Lichte ruis in actieve speakers. Netfilter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Topicstarter
Ik heb 2 KRK Rokit 6 Active speakers aan een creative E-MU 0404 hangen en ze hebben beiden een lichte ruis als ze aan staan.
Deze ruis is onafhankelijk van het aan uit of staan van mijn externe audiokaart, ingeplugd zijn van de TRS kabel of zelfs volume van de ingebouwde versterker.
Moet met mijn hoofd in de buurt van de speakers komen om het te horen dus echt hindelijk is het niet maar ik wil er tóch van af. Een defect lijkt het me niet want ze doen het allebij.

Hier en daar lees ik dat ik een netfilter moet gebruiken om dit op te lossen, is dit waar en zo ja welke wordt geadviseerd?
Ze beginnen na wat snel googlen ergens bij 50 euro bij conrad o.i.d. en gaan door tot achterin de 1000 (wtf?! :') ) euro op audiofielensites. Ik wil eigenlijk zelfs voor die 50 euro wel zeker weten dat het mijn probleem oplost, zeker als ik meer moet gaan uitgeven. Moet wel een aantoonbaar nut aan vast zitten dus voordat ik zo'n ding koop ergo mijn klacht oplossen.

Ze zitten op een ongeaard stopcontact, dat is een wellicht niet onbelangrijk detail in deze kwestie. Helaas is alles behalve de keuken en badkamer ongeaard hier dus ergens toch een aarde wegtrekken is geen praktische mogelijkheid zonder mijn elektranet te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170909

Je zou eens een haspel uit kunnen rollen om het aardingsprobleem uit te kunnen sluiten.
Eventueel kan je iets gaan testen met een ontstoringsfilter of zelf een netfilter bouwen i.v.m kosten.
Je zou ook nog eens een scheidingstrafo kunnen proberen. Volgens mij zou deze de meeste hoog frequente storingen ook teniet doen mits het een bloktrafo betreft.
Probeer anders eens wat componenten los te koppelen of apparatuur uit te schakelen om te kijken waar het probleem nu eigelijk vandaan komt.
Aarden kan trouwens wel op andere manieren. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb alles op hetzelfde stopcontact/blok uitgezet en enkel 1 van de monitors aangelaten en de ruis blijft. Dus dit doet me vermoeding dat de "vervuiling" van verderop komt of met de aarding uit te staan heeft.
In totaal zitten er netkabels voor mijn tv, de 2 monitors, mijn pc en mijn geluidskaart op dat blok. Dus geen rare dingen.
Haspel heb ik niet maar ik heb ff een speaker afgekoppeld en in de keuken aangesloten en daar is de ruis ook aanwezig. Probleem is er dus ook op een hele andere geaarde groep.

Wat raad je aan voor ontstoringsfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215247

ruis oplossen met een netfilter ?
het moet niet gekker worden.

Een netfilter kan zin hebben voor bepaalde zaken (eerder om schakelpieken en storingen vanop het net / andere verbruikers buiten te houden). Denk maar aan dimmers met fase-aansnijding enz..
Echter, wat veel mensen vergeten is dat een netfilter voor audio NIET mag beschikken over Y-tap condensatoren --> tussen fase/neuter naar de aarde. Zo koppel je eerder storingen in !!!
Daarom moet je eigenlijk voor de betere netfilter uitwijken naar een medisch netfilter.
Deze zijn te koop op sites als bv Conrad, en kosten 20 à 30€.
Netfilters mét Y-tap condensatoren zullen meer kwaad dan goed doen.

Bij jou is de aarde niet aangesloten dus in principe zou dat kunnen met een gewoon netfilter, maar desalniettemin lijkt jou probleem een andere oorzaak te hebben.
Ik denk eerder aan de gebruikte (klasse D ?) versterker in je actieve speakers, ofwel de interne voeding.
Zijn er nog gebruikers met eenzelfde klachten ?

Even voor de goede orde.
Alles met het woordje 'audiofiel' voor moet je erg kritisch bekijken.
Sommigen zouden je een blok hout verkopen (letterlijk !!!!) die de negatieve akoestische kamereigenschappen volledig verhelpt...
1000€ uitgeven voor netfilters en netconditioners is in mijn ogen onzin, zelfs met een high-end set.
Het 'horen' van een verschil zit ook vaak tussen de oren.
Hé, er zit een netfilter van 1000€ tussen dus dat MOET ook gewoon beter klinken, enz ...
Laat je daar niet te zot door maken :>

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 215247 op 22-10-2012 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37
Anoniem: 215247 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:11:
Misschien bedoelt TS wel brom. Er zijn zoveel mensen die dat door elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 215247 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:11:

Een netfilter kan zin hebben voor bepaalde zaken (eerder om schakelpieken en storingen vanop het net / andere verbruikers buiten te houden). Denk maar aan dimmers met fase-aansnijding enz..
Echter, wat veel mensen vergeten is dat een netfilter voor audio NIET mag beschikken over Y-tap condensatoren --> tussen fase/neuter naar de aarde. Zo koppel je eerder storingen in !!!
Daarom moet je eigenlijk voor de betere netfilter uitwijken naar een medisch netfilter.
Deze zijn te koop op sites als bv Conrad, en kosten 20 à 30€.
Netfilters mét Y-tap condensatoren zullen meer kwaad dan goed doen.

Bij jou is de aarde niet aangesloten dus in principe zou dat kunnen met een gewoon netfilter, maar desalniettemin lijkt jou probleem een andere oorzaak te hebben.
Ik denk eerder aan de gebruikte (klasse D ?) versterker in je actieve speakers, ofwel de interne voeding.
Zijn er nog gebruikers met eenzelfde klachten ?
Er zijn gebruikers met dezelfde klachten maar ik moet ze wel zoeken. Je moet ook wel een beetje een mierenneuker zijn om er over te beginnen maargoed dat ben ik nou eenmaal met vlagen. :P
Probleem wat ik heb als de oorzaak in de versterkers zit, de ruis is een constant. Ongeacht volume, aangesloten apparaat of stopcontact.
Als het de versterker is zou het weg moeten zakken als ik het volume op 0 zet, lijkt me? Daarom denk ik zelf aan "vervuiling" vanaf het lichtnet gezien de speakers gevoed moeten worden.

Volgens website KRK:
Amplifier Class:Class A-B
Bron: http://www.krksys.com/krk...eakers/rokit/rokit-6.html
Even voor de goede orde.
Alles met het woordje 'audiofiel' voor moet je erg kritisch bekijken.
Sommigen zouden je een blok hout verkopen (letterlijk !!!!) die de negatieve akoestische kamereigenschappen volledig verhelpt...
1000€ uitgeven voor netfilters en netconditioners is in mijn ogen onzin, zelfs met een high-end set.
Het 'horen' van een verschil zit ook vaak tussen de oren.
Hé, er zit een netfilter van 1000€ tussen dus dat MOET ook gewoon beter klinken, enz ...
Laat je daar niet te zot door maken :>
Zo ver was ik ook al en was het ook absoluut niet voornemens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 13:00
Niet iedereen is even gevoelig voor dergelijke ruis. Ik wel overigens. Ik had ooit een set M-Audio DSM3 gekocht, maar heb deze terug moeten sturen vanwege de irritante ruis. Jammer want het was wel een bijzonder speaker, met digitale ingangen.

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/M-AudioDSM3.jpg

Nu heb ik de focal CMS 65, geen ruis, en nog een betere speaker ook. Nee niet beter, geweldig!

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/FocalCMS65Setup.jpg

Ik denk dat het een eigenschap van jouw KRK is, de gebruikte componenten zijn niet goed genoeg. Verkopen en upgraden als je iets beter wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:03:
Niet iedereen is even gevoelig voor dergelijke ruis. Ik wel overigens. Ik had ooit een set M-Audio DSM3 gekocht, maar heb deze terug moeten sturen vanwege de irritante ruis. Jammer want het was wel een bijzonder speaker, met digitale ingangen.

[afbeelding]

Nu heb ik de focal CMS 65, geen ruis, en nog een betere speaker ook. Nee niet beter, geweldig!

[afbeelding]

Ik denk dat het een eigenschap van jouw KRK is, de gebruikte componenten zijn niet goed genoeg. Verkopen en upgraden als je iets beter wilt!
Even voor de duidelijkheid, ik moet met mijn oor voor de conus gaan hangen terwijl er geen muziek aanstaat om het te horen. Dus ik ben wel een klein beetje aan het zeuren. Maar wil er als het even kan toch van af. Het hinderd niet. Het geluid wat er uit komt vind ik van een erg hoogstaand niveau en ga ze er niet om terugsturen.

Wil je wel digitale ingangen op je speakers trouwens? Volgens mij heb je meer aan een goede digital to analogueconverter als je gaat voor audiokwaliteit. Subjectief natuurlijk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-07 13:00
Dan zou ik er niet meer tijd in steken en gaan genieten!

Ik ben er overigens heilig van overtuigd dat je nog veel meer gaat genieten als je ooit deze speakers gaat upgraden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:21:
Dan zou ik er niet meer tijd in steken en gaan genieten!

Ik ben er overigens heilig van overtuigd dat je nog veel meer gaat genieten als je ooit deze speakers gaat upgraden. :-)
Denk het niet. Zo fantastisch is mijn gehoor niet op dat gebied.
Ik heb een prima fequentiebereik en het verschil tussen mijn oude PC set en deze KRK studiomonitors hoor ik dan nog wel :P maar het verschil tussen dit en nog duurdere kit moet ik meer moeite voor doen dan het me waard is. :)

Ik heb dit gekocht om, iig voor mijn computer, klaar te zijn. :)
Als ik ooit vrijstaand kom te wonen komt er misschien nog weer een sub bij maar voor nu ben ik blij dat het er niet is. :)

Vind je kit wel mooi trouwens. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 22-10-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-07 18:36
Hoor je niet gewoon de transistor ruis?
Elke transistor ruist iets, bij het ene versterker ontwerp en de kwaliteit van de componenten is dit meer hoorbaar dan bij andere.
Geen enkele filter/conditioner of ander wonder apparaat zou zoiets kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is de versterker die je hoort.
Hoogstwaarschijnlijk een klasse D.
Het is eigen aan je actieve speakers waarbij in het design hier en daar overwegingen gemaakt naar componentkeuze / kwaliteit / aanwezigheid...
Ga je met een netfilter niet veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24

Jag

Meestal kwestie van gain-structure optimaliseren. Dat wil zeggen, geen lage signalen gebruiken. Dus gain op je actieve speakers iets dichtdraaien is waarschijnlijk al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Zoals al eerder gezegd heb je dit echt niet opgelost met een netfilter of een andere soortgelijke oplossing. De storing komt echt vanuit de ingbouwde componenten, en de combinaties van verschillende componenten. Niks aan te doen dus. Het enige wat je zou kunnen proberem is de audiobron zo hard mogelijk (wel zonder clippen) uit te laten sturen. Hierdoor kan je de gain terugdraaien wat de ruis wel zou kunnen verminderen voor een gedeelte. Maar als je echt met je oor voor de conus moet gaan hangen om het te horen, en het sowieso niet nadelig is voor de muziek, zou ik het zo laten. Elke versterker of actieve speaker heeft in meer of mindere mate last van versterkerruis, of het nu gaat om een krk-setje of een duur actief PA-speakersysteem.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik heb (denk ik) ongeveer hetzelfde probleem (exact dezelfde speakers), maar bij mij is het duidelijker aanwezig, alleen wanneer ik de gain op het laagste standje zet (-30dB) is het niet te horen op normale luisterafstand, maar dat betekent dat de monitors helemaal niet zo hard kunnen.

Deze zitten aangesloten op een Traktor S4 DJ-Controller, op het moment dat ik de USB er in stop op de Traktor krijg ik storing door, zelfs als er geen geluid aan staat (en master out op het laagste standje). Wat in mijn ogen betekent dat er toch echt storing door het signaal mee komt. Aangesloten op mijn (zelfbouw) desktop heb ik hier last van, maar als ik de MacBook Pro van mijn vader aansluit heb ik het probleem niet meer, wat in mijn ogen toch echt betekent dat er iets mis is met de aanlevering van stroom vanaf de PC. Ik heb nog niet de mogelijkheid gekregen het met een iMac te proberen maar dit ben ik wel nog van plan.

Hier is een linkje naar het geluid dat mijn speakers produceren. Misschien dat dat overeen komt met jouw ervaring.

Ik hoop dat iemand mij (en misschien de OP) kan helpen :)

ps. mocht dit hier ongewenst zijn, maak ik mijn eigen topic aan, maar aangezien de problemen zo gelijkend zijn leek het me wel gepast in dit topic :)

edit:
zojuist geprobeerd met de iMac, en dat leek hetzelfde resultaat te geven als de MacBook. terug bij af dus :( ik begin te vermoeden dat mijn voeding gewoon vieze stroom levert (of is dat een rare gedachte?).
Ik heb wel even gelet op de 'ruis' en die hoor ik inderdaad wel als ik hem aansluit op de iMac, heel zachtjes weliswaar, maar dat is wel een ander geluid als wat ik hoor als hij is aangesloten op mijn PC, daarom zal ik zelf ook even een topic aanmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Nilsepils op 28-10-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kan eventueel liggen aan het feit dat je USB connectie niet galvanisch gescheiden is.
Kan je gebruik maken van een optisch Toslink signaal ?

// blijft ook van mijn kant gissen hoor .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Bij mij komt er exact hetzelfde geluid uit mijn speakers. Ik dacht eerst dat het de pc was, het is zo'n typisch computer storings geluid. Maar het blijkt de versterker, een oud ding dat ik tijdelijk even gebruik. Als ik er een klap op geef is het weg, maar later komt het weer terug. Ik vermoed in mijn geval iets van een gare condensator, maar het is geen geval een geluid door straling of aardlus.
Wellicht is het ook zoiets in jouw geval. Gezien je er al andere apparaten op hebt aangesloten zal het in de computer zitten. Ipv dat je naar de iMac loopt met de hele handel, zet de iMac eens op de plek van je pc, anders krijg je teveel variabelen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:02
Probleem is dat ik denk dat mijn ouders daar niet zo blij mee zijn, maar het feit dat hij het wel doet met een MacBook (op mijn eigen plekje) is wel raar. Ik kan wel kijken of het toch een keer kan, maar ik dacht eigenlijk al redelijk tot de conclusie gekomen te zijn dat het de PC is, misschien kan ik nog een oud barrel vinden met windows er op.

[ Voor 38% gewijzigd door Nilsepils op 28-10-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 215247 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:43:
het is de versterker die je hoort.
Hoogstwaarschijnlijk een klasse D.
Het is eigen aan je actieve speakers waarbij in het design hier en daar overwegingen gemaakt naar componentkeuze / kwaliteit / aanwezigheid...
Ga je met een netfilter niet veranderen :)
Klasse A-B volgens de specificaties, zoals reeds eerder aangegeven. :)

Wat me opviel gisteravond is dat het aanweziger lijkt te zijn als ik een energie-intensief apparaat aan heb staan zoals de wasdroger, die bevind zich op een andere groep.
Dit geeft mijn vermoeden dat het met power-input te maken heeft toch wel wat krediet moet je erkennen... in elk geval dat het blijkbaar effect heeft op het geluid dat er uit de speaker komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 07-11-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:15:
Meestal kwestie van gain-structure optimaliseren. Dat wil zeggen, geen lage signalen gebruiken. Dus gain op je actieve speakers iets dichtdraaien is waarschijnlijk al voldoende.
Draaien aan gain/volume of andere knoppen op dat ding heeft 0,0 effect op het 'probleem'.
Dat het een gain dingetje zou kunnen zijn was een conclusie die ik voor mezelf ook al had getrokken. :)
Nilsepils schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:42:
Ik heb (denk ik) ongeveer hetzelfde probleem (exact dezelfde speakers), maar bij mij is het duidelijker aanwezig, alleen wanneer ik de gain op het laagste standje zet (-30dB) is het niet te horen op normale luisterafstand, maar dat betekent dat de monitors helemaal niet zo hard kunnen.

Deze zitten aangesloten op een Traktor S4 DJ-Controller, op het moment dat ik de USB er in stop op de Traktor krijg ik storing door, zelfs als er geen geluid aan staat (en master out op het laagste standje). Wat in mijn ogen betekent dat er toch echt storing door het signaal mee komt. Aangesloten op mijn (zelfbouw) desktop heb ik hier last van, maar als ik de MacBook Pro van mijn vader aansluit heb ik het probleem niet meer, wat in mijn ogen toch echt betekent dat er iets mis is met de aanlevering van stroom vanaf de PC. Ik heb nog niet de mogelijkheid gekregen het met een iMac te proberen maar dit ben ik wel nog van plan.

Hier is een linkje naar het geluid dat mijn speakers produceren. Misschien dat dat overeen komt met jouw ervaring.

Ik hoop dat iemand mij (en misschien de OP) kan helpen :)

ps. mocht dit hier ongewenst zijn, maak ik mijn eigen topic aan, maar aangezien de problemen zo gelijkend zijn leek het me wel gepast in dit topic :)

edit:
zojuist geprobeerd met de iMac, en dat leek hetzelfde resultaat te geven als de MacBook. terug bij af dus :( ik begin te vermoeden dat mijn voeding gewoon vieze stroom levert (of is dat een rare gedachte?).
Ik heb wel even gelet op de 'ruis' en die hoor ik inderdaad wel als ik hem aansluit op de iMac, heel zachtjes weliswaar, maar dat is wel een ander geluid als wat ik hoor als hij is aangesloten op mijn PC, daarom zal ik zelf ook even een topic aanmaken.
Het geluid toont overeenkomsten, maar ik vind het een beetje moeilijk te oordelen of het hetzelfde is. Zit momenteel niet thuis om het te vergelijken. :)
Bij mij maakt het sowieso niets uit watje doet met gain op de speaker zelf.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 07-11-2012 13:32 ]

Pagina: 1