmnummer, we zitten niet allemaal in een luxe positie om meteen 1000 euro per maand te sparen.
dat is ook niet nodig. Als hij minder geld had uitgegeven aan niet noodzakelijke zaken, dan had hij nu minder hard hoeven te sparen.
Hij heeft nu een vaste plek om te wonen.
Dat geeft rust voor de komende jaren.
Ik snap wat je wilt zeggen en er zit zeker een kern van waarheid in. Maar de woningmarkt in nederland is niet stabiel, de economie zit in een dip dus je weet het maar nooit met een baan. En dan kan deze rust ineens een molensteen worden en met een restschuld is je toekomst meteen een stuk moeilijker.
Hij weet waar hij aan toe is komend jaar en over 6 jaar met z'n uitgaven, kan gaan plannen ect.
140 euro per maand sparen = 1680 euro over een jaar.
je gaat er dan wel vanuit dat er geen overwachte uitgaven zijn binnen deze periode.
Laat zeggen dat hij over een jaar 1200 euro heeft gespaard. dat is prima voor zijn situatie.
Al zijn schulden zijn afgelost en hij heeft alleen nog zijn hypotheek.
Tevens heeft hij nu nog 400 euro spaargeld over niet veel maar wel wat, en kan nu mooi aangevuld worden.
ik snap det je de rust wilt herstellen, maar vraag me af of iemand daar echt bij gebaat is. Ik heb liever dat de ts me een dikke eikel vind maar er iets van opsteekt. Ik weet trouwens wat het is om geld problemen te hebben en je huis uigeknikkerd te worden(vaders bedrijf failiet) en verder deurwaarders op de stoep toen ik nog in mijn studententijd zat. Geld problemen ontneemt zoveel levensplezier. De ts heeft wat geld over, maar binnen mum van tijd kan hij zwaar in de ellende zitten... No margin of error..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:35
Smuggler schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:43:
alhoewel ik hem normaal gezien nogal een hork vind qua reageren in dit soort topics, heeft hij toch een punt.

Zelfs met een vast contract moeten ze je maar 3 maand uitbetalen (in het slechtste geval voor hen). Dus als hij dan geen werk vind heeft hij netto 700 euro op zijn spaarrekening staan. Nog niet eens genoeg om een maand van te leven.

Alhoewel een nieuwe keuken en nieuw 5.1 setje heel leuk klinkt (en is) zijn dit onverantwoorde uitgaven als je daarna maar 400 euro spaargeld hebt. Dat is een vals gevoel van veiligheid eerlijk gezegd.

Verder wel goed dat je al je schulden hebt afbetaald enzo, daar niet van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08
We leren allemaal met vallen en opstaan. Niks mis mee. Hij heeft het toch goed voor elkaar. Toen ik op mezelf ging had ik minder over in de maand en met mijn domme kop zelfs een auto met een lening gekocht. Was dom. Had wel het geluk dat dit in 1999 was en de sky letterlijk de limit was. Binnen een jaar verdiende ik de helft meer.En het jaar erop weer. Nadeel was dan wel weer dat ik maandelijks nog steeds hetzelfde overhield door allerlei niet nuttige zaken.

Maar terug naar de TS. Top! Goed gedaan! Nu alles stabiel houden en de tijd dat je het ruimer hebt komt als je dit aanhoudt vanzelf.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:32:
[...]
dat is ook niet nodig. Als hij minder geld had uitgegeven aan niet noodzakelijke zaken, dan had hij nu minder hard hoeven te sparen.
Alhoewel dit zeker waar is, is de volgende vraag natuurlijk welke van die uitgaven echt onnodig zijn. De staat van de keuken kun je niet bepalen - ik heb ook een nieuwe keuken genomen omdat dit appartement bijvoorbeeld zonder werd opgeleverd (dat is Duits, die verhuizen hun keuken mee, de mafketels).
[...]
Ik snap wat je wilt zeggen en er zit zeker een kern van waarheid in. Maar de woningmarkt in nederland is niet stabiel, de economie zit in een dip dus je weet het maar nooit met een baan. En dan kan deze rust ineens een molensteen worden en met een restschuld is je toekomst meteen een stuk moeilijker.
dat is waar, en gezien jeverleden en het mijne kan ik hier helemaal in meekomen, aan de andere kant kun je ook niet inschatten wat de kans is dat zijn baan vergaat. Ik snap je hoor, de neiging om te proberen altijd voorraad te houden voor "wat als" zie ik bij mezelf en m'n vader bijvoorbeeld ook heel sterk terug nadat hij wat geldproblemen had (die ik gelukkig op kon lossen, was dat studiegeld toch niet geheel weggegooid ;) ) maar je moet ergens wel een keer de grens tussen "goed voorbereid" en "paranoïde" gaan zien.
Die ligt overigens inderdaad niet bij 400 euro spaarcentjes.
[...]
je gaat er dan wel vanuit dat er geen overwachte uitgaven zijn binnen deze periode.
Jij gaat er natuurlijk weer aan voorbij dat, als de nood aan de man komt, het echt de spuigaten uit loopt en het leven lastig is je in elk geval die 140 euro kunt gebruiken om een lening te ritselen die tot 140 euro p maand kost om écht onverwachte dure dingen af te vangen. Ik sta vooraan in de rij mensen die wil zeggen dat dat geen wenselijk scenario is als je het kunt vermijden, maar het is wel een realistische afvanger als het helemaal de soep in loopt. Zo gezien moet hij dus wel hard gaan sparen, maar er kan als het mis gaat dus nog wel wat rekken voor het breekt.
[...]
ik snap det je de rust wilt herstellen, maar vraag me af of iemand daar echt bij gebaat is. Ik heb liever dat de ts me een dikke eikel vind maar er iets van opsteekt. Ik weet trouwens wat het is om geld problemen te hebben en je huis uigeknikkerd te worden(vaders bedrijf failiet) en verder deurwaarders op de stoep toen ik nog in mijn studententijd zat. Geld problemen ontneemt zoveel levensplezier. De ts heeft wat geld over, maar binnen mum van tijd kan hij zwaar in de ellende zitten... No margin of error..
De marge is groter dan je denkt als je geen uitstaande schulden hebt. Als je enige schuld je hypotheek is, en je vastgoed is niet wezenlijk minder waard dan die hypotheek, dan is het wel mogelijk om een leninkje te ritselen ter overbrugging. Natuurlijk moet er snel veel spaargeld bij, en is 140 euro sparen per maand niet veel. Aan de andere kant loopt er op dit moment geen bloed uit én heeft hij indien er wél een aderlating komt de mogelijkheid om daar gepast op te reageren.
Als hij z'n baan kwijt raakt wordt het leven lastiger, maar eerlijk gezegd, als je je baan kwijtraakt ben je momenteel sowieso fucked, daar ga je op die leeftijd gewoon geen spaargeld tegenover kunnen zetten. Dat weet ik zeker, want ik heb van 2006 tot en met begin 2009 1500 tot 2000 euro per maand gespaard, een paar kleinigheidjes verkocht ter waarde van een auto (full options, 6 cilinders, de hele flikkerse klimbim erop) en m'n hypotheek afgelost (want huis in NL verkocht) en tóch was het zwaar om van midden 2009 tot midden 2012 twee huishoudens financieel te onderhouden; en dan had ik nog het geluk dat die twee huishoudens in één gebouw zaten zodat er maar één hypotheek aan vast zat. Die al voor de helft afbetaald was. In Duitsland waar het vastgoed geen flikker kost.

Je kunt op een gegeven moment niet meer zeggen "daar had je rekening mee moeten houden". Ja, 400 gespaard en 140 per maand sparen is beide weinig. De 400 is zelfs veel té weinig. Maar helemaal van alles en nog wat aan de kant zetten en in een half jaar tijd (het start topic is van oktober heh!) verhuizen én een forse spaarpot opbouwen is gewoon niet weggelegd voor mensen die last hebben om aan een ton hypotheek te komen. Als hij dat kon sparen zo snel, dan was dit topic er nooit gekomen. Rustig houden is één ding, maar paniek zaaien heeft ook geen zin. Een redelijke en gebalanceerde blik op wat er gebeuren moet en wat er financieel mogelijk is is waar de TS het meest aan heeft. Of hij je een eikel vind is daarbij niet zo boeiend - of hij je overdreven centenneukerig vindt wel. Ik herken echt heel duidelijk het "dat overkomt mij geen tweede keer" gevoel dat je hebt, maar ik dnek dat je uit het oog verliest dat de realiteit is dat mensen beperkte middelen hebben en dat als je alles alleen maar spaart voor "was als" je uiteindelijk niet leeft. En daarmee schiet je je doel flink voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:42:
Alhoewel dit zeker waar is, is de volgende vraag natuurlijk welke van die uitgaven echt onnodig zijn. De staat van de keuken kun je niet bepalen - ik heb ook een nieuwe keuken genomen omdat dit appartement bijvoorbeeld zonder werd opgeleverd (dat is Duits, die verhuizen hun keuken mee, de mafketels).
Dat klopt. Maar een xbox en 5.1 sound system zijn niet echt noodzakelijk (alhoewel het erg prettig kan zijn om te hebben).
dat is waar, en gezien jeverleden en het mijne kan ik hier helemaal in meekomen, aan de andere kant kun je ook niet inschatten wat de kans is dat zijn baan vergaat. Ik snap je hoor, de neiging om te proberen altijd voorraad te houden voor "wat als" zie ik bij mezelf en m'n vader bijvoorbeeld ook heel sterk terug nadat hij wat geldproblemen had (die ik gelukkig op kon lossen, was dat studiegeld toch niet geheel weggegooid ;) ) maar je moet ergens wel een keer de grens tussen "goed voorbereid" en "paranoïde" gaan zien.
Die ligt overigens inderdaad niet bij 400 euro spaarcentjes.
Jouw vader heeft het geluk gehad dat hij dan bij jou aan kon kloppen. Veel mensen belanden toch in de problemen; kijk naar het aantal executie verkopen.
Jij gaat er natuurlijk weer aan voorbij dat, als de nood aan de man komt, het echt de spuigaten uit loopt en het leven lastig is je in elk geval die 140 euro kunt gebruiken om een lening te ritselen die tot 140 euro p maand kost om écht onverwachte dure dingen af te vangen. Ik sta vooraan in de rij mensen die wil zeggen dat dat geen wenselijk scenario is als je het kunt vermijden, maar het is wel een realistische afvanger als het helemaal de soep in loopt. Zo gezien moet hij dus wel hard gaan sparen, maar er kan als het mis gaat dus nog wel wat rekken voor het breekt.
Misschien. En misschien zie ik het iets te somber in aangezien mijn motto is "Hope for the best, but prepare for the worst". Deze aanpak scheelt mij veel stress.
De marge is groter dan je denkt als je geen uitstaande schulden hebt. Als je enige schuld je hypotheek is, en je vastgoed is niet wezenlijk minder waard dan die hypotheek, dan is het wel mogelijk om een leninkje te ritselen ter overbrugging. Natuurlijk moet er snel veel spaargeld bij, en is 140 euro sparen per maand niet veel. Aan de andere kant loopt er op dit moment geen bloed uit én heeft hij indien er wél een aderlating komt de mogelijkheid om daar gepast op te reageren.
Als hij z'n baan kwijt raakt wordt het leven lastiger, maar eerlijk gezegd, als je je baan kwijtraakt ben je momenteel sowieso fucked, daar ga je op die leeftijd gewoon geen spaargeld tegenover kunnen zetten.
Als je wat spaargeld hebt heb je tenminste wat ademruimte om de zoektocht naar een nieuwe baan financieel te overbruggen.
Je kunt op een gegeven moment niet meer zeggen "daar had je rekening mee moeten houden". Ja, 400 gespaard en 140 per maand sparen is beide weinig.
Dat is mijn punt. Ik snap heel goed dat het voor een starter lastig kan zijn om een buffer op te bouwen, maar er is bijna geen marge van error. En als het nou puur noodzakelijke items waren die zijn aangeschaft.. dan was het nog iets anders.
De 400 is zelfs veel té weinig. Maar helemaal van alles en nog wat aan de kant zetten en in een half jaar tijd (het start topic is van oktober heh!) verhuizen én een forse spaarpot opbouwen is gewoon niet weggelegd voor mensen die last hebben om aan een ton hypotheek te komen. Als hij dat kon sparen zo snel, dan was dit topic er nooit gekomen. Rustig houden is één ding, maar paniek zaaien heeft ook geen zin.
Point taken.

Het is niet de bedoeling om paniek te zaaien. Persoonlijk zou ik het erg prettig hebben gevonden als er een hork in mijn omgeving was geweest die me 15 jaar geleden de goeie kant op had gewezen.
Een redelijke en gebalanceerde blik op wat er gebeuren moet en wat er financieel mogelijk is is waar de TS het meest aan heeft. Of hij je een eikel vind is daarbij niet zo boeiend - of hij je overdreven centenneukerig vindt wel. Ik herken echt heel duidelijk het "dat overkomt mij geen tweede keer" gevoel dat je hebt, maar ik dnek dat je uit het oog verliest dat de realiteit is dat mensen beperkte middelen hebben en dat als je alles alleen maar spaart voor "was als" je uiteindelijk niet leeft. En daarmee schiet je je doel flink voorbij.
Misschien.

We zijn het er in ieder geval allemaal over eens dat de huidige buffer te klein is en dat de TS daar als de bliksem aan moet werken. Dus minimaal 2 a 3 netto maandsalarissen als een buffer waar je niet meer aan gaat komen (dus geen nieuwe ps4.. 60" lcd... nieuwe auto). En we zijn het er volgens mij ook over eens dat zijn huidige spaarvermogen matig is; dus wellicht zou de TS eens kunnen kijken of hij iets aan zijn vaste lasten kan doen zodat zijn spaarvermogen toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MrAngry schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:40:
[...]

Alle andere verhuis-dingen komen nog. We hebben al veel (bestek, meubels, inboedel e.d.) en we hebben veel hulp van vader, moeder van vriendin en overige vrienden qua verhuizing en spullen die we nog niet hebben. Vergeet niet dat we al samen wonen, alleen dan in een huis (geen sta caravan o.i.d.; echt een huisje) op een camping.
Lijkt me eigenlijk best relaxt op een camping wonen :) Altijd een vakantiegevoel en het kost geen drol. Voor 30K heb je al zo'n "huisje". Heb het ook ooit overwogen toen ik mijn vorige woning beu was, maar nu heb ik de luxe dat ik voor goede normale woningen ook vooraan op in de wachtrij sta als ik zou willen verhuizen (woon voorlopig goed).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 22:26
Ik vind juist dat de TS goed bezig is. Van een negatief saldo van 1400 euro naar een positief saldo van 400 euro. Dit lijkt hij gerealiseerd te hebben in een tempo van 6 maanden, en in de tussentijd is hij ook verhuist. Blijkbaar is het toch gelukt om ondanks deze kosten 1800 euro te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Marzman schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:31:
[...]

Lijkt me eigenlijk best relaxt op een camping wonen :) Altijd een vakantiegevoel en het kost geen drol. Voor 30K heb je al zo'n "huisje". Heb het ook ooit overwogen toen ik mijn vorige woning beu was, maar nu heb ik de luxe dat ik voor goede normale woningen ook vooraan op in de wachtrij sta als ik zou willen verhuizen (woon voorlopig goed).
Behalve dat het illegaal is dan.
Je mag een recreatiewoning niet permanent bewonen. Al is de pakkans klein zolang niemand klaagt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:06:
We zijn het er in ieder geval allemaal over eens dat de huidige buffer te klein is en dat de TS daar als de bliksem aan moet werken. Dus minimaal 2 a 3 netto maandsalarissen als een buffer waar je niet meer aan gaat komen (dus geen nieuwe ps4.. 60" lcd... nieuwe auto). En we zijn het er volgens mij ook over eens dat zijn huidige spaarvermogen matig is; dus wellicht zou de TS eens kunnen kijken of hij iets aan zijn vaste lasten kan doen zodat zijn spaarvermogen toeneemt.
Daar ben ik het zeker mee eens. €140 per maand sparen is niet genoeg, zeker omdat ik in TS's kostenplaatje nergens reserveringen zie (geen afschrijvingen op z'n auto, keuken, wat dan ook) wat dus inhoudt dat de werkelijke kosten per maand hoger liggen dan hij denkt.

Vergeten dat je afschrijven moet is heel menselijk (dwz, bijna iedereen vergeet dat voor het gemak) maar het is wél een essentieel stuk in een gezond financieel plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
RocketKoen schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:41:
[...]

Je mag een recreatiewoning niet permanent bewonen. Al is de pakkans klein zolang niemand klaagt.
Plus dat het gewoon zwaar kamper en/of bejaard is :)

Zo'n huisje erbij is misschien leuk, maar om er permanent te zitten...

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 26-02-2013 09:44 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In de winter is het natuurlijk behelpen als je met je tandenborstel en rol toiletpapier naar de douches gaat in je badjas ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:58
Ik denk dat Alarmnummer wel een punt heeft, maar gezien de leeftijd van TS dat dit niet heel kwalijk is.

TS is onder de 25 jaar. Als hij eruit gegooid wordt, dan zal hij veel sneller aan de bak komen dan Alarmnummer want jij bent toch al bijna 40 jaar. TS zal ook nog lang niet zoveel verdienen maar dat komt in de loop der tijd vanzelf wel goed. De eerste jaren maak je de grootste stappen in je salaris.

Daarnaast is het kopen/huren van een huis op dat soort leeftijden gewoon verschrikkelijk duur. Je hebt vaak nog veel spullen nodig. Ook is het IMO veel handiger om je huis dan gewoon goed op orde te hebben ipv over een half jaar nog bezig zijn met je TV ophangen of het TV kastje helemaal weer opnieuw in te richten. Het huis is nu klaar, hij heeft daar voorlopig geen kosten meer aan. Nu gewoon verder sparen tot hij een aardige buffer heeft.

Enige kritiekpunt vind ik het spaarbedrag. Ik spaar zelf zo'n 100 euro per maand voor onvoorziende kosten in het huis (vervanging keuken, apparaten die in de loop der tijd vervangen moeten worden) maar ik heb dan ook geen auto voor de deur staan. 40 euro per maand voor een auto lijkt mij wat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-07 07:31
Dat spaarbedrag hoeft niet zo'n ramp te zijn... alhoewel het op dit moment idd niet overhoudt. Maar in mei je vakantiegeld doorstorten naar je spaarrekening (yep, dat betekent een jaartje niet met vakantie) en je salso is vrij rap op een (voor zijn situatie) gezond niveau.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 22:26
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:43:
[...]

Daar ben ik het zeker mee eens. €140 per maand sparen is niet genoeg, zeker omdat ik in TS's kostenplaatje nergens reserveringen zie (geen afschrijvingen op z'n auto, keuken, wat dan ook) wat dus inhoudt dat de werkelijke kosten per maand hoger liggen dan hij denkt.

Vergeten dat je afschrijven moet is heel menselijk (dwz, bijna iedereen vergeet dat voor het gemak) maar het is wél een essentieel stuk in een gezond financieel plaatje.
Ikzelf schrijf een gebruikte auto al af bij aankoop. Reden is eigenlijk heel eenvoudig, je kan niet voorspellen hoe het met desbetreffende wagen zal aflopen. In plaats daarvan spaar ik voor een volgende wagen. Het principe klinkt weliswaar het zelfde als afschrijven, maar dat is het niet.

Probleem bij oudere auto's is dat je vooraf nooit precies weet wat het gaat kosten. Zo heb ik auto's bereden van 12 jaar oud die bij inruil zelfs MEER opbrachten dan ik ervoor betaald had. Ook heb ik snel weer auto's met verlies doorverkocht waarbij er vrij snel grote kosten aan zaten te komen.

Wel is het aan te raden om je nooit helemaal leeg te geven voor een gebruikte auto. Als ik zelf een auto aanschaf van 4000 euro, wil ik minimaal 8000 euro op de bank hebben. Als een auto een probleembak blijkt te zijn, kan je deze altijd repareren, of weer inruilen voor een voertuig die wel deugdelijk is.

Hard gezegd is het bezit van een oudere auto gewoon gokken. Of je bent je inleg compleet kwijt, of je hebt voor een paar knaken een wagen waar je jaaaarenlang plezier van hebt. Je kan trouwens net als bij een gokspel kiezen voor een relatief veilige gok (saaie Jap, Citroen Xsara) of meer risico (Lancia Delta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-07 18:20
RocketKoen schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:41:
[...]

Soms gedoogt de gemeente dit ook.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Pagina: 1 2 Laatste