• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-01 07:52

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
Hallo,

Tijdens mijn vakantie wilde ik weer eens wat foto's gaan schieten met mijn Nikon D70s. Na een dag flink geschoten te hebben en de foto's op de laptop te hebben gezet kwamen wij erachter dat alle foto's een rozige tint hebben.
Ik heb er verschillende lenzen op uit geprobeerd nadien. De instellingen nagelopen en teruggezet naar de fabrieks standaard echter allemaal zonder resultaat.

De plaatselijke fotografie winkel kon mij niet verder helpen.

Ook Nikon was niet bekend met dit probleem.

Een klein beetje tegen beter weten in probeer ik het toch maar eens hier, of dat iemand bekend is met dit probleem en mij kan vertellen of dat ik dit zelf kan verhelpen of dat het een gevalletje opsturen ter reparatie wordt.

In het geval hij ter reparatie opgestuurd moet worden zijn we van plan om een nieuwe Body aan te schaffen. Onze keuze hierbij is gevallen op de D7000. Als ik hier es wat om mij heen lees schijnt dit wel een goeie keuze te zijn.

Greets

Jokapo

Live youre Life and Enjoy every Day

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:12

the mod man

iets van beeldmaker

Post eens een voorbeeldje. Daarnaast heb je in RAW of jpg geschoten?

I can't wait to shoot!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Voorbeeldjes helpen altijd. Voor hetzelfde geld geeft jouw laptop foto's met een roze tint weer :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Het is geen DigitalRev TV "limited edition" D70?

YouTube: Guide on how to paint your DSLR pink
(sorry kon het niet laten, ik moest er meteen aan denken ;))

[edit:]
ff serieus. Ik kan me eigenlijk geen defect bedenken wat een rozige tint veroorzaakt. Voorbeeldjes zullen inderdaad helpen.

[ Voor 31% gewijzigd door mjtdevries op 15-10-2012 14:43 ]

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik heb zelf ook een d70s en een jaar terug exact hetzelfde probleem gehad. Hoe zien bij jou de foto's eruit? Bij mij waren de foto's helemaal roze gekleurd (dus geen zweem of andere kleuren zichtbaar). Ik weet niet wat de oorzaak of de juiste oplossing was, maar voor mij werkte alles weer perfect toen ik de batterij eruit heb gehaald en de CF-kaart verwisseld heb. (misschien heb je dit al geprobeerd, dan heb ik verder geen idee wat het kan zijn)

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Niet gewoon een hele foute witbalans instelling ?

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Foto's staan op mn google+

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-oySFKe7U9Qc/UHwwUpcmOoI/AAAAAAAAELo/LLN0kKike2w/s100-p-k/DSC_7360.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-f7j1MdTS39s/UHwwKixaaVI/AAAAAAAAELQ/22985om3ST4/s100-p-k/DSC_7346.JPG

Dit is een linkje naar de map online mocht je de foto's groot willen zien

klikkerdeklik

[ Voor 113% gewijzigd door jdwrist op 15-10-2012 17:53 ]

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:53
Lijkt mij zelfs meer dan alleen een roze tint over de foto. Ziet er niet zo goed uit denk ik

6.8 kWp op zuid en west

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Dat was nou ook helemaal mijn eerste gedachte :-P

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

Lijkt erop alsof je sensor niet meer goed is..? Kan kennelijk niet meer alle kleuren onderscheiden. Of dat aan de sensor of de processor ligt weet ik dan niet.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
dat klinkt als een dure reparatie

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Er lijkt idd iets niet goed te gaan met het uitlezen of verwerken van een van de kleur kanalen.

factory reset heb je al gedaan dus het enige wat je nog kan proberen is accu spanning er af en een ander geheugenkaartje. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat het probleem gaat oplossen.

Ik vrees dat ie voor reparatie moet.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
dan denk ik dat ik beter het geld van reparatie in een nieuwe body kan stoppen.

opsturen en nakijken ben je al 75 eurie kwijt en dan hebben ze nog niets gedaan

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Ondanks dat de D70s nog steeds een goede camera is, zou ik geen geld voor diagnose of reparatie spenderen: dat is veel meer dan de camera nog waard is.

Volg dit topic voor een opvolger:

Upgrade advies: d70s

• Abbadon
jokapo schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:42:
Foto's staan op mn google+

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit is een linkje naar de map online mocht je de foto's groot willen zien

klikkerdeklik
Dat noem je een 'rozige tint'? :o Schiet je in jpg of NEF? Probeer ook even een NEF te schieten en deze op je computer te openen. Kan zijn dat er binnen de camera wat misgaat met het omzetten van de raw-data naar een jpg. Mocht dat zo zijn, dan kun je de camera nog gebruiken door alleen raw te schieten. Maar ik vrees het ergste eerlijk gezegd.

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 15:01
sensor is dood, reparatie nadert al snel de prijs van een goede D90 occasion.

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Abbadon schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:24:
[...]

Dat noem je een 'rozige tint'? :o Schiet je in jpg of NEF? Probeer ook even een NEF te schieten en deze op je computer te openen. Kan zijn dat er binnen de camera wat misgaat met het omzetten van de raw-data naar een jpg. Mocht dat zo zijn, dan kun je de camera nog gebruiken door alleen raw te schieten. Maar ik vrees het ergste eerlijk gezegd.
Ik schiet in JPG. Zojuist een foto in NEF gemaakt......... en jawel nog steeds dezelfde mooie "Rozige tint"

Heel vervelend dat ik een nieuwe body aan moet gaan schaffen O-)

Wordt het toch een D7000 moet ik alleen nog de afweging gaan maken of dat ik een kit koop of alleen de body.

De lenzen die ik reeds zelf heb zijn de
Nikor 18-70 mm 3.5/4.5
Nikor 70-300 mm 4.5 5.6

• Orion84
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij voegen de kitlenzen die je bij de D7000 kan kiezen (16-85VR of 18-105VR) niet heel veel toe als je al die 18-70 hebt. Behalve VR dan, dat zou eventueel een reden kunnen zijn om die 18-70 te vervangen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• PageFault
  • Laatst online: 22-01 13:58
Ik weet niet welke kit je overweegt, maar met die lenzen die je hebt, zou ik de body los kopen, tenzij de kit financieel heel aantrekkelijk is ;)

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 14:29
jokapo schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:13:
[...]
..
Wordt het toch een D7000 moet ik alleen nog de afweging gaan maken of dat ik een kit koop of alleen de body.

De lenzen die ik reeds zelf heb zijn de
Nikor 18-70 mm 3.5/4.5
Nikor 70-300 mm 4.5 5.6
Die 18-70 is best een aardige lens, alleen wel wat vignetting als je wijd open schiet. Alternatief zou misschien de 18-105 kitlens zijn, dan heb je meer bereik en VR, maar een mindere bouwkwaliteit (plastic mount).

Maar een betere keus zou de 16-85 lens zijn, optisch beter geschikt voor de 16 MP resolutie van de D7000, aan beide einden wat meer bereik (op groothoek scheelt die 2 mm toch best nog wel), VR en een degelijke bouw. Die 16-85 wordt soms ook als kit met D7000 geleverd maar is wel vrij prijzig.

Van die 70-300 telezoom, welke versie heb je? De plastic 70-300 AF, de betere 70-300 AF ED, of de nieuwste AF-S VR? Die laatste is een prima lens voor de D7000, de eerste twee gaan waarschijnlijk tekort schieten op scherpte, en zijn ook door het ontbreken van VR lastiger mee uit de hand te schieten.

Als ik even snel in de pricewatch kijk zijn de D7000 + 16-85 kits bijna even duur als een D7000 + losse 16-85, dus je zou ook eerst eens kunnen kijken hoe die D7000 bevalt met je huidige lenzen, en dan eventueel upgraden daar waar je tegen beperkingen aanloopt.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 16-10-2012 11:11 . Reden: typo ]

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Abbadon
Haal idd alleen een D7000 body en klaar ben je. Houd de D70s ernaast voor als je eens in een dip zit, dan kun je de wereld door een roze bril aanschouwen :P

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Wesco schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:06:
[...]

Die 18-70 is best een aardige lens, alleen wel wat vignetting als je wijd open schiet. Alternatief zou misschien de 18-105 kitlens zijn, dan heb je meer bereik en VR, maar een mindere bouwkwaliteit (plastic mount).

Maar een betere keus zou de 16-85 lens zijn, optisch beter geschikt voor de 16 MP resolutie van de D7000, aan beide einden wat meer bereik (op groothoek scheelt die 2 mm toch best nog wel), VR en een degelijke bouw. Die 16-85 wordt soms ook als kit met D7000 geleverd maar is wel vrij prijzig.

Van die 70-300 telezoom, welke versie heb je? De plastic 70-300 AF, de betere 70-300 AF ED, of de nieuwste AF-S VR? Die laatste is een prima lens voor de D7000, de eerste twee gaan waarschijnlijk tekort schieten op scherpte, en zijn ook door het ontbreken van VR lastiger mee uit de hand te schieten.

Als ik even snel in de pricewatch kijk zijn de D7000 + 16-85 kits bijna even duur als een D7000 + losse 16-85, dus je zou ook eerst eens kunnen kijken hoe die D7000 bevalt met je huidige lenzen, en dan eventueel upgraden daar waar je tegen beperkingen aanloopt.
Het is een AF-s 70-300 ED VR :) deze hebben we toentertijd aangeschaft voor onze vakantie door Zuid-Afrika. Aangezien een hoop wilde beesten in de wildparken daar niet van plan waren naar ons toe te komen :P viel onze keuze toen daar op.

Ik zelf mag graag natuur, dieren en macro foto's maken en de vrouw zit meer in de culturele hoek qua fotografie.

Ik wil er dus eigenlijk nog een goede lens bij hebben vanaf 18 tot??

Naast de D70s gebruiken we nog een Canon SX1 IS

De vrouw wil ook nog een handtas model hebben en daarvoor zijn we aan het orienteren op de nikon 1

@Abbadon ik ben al zo wappie van mezelf dat ik het leven al door een roze bril zie :P

• Wesco
Als geld geen probleem is zou ik zeker die 16-85 lens gaan halen. Een heel mooi walkaround bereik, en een prima combi met de 70-300 VR: kleine overlap in bereik en ook dezelfde filtermaat.

Ook een combi die door Thom Hogan van harte wordt aangeboden in zijn laatste artikel over DX: http://bythom.com/dxlenssets.htm

Enige nadeel zou zijn dan die 16-85 niet heel lichtsterk is (f3.5-5.6), maar door de hoge ISO die mogelijk is op de D7000 is dat niet zo'n probleem. Tenzij je met beperkte scherptediepte / DOF (depth of field) zou willen werken, dan zou je bv. de Sigma 17-50 2.8 OS kunnen kiezen, maar dan is je bereik weer een stuk beperkter.

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Het gaat (na overleg met de directeur :-P ) de kit met 16-85 worden.

ISO en lichtwaarden zeggen me nog wel wat

DoF en en allerlei techieken uhhhhh :$

Ik ben op dat vlak iemand die graag plaatjes schiet en hierbij speelt/leert door te spelen met de lichtwaarden.

Een degelijke cursus zou misschien nog niet eens zo gek zijn :$ :P

Bedankt voor zover voor de info _/-\o_

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het ligt mss aan mij, maar ik vind 't een beetje gek om een dure D7000 en dure lens te halen, als je de basis van fotografie nog niet meehebt :/ De functies van de D7000 gebruik je dan wsl toch niet, en de beeldkwaliteit ligt voornamelijk aan je glas (en de persoon achter de camera). Ben je dan niet beter af met een goedkopere body en meer/betere lenzen?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mjah, kip en ei verhaal. Als je er niet aan begint zal je het ook nooit leren. Ik vind er niets mis mee om gewoon de apparatuur te halen en daarna al doende van alles te leren. Is ook nog eens goed voor de economie.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
De vrouw maakt vaker foto's met de SLR dan ik dat doe :-)

Wat zou je anders voor body aanraden ?

En idd beginnen moeten we toch ook ergens. dan geef ik liever nu wat mee centen uit dan dat k twee keer geld kwijt ben.

[ Voor 38% gewijzigd door jdwrist op 17-10-2012 12:51 ]

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Nu zie ik bij de mediamarkt de Canon EOS 550D in de aanbieding staan voor een leuke prijs.

Is deze net zo goed als de D7000 of is dit appels met peren vergelijken?

Welke zou ik beter kunnen nemen

• Wesco
Die Canon aanbieding snel vergeten! Die 550D body is al wat ouder (inmiddels opgevolgd door zowel de 600D als de 650D) en de restanten worden nu gedumpt. Samen met wat oudere lenzen zonder stabilisatie (IS heet dat bij Canon), die kwalitatief minder goed zijn dan jouw Nikon varianten.

Plus dat je bij een overstap naar Canon ook je huidige lenzen moet verkopen, waar feitelijk niks mis mee is. Dus ik zou als ik jou was in elk geval bij Nikon blijven.

Als de aankoop van een D7000 met 16-85 lens bij nader inzien toch een beetje een te grote investering is, dan zou je nu alleen een D7000 body kunnen kopen, en je huidige 18-70 kitlens en 70-300 VR blijven gebruiken.

Alternatief is eventueel nog een D5100 body, die koop je nu onder de 500 € (de opvolger daarvan, de D5200, wordt volgende week verwacht volgens de geruchten, maar zal dan wel weer flink duurder zijn).

Pagina: 1