Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TV aankoop, Samsung LED of toch maar Plasma?

Pagina: 1
Acties:

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-11 22:37
Ben op zoek naar een nieuwe tv. (40 inch, max 800 euro)
Veel over gelezen, ook wat vragen over gesteld via het forum, en bepaald dat m’n keuze ergens binnen de Samsung 6000 serie moest liggen. (6100 of 6800)
De Samsung 6000 serie heeft minimaal 100 hz

3D is geen vereiste (ik zie mezelf niet met brilletje op op de bank zitten), internet op de tv ook niet (zie ik ook het nut niet echt van, ik heb een laptop), gamen doe ik niet maar is misschien iets voor de kinderen in de toekomst.

Ik kijk live tv (journaal, studio sport, voetbal, wielrennen en tv series) via de hd box van upc en regelmatig een serie of film die op m’n nas staat (verbonden met de tv via de upc horizon box). Mooi beeld is voor mij dus het belangrijkste. Geluid loopt bij m’n huidige tv via m’n losse versterker.

Nu las ik hieronder ergens een advies voor iemand die ook op zoek is naar een tv dat een Panasonic Viera TX-P42ST50 plasma op het moment een van de betere schermen is.
In mijn zoektocht heb ik niet naar plasma’s gekeken. Ik dacht dat plasma “uit” was.
Nu ik over deze Panasonic lees, wordt ik echter toch wel enthousiast.

Maar ik vraag me af hoe het kan dat Samsung led zo populair is als je voor hetzelfde geld een Panasonic plasma kunt hebben. Zie ik iets over het hoofd, zijn er toch nadelen aan het plasma. Omdat dit een aankoopadviesforum is, zou ik dus gewoon rechtstreeks aankoopadvies willen hebben. Welke keuze moet ik nu maken, Samsung 6000 serie of Panasonic ST50?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik ga niet de lijstjes opnieuw copy-pasten over Plasma vs LED.

In principe zijn er 2 LED technieken: back-lit of edge-lit. Veel back-lit LCD displays zijn wat dikker, maar hebben local dimming: dan worden inidividuele delen van het scherm uitgeschakeld als het zwart is. Zwartweergave is een stuk beter op die TV's, maar volgens mij nog steeds niet zo goed als Plasma, als max on par.

In short komt het er op neer dat Plasma minder motion blur heeft (en scherper blijft). Nadeel is dat je met een plasma phosphor trailing kan krijgen, en hij ietsje meer verbruikt.

De reden waarom Samsung LED zo populair is? Omdat mensen bang zijn voor plasma door alle verhalen die er over de ronde gaan. Inbranden, extreem hoog energie verbruik, middelmatige tests op internet hebben het allemaal nogal vertekend. Ik vind zelf beeldkwaliteit het belangrijkst, dus ik zou zelf voor plasma gaan.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Hier is dan die "iemand" haha.

Dat LCD steeds populairder wordt, komt voornamelijk omdat het steeds beter wordt. Vroeger had LCD veel last van een aantal punten zoals kijkhoek, kleuren. LCD is al helemaal populair geworden doordat de techniek waarbij LED gebruikt wordt het ook de naam LED heeft gekregen. De meeste mensen denken dat ze naar echt LED krijgen en wanneer LED gebruKt wordt, moet het wel goed zijn.

Veel mensen zijn ook bang van plasma door de vele verhalen die ze gehoord hebben. Veel stroomverbruik, slechte lichtsterkte, trillend beeld als gevolg van Hz, inbranding, veel te zwaar en te groot.

Naast dat LCD zijn "problemen" steeds minder worden, is dat bij plasma ook zo. Maar helaas praat men daar niet over waardoor men nog steeds denkt dat het zo erg is.

Ook veel bedrijven adverteren veel meer met LCD want op LCD televisies wordt meer verdiend, vooral op Sasmung. Vandaar dat je bij veel acties en advertenties de Samsung LCD televisies zo enorm populair zijn.
Naast dat doet Samsung het qua LCD televisies ook gewoon goed. Ze komen met veel technieken die de anderen dan overnemen. Zoals bijvoorbeeld de dunne bezel waar men ontzettend over te spreken is.

Ga je puur kijken naar de beeldjwaliteit, dan is plasma nog steeds beter voor films, sport en games.
Lees maar verschillende professionele tests en dan zie je toch dat plasma de meeste "awards" wint.

Lees ook; "Gaming" TV rond 400 euro en Dimens in "Nieuwe 32" TV met budget, advies gevraagd"

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 19:03
@Miles

Je zit in hetzelfde schuitje als ik en heb op dit moment besloten om in de nabij toekomst (kerst 2012 op zijn vroegst) voor een Panasonic plasma te gaan. Weet alleen nog niet of het 42ST50 of een 42GT50 gaat worden. Het uiterlijk van de GT50 vind ik mooier maar de meerprijs is nogals fors

Live TV gaat bij mij via CI+ (Ziggo) of de Ziggo PVR. Film/Serie gaat via een Dune mediaspeler. Ik gebruik bewust geen DLNA. Een losse mediaspeler is gewoon flexibeler met verschillende bestanden.

Samsung zou een goede DLNA client hebben die best veel ondersteunt. De DLNA client van Panasonic lijkt ook wel goed te zijn.

Het hogere stroomverbruik, tijdens gebruik, van een plasma interesseert me geen moer. Het grootste gedeelte van de tijd staat de TV toch op standby en ik heb continu een server draaien die onderaan de streep voor het grootste gedeelte van mijn stroomverbruik zorgt.

Voordeel van een LCD/LED
- Smalle bezel
- Rustig beeld
- Stil door laag stroomverbruik

Voordeel van Plasma (Panasonic)
- Strak beeld bij ieder soort bron

Waarom een rustig beeld voor een LED/LCD?
Een typerend iets voor een Plasma is een licht flikkerend beeld. Dit hoort gewoon bij de Plasma techniek en valt voornamelijk op als LED en Plasma direct naast elkaar 1 op 1 vergelijkt.

Dit flikkeren wordt veroorzaakt door het meer of minder laten op lichten van de afzonderlijke plasmapixels. De 2000/2500 hz waar Panasonic het in zijn specs over heeft dus te maken met de stapjes waarmee ze pixels kunnen aansturen en heeft dus niets met een 100/200/400 hz techniek van een LED te maken. Het zijn gewoon 2 hele verschillende technieken waarmee het beeld wordt opgebouwd.

Stil door laag stroomverbruik (LED)
Doordat een LED TV minder stroom verbruikt is er ook minder koeling nodig. Door het hogere verbruik van een plasma moet er meer gekoeld en is er dus een kleine kans dat je TV tijdens rustige momenten kan horen. Dit verschilt heel erg per situatie en is daarom van te voren niet te zeggen of je de TV ook werkelijk hoort.Maar een gewaarschuwt mens telt voor twee.

Strak bij iedere bron (Plasma)
Een LED/LCD levert een heel strak plaatje mits de bron zuiver genoeg is. Een LED/LCD is nogal gevoelig voor imperfecties in het beeld en alle beeldverbeterende technieken hebben vaak weer bij-effecten (motion blur als bekendste)
Een plasma Tv kan veel beter met slechte bronnen overweg. Daarom lees ook vaak dat met mensen met een analoge kabel aansluiting toch erg tevreden zijn over de beeldkwaliteit van Plasma. Mede geholpen door de aard van de techniek heeft Panasonic de scaling en deinterlacing van de Plasma serie gewoon goed voor elkaar.

Wanneer je een Panasonic LED vergelijkt met een Samsung/Sony LED zal je zien dat de beeldkwaliteit gewoon overeenkomt met de andere merken. Het is dus niet zo Panasonic de kennis in huis heeft om beter beeld te creëren dan de concurrentie. De Plasmatechniek leent zich hier gewoon beter voor.

Is de beeldkwaliteit je lief, dan is eigenlijk Plasma de enige juiste keuze. Met de 50-serie heeft Panasonic weer een goede stap gezet om de LED/LCD achter zich te houden. De 50-serie is zo goed dat er absoluut geen reden is om 30-serie te kopen. ST50 (instapper/midden segment) levert vrijwel dezelfde beeldkwaliteit als de VT30 (top segment) van de vorige serie.

• Dimens
Athome schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:18:
@Miles

Je zit in hetzelfde schuitje als ik en heb op dit moment besloten om in de nabij toekomst (kerst 2012 op zijn vroegst) voor een Panasonic plasma te gaan. Weet alleen nog niet of het 42ST50 of een 42GT50 gaat worden. Het uiterlijk van de GT50 vind ik mooier maar de meerprijs is nogals fors
Als je zeker nog tot 2013 wilt gaan wachten met de aanschaf van een televisie, kun je misschien beter wachten tot de nieuwe modellen van 2013 er zijn. Aangezien Panasonic dit jaar een enorme stap in design heeft gedaan, verwacht ik volgend jaar nog mooiere modellen en dat ook voor de ST serie. De ST60 zal dat waarschijnlijk worden.
Daarnaast nog betere kwaliteiten van beeld en betere Sm@rt TV toepassingen.

Ergens Februari/Maart zullen de nieuwe modellen komen.
Waarom een rustig beeld voor een LED/LCD?
Een typerend iets voor een Plasma is een licht flikkerend beeld. Dit hoort gewoon bij de Plasma techniek en valt voornamelijk op als LED en Plasma direct naast elkaar 1 op 1 vergelijkt.

Dit flikkeren wordt veroorzaakt door het meer of minder laten op lichten van de afzonderlijke plasmapixels. De 2000/2500 hz waar Panasonic het in zijn specs over heeft dus te maken met de stapjes waarmee ze pixels kunnen aansturen en heeft dus niets met een 100/200/400 hz techniek van een LED te maken. Het zijn gewoon 2 hele verschillende technieken waarmee het beeld wordt opgebouwd.
Mensen die over trillend beeld praten, hebben dit vaak gezien bij oude modellen of bij modellen die ze in de winkel hebben zien staan. In de winkel heb je vaak last van TL verlichting welke ook een frequentie heeft. Wat er dan gebeurd is dat de televisie een klein moment van kleur A naar kleur B toe gaat en dus even dooft (0,01m) en op dat moment de TL verlichting ook dooft waardoor het dus even donker is. Dan neem je trillingen waar in het beeld.

Er zijn nog steeds mensen die de trillingen zien bij plasma zonder dat de televisie bij TL verlichting staat. Dat is een klein groepje met hele goede ogen. Voor die mensen is het niet aan te raden om een plasma televisie te kopen omdat ze er gek van worden. Maar de meeste mensen zullen er gewoon geen last van hebben.

Trouwens, dat 2500Hz wat er bij staat, dat is eigenlijk gewoon nep. Plasma is gewoon 50Hz en meer is ook niet nodig. Voor LCD hetzelfde, die gaan tot de 1200Hz maar dit zijn gewoon 200Hz televisies. LCD heeft namelijk niet meer dan 200Hz en meer is ook totaal niet nodig. Meer daarover hier; Dimens in "Nieuwe 32" TV met budget, advies gevraagd"

Verwijderd

Ik zou aan plasma niet meer beginnen, het is een inmiddels wat verouderde techniek die over een paar jaar over en uit is. Ook nog eens vrij storingsgevoelig, inbranden en verbruikt teveel stroom. Een LED en binnenkort OLED tv is nu echt de toekomst.

OLED is nog nieuw maar die prijzen zakken vanzelf. Tot dan LED.
Samsung ES9500 OLED: zo waanzinnig mooi: http://nl.hardware.info/n...troduceert-es9500-oled-tv

• Dimens
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:25:
Ik zou aan plasma niet meer beginnen, het is een inmiddels wat verouderde techniek die over een paar jaar over en uit is. Ook nog eens vrij storingsgevoelig, inbranden en verbruikt teveel stroom. Een LED en binnenkort OLED tv is nu echt de toekomst.

OLED is nog nieuw maar die prijzen zakken vanzelf. Tot dan LED.
Samsung ES9500 OLED: zo waanzinnig mooi: http://nl.hardware.info/n...troduceert-es9500-oled-tv
Plasma heeft een enorme come-back gemaakt en is nog steeds beter dan LCD. Daarnaast ben jij net als al die andere mensen die nog steeds denken aan de plasma televisies van 5 jaar geleden terwijl ze ook vooruit zijn gegaan.

Dat OLED de toekomst is, dat weten we allemaal. Maar OLED is een nieuwe techniek en staat nog in de kinderschoenen. De eerste OLED televisies zijn nog helemaal niet zo goed en hebben nog last van kleuren die niet helemaal kloppen. Daar wordt aan gewerkt en over een tijdje zullen we OLED televisies hebben die ook betaalbaar zijn, want dat zijn ze nu ook niet.

Televisies die LED zijn, die zijn er niet. Dat zijn gewoon LCD televisies met een techniek waar LED achtergrond verlichting wordt gebruikt en daarom de naam LED mogen krijgen. Is gewoon nog steeds LCD wat ook een oude techniek is en nog onder plasma staat.

• Athome
Ik ga niet wachten op de modellen voor volgend jaar. Ik verwacht dat begin volgend jaar het GT-model hetzelfde kost als nu het ST-model en dat vind ik een goede deal. Daarnaast zijn de nieuwe modellen pas volgend jaar mei goed leverbaar. Net als ieder jaar.

Over dat flikkeren van het beeld. Wanneer ik direct vanaf een lcd scherm (notebook, tv) switch naar een plasma zie ik plsma beeld voor ongeveer 10 seconden flikkeren. Daarna zakt het weg. Mijn ouders hebben een oudere plasma en daar krijg ik geen hoofdpijn van.

• Dimens
Athome schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:49:
Ik ga niet wachten op de modellen voor volgend jaar. Ik verwacht dat begin volgend jaar het GT-model hetzelfde kost als nu het ST-model en dat vind ik een goede deal. Daarnaast zijn de nieuwe modellen pas volgend jaar mei goed leverbaar. Net als ieder jaar.

Over dat flikkeren van het beeld. Wanneer ik direct vanaf een lcd scherm (notebook, tv) switch naar een plasma zie ik plsma beeld voor ongeveer 10 seconden flikkeren. Daarna zakt het weg. Mijn ouders hebben een oudere plasma en daar krijg ik geen hoofdpijn van.
Oh ja, dat kan ja. Maar wanneer je dan er naar kijkt, heb je dan nog last van de trillingen in het beeld?

• Athome
Het zijn geen trillingen maar flikkeren van het beeld.
Bij mijn ouders in principe niet maar er zijn gevallen waarbij dat flikkeren toch kort zichtbaar is. Dit zijn wel heel bijzondere gevallen maar ze vallen me wel op. Ik kan rustig zeggen dat ik in 99% van tijd geen trillingen waarneem en ook geen hoofdpijn krijg. Onbewust merk ik ze dan blijkbaar ook niet.

• miles
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:25:
Maar als ik nu een LED tv koop en hier zeven jaar mee doe is over zeven jaar de LED techniek toch ook weer anders. Of er dan OLED is of misschien belichting van de pixels met zes ipv drie lichtpuntjes, op het moment dat je iets koopt is het verouderd.
Misschien dat een tv die je nu koopt een paar keer een firmware update krijgt, maar dit zal dan zijn om softwarematige issues te ondervangen, de overall beeldkwaliteit zal hier niet door verbeteren, want via een firmwareupdate krijg ik niet een nieuwe techniek binnengebeamed. Als ik een nieuwere techniek wil hebben zal meneer Samsung liever hebben dat ik een nieuwe tv koop.

Mijn huidige (LCD) tv van een jaar of zeven oud verbruikt meer stroom dan een plasma met nieuwe technieken heb ik me laten vertellen.
Ik vind het overigens goed om energieverbruik in de gaten te houden, maar voor de meeste mensen valt er nog wel iets op energiegebied te winnen door opladers niet continue in het stopcontact te laten zitten en een nieuwe koel/vriescombi te kopen. Binnen een normaal huishouden is dat nl. dé energieslurper.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
Plasma, nuff said.
Heb ze allemaal gehad, en net een LED TV voor in de slaapkamer.
LED is wel zo lelijk vergeleken met plasma, het is hard en koud met so so zwartwaardes.
Best spijt van echter een 32" plasma bestaat niet meer.

De tijd dat plasma's energie slurpten is echt over.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Dimens
LED..

Zeg gewoon LCD want mensen gaan dan ineens hocuspocus denken. Of moeten we de term LCD maar helemaal niet gebruiken en zeggen dat we een CCFL televisie hebben?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
Ik heb nu een LED (LCD) TV en daar geef ik mijn opinie over omtrent de hardheid van het beeld.
Snap niet precies wat je bedoeld aangaande wat ik hiervoor heb gepost.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Verwijderd

Handig overzicht welke tv te kopen van onze buren: http://www.techradar.com/...-you-buy-this-year-709255

Waar je ook aan moet denken is hoe groot je je tv wilt. Ik heb nu een 42 inch maar de volgende tv wordt toch groter. Met Full HD is groter ook beter want je ziet dan nog meer details. De geluidskwaliteit uit een TV is meestal ruk, een soundbar of surround set is een grote aanrader.

Natuurlijk staan de ontwikkelingen van Plasma niet compleet stil, al gaat het met LED en OLED echt stukken harder, vooral sinds die hard plasma fabrikanten zoals Panasonic nu ook vol inzetten met LED/LCD modellen. Kwestie van tijd totdat plasma is uitgestorven denk ik.

bed brains: dat klinkt meer als een gaar exemplaar of je hebt je beeldinstellingen verprutst. Opnieuw calibreren, en zoek eens op een beeldstand Movie voor een warmer beeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2012 08:24 ]

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:22:

Natuurlijk staan de ontwikkelingen van Plasma niet compleet stil, al gaat het met LED en OLED echt stukken harder, vooral sinds die hard plasma fabrikanten zoals Panasonic nu ook vol inzetten met LED/LCD modellen. Kwestie van tijd totdat plasma is uitgestorven denk ik.
Je roept nu al voor de tweede keer dat plasma dood gaat. Echter, dat iets dood gaat of minder vraag naar is zegt helemaal niets over een techniek, maar over de perceptie van die techniek. Ga nu eens vertellen WAAROM plasma zo slecht is, als techniek zijnde, niet kijkend naar de verkoop.

Wat is het probleem om nu een TV te kopen van een techniek die over 10 jaar misschien verdwenen is, maar voor nu superieur beeld heeft?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

LiquidT_NL schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:35:
[...]

Je roept nu al voor de tweede keer dat plasma dood gaat. Echter, dat iets dood gaat of minder vraag naar is zegt helemaal niets over een techniek, maar over de perceptie van die techniek. Ga nu eens vertellen WAAROM plasma zo slecht is, als techniek zijnde, niet kijkend naar de verkoop.

Wat is het probleem om nu een TV te kopen van een techniek die over 10 jaar misschien verdwenen is, maar voor nu superieur beeld heeft?
Vraag en aanbod. Ik bedoel dan plasma steeds meer en meer wordt teruggedrongen door LED/LCD televisies. Loop de gemiddelde winkel maar eens in, zelfs Panasonic is nu met LED tv's gestart om de boot niet te missen. Heb niets tegen plasma, zou het nu alleen niet meer kopen als je nu voor de keuze staat bij een nieuwe tv. LED/LCD heeft inmiddels een erg goed beeld, het verslaat in testen menige plasma inmiddels.
Nu OLED erbij komt voor binnen niet al te lange tijd met schappelijke prijzen en een superieur beeld en het is denk ik snel over en uit met plasma. Alleen al voor duurzaamheid zou dat gewoon goed zijn. Die ene plasma tv maakt natuurlijk geen ruk uit, wel als dat er 4.000.000 zijn.

Zoiets als de gloeilamp en de LED-lamp.

• Dimens
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:38:
[...]

Vraag en aanbod. Ik bedoel dan plasma steeds meer en meer wordt teruggedrongen door LED/LCD televisies. Loop de gemiddelde winkel maar eens in, zelfs Panasonic is nu met LED tv's gestart om de boot niet te missen. Heb niets tegen plasma, zou het nu alleen niet meer kopen als je nu voor de keuze staat bij een nieuwe tv. LED/LCD heeft inmiddels een erg goed beeld, het verslaat in testen menige plasma inmiddels.
Het verslaat nog steeds niet in menig testen de plasma televisies. Tenminste, niet de serieuze testen waar gewicht en stroomverbruik zwaar wordt meegeteld.
Panasonic maakt al een tijdje LCD televisies maar dit is het eerste jaar dat ze meer LCD modellen hebben dan plasma modellen. Zij zien ook wel in dat de consument alleen maar LCD wilt hebben want de buren hebben ook een "LED" en dan wel met x aantal Hz wat zoveel is en dat moeten ze ook hebben. Plasma is uit zolang de mensen maar kunnen zeggen dat ze LED hebben en wel minimaal 400Hz want anders hoor je er niet bij.
Nu OLED erbij komt voor binnen niet al te lange tijd met schappelijke prijzen en een superieur beeld en het is denk ik snel over en uit met plasma. Alleen al voor duurzaamheid zou dat gewoon goed zijn. Die ene plasma tv maakt natuurlijk geen ruk uit, wel als dat er 4.000.000 zijn.
Wanneer OLED televisies echt betaalbaar zijn, is het over voor zowel de plasma televisies als de LCD televisies. LCD televisies hebben net zo min de toekomst als plasma televisies. OLED heeft nou eenmaal het beste van beide werelden. Al moeten ze nog wel iets doen aan de kleuren maar dat zou LG met de RGBW goed hebben gemaakt.
Ik heb nog steeds gloeilampen in huis. Geeft een veel betere sfeer dan die harde LED verlichting.

• Athome
Dimens schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:46:
Ik heb nog steeds gloeilampen in huis. Geeft een veel betere sfeer dan die harde LED verlichting.
Ook dat lost zichzelf wel weer op. Halogeen werd ook altijd hard en kil genoemd. Ook daar is verandering ingekomen. Met armaturen is ook veel op te lossen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 23:19
Met 40" voor 800 euro heb je nogal veel keuze. Zo had ik diezelfde keuze inmiddels twee jaar geleden en heb ik uiteindelijk gekozen voor een Sharp televisie. Alhoewel het merk niet erg bekend is in Nederland en ze niet de allermooiste televisies maken, hebben ze wel erg strak beeld wat ook goed in te regelen is. Hun Quattron lijn bijvoorbeeld heeft 4 subpixels (RGBY). Als je hierover reviews zoekt zijn ze ook erg lovend.

Daarnaast heb je ook nog eens 3 jaar garantie (at home) en is 3D eventueel een optie. Het enige waar ik niets over zie is de zogenaamde Smart-TV, maar goed dat kun je natuurlijk uitzoeken - alhoewel je zegt dat je het toch niet wilt.

Zelf ben ik inmiddels al twee jaar dik tevreden met mijn Sharp en was het destijds een koopje voor 800 euro. Ook heb ik maar weinig televisies gezien die net zo goed afgesteld stonden als mijn televisie. Vooral omdat je letterlijk alles kunt instellen.

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:38:
[...]

Plasma is in de meeste tests gewoon superieur, mits het fatsoenlijke tests zijn. Je keuze laten afhangen van wat de consument wil is belachelijk: de gemiddelde consument weet niet wat hij wil, neemt geen weloverwogen beslissingen en luistert naar mensen met weinig kennis.

Again:
Echter, dat iets dood gaat of minder vraag naar is zegt helemaal niets over een techniek, maar over de perceptie van die techniek. Ga nu eens vertellen WAAROM plasma zo slecht is, als techniek zijnde, niet kijkend naar de verkoop.
Het gaat weer over prijzen en vraag en aanbod. Koop je ook Acer laptops, kijk je bij TVs of hij wel 400hz is, kijk jij elk weekend van die vreselijke talentenshows, drink jij ook bier van Heineken?

Ik snap nog steeds niet wat er relevant is aan: 1. de verkoopcijfers/vraag van/naar dit soort toestellen, en 2. dat het over enkele jaren weg is.

1 Zegt gewoon niets over de kwaliteit of de betere aankoop, 2 zegt net zo goed niets.

• Athome
LiquidT_NL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:52:
Koop je ook Acer laptops,
kijk je bij TVs of hij wel 400hz is,
kijk jij elk weekend van die vreselijke talentenshows,
drink jij ook bier van Heineken?
Nee,
Nee,
Nee,
Nee,

Dus ik neem wel overwogen beslissingen, bedankt. _/-\o_ _/-\o_

Maar inderdaad. Qua beeldtechniek is Plasma gewoon Superieur aan LCD/LED. Ik denk ook dat OLED beide overbodig zullen maken. Plasma gaat als eerste verdwijnen en LED wordt in eerste instantie naar de goedkope instapklasse gedrukt.

• LiquidT_NL
Athome schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:02:
[...]

Nee,
Nee,
Nee,
Nee,

Dus ik neem wel overwogen beslissingen, bedankt. _/-\o_ _/-\o_
Ik weet niet of het sarcasme of wat is, maar je snapt dat ik gewoon bedoel dat de "standaard" consument bepaalt wat de fabrikant levert, maar dit niet betekent dat het automatisch beter is, al is het maar omdat de "standaard" consument redelijk dom spullen koopt?

• Athome
Uiteraard volg ik je maar wie nou wat bepaalt weet ik eigenlijk niet.

De fabrikant bepaalt de prijs en de features maar of dat ook is wat we willen, dat vraag ik me af. Het voornamelijk de marketing die bepaalt wat willen.

• LiquidT_NL
Athome schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:03:
Uiteraard volg ik je maar wie nou wat bepaalt weet ik eigenlijk niet.

De fabrikant bepaalt de prijs en de features maar of dat ook is wat we willen, dat vraag ik me af. Het voornamelijk de marketing die bepaalt wat willen.
Ja het was dan even kort door de bocht. Uiteindelijk bepaalt marketing deels wat wij willen, maar ook wijzelf weten met de juiste verkeerde voorlichting ook weer invloed uit te oefenen op wat de fabrikant/marketing/winkels aanprijzen. Hoe dan ook, mijn puunt is: zelden bepalen de consument of de marketing afdeling wat het beste apparaat of de beste techniek/feature is. Willen mensen LCD? Dan focussen ze zich daarop. En dan blijft dus mijn punt dat kijken naar vraag/aanbod, prijzen, winkelaanbod en levensduur van een techniek niets zeggen welke het meest geschikt is. Het "voelt" misschien raar om een techniek te kopen die over een paar jaar weg is, maar dat maakt de alternatieven niet beter.

• miles
Ik heb nog steeds niets gekocht, hoe meer ik lees hoe meer onzeker ik wordt.
Over plasma lees ik "groene blobs" die me niets lijken, bij LED lees ik over "banding", "bleeding", clouding, strepen door het beeld.
Zijn dit uitzonderingen van kritische tweakers of is dit gewoon standaard bij een nieuwe tv?
Ik ga er steeds minder voor voelen een nieuwe tv te kopen, m'n huidige Philips van 6 jaar oud heeft dit allemaal niet.....

• Athome
Geen enkele TV is perfect. Ook jouw 6 jaar oude TV heeft wel kwaaltjes maar het valt je niet op.

• Dimens
Jouw Philips van 6 jaar geleden heeft weer andere mankementen waar jij misschien nooit iets van hebt gemerkt. Het is ook niet zo dat een plasma televisie altijd last heeft van die "groene blobs" en dat elke LCD televisie last heeft van banding, bleeding en clouding maar de kansen dat de televisie dat heeft, die zijn er. Soms zo weinig dat het niet zichtbaar is maar het kan ook zijn dat het heel erg speelt en dit is ook weer verbonden met het model televisie.

De "blobs" zouden trouwens verdwenen zijn bij de Panasonic ST50. Er is een speciaal stukje over te vinden op de reviewsite HDTVTest onder het stukje Screen Uniformity.
As it turned out, some of the units received by end users had a much more severe case of this problem (some of the pictures posted online were some way away from “subtle”), with the effect eventually being dubbed “green splats” by disgruntled owners. One of our review rooms has a store-bought 2011 Panasonic display which exhibits the issue, which we’ve been keeping an eye on.

So, how does the 2012 ST50 fare? The same pattern which instantly revealed the “green splats” on the 2011 model (the APL clipping pattern on the AVSHD test disc) does reveal a very slight yellow-green tint in the centre of the panel, but it’s incredibly subtle – we wouldn’t have noticed it if we hadn’t been on the lookout for uniformity issues, and we didn’t find it during actual viewing – although it stands to reason that if it appears with test patterns, the possibility does exist of it being visible. In the case of the 2011 model in our test room, the affected area of the picture would have a slightly coarse, almost “sand-like” effect. This is completely gone on the 2012 TX-P42ST50, indicating that the panel materials have changed; the entire screen appears smooth, albeit with some subtle deviation in greyscale mixing. The other thing to note is that this is content-dependent – the deviation is not static or fixed. A completely white screen appears consistent, whereas a fully white screen with a black portion in the middle reveals the slightly lessened uniformity we described.

• Athome
Blijkbaar toch niet. Bij een paar andere testen heb ik wel melding gezien van deze blobs maar de sites zijn er met z'n allen over eens dat Panasonic het met de 50 serie een heel stuk beter onder de knie heeft.

Het kan dus best voorkomen maar het zou minder zijn dan dan bij voorgaande series.
Pagina: 1