[feat] Automatische spellingscorrectie

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Het is zaterdagochtend en ik heb zin om een zeer interessante feature te vragen. Die hopelijk het Nederlands op deze website tot een hoger niveau kan brengen. Hoe zou het zijn als de meest voorkomende gruwelijke taalfouten automatisch werden verbeterd. Nee niet als vage 1 april grap, maar gewoon omdat het kan.

Woorden als: egt, werdt, etc. dat moet goed strreplacen zijn.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik denk niet dat je technische oplossingen moet maken voor "user stupidity" of luiheid.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Alsjeblieft niet zeg, spellingscontrole zou prima zijn, maar spellingscorrectie niet. Ik maak zelf wel uit wat ik verstuur (en als je het automatisch gaat verbeteren leert niemand er wat van).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 02:19:
Alsjeblieft niet zeg, spellingscontrole zou prima zijn, maar spellingscorrectie niet. Ik maak zelf wel uit wat ik verstuur
Je kunt beter een extreme feature vragen die later wordt afgezwakt, dan een softe feature waar niemand het nut van ziet. Immers in je browser wordt ook alles onderstreept.
(en als je het automatisch gaat verbeteren leert niemand er wat van).
Gezien mijn eigen academische achtergrond in deze richting klopt je uitspraak niet. Hoe meer iemand in aanraking komt het hoe het wel moet, des te meer dat statistisch gezien de keuze wordt om het toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gewoon posten niet toestaan als dergelijke woorden in de post voorkomen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 02:39:
Gewoon posten niet toestaan als dergelijke woorden in de post voorkomen :P
Dan vind ik dit een beter oplossing. 'Sorry, het taalkundige niveau van deze post is te laag'.

Al voorkom je dan ook dat mensen die het met opzet gebruiken om een punt te maken posten. Misschien een soort boostsysteem toevoegen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Opzich kan je wel voor je browser een extensie schrijven die dit achteraf doet als je je echt zo enorm daaraan stoort.
Ja het is moeiteloos irritant en heb zelf vaker (nofi) geroepen dat je dyslexie met een kleine regex kan oplossen (sinds gewoon de ij/ei en d/t geswapped worden e.d.) zie ik niet in waarom dit op Tweakers.net als 'feature' moet zijn.
Hele hele elitaire gedrag van mensen "ik kan beter spellen dan jij" maakt je geen beter mens. Wil je hoogzinnige taalkunst lezen kan je beter niet op websites komen waar de 'gewone' mens comments kan achterlaten ;)

PS: een extension zou ik zelf ook wel stoer vinden om te gebruiken ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Volgens mij moeten we mensen niet op willen voeden als het om taal gaat. In het geval dat het echt beneden de peil is hebben we daar al tools voor: mods die gebruikers er vriendelijk op wijzen of ze een beetje op hun taalgebruik willen letten. Met technische maatregelen komen we alleen maar elitair over, en dat moeten we imo niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:06:
Met technische maatregelen komen we alleen maar elitair over, en dat moeten we imo niet willen.
Mag ik die even quoten voor het nageslacht? Die hebben we zwart op wit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:15:
[...]

Mag ik die even quoten voor het nageslacht? Die hebben we zwart op wit :P
Niet selectief quoten hè? :N Het gaat om taal. Andere technische maatregelen voor stoute users blijven natuurlijk gewoon staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RoD schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:16:
[...]

Niet selectief quoten hè? :N Het gaat om taal. Andere technische maatregelen voor stoute users blijven natuurlijk gewoon staan >:)
Ik vind 't toch uitermate grappig dat je op een online forum taal niet belangrijk vindt, terwijl dat notabene de enige manier van communicatie in een dergelijk medium is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:16:
Geen selectieve uitspraken doen, hè :p

Nee, maar uiteindelijk denk ik dat je er niets aan moet willen doen, om verschillende redenen. Echter snap ik ook echt wel degelijk dat je er over nadenkt. Helaas heeft de democratisering van de mening in combinatie met het medium internet er voor gezorgd dat daadwerkelijk iedereen overal, om Gunners woorden te gebruiken, zijn plasje overheen kan leggen. Dat maakt het voor de mensen die wel een poging doen een inhoudelijke discussie te voeren soms wat frustrerend, al moet ik helaas erkennen dat ook inhoudelijke discussies hier vaak over de vorm gaan (het lijkt bij gebrek aan debatteercapaciteiten en respect voor elkaars standpunten). Dat vind ik soms intens spijtig, want dit is juist een forum dat zo uit zijn voegen puilt van intelect, evaring en kennis dat er daadwerkelijk wel eens grote, constructieve stappen gezet zouden kunnen worden. Helaas is het in plaats daarvan soms, om het even te chargeren, een soort speelplaats met grote mensen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

CyBeR schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:29:
[...]

Ik vind 't toch uitermate grappig dat je op een online forum taal niet belangrijk vindt, terwijl dat notabene de enige manier van communicatie in een dergelijk medium is.
Lezen is ook belangrijk ;) Ik zeg helemaal niets over het niet belangrijk vinden van taal, ik zei wat over de technische maatregelen en hoe we op die manier op users overkomen.

Ik denk namelijk dat het vervangen van woorden zoals "egt" door "echt" niets op gaat leveren, behalve irritatie bij users.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 27-08-2011 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RoD schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:33:
[...]

Lezen is ook belangrijk ;) Ik zeg helemaal niets over het niet belangrijk vinden van taal, ik zei wat over de technische maatregelen en hoe we op die manier op users overkomen.
Je zegt dat je users niet wilt opvoeden voor wat betreft hun taalgebruik, maar impliciet dus wel voor wat betreft andere dingen die ze fout doen. Taal heeft voor jou dus minder belang dan al die andere dingen, terwijl ik 't eigenlijk juist een van de belangrijkste onderdelen van een forum acht te zijn.

Ik denk dus dat je users wél moet opvoeden qua taal. Niet met technische maatregelen overigens, maar door er wat van te zeggen. Anders wordt 't steeds maar erger en erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

CyBeR schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:37:
[...]

Je zegt dat je users niet wilt opvoeden voor wat betreft hun taalgebruik, maar impliciet dus wel voor wat betreft andere dingen die ze fout doen. Taal heeft voor jou dus minder belang dan al die andere dingen, terwijl ik 't eigenlijk juist een van de belangrijkste onderdelen van een forum acht te zijn.

Ik denk dus dat je users wél moet opvoeden qua taal. Niet met technische maatregelen overigens, maar door er wat van te zeggen. Anders wordt 't steeds maar erger en erger.
Je hebt de zin toch gelezen die daarna komt in mijn post? We spreken echt wel users aan als het taalgebruik beneden peil is :) Opvoeden door elke spelfout aan te passen, danwel automatisch of handmatig, is een slechte zaak. Het forum draait om communicatie, en dat wil ook best als er hier ergens een d of t verkeerd staat. Nogmaals, wanneer het dus echt beneden peil is, en teksten moeilijk leesbaar worden, dan zeggen we er wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zie zelden mensen hier op GoT MSN-taal gebruiken? ;).

Verder als het gaat om dyslectische mensen die diverse typfouten maken, standaard zit er in Firefox al een toffe add-on die een spellingscontrole uitvoert in formulier-input's op een manier zoals Word ook doet met leuke rode golvende lijntjes. Dat lijkt mij toch al voldoende. :P

En als er iemand (herhaaldelijk) irritante MSN-taal gebruikt (wat gebruiker vaak het bloed onder de nagel vandaan haalt) dan is er vast wel een moderator in de buurt om in te grijpen met een mod-edit bijvoorbeeld of je kan een TR aanmaken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MSN-taal heb ik volgens mij nog niet gezien hier, maar ik zie echter wel eens mensen met een "kapotte" shift-toets en mensen die niet weten wat leestekens zijn ;).

En laat ik de niet-bestaande eenheid mb niet vergeten |:(

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 27-08-2011 12:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

AW_Bos schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 10:42:
En als er iemand (herhaaldelijk) irritante MSN-taal gebruikt (wat gebruiker vaak het bloed onder de nagel vandaan haalt) dan is er vast wel een moderator in de buurt om in te grijpen met een mod-edit bijvoorbeeld of je kan een TR aanmaken.
Dit dus. Als iemand echt consequent post met brakke spelling en dergelijke, schiet gewoon een moderator aan.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:29:
Ik ben het met het bovenstaande echt volledig eens.

Maar misschien dat dit wel meegenomen kan worden in een karma score berekening. Hoe dan ook dat de discussie serieus wordt gevoerd is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Karmascoreberekening op basis van taal? Serieus? 8)7

Dat iemand wat spelfouten maakt, wil nog niet zeggen dat 'ie slecht bezig is. En er zijn ook mensen die geen reet om karma geven ( * Hahn hand).

Maar sowieso is dit iets wat eigenlijk opgelost moet worden bij de bron (de mensen die niet goed kunnen spellen) en niet achteraf verholpen moet worden. Je wordt er alleen maar dommer van als je nergens meer over na hoeft te denken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37

crisp

Devver

Pixelated

RoD schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 03:06:
Volgens mij moeten we mensen niet op willen voeden als het om taal gaat. In het geval dat het echt beneden de peil is hebben we daar al tools voor: mods die gebruikers er vriendelijk op wijzen of ze een beetje op hun taalgebruik willen letten. Met technische maatregelen komen we alleen maar elitair over, en dat moeten we imo niet willen.
Hier sluit ik me bij aan. Daarbij vind ik dat een dergelijke feature sowieso niet aan ons is om te implementeren; dat wil je op browser-niveau hebben (goh, daar zijn zowaar ook extensies voor ;))

wontfix dus

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.