Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Opsomming:
- Vast contract die een jaar loopt, 1814 bruto per maand, 12mnd'en/jaar + 8% vakantiegeld (23.509 p/jaar)
- Werkzaam in Hoofddorp, Woon in Almere
- 22 jaar
- Openstaande lening waar ik nog ~1400 van moet aflossen over 6 maanden
- Huis vraagprijs: 115.000 k.k.
- Huis in Zaandam
- 2 katten gaan mee + ruimte voor vriendin

Ik ben (met enige spoed) op zoek naar een huis in omgeving Hoofddorp. Ik heb nu een mooi huisje gevonden in Zaandam voor 115.000 k.k.; Ik kan max ~105.000 hypotheek krijgen zover ik weet, op basis van een laatste hypotheek-advies. Ik heb er echtere meerderen gehad; de ene zegt 102.000, de andere 111.000, de volgende 107.000.

Ik weet dat er allerlei regelingen zijn om starters te helpen, maar ze hebben allemaal meer voorwaarden dan mijn arme hoofd kan omvatten. Is er een manier voor mij om die 10.000 extra te lenen? Wat zijn mijn opties?

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 13:54 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:37:
Opsomming:
- Vast contract, 1814 bruto per maand, 12mnd'en/jaar + 8% vakantiegeld (23.509 p/jaar)
- 22 jaar
- Huis in Zaandam

Ik ben (met enige spoed) op zoek naar een huis in omgeving Hoofddorp. Ik heb nu een mooi huisje gevonden in Zaandam voor 115.000 k.k.; Ik kan max ~105.000 hypotheek krijgen zover ik weet.

Ik weet dat er allerlei regelingen zijn om starters te helpen, maar ze hebben allemaal meer voorwaarden dan mijn arme hoofd kan omvatten. Is er een manier voor mij om die 10.000 extra te lenen? Wat zijn mijn opties?
eehm je vergeet je KostenKopers deel, komt bijna uit op een hypotheek van 126500 euro, dus ik zou me zowieso extra afvragen of je nu nog wel een huis/hypotheek wilt afsluiten.

Voor zover JIJ weet kan je 105.000 krijgen?? of zegt je hypotheekverstrekker/adviseur dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Huur een goedkoop flatje ergens.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrAngry schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:40:
Ik weet niet in welk land jij woont, maar in NL kun je niet "met enige spoed" een goedkope huurwoning krijgen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
^^ Dat. In een dalende markt boven de top van je kunnen lenen is zeer onverstandig!
1400 euro aflossen kost je 6 maanden, hoe lang denk je nodig te hebben voor het aflossen als je 30% onder water staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

let je trouwens even op de fundering in zaandam,staat zaandam nogal bekend om namelijk (verrotte funderingen)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
SG->WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 04:22
Staat de overdrachtsbelasting niet nog steeds op 2%?

Ga langs een hypotheekadviseur.
Heb je eigen spaargeld?
Door die openstaande lening kan je dus een minder hoge hypotheek krijgen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 18:59
Het gaat niet om €10.000 maar om zo'n 18 a 20.000 wat je 'tekort' komt. Je vergeet de kosten koper/notariskosten/makelaarskosten en verder bijkomende kosten.
Verder zou ik niet op de top gaan zitten, als je nog 's op vakantie wil, uitgaan, sportvereniging, auto, noem maar op, daar blijft allemaal weinig voor over als je meer als 75% van je loon per maand kwijt bent aan vaste lasten, denk er nog eens goed over na zou ik zeggen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Wobcat schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:42:
Het gaat niet om €10.000 maar om zo'n 18 a 20.000 wat je 'tekort' komt. Je vergeet de kosten koper/notariskosten/makelaarskosten en verder bijkomende kosten.
Verder zou ik niet op de top gaan zitten, als je nog 's op vakantie wil, uitgaan, sportvereniging, auto, noem maar op, daar blijft allemaal weinig voor over als je meer als 75% van je loon per maand kwijt bent aan vaste lasten, denk er nog eens goed over na zou ik zeggen.
Ik ben me daarvan bewust. Ik heb naast mijn vaste baan nog wat bijverdiensten, maar omdat deze inkomsten op dit moment nog voornamelijk minder wit gekleurd is, kan ik het niet mee laten rekenen bij berekenen van hypotheek.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Alles in deze situatieschets roept eigenlijk:
• blijf voorlopig forensen tot je geen schuld / spaargeld / meer salaris hebt (directe treinverbinding van 45min)
• probeer iets goedkoops te huren voor tijdelijk tot je geen schuld / spaargeld / meer salaris hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:45:
[...]

Ik ben me daarvan bewust. Ik heb naast mijn vaste baan nog wat bijverdiensten, maar omdat deze inkomsten op dit moment nog voornamelijk minder wit gekleurd is, heb ik er verder weinig aan.
Misschien voor je hypotheek, maar extra cash geeft je ruimte om andere dingen te doen. Dus als je bijverdiensten van regelmatige aard zijn kan je overwegen om wel op je top te zitten.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24

AMDFreak

Intel is zo..

Heb je wel eens verder gekeken dan alleen Zaandam? Volgens mij is er nog wel wat te vinden voor rond de ton.

Echter vraag ik me af of het verstandig is om een huis te kopen waar je eigenlijk nog een schuld hebt.
Gezien je inkomen moet het toch wel haalbaar zijn om die lening binnen 2-3 maanden volledig af gelost te hebben? Want die lening werkt ook tegen voor je totaal leningsbedrag.

En zo te lezen is er verder ook geen spaargeld voor handen?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Raven schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:41:
[...]

Ik weet niet in welk land jij woont, maar in NL kun je niet "met enige spoed" een goedkope huurwoning krijgen.
Ik bedoel ook geen hele woning (hij woont alleen, dat kan best klein), ik denk aan zoiets als dit:

http://www.pararius.nl/St...legom/Hoofdstraat/788143/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Rukapul schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:46:
• blijf voorlopig forensen tot je geen schuld / spaargeld / meer salaris hebt (directe treinverbinding van 45min)
• probeer iets goedkoops te huren voor tijdelijk tot je geen schuld / spaargeld / meer salaris hebt
Ben ik het overigens mee eens.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
MrAngry schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:47:
[...]

Ik bedoel ook geen hele woning (hij woont alleen, dat kan best klein), ik denk aan zoiets als dit:

Ik woon niet meer alleen; Ik ga samen met mijn vriendin en 2 katten. We wonen op dit moment samen op een camping, maar hier wordt het te koud (het huis is net zo goed geïsoleerd als een vergiet)

De katten sluit ik liever niet op in een flat, dus vandaar mijn voorkeur voor laagbouw.
[...]

Bedankt! Daar ga ik even naar kijken.
edit: Deze kan niet :P Ik heb huisdieren :P

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Ik bedoelde goedkope huurwoningen in het algemeen, dus niet alleen rijtjeswoningen maar ook appartementen/studiootjes enzo.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 03-10 13:35
Opsomming:
- Vast contract, 1814 bruto per maand, 12mnd'en/jaar + 8% vakantiegeld (23.509 p/jaar)
- 22 jaar
- Huis in Zaandam

Ik ben (met enige spoed) op zoek naar een huis in omgeving Hoofddorp. Ik heb nu een mooi huisje gevonden in Zaandam voor 115.000 k.k.; Ik kan max ~105.000 hypotheek krijgen zover ik weet, op basis van een laatste hypotheek-advies. Ik heb er echtere meerderen gehad; de ene zegt 102.000, de andere 111.000, de volgende 107.000.

Als eerste zou ik zorgen dat je van die 1400 euro afkomt. Los 'm in uit spaargeld, financier 'm desnoods mee in je hypotheek. Het is een betrekkelijk klein bedrag maar het zou zomaar 5000 of 6000 euro kunnen schelen op je maximale hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:54
Raven schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:41:
[...]

Waarom niet?
Binnen 3 weken had ik mijn huidige woning hoor!!
2 weken zoeken naar geschikte woning in de buurt waar ik wilde wonen en binnen 1 week handtekening onder huurcontract.

Oke Oke het is wel vrijesector en niet woning bouw!!
Maar met 1850 Euro kom je idd niet ver dan een studio of kleine 2 kamer appartement.. En dan nog ben je 300 tot 400 euro in de maand kwijt.

Ik weet ook niet of je een vast contract hebt.. Indien niet wordt het ook wel lastig om een woning te krijgen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Met dat inkomen kun je beter een studio'tje / kamer huren ergens.

Dan heb je een dak boven je hoofd en kun je altijd nog verder kijken daarna.

En sociale huur is ook een optie. Alleen zit je dan waarschijnlijk met ellenlange wachtlijsten.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 15-10-2012 13:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

To_Tall schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:52:
[...]

Waarom niet?
Binnen 3 weken had ik mijn huidige woning hoor!!
2 weken zoeken naar geschikte woning in de buurt waar ik wilde wonen en binnen 1 week handtekening onder huurcontract.

Oke Oke het is wel vrijesector en niet woning bouw!!
Maar met 1850 Euro kom je idd niet ver dan een studio of kleine 2 kamer appartement.. En dan nog ben je 300 tot 400 euro in de maand kwijt.

Ik weet ook niet of je een vast contract hebt.. Indien niet wordt het ook wel lastig om een woning te krijgen.
Ja kijk, dan zit je met een hoge huur en inkomens eisen waar zowel TS als ik niet aan voldoen.
Ik heb het over de sociale huursector.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Lethalis schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:53:
En sociale huur is ook een optie. Alleen zit je dan waarschijnlijk met ellenlange wachtlijsten.
En dat maakt het dus geen optie. Een wachtlijst van 4 jaar is voor mij nutteloos. Over 4 jaar kan ik ook makkelijk een mooi huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 16:47

Kju

Een hypotheekadviseur kan je hypotheek berekenen en de fictieve lasten van je openstaande schuld aftrekken van je inkomen i.v.m. het bepalen van je leencapaciteit.
Als je na aftrek daarvan ca. € 100.000 kan lenen mag je koopsom na aftrek van de werkelijke te verwachten lasten maximaal € 95.000 bedragen. Ik zou je aanraden om, ondanks de hogere vraagprijs, gewoon dit bedrag "eenmalig" te bieden en om daar ook de verklaring bij te geven dat dat o.b.v. je leencapaciteit je maximale koopsom is. Nooit geschoten is altijd mis ;)
Wel vooraf taxeren of de waarde door een aankoopmakelaar laten bepalen zodat je weet dat je geen miskoop begaat, inzetten op max 90% van de marktwaarde.

(Laat iemand wel even goed voor je berekenen hoeveel je maximale koopsom mag zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 15-10-2012 13:57 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Raven schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:54:
[...]

Ja kijk, dan zit je met een hoge huur en inkomens eisen waar zowel TS als ik niet aan voldoen.
Ik heb het over de sociale huursector.
450 euro is toch prima te betalen, wat krijgt TS netto? 1300 ofzo? Dan zit je met 450 prima aan de 1/3 van je inkomen regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Kju schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:56:
(Laat iemand wel even goed voor je berekenen hoeveel je maximale koopsom mag zijn)
Heb ik laten doen;

#1 zei 111.000, maar die hield geen rekening met mijn openstaande lening. Dit was van een hypotheek-adviseur in utrecht, speciaal voor een advies voor een specifiek huis.
#2 zei 107.500, en maakte er 102.000 van obv mijn openstaande lening. Dit was een hypotheek-adviseur die mijn vader via-via-via kende en even snel een berekening maakte.
#3 zei 104.000, incl. mijn openstaande lening. Dit was een uitgebreide online test.
MrAngry schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:59:
[...]
450 euro is toch prima te betalen, wat krijgt TS netto? 1300 ofzo? Dan zit je met 450 prima aan de 1/3 van je inkomen regel.
Ik ben nu bijna 900 euro per maand kwijt, incl. GWE en extra reiskosten door de locatie. Ik kan comfortabel tot 700 incl. GWE huren, als ik dan in de buurt van mijn werk woon.

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
[ understatement ]

kortom, niet op dit forum blijven staren, maar afspraak maken met adviseur!!!

[/ understatement ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
HyperTrophy schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:00:
[ understatement ]

kortom, niet op dit forum blijven staren, maar afspraak maken met adviseur!!!

\[/ understatement ]
hypotheek-adviseur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:57
Met de rest eens: het klinkt niet verstandig om op dit moment iets te gaan kopen dat je eigenlijk niet kunt financieren, terwijl dat huis op dit moment iedere maand minder waard wordt. Ik denk niet dat je nu de luxe te hebben om te denken aan de wensen van je katten, bijvoorbeeld. In Almere zelf zijn overigens zat mogelijkheden om tijdelijk te huren van mensen die hun woning niet verkocht krijgen (weet ik uit ervaring). Misschien is dat voor nu een betere oplossing, om zo in ieder geval niet in de winter op de camping te hoeven verblijven.

[ Voor 20% gewijzigd door Anakha op 15-10-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 16:47

Kju

Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:00:
[...]

Heb ik laten doen;

#1 zei 111.000, maar die hield geen rekening met mijn openstaande lening. Dit was van een hypotheek-adviseur in utrecht, speciaal voor een advies voor een specifiek huis.
#2 zei 107.500, en maakte er 102.000 van obv mijn openstaande lening. Dit was een hypotheek-adviseur die mijn vader via-via-via kende en even snel een berekening maakte.
#3 zei 104.000, incl. mijn openstaande lening. Dit was een uitgebreide online test.
Dan kan je toch aan de slag? Neem een voorbehoud financiering met NHG en uitkomsten bouwkundig onderzoek in je bod op en je ziet wel of ze akkoord gaan. Een koopsom van 95.000 bij een vraagprijs van 115.000 is goed mogelijk.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met het risico dat de woning over 6 maanden weg is ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kju schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:02:
Een koopsom van 95.000 bij een vraagprijs van 115.000 is goed mogelijk.
^^ Dat is ook nog een mogelijkheid. Direct een eindbod neerleggen, en afwachten of de verkoper wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Optie 1 Er zijn wel een aantal partijen in de vrije sectro huur die rekenen met 3 keer bruto loon ipv wat de meeste doen met 4,5 keer. (*Spam* Rotsvast goed ofzoiets)
Optie 2 ergens onder de rader 10k lenen
Optie 3 *Spam* Royal bank of Schotland rekent geen commissie (scheelt soms aanzienlijk wat je dan meer kan lenen)
Optie 4 vijandig bod van wat je wel kan “krijgen” doen op die hut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

SinergyX schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:03:
[...]

Met het risico dat de woning over 6 maanden weg is ;)
Ja, en? Er staan echt wel meer woningen in nederland te koop.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heeft je vriendin geen inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
Optie 5 165,- loonsverhoging vragen? (165,- x12 x1.08 x4,7 = 10k aan meer lenen)
Optie 6 garantstelling van een ouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
remysan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:10:
Optie 6 garantstelling van een ouder?
Dat doen ze ook niet meer tegenwoordig. Wat wel kan is een hypothecaire lening bij je ouders aangaan (die je uiteraard vervolgens de rente belastingvrij terugschenken), maar dat gaat ook ten koste van hoeveel je mag lenen, dus dat moet in deze wel gelijk een fors bedrag zijn dan (omdat je dus minder van de bank kan lenen).

Met dit inkomen in deze markt en deze eisen (spoed, dichtbij werk) zou ik gewoon gaan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Zonder het verdere topic door te lezen:

Eerst lening afbetalen;
Heeft je vriendin geen inkomen:
Op je werk overleggen, dat je wil gaan verhuizen of er iets met het salaris kan worden gedaan;
Kunnen jou ouders of schoon ouders niet helpen;

Vergeet de volgende kosten niet:
Kosten koper;
Notaris;
Hypotheek provisie;
NHG provisie;
Eventuele extra verzekeringen;
Vereniging van eigenaren (eventueel als dit een appartement is).

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 15-10-2012 14:15 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb een half jaar geleden met een adviseur gepraat en had destijds een vergelijkbaar inkomen. Eindresultaat was dat ik een hypotheek van 115k zou kunnen krijgen, wat hier in Eindhoven een verloren zaak is tenzij je naar ex-huur gaat kijken, en daar heb je wat verbouwingen betreft veel meer kosten aan.

Intussen is mijn situatie dermate veranderd dat ik een veel hogere hypotheek kan krijgen en heb ik net getekend voor een duurder huis. Ik kan je eigenlijk alleen hetzelfde aanraden: wacht af tot of regel dat je situatie dermate verandert dat je op een verantwoorde manier (!) een hogere hypotheek kan krijgen.

Uiteindelijk: dit aan een hypotheekadviseur voorleggen, wat je dus al gedaan hebt. Als die verder in jouw situatie geen mogelijkheden ziet, dan zit je vast aan dat lage bedrag, huren of even blijven forensen. Als je lening weg is en je eventueel wat opslag hebt gehad kun je altijd nog verder kijken, al heb je dan helaas de belastingvoordelen van de spaarhypotheek niet meer. Daar valt denk ik niets tot weinig aan te doen.
Jumpman schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:14:
Vergeet de volgende kosten niet:
Kosten koper;
Notaris;
Hypotheek provisie;
NHG provisie;
Even ter indicatie: bovenop de aankoopsom van mijn appartement komt in mijn geval nog 12.600 euro aan bijkomende kosten die hierboven genoemd zijn (zit wel een aankoopmakelaar bij à 1800).

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 15-10-2012 14:20 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Frieda schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:09:
Heeft je vriendin geen inkomen?
Nope; Bovendien zal zij formeel gezien niet mee verhuizen, misschien later. Ik koop het huis zelf en zij zal heel vaak op bezoek komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
remysan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:04:
Optie 3 *Spam* Royal bank of Schotland rekent geen commissie (scheelt soms aanzienlijk wat je dan meer kan lenen)
Is dit een serieuze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MrAngry schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:59:
[...]

Dan vergeet je nog steeds de inkomens eisen in de vrije sector. Neem http://www.funda.nl/huur/...gestraat-16/omschrijving/ als voorbeeld.
De inkomenseis is, 4,5 maal de maandhuur dient het bruto maandinkomen te bedragen, bijvoorbeeld huurprijs van € 600, dient het inkomen € 2.700,00 bruto per maand te bedragen inclusief eventueel vakantiegeld, eventueel tweede inkomen kan voor maximaal 50 % te worden meegerekend.
Daar kan TS niet aan voldoen, ik ook niet. Hier vlakbij net zo, appartementen die ik zelfs kan betalen (incl huurtoeslag dan), maar waar ik niet mag wonen omdat ik niet aan de "netto maandinkomen moet 3* de huur zijn"-eis voldoe. Dat soort woningen kom ik regelmatig tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 15-10-2012 14:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Opsomming:
- Vast contract die een jaar loopt, 1814 bruto per maand, 12mnd'en/jaar + 8% vakantiegeld (23.509 p/jaar)
Bedoel je dat je al 1 jaar lang een vast contract hebt? Of een contract voor 1 jaar (ofwel: tijdelijk contract)?

Stel ook ernstig vraagtekens bij zo'n lage vraagprijs. Even snel op Funda gekeken, maar zie enkel woningen die behoorlijk wat werk nodig hebben.

Dus denk eerder dat je (samen met opmerkingen van anderen, zoals k.k.) 130-140k hypotheek/lening nodig hebt, of aardige zak spaargeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 15-10-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Ik zou niet in Zaandam gaan kijken als je in Hoofddorp werkt. Voor de (on)bereikbaarheid maakt het weinig uit, je moet nog steeds om Amsterdam heen.

Paar vragen, net als een aantal anderen:
Je hebt 2% OB
Sluit je de hypotheek alleen op jouw inkomen? Dan is geen samenlevingscontract nodig.
Kan je vriendin/ouders/schoonouders niet inspringen?
Als je nu weinig lasten hebt, waarom ga je pas 1400/6=~230/maand inlossen?
Heb je wel geld voor evt. meubels/opknapwerk in die goedkope woningen (denk het niet, gezien je vraag)?
Een vast contract dat een jaar loopt is geen vast contract! Ik zou nog niet gaan verhuizen naar een andere stad als niet zeker weet of je je daar wilt vestigen.
Ben je afhankelijk van OV?
Ik proef uit je bericht dat (schoon)ouders het niet echt zien zitten dat je samen gaat wonen met je vriendin?

Bijkomende kosten:
  • 2% overdrachtsbelasting
  • notaris, kadastrale inschrijven én inschrijving hypotheek in kadaster. Samen via goedkoopstenotaris.nl via 500-750 wel te regelen.
  • evt. aankopend makelaar?
  • bouwkundige keuring. 250-500 euro afhankelijk van de opdracht die je geeft; non-destructief onderzoek.
  • taxatie voor de hypotheek 200-300 euro.
  • afsluitprovisie hypotheek, vaak rond de 1%.
Reken je ook verhuiskosten? Vaak vergeten, maar busjes e.d. rijden niet gratis. Ik was voor een verhuizing zelf 1.300 euro kwijt (130km enkele reis) en ik zou nooit meer anders willen. Alles in één keer over en geen gesjouw. Hoefde alleen alles in- en uit te pakken. Per saldo was het nog goedkoper dan zelf dagen heen- en weer rijden aan km's, huur en eeuwige dankbaarheid aan de hulpkrachten. Ook zijn die niet verzekerd als ze je koelkast laten vallen...

Samen zit je zomaar op ~3-4000 euro aan extra kosten bovenop de koopsom.

Ik heb vroeger anderhalf jaar lang vooropnames van woningen gedaan in de Zaanstreek, misschien ken ik de woning/wijk nog wel en de daarbij horende problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 15-10-2012 14:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
Alle hypotheek boeren rekenen commissie bij mij was het 3k, dus 3k wat je minder in je woning kan stoppen.
Meeste banken kan je niet direct benaderen RBS wel, Rabo etc ook maar dan moet je echt eens een afspraak met hun maken. Bij de RBS kan je online al een hele goede benadering doen van je te lenen bedrag.
Heb ooit ook in het zelfde situatie gezeten als de TS. En toen ook echt alle opties wel eens zien langs komen.
(uiteindelijk gaan job hoppen zodat ik wel een hutje kon kopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Heb je er rekening mee gehouden dat de huizenprijzen rap dalen? Er zijn veel mensen die noodgedwongen moeten verkopen of heel graag willen verkopen. Probeer dus een hap van de vraagprijs af te krijgen. Speel desnoods volledig openkaart: Dit is het budget thats it. Veel verkopers hebben op dit moment de luxe niet om het op bijv. 5k niet door te laten gaan.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Senor Sjon schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:28:

Reken je ook verhuiskosten? Vaak vergeten, maar busjes e.d. rijden niet gratis. Ik was voor een verhuizing zelf 1.300 euro kwijt (130km enkele reis) en ik zou nooit meer anders willen. Alles in één keer over en geen gesjouw. Hoefde alleen alles in- en uit te pakken. Per saldo was het nog goedkoper dan zelf dagen heen- en weer rijden aan km's, huur en eeuwige dankbaarheid aan de hulpkrachten. Ook zijn die niet verzekerd als ze je koelkast laten vallen...
En kosten van het nieuwe huis zelf? Gordijnen, vloertje, koofje, plankje, lampje, kleurtje op muurtje. Ik ben nu zelf aan het verhuizen en probeer de kosten binnen de perken te houden maar dat gaat voor een mini-appartementje ook al snel richting de 1k (wat zijn gordijnen duuuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rukapul schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:46:
De treinverbinding Almere-Hoofddorp is in de spits een vorm van zelfkastijding, dat is echt benen buiten. Vergeet niet dat de afstanden binnen Almere ook groot zijn en dat je in Hoofddorp zelf ook nog moet reizen. Een enkele reis wordt dan rustig anderhalf uur met een beetje pech.

Heb je trouwens al aan de zuidkant van Hoofddorp gekeken? Richting Leiden/Delft/Den Haag/Rotterdam?

Edit
@hierboven
Als je uit een camper o.i.d. komt, dan is een huis al heel wat, vooral onder het motto spoed. Als iemand verlegen zit om 10k, een halfjaar nodig heeft voor 1.400 euro; dan laat ik luxe zaken zoals 'smaak' maar even weg. Functioneel kaal zeg maar.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 15-10-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik zou niet in Zaandam gaan kijken als je in Hoofddorp werkt. Voor de (on)bereikbaarheid maakt het weinig uit, je moet nog steeds om Amsterdam heen.
Met de trein lijkt het prima te doen. Is dat niet zo?
Paar vragen, net als een aantal anderen:
Je hebt 2% OB
OB? Geen idee.

"Sluit je de hypotheek alleen op jouw inkomen? Dan is geen samenlevingscontract nodig."
Correct.

"Kan je vriendin/ouders/schoonouders niet inspringen?"
Daar is de relatie te jong voor. Mijn vriendin is 17. Mijn ouders hebben niets, behalve enorme schulden.

"Als je nu weinig lasten hebt, waarom ga je pas 1400/6=~230/maand inlossen?"
Ik woon nu op een camping huisje. Mijn lasten zijn dermate hoog dat ik bij moet verdienen om rond te kunnen komen.

"Heb je wel geld voor evt. meubels/opknapwerk in die goedkope woningen (denk het niet, gezien je vraag)?"
Nee, maar meubels hebben we wel. We krijgen een hoop van familie. Opknapwerk wordt door moeder/vrienden van vriendin gedaan.
Een vast contract dat een jaar loopt is geen vast contract! Ik zou nog niet gaan verhuizen naar een andere stad als niet zeker weet of je je daar wilt vestigen.
Ik heb sinds bijna een jaar een vast contract, bedoelde ik :P
Ben je afhankelijk van OV?
Nee.
Ik proef uit je bericht dat (schoon)ouders het niet echt zien zitten dat je samen gaat wonen met je vriendin?
Jawel. Die zien het wel zitten, ze kunnen alleen financieel gezien niet helpen.
Reken je ook verhuiskosten? Vaak vergeten, maar busjes e.d. rijden niet gratis.
Mijn vader heeft volkswagen transporter en zal helpen. Heeft-ie eerder gedaan.

Alle andere verhuis-dingen komen nog. We hebben al veel (bestek, meubels, inboedel e.d.) en we hebben veel hulp van vader, moeder van vriendin en overige vrienden qua verhuizing en spullen die we nog niet hebben. Vergeet niet dat we al samen wonen, alleen dan in een huis (geen sta caravan o.i.d.; echt een huisje) op een camping.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:49:
[...]
Deze kan niet :P Ik heb huisdieren :P
Als ik jou was zou ik mijn prioriteiten nog eens heroverwegen. Op het moment dat beesten mijn keuzes zouden gaan bepalen, zou ik me eens flink achter de oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

trein vanuit almere en terug in de spits naar Amsterdam is Vol/druk jezelf er iedere morgen in proppen zeg maar.voor 8:00 en en na 10:00 is wel ok

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:13
Henk007 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:45:
[...]

Als ik jou was zou ik mijn prioriteiten nog eens heroverwegen. Op het moment dat beesten mijn keuzes zouden gaan bepalen, zou ik me eens flink achter de oren krabben.
Het is nogal cru gesteld, maar er zit wel een kern van waarheid in. Kan je je katten niet tijdelijk stallen bij familie dan? Het lijkt me dat deftig wonen de eerste prioriteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
mrsar schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:46:
trein vanuit almere en terug in de spits naar Amsterdam is Vol/druk jezelf er iedere morgen in proppen zeg maar.voor 8:00 en en na 10:00 is wel ok
Is prima te doen :) Als je in Almere Buiten achterin/voorin opstapt (wat ik vroeger deed) en de intercity neemt ipv sprinter, heb je iedere dag gewoon een lekker plekkie voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
OV vanuit Zaandam ken ik niet, het Almeerse traject is stervensdruk, dat weet ik nog uit mijn studietijd (ging tot Duivendrecht of CS en dan naar Amstel).

Zaanstreek is wel een leuk gebied imo, je vindt er veel kenmerkende huisjes. Let wel dat je de cacao/zetmeelfabrieken een beetje vermijdt, dat meurt heel bedompt.
Goedkope huisjes hebben daar vaak een rotte fundering, PM me desnoods het huis, dan kan ik vanavond wel even kijken of ik er toevallig geweest ben en me voor de geest kan halen. Het waterschap rommelt ook wat aan met de peilstanden van het grondwater. Veel huizen hebben hierdoor rotte palen en/of rotte vloerbalken. Ook kwam ik geregeld mini-zwembaden tot vlak onder de begane grondvloer tegen met grondwater. Als je in Zaandam zelf zoekt, zou ik eerder neigen naar de Westzijdekant en de Oostzijde kant proberen te vermijden.

Ga je verder (Wormerveer/Krommenie), dan heb je een andere geursensatie (Forbo Linoleum...) en meer OV-reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Tarkin schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:46:
[...]
Het is nogal cru gesteld, maar er zit wel een kern van waarheid in. Kan je je katten niet tijdelijk stallen bij familie dan? Het lijkt me dat deftig wonen de eerste prioriteit is?
Wonen op een studio, waarbij ik katten + diverse spullen elders moet stallen, is niet helemaal mijn definitie van "deftig wonen"; dat is dezelfde situatie als nu, alleen is het niet meer koud en heb ik minder reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:42:
[...]
Mijn ouders hebben niets, behalve enorme schulden.
En jij bent nu van plan het ze na te doen?

Huur gewoon een kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Barrycade

Through the...

Joh, zorgen dat je schuld van 1400 kwijt bent. Sparen totdat je 10k vermogen hebt en dan weer eens naar kopen kijken. Zolang je dat soort bedragen moet lenen en niet kan ophoesten moet je niet gaan kopen.

Ik zou als ik jou was eens gaan netwerken naar het (onder)huren in Hoofddorp ofzo. Als collega's hier in Amsterdam binnen 2 weken een redelijke kamer/woning kunnen (onder)huren, moet dat zeker in Hoofddorp / Zaandam kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Lethalis schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:53:
[...]

En jij bent nu van plan het ze na te doen?

Huur gewoon een kamer.
Kort en krachtig samengevat; helemaal mee eens.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga op zoek naar een tijdelijke huurwoning van een corporatie. Eigen Haard verhuurt vooral/uitsluitend aan jongeren (ik gok dat je nog jong bent). Of benader anti-kraak danwel huisbewaringsbureau's.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2012 15:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Probeer te sparen voordat je gaat kopen.

Spaargeld voor jongeren is tegenwoordig weer de sleutel tot de koopwoningmarkt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik had spaargeld, maar dat is op gegaan aan verhuizingen, heen-en-weer pendelen tussen huizen, meubels e.d.
Daarom zie ik een andere tijdelijke woonruimte niet als oplossing.

Ik ga proberen een bod te doen van wat ik maximaal kan lenen/betalen; Ik regel afspraak met hypotheek-adviseur (opnieuw) en ga daarmee een bod doen met glimmende puppy-oogjes.

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 16:08
Check dan met je adviseur of je een (bank)spaar hypotheek krijgt.
Aflossingsvrije hypotheken en andere vreemde constructies kun je in deze tijd beter laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwacht er niet te veel van. Met de huidige prijzen zijn veel eigenaren al behoorlijk gezakt en veel verder zakken zit er niet vaak in. De 20k eraf krijgen die jij eraf zal moeten krijgen om met de hypotheek die je realistisch bezien kan krijgen gaat je vrijwel zeker niet lukken, al kun je het inderdaad altijd proberen.

Puur uit realisme zul je toch echt ofwel de huidige status quo aan moeten houden ofwel gaan huren. Voor kopen heb je zelfs op de huidige markt te weinig spaargeld en te weinig salaris, zelfs als je de lening even buiten beschouwing laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ga gewoon huren. Aangezien je toch voornemens bent om binnenkort daadwerkelijk te kopen (en je toch eerst je schuld af moet lossen en op wat inkomensgroei gokt) lijkt me de leegstandswet ideaal. Gewoon tijdelijk een huis huren van iemand die het nog niet verkocht heeft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Per saldo was het nog goedkoper dan zelf dagen heen- en weer rijden aan km's, huur en eeuwige dankbaarheid aan de hulpkrachten. Ook zijn die niet verzekerd als ze je koelkast laten vallen...
Ik ben gewoon verzekerd tot 12.500 euro als ik bij een vriendendienst schade maak (als onderdeel van mijn AVP (in de volksmond WA-verzekering)).

@TS: wat betaal je nu per maand op de camping? Heb je een stacaravan o.i.d.? Op zich zijn een paar pakken tempex de kosten niet qua isolatie om het een winter uit te zingen, maar dan woon je wel in een brandgevaarlijke fakkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:35:
[...]

Ik ben gewoon verzekerd tot 12.500 euro als ik bij een vriendendienst schade maak (als onderdeel van mijn AVP (in de volksmond WA-verzekering)).

@TS: wat betaal je nu per maand op de camping? Heb je een stacaravan o.i.d.? Op zich zijn een paar pakken tempex de kosten niet qua isolatie om het een winter uit te zingen, maar dan woon je wel in een brandgevaarlijke fakkel...
Jup, maar niet elke schade ga je melden bij je verzekeraar. Ik ben er ook makkelijk in als iemand mij helpt en hij onbedoelt schade maakt. Hij helpt me toch voor niets? Ik zie het als collateral damage, maar die is wel te voorkomen. ;)
Buiten dat, je bent al bekaf van alles gereed krijgen voor de verhuizing, dan nog minstens 3x op en neer rijden en laden/lossen en je bent vakkundig gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
RemcoDelft schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:35:
[...]
500 huur
240 benzine, oplopend door toenemende files (lange woon/werk afstand) (eigenlijk 400; 160 wordt vergoed)
150 GWE, oplopend door toenemende kou

Dan nog mijn overige vaste lasten erbij; Dan komt het erop neer dat ik iedere maand negatief uitkom en bij moet verdienen om uberhaupt voedsel te halen, laat staan leningen vroegtijdig aflossen.

Brandgevaarlijke fakkel is het toch wel :P Alles is van hout & beschimmeld. Je laat een scheet en je hebt beslagen ramen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Sta je ergens ingeschreven voor sociale huur?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Eigenlijk klinkt het alsof je nog wel wat meer problemen hebt, ik begrijp bijvoorbeeld niet gelijk waarom je een auto en katten hebt. Niet dat ik me heel erg wil mengen in je prive keuzes, maar je kan gigantische besparen op je reiskosten en lasten als je die auto eruit tieft. Zelfde geldt voor die katten, die zijn duur terwijl je geen spaargeld hebt als er eentje een keer een inenting moet ofzo. Naast het feit dat je beter kan verhuizen balanceer je echt op het randje van een schulden probleem. Ik denk dat er op dit moment echt geen bank is die je geld zou lenen, vergeet niet dat ze je wel wat harder doorlichten dan een online formuliertje of een kladje van een vriend van je moeder.

edit: Begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet te laat en bovenstaand is meer om aan te zetten tot structurele aktie dan om af te zeiken.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 15-10-2012 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als alles toch al op tafel gelegd wordt: kan topicstarter zich zijn baan eigenlijk wel veroorloven? Er zijn mogelijk banen in gebieden waar woonruimte minder schaars en duur is wat zowel direct als indirect (reiskosten) kan schelen.

Dat gezegd hebbende: voor 1800 euro moet je normaal gesproken toch wel rond moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:04
Tijdelijk terug bij ouders? Zou namelijk eerst je schuld aflossen en met een hoger budget beginnen. Wat zijn de vooruitzichten wat betreft werk van je vriendin? Gaat zij eerst nog 10 jaar studeren of is ze over een jaar klaar?

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Hugo schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:20:
Wat zijn de vooruitzichten wat betreft werk van je vriendin? Gaat zij eerst nog 10 jaar studeren of is ze over een jaar klaar?
Voorlopig reken ik niet op vaste inkomen van haar kant. Er zijn wel wat inkomsten van haar kant, maar niet iets waarmee je naar de bank kan stappen voor een hypotheek.

"Tijdelijk terug bij ouders? Zou namelijk eerst je schuld aflossen en met een hoger budget beginnen."
mogelijk, maar zeer onaantrekkelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jep, onaantrekkelijk. Maar je bent in twee maanden wel van die 1.400 euro af + je kan als een malle sparen om hogerop te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:04:
Ik denk dat er op dit moment echt geen bank is die je geld zou lenen, vergeet niet dat ze je wel wat harder doorlichten dan een online formuliertje of een kladje van een vriend van je moeder.
Was het maar zo.

Dat valt in de praktijk reuze mee namelijk, waardoor mensen zichzelf in de problemen werken.

De bank zegt vaker "ja" dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
400 pm aan reiskosten? Een volledige OV-kaart voor trein/bus/metro/alles voor heel Nederland kost maar 350 pm. Ik zou die auto weg doen en met het OV gaan reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
HuHu schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:45:
400 pm aan reiskosten? Een volledige OV-kaart voor trein/bus/metro/alles voor heel Nederland kost maar 350 pm. Ik zou die auto weg doen en met het OV gaan reizen.
Graag, alleen ben ik dan >2 uur onderweg en heb ik alsnog de auto nodig om bij het station of een bushalte te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:48:
[...]

Graag, alleen ben ik dan >2 uur onderweg en heb ik alsnog de auto nodig om bij het station of een bushalte te komen.
Vanaf je camping wel, wellicht niet vanaf een nieuwe woonlocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
RemcoDelft schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:50:
[...]
Vanaf je camping wel, wellicht niet vanaf een nieuwe woonlocatie.
Dat is correct. Eén van de redenen dat ik een huis zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat de hypotheek vaak lager is dan de eventuele huur ;)

115.000 * 5% = 5.750/12=480 bruto per maand. Hier krijg je nog HRA over, maar zal je ook een aflossing bij moeten betalen. Laat het op 400 euro netto uitkomen. Daar heb je niet een sociale huurwoning voor via de officiële kanalen.

Met 1814 bruto zit je op 1440 netto. Dan heb je na je hypotheek nog ~1050 over.
90 euro zorgpolis (geen aanvullende pakketten, misschien hoger eigen risico, ik betaal nu 84/maand)
20 euro opstal/WA/inboedel (niet vergeten, zie huiltopics elders op GoT...)
50 euro gemeentebelastingen/maand (OZB, rioolrecht e.d.)
25 euro waterschap (sommigen belasten dit in 1x, let hierop)
30 euro netbeheer energie
100 euro GWL
60 euro internet/bellen/tv/GSM
40 euro MRB (grove schatting ;))
40 euro autoverzekering (goedkoper zoeken, maar je bent jong...)
400 euro brandstof

Dan heb je nog maar 185 euro voor onderhoud auto/huis, eten, kleding en onvoorzien. De crux ligt voor jou in de afstand. Als je dagelijks Almere- Hoofddorp rijdt, dan krijg je ook een fikse km-vergoeding die niet in dit sommetje zit, ook zijn overige toeslagen niet gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Die vervalt zodra ik dus in dat huis zit. Dan ga ik weer lekker met de trein met reiskostenvergoeding. Ook in je huidige berekening heb je de reiskostenvergoeding (160) vergeten. (zoals je zelf al vermeldt) Niet dat het uitmaakt; ik ben nl. wel wat meer kwijt voor bepaalde dingen dan jij hierboven noemt :P
Bovendien heb ik mijn bijverdiensten en de inkomsten van mijn vriendin nog. Dit komt neer op 200 ~ 600 per maand in totaal, maar dit kan meer zijn als ik er meer tijd in steek.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Senor Sjon schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:53:
Dat komt omdat de hypotheek vaak lager is dan de eventuele huur ;)
-knip-
ooit eens van onderhoud gehoord?

@TS, tja je verdiend te weinig of je hebt te veel eisen, kies maar wat je wilt.
Ga gewoon in een kamertje oid en werk je schulden weg, bekijk daarna rustig wat je wilt en kunt betalen.
En idd misschien moet je dan je katten wel 'weg doen' maar ja het leven is keuzes maken. Als je op deze manier gaat leven en geen voorziene kosten kunt betalen of überhaupt het onderhoud van je huis dan ga je zo je ouders achterna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meer als je meer tijd erin steekt? I don't wanna know. >:)

Ik had je reiskostenvergoeding bewust niet meegeteld. Imo is dat een fooi ten opzichte van de werkelijke kosten en het had een haartje gescheeld of je had weer 42% weg kunnen brengen naar de belasting.

Maar je zal ook bij je ouders op bezoek gaan, dus brandstofkosten vallen niet weg.

Voor sommige dingen meer kwijt zijn hoeft niet, dan moet je zaken wellicht kritischer tegen het licht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Senor Sjon schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:02:
Meer als je meer tijd erin steekt? I don't wanna know. >:)
Niet zo spannend hoor, gewoon freelance werk en enkele eigen websites :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:56:
[...]

Die vervalt zodra ik dus in dat huis zit. Dan ga ik weer lekker met de trein met reiskostenvergoeding. Ook in je huidige berekening heb je de reiskostenvergoeding (160) vergeten. (zoals je zelf al vermeldt) Niet dat het uitmaakt; ik ben nl. wel wat meer kwijt voor bepaalde dingen dan jij hierboven noemt :P
Bovendien heb ik mijn bijverdiensten en de inkomsten van mijn vriendin nog. Dit komt neer op 200 ~ 600 per maand in totaal, maar dit kan meer zijn als ik er meer tijd in steek.
ehm, waarom heb je nu geen dekkende reiskostenvergoeding ?
Almere - Hoofddorp kan nooit 2 uur zijn en het OV is in Almere echt prima geregeld.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik woon formeel gezien nog in Almere, maar in praktijk woon ik op de camping, die in een uithoek van Nijkerk ligt.

Het OV vanuit Almere naar Hoofddorp is inderdaad uitstekend. Ik heb het een jaar lang gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
Voor 115.000 euro heb je niet eens een fatsoenlijk huis. En als je voor dat bedrag al krom moet liggen zou ik gewoon niet kopen en gewoon doorsparen totdat je wel een echt huis kunt kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 15-10-2012 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
Hugo schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:20:
Tijdelijk terug bij ouders? Zou namelijk eerst je schuld aflossen en met een hoger budget beginnen. Wat zijn de vooruitzichten wat betreft werk van je vriendin? Gaat zij eerst nog 10 jaar studeren of is ze over een jaar klaar?
Dan lijkt me dit de best mogelijke oplossing.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou een alternatief voor de beemer zoeken:
Gamebuster in "Winterbanden... wie heeft ze?"

Daar verdien je meer mee dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Senor Sjon schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:30:
Ik zou een alternatief voor de beemer zoeken:
Gamebuster in "Winterbanden... wie heeft ze?"

Daar verdien je meer mee dan je denkt.
Dat klopt, maar het is niet dat een andere auto mijn huidige problemen oplost.
Er zijn wel meer dingen waarmee ik kan besparen op langer termijn, maar daar schiet ik nu niets mee op.

Overigens, mijn "beemer" rijdt 1:13. Zodra ik andere woonlocatie heb, hoeft die "beemer" alleen maar te rijden voor ritjes naar familie/boodschappen. Vanaf december neemt mijn inkomen bovendien met paar honderd euro per maand toe, alleen ik kan dat niet meenemen in mijn hypotheek.

Het huidige geldgebrek was ingeplant, alleen het viel iets zwaarder dan verwacht.

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Oké, maar heb je nu genoeg info gehad om verder mee te kunnen?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
nadroJ schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:41:
Oké, maar heb je nu genoeg info gehad om verder mee te kunnen?
Nja, als ik eerlijk ben, heb ik weinig gehoord wat ik nog niet wist. Veel wat ik hier heb horen vallen is al overwogen. Via dit topic heb ik ook gewoon een hoop dingen op een rijtje kunnen zetten :P

"Gewoon een bod uitbrengen" ga ik proberen; daar heb ik nog niet eens aan gedacht.

Terug naar ouders staat er los van; als ik naar mijn ouders terug ga, wil ik alsnog met spoed een huis. Het is geen oplossing voor het willen kopen van een huis, alleen een oplossing voor de huidige geldproblemen die komen bij die camping. Het is iets dat ik aan het overwegen ben, maar het staat los van dit topic.

In dit topic had ik gehoopt op mensen die meer info konden geven over iets als een starterslening of vergelijkbare constructies. Ik weet dat ze er zijn, ik weet alleen de details niet. Ik had gehoopt dat er iemand meer info of zelfs ervaringen mee had. Misschien dat iemand nog een mooi huur-project wist.

In dit topic hoopte ik op antwoorden van vragen die ik mezelf nog niet gesteld had. Ze zijn er geweest, maar er is geen gouden oplossing uit gekomen.

Voor nu ga ik een bod uitbrengen en anders kijken voor een ander huis. Ondertussen overweeg ik inderdaad terug te gaan naar ouders (vader, dan). Financieel gezien een stuk beter, alleen moet mijn vriendin dan terug naar haar ouders of ze moet mee met mij en wennen aan mijn vader en zijn vrouw/kinderen, en zij moeten wennen aan haar en we moeten ons inhouden met de leuke dingen die we deden met de gordijnen dicht

Ik heb het gevraagd (toevallig gisteren nog) en we zijn gewoon welkom. Als ik niet snel iets kan vinden, ga ik dat sowieso denk gewoon doen.

Verder ga ik afspraak regelen met hypotheek-adviseur en kwam mijn vader ermee om eens te kijken naar het kopen van een huis via een executie-veiling.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 15-10-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:52
Als je het hebt over een lening van 1400 euro die je met enige moeite aan het aflossen bent, is mijn gratis advies: begin voorlopig niet met uberhaupt nadenken over het kopen van een huis. Gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Ik heb een starterslening, daarmee betaal je de eerste drie jaar geen rente en aflossing.
Of de gemeente waar je in wilt gaan wonen een starterslening heeft kan je natuurlijk zoeken op de site van de gemeente of de site van de SVn.

De voorwaarden en de hoogte kunnen per gemeente verschillen. Daarom, kijk op de site van de gemeente en die van de SVn.

[ Voor 20% gewijzigd door nadroJ op 15-10-2012 17:54 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:50:
[...]

In dit topic had ik gehoopt op mensen die meer info konden geven over iets als een starterslening of vergelijkbare constructies. Ik weet dat ze er zijn, ik weet alleen de details niet. Ik had gehoopt dat er iemand meer info of zelfs ervaringen mee had. Misschien dat iemand nog een mooi huur-project wist.
Starterleningen worden meestal door de gemeente geregeld. Als die voor jou al beschikbaar zijn, dan kan de gemeente waar je wil gaan wonen je daar meer over vertellen.

Echter, zelfs als je dat geregeld kan krijgen zou ik het nog niet doen. Je zit nu al op een punt waar je van je salaris niet rond kan komen. Dat wordt afgezien van je reiskosten niet ineens beter na je verhuizing. Je doet er veel beter aan om even te "resetten". Terug bij je ouders intrekken en zo snel mogelijk die lening afbetalen en wat doorsparen, en tegelijkertijd zien of je op je werk wat meer salaris kan lospeuteren. Zelfs als je je ouders 300 euro betaalt voor kost en inwoning zou je met dat salaris zo'n 800 euro over moeten kunnen houden per maand. Even ervan uitgaande dat je dan wel een dekkende reiskostenvergoeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 09:08
Nog even een aantal dingen van mijn kant:

1. Mijn broertje staat nu 6 jaar ingeschreven in Amersfoort voor een huurhuis. Nu komt hij eindelijk eens bovenaan de lijst te staan en heeft hij wat. Maar het is gewoon een zooi op de huurmarkt omdat er veel vraag naar is (van mensen die een huis in de koop hebben staan, tot starters, tot mensen die nu niet een hypotheek kunnen krijgen maar vroeger wel).
2. Probeer eerst je BKR registratie + schuld weg te werken. Als jij je schuld weg hebt, kun je veel meer hypotheek krijgen (meer dan je restschuld is).
3. Eigenlijk vind ik het met de huidige markt niet te verantwoorden om zonder startersgeld een woning te kopen. Binnen een maand staat je hypotheek onder water (= hypotheek - huiswaarde > 0). Dat komt deels door je kosten die je maakt, maar ook door de dalende huizenprijzen. Normaal deden banken daar nooit zo moeilijk over, maar het schijnt nu wel vaker voor te komen dat ze willen dat er extra afgelost gaat worden.
4. Startersleningen hier in Amersfoort zijn bijzonder ongunstig. Je betaalt de eerste 3 jaar geen rente. Daarna betaal je een rente die hoger is dan je hypotheekrente. Op lange termijn dus ongunstig tenzij je die starterslening snel kunt terugbetalen. Ik weet niet hoe dat in andere gemeenten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14
Is Alphen aan de Rijn niet een optie? Kan je bijna op de fiets gaan of met een scooter om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Mijn advies, gewoon niet doen.

Allereerst kom je niet rond. Als je CV installatie het begeeft, of andere ongemakken, dan zullen bedragen van rond de 1400 euro je om de oren vliegen. Je kan pas lekker in een huis wonen als je +- 5k spaargeld hebt. Het zelfde gaat overigens op voor bijvoorbeeld inkomensverlies.

Ten tweede is het alle waar naar zijn geld, een goedkoper huis betekend vaak dat je concessies mag doen, zoals de buurt of de daadwerkelijke bouw. Zelf woon ik ook in een goedkoop huis, en alles binnen de 4 muren is er uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002

SkyStreaker

Move on up!

Kijk eens rond in wat goed onderhouden oude appartementencomplexen, eventueel complexen die eerst voor ouderen alleen zijn geweest, maar nu opengesteld voor starters bijv. Die dingen zijn vaak spotgoedkoop. Mijn vriendin en ik hebben een leuk iets waar we nu bijna 7 jaar wonen voor goedkoop.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 03-10 13:35
Gamebuster schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:37:
[...]
Overigens, mijn "beemer" rijdt 1:13. Zodra ik andere woonlocatie heb, hoeft die "beemer" alleen maar te rijden voor ritjes naar familie/boodschappen. Vanaf december neemt mijn inkomen bovendien met paar honderd euro per maand toe, alleen ik kan dat niet meenemen in mijn hypotheek.
Een salarisstijging die binnen 3 maanden ingaat en reeds op papier staat kan gewoon worden meegewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Misschien ben ik ouderwets maar een huis kopen op je 22e, is dat niet een beetje overhaast? Voordeel is wel dat je op je 52e hypotheekvrij bent :) maar verder lijkt het me niet verstandig om jezelf zo jong al helemaal vast te zetten.

Wat nou als je over 3 jaar een veel leukere baan vindt in Apeldoorn? Of in Eindhoven? Wat als er gezinsuitbreiding komt, heb je dan plek genoeg? Een tuin voor de kleine? Verhuizen is duur en helemaal met een koopwoning.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Waarom verdien je dit salaris? Is je functie niet webdeveloper? Daar zou je (afhankelijk van kwaliteiten natuurlijk) meer mee moeten kunnen verdienen.
Pagina: 1 2 Laatste