Spellingchecker op reacties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 23:52

zaadstra

Überprutser

Topicstarter
Hallo,

is het een idee om een spellingchecker (a la Word 2010) in te bouwen in het invoerveld voor reacties op nieuws?

Het is af en toe te huilen wat het spellingsniveau is van de Tweakers.net bezoekers. Het gevoel bekruipt me dat anderen die reacties lezen, denken dat het zo hoort en zelf ook zo gaan schrijven. De d's en de t's zijn hopeloos maar ook zinsconstructies als b.v. "ten op zichten van".

Zie deze pagina voor veel voorbeelden: http://tweakers.net/nieuw...enis-af-in-sony-zaak.html

Het zou mooi zijn als het algemene taalniveau van de mede-tweaker zo wat opgekrikt kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

zaadstra schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:49:
Het zou mooi zijn als het algemene taalniveau van de mede-tweaker zo wat opgekrikt kan worden :)
Of zou het mooi zijn dat jij niet meer geconfronteerd word met de slechte taalbeheersing van anderen?

Als er overal spellingscontrole wordt toegepast, hoeft niemand meer moeite te doen de taal goed te leren. Immers wordt het toch wel door de computer gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Gewoon een browser gebruiken met ingebouwde spellingschecker, zoals Google Chrome bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 07:33
In opera zit standaard een feature die in ieder geval voor engels werkt.

Er zal vast een Nederlands woordenboek zijn.

Maargoed, beetje overdreven natuurlijk. Lekker overslaan die reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

90710

Dat werkt natuurlijk alleen op je eigen reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04

SeatRider

Hips don't lie

KnoxNL schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:27:
Maargoed, beetje overdreven natuurlijk. Lekker overslaan die reacties.
Dat vind ik wel een punt, voor mij werkt het taalniveau van een poster mee de betrouwbaarheid ervan te bepalen :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

90710

Ja, want iemand die niet betrouwbaar is kan niet spellen? :p Dat is wel een erg scheve vergelijking, vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
SeatRider schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Dat vind ik wel een punt, voor mij werkt het taalniveau van een poster mee de betrouwbaarheid ervan te bepalen :).
Exact. Dat helpt me in nieuws, maar vooral ook V&A en op het forum. Taalgebruik is bepalend of ik ergens wel of niet energie in steek. Zelf ben ik ook niet foutloos, maar het gaat me aardig goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
90710 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:31:
Ja, want iemand die niet betrouwbaar is kan niet spellen? :p Dat is wel een erg scheve vergelijking, vind je niet?
Het gaat hierbij niet alleen om spelling, maar ook grammatica, algehele zinsopbouw en of de kern van een verhaal/vraag duidelijk naar voren komt.

Volledigheid van (achtergrond)informatie speelt ook een rol.

Kortom, het totale plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42

NSG

Je weet niks!

Ik weet niet welke webbrowser jij gebruikt maar, in ieder geval IE10, Google Chrome en Firefox hebben standaard een Nederlandse spellingchecker aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dit gaat over de inhoud van reacties, dus deze discussie lijkt me beter in Tweakers.net Moddereter Forum dan in Geachte Redactie te passen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:49

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Mja, wij kunnen er ook niet zoveel mee. Inderdaad heeft iedere volwassen browser wel een spellingschecker tegenwoordig, en wie die niet gebruikt zal eentje die tweakers zou bouwen ook negeren.

Wat moderatie betreft hebben we wel een beleid:
- Kleine spellingsfouten negeren (domme dingen als 'ik wordt')
- Wanneer de leesbaarheid achteruit gaat of er dingen verkeerd begrepen worden, een punt aftrekken.
- Complete onzin / provocerende fouten ('besguldige is makkelik. bewyze... das moeilik') op -1.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firest0rm
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-02 21:25
Anoniem: 63975 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:25:
[...]

Of zou het mooi zijn dat jij niet meer geconfronteerd word met de slechte taalbeheersing van anderen?

Als er overal spellingscontrole wordt toegepast, hoeft niemand meer moeite te doen de taal goed te leren. Immers wordt het toch wel door de computer gecorrigeerd.
Zo heb ik dus wel mooi engels geleerd en nee dat heb ik niet te danken aan mijn school engels was daar zo slecht...

via het spelen van games en het kijken van films (waar ze overduidelijk alles voor doen) kun je prima engels leren je onthoud het vanzelf! altans ik wel!

en dat krijg ik nu ook met japans (kijk nogal wat animatie series)

Urusai! Baka! (als grap bedoelt)

[ Voor 7% gewijzigd door firest0rm op 19-10-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

firest0rm schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:46:
[...]

zo heb ik dus wel mooi engels geleerd en nee dat heb ik niet te danken aan mijn school engels was daar zo slecht...

via het spelen van games en het kijken van films (waar ze overduidelijk alles voor doen) kun je prima engels leren je onthoud het vanzelf! altans ik wel!
Nu de shift-knop nog zien te vinden en iedereen is blij!

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firest0rm
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-02 21:25
Hoe noem je zo iets... smet vrees maar dan voor interpunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 16:11
firest0rm schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:52:
Luiheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

firest0rm schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:52:
Smetvrees voor aan elkaar schrijven? Engelse ziekte?

Maar goed, ik zie er niet veel in (beetje hetzelfde verhaal als automatisch bepaalde woorden filteren enzo).

Om het nou allemaal maar uit handen te gaan geven aan een spellingscontrole, nou nee (althans, niet vanuit t.net dan).

En wat win je er precies mee? Het enige mogelijke voordeel dat ik erin zie, is dat posts/reacties 'professioneler' overkomen. Maar het blijft toch echt user generated content. Als iemand voor geen meter kan typen, zal zijn score vanzelf wel naar beneden gaan en zal hij/zij minder snel serieuze reacties krijgen. Als iemand daar last van heeft, haalt hij/zij het zelf maar door een spellingscontrole vind ik. Op die manier kan iemand die niet kan spellen alsnog serieuzer overkomen, door ook serieus een controle te laten doen op spelling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
+1 voor TS
crizyz schreef op donderdag 01 november 2012 @ 02:40:
En wat win je er precies mee? Het enige mogelijke voordeel dat ik erin zie, is dat posts/reacties 'professioneler' overkomen. Maar het blijft toch echt user generated content. Als iemand voor geen meter kan typen, zal zijn score vanzelf wel naar beneden gaan en zal hij/zij minder snel serieuze reacties krijgen. Als iemand daar last van heeft, haalt hij/zij het zelf maar door een spellingscontrole vind ik. Op die manier kan iemand die niet kan spellen alsnog serieuzer overkomen, door ook serieus een controle te laten doen op spelling. :)
Minder irritatie + minder posts van taalnazi's :p Het is vooral zwaar irritant als mensen 'als' i.p.v. 'dan' gebruiken }:|

Het is een beetje net als met programmeertalen: 99 van de 100 talen hebben een brakke compiler/interpreter die alles maar slikt als zoete koek. Mensen zijn lui en het interesseert ze geen bal of hun software nou wel of niet goed werkt. Het gevolg: talloze onnodige security vulnerabilities en software dat constant faalt. En mensen willen daar gewoon niet van leren |:( Hetzelfde is met user generated content. Je zult het ze dus toch echt een beetje op moeten leggen denk ik.

Ik denk dat een spellingchecker wel een goed idee is. Eventueel kan t.net aan gebruikers een score laten zien die aangeeft hoeveel fouten in de oorspronkelijke reactie/tekst stonden. Dan is i.i.g. te zien of mensen wel of niet compleet op de spellingchecker hebben staan leunen :p

Nu we toch ideeën aan het genereren zijn :p : als t.net niet voor een spellingchecker gaat, dan gewoon de mogelijkheid bieden om een 'Is dyslectisch' labeltje weer te laten geven. Misschien zorgt dat ervoor dat iemand niet direct compleet afgefakkeld wordt door taalnazi's :+

PS: Ik heb geen spellingchecker voor Nederlands in mijn Firefox -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dit idee is al meer dan eens geopperd en (gelukkig) afgeschoten.
zaadstra schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:49:
De d's en de t's zijn hopeloos maar ook zinsconstructies als b.v. "ten op zichten van".
Ik denk dat je de waarde van geautomatiseerde spellingcontrole overschat, of in de war bent met grammaticacontrole. Op dt-fouten in voltooide deelwoorden onderstrepen na doet 't namelijk helemaal niets met je voorbeelden.
onox schreef op donderdag 01 november 2012 @ 03:47:
PS: Ik heb geen spellingchecker voor Nederlands in mijn Firefox -O-
Afbeeldingslocatie: http://support.mozilla.org/media/uploads/gallery/images/05675f3d603e2607555817580ba1c0c2-1271792700-577-4.png

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

GoT zou de eerste op internet zijn met een pre-post spellingscontrole checker die keurt of je typewijze wel correct is ofniet. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Van mij mag het er komen als er ook in de regels komt dat de spellnazies niet op reacties mogen reageren, dat stoort mij meer dan de taalfouten en krijgen steevast een -1 van mij.

En dit is een beter voorbeeld hoe irritant dit is:
nieuws: ING en ABN Amro gaan bankpas uitrusten met nfc-chip - update 2
Meteen bovenaan.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 01-11-2012 08:51 ]

Pagina: 1